• 178.093 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.093 actors
  • 9.372.591 votes
Profile

Black-white filmchallenge

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4886 votes

63. Moss Rose (1947)

82 minuten (Plex)

FTV (164 punten)

Puntentotaal: 9892

Eigen rating: 3.5*

https://resizing.flixster.com/-XZAfHZM39UwaGJIFWKAE8fS0ak=/v3/t/assets/p44412_i_h10_ab.jpg

Raar. Ondanks dat het een verhaal van het zevende knoopsgat is, met een voorspelbare ontknoping en een romantische toets, vind ik het eigenlijk helemaal niet zo slecht. Peggy Cummins is een enorm schattige vrouw met een verrukkelijke rollende "r". Deze stond in mijn watchlist omdat ik eens alle Vincent Price films die ik nog moest zien daar in heb opgenomen. Ik moet toegeven dat ik dat eigenlijk was vergeten en toen bij de openingscredits zijn naam verscheen, was mijn enthousiasme onmiddellijk geprikkeld. Overduidelijk dat ik een enorme fan ben geworden van hem de laatste jaren. En de aankleding was ook enorm geslaagd. Het mistige London uit die tijd en de gothic sfeer op het landgoed van de familie Drego. Eigenlijk vond ik de film zelfs te kort

Theunissen

• 12268 messages
  • 5513 votes

10. Venus in Furs (1995)

71 minuten (FTV + Naakt)

Puntentotaal: 1336 + 142 = 1478 punten

Eigen score: 2.0*

https://images.mubicdn.net/images/film/92736/cache-47652-1638449276/image-w1280.jpg

Van deze "Black-white filmchallenge" was gisteren geen sprake (al twee jaar niet meer) en daarom heb ik gisteravond maar een andere "Black-white filmchallenge" gekeken

https://e0.365dm.com/21/07/1600x900/skysports-max-verstappen-lewis-hamilton_5459278.png?20210726165048

Na het eerder zien van de Nederlandse films "Crepuscule (2009)" en "Vlees (2010)", wilde ik eigenlijk nog een film zien waarin de mooie Nellie Benner meespeelt, maar die zijn er helaas niet. Daarom ben ik maar opzoek gaan naar films van regisseur Victor Nieuwenhuijs (in beide genoemde films was hij één van de twee regisseurs) en toen kwam ik al snel uit op deze "Venus in Furs" uit 1995, welke een Nederlandse Drama / Erotiek film is, oftewel een film voor mij. Het mag dan wel een Nederlandse film zijn, maar de voertaal is Engels. Nellie Benner doet dan wel niet mee in deze film (in 1995 was ze ook pas negen jaar oud), maar de blonde stoot Anne van de Ven mocht er ook best wezen en ze is ook vaak naakt te bewonderen (ze heeft mooie borsten).

https://cdn1.aznude.com/annevandeven/venusinfurs/ven-venusinfurs-n-15.jpg

Visueel gezien mocht deze film er best wezen met o.a. mooie close-ups van lichamen (vooral natuurlijk die van Anne van de Ven) en de zwart-wit beelden van de film zijn contrastrijk belicht en bevestigen zo de onwerkelijke, droomachtige sfeer van de film. Ook speelt de film zich af op verschillende locaties zoals in een trein, in klassieke plekken (zoals een stal en een pastorie), in de natuur en in een dierentuin (dan zien we o.a. een tijger en gorilla's). Maar qua verhaal vond ik het vooral saai, langdradig (ondanks dat de film maar 65 minuten duurt) en eigenlijk ook te braafjes.

Er valt opzicht best veel naaktheid te zien, vooral van de mooie Anne van de Ven, maar voor de rest krijg je alleen wat slaan met een zweep te zien, wordt er een sigaret op de rug van een man (André Arend van de Noord) uitgedrukt en wordt dezelfde man gebrandmerkt (wordt wel niet expliciet getoond). De scene waarbij de man met de zweep wordt geslagen door Anne van de Ven in een geopende bontjas (met daaronder niets aan) en naaldhaken, mocht er best wezen en zeker qua intensiteit waarmee Anne de zweep hanteert.

"Venus in furs" gaat niet zozeer over de SM-cultuur, als wel over het uitleven van erotische fantasieën. Behalve de schoonheid van Anne van de Ven vallen vooral de details in deze film op zoals een ouderwetse rinkelende telefoon, een strijkbout of een treincoupé.

Ondanks dat de hoofdrolspelers André Arend van de Noord en Anne van de Ven het nog enigszins verdienstelijk deden, is "Venus in Furs" het kijken eigenlijk niet waard (misschien alleen voor Anne van de Ven). Door de strakke beeldtaal, de spaarzame Engels nagesynchroniseerde dialogen en het masochistische thema, zal de film ook niet iedereen bekoren. Temeer daar we uitsluitend de seksuele beleving van de personages te zien krijgen. De film lijkt daardoor vooral bedoeld voor kijkers die raakvlakken zien tussen de eigen fantasie en die van André Arend van de Noord en Anne van de Ven.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

46. Mom and Dad (Film, 1945)

FTV

96 minuten

Punten: 96 x 2 = 192

Totaal: 3902 + 192 = 4094

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BOTUyNmI5MTItNDkzMy00ZWI2LWI1MzItYTdjMTFlMmEyNTcwXkEyXkFqcGdeQXVyMTE0MzQwMjgz._V1_QL75_UY281_CR31,0,500,281_.jpg

Hoewel ik had gezegd even genoeg gehad te hebben van die sex education films, stond deze nog op mijn lijst en dit was een pionier mbt het thema en een van de meer succesvollere films uit de jaren 40. Het verhaal is bekend, jongeren weten weinig over seks omdat het op school niet onderwezen wordt en de ouders willen het onderwerp pas aansnijden als hun kinderen daadwerkelijk getrouwd zijn. Vooral de moeders spreken schande over seks voor het huwelijk. Door het onwetend houden van hun opgroeiende kroost waarbij het onvermijdelijk is dat de hormonen hen op een bepaalde leeftijd parten gaan spelen, zijn dus mede verantwoordelijk als dochterlief zwanger raakt. De schokkende beelden zijn dan de educatieve films over seksuele aandoeningen die naar het einde toe worden getoond. De film is de blauwdruk voor films als Street Corner (1948) die een gelijkaardig verhaal heeft. Mom and Dad pakt het evenwel beter aan.

Theunissen ik heb zo goed als niets gezien van de F1 dit weekend. Veel had te maken met de dag van de race op een zaterdag ipv zondag en dat komt omdat de volgende race in Saudi Arabië volgend weekend ook op een zaterdag is. Daar is het volop ramadan en dus racen mag niet op zondag en er moet altijd minstens een week tussen races zitten vandaar ook Bahrein op een zaterdag. Ik heb zoiets van pff ik ga mijn gewoontes niet uitstellen omwille van godsdienstige redenen van een land zonder racecultuur. Dat de winnaar na de eerste bocht al bekend is en in 99% van de gevallen de wereldkampioen is, helpt ook niet mee. Gelukkig moet ik er vooralsnog niet voor betalen moest ik toch weer willen kijken als het toch nog weer eens spannend wil worden. Misschien dat het hele drama rond het persoon van Christian Horner nog het meest spannende was, een soap die misschien nog een tijdje kan blijven aanslepen. Natuurlijk het is aan de andere teams om een betere wagen te bouwen willen ze Red Bull verslaan, maar teveel elementen waarvoor de eigenaars van F1, de F1 teams zelf en de FIA aansprakelijk gesteld kunnen worden zorgen ervoor dat de F1 stagneert. Veel fans zijn ontgoocheld dat F1 en de teams de komst van Andretti (een grote naam in de autosport en vele malen succesvoller dan dat andere Amerikaans team Haas dat na een seizoen of 7 nog geen podium wist te halen) als mogelijk nieuw team in 2025 blokkeert. Ik zou zeggen geniet er nog van nu dat jouw favoriet blijft winnen, maar ik zie de toekomst van de sport zelf die ik belangrijker vind dan een rijder of team (die komen en gaan behalve Ferrari dan), vrij somber in. Ik hoop dat ik ongelijk krijg natuurlijk.

joolstein

• 10829 messages
  • 8916 votes

27 Convoy (1940)

90 minuten

FTV (180 punten)

Puntentotaal: 4556

Eigen rating: ergens tussen de 2,5*

https://metadata-static.plex.tv/e/gracenote/e6b3bd25a290e88e46ae2e5845497a48.jpg Zoals je natuurlijk wel kunt raden bij een vlug gemaakte Britse oorlogsfilm uit 1940, zullen de geallieerden hun stinkende best doen en bereidwillig hun leven te geven tegen de asmogendheden en daar slagen ze wonderwel heldhaftig in. Tja de Britse oorlogsinspanningen maken dat deze film met vlaggen zwaait op het volkslied maar dat deed niets af aan uitvoering nog redelijk goed was. Er is een verwaarloosbaar romantisch conflict tussen de kapitein (Clive Brook),van de Britse torpedobootjager en zijn nieuw toegewezen luitenant (John Clements) om een vrouw (Judy Campbell). De acteurs spelen in een studio-omgeving en zin het meeste aan het woord. Tussendoor zijn er archiefbeelden van konvooien en oorlogsschepen op zee. Ook zijn er verschillende marine-gevechten die niet eens zo slecht zijn uitgevoerd, gezien het feit dat Groot-Brittannië zeker niet beschikt over een enorm budget voor films. De gevechten op zee zijn grotendeels afhankelijk van modelwerk, waarvan het ene overtuigender is dan het andere, met op de achtergrond nog meer echte beelden. Uiteraard goedkoop, maar voldoende onderhoudend om het verhaal tot het einde interessant te houden.

joolstein

• 10829 messages
  • 8916 votes

28 Decision Before Dawn (1951)

119 minuten

FTV (180 punten)

Puntentotaal: 4794

Eigen rating: ergens tussen de 3,5*

https://image.tmdb.org/t/p/w1920_and_h800_multi_faces/wih0esrlvzqX5lU8BMvHeJMkhT7.jpg

Verrassend goede oorlogsfilm, die mij onbekend was.Terwijl de meeste oorlogsfilms uit de jaren '50 nog de neiging hadden om patriottisch te zijn. Kwam er met deze film een andere soort oorlogsfilm. Films die meer reflecterend, respectvol onderzoek naar de oorlog deden, en waarbij de nadruk lag op persoonlijke opoffering.

Daarnaast koos regisseur Anatole Litvak ervoor om de film op locatie in het naoorlogse Duitsland te filmen vanwege de authentieke achtergrond. De steden lagen nog veelal in puin en waren nog niet herbouwd. ook Duits oorlogsmateriaal was nog steeds makkelijk beschikbaar. Het helpt de film enorm en gaf het meer natuurgetrouwe sfeer alsof je echt nog in Duitsland aan het einde van de oorlog was.

Het scenario van is gebaseerd op de roman "Call It Treason" uit 1949 van George Howe, waarin als het Amerikaanse leger cruciale kennis mist over de Duitse eenheden die aan de overkant van de Rijn, besluit om de Duitse krijgsgevangene dokter korporaal Karl Maurer, alias Happy (Oskar Werner) en opportunistische sergeant Rudolf Barth alias "Tiger", (Hans Christian Blech) samen met de Amerikaanse officier luitenant Dick Rennick (Richard Basehart) op een missie om informatie over de 11e pantserdivisie in vijf dagen te vinden.

Wel vreemd en minder was dat ondanks dat er verschillende Duitse acteurs in de film spelen, de voertaal Engels was. (Amerikanen en ondertitels he?) Oh en als je bij rekrutering denk...hé een bekend gezicht klopt dat.. Klaus Kinski verschijnt kort tijdens de rekrutering, maar zijn personage wordt afgewezen. Met oorlogsweduwe Hilde (Hildegard Knef) krijg je de effecten van wat bombardementen met burgers kan doen.

https://resizing.flixster.com/-XZAfHZM39UwaGJIFWKAE8fS0ak=/v3/t/assets/p6656_i_h11_ac.jpg

Naast de uitvoeringen zie je ook enkele goede en realistische scènes met oorlogsgeweld. En nog iets positiefs het verhaal verloopt niet helemaal zoals je denkt! Dit is ook een enigszins ongebruikelijke film. In de eerste plaats natuurlijk dat een Duitse overgelopen soldaat hier de held was. En daarnaast is dit een onderwerp dat, voor zover ik weet, daarvoor of daarna nooit meer aan bod is gekomen (de film is gebaseerd op feiten; de Amerikaanse militaire inlichtingendienst gebruikte inderdaad Duitse krijgsgevangenen als spionnen). Heerlijke film met een boeiend verhaal over tegenstrijdige loyaliteiten, en ook met goede actie en spanning!

Theunissen

• 12268 messages
  • 5513 votes

alexspyforever wrote:

Theunissen[/user] ik heb zo goed als niets gezien van de F1 dit weekend. Veel had te maken met de dag van de race op een zaterdag ipv zondag en dat komt omdat de volgende race in Saudi Arabië volgend weekend ook op een zaterdag is. Daar is het volop ramadan en dus racen mag niet op zondag en er moet altijd minstens een week tussen races zitten vandaar ook Bahrein op een zaterdag. Ik heb zoiets van pff ik ga mijn gewoontes niet uitstellen omwille van godsdienstige redenen van een land zonder racecultuur. Dat de winnaar na de eerste bocht al bekend is en in 99% van de gevallen de wereldkampioen is, helpt ook niet mee. Gelukkig moet ik er vooralsnog niet voor betalen moest ik toch weer willen kijken als het toch nog weer eens spannend wil worden. Misschien dat het hele drama rond het persoon van Christian Horner nog het meest spannende was, een soap die misschien nog een tijdje kan blijven aanslepen. Natuurlijk het is aan de andere teams om een betere wagen te bouwen willen ze Red Bull verslaan, maar teveel elementen waarvoor de eigenaars van F1, de F1 teams zelf en de FIA aansprakelijk gesteld kunnen worden zorgen ervoor dat de F1 stagneert. Veel fans zijn ontgoocheld dat F1 en de teams de komst van Andretti (een grote naam in de autosport en vele malen succesvoller dan dat andere Amerikaans team Haas dat na een seizoen of 7 nog geen podium wist te halen) als mogelijk nieuw team in 2025 blokkeert. Ik zou zeggen geniet er nog van nu dat jouw favoriet blijft winnen, maar ik zie de toekomst van de sport zelf die ik belangrijker vind dan een rijder of team (die komen en gaan behalve Ferrari dan), vrij somber in. Ik hoop dat ik ongelijk krijg natuurlijk.

Ik heb een abonnement op F1 TV Pro dat dankzij ViaPlay vanaf dit jaar een stuk duurder is geworden. Vorig jaar betaalde ik middels een actie 52 euro en dit jaar is het 95 euro geworden. Ik deel het abonnement wel met mijn broer, dus dat scheelt weer. Ik had de race bijna gemist, want ik dacht dat die om 18:00 uur zou beginnen, maar was dus om 16:00 uur. Maar ik kwam er gelukkig nog op tijd achter. Het spannendste moment in de race was eigenlijk nog toen het licht groen werd en mocht vertrekken. Voor de rest was het heel saai (zelfs geen safety car of uitvallers) en Max won de race met twee vingers in de neus met bijna 23 seconden voorsprong en heeft de hele race aan kop gereden. Misschien wordt het vanaf 2026 weer interessant voor de neutrale liefhebbers als het nieuwe motorreglement ingaat. Of "Red Bull Racing" moet voor die tijd uit elkaar gaan vallen door het gedoe met Horner, waardoor Max misschien stopt of naar een ander team gaat.

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

19. Little Giant (1946)

FTV / 91 minuten

2 x 91 punten = 182 punten

Totaal Challenge: 2243 punten

Waardering: 4*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMjlkNzg0NjEtZDg5OS00NjVlLWE1ZTgtOTE5MmNhZGYwMWIyXkEyXkFqcGdeQXVyMTI3MDk3MzQ@._V1_.jpg

De Abbott & Costello film die geen Abbott & Costello film is. Met name erg populair als filmduo tijdens WW2. Maar hier hadden ze ruzie met elkaar. Abbott had een huishoudster ontslagen omdat hij niet tevreden over haar was en Costello nam haar toen als zijn huishoudster zeer tot ongenoegen van Abbott. Of vice versa. De ruzie liep zover uit de hand dat beide heren niet meer met elkaar spraken en alleen op de set hun dialogen nog uitspraken tegen elkaar. Abbott hier als de directeur van de stofzuigerfabriek en Costello als hun nieuwe deur-aan-deur verkoper. Eigenlijk puur een Costello-film. Ondanks dat de film afwijkt van de rest van hun films wel erg leuk. De ruzie werd in de loop van 1947 weer bijgelegd. Er volgenden nog bijna 20 films en een televisie show. Zo rond 1955 daalde hun populariteit door overexposure en we begonnen andere dingen leuk te vinden. In 1957 kwam er een einde aan Abbott & Costello als duo. En in 1959 stierf Costello op 52-jarige leeftijd.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4886 votes

64. The Bachelor and the Bobby-Soxer (1947)

95 minuten (Plex)

FTV (180 punten)

Puntentotaal: 10072

Eigen rating: 2.5*

https://bloximages.chicago2.vip.townnews.com/ithaca.com/content/tncms/assets/v3/editorial/a/cc/accd1d10-4856-11ea-bf5c-8f432635ed26/5e3b268d2a47e.image.jpg

Amai. Die was ik helemaal vergeten. Shirley Temple. Ik weet niet hoeveel films ik gezien heb met haar als jong ventje. Maar dan was ze dat kleine meisje met blonde krullen. Hier is ze toch een keurige dame met een leuk snoetje. Spijtig genoeg is het screwball-genre niet iets waar ik vrolijk van word. Het gaat er meestal heel lawaaierig aan toe, met veel door elkaar schreeuwende personages. Ook het personage wat Temple speelde, vond ik hoogst irritant. De enige die ik kon appreciëren was Cary Grant.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

47. The Pleasure Girls (Film, 1965)

FTV

88 minuten

Punten: 88 x 2 = 176

Totaal: 4094 + 176 = 4270

https://itpworld.files.wordpress.com/2014/02/the-pleasure-girls-28355_3.jpg?w=616&h=469

Voor een film met dergelijke titel en taglines zoals "The made love their way ... ANY WAY!!!" is het toch maar saaie kost. Het is een Britse film dat zich afspeelt in Londen in de jaren 60. We volgen een aantal dames/appartementsgenotes in hun romantische avonturen. Interessant als je een jonge Klaus Kinski aan het werk wil zien die als getrouwde man een buitenechtelijke verhouding heeft met een jongere vrouw en in de problemen komt door het gokken. Het enige naakt (blote borsten)t is enkele seconden een poserend model voor een schilderij. Deze film ben ik morgen alweer vergeten.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

48. Pandora and the Magic Box (1965) - IMDb

FTV

85 minuten

Punten: 85 x 2 = 170

Totaal: 4270 + 170 = 4440

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMDFkYzljZGMtMzg3Mi00MjAzLWFjMzYtZGJjNDVlOWYzYzhjXkEyXkFqcGdeQXVyOTc5MDI5NjE@._V1_.jpg

Sarno waagde zich ook aan comedy. Het is duidelijk een parodie op het mythologische verhaal van Pandora in een sausje van burlesque (schaars geklede dames met doorzichtige stofjes) en vaudeville theater. We zien figuren als Zeus, Hera, Ares, Aphrodite, koning Minos en zijn mangekke gade Scylla. Het draait vooral om Theseus (vergezeld van een krachtpatser en een ijdele jongen) en Pandora (die hier een slavin is van koning Minos). Thesues heeft de opdracht om de rechtmatige troonopvolger te vinden van Kreta terwijl MInos dat net wil verhinderen en Pandora de opdracht geeft dit te verhinderen. Via rokkenjager Zeus (vrijwel constant in het oog gehouden door zijn jaloerse echtgenote Hera) die zich als een orakel voordoet komen ze gaandeweg in het bezit van de welbekende doos. Verder zijn er ook nog aanvaringen met de verleidelijke zeeheks Circe en de nog verleidelijkere Amazones. Aphrodite werpt zich op als de vertelster. De humor is aan de kinderachtige kant, maar het burlesque gedeelte en enkele jolige veranderingen in het verhaal (dat ik ook niet heel goed ken) maken het tot een amusant kijkstuk. Verveeld heb ik mij geenszins.

https://miro.medium.com/v2/resize:fit:1200/1*Gij3UxNpsfZfbQCm-nVaCQ.png

https://resizing.flixster.com/-XZAfHZM39UwaGJIFWKAE8fS0ak=/v3/t/assets/p15193923_i_h10_aa.jpg

Collins

• 7294 messages
  • 4311 votes

14. The Philadelphia Story (1940)

FTV - 224

Puntentotaal: 2494 + 224 = 2718

Mijn waardering: 2.5*

http://www.dvdbeaver.com/film6/blu-ray_reviews_79/the_philadelphia_story_blu-ray_/960__the_philadelphia_story_X06_blu-ray_.jpg

Dat het voorbeeld van de film een toneelstuk is, is goed merkbaar. De opzet is toneelmatig. De speelruimte is beperkt. Er is weinig beweging. Het is een statische boel. De dynamiek komt voort uit de verbale interacties tussen de personages. De verbale puntigheden vliegen over en weer. De puntigheden gleden echter grotendeels langs me heen. Erg hilarisch, grappig of intrigerend vond ik de dialogen niet. James Stewart beviel goed. In het begin van de film nerveus aanwezig en later in de film onder de invloed van alcohol, is hij goed op dreef en de enige die mij aan het lachen bracht. The Philadelpia Story is technisch goed verzorgd, heeft goede acteurs, maar wist me emotioneel niet te raken. Ik kan er niet eens erg negatief over zijn. Gewoon niet mijn film, denk ik dan maar.

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

20. The Avengers (1961–1969)

S4.E9 ∙ The Hour That Never Was (1967) 5*

S4.E12 ∙ Two's a Crowd (1967) 4*

FTV / 2 x 50 minuten = 100 punten x 2 = 200 punten

Totaal Challenge: 2443 punten

https://cinematicscribblings.files.wordpress.com/2023/03/milk.jpg?w=800

Eerste seizoen met Diana Rigg als Emma Peel. Vanaf seizoen 5 gaat The Avengers ook over op kleur. Hier nog zwart/wit met zo'n beetje de beste aflevering die ook zag van De Wrekers. Steed en Peel gaan naar het sluitingsfeest van een luchtmachtbasis maar krijgen een auto ongeluk. Ze lopen naar de basis maar die is compleet uitgestorven. Vervolgens belandt Steed opnieuw in het autowrak vlak na het ongeluk. Op de basis is inderdaad een feest aan de gang, maar waar is Emma Peel gebleven? En nog een aflevering waarin de Russen een veiligheidsmeeting willen infiltreren door een dubbelganger van John Steed in te zetten. De operatie wordt geleid vanuit de Russische ambassade door de geheimzinnige Psev die ook dol is op modelbouw.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4886 votes

65. Great Expectations (1946)

118 minuten (Plex)

FTV (236 punten)

Puntentotaal: 10308

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMjEzN2NiM2YtMWY1NC00NDg0LWFiZWYtMWY3ZDU1Mjk3Y2E3XkEyXkFqcGdeQXVyMzA1MDQ4Mzk@._V1_.jpg

Prachtige film. Mooie zwart/wit beelden en een enorm mysterieuze sfeer. Ik vond het eerste gedeelte het meest boeiende. Misschien een klein beetje aan de melige kant. Maar toch een klassieker die je moet gezien hebben!

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

86. Stagecoach (Film, 1939) - John Ford

96 minuten

Bron: Sooner.be

FTV: 192 punten

Puntentotaal: 17.614

Eigen rating: 3,0*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/7SYNEG50fKODsTP6h9phYM3BueV.jpg

Een vrij simpele rechttoe rechtaan western waarbij indianen stereotiep als bloeddorstig slecht worden afgebeeld. Nu, een eerste indien komt pas te voorschijn iets na het uur. En de raid waar ik als pure filmkijker naar uitkeek besloeg amper een tiental minuutjes. Toch wel wat karig.

Moesten we het doen met het bonte gezelschap in de postkoets. Een bont allegaartje van divers pluimage. Het blijft nogal oppervlakkig met wat beleefdheidsdialogen, verder komt het niet. Het decor is wel spectaculair en de zeer opwekkende (trompet)muziek heeft wel iets.

Het einde met Wayne was wat vreemd. Rare toevoeging die er letterlijk wat is bijgeplakt. Al bij al wel een onderhoudende western, maar er zijn er betere denk ik.

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

87. Spalovac Mrtvol - The cremator (Film, 1968) - Juraj Herz

95 minuten

Bron: Youtube

FTV: 190 punten

Puntentotaal: 17.804

Eigen rating: 3,5*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/bQIiSaEX8Qb6va0BRYnx7ET6U2V.jpg

Geen eenvoudige film waar ik toch even moest doorbijten om in de film te komen. Het is een erg suggestieve film waarbij je totaal wordt overgeleverd aan het denkproces van Kopfrkingl, wat een moeilijk naam heeft die man. Hij is van het principe dat aards lijden ten allen tijde vermeden moet worden. Crematie na de dood zorgt ervoor dat de ziel vrij is en vervolgens kan reïncarneren. Best allemaal nobel. Nuja, de man is wel nogal hoogdravend alsof hij een goddelijke taak tot uitvoeren heeft.

Het wordt alleen wat gek wanneer je zelf veronderstellingen begint te maken en rekening houdt met de tijdsperiode waarin men zit. Europa heeft kennis gemaakt met de nazi's en de Anschluss lijkt me ook al te hebben plaatsgevonden. De drammerige monologen, geen dialogen, toch niet gemakkelijk om je te blijven boeien.

Gelukkig biedt het visuele nog wat extra's. Mooie close-ups van de personages en er wordt goed gespeeld met de camera. Apart en bijzonder, degelijk voor mij, maar niet het meesterwerk dat sommigen er wel in zien.

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

88. Sullivan's Travels (Film, 1941) - Preston Sturges

90 minuten

Bron: Eigen DVD-collectie

FTV: 180 punten

Puntentotaal: 17.984

Eigen rating: 2,5*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/7E4b9mXU9psvGbqCbI0aGEGI1oO.jpg

Er is de voorbije weken in Vlaanderen veel te doen geweest over reality-TV waarbij BV's zich onderdompelden in het leven van kansarme alleenstaande moeders. Het programma werd na hevige kritiek na één aflevering afgevoerd. Ik had een soortgelijk gevoel met deze Sullivan's travels. Het armoedebestaan (experiment) komt nergens echt uit de verf en is totaal ongeloofwaardig.

Misschien dat dit net de clue in de clue was voor deze film, maar wat blijft er dan nog overeind? Het einde misschien waarbij aan de kaak wordt gesteld dat je als berechtigde kansarme minder rechten of kansen hebt als iemand die meer begoed is.

De film dient zich aan als een komedie of een satire, maar ook overtuigt de film al lang niet meer. Die busrit waar iedereen door elkaar wordt geschud is kolder. Onderhoudend en eenvoudig misschien, maar ik zie er geen klassieker in.

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

89. Ya Shagayu po Moskve - Walking the streets of Moscow (Film, 1964) - Georgiy Daneliya

78 minuten

Bron: Youtube

FTV: 156 punten

Puntentotaal: 18.140

Eigen rating: 2,5*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/fvuGx92dEmwNglVVrdMYdJZFc36.jpg

Drie stemmen kreeg deze film in de Film Pegasus MM-lijst van 2013, goed voor een 970e plek toen. Nu is van deze film geen spoor meer te bekennen in de toplijsten. Ik vond de film inhoudelijk ook niet zo bijzonder. Drie jongelingen slenteren door de straten van Moskou. De één is een schrijver en is op bezoek in Moskou. Een ander gaat trouwen, maar dat vlot niet te best en de andere is zowat de joviale gastheer.

Ik was meer onder de indruk van Moskou zelf. We spreken ergens begin jaren 60. De ruimtewedloop liep op volle toeren. Gagarin zal nog niet zo lang geleden als eerste zijn trip naar het universum ingezet hebben. Moskou ziet er vrij 'Westers' uit, voor zover dat te definiëren valt. Een Japanse toerist zowaar! Veel valt er van de Koude Oorlog of het communisme niet te bespeuren. Integendeel, Moskou bruist, cultureel en economisch. Hier en daar een "kameraad", maar daar blijft het bij.

Mooiste scène toch wel die in de gietende regen met de fiets en de paraplu, maar in zijn geheel toch net iets te weinig om echt een topper te zijn.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4886 votes

66. Jane Eyre (1943)

97 minuten (Plex)

FTV (194 punten)

Puntentotaal: 10502

Eigen rating: 3*

https://ichef.bbci.co.uk/images/ic/640x360/p08858lp.jpg

Ook zo'n klassieker en boekverfilming. En wederom een boek dat ik nooit heb gelezen. Mooi acteerwerk door Orson Welles en Joan Fontaine. En wat een indrukwekkende gelaatstrekken die Welles had. En die diepe basstem. Het verhaal raakte me echter niet. Teveel dramatiek en te pathetisch. Ik moet wel zeggen dat er in die periode veel norse en onvriendelijke mensen waren als je alle films ziet uit die tijdsperiode. Ik heb medelijden met de kinderen die in die tijd leefden.

PS. Oh ja. De piepjonge Elizabeth Taylor, die een klein rolletje kreeg, herkende ik meteen

origineelhe

• 60 messages
  • 1291 votes

2. Les Olympiades (Film, 2021)

105 minuten

FTV + naakt (210 punten)

Puntentotaal: 290

https://film-grab.com/wp-content/uploads/photo-gallery/Paris_13th019.jpg?bwg=1653471677

stephan-0115

• 1358 messages
  • 2203 votes

15. The Night of the Iguana (1964)

https://assets.mubicdn.net/images/film/18825/image-w1280.jpg?1481140156

FTV? = Ja

# Minuten = 125 (IMDb)

Aanwezigheid van naakt of grafisch geweld? = Nee

Totaal aantal punten: 3694

Fijne film met een excellerende Burton en Sue Lyon die weer een verleidelijke minderjarige speelde. Erg bijzonder is het verhaal niet en het einde is redelijk voorspelbaar, maar het verveelt geen seconde mede door ijzersterk acteerwerk.

16. A Patch of Blue (1965)

https://assets.mubicdn.net/images/film/17590/image-w1280.jpg?1579083847

FTV? = Ja

# Minuten = 105 (IMDb)

Aanwezigheid van naakt of grafisch geweld? = Nee

Totaal aantal punten: 3904

Qua concept heeft het in hoofdlijnen wel wat weg van The Miracle Worker (1962). Degelijke film die absoluut de middelmaat ontstijgt maar de morele boodschap wordt er wel wat doorheen gedrukt. Het einde is absoluut ontroerend. 3,5*

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4886 votes

67. Without Reservations (1946)

107 minuten (Plex)

FTV (214 punten)

Puntentotaal: 10716

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMjIxMzAwMzcyNl5BMl5BanBnXkFtZTcwNTEzNTYyNw@@._V1_.jpg

Redelijk oubollige romcom met John Wayne die door een schrijfster aanzien word als de ideale persoon om de hoofdrol te spelen in een verfilming van een door haar geschreven boek. Ik vond het maar allemaal een beetje te tam. Ik zie trouwens liever John Wayne als geharde cowboy op zijn paard wat ronddraven dan op een klunzige manier een verliefde GI te spelen. En verder vond ik dat Claudette Colbert er wat te oud uitzag voor hem. Ze hadden beter die Dolores genomen om Wayne het hoofd op hol te brengen

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4886 votes

68. Rita Rio and Her Orchestra (1939)

9 minuten (YouTube)

FTV (18 punten)

Puntentotaal: 10734

https://i.ytimg.com/vi/nd7oOr-RfHg/sddefault.jpg

Eventjes gaan zoeken of ik iets vond van Dona Drake, de Dolores uit de vorige film. En dit was het eerste wat ik tegenkwam op YouTube. Een korte film waarin te zien is hoe Rita het schopt tot dirigente van een vrouwelijk orkest. Veel zingen en dansen uit die tijd.

joolstein

• 10829 messages
  • 8916 votes

29. Prelude to War (1943)

53 minuten

FTV (106 punten)

Puntentotaal: 4900

https://image.tmdb.org/t/p/w1920_and_h800_multi_faces/bipcEMQU2P79CdHr1ZStfWDK8Pt.jpg Zevendelige serie films geproduceerd door het Amerikaanse ministerie van Oorlog van 1942 tot 1945. Oorspronkelijk bedoeld voor de Amerikaanse soldaten om hen te helpen begrijpen waarom de Verenigde Staten bij de oorlog betrokken waren, maar ze waren zo effectief dat president Franklin Roosevelt opdracht gaf tot verspreiding voor het publiek. Uiteraard propaganda met als doel om de soldaten de rechtvaardigheid van de zaak, te laten zien. Echter doordat het ook voorlichtingsfilms zijn, erg interessant...Het wordt door Walter Huston vertelt via een combinatie van archiefbeeld, grafische kaart (geanimeerd door Walt Disney))en ander materiaal. Aan elk einde zijn de woorden. "Victory of the democracies can only be complete with the utter defeat of the war machines of Germany and Japan" legergeneraal George C. Marshall te zien.

De eerste uit de serie "Why We Figh" onderzoekt het verschil tussen democratische en fascistische staten. Het verdeeld het in twee werelden; de '‘vrije wereld’,' en '‘slavenwereld’' Mussolini, Hitler en Hirohito worden geportretteerd als antichristelijke gangsters. De film gebruik zelfs beelden uit Nazi's eigen Propagandafilm "Triumph des Willens" Het behandelt de Japanse invasie van Mantsjoerije en de Italiaanse invasie van Ethiopië en stelt dat dit het begon van oorlog was

joolstein

• 10829 messages
  • 8916 votes

30. The Nazis Strike (1943)

41 minuten

FTV (82 punten)

Puntentotaal: 4982

https://images.entertainment.ie/media/original_8nlXkxkXHj32JIRR04s5EDO2jnr.jpg?w=1444&h=866&q=high Tweede film uit de serie "Why We Figh" en gaat verder met het behandelen van Hitlers geopolitiek en gebruik hiervoor de uit 1904 stamde Halford John Mackinder Hartland Theorie. Focus zich vervolgens op het ‘verzachten’ van de westerse democratieën door gebruik te maken van fascistische organisaties en de Duitse herbewapening. Als laatste komen de verovering van Oostenrijk , Tsjechoslowakije en de invasie van Polen, die met veel onnauwkeurigheden wordt weergegeven. Het lijk of dat men hier meer gebruik maakte van nazi en Sovjetpropaganda om alliantie met de Sovjet-Unie te rechtvaardigen.

joolstein

• 10829 messages
  • 8916 votes

31 Divide and Conquer (1943)

57 minuten

FTV (82 punten)

Puntentotaal: 5096

https://images.entertainment.ie/media/original_rbHU0jMH8BEAVQ4EHCHWcWe7HmL.jpg?w=1444&h=866&q=high Het derde deeluit de serie "Why We Figh" gaat over Hitlers verraad jegens neutrale landen van Europa. De invasie van Denemarken en Noorwegen worden beschreven. De Noorse verrader Vidkun Quisling wordt benoemd en Hitler wordt vergeleken met de gangster John Dillinger. Tijdens de behandeling van de verovering van Frankrijk wordt de aanval op België en Nederland genoemd als een schijnbeweging die de aandacht afleidt van de hoofdaanval door de Ardennen en toont men via een animatie de Duitse blitzkrieg- techniek die de Maginotlinie , omzeilt, het Britse leger de Noordzee drijft en de overgave van Frankrijk afdwingt.

joolstein

• 10829 messages
  • 8916 votes

32 The Battle of Britain (1943)

54 minuten

FTV (82 punten)

Puntentotaal: 5204

https://images.entertainment.ie/media/original_24F2cSy9gnsgCXG4kysA8cBxQ2T.jpg?w=1444&h=866&q=high Het vierde deel uit de serie "Why We Figh" bestaat geheel uit de verdediging van Groot-Brittannië door de Royal Air Force die het opneemt tegen de Luftwaffe en de heldhaftige Britse bevolking als geheel standvastig was om te vechten. Hitler begint met zijn aanvallen, maar slaagt er niet in de Britse verdediging te breken. Verliezen dwingen hem om 'een time-out te nemen en Göring moet van tactiek veranderen. De Duitsers willen nu ‘de Britse geest verpletteren’ door Londen aan te vallen en huizen, ziekenhuizen en kerken te vernietigen, maar de mensen passen zich aan en overleven. Dan stuurt Hitler met Kerstmis brandbommen naar Londen om "de grootste brand in de geschiedenis" te veroorzaken. Het eindigt met Winston Churchill woorden: "Nooit was op het gebied van menselijke conflicten zoveel te danken aan zo weinigen ".

joolstein

• 10829 messages
  • 8916 votes

33 The Battle of Russia (1943)

83 minuten

FTV (164 punten)

Puntentotaal: 5368

https://images.entertainment.ie/media/original_texw0dgm5uwDwh2O35rGNZas8y5.jpg?w=1444&h=866&q=high De vijfde film uit de serie "Why We Figh" bestaat door zijn langere tijdsduur uit twee gedeeltes.

Deel I begint met een stukje geschiedenis van eerdere mislukte pogingen om Rusland te veroveren: de Teutoonse Orde in 1242 (er worden beelden uit de film Aleksandr Nevskiy (1938) gebruikt), , door Karel XII van Zweden in 1704 (beelden uit de film Pyotr Pervyy I (1937)), door Napoleon I in 1812, en door de Duitse keizer Wilhelm I in de Eerste Wereldoorlog .Vervolgens worden de grote natuurlijke hulpbronnen van het land als reden opgevoerd. De film verplaats zich even naar de Duitse veroveringen van de Roemenië, Bulgarije, en Hongarije en de invasie van Joegoslavië en Griekenland als een voorbereiding voor de Sovjet-Unie. Hierna beschrijft het de Sovjet-tactiek en laat dit natuurlijk ook zien.

Deel II na een korte terugblik, gaat het tot het uiterste om een ​​positieve indruk te geven van de Sovjetburgers, met details en elementen van de Russische cultuur die bij de Amerikanen bekend zijn, zoals de Russisch-Orthodoxe Kerk, Tsjaikovski en Tolstoj. Daarnaast wrede beelden van dode lichamen inclusief van kinderen en meisjes die slachtoffer werden van de Duitse troepen. Het beleg van Leningrad en de slag om Stalingrad besluiten de film. De aflevering laat, net als andere delen, veel feiten weg die de Sovjet-Unie in een negatief daglicht hadden kunnen stellen, zoals de bezetting van de Baltische staten , de oorlog tegen Finland , de bezetting en wreedheden in Polen , en de bezetting van Roemeens grondgebied .

joolstein

• 10829 messages
  • 8916 votes

34 The Battle of China (1944)

65 minuten

FTV (130 punten)

Puntentotaal: 5498

https://www.thoughtco.com/thmb/bsaYjOmFBzwkPpWyT4UfA6ezgf0=/1500x0/filters:no_upscale():max_bytes(150000):strip_icc()/chinese-training-3272167-5a81b83e875db90037c264f8.jpg De zesde film uit de serie "Why We Figh" gaat (hoe kan het ook anders) over de Japanse invasie van China en opent met een korte introductie van de geschiedenis (het is al 4000 jaar een vreedzaam volkje) en geografie van China. De invasie in China wordt verklaard met een verwijzing naar het Tanaka Memorial. En contrasteert revolutionair Sun Yat-sen (1866 –1925)) als vreedzaam tegenover de gemilitariseerde Japanse agressie. Echter niet het Marco Polo-brugincident maar de Slag om Shanghai wordt gepresenteerd als het begin van de oorlog. De film bevat grafische beelden van dode lichamen ook van kinderen na het luchtbombardement en zinspeelt knap naar de "Bloody Saturday"-foto Het vervolg met het bloedbad in Nanking maar het cijfer van 40.000 is veel lager dan de meeste moderne schattingen. (ach het was pas 1944) Hier worden zelfs executies getoond. De Chinese communisten worden slechts zijdelings genoemd alhoewel de uitbreiding van het Nationale Revolutionaire Leger wordt beschreven, als ook de aanleg van de Birmaweg. De Japanse aanval bij Zhengzhou die werd voorkomen door de Gele Rivier te laten overstroming, maar het groot aantal burgerdoden dat daarmee gepaard ging...hoor je niemand over...Na de aanval op Pearl Harbor hoor je "March of the Volunteers" en iets later zie je Soong Mei-ling , "Madame Chiang Kai-shek ", in het Engels het Amerikaanse Congres toespreken. Als propagandastuk dat geschikt is voor de Tweede Wereldoorlog is het behoorlijk effectief, hoewel het naar huidige maatstaven vooral er opmerkelijk is dat veel essentiële informatie werd weggelaten. Toen lag het blijkbaar al erg gevoelig!

joolstein

• 10829 messages
  • 8916 votes

35 War Comes to America (1945)

70 minuten

FTV (140 punten)

Puntentotaal: 5638

Eigen rating: 3*

Regisseur Frank Capra , links, met collega-regisseur John Ford, commandant bij de Amerikaanse marine. En net als Capra maakte Ford oorlogsdocumentaires; beide behoren tot de fotografische eenheid van het Office of Strategic Services.

https://warfarehistorynetwork.com/wp-content/uploads/2022/08/1081_000839.jpg

Het laatste en dus zevende deel uit de serie "Why We Figh" bestaat weer uit twee delen;

In eerste deel van de film is een uitgebreide geïdealiseerde versie van de Amerikaanse geschiedenis . En ja het Amerikanen zijn een vredelievend volkje dat bestaat uit etnische diversiteit en iedereen hoort erbij en is gelijk...(de Amerikaanse Burgeroorlog en rassensegregatie worden gemakshalve weggelaten) Dit deel van de film wordt afgesloten met een lange lofzang op de Amerikaanse inventiviteit, economische overvloed en sociale idealen.

Hierna wordt in deel twee nogmaals de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog beschreven, te beginnen in 1931 met de Japanse invasie van Mantsjoerije. Echter laat de film aan de hand van een reeks Gallup-peilingen de Amerikaanse publieke opinie zien en geleidelijk veranderd deze van isolationisme naar steun voor de geallieerde zaak. Tegen het einde betoogt het gedetailleerd (tegen een achtergrond van geanimeerde kaarten en diagrammen) dat de Amerikaanse betrokkenheid bij de oorlog essentieel is in termen van zelfverdediging. Oftewel de positie van Noord- en Zuid-Amerika in het geval van een overwinning van de As-mogendheden in Afro-Eurazië, dit was redelijk interessant te noemen. De film eindigt door te laten zien dat de Japanse delgatie in Washington, onder leiding van Saburo Kurusu , nog steeds onderhandelen met de Amerikanen terwijl de aanval op Pearl Harbor plaatsvindt.

Collins

• 7294 messages
  • 4311 votes

15. Yellow Sky (1948)

FTV - 196

Puntentotaal: 2718 + 196 = 2914

Mijn waardering: 3.5*

https://wondersinthedark.files.wordpress.com/2013/10/yellow_sky_001.jpg

Al met The Ox-Bow Incident (1943), die ik een tijdje geleden bekeek, maakte regisseur William A. Wellman een pessimistische western die je als een film noir met een historische achtergrond kunt beschouwen. Hetzelfde geldt voor Yellow Sky dat het verhaal vertelt van een bende outlaws die een bank heeft beroofd en op de vlucht voor justitie in een spookstadje neerstrijkt dat nog slechts door een oude man en zijn knappe nichtje wordt bewoond. Het is een situatie die een sudderende dreiging inhoudt en spanning oplevert. Een film met schitterend camerawerk en intrigerende personages.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.