• 178.096 movies
  • 12.213 shows
  • 33.986 seasons
  • 647.094 actors
  • 9.372.990 votes
Profile

Horrorfilm Challenge #2

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

132. Laundry Man (Film, 2016)

FTV - Ja: 2 punten

Puntentotaal: 262

Subgenre: -

Themaklassement: 100 punten (compleet)

Eigen score: 1,5*

MM: 17 stemmen, 1,26* gemiddeld

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1112000/1112325.jpg?cb=1554985931

Absolute low budget, C of D niveau, van Belgische makelij. Totaal onbekende acteurs ook, uiteraard niet-professionelen, en dat is eraan te zien. Ik zag al erger vanuit ons land, maar ik vind het best amusant om dit soort obscure werkjes terug te vinden.

Het hoofdpersonage alleen al heeft een naam waarbij ik al moest lachen. Jeff Damen verwijzend naar de beruchte Amerikaanse seriemoordenaar Jeffrey Dahmen. Vindt deze man er niets beter op dan zijn voorbeeld te kopiëren. Alleen heeft onze vriend amper kaas gegeten hoe hij dit moet aanpakken. Eerst nogal klunzig - moet ie gauw nog een scherp mes bij de buurvrouw lenen - tot de conclusie dat al dat bloed nogal veel opkuiswerk is. En je kan dat ook niet uitbesteden aan poetshulp natuurlijk...

De politie is in deze ook behoorlijk amateuristisch. Die ondervragingen, waar sloeg dat nu op? En onze vriend maar vertellen, hoewel hij eerst de slimme jongen wou uithangen, haha.

Hier en daar wat bloed, veel bloed eigenlijk en met geamuteerde ledematen, wat bloot ook. Het ziet er zodanig slecht uit dat het niet eens gore is.

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

133. Feed (Film, 2005)

Puntentotaal: 264

Eigen score: 2,0*

MM: 371 stemmen, 2,62* gemiddeld

https://eofftvreview.wordpress.com/wp-content/uploads/2019/09/feed-3.png

Op IMDB staat hij gecatalogeerd als body horror. Nouja, best wel wat ranzige momenten van naakte extreem dikke vrouwen. Doe daar nog wat perverse vreetbuien bovenop, hier en daar wat kots en als toemaatje het summum om gevoederd te worden met een trechter, tja dan kan je het inderdaad wel gore noemen.

Deze scènes worden dan tussendoor afgewisseld met wat meer visueel interessante erotische scènes van iets meer bevallige dames. Ik zag vooreerst de relevantie er niet van in en ten tweede, hoe kom je op het idee om dit zo te monteren? Dat slaat toch nergens op?

Er zijn wel meer dingen die vreemd waren. Een nitwit uit Australië die zogezegd voor Interpol werkt, gaat doodleuk op zijn eentje naar de VS om die ranzige vent de leveren te lezen? En moest hij zich nog gedragen als een flik ... neen, dat was zelfs te veel gevraagd.

Zwakke film dus die in mijn ogen eerder als exploitatie aanvoelde zonder meer.

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

134. Breeders (Film, 1986)

Puntentotaal: 266

Eigen score: 2,5*

MM: 42 stemmen, 2,46* gemiddeld

https://http2.mlstatic.com/D_NQ_NP_771872-MLB27134114921_042018-O.webp

Ja, ik kan begrijpen waarom Theunissen hier wild van is. Zowat elke vrouw gaat hier zowat naakt en bijna elke scène is het van dat. Soms zelfs om weinig relevante redenen. Oja, we hebben ook nog te maken met een alien mutant - zeg maar een kerel in een body suit, want dat creatuur had bij momenten wel erg menselijke trekjes.

Aan bloot dus geen gebrek, maar er is ook wel voldoende gore aanwezig. Zeker wanneer de alien zich meester maakt van menselijke lichamen en de slachtoffers het uitgillen van de pijn en angst. Uiteraard een B-filmpje, en ik stoorde me wel aan het passieve gedrag van sommigen toen ze de gruwel aan het aanstaren waren. Niet te best geacteerd dus, maar wel vermakelijk.

Met zijn 77 minuten een leuk tussendoortje. Die Kim Kincaid had ook een voet bij Necropolis met daar Baker in de hoofdrol. Hier met een kleiner rolletje weliswaar. Een film met de status 'slecht' waardoor het goed/vermakelijk wordt!

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

135. Fear Street: 1994 (Film, 2021)

Puntentotaal: 268

Eigen score: 3,0*

MM: 426 stemmen, 2,87* gemiddeld

https://image.tmdb.org/t/p/w780/j4cTvBTeeeh0KetGBQzS5y0msym.jpg

Net als andere leden best positief verrast door dit eerste deel van de Fear street. Het lijkt me sowieso al interessant om terug te gaan in de tijd als ik er de twee andere films op na sla. De vervolgen staan dus zeker nog op het weeklijstje. Interessant om verschillende horror genres in elkaar te verweven en tegelijk nog geslaagd over te komen ook.

Ten eerste is het altijd fijn om als protagonisten minderjarige tieners in te zetten. Dat wil nog niet noodzakelijk zeggen dat het voor tieners gemaakt is, maar met minderjarige tieners heb ik toch altijd een soort van een adventure gevoel. Verder heb je het slasher genre dat duidelijk aanwezig is in combi met wat occulte witchcraft waarbij de psycho's toch anders zijn.

Niet alles is even geslaagd. De agenten mogen dan misschien niet geloven dat Ryan herrees uit de doden, dat wil daarom nog niet zeggen dat er misschien niemand anders is. En hoe het graf zou onteerd zijn van de heks, is me ook een raadsel, tenzij je amper onder het mos ligt natuurlijk. Beetje vreemd ook hoe de overlevende tieners omgaan met de dood van de anderen.

Maar ik genoot er wel van. Best fris en een andere aanpak. Leuke sound ook wel en best wel een prima uitgangspunt tussen die twee gemeenten die elkaar rauw lusten.

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

136. It Happened at Lakewood Manor (Film, 1977)

Puntentotaal: 270

Eigen score: 1,5*

MM: 18 stemmen, 2,39* gemiddeld

https://image.tmdb.org/t/p/w780/2fEdUWSLswPlHVmG0NtetcJkf4p.jpg

Ants! Niet te verwarren met het eveneens in 1977 uitgebrachte Empire of the Ants (Film, 1977). Daar was er sprake van reuzenmieren, hier behouden ze hun normale grootte. Deze film was alvast van veel minder allooi. Behoorlijk saai eigenlijk en het construction story boeide voor geen meter.

Met de mieren is het al niet veel beter. Ze zijn dan wel dodelijk, maar erg veel indruk maakt het niet. Blijkbaar zijn ze immuun voor het toxische gif dat er eerder aten, maar zijn ze zelf dodelijk wanneer ze mensen bijten. Beetje vergezocht allemaal.

Er valt eigenlijk weinig over te vertellen, want er gebeurt amper iets. Er zijn betere bug movies denk ik dan dit. Jammer.

Collins

• 7294 messages
  • 4311 votes

37. Shadowzone (1990)

88 minuten

FTV - Totaal 74 punten

Subgenre: 74. Sci-fi Horror

Themaklassement: 37 punten

https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/502a2a23e4b0ce22e4c42f9d/1520912956772-G139YJ15BE3L6SQQL5UG/ShadowzoneCap_00016.jpg?format=1500w

No Trespassing staat er op het bordje dat onder invloed van de hevige wind heen en weer beweegt. Het bordje is een aanwijzing voor de afgezonderde setting waarin het verhaal zich gaat afspelen. De film speelt zich af in een ondergronds laboratorium. En dat betekent: kleine ruimtes, geen ramen, kunstlicht, computermonitoren en zoemende wetenschappelijke apparatuur. De sfeer is beklemmend.

Het hoofdpersonage dat onderzoek komt doen naar een dodelijk ongeval, wordt door de laboranten en het overige personeel met terughoudendheid voorzien van informatie. Achterdochtige blikken en heimelijke onderonsjes zijn veelzeggend en goed voor de spanning. Iets wordt voor de onderzoeker verborgen gehouden. Wat dat verborgene is, weet noch de onderzoeker noch de kijker.

Als setting en personages voldoende zijn geïntroduceerd en min of meer duidelijk is wat de oorzaak van het dodelijke ongeval was, doemt de vraag op wanneer de onderhuidse dreiging zal worden omgezet naar een meer tastbare dreiging. Uiteindelijk gebeurt dat natuurlijk ook maar het laat lang op zich wachten. Prima actie trouwens. Stel je daarbij de actie in Alien (1979) voor, maar dan met budgettaire beperkingen.

3*

Collins

• 7294 messages
  • 4311 votes

38. Cannibal Ferox (1981)

93 minuten

FTV - Totaal 76 punten

Subgenre: 28. Cannibalism Horror

Themaklassement: 38 punten

https://reverendowilson.com/wp-content/uploads/2015/09/vlcsnap-2015-09-29-19h21m35s55.png

Twee jongedames en een jongeman begeven zich in de jungle van de Amazone om daar op zeer amateuristische wijze uit te zoeken of de hardnekkige geruchten over een kannibalenstam op waarheid berusten. Voordat de kannibalen hun ontembare woestheid mogen botvieren en er eindelijk eens iets te beleven valt, wordt de spanningsboog heel effectief ontspannen gehouden met beelden van de jungle, met stompzinnige dialogen en onnozele acties. Het is allemaal totaal niet boeiend en totaal niet spannend.

Regisseur Umberto Lenzi’s interesse in de kannibaal is uiteraard niet antropologisch van aard. Hem boeit enkel de grafische weergave van hun kunsten. En die liegt er dan ook niet om. Het menselijk lichaam leent zich prima voor allerhande lugubere behandelingen, zo blijkt. Niet bepaald de actie waar ik blij van word.

Afgezien van een prima score en enige sfeervolle beelden biedt de film niet meer dan overtrokken geweldsscènes, weerzinwekkend dierenleed, een houterig acterende cast en een bijzonder zwak verhaaltje. Erg dit. Wat een verspilling van kostbare tijd was dit!

1*

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

69. Cuckoo (Film, 2024) - MovieMeter.nl

https://s3.us-west-1.amazonaws.com/redwood-labs/showpage/uploads/images/0fd5d51b-3eb5-4724-8f8b-bb7e69d3e2d5.jpg

FTV - 2 punten.

Puntentotaal - 137 punten.

Mij ook maar gewaagd aan Cuckoo. Wisselende reacties, en ik zit er een beetje tussenin. Lekker absurd en sfeervol, maar vooral het acteerwerk beklijft. Schafer, Stevens en de rest van de cast zijn echt geweldig, en de regie van Singer straalt zelfvertrouwen en eigenzinnigheid uit. De man maakt speciale films, maar hopelijk ook ooit een echte voltreffer.

3*

robertinho

• 1512 messages
  • 2936 votes

92. Mikey (Film, 1992) - MovieMeter.nl

90 min

Ftv

Puntentotaal 183 + bonus

Rating 2

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYTkwYmMwM2ItY2M2Zi00MzgyLTlkODctYmNiZDhkZjMyZjhkXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Vervelend mannetje, slecht acteerwerk. Begin was nog wel aardig, hoewel we iedere context missen. Daarna volgt keer een psychologische karakterschets van Mikey in plaats van een "evil child". Beetje saai.

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

124. Stopmotion (2023)

93 minuten - Verenigd Koninkrijk

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 247 +14 = 261

Subgenre: NVT - Alle 100 afgevinkt

Themaklassement: 100 punten

Bron: Pindakaas

https://image.tmdb.org/t/p/w780/shS6buEDnEDoHTdLbGzCoDIZ9ur.jpg

De trailer zag er al wel tof uit en ik vond Robert Morgans korte stop motion film The Cat with Hands (2001) ook al de moeite (YouTube). Mooie gelegenheid ook om Aisling Franciosi weer eens te zien, wiens werk ik compleet heb gemist sinds haar fijne rol in The Nightingale (2018). En daar heb ik gelijk spijt van, ik denk dat ik The Last Voyage of the Demeter (2023) ook nog op zal zetten deze challenge.

Ella Blake maakt stop-motionfilms en treedt in de voetsporen van haar moeder in wiens schaduw ze leeft. Kleine stapjes richting een eigen leven worden door haar overbezorgde moeder in de kiem gesmoord. Dan komt er een moment dat haar moeder overlijdt. Ella werkt sindsdien aan een luguber nieuwe poppenfilm die haar geestelijke gezondheid op de proef stelt. Haar personages beginnen een eigen gruwelijk leven te leiden en Ella's verbeelding kent geen grenzen meer.

https://a.ltrbxd.com/resized/sm/upload/mj/w6/jz/ky/stopmotion-1200-1200-675-675-crop-000000.jpg?v=a90729126d

Bij eerste kijkbeurt ben ik jammer genoeg nog niet zo lyrisch als Joolstein, maar het zou kunnen dat herziening daar iets aan verandert, ik was wat vermoeid. En ik heb alsnog genoten. Stopmotion is erg sfeervol met creepy character designs en de animatie is erg goed. Aisling speelt de tragische figuur Ella zoals je mag verwachten zeer sterk, en Morgan laat zien dat hij prima een lange film aan kan, dat belooft wat. Hopelijk is het geen eenmalig iets.

3,7*

77ships

• 643 messages
  • 45 votes

131. Child's Play 2 (1990)

84 min. - VS

RW (1 punten)

Puntentotaal: 256 + 14 = 270

Subgenre: NA

Themaklassement: 100

(1 – 100)

https://i0.wp.com/bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2020/04/cp2.jpg?ssl=1

Dit ging natuurlijk nooit zo goed zijn als ik hem herinnerde, dit was ooit zowat mijn eerste horror film die ik volledig zag na een stukje Halloween IV. Heel wat jaren geleden had ik de reeks in bijna een stuk uitgekeken en herinnerde het nog als prima. Mijn perceptie van dit zijnde beter dan de eerste film klopt alvast niet, die is veel beter. Ik denk dat die perceptie een beetje kwam door het feit dat de Chucky hier iets meer als de moderne variant aanvoelde maar nu zie ik dat het verschil niet zo groot is. Natuurlijk dat dit sterker leek want ik zag hem als kind. Het verhaal en personages zijn ook niet zo sterk maar Chucky blijft prachtig en ik zal er altijd wel wat liefde voor overhouden. Dit was de periode dat elke Hollywood film een einde had in een fabriek / warenhuis, gepast hier wel.

Andy had wel veel pech niet alleen Chucky maar ook Grace Zabriskie (Sarah Palmer in Twin Peaks) als hoofd van zijn weeshuis en zijn vader leek zo hard op Jeffrey Jones, dacht eerst dat het hem was.

77ships

• 643 messages
  • 45 votes

132. A Photograph (1977)

72 min. - VK

FTW (2 punten)

Puntentotaal: 256 + 14 = 270

(1 – 100)

https://forgottentelevisiondrama.wordpress.com/wp-content/uploads/2020/09/photo-photograph.jpg?w=768&h=575

https://forgottentelevisiondrama.wordpress.com/wp-content/uploads/2020/09/photoggillian.jpg?w=768&h=575

Geschreven door dezelfde persoon die "Robin Redbreast" geschreven had voor "Play for Today". Hij had ook een andere aflevering voor die anthologie reeks geschreven maar die is verloren gegaan. "A Photograph" kan best omschreven worden als een soort inversie van folk horror.

Het start met een man in katatonie die er al een lange tijd ligt, het lot van het hoofdpersonage is alvast bekend. Dan zien wij de foto. De man in kwestie is John, een arrogante omhooggevallen man die zich superieur acht aan meeste mensen door zijn job als kunstcriticus. Hij is getrouwd met Gillian in een huwelijk dat gewoon vreselijk is. Hij zegt op een moment bijvoorbeeld dat hij enkel met haar getrouwd is omdat zij zwanger was en neemt haar dan kwalijk voor haar miskraam. Gillian is begrijpelijk depressief maar dat neem hij haar ook kwalijk en hij heeft ook een affaire. Op een dan krijgen zij een foto, een caravan, twee tieners erop, vrouwen of mogelijk mannen verkleed als vrouwen. Zijn vrouw wordt geobsedeerd met de betekenis van de foto die hem niets zegt. Wie zijn de mensen op de foto en misschien is deze door zijn vrouw gestuurd?

Wat jij ook niet denkt dat de ontknoping is zal deze jou verbazen. Een imperfecte, eigenaardige interessante stuk, interessante manier om folk horror te zien waar het folk aspect ergens in de achtergrond is, verborgen, ver weg voor mensen in de stad maar toch naar boven opborrelt.

77ships

• 643 messages
  • 45 votes

133. Vice Squad (1982)

97 min. - VS

FTW (2 punten)

Puntentotaal: 258 + 14 = 272

(1 – 100)

https://www.horrorgeeklife.com/wp-content/uploads/2024/02/Vice-Squad-1-1068x617.jpg

Vice Squad is begonnen als een documentaire maar werd als snel als te confronterend gezien. De hoofdrolspeelster bracht ook 10 weken door met werkende prostitués voor realisme. Het ding met deze film is ook de wereld zelf voelt heel echt aan met interessant details maar het hoofdverhaal is niet even interessant. De acteur die de slechterik speelt doet wel een heel goede job, hij voelt echt vreselijk en zo sleezy en monsterlijk aan.

Het verhaal speelt af op Sunset Boulevard, een voormalige zakenvrouw werkt als prostitué om als alleenstaande moeder voor haar dochter te zorgen. Een van haar vriendinnen wordt mishandeld door haar pooier, zo erg zelfs dat zij sterft. De politie probeert hem op te pakken maar hij ontsnapt tijdens arrestatie en zint op wraak. Het verhaal zelf is niet zo indrukwekkend maar de wereld waarin iedereen leeft houdt zich sterk.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4886 votes

95. Open Water 2: Adrift (2006)

95 Minuten

FTV (2) : Totaal aantal punten = 203

Subgenre: 82. Superhero Horror (Voltooide subgenres 1 t/m 86,88,91,96,97,99,100)

Themaklassement: 92 punten

Eigen rating : 2.5*

https://img.cdno.my.id/cover/w_1280/h_720/open-water-2-adrift-12314.jpg

Tja, niet echt spannend om een uur lang te kijken hoe een bende leeghoofden liggen te dobberen in het water, zou je denken. En toch vond ik het wel boeiend genoeg. Het waren inderdaad niet de allerslimsten want met een beetje samenwerking hadden ze zich wel eruit kunnen redden. Maar anderzijds denk ik dat in zo'n situatie het rationeel denken verstek laat en idiote paniek zich van je meester maakt.De ene domme handeling na de andere is het resultaat. Alleen begreep ik de ontknoping niet helemaal.

ZZ TOP

• 507 messages
  • 2188 votes

32. Frankie Freako (Film, 2024) - MovieMeter.nl

85 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 64

https://www.indiewire.com/wp-content/uploads/2024/09/Conor-Frankie-Boink-Dottie-Shreading-Paper.jpg

Ooit een keer Psycho Goreman (Film, 2020) - MovieMeter.nl gezien en die beviel mij eigenlijk best goed. De stijl van Steven Kostanski kan ik eigenlijk wel waarderen.

Frankie Freako is een leuke gekke film die een mix is van actie, misdaad en komedie. Met een echte 80’s vibe eromheen. Leuke praktische effecten en het acteerwerk heeft in deze setting zijn charme. Qua stijl probeert het visueel ook zeker op te vallen en dat lukt aardig. De sfeer zit er goed in.

Het plot voelt af en toe een klein beetje rommelig aan en daardoor lijkt de film wat langdradig op het einde.

Toch heeft het een aantal leuke en grappige momenten. Leuk voor een avondje vermaak.

3.0*

33. Terrifier 3 (Film, 2024) - MovieMeter.nl

125 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 66

https://www.usatoday.com/gcdn/authoring/authoring-images/2024/10/01/USAT/75466546007-terrifier-3-6.jpeg?crop=1391,1856,x721,y0

Weer een heerlijke knotsgekke film. Genieten! Na het duistere 1e deel en het vermakelijke 2e deel krijgen we weer een toffe film voorgeschoteld.

Voor het verhaal hoef je het niet te kijken, ook al proberen ze een heel klein beetje om wat achtergrond mee te geven over Art de Clown.

De gore is weer uitstekend. Damien Leone verlegt de grenzen weer en laat weer een aantal lugubere kills zien met geweldige praktische effecten. David Howard Thornton kan weer lekker losgaan en speelt weer overtuigend.

De spanning en de duistere kant die in het 1e deel wel aanwezig zijn vind je hier niet meer terug. Wat op zich best jammer is, maar vermakelijk is het geheel wel.

Aan het einde blijven er toch nog wel veel vragen over. Het lijkt of Damien Leone even niet meer weet waar hij naar toe wil. Een vierde deel zou al wel in zijn gedachten zitten.

Art de Clown mag zich zeker in het rijtje met de bekende horroriconen gaan nestelen.

4.0*

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

125. In a Violent Nature (2024)
94 minuten - Canada
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 249 +14 = 263

https://i.ytimg.com/vi/ml8zN2OcMeQ/maxresdefault.jpg

De meeste credits van de Canadese regisseur Chris Nash betreffen special effects jobs. Zo was hij de On-Set Creature Effects Supervisor bij Psycho Goreman (2020), die best een aantal deelnemers hier gezien heeft. Nash schreef en regisseerde dit verhaal over een groep kampeerders die naar een afgelegen bosgebied trekt. Op deze trip stuiten ze op een amulet, welke ze meenemen. Vervolgens wordt het een gevecht op leven en dood wanneer ze achterna gezeten worden door de ondode Johnny, de wraakgeest van een misdaad uit de seventies.

https://u6a8z2n7.rocketcdn.me/wp-content/uploads/2024/10/bDViSpxd1SM0uORQV83gGugM8Nj-1200-1200-675-675-crop-000000.jpg

Als je de Trivia van de film op IMDb leest, dan zie je tussen de regels door dat In a Violent Nature met liefde en ambitie gemaakt is, ook al is het 'maar een slasher', Nash heeft wel degelijk een duidelijk visie gehad voor dit project, waarvan een hoop herschoten is toen de lead actor die het monster vertolkte uitviel wegens medische problemen. Ook het ontbreken van een score en leunen op het sounddesign is een gewaagde keuze. Hij omschrijft de film zelf als een geduldstest (wat een aantal kijkers niet zal bevallen), maar geeft aan dat dit juist bij horrorfilms vaak beloond wordt.

Het verhaaltje bij een slasher is vaak slechts een kapstok, en dat is hier niet anders: tieners in het bos, kampvuur, eng verhaal vertellen... En een bovenmenselijk onstopbare, lomp sterke Killer die één voor één geduldig zijn weg sjokt door het onwelwillend tienervlees. En dat is uitstekend gedaan, en voelt meer beschouwend dan cliché op de een of andere manier. Een deconstructie van het genre is het misschien niet, maar Nash doet er wel iets mee. De Gore streeft dan misschien niet naar 100% geloofwaardige uitvoering, maar is wel heel degelijk en vermakelijk uitgevoerd. Ik zat met een een verwonderde grijns te aanschouwen hoe Yoga miesje hierboven op een bijzonder lenige manier een kijkje nam door haar eigen rug. WTF. En zo'n van boven gefilmde scène met rock meets head is toch ook wel erg mooi uitgevoerd.

https://media.events.com/events/310647d1-3b3a-4579-b6cf-34eafd014d61_In_a_Violent_Nature_explained_full.jpg

Ja, ik vond deze wel fraai, dit genrewerkje uit Canada!

3,6*

Seam

• 991 messages
  • 2310 votes

24. The Well (Film, 2023)

91 minuten

FTV: 2 punten

Puntentotaal: 48

Eens de kans gegeven omdat volgens mij joolstein wel enthousiast was. En ik snap waarom. Leuke sfeervolle trash. Had nog wel wat beter gekund. Praktische effecten en de muziek zijn geweldig en stijlvol. Maar het script (zeker in de climax) is wat zwakjes en de CGI ook iets te goedkoop ogend. Maar leuke combinatie van slowburner en tortureporn. Paar heerlijke smerige momenten en juist ook een paar creepy sfeervolle chills.

Zeker een aardige poging!

3*

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

https://i.etsystatic.com/27696333/r/il/c5e595/4229667294/il_fullxfull.4229667294_qug0.jpg

Vandaag precies nog een week te gaan, beste horrorfanaatjes... Maandag 11 november is de laatste dag om eventuele achterstallige registraties neer te pennen. Wat willen jullie nog persé zien in die week, of hebben jullie nog een heel stapeltje liggen, dat misschien wel groter is dan je eigenlijk had gehoopt?

Troost je, de horrorchallenge is net als Jason Voorhees of Michael Meyers, hij keert onherroepelijk terug en volgend jaar is er weer een editie, mocht deze week niet tijd genoeg zijn. En uiteraard kun je ook prima horrorfilms kijken terwijl er geen challenge loopt, dan gebeurt er niks ergs. Echt niet. Denk ik.

Zelf was ik de afgelopen week al wat door de tips aan het gaan die ik tijdens de challenge heb opgedaan, en wat aan het meepakken uit de toplijstjes, zoals de Top 50 Horror Films of 2024. Daarnaast heb ik wat voorrangtitels van de afgelopen jaren, en pik ik wellicht nog iets mee uit de Letterboxd Top 250 Horror Films en de MM Top 250 beste horrorfilms aller tijden, waarvan ik die laatste al bijna compleet blijk te hebben zonder er bewust aan te werken.

Zoals altijd bij mij, zal er het nodige blijven liggen, en dat mag dan lekker op de lijst voor volgend jaar

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

Hoewel ik op 1 november even in een dipje zat, nu toch inderdaad de laatste rechte lijn in. Ik hoop de 150 films te halen.

Staan nog op het lijstje:

- The watchers (2024)

- Late night with the devil (2023)

- Terrifier 2 (2022)

- Pahanhautoja (2022)

- Fear streat 1978

- Fear street 1666

- The conjuring

- Insidious

- Sinister

- En hier en daar nog een 70s of 80s B-film

ZZ TOP

• 507 messages
  • 2188 votes

34. Don't Move (Film, 2024)

92 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 68

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BODBhZWY4NjEtYWI1Zi00OGI5LWJjYTEtYWFmNzg0NGFjOWNiXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Weinig spannende en vooral voorspelbare thriller met een weinig boeiend plot. Het wordt wel geprobeerd om enige spanning neer te zetten, maar daar slaagt het eigenlijk niet in. Bij vlagen ook erg ongeloofwaardig, al hoeft dit natuurlijk geen probleem te zijn. Het acteerwerk is mager en Finn Wittrock stelt enigszins teleur. Heb hem weleens sterker zien acteren in een soortgelijke rol.

Echt een Netflix tussendoortje.

2.5*

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

126. Los Ojos de Julia (2010)
112 minuten - Spanje
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 251 +14 = 265

https://www.moriareviews.com/rongulator/wp-content/uploads/Julias-Eyes-2010-4.jpg

Julia en haar tweelingzus lijden aan een gruwelijke ziekte die ervoor zorgt dat ze langzaamaan blind worden. Op een dag wordt de zus dood aangetroffen, maar Julia is ervan overtuigd dat er iets anders aan de hand is dan de zelfmoord waar de politie aan denkt. Ondanks haar achteruitgaande zicht, besluit ze toch de dood van haar zus op te lossen.

Redelijk. MM user Scorsese gebruikt wat mij betreft precies het juiste woord. En dat is toch ietwat teleurstellend, want ik had op iets meer gehoopt. Belén Rueda is en zeer fraaie 45-jarige in haar aaibare truitjes, maar speelde voor mijn gevoel een stuk overtuigender in El Orfanato. Los Ojos de Julia is wat mij betreft een aardige mysterie thriller, maar niet eentje die ik snel zal herkijken. Regisseur Guillem Morales ging hierna de tv wereld in, maar keert dit jaar voor het eerst terug op het witte doek met The Wasp (2024). Beetje voyeuristisch filmpje ook, maar het voelt meer male-gazey voor mij dan dat Morales' dit gebruikt om een betere film te maken en er iets constructiefs mee te zeggen.

Wat ik zelf nog wil zeggen. Die naaaaaaaald. Neeeeee niet doen!!!!!!

3,1*

Dentheman

• 492 messages
  • 642 votes

John Milton wrote:

(afbeelding)

Vandaag precies nog een week te gaan, beste horrorfanaatjes... Maandag 11 november is de laatste dag om eventuele achterstallige registraties neer te pennen. Wat willen jullie nog persé zien in die week, of hebben jullie nog een heel stapeltje liggen, dat misschien wel groter is dan je eigenlijk had gehoopt?

Troost je, de horrorchallenge is net als Jason Voorhees of Michael Meyers, hij keert onherroepelijk terug en volgend jaar is er weer een editie, mocht deze week niet tijd genoeg zijn. En uiteraard kun je ook prima horrorfilms kijken terwijl er geen challenge loopt, dan gebeurt er niks ergs. Echt niet. Denk ik.

Zelf was ik de afgelopen week al wat door de tips aan het gaan die ik tijdens de challenge heb opgedaan, en wat aan het meepakken uit de toplijstjes, zoals de Top 50 Horror Films of 2024. Daarnaast heb ik wat voorrangtitels van de afgelopen jaren, en pik ik wellicht nog iets mee uit de Letterboxd Top 250 Horror Films en de MM Top 250 beste horrorfilms aller tijden, waarvan ik die laatste al bijna compleet blijk te hebben zonder er bewust aan te werken.

Zoals altijd bij mij, zal er het nodige blijven liggen, en dat mag dan lekker op de lijst voor volgend jaar

Toch wel snel gegaan zo he! Ik denk dat er deze week hier en daar nog wel wat opgeteld gaan worden bovenop het toch meer dan riante aantal films dat ik alweer gezien heb. Vorig jaar op 71 geëindigd, dat zal ik dit jaar niet halen, maar moet zeggen dat ik zo stiekemweg toch meer gezien heb dan ik van te voren bedacht had... Zo'n challenge stimuleert dan toch he (en het deels thuis zitten met een hernia helpt overigens ook, haha)

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

127. MadS (2024)

86 minuten - Frankrijk

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 253 +14 = 267

https://www.deepfocusreview.com/wp-content/uploads/2024/10/MADS-2.png

Ils (2006) van de Franse regisseur David Moreau kon me erg goed smaken, The Eye (2008) met Jessica Alba kon ik daarentegen weer beduidend minder mee. De zestien jaar daarna maakte Moreau geen film die ik graag wilde zien (of die op hoge waarderingen kon rekenen). Tot MadS, dat op Sitges (het festival voor de fantastische film) meedong voor de prijs voor beste film, welke overigens naar het prachtige Des Teufels Bad zou gaan dat jullie al meermaals voorbij hebben zien komen. Hoewel er slechts 4 reviews op metacritic staan, leveren die wel een veelbelovend gemiddelde van 78 op, een kijkje waard dus, zoals remorz al eerder deze challenge beaamde.

In deze (wederom in Frankrijk gedraaide) horrorthriller haalt de tienerjongen Romain bij zijn dealer een nieuwe drug om uit te proberen. Vervolgens gaat hij een nachtje feesten. Na het uitgaan is hij onderweg naar huis wanneer hij op een gewonde vrouw stuit en haar oppikt. Gedurende de volgende uren nemen de gebeurtenissen een onwerkelijke wending.

https://static1.srcdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2024/10/mads1.jpg

MadS is een soort Franse Victoria (2015) in 28 Days later horrordip, die net als Sebastian Schippers film in één chaotische take is opgenomen. Dit vergroot het realisme en de spanning, zodra duidelijker wordt in wat voor gevaar Romain en zijn vrienden verkeren. Regisseur Moreau bezweert overigens dat er géén verborgen cuts zijn, zoals bij Sam Mendes' 1917 (2019). Ze hebben in 5 dagen 5 oners opgenomen, en na de eerste 2 mislukkingen hebben ze de laatste dag van de drie wel goed afgeronde takes gebruikt.

Wat mij betreft is Moreau weer terug met deze film, die bijzonder knap geschoten (en gechoreografeerd) is. De acteurs doen het bovendien uitstekend. Wellicht eentje voor op Kondoro's kijklijst? De film heeft Onderhonds desinteresse voor het horrorgenre in elk geval deels hersteld, en ik denk dat er wel meer deelnemers zijn in de challenge die dit lusten.

https://static1.cbrimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2024/10/mads-2024-3.jpg

Best indrukwekkend. Check vooral de trailer, of beter nog: doe dat niet.

4*

joolstein

• 10831 messages
  • 8917 votes

139 Operation Blood Hunt (2024)

93 minuten

FTV - 2 punt

Puntentotaal: 288 + 2 = 290

Themaklassement: 100 punten Voltooid

Eigen score: 3*

https://media2.firstshowing.net/firstshowing/img16/operatBloodhuntpostermainTW1.jpg Lycantropie in de tweede wereldoorlog. De film is een wilde lowbudget rit, die als het werkt, erg goed en leuk is, helaas werkt het niet altijd. Er is het bekende oorlogsfilmplot van een vreemde verzameling strijders die op een missie achter de vijandelijke linies worden gestuurd Maar voordat het zover is ga je eerst naar een bar ergens in Londen waar Jonathan Rhys Meyers en voormalig UFC-kampioen Quinton "Rampage" Jackson te maken krijgen met een vervelende nazivampier ( gespeeld door regisseur Louis Mandylor zelf) Echter de vraag die als eerste beantwoord moet worden is natuurlijk; "Hoe zijn de weerwolven?" Nou ze gebruikten vooral praktische effecten en ze zijn verrassend goed! Voor een low budget horror krijgen ze de weerwolven beter dan sommige high budget films. De film gebruikt mensen in pak waarvan de maskers, hoewel ze er een beetje stijf uitzien, bewegende monden hebben. En je krijg behoorlijk wat shots te zien van de weerwolven die hun slachtoffers bloederig verscheuren. Helaas zij de uitrusting en voertuigen ongelooflijk schoon voor iets dat in de jungle wordt gebruikt. Hetzelfde geldt voor soldaten en hun uniformen. Wat echt niet werkt zijn de meeste scènes in Murphy's bar. Ook is het moeilijk om te accepteren dat het zich in 1945 afspeelt, mede veroorzaakt door het constante gebruik van moderne muziek in de score. Zolang de focus maar op de weerwolven lig, was dit een redelijk goede B-actiehorrorfilm

joolstein

• 10831 messages
  • 8917 votes

140 Little Bites (2024)

105 minuten

FTV - 2 punt

Puntentotaal: 290 + 2 = 292

Themaklassement: 100 punten Voltooid

Eigen score: 3,5*

https://static1.colliderimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2024/10/little-bites-krsy-fox-elizabeth-phoenix-caro-2.jpg Ondanks de gebreken in het script is er nog steeds genoeg voor een smakelijk klein horrorfilmpje. Liefhebbende moeder Mindy Vogel probeert de Orlok-achtige demon Agyar te sussen door hem toe te staan ​​zich tegoed te doen aan haar, één hapje tegelijk. Doet ze dit niet dreigt het wezen haar 10-jarige dochter Alice te verslinden.

De regie leunt zwaar op atmosfeer en Mindy's huis is claustrofobische om het gevoel van isolatie en gevangenschap te versterken. De film bezit een traag tempo en de logica is enigszins een vage bedoening. De film toont dat het moeilijk is als alleenstaande ​​ouder en het worstelen met ouderschap en persoonlijke demonen. Het gebruiken van een demon of soortgelijke entiteiten als monsterlijke metafoor is niet nieuw en ik er eigenlijk ook niet echt op zit te wachten. Gek genoeg was het in deze film wel intrigerend.

De film heeft dan wel niet veel verrassingen, maar heeft wel nuance, sfeer, een royale creep-factor en Krsy Fox (ook in Terrifier 3) in een sterke hoofdrol. Krsy Fox dompelt zichzelf onder in een personage dat zoveel uitlegt met weinig dialoog. Gedurende de hele film kun je haar pijn en eenzaamheid voelen,. Als vrouw van de regisseur is dit toch wel een hele prestatie!

.

Regisseur is Spider One frontman van Powerman 5000 en jongere broer van muzikant en filmmaker Rob Zombie. Voor hem is dit alweer zijn derde film, en de eerste met een groter budget, Het werd geproduceerd door zangeres Cher en haar zoon Chaz Bono, speelt ook een bijrol (de ijsjes-scene) Daarnaast ook de horroriconen Barbara Crampton Bonnie Aarons en Heather Langenkamp Uiteindelijk is het een gemengde film met veel ambitie, die niet alle kijkers zal aanspreken maar het is onmiskenbaar gedurfd!

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

De komende dagen staan bij mij overigens in het teken van een andere potentiële horror, (de uitslag van) de Amerikaanse verkiezingen; ik krijg er een beetje stress van. Misschien maar goed dat we daar hier geen discussies over mogen voeren, maar zeggen dat het je bezig houdt mag vast wel.

Dentheman

• 492 messages
  • 642 votes

48) Pahanhautoja (Film, 2022)

Speelduur: 86 minuten

Datum van zien: maandag 4 november

Bron: Canal+

FTV: 2 punten (11 RW & 37 FTV)

Puntentotaal: 86 + 14 = 100 punten

Subgenre: 27, body horror

Themaklassement: 45 punten

Afgewerkte thema`s: 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 17, 20, 21, 22, 24, 27, 29, 32, 33, 34, 35, 39, 41, 42, 47, 48, 51, 55, 57, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 70, 71, 74, 78, 82, 83, 85 , 93, 98 en 100

Waardering: 2,5

Review: De eerst gesproken zin in deze film weergeeft goed hoe de moeder zich profileert. Blegh, die ziekelijke behoefte naar het naar buiten toe tonen van een perfect plaatje, de pest van de hedendaagse maatschappij als je het mij vraagt, dat oppervlakkige gedoe op social media en alles dat daaruit voortvloeit... Ik moest op de één of andere manier gelijk denken aan de Bellinga`s (die ik helaas alleen ken doordat mijn zoontje een tijdje een film leuk vond om te kijken van hen ). Verder vond ik de film mweh, snap de diepere laag wel, maar op de één of andere manier vond ik het een vrij lange zit voor de korte tijd dat het duurt.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiUfFT2YzwAqECfojGJ1X4jUDU6WYd94NBg2MyDywDsrlLxslFZ-h_DR_gxaNCdDoVq-TysUTDAWNZbdCes1R9aIA7LhQby2oRBIfKrZ-OtOGha5ILtqVyDQMxbRxc2cRTanhHpxvypahkrYe0t7FxSWnVBU0a5WUswT3HSAvsEB54K_WOwaWQUs18D9qdT/s676/Hatching%202022%20movie%20pic.jpg

49) Voces (Film, 2020)

Speelduur: 97 minuten

Datum van zien: maandag 4 november

Bron: Netflix

RW: 1 punt (12 RW & 37 FTV)

Puntentotaal: 87 + 14 = 101 punten

Subgenre: Nvt, heb de passende al gebruikt geloof ik.

Themaklassement: 45 punten

Afgewerkte thema`s: 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 17, 20, 21, 22, 24, 27, 29, 32, 33, 34, 35, 39, 41, 42, 47, 48, 51, 55, 57, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 70, 71, 74, 78, 82, 83, 85 , 93, 98 en 100

Waardering: 3

Review: Heb deze vaag weleens voorbij zien komen met een paar biertjes op, dus kan nou niet zeggen dat ik van begin tot eind nog wist wat ik ooit gezien heb, maar dat maakt zo`n kijkbeurt dan weer iets interessanter. ik vond het een vrij geslaagde genrefilm, steekt er nergens echt met kop en schouders bovenuit, maar onderhoudend genoeg om niet afgeleid te raken door de telefoon.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjmaIU-szhAVyWJhqSC1a-BNPKYbmEmuQIPshzfzwEWAmjkLUVyEyyTJwhgNGYKBwPc9HysFpVNJu9SFkALz-Cc62tfBv8MUUlZMoGdgdRYyOvZCVU27sDx7UUK_uDre2oy1zY1pg5ydss/s660/Voces+02.jpg

robertinho

• 1512 messages
  • 2936 votes

93. Mo (Film, 1983) - MovieMeter.nl

105 min

Ftv

Puntentotaal 185 + bonus

Rating 2,5

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEihcx0xIOLkv37qfIvEiINoGZ_RfpNRImVKaAsbmIaiwyyUe7gpkstTbJYo-kVq_VdTGKl2z4CbzVOl32gwNPz6kUBHt8XIgskbzVSiBAEhFIbYS3lNUIZ6FXK35tVfyhGUtAkryNvCRA/s1600/Boxer's+Omen+(2).jpg

Compleet geschift. Je zou het maar aan durven raden... (Woland volgens mij? Haha.)

Een paar visueel sterke scènes en hele leuke, bijna komische effecten - was vast niet de bedoeling. Ook een hoop gore effecten trouwens. Als geheel is het voor mij echter veel te onsamenhangend. Ik kan er op deze manier niet zo veel mee. Vooral omdat de waanzin niet opgebouwd wordt. Het is bijna 105 minuten totale waanzin. Beetje veel waanzin als je het mij vraagt.

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

Dentheman wrote:

49) Voces (Film, 2020)

Review: Heb deze vaag weleens voorbij zien komen met een paar biertjes op, dus kan nou niet zeggen dat ik van begin tot eind nog wist wat ik ooit gezien heb, maar dat maakt zo`n kijkbeurt dan weer iets interessanter.

Kennelijk heb ik deze 28 december 2020 gezien, maar dat zal ook in de feestdagen stemming geweest zijn met biertjes op, want er staat me weinig van bij.

Was voor mij ook een zesjesfilm, en dat is vermoedelijk de reden; je onthoudt de 2* en de 4* beter tussen die eindeloze stroom zesjes. Zelfs de trailer brengt niet echt herinneringen op, dat is wel een beetje shockerend. Normaliter weet ik het nog wel.

oup

• 587 messages
  • 3181 votes

Nog een week te gaan, dat is best wel voorbij gevlogen Mooi dat het op maandag de 11ste zelf ook nog mogelijk is om te registreren. Ik dacht dat het de 10de al 'finito' was.

Oorspronkelijk was het mijn idee om 50 horrors te kijken. Dat moet wel gaan lukken nu de teller 'al' op 44 staat. In de tussentijd her en der wat mooie tips opgeschreven. En er staan ook wat titels op Amazon, Netflix die ik eigenlijk nog mee wil pakken. Titels op streaming krijgen nu wel meer voorrang op de horrors die alleen online te vinden zijn. Aangezien het vizier na de 11de echt wel weer op niet-horror gaat (m'n lijst in MUBI begint aardig op te lopen), is het zonde als titels verdwijnen zonder dat ik ze gezien heb.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.