• 178.079 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.092 actors
  • 9.372.312 votes
Profile

Horrorfilm Challenge #2

Dentheman

• 492 messages
  • 642 votes

Shadowed wrote:

182. Ernest Scared Stupid (1991)

91 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 352

Subgenre: Fin

Themaklassement: 100 punten

Eigen rating: 2,0*

(afbeelding)

Voor de jeugdige kijkers zal dit ongetwijfeld een spannende film zijn geweest, maar ondertussen ben ik volwassen en kan ik er niet al te veel mee aanvangen. Soms wordt er een fijne sfeerzetting neergezet en de effecten blijven lekker praktisch, maar de humor is uiteraard flauw en veel hebben de makers niet te vertellen. Het is pas in de slotfase dat er gebeurtenissen plaatsvinden die ook echt de moeite waard zijn.

Is dit diegene met die trollen/kabouters? Kan mij herinneren dat ik die inderdaad op (zeer) jeugdige leeftijd vrij spannend vond! Kinderbrein he... hahaha

Dentheman

• 492 messages
  • 642 votes

robertinho wrote:

(quote)

Leuk om samen te kijken. Hoe oud is je zoontje?

Bijna 9, dus voelt zich een hele vent al, maar zn nachtlampje moet nog wel aan, die fase een beetje

Dentheman

• 492 messages
  • 642 votes

IH88 wrote:

Sterkte Brabantze! Van kleins af aan opgegroeid met katten (bij mijn ouders op een gegeven moment zelfs drie tegelijk) en het verlies was iedere keer weer verschrikkelijk. Katten zijn onafhankelijker dan honden, maar het moment dat ze 's-avonds tegen je aan kruipen geeft daardoor een extra bevredigend gevoel.

Hier ook al jaren een kat, inderdaad een eigenheimer, maar standaard iedere avond naast me op de bank in zn eigen hoekje. Sinds 2 maanden hond van de overleden buurman in huis, beloofd dat we dat beestje een fijn thuis zouden geven, maar ook wel weer leuk dat er dan een dier blij is dat je thuis komt ipv je geen blik waardig gunt

Tartarus

• 378 messages
  • 3497 votes

119. President's Day (Film, 2010)

80 minuten

FTV=2 p

puntentotaal= 238

themaklassement=100 p voltooid

2* B film slasher van lage kwaliteit, maar wel met leuke kills. Op Lincoln High moet een klassenpresident gekozen worden, maar 1 voor 1 worden leerlingen en leraren vermoord. Barry gaat op onderzoek uit wie hier achter zit. De film is met plezier gemaakt, maar komt erg amateuristisch over. Het licht is lelijk, de acteerprestaties zijn voornamelijk slecht en de who + why is al halverwege de film duidelijk.

moviemike

• 1309 messages
  • 5762 votes

40. The Piper (2023)

Speelduur: 96 minuten

FTV (2) = puntentotaal 71

Subgenre 62: /

Afgevinkt: 1-2-3-4-5-10-11-14-15-17-18-26-27-33-35-39-42-43-49-50-55-57-58-60-62-64-65-67-68-70-74-76-77-78-79-82-84-85-91

Thema klassement: 39 punten

Beoordeling: 2,5*

https://pad.mymovies.it/filmclub/2023/06/047/coverlg_home.jpg

Brave horror omtrent de Rattenvanger van Hamelen. Een componiste veroorzaakt een confrontatie als ze muziek begint uit te voeren dat het kwade doet ontwaken. Erg middelmatig, één van de laatste films met Julian Sands.

shugenja

• 644 messages
  • 1601 votes

moviemike wrote:

40. The Piper (2023)

Speelduur: 96 minuten

FTV (2) = puntentotaal 71

Subgenre 62: /

Afgevinkt: 1-2-3-4-5-10-11-14-15-17-18-26-27-33-35-39-42-43-49-50-55-57-58-60-62-64-65-67-68-70-74-76-77-78-79-82-84-85-91

Thema klassement: 39 punten

Beoordeling: 2,5*

(afbeelding)

Brave horror omtrent de Rattenvanger van Hamelen. Een componiste veroorzaakt een confrontatie als ze muziek begint uit te voeren dat het kwade doet ontwaken. Erg middelmatig, één van de laatste films met Julian Sands.

Ja wat een dramatisch verhaal is dat hoe Sands aan zijn einde is gekomen. Hij was verdwaalt op een wandeltocht als ik het goed herinner. Lang was hij vermist tot zn lichaam gevonden was.

cinemanukerke

• 1823 messages
  • 1037 votes

24. House on Haunted Hill (Film, 1959)

FTV – 2 punten

Puntentotaal 42

Subgenre : 04. 1950s Horror (afgevinkt : 1, 4, 14, 17, 18, 29, 32, 34, 35, 56, 57, 60, 63, 64, 74, 78, 79, 80, 82, 84, 93, 96, 98,100)

Eigen score : 3*

https://www.therpf.com/forums/attachments/klyncxho_o-png.1065524/

Heerlijke ouderwetse spookhuisprent dat ik door de enthousiaste reacties van Ibend, fiscio, alexspyforever en shadowed eens wilde zien. En zo geschiede op een grijze herfstnamiddag. De eerste minuten met een zwart scherm en die luide schreeuw … ik was direct mee. Zeker als het huishoudpersoneel zich gedraagt alsof ze net uit hun graf gekropen zijn. Boeiend verhaal met als kern de giftige relatie tussen Price en zijn vrouw (die cynische dialogen). Dat het eindigt in een murder mystery vond ik een bonus. Het mocht visueel misschien wat inventiever en meer dan 'wat zou er in die kamer zitten ?' is het niet qua spanning maar al met al een leuke matinée gehad.

Brabantze

• 374 messages
  • 2795 votes

Allemaal nog bedankt voor het sterkte wensen. Waardeer ik!

99. Jimmy (Film, 2024)

Speelduur: 85 minuten

FTV: 2 punten

Puntentotaal: 198

https://image.tmdb.org/t/p/w780/98UlnQYYyvAiQHTWQzDKMoqb08N.jpg

Wanneer een vriendin van Dilara wordt vermoord, keert ze terug naar haar geboortedorp. Ze krijgt het gevoel dat de beruchte dorpsgek Jimmy wraak wil nemen op de vriendinnengroep. Een true crime podcast met Jimmy's stem verschijnt: hoe langer je luistert, hoe groter de kans dat hij achter je aankomt. Na een nieuwe moord tijdens een rave weet Dilara het zeker: zij is het volgende doelwit.

Het idee van deze film leek mij wel leuk. Echter vond ik het een behoorlijk rommelige film en het acteerwerk was ook maar matig. Sommige stukken vond ik dan wel weer tof gemaakt/gedaan.

Beoordeling: 2,0*

77ships

• 643 messages
  • 45 votes

Lady Of Horror wrote:

Allemaal nog bedankt voor het sterkte wensen. Waardeer ik!

Ik heb mijn registratie gehaast gedaan en geen sterkte gewenst. Uiteraard doe ik dat wel en wens ik jou veel sterkte en het allerbeste.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4886 votes

91. Nina Forever (2015)

98 Minuten

FTV (2) : Totaal aantal punten = 195

Subgenre: 73. Romantic Horror (Voltooide subgenres 1 t/m 74,76,77,79,80,83,84,85,86,88,91,96,97,99,100)

Themaklassement: 88 punten

Eigen rating : 3*

https://www.hollywoodreporter.com/wp-content/uploads/2015/03/nina_forever_still.jpg?w=1440&h=810&crop=1

Wat een eigenzinnige horror was me dit. Een hoogst origineel concept waarbij de verongelukte Nina haar best doet om de nieuwe relatie van haar vriend te dwarsbomen. Ook al was het redelijk bloederig allemaal, leek me dit eerder een psychologisch drama waarbij het verwerkingsproces van achtergeblevenen centraal staat. Redelijk apart filmpje.

moviemike

• 1309 messages
  • 5762 votes

77ships wrote:

(quote)

Ik heb mijn registratie gehaast gedaan en geen sterkte gewenst. Uiteraard doe ik dat wel en wens ik jou veel sterkte en het allerbeste.

Van mij ook.

Sterkte, het allerbeste en een beetje filmplezier in moeilijkere tijden

Tartarus

• 378 messages
  • 3497 votes

120. A Christmas Horror Story (Film, 2015)

99 minuten

FTV=2 p

puntentotaal= 240

themaklassement=100 p voltooid

3* Film bestaande uit 4 verhalen waarvan de kerstman met de zombie-elfen het leukst was. De andere verhalen gingen wel, behalve degene met de middelbare scholieren die een moord onderzoeken, die vond ik helemaal niets.

-kerstman met elfen 4*

-scholieren 2*

-krampusbeeldje 3*

-verdwenen Will 3*

Tartarus

• 378 messages
  • 3497 votes

Brabantze ook namens mij sterkte. Ik heb zelf ook 3 oudere katten en dit is mijn grote angst, dus ik snap je verdriet

Shadowed

• 11364 messages
  • 6689 votes

Dentheman wrote:

(quote)
Is dit diegene met die trollen/kabouters? Kan mij herinneren dat ik die inderdaad op (zeer) jeugdige leeftijd vrij spannend vond! Kinderbrein he... hahaha

Bingo! Ik heb de film toen ik kind was gemist, maar ik zou er ongetwijfeld van onder de indruk zijn geweest.

robertinho

• 1512 messages
  • 2936 votes

90. Terror Train (Film, 1980) - MovieMeter.nl

97 min

Ftv

Puntentotaal 179 + bonus

Rating 2

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMWI1ZDU4NGQtNmU1MC00YTgyLWIwYTUtMDVkZWM3ZDAzZmEyXkEyXkFqcGc@._V1_QL75_UX388_.jpg

Het acteerwerk in deze slasher was aardig. De setting van de trein idem dito. Maar je kunt maar een beperkt aantal creatieve dingen doen in die trein. Daarnaast is het gewoon moeilijk voor te stellen dat er zoveel heftige dingen gebeuren zonder dat anderen het doorhebben. Je móét elkaar namelijk passeren om van de ene naar de andere kant te komen. Dan is dat idee met die maskers leuk gevonden, maar ook een beetje simpel. Misschien heb ik ook iets te veel matige slashers gezien de afgelopen weken...

Splinters

• 2620 messages
  • 1391 votes

24 Ya Klap Ban (Serie, 2024 - 2024) aflv 1&2.

Waardering: 3,5*

Puntentotaal: 48

Slow burner. Begon slecht maar een topper in wording.

Overigens staat op netflix aangegeven dat het een miniserie van 6 afleveringen betreft. Op moviemeter lees ik in productie in de aanhef. Kom ik weer in de problemen of doorstaat deze wel de ballotage, John Milton?

Het restant van chucky staat iig geprogrammeerd voor de week na 11 nov.

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Splinters wrote:

. Kom ik weer in de problemen of doorstaat deze wel de ballotage, John Milton?

Neh.

(geen Problemen )

Officieel voldoet hij niet volgens de labeltjes, maar dit is er zo eentje die ik graag doorlaat. 6 afleveringen van 45 minuten en slechts één seizoen. Miniseries in my book.

Leuke vondst Splinters, lijkt mij ook wel wat.

remorz

• 2497 messages
  • 2739 votes

64. La Abuela (2021)
100 min
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 114
Subgenre: -
Themaklassement: 59 punten
(2-7-9-10-11-12-14-15-17-18-20-21-22-25-27-28-29-30-32-33-34-35-36-38-39-40-42-43-44-47-49-53-54-55-56-57-60-62-64-65-66-67-68-71-73-74-76-78-79-80-82-83-84-85-87-88-95-99-100)

Na Veneciafrenia (2021) en Venus (2022) het voorlopig (?) afsluitende deel uit The Fear Collection, dat ik met grote dank aan joolstein heb kunnen zien. Gedrieën vormt het een sfeervol pakketje films, zoals je had kunnen verwachten van de betrokken namen, maar ook deze toevoeging van (die andere [Rec] (2007)-regisseur) Paco Plaza, is niet de hoogvlieger waar je op gehoopt had.

Genoeg mysterie vanuit de startblokken, met de titulaire oma die bij thuiskomst een lijk in haar huiskamer aantreft. Echt schokken doet de vondst haar niet en de geheimzinnige plotse intrede van een naakte blondine evenmin. Sterker, ze begroet de jonge deerne met een verwarmende glimlach en de twee wisselen een matroesjkapop uit, hetgeen de metafoorbellen uiteraard luid doet rinkelen.

Als oma dan plots een ‘ongeluk’ heeft gehad, ontvangt haar kleindochter Susana, een aspirerend model in Parijs een telefoontje van het ziekenhuis: of zij, als contactpersoon in geval van nood, zo snel mogelijk kan komen. Susana twijfelt geen moment en boekt direct een vlucht naar Madrid om voor haar grootmoeder te komen zorgen.

Eenmaal aangekomen, voedt Plaza je geleidelijk aan een opeenstapeling van motieven rondom veroudering en de obsessie met jeugd en schoonheid. Susana is als model uiteraard redelijk gepreoccupeerd door haar (uiterlijke) zelfbeeld en in de tijd dat ze de zorg voor oma op zich neemt, moet ze op afstand toezien hoe haar contracten in de modellenwereld aan andere, jongere modellen uitbesteed worden, hetgeen haar inwisselbaarheid benadrukt.

Bovenop die thematische open deur worden de steeds vreemdere gebeurtenissen in oma’s appartement gestapeld: waarom heeft oma al haar spiegels verwijderd? Hoe komt het dat Susana zich de gebeurtenissen uit haar dagboek niet herinnert? En wie is die Eva, die verdacht veel over haar leven weet en opmerkelijk wegwijs is in het appartement van haar grootmoeder? Als oma dan, aanvankelijk ’s nachts, met onzichtbare gesprekspartners door het huis begint te spoken, dringt het idee zich op dat Susana gevangen zit in een situatie die niet helemaal pluis blijkt te zijn.
https://spainaudiovisualhub.mineco.gob.es/en/panorama/largometrajes/la-abuela/_jcr_content/root/teaser.coreimg.jpeg/1648196770728/la-abuela-detalle.jpeg
Wat volgt is een weliswaar sfeervol maar redelijk voorspelbaar verhaaltje over de snode plannetjes die oma heeft om haar sterfelijkheid tegen te gaan. In die zin deed het me thematisch denken aan het recentere The Substance, al verweeft Plaza zijn uitwerking meer met voodoo-elementen dan Fargeat dat deed. De man weet best een aardig sfeertje neer te zetten en meerdere scenes weten ook wel wat kippenvel te veroorzaken, zoals de droomsequentie waarin Susana zichzelf plots verouderd ziet, terwijl oma door de glazen deur lijkt toe te kijken.

Toch weet Plaza, mede door het tempo, niet helemaal te verrassen met de uitkomst. Het laat zich in een vroeg stadium al raden waar het verhaal naartoe gaat. De elementen die op de uitkomst moeten hinten (zoals, naast de eerdergenoemde Matroesjkapop, de gejurkte knuffelbeer, de spiegels en posters, de tikkende klokken) verraden teveel, waardoor je weinig verrast wordt wanneer het geheel zich ontvouwt. Ook was ik zelf niet helemaal te spreken over het spel van hoofdrolspeler Amor, die haar overdreven expressie het meeste werk laat verrichten. Wat resteert is een gedegen sfeerbouw en enkele pakkende scenes, maar het ontbreekt deze film aan nét dat beetje extra meerwaarde. 3*

Sanderkeuh

• 582 messages
  • 2953 votes

37. Jisatsu Sâkuru (2001) (Suicide Club)
99 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 72 + 2 = 74
Subgenre: 09. 2000s Horror
Themaklassement: 36 + 1 = 37 punten
https://image.tmdb.org/t/p/w780/isTIfL5jboooeSBpkZBJtYzmyTq.jpg
2.5/5
Van de 4 Sion Sono films die ik gezien heb (deze; Prisoners of the Ghostland; Cold Fish en Himizu) vond ik deze toch wat tegenvallen.. Jammer, stond al heel lang op m'n watchlist.
Begint conceptueel wel sterk en wekt direct wel interesse, maar qua uitwerking oogt het wat goedkoop.
Vage film, en hoe langer het duurde, hoe minder ik er van begreep. Ook qua sfeer niet zo bijzonder.
Er zitten wel een paar sterke scenes in (vb. op schoolgebouw) die me gaan bijblijven, maar verder eentje om te vergeten.
Voor de horror of spanning moet je hier ook niet zijn, is eerder een (vaag) mysterie met wat goedkope gore.
*
38. Janghwa, Hongryeon (2003) (A Tale of Two Sisters)
115 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 74 + 2 = 76
Subgenre: 20. Art / Slowburn / Elevated Horror
Themaklassement: 37 + 1 = 38 punten
https://crisislifemedia.s3.us-west-2.amazonaws.com/files/images/articles/201410-Octoblur/Tale-of-Two-Sisters-2003/A-Tale-of-Two-Sisters-2003-03.jpg
3.75/5 (afgerond naar boven dus 4****)
Brr, hier heb je wél een mysterie met spanning en een horrortoets. Lang vermeden omdat ik wel eens een scène had gezien die me deed denken aan The Grudge (ook een film die ik vermijd...), maar op de nacht voor Halloween wilde ik toch een horrorfilm kijken die wat spannender is.
Ook wat vaag maar grotendeels wel te volgen, al begreep ik het gedrag van de stiefmoeder in de flashback niet zo goed..?
*
39. The Adventures of Ichabod and Mr. Toad (1949)
68 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 76 + 2 = 78
Subgenre: 03. 1940s Horror
Themaklassement: 38 + 1 = 39 punten
https://www.commonsensemedia.org/sites/default/files/styles/ratio_16_9_small/public/screenshots/csm-movie/the-adventures-of-ichabod-and-mr-toad-ss2.jpg
2.25/5 (afgerond naar boven dus 2.5*)
In de maand oktober ben ik op Disney+ begonnen met het bekijken/herbekijken van Disney-animatiefilms. Veel ervan zag ik voor het laatst minstens 20 jaar geleden, sommige ervan heb ik nog niet gezien of ben ik vergeten. Deze hoort in die laatste categorie.
Net als paar andere "films" in die periode zijn het eigenlijk losse kortfilms aan elkaar geplakt, twee in dit geval.
Kon hier niet zoveel mee. Beide kortfilms duurden te lang en de laatste van Ichabod heeft een heel raar verhaal en stijl, waarin het pas in de laatste 5à10 minuten richting horror gaat.
The Headless Horseman is tof om te zien, maar eigenlijk heeft Disney voor zichzelf de lat al hoger gelegd bij een van de eerste scènes in Sneeuwwitje, waar ze verloren loopt in het bos en ze zich allerlei enge dingen inbeeldt.
*
40. Arcadian (2024)
92 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 78 + 2 = 80
Subgenre: 66. Post-Apocalyptic & Dystopian Horror
Themaklassement: 39 + 1 = 40 punten
https://www.filmofiel.nl/wp-content/uploads/2024/05/Arcadian_still.jpg
3/5
Nicolas Cage is mijn favoriete acteur, deze kreeg best goeie reacties dus stond al even op planning maar aangezien er hier geen bioscooprelease gekomen is toch even uitgesteld..
Rare monsters, slim in beeld gebracht want je ziet nooit heel duidelijk wat het nu precies is. Cage zelf heeft eerder een bijrol jammergenoeg. Shake-handheldcamera stoorde wel.
Had ietsje beter verwacht maar verveelde zeker niet.
*
41. Ready or Not (2019)
95 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 80 + 2 = 82
Subgenre: 32. Comedy / Parody Horror
Themaklassement: 40 + 1 = 41 punten
https://www.robertfantozzi.com/wp-content/uploads/2019/11/ready-or-not-1-1.jpg
2/5
Pff nee, ik begrijp de populariteit wel maar dit soort horror-komedies is niet m'n ding.
Halverwege toont het wat potentieel wanneer de toon wat serieuzer wordt en het survival-horror-aspect wat meer boven komt, maar erna zakt het terug in en vooral het laatste half uur was een lange zit.
Veel vervelende personages en botsende acteerstijlen (overacting, komedie, drama?). Jammer, Samara Weaving en Adam Brody doen het wel goed maar qua regie en vooral qua komedie was dit niets voor mij.
Dat laatste zinnetje dat het hoofdpersonage uitspreekt zag ik al van ver aankomen, maar is wel gepast.
Meest positieve aan deze film is dat ik zin gekregen heb om Hard Target met Jean-Claude Van Damme opnieuw te bekijken. Die heeft intussen een (soort) sequel die ik nog niet gezien heb met Scott Adkins en Robert Knepper. Geen hoge verwachtingen voor maar lijkt mij wel leuker dan deze Ready or Not.
*
42. It Follows (2014)
100 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 82 + 2 = 84
Subgenre: 57. Mystery Horror
Themaklassement: 41 + 1 = 42 punten
https://imgix.bustle.com/mic/r4crl6tiihbwjakh0wjuiao6jn5orbqhqa7qlwuvraqipdqhxrzch8mftxtemmlp.jpg
3.75/5 (afgerond naar beneden dus 3.5)
Intussen al 10 jaar oud... Destijds vroeg maat van me om deze te gaan kijken in bioscoop, maar het leek mij te eng dus heb er voor gepast. Idem voor Prometheus een paar jaar ervoor.
Maar kijk nu, dit jaar Alien Romulus en Terrifier 3 in de bioscoop gezien, en nu ook It Follows gekeken.
Achteraf een goeie keuze om niet te gaan in cinema, want zowel qua film als van spanning ging deze wat moeilijk geweest zijn.
Nu kon ik er wel van genieten, alleen jammer van de wat flauwe conclusie bij het zwembad, met een beter einde was dit zeker 4* waard.
Anyway: sterk concept, goeie spanningopbouw en sfeer, van begin aan mooi en slim gefilmd, grotendeels sympathieke personages, origineel..
Goeie keuze om deze op Halloween-nacht te bekijken en goeie afsluiter voor de challenge?
Voorlopig afgevinkte subgenres: 01; 03; 06; 07; 08; 09; 14; 15; 16; 18; 20; 22; 31; 32; 35; 37; 39; 43; 45; 46; 47; 49; 50; 54; 55; 57; 65; 66; 67; 68; 73; 74; 75; 77; 79; 80; 81; 83; 84; 86; 99; 100
Zoals bij It Follows geschreven: volgens mij was dit voor mij een goeie afsluiter voor de challenge.
Halloween is gepasseerd nu en het "spooky"-seizoen voor mij ook. Misschien volgt er nog wel iets, waarschijnlijk The Substance wel volgende week, maar ik denk dat ik even wat rustigere films opzoek. Sowieso volgt er nog een conclusie-post voor deze challenge en blijf ik wel het topic volgen.

Splinters

• 2620 messages
  • 1391 votes

25 Ya Klap Ban (Serie, 2024 - 2024) afl 3 en 4.

Waardering: 4*

Puntentotaal: 50

Noodless

• 10042 messages
  • 6178 votes

42 Azrael (Film, 2024)

FTV ( 2 punten )

Totaal : 84 punten

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMGUwNTgzZjktYjBjMy00NzFiLTg1OGYtOWIzNjdjNmQzMTY4XkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Intense actiefilm met heel wat bloederige scènes waarin de hoofdrolspeelster Samara Weaving zonder enige spraak toch de kijker weet te overtuigen om mee te gaan in het verhaal, ook al zijn sommige elementen vaag. Vanwaar de overlevenden ? En wat is de bedoeling van de enige passant die wel kon praten ? En hoe zit dat met die bloeddorstige wezens ? De film roept heel wat vragen af waarop je geen duidelijke antwoorden krijgt. Maar vanaf begin tot eind word je ingezogen in het verhaal van vluchten en overleven van Weaving. Prachtig gefilmd in de bossen met zeer duidelijke actiescènes. Deze film was mijn derde keuze voor de nacht van Halloween: Oddity, Longlegs en Azrael. Helaas was de derde film iets teveel gevraagd en heb ik deze gisteren gezien. 7/10

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

119. Cuckoo (2024)

102 minuten - Duitsland

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 237 +14 = 251

Subgenre: NVT - Alle 100 afgevinkt

Themaklassement: 100 punten (Voltooid: 1-100)

Bron: Pindakaas

https://marruda3.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/08/cuckoo-1.jpg

De zeventienjarige Gretchen heeft net met haar zus haar moeder verloren. Het gezin maakt een nieuwe start en verhuist naar een alpenresort. Daar worden de meisjes achterna gezeten door een mysterieuze vrouw die deel blijkt uit te maken van een samenzwering.

Ik ben vermoedelijk een van de weinige Nederlanders die Luz (2018) in de bios heeft gezien, maar dankzij Imagine zie je af en toe nog eens iets. En dat was tof, Miss Milton en ik waren onder de indruk, en ook Woland kon er wel 4* aan kwijt. Maar de meeste Horrorchallenge deelnemers hebben deze nog niet gezien. UIteraard maakte dat me benieuwd naar Tilman Singers nieuwe film.

https://static1.srcdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2024/08/cuckoo-2024-11.jpg

Hunter Schafer (Euphoria) speelt erg goed, en ook Dan Stevens en Marton Csokas hebben mooie rollen. Net als Luz is Cuckoo (2024) een vreemd filpje dat niet iedereen zal bekoren, maar ik was voldoende geïntrigeerd voor een zeven.

3,4*

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

120. I Saw the TV Glow (2024)

100 minuten - Verenigde Staten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 239 +14 = 253

Subgenre: NVT - Alle 100 afgevinkt

Themaklassement: 100 punten (Voltooid: 1-100)

Bron: Pindakaas, ook iTunes en Mejane

https://d135u4jtzauizi.cloudfront.net/ISawTheTVGlow_UHD_SDR_FTR_2398_3840x2160_OAR_185_Rec709_20231113.00_16_08_00.Still001-1-copy.jpg

De tiener Owen worstelt zich door het leven in de buitenwijken. Op een dag leert zijn klasgenote Maddy hem een eng en mysterieus televisieprogramma kennen, dat een blik werpt op een bovennatuurlijke wereld die zich onder de zijne bevindt. Owen ziet zijn blik op de werkelijkheid veranderen. Plots komt aan het programma op vreemde wijze een einde.

Jane Schoenbruns film We're All Going to the World's Fair (2021) haalde een hoop lijstjes, al kon niet iedereen er evenveel mee en scoort de film op zowel MM als IMD geen voldoende. Metascore nochtans een 7.8

https://variety.com/wp-content/uploads/2024/01/jk4jyjy6oI_Saw_the_TV_Glow-Still1.jpg

Meestal, wanneer de heren critici het oneens zijn met het 'grote publiek’, bevind ik me in het kamp van de critics qua waardering, maar in dit geval vond ik I Saw the TV Glow los van de performances ook een beetje tegenvallen. Ik kon er echt wat moeilijk inkomen.

2,5*

Collins

• 7294 messages
  • 4310 votes

33. Tales from the Darkside: The Movie (1990)

93 minuten

FTV - Totaal 66 punten

Subgenre: 17. Anthology Horror

Themaklassement: 33 punten

https://maniacosporfilme.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/03/tales-from-the-darkside-1.jpg

In de raamvertelling zien we heks Debby Harry die op het punt staat een vetgemeste jongen te prepareren voor het diner. De jongen probeert dat moment uit te stellen en leest haar drie verhalen voor. Drie appetijtelijke verhalen die prettig gestileerd door regisseur John Harrison werden verfilmd. Leuke verhaaltjes die gedurende anderhalf uur een prima afleiding zijn voor de dagelijkse beslommeringen van de kijker. Leuke verhaaltjes met zwarte humor en een morbide touch.

Tales from the Darkness is een film die vooral sfeervol is en plezierige zwarthumoristische momenten kent. Stilistisch mooi. Inhoudelijk blijft het aan de banale kant. De verhalen bezitten meer potentie dan het uiteindelijke resultaat laat zien. De handeling blijft aan de oppervlakte hangen. Er viel meer te halen. Dat zal voornamelijk te wijten zijn aan de korte speelduur van elk segment. Heel logisch en volgens verwachting maar jammer is het wel. Desondanks genoten.

3.5*

cinemanukerke

• 1823 messages
  • 1037 votes

25. Rottweiler (Film, 2004)

FTV – 2 punten
Puntentotaal 44
Subgenre : 90. Turkey Horror (<5.0 IMDb) (afgevinkt : 1, 4, 15, 17, 18, 29, 32, 34, 35, 56, 57, 60, 63, 64, 74, 78, 79, 80, 82, 84, 90, 93, 96, 98,100)
Eigen score : 2,5*

https://i.ytimg.com/vi/WePRce0x4tU/mqdefault.jpg

Slecht onthaald met een 3.1 op IMDB en daardoor een terechte winnaar voor de subcategorie Turkey horror. Ook op MM een povere 1,67* en toch vind ik Rottweiler niet onverdienstelijk. De film zelf werd nog niet geregistreerd maar
Regisseur Brian Yuzna is weliswaar geen onbekende hier bij challenge. Er zijn reeds 4 films van hem gepasseerd en wie zou kunnen zeggen welke ? Antwoord : Society, Bride of the re-animator, initiation silent night, deadly night, the dentist.

Laten we het grootste minpunt reeds benoemen nl verhaal is nonsens. Koppel doet mee aan mensensmokkel voor het spel (ja, je leest het goed), worden gevangen genomen en naar aparte strafkampen gebracht waar de jongen ontsnapt en terug naar zijn geliefde wil doch achtervolgd wordt door een demonische hond. En dit is nog maar de eerste 10 minuten. Script waarschijnlijk geschreven tijdens een vrijgezellenavondje want dan lijkt alles een goed idee. Maar hoe Yuzna dit visueel invult, is voor mij toch behoorlijk. De finale is zelfs straf te noemen met het topshot van de verwoestingen als een apocalyptisch beeld, de achtervolgingen tussen hond en jongen zijn goed met als hoogtepunt de volledige sequentie in het huis van de dame met haar zoontje (waar de schrijvers simpelweg een seksscène inlassen tussen 2 aanvallen van de hond door - moet nogal een serieus vrijgezellenavondje geweest zijn) en is er bij de hereniging tussen het koppel zelfs een twist te bespeuren (waardoor ik me afvraag of het vrijgezellenavondje geen barsten deed ontstaan in het nakend huwelijk).

Zoals Joolstein op de filmpagina's reeds opmerkte ; t'is pulp maar ik kon deze pulp wel waarderen ... met mate.

Dentheman

• 492 messages
  • 642 votes

47) Evil Dead (Film, 2013)

Speelduur: 92 minuten

Datum van zien: zaterdag 2 november

Bron: Netflix

RW: 1 punt (11 RW & 36 FTV)

Puntentotaal: 84 + 14 = 98 punten

Subgenre: 42, fantasy, dark fantasy & fairy tale (Necronomicon en hele evil dead universum valt wel onder dark fantasy toch, zo niet, dan hoor ik het graag en verwijder ik deze bijdrage voor het themaklassement)

Themaklassement: 44 punten

Afgewerkte thema`s: 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 17, 20, 21, 22, 24, 29, 32, 33, 34, 35, 39, 41, 42, 47, 48, 51, 55, 57, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 70, 71, 74, 78, 82, 83, 85 , 93, 98 en 100

Waardering: 4,5

Review: Ik zag toevallig dat deze op Netflix stond en probeerde mijn vrouw zover te krijgen hem aan te zetten gisteravond, daar we hem een paar jaar geleden ook al eens samen gezien hebben, waar zij toen spijt van had. Warempel ging ze erin mee, omdat ze hem toch al eens gezien had, dat laat ik mij geen 2e keer zeggen natuurlijk. Ik heb hem ooit in de bios gezien met mijn moeder en tante en ik vond het vanaf de 1e kijkbeurt al een hele sterke film. Nu bij de 3e kijkbeurt is dat niet anders, ik verhoog zelfs mijn waardering van een 4 naar een 4,5, want ik blijf dit 1 van de sterkste horror`s van de afgelopen 15 jaar vinden (ook echt een pak beter dan het origineel naar mijn bescheiden mening). Met name Mia speelt de sterren van de hemel, heerlijk creepy, met name dat stukje dat ze tussen het kelderluik door kijkt, en wat een finale! Mijn vrouw had wederom op de helft weer spijt van de toezegging, maar ze heeft hem afgekeken, en dat zonder nachtmerrie als gevolg

https://media.timeout.com/images/100651421/750/422/image.webp

Shadowed

• 11364 messages
  • 6689 votes

185. Hellions (2015)

82 minuten

RW (1). Totaal aantal punten = 356

Eigen rating: 3,0*

https://www.austinchronicle.com/binary/6af2/hellions1.jpg

Fijne herziening van een horrorthriller waarbinnen de sfeerzetting en de eigenzinnigheid er positief tussenuit steken, ondanks het gebrek aan de benodigde spanning. Dat heeft er voor alles mee te maken dat de koters die de boel hier op stelten zetten niet echt angst aanjagen en de dromerige voortgang in de tweede helft afleidt van een gefocust gebeuren. Soms oogt de film kaal op visueel vlak, maar de makers zetten veel in op een aparte ervaring die in ieder geval met een voldoende voor de dag mag komen.

Shadowed

• 11364 messages
  • 6689 votes

186. Hubie Halloween (2020)

102 minuten

RW (1). Totaal aantal punten = 357

Eigen rating: 3,5*

https://occ-0-8407-2219.1.nflxso.net/dnm/api/v6/6AYY37jfdO6hpXcMjf9Yu5cnmO0/AAAABeqAWkv8fq2YotB0JsGYnf5D3GolIjM6ZMneYkkEpdRcMDK_DFAjSxcq-wKczJHJjkjlGMTYYDK50EOtIjdbbyTW1ir_JESkmZSC.jpg?r=2f8

Ik ben me bewust van de lage cijfers en de humor is inderdaad erg flauw, maar toch proef ik in deze film meer liefde voor Halloween dan een hoop soortgelijke, puurdere horrorfilms dragen. Met veel overgave en detail neergezet, ondanks dat de griezelelementen natuurlijk niet de voornaamste focus krijgen in een Happy Madison-film. Sandler blijft Sandler, je moet er tegen kunnen. Ik heb me in ieder geval wederom vermaakt met deze film.

Shadowed

• 11364 messages
  • 6689 votes

187. Trick or Treats (1982)

91 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 359

Eigen rating: 2,0*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/cOTKe9qcgEgkdYzjuH7Pd7j0QX.jpg

Goedkope film die zeker een uur nodig heeft om op gang te komen, iets dat met dit belabberde acteerwerk beslist geen gezellige boel vormt. Vooral de babysitter is werkelijk niet om aan te zitten, het kotertje is gelukkig wat beter. Het sfeertje van Halloween wordt erg leuk en authentiek neergezet, wat afleidt van het feit dat de finale een flater van jewelste is en in alle opzichten enige vorm van spanning mist.

Shadowed

• 11364 messages
  • 6689 votes

188. Sleepy Hollow (1999)

106 minuten

RW (1). Totaal aantal punten = 360

Eigen rating: 3,5*

https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/580a3ed86a49637f149d0219/1507061064600-QOFOEMQNBMOYVSTQ7QQG/sleepy+hollow.jpg

Een bijzonder sfeervolle film met veel overtuiging, liefde en detail in elkaar gezet. Optimaal wordt er gebruik gemaakt van een mysterieuze en spookachtige omgeving, wat enigszins compenseert dat een aantal thema's en personages niet echt in dit geheel passen. Vooral het iets te sullige figuurtje van Johnny Depp kon ik niet helemaal plaatsen, maar verder blijft het een erg fijne film.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.