- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Movie world challenge
Movie world challenge
cinemanukerke
-
- 1822 messages
- 1037 votes
FTV : Nee (RW)
Categorie : 3.8 Australië
Categorie compleet : -
1 punt, totaal 67 punten
Bron : DVD, eigen collectie
Quotering 4*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4053.jpg?cb=1397892908
Nog maar een stap in Australië gezet en ik wordt al aan het hotel onthaald als een echte kampioen. Dat komt omdat het voltallige team van de Solar race achter me staat. Ik heb het over de Vlaamse studenten uit Leuven die goud wonnen voor de Solar race (vertrok in Darwin en eindigde in Adelaide) een paar weken geleden. Ook een proficiat aan mijn Nederlandse vrienden die zilver haalden met hun team uit de regio Twente. Maar bon, het is geen eerste plaats hé !
Terwijl iedereen nog ‘we are the champions’ aan het zingen is, trek ik me terug om de film Lantana her te bekijken. Ik blijft het een knappe film vinden. Focus op drama maar met een murder mystery die pas na de helft van het verhaal ter sprake komt. Daarvoor hebben we kunnen kennismaken met de personages en hun demonen. Lantana introduceert vrij veel personages, een ensemble film dus. Personages die allen verkeerde beslissingen nemen, die allen ongelukkig zijn, waar het leven niet is zoals ze hadden verwacht. Uitzondering is het jonge koppel maar daar ook daar zal in de loop van de film een donkere schaduw overheen komen.
LaPaglia als centraal figuur, een politie man die niet goed in zijn vel zit, vol frustraties en geen passie. Wordt veruitwendigd door de dans. Zijn vrouw, liefhebber van latino en dus wel nog passie maar als ze zoekt naar romantiek beseft ze vlug de realiteit (die scene in de auto met de latino jongen).
Lantana gaat over mensen in crisis. En er zijn die toevallige ontmoetingen tussen de personages waardoor men nogal eens naar Magnolia refereert. Maar Lantana is vooral zeer oprecht (pijn en verdriet zijn goed getekend) geflankeerd door een prachtige weemoedige score en met een vleugje humor. Het einde waarin LaPaglia (eindelijk) in harmonie met zijn vrouw danst, is een prachtig beeld om aan te tonen dat man en vrouw elkaar nu begrijpen. Lantana blijft nazinderen. En het is zeer verwonderlijk dat dit is gebaseerd op een toneelstuk.
Ik moet naar Sydney om een vliegtuig te halen. De afstand bedraagt 1375 km en ik moet er deze namiddag al zijn. Maar mijn nieuwe vrienden bieden mij terstond een lift aan en ik weet nu : geen probleem, ik haal die vlucht.
https://www.bridgestone.com/bwsc/assets/img/top/pc/rules-img-1.jpg
Sydney ... here we come !
Shadowed
-
- 11364 messages
- 6689 votes
40. Druk (2020)
FTV: JA
Categorie: 6.6 Oscars 2020s
Categorie compleet: 4, 5, 7, 8, 9 & 10
3 punten, totaal 120 punten
Bron: Netflix
Quotering: 3,5*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/3El9bWuGsaYwFu2TIksMdjgkPbR.jpg
Vanuit Thomas Vinterberg moet ik nog een matige film ontdekken, want ook Druk was meer dan degelijk. Op het vlak van drama en acteerwerk is de film zelfs uitmuntend, enkel de onderbouwing van het concept vond ik matigjes. Sociaal experiment is duidelijk, maar ik neem aan dat een verhoging van alcoholgebruik op den duur consequenties gaat krijgen.
Shadowed
-
- 11364 messages
- 6689 votes
Categorie: 1.8 Bosnië & Herzegovina
3 punten, totaal 123 punten
Bron: NPO2
Quotering: 3,0*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/oKOmnm6GMspFBWWrP9lIFolf9uv.jpg
Met name de achtergrond van deze film is interessant, de voorgrond iets minder. Met name door een gebrek aan stress en angst, al is de dreiging daartegenover wel voelbaar. Richting de finale komen de eerste momenten voorbij die ook emotioneel wat met me deden, daarvoor werd ik iets te weinig betrokken om de film te blijven herinneren.
Shadowed
-
- 11364 messages
- 6689 votes
42. 3 Idiots (2009)
Categorie: 3.8 India
3 punten, totaal 126 punten
Bron: YouTube
Quotering: 2,0*
https://baggout.com/wp-content/uploads/2015/08/pangong-lake-3-idiots-3.jpg
Vlot en luchtig, maar inhoudelijk vond ik de film een natte krant. Enkele bizar overdreven sentimentele scenes botsen totaal met de komische toon en de uiteindelijke humor is wel heel bedenkelijk. Ik ben niet vies van wat flauw gedoe, maar zelfs mij was dit te vies. Het acteerwerk is van de drie "idioten" best goed, van de bijrollen zoals Kameena Kapoor echter erbarmelijk. De onevenwichtigheid van deze film is het voornaamste dat ik zal herinneren.
cinemanukerke
-
- 1822 messages
- 1037 votes
26. An Angel at My Table (Film, 1990)
FTV : Ja
Categorie : 3.9 Nieuw Zeeland
Categorie compleet : 3
3 punten, totaal 70 punten
Bron : Netflix
Quotering 2*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/8000/8798.jpg?cb=1642093840
We zitten net over de helft en ik sta dan ook op het uiterste plekje van de wereld nl Christchurch in Nieuw Zeeland. Verder zal ik niet meer geraken van mijn thuisfront. Laat ik even stilstaan bij die prachtige symbiose.
Maar veel tijd heb ik niet. Nog een goede anderhalve maand te gaan. Ter zake : An angel at my table. Zelfs na 158 minuten had ik het gevoel nog altijd niet Janet Frame te leren kennen. Je hebt namelijk geen flauw benul van haar literaire kwaliteiten (het wordt gewoon gezegd dat haar boeken zijn uitgegeven maar geen enkel klank uit die hoek), je weet niet waarom ze angstig en geïsoleerd wil zijn en waarom ze zich voelt tgo haar vader en moeder. Vrouwen komen van Venus wordt soms gezegd en in het geval van Janet Frame zou dit kunnen kloppen.
De film is zeer fragmentarisch vooral op het einde. Uitstapje naar London, 1 minuut later in Spanje om een romance te beleven en dan weer terug naar London waar waarom weet ik niet. An angel at my table laat mij verward en ongeïnteresseerd achter. Misschien heb ik iets gemist en zou de film een tweede keer moeten bekijken maar dat is uitgesloten. Dan nog liever aansluiten bij het plaatselijke rugby team en meedoen met een Haka ...
Noodless
-
- 10041 messages
- 6177 votes
FTV : ja
Categorie : 1.7 Litouwen
Categorie compleet : 3 en 8
3 punten, totaal 63 punten
Quotering : 1,5*
https://filmkrant.nl/wp-content/uploads/2022/12/vesper_chronicles.jpg
Vesper leek in eerste instantie een leuke film met een interessant gegeven gecombineerd met mooie beelden van een post-apocalyptische planeet waar de natuur zich opnieuw probeert te herstellen door allerlei nieuwe levensvormen nadat het ecosysteem is ingestort. Helaas is alleen dat laatste een positief punt van de film want het verhaal wordt tergend traag aan de kijker gebracht zonder enige vorm van spanningskracht. Het weet de aandacht van de kijker niet vast te houden doordat het verhaal onsamenhangend is en veel vragen onbeantwoord laat. Ja , naar het einde toe wordt het wel duidelijker....maar toch blijven er genoeg vraagtekens. Ook de personages zijn niet interessant en je krijgt heel wat saaie momenten en dialogen. Uiteraard laat het einde een vervolg vermoeden waar je niet echt op zit te wachten.
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
Categorie: 4.4 (Mauretanië)
Categorie compleet: cat 5 +7 + 8 + 9 + 10
3 punten, totaal 63 punten
Bron: eigen dvd-collectie
Waardering: 3,5*
Aanklacht tegen religieus fanatisme en extremisme, en wat dat met de mensen, ook binnen het eigen geloof, doet.
Aanklacht ook tegen de hypocrisie van (veel van) die extremisten; die vaak hun voeten vegen aan hun eigen regels, en zo tonen dat het hen niet om het geloof en god gaat; wel om macht en positioneren.
De preek van de imam naar de jihadisten toe is ongetwijfeld de boodschap die de filmmakers wilden overbrengen naar (een deel van) de kijkers.
Mooi, meeslepend, droevig, soms hard, en niet noodzakelijk optimistisch verhaal; met mooie beelden. 'Timbuktu' als titel en locatie vind ik eerder ongelukkig: ik had eerder de indruk dat we in een dorpje met 102 inwoners zaten. Het beperkte budget allicht.
De voetbalscene is wel heel bijzonder. Niet alleen de humor en de symboliek, er werd ongetwijfeld flink op geoefend: je kan de virtuele bal met het blote oog volgen.
cinemanukerke
-
- 1822 messages
- 1037 votes
27. Nadie Sabe Que Estoy Aquí (Film, 2020)
Categorie : 2.1 Chili
3 punten, totaal 73 punten
Bron : Netflix
Quotering 3*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1129000/1129502.jpg?cb=1592333926
South America !! (dixit Mick Jagger die het al schreeuwde in de song Dancin' in the streets)
Maar eerst nog een tweet versturen :
'aan alle tooghangers van heel België : goe geprobeerd !! Maar er is er maar eentje die de geschiedenisboeken zal halen met zijn zattemansklap'
Over naar de film Nadie sabe que estoy acqui (nobody knows I'm here). Visueel goed gemaakt, de rode (en soms gele kleur) als symboliek, als een herinnering van een trauma met af en toe een toets surrealisme. Dan die zeer intrigerende scene waarin hij kotst. Ook de top shots van de boot die naar vasteland vaart bv heeft zeker de isolatie en vervreemding aan (schitterende locatie aan het Lago Llanquihue).
Maar het plot is te achteloos bv waarom zou de vrouw verliefd worden op hem, er is geen enkele motivatie van haar wege en ook zijn verliefdheid of genegenheid is niet 100 % duidelijk. Zijn trauma is wel te zwak vond ik of is in elk geval te zwak getoond om het trauma te snappen. Veel gebeurd off screen en vragen blijven onbeantwoord (waarom inbreken in huizen ?) maar natuurlijk is de song het sleutelwoord voor gans de film (song vertelt een beetje de gemoedstoestand van het personage).
Collins
-
- 7294 messages
- 4307 votes
30. Alone (2007)
Categorie: 3.9 Thailand
Categorie compleet: 3 + 4
3 punten, totaal 90 punten
Waardering: 3*
Alone staat te boel als drama/horror en is een visueel zeer mooie film. Het tempo ligt wat laag en de film heeft veel meer dramatische kantjes dan angstaanjagende kantjes. Op zich niks mis mee, maar zowel in het verhaal als bij de personages ontbreken diepte en originaliteit. Als het om drama gaat wil ik met name op het eerste vlak goed bediend worden. Ook de horror is dun gezaaid. Het adrenalinepeil blijft op een enkele uitzondering na behoorlijk stabiel.
Collins
-
- 7294 messages
- 4307 votes
31. Hexen bis aufs Blut Gequält (1970)
Categorie: 5.2 West-Duitsland
Categorie compleet: 3 + 4 + 5
3 punten, totaal 93 punten
Waardering: 2*
https://1.bp.blogspot.com/-JswbFqnKLhE/VrfY6kNs9RI/AAAAAAAAy0I/B-vzb49tkvw/s1600/markofthedev11.jpg
Een gewelddadige en grimmige film. Tegen de achtergrond van een feeëriek Alpenpanorama worden de Middeleeuwse heksenjachten als een voyeuristische orgie van geweld aan de kijker voorgeschoteld. Een film die een treurig hoofdstuk uit de geschiedenis met de botte bijl voor het voetlicht brengt. Als verhaal totaal niet interessant. Als voyeuristisch schouwspel bevalt de film iets beter.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
34. Rocky Aur Rani Kii Prem Kahaani (Film, 2023) - MovieMeter.nl
FTV: Ja
Categorie: 3.6 India
Categorie compleet: 5, 10
3 punten, totaal 102 punten
3.5*
35. Ji-geum-eun-mat-go-geu-ddae-neun-teul-li-da (Film, 2015) - MovieMeter.nl
https://assets.mubicdn.net/images/artworks/450681/images-original.png?1645452569
Categorie: 3.7 Zuid-Korea
3 punten, totaal 105 punten
3.5*
36. Au Revoir les Enfants (Film, 1987) - MovieMeter.nl
https://s3.amazonaws.com/criterion-production/janus_stills/53-/549id_765_191_w1600.jpg
Categorie: 7.2
3 punten, totaal 108 punten
4*
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
Categorie: 4.5 (Mali)
3 punten, totaal 66 punten
Waardering: 2*
Bamako neigt heel erg naar een documentaire; ziedaar het probleem (voor mij) met deze film. Voor een droog overzicht van feiten, gebeurtenissen, cijfers, en (aan)klachten, verdiep ik me liever in de krant of op een nieuwssite. Een documentaire spreekt me minder aan, en al helemaal niet wanneer ik niet weet dat ik naar een documentaire begin te kijken. In dit geval zeker ook omdat de verhalen nààst het proces gewoon te karig zijn.
Veel respect voor de acteurs; de 'speeches' voor de rechtbank zijn indrukwekkend. Ik waardeer de film en zijn boodschap, maar kon er niet van genieten. En laat dat nu toch de reden zijn waarom ik er naar begin te kijken.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR-WDfTxkvvaqtb_b37A0zsDVlAogQ3jbrrjw&usqp=CAU
cinemanukerke
-
- 1822 messages
- 1037 votes
28. Familia Rodante (Film, 2004)
Categorie : 2.2 Argentinië
3 punten, totaal 76 punten
Quotering 2,5*
Van de magnifieke watervlaktes van Chili naar de uitgestrekte landschappen van Argentinie. In Familia rodante (leuke titel die alles samenvat) maakt een familie een roadtrip doorheen Argentinie (van Buenos Aires naar Misiones) om een huwelijk bij te wonen. Veel close ups (de film begint en eindigt trouwens met een close up van de bezorgde grootmoeder) om misschien de innerlijke reis te tonen of als ik het functioneel wil zien om de krappe ruimte in de campingcar te simuleren. We zien dan ook weinig van het landschap, alleen shots uit de rijdende camper als POV van ... tja van wie ? Af en toe zien we een moment van culturele verschillen doorheen Argentinië (die zeer bevreemdende scene met die paarden op de autoweg) en een piepklein commentaar (hints van corruptie) op het beleid. Maar een familie kroniek waarin de familie op elkaars huid zit, is natuurlijk voer voor de onvermijdelijk conflicten. Niet de grootste drama’s (ontrouw, verliefdheid, ruzie), veel amoureuze toestanden, een beetje soap. Ook de pech met de camper zorgt voor extra nervositeit.
Familia rodante is een lichtgewicht maar zeker aardig en onderhoudend. Toch was Pablo Trapero was snediger en interessanter in zijn vorige El bonaerense.
Dat er nu een Trump of Bolsonaro kloon dit land zal leiden, doet mij onmiddellijk andere oorden opzoeken. 'We kunnen Brazilië al zien' zegt een personage op het einde maar vooraleer we de samba sfeer opsnuiven eerst een vakantie in Uruguay.
cinemanukerke
-
- 1822 messages
- 1037 votes
Categorie : 2.3 Uruguay
3 punten, totaal 79 punten
Quotering 3*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/27000/27794.jpg?cb=1377011500
Vakantie in Uruguay !!. Nee dank U. Berg maar de zwembroek en zonnecrème terug op want als ik de film Whisky mag geloven is dit niet echt een aanrader. De film heeft de stijl van ‘deadpan' humor, ook wel eens droge humor. Zoals films van de Finse filmmaker Aki Kaurismäki.
Personages zijn uitgeblust, hebben geen passie of vreugde in hun leven maar ondergaan hun dagelijkse routine als een rat op zijn tredmolen. Alles is troosteloos in hun universum. De wagen die niet wil starten, het café waar het licht niet werkt, de resto’s zijn kaal en ongezellig, de fabriek is een claustrofobische ruimte waar de rolluiken niet werken, een appartement dat vol fabrieksspullen staat. En dan gaan ze op reis. Het hotel is uitgestorven, enkel de irritante geluidjes van de zielloze slotmachines zijn te horen en het is niet echt goed weer op het strand waar trouwens niemand zit, geen kraampjes of dergelijke …
Het is prachtig neergezet door een duo regisseurs met dus veel aandacht voor dit universum waarin de tragische personages schuifelend door het beeld lopen. Ik hou er wel van van dit soort tragi komische toon. Het confronteert je ook met je eigen leefwerend en zijn routine.
Ik zit hier dus tijd te doden aan de bar in een hotel resort aan Piriàpolis. Het lijkt alsof ik de enige gast ben want ik ben nog niemand tegengekomen. De barman is duidelijk fan van de film Cocktail want elke keer hij me een whisky inschenkt, gooit hij de fles in de lucht. Dit zal duidelijk niet de bijna 100 jarige whisky The Macallan 1926 Adami zijn die vorige week 2,5 miljoen euro opbracht. In een poging om wat niveau te brengen vraag ik aan hem of hij het verschil kent tussen whisly en whiskey ? Que ? En hij draait zich terug om want een meneer van 70 jaar is net binnengewandeld. De huisfotograaf komt naar me toe en vraagt of hij een foto mag nemen. Ik roep 'whisky' en denk aan 2,5 miljoen euro ipv aan de film. Het wordt een prachtige stralende foto.
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
Categorie: 3.1 (Afghanistan)
3 punten, totaal 69 punten
Waardering: 4*
Pakkend drama over de leefwereld van de vrouwen - van alle generaties - in het Afghanistan onder de taliban. In mindere mate ook die van de mannen; hoe er op jonge leeftijd een aantal zaken ingepompt worden.
Pakkend wanneer je 'the making of' bekijkt: de meeste acteurs zijn mensen zonder enig toekomstperspectief die gewoon van straat geplukt zijn.
Pakkend hoe de jonge hoofdactrice bij opnames aan het wenen gebracht wordt - gewoon door haar gebeurtenissen uit haar eigen leven voor ogen te houden. Hoe moeilijk het soms is om haar in een scene te laten lachen. Hoe verbaasd ze is wanneer ze voor één scene voor de eerste keer in haar leven make-up aangebracht krijgt.
En het meest pakkende, het meest aangrijpende is het feit dat minder dan 20 jaar later de taliban dat land wéér in handen heeft, en de positie van de vrouw terug is naar wat we hier te zien krijgen. Of erger.
Wat de regisseur met z'n beperkte mogelijkheden heeft tot stand gebracht: indrukwekkend.
https://www.expat-advisory.com/sites/default/files/images/events/osama_25_4pm.jpg
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
Samaria (2004)
Categorie: 3.2 (Zuid-Korea)
3 punten, totaal 72 punten
Waardering: 3*
De suicide-with-a-smile, het vriendinnetje dat dan met het slechtoffer op de rug weghuppelt in plaats van er hulp bij te halen, de pooier die haar afkeer van de daad niet onder stoelen of banken steekt maar die dan plots om een totaal absurde reden zelf prostituee wordt, de vader die door z'n reacties op wat gebeurd is toont dat hij eigenlijk helemaal niet geschikt of bekwaam is voor zijn beroep als politieagent,...
Dit soort van overdaad (aan symboliek ?) weerhoudt me er van om mee in het verhaal te gaan en hier echt van te genieten.
Het wordt allemaal moot in beeld gezet, en er zijn wel een aantal bijzondere en best wel sterke scenes (zoals het bezoek aan 'het gezin', en de laatste vijf minuten met de droom het meisje en de afsluiter), maar... het is gewoon not my cup of tea.
https://production.api.iffr.com/fiona-attachment/UzMBFQBpZmZyLmZpb25hLW9ubGluZS5uZXQ0AGF0dGFjaG1lbnRzLzhiYWE3YjYxLTYzNmYtNDUzMC1hNjExLWQ4MzYxZGYxMDExNi5qcGc?tr=w-768
Shadowed
-
- 11364 messages
- 6689 votes
43. Antonia (1995)
Categorie: 6.7 India
Categorie compleet: 4, 5, 6, 7, 8, 9 & 10
3 punten, totaal 129 punten
Bron: Videowebsite
Quotering: 1,0*
https://images.mubicdn.net/images/film/13946/cache-766695-1647786124/image-w1280.jpg?size=800x
Antonia's Line bevestigd met groots gemak mijn persoonlijke afkeer voor cinema uit eigen bodem. Vreselijk geacteerd, lelijk gefilmd en vooral oninteressant geschreven. Het was een werkelijke kwelling om door de volledigheid van de film te komen en het besef dat het serieus internationale prijzen heeft gewonnen zorgt voor enige verbijstering.
Shadowed
-
- 11364 messages
- 6689 votes
Categorie: 1.9 Denemarken
Categorie compleet: 4, 5, 6, 7, 8, 9 & 10
3 punten, totaal 132 punten
Quotering: 2,5*
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTQ4Mjg1MDAwOV5BMl5BanBnXkFtZTgwODgyMDIwMjE@._V1_.jpg
Een bijzonder concept en ambitieus begin, maar eenmaal de kern uit de doeken wordt gedaan heeft Bier weinig meer te zeggen. Een film als deze toont aan mij persoonlijk snel aan waarom een regisseur als Lars von Trier dit soort rauwheid veel beter onder de knie heeft dan bijvoorbeeld Susanne Bier. Er wordt door en door goed geacteerd, maar het verhaal wist me dusdanig weinig te raken dat ik er weinig van zal herinneren.
Shadowed
-
- 11364 messages
- 6689 votes
Categorie: 3.9 Maleisië
Categorie compleet: 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 & 10
3 punten, totaal 135 punten
Bron: Netflix
Vrijwel de volledige opbouw van The Assistant, bij elkaar garant voor wel een uur van dit verhaal, is inwisselbaar. De tweede helft is veel actievoller en daardoor vermakelijker, maar arriveert ellendig laat. Adrian Teh heeft niets in te brengen op het vlak van originaliteit waardoor alle focus op de geschiedenis van het hoofdpersonage me een raadsel is. Het kan al bij al niet in de schijnwerpers staan van de doorgebroken knokfilms uit het overige gedeelte van Azië.
Shadowed
-
- 11364 messages
- 6689 votes
46. Bodom (2016)
Categorie: 1.10 Finland
3 punten, totaal 138 punten
Quotering: 3,5*
Sfeervolle en ambitieuze horrorfilm die een ware gebeurtenis als conceptversterker gebruikt. Met name het werk van de cinematograaf en componist zorgen voor een heerlijk surrealistisch en bijzonder sfeertje, waardoor Lake Bodom zich met gemak kan onderscheiden van soortgelijke horror. Ook de meerdere plotwendingen maken een verrassende kijkbeurt mogelijk. Het acteerwerk evenals inhoudelijke onderbouwing laten steken liggen, verder een verrassend leuke horrorfilm.
Shadowed
-
- 11364 messages
- 6689 votes
Categorie: 1.11 Zweden
3 punten, totaal 141 punten
Het verhaal kent een relevante boodschap, maar de regie van Bergman zal nooit voor mij weggelegd zijn. Het volkomen oninteressante gezever maken de film een regelrechte kwelling om doorheen te komen, maar de droomsequenties maken het enigszins de moeite waard. Het laat maar weer eens zien dat ik nog altijd moeite ondervind om elke vorm van arthouse te kunnen waarderen.
Shadowed
-
- 11364 messages
- 6689 votes
48. Close (2022)
Categorie: 1.2 België
3 punten, totaal 144 punten
Bron: Film1 Drama
Quotering: 2,5*
https://picl.nl/wp-content/uploads/2022/10/Close_st_1_jpg_sd-low.jpg
Ik heb deze film dus weken geleden gezien voor deze challenge, maar heb de registratie volkomen over het hoofd gezien. Bij deze dus. Ik weet er eigenlijk niet veel meer van. Veel dramatiek en zware elementen, maar weinig die een echte indruk op me hebben gemaakt. Het camerawerk was dan wel weer erg sfeervol en sterk.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
37. La Historia Oficial (Film, 1985) - MovieMeter.nl
https://resizing.flixster.com/-XZAfHZM39UwaGJIFWKAE8fS0ak=/v3/t/assets/p46716_k_h10_aa.jpg
Categorie: 6.6
3 punten, totaal 111 punten
3.5*
38. Jungfrukällan (Film, 1960) - MovieMeter.nl
https://www.moriareviews.com/rongulator/wp-content/uploads/Virgin-Spring-1959-3.jpg
Categorie: 6.7
Categorie compleet: 5, 6, 10
3 punten, totaal 114 punten
3.5*
39. Haut et Fort (Film, 2021) - MovieMeter.nl
https://www.cineart.nl/images/cropped/10275-1600x700.jpg
Categorie: 4.6 Marokko
3 punten, totaal 117 punten
3*
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Nu de horrorchallenge afgelopen is en met nog een maand te gaan, hoog tijd dat ik me weer eens laat zien hier. Komende week wel wat tijd voor, om die Oscars in te koppen.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Nu de horrorchallenge afgelopen is en met nog een maand te gaan, hoog tijd dat ik me weer eens laat zien hier. Komende week wel wat tijd voor, om die Oscars in te koppen.
Ja, ik vroeg me al af hoe ver je was met deze challenge. Ik ga het ook wel redden. Moet alleen Anatomy of a Fall nog ergens oppikken. Of een andere film voor in de plaats kijken als het niet meer lukt binnen een maand.
Collins
-
- 7294 messages
- 4307 votes
Categorie: 1.11 Zweden
3 punten, totaal 96 punten
Waardering: 2.5*
https://filmparadiset.se/wp-content/uploads/2023/08/En-dag-och-en-halv-04-scaled.jpg
Een scheiding ligt ten grondslag aan een gijzeldrama waarbij de man, de vrouw en een politieagent betrokken zijn. Met z’n drieën in een auto achtervolgd door een sliert politieauto’s reizen zij door het Zweedse land. Veel dialoog. Erg sterk zijn de dialogen niet. Erg sterk is de karaktertekening van de personages ook niet. Het kabbelt allemaal wat voort in de auto rijdend door het Zweedse land. Een verhaal met tragische achtergronden. Met lijdende personages. De tragiek en het lijden kwamen echter niet binnen.
Collins
-
- 7294 messages
- 4307 votes
Categorie: 6.7 Oscarwinnaar of Oscarnominatie 2010-2023
3 punten, totaal 99 punten
Waardering: 3.5*
https://babel36.files.wordpress.com/2012/05/lazhar-1.jpg
De film schudt aan de boom van politieke correctheid. Een ironische spiegel tegen een (school)systeem dat vooroordelen koestert en amper creativiteit in de benadering van de leerlingen toestaat. Formaliteiten, regels en zogenaamde expertise staan boven een gevoelsmatige menselijke benadering. Frustrerend. De film van regisseur en schrijver Philippe Falardeau geeft dat gevoel goed weer.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
40. Da Hong Deng Long Gao Gao Gua (Film, 1991) - MovieMeter.nl
https://screenmusings.org/movie/blu-ray/Raise-the-Red-Lantern/images/Raise-the-Red-Lantern-088.jpg
Categorie: 3.8 China
3 punten, totaal 120 punten
4*
Beste film die ik deze challenge heb gezien.
41. La Novia del Desierto (Film, 2017) - MovieMeter.nl
Categorie: 2.5 Argentinië
3 punten, totaal 123 punten
3*
42. Pieta (Film, 2012) - MovieMeter.nl
https://www.npcmagazine.it/wp-content/uploads/2020/12/Fig.-26-e1607859764614.jpg
Categorie: 9
Categorie compleet: 5, 6, 9, 10
3 punten, totaal 126 punten
3.5*
Shadowed
-
- 11364 messages
- 6689 votes
Categorie: 1.12 Duitsland
Categorie compleet: 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 & 10
3 punten, totaal 147 punten
Quotering: 3,0*
https://goodmoviesbox.com/pics/h/head-on-2004-still_fb.jpg
Viezige en bij vlagen zelfs originele film, maar de melodramatische tweede helft wist me niet te overtuigen. Het is vooral de opbouw gedurende de eerste helft die me bij zal blijven. Het werkt vooral als luchtige film met een gitzwarte achtergrond, maar eenmaal Akin dan echt voor de pure dramakant gaat verliest hij de originele insteek. Een voldoende zit er echter absoluut in.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Categorie: 6.3 Oscars international '70's
Categorie compleet: 1-5, 7 - 10
3 punten, totaal 138 punten
Bron: Pindakaas
Waardering: 3,0
https://image.tmdb.org/t/p/w780/zuGSMimjuiJER1eyE8GOmnDenGW.jpg
Mijn versie duurde 2 uur en 50 minuten, en dat vond ik eigenlijk lang zat. Ziet er goed uit, en prima acteerwerk, maar niet helemaal mijn film.
3*
-
47. Otac Na Sluzbenom Putu (1985)
Categorie: 6.3 Oscars international '80's
3 punten, totaal 141 punten
Waardering: 2,8
https://image.tmdb.org/t/p/w780/7heMAaXlsI3BwTatyxBSNTP3GhO.jpg
Het botert niet tussen mij en Kusturica. Ik kan er niet de vinger op leggen wat het is, maar ik vrees dat het nooit iets zal worden. Dit was mijn vierde film van zijn hand, en het zijn allemaal 2,5* en 3*.
2,8*
-
Categorie: 6.3 Oscars international '90's
Waardering: 3,1
https://image.tmdb.org/t/p/w780/2DCfogEFN2es4dvhgpHSFj0jYBw.jpg
Ik had er iets meer van verwacht, deze Ang Lee. Misschien is de humor wel langs me heen gegaan, maar ik prefereer sterk zijn serieuzere drama's
3,1
-
49. Revanche (2008)
Categorie: 6.3 Oscars international '90's
Waardering: 4,0
https://image.tmdb.org/t/p/w780/t1JAg5oIDug8REpK2MfXS9eHz7k.jpg
Deze wilde ik al zien zolang ik op MM zit, maar het kwam er nooit van. Sterk geacteerde slowburner zonder opsmuk. Daar houdt John Milton wel van.
4*
Eentje te gaan nog