• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.139 votes
Profile

Movie world challenge

Boenga

• 2628 messages
  • 1532 votes

Capharnaüm (2018)

Categorie: 3.9 (Libanon)

Categorie compleet: cat 3 + 5 +7 + 8 + 9 + 10

3 punten, totaal 93 punten

Bron: eigen dvd-collectie

Waardering: 5*

Prachtige, ijzersterke, en bijzonder aangrijpende film over (kans)armoede en (over)leven in bepaalde wijken in bepaalde (en allicht vele) steden.

Een paar zaken die ik specifiek wil vermelden:

Het acteerwerk van Zain, blijkbaar zelf een vluchteling zonder enige ervaring: niet te vatten. Al die scenes waarin hij zich over de peuter ontfermt, hoe men dat gedaan gekregen heeft - met Zain én met de peuter... Bovendien stel ik me, zoals verschillende mensen hier, enerzijds theoretisch vragen bij de wijsheid van de 12-jarige. Maar anderzijds heeft hij een charisma die hem uitstraling geeft van een kind dat al voldoende dingen rondom zich zag gebeuren, en dat vanaf jonge leeftijd z'n plan moet trekken... Waardoor het dan toch best wel realistisch over komt.

In tegenstelling tot een aantal kijkers vond ik niet dat Capharnaüm korter had mogen zijn; dat het verhaal ergens in het midden van de film, wanneer Zain met Yonas op het skateboard achter hem de stad intrekt, te vaak de ellende herhaalt. Integendeel, het toont sterk hoe overleven elke dag, elk uur, een strijd is voor helaas heel veel mensen.

Opnieuw: prachtige film.

https://pics.filmaffinity.com/capharnaum-751537937-large.jpg

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

40. Les Choristes (2004)

FTV: JA

Categorie: 7.3 Bafta winnaar of Bafta nominatie 2000s

Categorie compleet: 1 + 3 + 4 + 5

3 punten, totaal 120 punten

Waardering: 2.5*

https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2004/Choristes/movie.fs/10.jpg

Les Choristes is een feelgood-drama dat erg stoelt op de muziek. Logisch, als de rode draad in de film een kinderkoor is dat door de aardige meneer Clément Mathieu in het leven is geroepen. De plaats van handeling is een internaat voor moeilijk opvoedbare jongens. Het regiem is streng en de jongens worden met harde hand in het gareel gehouden. Het koor vormt een energieke uitlaatklep voor de jongens die zichtbaar opbloeien. De kijker die zich prettig kan wentelen in de zoetgevooisde Barokke koorklanken zal daar in zijn filmbeleving zeker een meerwaarde aan ontlenen. Ik had daar niet zo’n last van.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

41. The Farewell (2019)

Categorie: 7.4 Bafta winnaar of Bafta nominatie 2010-2023

Categorie compleet: 1 + 3 + 4 + 5 + 7

3 punten, totaal 123 punten

Waardering: 3*

https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2019/Farewell-I/001.jpg

De film trapt af met de tekst “based on a true lie”. Een tegenstrijdigheid die de kern van het verhaal dat gaat volgen behoorlijk goed weergeeft. Regisseur en schrijver Lulu Wang vertelt een trieste geschiedenis maar plaatst die in een wanordelijke familiaire dimensie zodat de ernstige omstandigheden die de aanleiding zijn voor een familiebijeenkomst eerder als luchtig dan als treurig worden ervaren. De film biedt in de eerste helft aangenaam en interessant kijkvoer. In de tweede helft ontwikkelt de film zich steeds meer in de richting van simpele feelgood.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

42. Mies Vailla Menneisyyttä (2002)

Categorie: 6.6 Oscar winnaar of Oscar nominatie 2000s

3 punten, totaal 126 punten

Waardering: 4*

http://www.dvdbeaver.com/film/DVDReview/manwithoutapast/title.jpg

De personages in deze film van Aki Kaurismäki vertoeven niet in schitterende landschappen die uitnodigen om geëxploreerd en gecultiveerd te worden. De personages bevinden zich niet in de opwekkende opbouw- en productiefase van een samenleving in beweging maar moeten zich tevreden stellen met het afval daarvan. Ze nemen niet deel aan de welvaart maar vegeteren in de afbraak en hopen op een instapmogelijkheid naar de bovenwereld. The Man without a Past is zeker geen mainstream, maar is absurd realisme van de heerljkste soort. Ik heb genoten!

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

43. Ofelas (1987)

Categorie: 6.6 Oscar winnaar of Oscar nominatie 1980s

3 punten, totaal 129 punten

https://blueprintreview.co.uk/wp-content/uploads/2016/08/Pathfinder-VHS-1987-Ofelas-2-570x253.jpeg

Het bijzondere aan de film zit’m wat mij betreft vooral in de omlijsting en in de details. Ze maken de film die eigenlijk gewoon een simpele wraakfilm is, ietsjes authentieker en sympathieker. Hetzelfde geldt voor de mooie beelden van het witte poollandschap inclusief het poollicht dat aan het einde sfeervol wordt ingezet. De aandacht die wordt geschonken aan kleine details zoals de ijskristallen die zich in de gezichtsbeharing van de mannen afzetten, laten zien dat regisseur Gaup een prettig gevoel voor detail heeft. En dat helpt bij de ijselijke inleving in deze vrij gangbare avonturenfilm die ondanksa het matige acteerwerk en de ietwat potsierlijke actiescènes, prettig wegkijkt maar die verhalenderwijs niet uitblinkt in originaliteit.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

44. Medianeras (2011)

Categorie: 2.5 Midden- en Zuid Amerika + Caraïben: Argentinië

3 punten, totaal 132 punten

https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2011/Medianeras/movie.fs/01.jpg

Martin en Mariana hebben veel gemeen maar kennen elkaar niet. Ze zijn alleen en zoekende. Ooit zullen ze elkaar misschien vinden. De film is in de uitkomst van die mogelijkheid minder geïnteresseerd dan in de omwegen, de belemmerende momenten die plaatsvinden voordat deze eventuele samenkomst een feit is. In drie episoden die de sombere herfst, de lange winter en het optimistischer voorjaar bestrijken, worden de belemmerende momenten uit de doeken gedaan. Dat gebeurt op plezierige wijze want de omwegen gaan gepaard met fijne droge humor. En zo vliegt de tijd genoegzaam voorbij .

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

John Milton wrote:

(quote)
Ah, de opwekkende, sfeerverhogende kost!

Ik zie dat ik zelf ook weinig zin had in een lang epistel.

Ha nee sorry. Wel een hele sterke film. Maar holy fuck, wat een treurnis allemaal. Alleen al de donkere cinematografie. Bij een bepaalde scene waar ze met iets (zal hier niet zeggen wat) door de stad loopt om het ergens te dumpen zat ik met zweetplekken op de bank.

cinemanukerke

• 1818 messages
  • 1036 votes

40. Dolor y Gloria (Film, 2019)

FTV : Ja

Categorie : 6.4 Nominatie beste buitenlandse film 2010 - 2023

Categorie compleet : 2,3,4,8,10

3 punten, totaal 108 punten

Bron : digitale recorder opgenomen van cinema Canvas

Quotering 3*

https://www.sgae.es/wp-content/uploads/2019/12/Dolor_gloria_Berlanga_SGAE_2019.jpg

Een transit in Madrid voor een paar uren. Opnieuw vaste voet op Europese bodem sinds 25 september. Om dit te vieren lunch ik in El Invernadero de Rodrigo de la Calle. Daarna begeef ik me naar het Prado. Aan het Plaza Murillo is een openlucht voorstelling van één van hun Spaanse helden nl Pedro Almodovar. Een retrospectieve. Deze middag kan ik kiezen uit Julieta of Dolor y gloria. Ik kies voor de laatste.

Zoals vaak schotelt Almodovar ons een complexe vertelstructuur voor. Begint de film dan niet met een algemene flashback ? Banderas in het zwembad met een close up van een litteken op zijn rug. Van zijn rugoperatie die hij moest ondergaan om oa het slikken te verbeteren ? En dan zijn er de flashback van zijn jeugd. Maar op het einde zien we dit als een film in een film. Almodovar strooit zoals steeds zand in de ogen en maakt deze keer wel een zeer persoonlijke film. Daarom heb ik ook gekozen voor deze filmposter. De schaduw van Banderas is het silhouet van Almodovar.

Een kunstenaar, filmregisseur in verval. Fysisch afgetakeld dat door drugs nog enige verlichting kan vinden gesymboliseerd door de jeugdherinneringen. Hij kan niks meer creëren, er is geen houvast en hij maakt de rekening op van zijn teleurstellingen (de ruzie met acteur, zijn geliefde, zijn moeder). Pas als er een medische reden wordt gevonden is het opgelost, de kunstenaar kan weer creëren.

Geen enkele pakkende scene geen enkele creatieve scene, geen enekele visuele grandeur zoals in zijn meesterwerken Todo sobre mi madre en Hable con ella. Dolor y gloria is zeker niet slecht, het verhaal wordt boeiend verteld en Banderas is grandioos als de vermoeide en uitgedoofde kunstenaar die is uitgedost met een kleurrijke kostumering. Maar ver beneden zijn hoogtepunten. La male educacion reken ik ook daarbij al was het iets minder maar nog steeds een 4 sterren waard wegens de prachtige structuur. Dan Volver, tja Volver … gelukkig was er Penelope Cruz om de teleurstelling weg te spoelen. Maar het ging bergafwaarts met als dieptepunt La piel que habito.

Almodovar en Spanje zijn afgevinkt, Ik scheur met mijn moto verder richting Parijs.

cinemanukerke

• 1818 messages
  • 1036 votes

41. Belle de Jour (Film, 1967)

Categorie : 9 Gouden leeuw

Categorie compleet : 2,3,4,8,9,10

3 punten, totaal 111 punten

Bron : gevonden in een louche bordeel achteraan het internet – The Dark Web ?

Quotering 3*

https://cdn.filmtotaal.nl/images//newscontent//3894010.jpg

Il est cinq heure, Paris s’éveille ! Les travestis vont se raser, les stripteaseuses sont rehaillées …

Jacques Dutronc liet het al doorschijnen. Paris by night is voor de freaks en zondaars van de maatschappij en overdag zien we dan de respectabele burgers. Ook Bunuel maakt hier zijn commentaar maar keert de situatie om. Deneuve is overdag werkzaam als prostitué voor freaks en criminelen, ’s avonds gaat ze naar huis om huisvrouw te spelen voor haar man de doktor.

Het is vooral het spelen met droom en realiteit dat de film interessant maakt. Al vanaf de eerste scene worden we op het verkeerde been gezet, het beeld EN geluid van de koets brengt ons nog meer in verwarring (de koets/de rinkelende belletjes zijn niet altijd een droom) waardoor we niet meer weten wanneer de droom eindigt en realiteit begint. Op het einde wordt dit nog eens onderstreept. Wanneer de dokter terg opstaat uit de rolstoel : is dit een droom naar het ‘normale’ (als omgekeerde voorheen de droom als pervers) ? Of is dit nu realiteit was alles daarvoor een droom ? Zou kunnen verklaren bv waarom het gangsterplotje zo amateuristisch in scene werd gezet. Bunuel laat ons dus een bedrieglijke eenvoudige structuur zien.

Deneuve is perfect gecast als beeldschone ijskoningin, frigide bij haar man maar leeft op in haar perverse fantasieën (SM, verkrachting, …). Bunuel valt de bourgeoisie aan, het instituut huwelijk en toont de hypocrisie maar ik val niet achterover van zijn vertelling. Bij momenten intrigerend, bij momenten zeer ordinair en ik heb het echt niet voor dit afstandelijk observerende academische cinema.

cinemanukerke

• 1818 messages
  • 1036 votes

42. Un Coeur En Hiver (Film, 1992)

Categorie : 7.3 Nominatie Bafta jaren ‘90

3 punten, totaal 114 punten

Bron : DVD eigen collectie

Quotering 3,5*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/6000/6355.jpg?cb=1626591008

Winter in Parijs. Koude striemende wind, donkere lege straten, af en toe gehuil van een hond. Nee, dit is niet de kerstemming met lichtjes, sneeuw en cadeautjes. Dit is het bloedserieuze universum van de film Un coeur en hiver.

De winter zit in het hart van Stéphane (Daniel Auteuil). De onmogelijkheid tot liefhebben en hoe je daarmee mensen kwetst. Een geliefde wegduwen zelfs al leidt dat tot vernietiging. We zijn hier niet in een Hollywood romantic comedy waar je al eens een Julia Roberts in haar betere jaren aantrof maar in een film een en al tristesse. Tegen een achtergrond van klassieke muziek waar (O ironie !) emoties beter worden vertaald. Zo is er die fantastische scene waar Beart zich niet kan concentreren en haar muziekrepetitie moeilijk verloopt en Auteuil heeft door dat dit door zijn aanwezigheid komt en verlaat de ruimte. Muziek is hier de spreekbuis, muziek verraadt de emoties van Béart (aarzelende aantrekking).

Regisseur Claude Sautet kiest voor een milieu van academici, als grond voor ingehouden passie, onderkoeld, rationeel (cf voice over in het begin). Ook visueel is Un coeur en hiver ingetogen en klassiek. Niet de meest indrukwekkende film maar vertelt zijn thema zo transparant en scherp zodat ik wel zeer geboeid bleef kijken. Achteraf voelde ik zelfs een beetje de pijn van de personages. Dat is wat Parijs met je kan doen.

cinemanukerke

• 1818 messages
  • 1036 votes

43. Au Revoir les Enfants (Film, 1987)

Categorie : 6.5 Nominatie Oscar buitenlandse film ’80-‘90

3 punten, totaal 117 punten

Bron : Digi recorder opgenomen van Cinema Canvas

Quotering 3*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4039.jpg?cb=1376207580

Het kan aan de vermoeidheid liggen want ik ben reeds welgeteld 111 dagen op pad maar over Au revoir les enfants ben ik minder enthousiast dan de meesten hier op MM.

De finale is inderdaad zeer aangrijpend en zonder een spatje bloed of misdaad toch een beeld en gevoel kunnen geven van nazi terreur is chapeau. Maar de opbouw er naar toe is voor mij te kabbelend nl een docu over opgroeien in een kostschool tijdens de bezetting. Details zoals koude klaslokalen, schaarste in eten en focussen op scoutspelletjes en films bekijken dragen bij tot authenticiteit maar ik voel een afstand.

De band tussen de 2 jongens is mij nooit duidelijk, aantrekken en afstoten waardoor plots te veel gaten zijn om dan vrienden te worden (bv na hun gevecht gaan ze samen eten met de moeder van Quentin)

Je leert niemand echt kennen van de personages (jongens en priesters/leraars), in se een opsomming van pesterijen en kwajongensstreken die in elke tv serie van een school voorkomen, de opbouw ook naar de ontdekking van Bonnet is wat simplistisch (als jood is hij uiteraard beter in wiskunde, in muziek, in literatuur) en scenes zoals het badhuis of bosspel zijn toch wat opvulling.

Ik neem de ferry van Cherbourg en Cotentin naar Dublin. Ik had graag nog wat in Frankrijk gebleven want ik had nog La nuit Américaine (Truffaut) en un long dimanche de fiançailles in mijn rugzak om (her) te bekijken maar ik heb beloofd om met Kerst thuis te zijn dus zet ik er wat spoed achter.

cinemanukerke

• 1818 messages
  • 1036 votes

44. The Wonder (Film, 2022)

Categorie : 1.10 Ierland

3 punten, totaal 120 punten

Bron : Netflix

Quotering 3,5*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1140000/1140835.jpg?cb=1671473298

If this is thursday this must be Ireland. Nu weet ik hoe The Rolling Stones zich tijdens een wereldtournee moeten voelen.

De film The wonder is op veel vlakken zeer intrigerend. De set up : Bij een Ierse midwest gemeenschap in 1862 is een wonder gebeurd. Verpleegster Florence wordt er op uitgestuurd om de zaak te onderzoeken samen met een non (want niet iedereen vertrouwt op wetenschap). Het is die tegenstelling die gans de film lang zal sidderen. Wetenschap vs geloof (gevisualiseerd door de verpleegster en de non).

Ook is The wonder een visueel pareltje. Panorama's van groene weiden en koolzwarte hemel terwijl interieurs schaars verlicht zijn met rode en gele tinten.

Dan is er nog een zeer aparte maar bloedmooie score dat het mysterie benadrukt.

Vreemd dat een Chileense regisseur Lelio aan het roer staat maar de sterke vrouwelijke personages zijn dan weer een vintage Lelio.

Helaas baadt het verhaaltje/plot te weinig drama en spanning, is het schuldbesef van de personages (bv Florence) een visueel detail en is het trauma van de familie (misbruik) te ingetogen om echt te knetteren.

The wonder heb ik graag gezien en alweer een mooie illustratie van een verdeelde gemeenschap dat dezer dagen zeer actueel is. Fanatici en nuchterheid, het botst altijd.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

49. Atlantique (Film, 2019) - MovieMeter.nl

https://images.gids.tv/films/34349/atlantique-1699458311568.jpg?watermark%5Btext%5D=Bron%3A+Cin%C3%A9art

FTV: Ja

Categorie: 4.7 Senegal

Categorie compleet: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10

3 punten, totaal 147 punten

3.5*

50. Anatomie d'une Chute (Film, 2023) - MovieMeter.nl

https://d1nslcd7m2225b.cloudfront.net/Pictures/1024x536/4/8/6/1412486_anatomyofafall_935956.jpg

FTV: Ja

Categorie: 8

Categorie compleet: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

3 punten, totaal 150 punten

4*

De challenge toch op tijd weten te volbrengen. Bedankt voor de organisatie Fisico. Mooi om films te kijken die je anders niet zo snel zou opzetten (of in ieder geval niet zo snel).

cinemanukerke

• 1818 messages
  • 1036 votes

45. Jungfrukällan (Film, 1960)

Categorie : 6.6 Oscar buitenlandse film ’60-‘70

3 punten, totaal 123 punten

Bron : Blu ray

Quotering 2,5*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4374.jpg?cb=1414613657

Nog 2 dagen voor kerstmis. Geen beter tijdstip om de kerstman te ontmoeten en te zorgen dat mijn cadeautjes onder de kerstboom liggen. Ik neem het vliegtuig richting Rovaniemi en neem de eerste slee naar het centrum. Ik bel nog even naar het thuisfront om alles te checken. Mijn dochter neemt op. Wat wil je voor kerstmis ? vraag ik. 'Vrede op aarde !' antwoord ze. Net wanneer ik even een traan wil wegpinken van ontroering, zegt ze : grapje ! Ik wil een Samsung Neo QLED 8K 65QN800C (2023) + Soundbar 85 inch. Oef, zo ken ik haar weer. Ik vul het in op mijn postkaart en gooi het in de brievenbus. Vind dat maar. Kerstman heeft geen gemakkelijk leven, denk ik dan.

Ook de personages van The virgin spring hebben het niet gemakkelijk. Het leven, lijden en dood volgens Ingmar Bergman. Niet meteen in vervoering gebracht door de film maar eerder een trage slome ontdekking met mooie zwart wit fotografie. Op het forum lees ik dat veel kijkers zich afvragen of Bergman consistent is aan zijn thema (God is dood, zeg maar) en ook Bergman zelf wist het na een bepaalde tijd ook niet meer. Is dit nu een ode aan religie of juist een kritiek ?

Trouw aan God die dit soort zaken (verkrachting en wraak - dit is wel degelijk een rape revenge verhaal) toestaat. Het is wat Bergman ons wil laten vertellen denk ik maar doet het wat onhandig, de tegenstelling onrein – puur bij de meisjes is een symboliek die vooral veel theorieën oplevert maar weinig inhoudelijk bijdraagt.

The virgin spring zet ik nog niet meteen bij het vuilnis want bij Bergman weet je nooit wat of je iets gemist hebt. Toch haal ik mijn postkaart terug op, schrap mijn wens voor Blu ray Ingmar Bergman collectie volume 4 en vervang die door Blu ray Humphrey Bogart collectie. Zoals ik al zei, Kerstman heeft het niet gemakkelijk dezer dagen.

cinemanukerke

• 1818 messages
  • 1036 votes

46. Retfærdighedens Ryttere (Film, 2020)

Categorie : 1.11 Denemarken

3 punten, totaal 126 punten

Bron : digi recorder opgenomen van Cinema Canvas

Quotering 3,5*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1133000/1133463.jpg?cb=1689362732

De laatste rechte lijn huiswaarts en met Riders of justice zijn we al een beetje in de kerstsfeer.

Het begint allemaal met een blauwe fiets maw we zijn de speelbal van toeval. Zelfs al proberen we een statistische analyse te maken van ons leven toch is dit niet het geval. Het is niet meetbaar, het is grillig en nooit logisch. Aldus de eerste gedachte die deze graag geziene film met zich meedraagt.

Rechtvaardigheid is wel iets dat we niet zien in de film, niet de motorbende die een criminele bende is maar ook niet de andere bende, de goeden om eens de tegenstelling te gebruiken. Mikkelsen en co denken rechtvaardig te handelen maar beseffen dat ze verkeerd zijn. Een film over wraak, vergelding en vergeving. Haat verblindt. Aldus de tweede gedachte die deze graag geziene film met zich meedraagt.

Er is veel over de stijl gepalaverd (mix van absurdisme en actie in een misdaad genre is voor de ene 'not done' en voor de andere geniaal) maar die 2 voorgaande gedachten vind ik veel interessanter. En het einde ... zo mooi, zo ontroerend ... ach, Kerstmis kan niet meer stuk met The little drummer boy die plots wondermooi uit de hoorn komt en dan de cut naar die witte (!) fiets die in een besneeuwde magische straat rondjes rijdt. It's starting to look a lot like Christmas ...

cinemanukerke

• 1818 messages
  • 1036 votes

47. Die Ehe der Maria Braun (Film, 1978)

Categorie : 5.2 West Duitsland

Categorie compleet : 2,3,4,5,8,9,10

3 punten, totaal 128 punten

Bron : Internet Archives

Quotering

https://www.destudio.com/sites/default/files/styles/project_media/public/2022-06/Ehe_der_Maria_Braun%2C_Die_11.jpeg?h=d79996e3&itok=djVc9RLe

Op de nachtbus van Kopenhagen naar Rotterdam zie ik nog op mijn laptop Die ehe der Maria Braun. Omstandigheden waren niet optimaal. Naast me een snurkende senior, achter me kinderen die voortdurend in de rug van mijn stoel stampten en ik meende ook achteraan een zingende non te horen. Ik heb dan ook geen quotering vermeld maar ik zag wel reeds momenten van groot meesterschap.

Inventieve regie van Fassbinder. Knap gebruik van sound design (soms overstemt geluid de dialogen zoals op het einde met de voetbalmatch waarin wordt geschreeuwd : Duitsland is wereldkampioen), belichting is zeer expressief (zoals de schaduwen van tralies die een innerlijke gevangenis symboliseren) en veel frame in een frame om ook die isolatie (van de gevoelens van Maria) te symboliseren.

Perfecte casting met Hanna Shygulla als verleidelijke, mysterieuze en ambitieuze vrouw. Enerzijds een femme fatale voor Oswald (er zijn nog film noir elementen te vinden) maar anderzijds is Maria is een tragische figuur, een slachtoffer van de bourgeoisie, van haar verliefdheid voor haar man die onbereikbaar blijft. De uiteindelijke reünie met Herman is dan ook niet bevredigend en loopt slecht af.

Prachtige details van Duitsland in heropbouw zoals sigaretten als schaarste (meerdere malen), de intro, die camerabeweging tijdens familiefeest waarin Maria met iedereen danst zonder aan te raken om aan de andere kant van de kamer Oswald te vinden, het gesprek in de gevangenis waar ze moeten schreeuwen om elkaar te horen, etc

Alles zit gegoten in een melodrama (liefde is nooit wederzijds of gaat kapot) met een maatschappelijke economisch commentaar (kritiek op het kapitalisme). Die ehe der Maria Braun heeft op het eerste zicht alles om een meesterwerk te worden (misschien dat de tweede helft qua verhaal en thema wat ter plaatse trappelt) dus heb ik al een tweede kijkbeurt ingepland.

Boenga

• 2628 messages
  • 1532 votes

Masjävlar (2004)

Categorie: 1.4 (Zweden)

3 punten, totaal 96 punten

Waardering: 3,5*

Het dorp tegen de stad, conservatief tegen progressief, traditie tegen modern: heel herkenbare toestanden en personages in dit luchtige drama.

Veel stelt het verhaal niet voor, originaliteit is ver te zoeken; maar de setting en vooral de cast maken er een gezellige en genietbare boel van. Ik heb alvast een huwelijksaanzoek verstuurd naar hoofdactrice Sofia Helin.

https://www.vprogids.nl/.imaging/mte/gids/opengraph/dam/cinema/01/92/08/image_1920817.jpeg/jcr:content/image_1920817.jpeg

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Dat was ook mijn eerste gedachte: wie is dat lieve brunetje?

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

John Milton wrote:

Dat was ook mijn eerste gedachte: wie is dat lieve brunetje?

Is dat Miss Milton?

cinemanukerke

• 1818 messages
  • 1036 votes

48. Wildschut (Film, 1985)

Categorie : 1.12 Nederland

Categorie compleet : 1,2,3,4,5,8,9,10

3 punten, totaal 131 punten

Bron : Netflix

Quotering ; 2,5*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1650.jpg?cb=1635606563

Ik kan deze challenge niet afsluiten zonder een film te hebben gezien van mijn Noorderburen dus vooraleer ik de grens oversteek naar mijn Vaderland kijk ik naar Wildschut. Een film die een grote en stevige fanbase kent, een film die zeker toen de rol van pionier speelde in exploitatie films der lage landen. Het is ook al een beetje thuiskomen want het speelt zich af op de grensstreek en veel Vlaamse acteurs zijn er te zien.

Echter, Ik ben niet echt enthousiast. Er zit te weinig drama en conflict in dit huis clos middenstuk en blijft maar hangen in opbouw. Voortdurende bezoekers zoals sheriff en soldaten maar daar wordt niks mee gedaan. Dat de titel een soort amalgaan is voor de gangsters die opgejaagd wild zijn en beschutting zoeken in een afgelegen boerderij is nog het meest inventieve dat de film te bieden heeft.

https://mauricesteketee.files.wordpress.com/2015/06/finish.jpg

Zo, mijn wereldreis zit erop. Aangekomen in België en zoals beloofd ben ik voor de feestdagen thuis. Vanaf nu in de zetel met een glas wijn, véééééééééééél kroketten en de Tijdloze countdown als soundtrack. Ik zing nu al mee met Emerson, Lake & Palmer : OOOh, what a lucky man I was ....

Prettig kerstfeest, iedereen !

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Kondoro wrote:

(quote)

Is dat Miss Milton?

Die is ook een heel lief brunetje idd, maar niet deze

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

45. Lásky Jedné Plavovlásky (1965)

Categorie: 6.2 Oscarwinnaar of Oscarnominatie 1960s

3 punten, totaal 135 punten

http://www.dvdbeaver.com/103/a_blonde_in_love_blu-ray_/r2_5.jpg

Milos Forman construeert met gevoelvolle observaties uit het dagelijkse bestaan van het tienermeisje Andula een ietwat lethargisch portret van een wispelturige jonge vrouw met dromen en verlangens die in haar weinig opwekkende milieu nauwelijks tot ontplooiing kunnen komen. En dus ontmoet de naïeve Andula onverschilligheid, bevreemding en afwijzing in haar zoektocht naar een spannender en rijker leven. Andula houdt tot het einde haar illusies in stand. Knap. Ik geloofde er niet meer in en werd er op den duur een beetje moe van.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

46. Une Histoire Simple (1978)

Categorie: 6.3 Oscarwinnaar of Oscarnominatie 1970s

Categorie compleet: 1 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7

3 punten, totaal 138 punten

https://www.dvdclassik.com/upload/images/critique-une-histoire-simple-sautet5.jpg

De film van regisseur en schrijver Claude Sautet gaat over de 40-jarige Marie in een verhaal dat zo simpel is als het leven zelf. Over Marie die haar partner aan de kant zet, een uitzichtloze affaire met haar ex-man begint en een vriendenkring als toevluchtsoord heeft. Samen met Marie begint de kijker aan een simpele zoektocht naar tevredenheid en stabiliteit. De film is geschreven door Claude Sautet op verzoek van Romy Schneider die hem vroeg een scenario te schrijven waarin het leven wordt beschreven vanuit de visie van een vrouw. Sautet maakt een film die zich op de vrouwen richt en de mannelijke personages als tweederangs figuren laat meedoen.

Boenga

• 2628 messages
  • 1532 votes

Mio Fratello È Figlio Unico (2007)

Categorie: 1.5 (Italië)

1 punten, totaal 97 punten

Godvernondemiljaarde. Ik heb wel een stuk of 30 of 40 Italiaanse films op dvd liggen; pik ik er een uit die ik blijkbaar al gezien heb. Slecht geheugen, het heeft z'n voordelen, maar toch vooral nadelen.

Ik geef 'm deze keer wel een halve ster meer, blijf in de eerste plaats bij m'n commentaar dat dit gewoon een serie had moeten zijn - er gebeurt veel te veel en het verhaal springt veel te snel vooruit in de honderd minuten. Wel extra waardering voor de acteurs.

Kopie van een paar jaar terug:

In se een boeiend verhaal, met veel potentieel. Maar helaas kan ik alleen maar bevestigen wat ik in verschillende van de commentaren lees: de chaotische weergave van het verhaal doet deze film veel aan waarde inboeten.

In plaats van de verwarrende tijdssprongen was er beter gekozen voor een (veel) langere uitwerking, met heel wat meer details en duidelijkheid - noodzakelijk om als kijker mee te gaan in de gebeurtenissen. Twee fijne hoofdacteurs, maar hun personages hadden veel meer moeten uitgediept worden.

Mooie beelden: de straten, de huizen, de auto's, de kledij en de kapsels,... En toch is het een grotendeels mislukte poging om een bijzondere tijdssfeer neer te zetten; het klinkt als een contradictio in terminis, maar: Mio Fratello ging vervelen omdat hij te snel ging.

https://image.tmdb.org/t/p/w1920_and_h800_multi_faces/cUBo1OK7vFHhbRwppsop7RVjCVM.jpg

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

47. Secrets & Lies (1996)

Categorie: 8. Winnaar Gouden Palm Cannes

Categorie compleet: 1 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8

3 punten, totaal 141 punten

http://www.dvdbeaver.com/film5/blu-ray_reviews_66/secrets_and_lies_blu-ray_/title_secrets_and_lies_blu-ray_.jpg

Over de zoektocht van een geadopteeerde jonge vrouw naar haar echte moeder en het verloop daarna. Een film die zich soms tamelijk bruut en soms tamelijk behoedzaam op wonden stort die de personages liever niet opengereten zien worden, maar waarvan het essentieel is dat ze worden blootgelegd. De film biedt de kijker mooie, confronterende en gevoelige momenten zonder al te zeer in kitscherigheid te vervallen. Een beschouwelijke film. Emoties worden met name in mimiek en gebaar gevangen. Niet in dialoog. Alle gedoe levert een intrigerende en ontroerende film op.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

48. The Shape of Water (2017)

Categorie: 9. Winnaar Gouden Leeuw Venetië

Categorie compleet: 1 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8 + 9

3 punten, totaal 143 punten

https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2017/ShapeOfWater/021.jpg

Een sprookje voor volwassenen. Een film over buitenstaanders. Een film over personen die vanwege een of ander gebrek door een bekrompen en hardvochtige samenleving als minderwaardig worden gezien en behandeld. Het verloop van het verhaal dat vooral een onwaarschijnlijke liefdesgeschiedenis behandelt, is erg voorspelbaar en niet steeds boeiend. Gelukkig heeft de aankleding van de film genoeg afleiding te bieden. De diverse settingen zien er prachtig uit. Ook de speciale effecten die hier en daar het bloedige niet schuwen, mogen er zijn. Toegevoegd is een passende score die soms dromerig, soms triestig, soms spookachtig klinkt.

Boenga

• 2628 messages
  • 1532 votes

Klass (2007)

Categorie: 1.6 (Estland)

3 punten, totaal 100 punten

Origineel en vernieuwend is dit allicht niet. Maar Klass slaagt er in elk geval wel in om je aan het scherm gekluisterd te houden.
Het is meeslepend, beklemmend, beangstigend, en confronterend. En een happy end kan je 't niet bepaald noemen.
Uitstekende film. Al geeft het ergens ook een onderhuidse zure bijsmaak om dat te schrijven.

https://4.bp.blogspot.com/-Pw4TQK9Ruo0/T9mrNwRqgYI/AAAAAAAAAEw/KcyGuNBe6ns/s1600/2.png

Boenga

• 2628 messages
  • 1532 votes

Met nog 4 dagen te gaan, kan ik nog 1 of maximum 2 films toevoegen.

Maar eigenlijk zou ik dat beter niet meer doen. Het geeft een sterk en hartverwarmend gevoel dat ik op de vraag 'hoeveel punten haalde je?' kan antwoorden met '100'.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

49. Grand Canyon (1991)

Categorie: 10. Winnaar Gouden Beer Berlijn

Categorie compleet: 1 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8 + 9 + 10

3 punten, totaal 147 punten

https://i0.wp.com/cinematelevisionmusic.com/wp-content/uploads/2017/11/screen-shot-2017-11-29-at-10-23-00-pm.png?resize=620%2C260&ssl=1

Los Angeles is een roerige stad. Een wonderlijke stad. Een hardvochtige stad, maar ook een stad die zijn naam eer aandoet en niet blind is voor de noden van de mensen die nog hoop hebben. Toeval is soms geen toeval. Je hoeft soms alleen maar te luisteren om een brokje wijsheid te ontvangen. City of Angels. Stad van Engelen. Ze duiken zomaar op. Als bedelaar. Als dakloze. Als toevallige passant. Ze delen hun wijsheid met het luisterend oor van de barmhartigen, de verdraagzamen, de edelmoedigen, de hoopvollen. Grand Canyon is een realistisch en hoopvol sprookje. Veel belevenissen. Veel verhalen. Bijzondere personages. Een grappige, ontroerende en menselijke film.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

50. Utama (2022)

Categorie: 2.6 Midden- en Zuid Amerika + Caraïben

Categorie compleet: 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8 + 9 + 10

3 punten, totaal 150 punten

Waardering: 3.5*

https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2022/Utama/007.jpg

Utama neemt de kijker mee naar de afgelegen Boliviaanse hooglanden. Een gebied waar de tijd stil is blijven staan. De mensen leven volgens de oude traditie, leven samen met de natuur en zijn spiritueel ingesteld. Stadse hectiek en technologische hulpmiddelen zijn hier niet aanwezig. Regisseur Grisi laat vooral de beelden spreken. Utama maakt indruk met mooi en kunstzinnig gecomponeerde beelden. De verhalende kant van het verhaal is minder indrukwekkend. Het tempo is traag en afgezien van een paar dramatische hoogtepunten gebeurt er niet veel. Maar goed, het deint wel aangenaam en geeft je ruimte om wat te filosoferen.

En met deze film is het volbracht. Dat klinkt misschien alsof er een last van mijn schouders is gevallen. Dat is niet het geval. Ik heb het kijken naar films uit de minder gangbare filmlanden erg leuk gevonden. Dus, Fisico, bedankt voor het initiëren van deze challenge

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.