- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock Out: Posters (2007)
Knock Out: Posters (2007)
Wouters
-
- 2665 messages
- 1837 votes
Ik heb nochtans laatst een boek op de kop getikt met posters uit de jaren 40/50. En daar zitten toch vaak heel mooie tussen hoor.
Posters stonden in die tijd ook meer voor de 'catchy' one-liners die erop stonden en de aandacht moesten trekken. Artistiek is het idd vaak niet veel soeps maar alles gebeurde toen natuurlijk ook met de hand en met gebruik van mindere kwaliteit foto's.
Heel veel posters uit die tijd zijn ook verloren gegaan omdat ze gebruikt werden om propaganda op te drukken tijdens WO II. De poster van Brief Encounter in dat boek is ook gevonden achterop een verkiezingspamflet voor Churchill van zijn campagne voor de verkiezingen van '45.
Posterwerk van Ercole Brini uit die tijd is wel zeer fraai.
arkadi
-
- 1029 messages
- 0 votes
Ik heb nochtans laatst een boek op de kop getikt met posters uit de jaren 40/50. En daar zitten toch vaak heel mooie tussen hoor.
Posters stonden in die tijd ook meer voor de 'catchy' one-liners die erop stonden en de aandacht moesten trekken. Artistiek is het idd vaak niet veel soeps maar alles gebeurde toen natuurlijk ook met de hand en met gebruik van mindere kwaliteit foto's.
Heel veel posters uit die tijd zijn ook verloren gegaan omdat ze gebruikt werden om propaganda op te drukken tijdens WO II. De poster van Brief Encounter in dat boek is ook gevonden achterop een verkiezingspamflet voor Churchill van zijn campagne voor de verkiezingen van '45.
Posterwerk van Ercole Brini uit die tijd is wel zeer fraai.
Het is natuurlijk ook een tijdsbeeld. Toen wist je niet beter.
Maar ik heb wel het idee dat door alle computertechnieken de posters mooier zijn geworden.
Maar zoals ik al zeg ik weet nu niet beter.
Ik kan nostalgie over het algemeen waarderen maar niet in visueel opzicht.
Onderhond
-
- 87627 messages
- 12904 votes
Vroeger moesten ze alles met de hand doen inderdaad. 50 jaar geleden konden ze natuurlijk ook helemaal nog niet tekenen.
3-0
starbright boy (moderator films)
-
- 22491 messages
- 5153 votes
Beide meer slim dan mooi,
3-3
Onderhond
-
- 87627 messages
- 12904 votes
Calling Homicide - Tideland (1)
0-1 Erg tof ding.
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
0-3
Eerste is niet zo speciaal, er zijn veel mooiere oude filmposters. De tweede is lelijk, maar wel opvallend.
Wouters
-
- 2665 messages
- 1837 votes
Vroeger moesten ze alles met de hand doen inderdaad. 50 jaar geleden konden ze natuurlijk ook helemaal nog niet tekenen.
, vind die humor van jou vaak echt schitterend OH 
Het moge duidelijk zijn dat de posters uit die tijd nu wat gedateerd overkomen nu met de huidige technieken zoveel pracht en praal en speciale effecten in posters kunnen worden doorgevoerd.
En zoals ik al zei: zitten ook hele mooie tussen.
Onderhond
-
- 87627 messages
- 12904 votes
Ik zie niet in hoe een poster als die van Tenshi no Tamago of Igyou no Koi vroeger niet getekend konden worden (en dan gaat het niet even over de font ed).
Enige wat je nodig hebt is wat artistieke artiesten, volgens mij ontbrak het daar vooral aan. Zowat elke poster is in dezelfde visuele stijl getekend.
Matchostomos
-
- 4171 messages
- 535 votes
2-4
En die bepaalde stijl maakte simpelweg nog geen deel uit van het artistieke geheugen van de tekenaars destijds.
Het moet (ongetwijfeld) mogelijk geweest zijn, maar ergens moet er toch een invloed of stroming zijn die dit soort tekenwijze 'uitvindt' en op gang brengt, en die was er ogenschijnlijk nog niet.
Onderhond
-
- 87627 messages
- 12904 votes
En die bepaalde stijl maakte simpelweg nog geen deel uit van het artistieke geheugen van de tekenaars destijds.
Het moet (ongetwijfeld) mogelijk geweest zijn, maar ergens moet er toch een invloed of stroming zijn die dit soort tekenwijze 'uitvindt' en op gang brengt, en die was er ogenschijnlijk nog niet.
Dat zal best , maar komop. 1950/1960 ... er was heel wat meer gaande dan de eindeloze stijlherhaling die op de filmposters van toen te zien is.
Enige wat ik me kan bedenken is dat wat serieuzere kunstenaars neerkeken op een dergelijk werk of iets dergelijks. Verder zie ik geen goeie reden waarom er niet meer variatie inzit.
Wouters
-
- 2665 messages
- 1837 votes
Ik zie niet in hoe een poster als die van Tenshi no Tamago of Igyou no Koi vroeger niet getekend konden worden (en dan gaat het niet even over de font ed).
Enige wat je nodig hebt is wat artistieke artiesten, volgens mij ontbrak het daar vooral aan. Zowat elke poster is in dezelfde visuele stijl getekend.
Gedeeltelijk waar. Maar artiesten (in dit geval posterontwerpers) hadden zeker in hollywood zich aan bepaalde richtlijnen te houden. Hoofdpersonen moesten er op, Pistooltje hier, schijnwerper daar en bovenin dan de catchy line zoals "their love was one that destroyed" en "there never was a woman like gilda ". En het mocht ook allemaal niet te artistiek zijn. Europese posters zijn ook bijna altijd mooier uit die tijd.
Met de vroege neo-realistische school kwamen ook posters van oa. Ercole Brini (zoals eerder aangegeven) die wat mooier werk maakten. Maar dit waren ook meestal europese producties:
enkele voorbeelden :
Brini: Ladri di Byciclette
Malcles: La belle et la bete
Rojac: Spellbound
Vroege werkjes van Disney (jaren 30) zien er ook wat minder gelikt uit dan bijvoorbeeld de Lion King uit 94. Daarom gelukkig niet minder leuk 
Onderhond
-
- 87627 messages
- 12904 votes
Posters als "la Belle et la Bete" vind ik veel interessanter dan het gros van de oude posters die meedoen. Heeft ten minste wat identiteit.
Verder zullen de artistieke restricties ed mij natuurlijk worst wezen. Daar worden de posters niet meteen mooier en beter op, en dus ook weinig reden om ze mee te laten doen 
Wouters
-
- 2665 messages
- 1837 votes
Posters als "la Belle et la Bete" vind ik veel interessanter dan het gros van de oude posters die meedoen. Heeft ten minste wat identiteit.
Verder zullen de artistieke restricties ed mij natuurlijk worst wezen. Daar worden de posters niet meteen mooier en beter op, en dus ook weinig reden om ze mee te laten doen 
Ik heb die posters ook niet opgegeven. Ik heb alleen een beetje aangegeven waarom het allemaal in die stylo was in die tijd. Europese posters uit die tijd zijn ook stukken mooier meestal. Die van Brini (ik heb em hier voor me op veel groter formaat) is ook erg mooi.
Die poster van "la belle et la bete" vind ik heel mooi. Daarom heb ik em ook opgegeven
. Naast deze 3:
the third man vind ik zeker identiteit hebben, ook met die 3 mannetjes in mekaar bovenin.
geschiedenis/ontwikkeling van filmposters is trouwens erg interessant om over te lezen. Ook achter de aziatische posters zit meestal een heel verhaal.