• 177.925 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.356 votes
Profile

Knock Out: Beste Animatiefilm 2007

Chr.s

• 3671 messages
  • 1703 votes

5-5

Dragon

• 62559 messages
  • 4509 votes

5-6

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

6-6

kos

• 46687 messages
  • 8844 votes

7-6

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

maxcomthrilla wrote:

Vindt het toch een wereld van verschil. Alleen al qua setting. Pinocchio beleefd ook enkele avonturen, met Japie en in het circus. Echter, de animatie staat niet in het teken van het oproepen van verwondering, daarvoor horen we eerst Pinocchio een kreet uitslaan. In Spirited Away begeef je je in een compleet andere wereld, maar wel een wereld die zich niet overal kan afspelen i.t.t. Pinocchio. Vervreemding of verbazing wordt niet opgeroepen door vele kreten, maar door de animatie zelf in de vorm van zijn personages en eigen unieke omgeving en niet door een liedje te zingen.

Je doet Pinocchio hier toch echt wel te kort. Ten eerste is het wellicht zo dat Spirited Away jouw meer verwondert omdat je Pinocchio al je hele leven kent (en het je daardoor minder kan verbazen) en Spirited Away niet. Pinocchio heeft in jouw benadering het nadeel een verfilming te zijn van een bekend sprookje. Echter heb ik mij al meerdere malen laten vertellen (o.a. door Onderhond) dat Spirited Away ook gebaseerd is op Japanse legendes, maar die kennen wij hier niet. Maar in Japan wellicht weer wel, waardoor die films daar minder verwonderend zijn.

Je moet verder ook rekening houden met de ervaring van een kind bij Pinocchio. Voor een jong iemand (waarvoor de film op de eerste plaats bedoelt is, al kan een volwassene die er open voor staat er ook van genieten) is Pinocchio een groots avontuur en waarschijnlijk plezieriger om te volgen dan Spirited Away, omdat ze zich er beter mee kunnen identificeren en ze ook begrijpen wat ze zien. Jij spreekt over filosofie, wat ik een te groot woord vind hier, maar Pinocchio behandelt thema's als onzekerheden in de kindertijden het vinden van een eigen identiteit. Ook nog eens op een manier die kinderen snappen. Pinocchio is dan ook meer dan een verhaaltje, maar vooral een avontuur. Visueel is het ook verre van slecht, want hoewel ik de film al in geen tijden meer gezien heb blijven de locaties en personages goed hangen (wie vergeet het angstaanjagende luilekkerland en de buik van Monstro?).

Nou wil ik verder geen afbreuk doen aan Spirited Away, die ik ook uitstekend vind, maar veel plus-argumenten voor animes vind ik evenwel in de betere Disneyfilms. Wel ben ik het met de stelling eens dat in Amerika er ook wel eens wat volwassener werk gemaakt mag worden op animatiegebied. Maar dat is geen verwijt aan Disney. Ik lees verwijten dat de Amerikaanse animatie geen auteurs zou kennen, maar was er ooit zo'n groot animatieauteur als Walt Disney zelf? Oké, strikt gezien was hij geen regisseur, maar hij bepaalde uiteindelijk voor het grootste deel bijna ieder element dat in de Disneyfilms zat en had meer invloed op het eindproduct dan de officiële regisseurs. Het is wellicht aan Disney's kwaliteiten te danken dat we tegenwoordig alleen maar kindertekenfilms zien in het westen, zo groot als zijn invloed was. Dat Disney alleen maar kinderfilms maakte was een bewuste keuze. Zeker omdat hij een sprookjesliefhebber was.

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

7-7

Cosoco

• 10908 messages
  • 5185 votes

7-8

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

8-8

Hando

• 1808 messages
  • 1434 votes

8-9

Observator

• 18281 messages
  • 3579 votes

pfff...

8-10

Alastor

• 2634 messages
  • 3018 votes

Finale, tot 12, met 2 verschil.

The Lion King - Hotaru no Haku

0-1 vuurvliegjes

3,5* om 4,0*: Mooie finale.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

2-0 (euhm, tja, waarom gaat iemand zo maar z'n stem veranderen, lekker handig weer)

Hando

• 1808 messages
  • 1434 votes

2-1

Art

• 13507 messages
  • 3658 votes

2-2 The Lion King

Observator

• 18281 messages
  • 3579 votes

3-2 Hotaru no Haka

Dragon

• 62559 messages
  • 4509 votes

3-3 Hotaru no Haku

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2842 votes

4-3

Mooie finale! Al was het jammer dat Ghost in the Shell: Innocence en The Yamadas de finale misliepen.

Ik gun het ze beide wel, maar The Lion King heeft als ultieme survivor tussen de Japanse kwaliteitsfilms indruk gemaakt. Moeilijke keuze, dat wel.

Art

• 13507 messages
  • 3658 votes

3-4 staat het nu

Alastor

• 2634 messages
  • 3018 votes

Mug wrote:

2-0 (euhm, tja, waarom gaat iemand zo maar z'n stem veranderen, lekker handig weer)

Foutje, sorry. Het is ook al laat.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

3-5 Hotaru no Haka!

Al zijn er makkelijk 5 anderen die het meer verdienen. Ook (zelfs ?) hier blijft het finalewerk klassiek.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Kwam zeker omdat je eerst de titels in een andere taal had geplaatst en zodoende zonder na te denken op een japanse titel stemde?

Alastor

• 2634 messages
  • 3018 votes

Ssht.

(Trap n.b. in m'n eigen valkuil. )

Cosoco

• 10908 messages
  • 5185 votes

3-6

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

4-6

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

4-7

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5068 votes

4-8

Green Destiny

• 254 messages
  • 1396 votes

4-9

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

4-10

NKyou

• 3081 messages
  • 747 votes

5-10

Wouters

• 2665 messages
  • 1837 votes

5-11

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.