- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Movie world challenge
Movie world challenge
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
@Fisico - Frankrijk is in principe uitgesloten voor de categorie Europa, maar er zijn zoals ik het lees geen belemmeringen om een Franse film te kijken voor de categorie Bafta voor niet-Engelstalige film, correct?
Want JM is geïntrigeerd door de poster. 
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
@Fisico - Frankrijk is in principe uitgesloten voor de categorie Europa, maar er zijn zoals ik het lees geen belemmeringen om een Franse film te kijken die de Bafta voor niet-Engelstalige film heeft gewonnen, correct?
Want JM is geïntrigeerd door de poster.
Zo´n film mag inderdaad niet ontbreken! Maar je redenering klopt, in de andere categorieën zoals de Bafta´s of Gouden PLB zijn er geen belemmeringen.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
3. Året Jag Slutade Prestera och Började Onanera (2022)
FTV : Ja
Categorie : 1.2 - Zweden
Categorie compleet : -
3 punten, totaal 9 punten
Eigen rating : 2*
Dat heb je dan met zo'n challenges. Dan kijk je films die je normaalgezien links zou laten liggen
Een Zweedse komedie met als titel "The Year I Started Masturbating". Ik geef toe, ik had iets anders verwacht. Echt een komedie vond ik het niet. En van wat men in de titel aankondigt, moet je ook niet al teveel verwachten. Eigenlijk was het eerder een drama waar in de aanloop echt alles misloopt voor Hanna. Zoveel tegelijkertijd dat het eigenlijk op mijn zenuwen begon te werken. Maar dankzij haar trillende hulpmiddeltje worden alle plooien weer gladgestreken. Nee, niet echt mijn ding. Maar die Katia Winter is wel een schöne Zweudse 
joolstein
-
- 10824 messages
- 8908 votes
Ik verwacht weer een vliegende start te maken overigens, drie nachtdiensten voor de boeg. Maar geen zorgen, wie me langer kent weet dat ik die motivatie niet 3 maanden vol kan houden. Zodra ik bij de 50 films ben, kak ik in en dan komen joolstein en ikkegoemikke uit de bosjes geslopen om op mijn kadaver te dansen. Joolstein soms al terwijl ik nog beweeg.
Vijftig films moet je toch wel lukken? Alleen dan niet gaan in kakken als de horror-challenge begint he? Deze week zal ik niet heel veel film kijken; museum en provinciehuis lenen zich er niet voor maar... behoede u voor volgende week
Dan ga ik vampieren voor 4 dagen en met niet veel anders dan films tot mijn beschikking
By the way wat een te gekke poster en trouwens door; " een schrikbewind uitoefent met massale executies " klinkt ook als een interessante film
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Leuk! Momenteel druk met van alles en nog wat en ook een kleine filmdip, maar ik ben altijd wel te porren voor een challenge. En ook internationale films staan me wel aan, dus ik ben erbij. Al gaat de eerste registratie zeker nog wel tot het weekend duren 
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
FTV: JA
Categorie: 9 Gouden Leeuw
Categorie compleet: 9, 10
3 punten, totaal 18 punten
Bron: Eigen Pindakaas Collectie
Waardering: 3,8*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/tHZNvB3ARVNMzbfuqjOtZPppwkK.jpg
Na Faces (1968) en A Woman under the Influence (1974) nóg een goede Cassavetes/Rowlands, waarbij een vrouw besluit een jongetje te beschermen tegen de Mafia die achter hem aanzit, gezien de informatie die hij heeft. Het joch acteert niet helemaal geweldig, maar Rowlands en de score maken dat meer dan goed. Eentje zoals ze niet meer worden gemaakt.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Categorie: 8 Gouden Palm
Categorie compleet: 8 - 10
3 punten, totaal 21 punten
Bron: Eigen Pindakaas Collectie, staat ook op Cinemember
Waardering: 4,1*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/hl9Nd0HQj8632Dc2yZdwxwxdgbh.jpg
Sterk. Audiard heeft nog geen slechte film gemaakt, althans niet een die ik zag. Les Olympiades moet ik overigens nog zien, maar voor de challenge ga ik De battre mon cœur s'est arrêté (2005) van deze regisseur nog zien, aangezien die in aanmerking komt voor de Bafta categorie.
Dheepan begint langzaam, maar rauw en zuigt je langzaam mee in het lot van deze drie voor de burgeroorlog gevluchte individuen, die doen alsof ze een gezin zijn. De Parijse banlieues zijn ook nog eens een vreemde wereld. Jammer dat ik deze gemist heb op het grote doek destijds.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Categorie: 1.4 Zweden
3 punten, totaal 24 punten
Bron: Eigen Pindakaas Collectie, staat ook op Picl, iTunes en Mejane
Waardering: 2,5*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/5pUJhaYpDdmOiyMvCh3G1R6G1wi.jpg
Ik was erg benieuwd naar deze film, maar kon er heel moeilijk inkomen. Tussen 5 en 7 uur 's ochtends is misschien niet het ideale blok voor zo'n film, maar dat hield Dheepan vlak ervoor ook niet tegen. Bijzondere film om voor Zweden te registreren voor deze challenge, maar mij hoor je niet klagen.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Fisico, niet zo heel waarschijnlijk dat ik er geraak; maar wil zeker wel proberen.
Eindelijk eens geen horrorchallenge, alexspyforever...
Apekopje, die horrorchallenge komt er wel hoor 
En leuk initiatief Fisico af en toe eens iemand anders die een challenge organiseert is tof. Ik moet ook eens dringend weer wat films gaan kijken, want dat heb ik de afgelopen maanden nauwelijks gedaan. Ik ga deze dan combineren met de horrorchallenge die op 15 september start (en dan ga ik echt weer films beginnen te kijken). Die gaat dan wel niet door tot het einde van het jaar maar jouw challenge is misschien wel een motivatie om films te blijven kijken ook na de horrorchallenge.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Apekopje, die horrorchallenge komt er wel hoor 
En leuk initiatief Fisico af en toe eens iemand anders die een challenge organiseert is tof. Ik moet ook eens dringend weer wat films gaan kijken, want dat heb ik de afgelopen maanden nauwelijks gedaan. Ik ga deze dan combineren met de horrorchallenge die op 15 september start (en dan ga ik echt weer films beginnen te kijken). Die gaat dan wel niet door tot het einde van het jaar maar jouw challenge is misschien wel een motivatie om films te blijven kijken ook na de horrorchallenge.
Het is zoals kleine zelfstandigen: als iedereen elkaar een beetje ondersteunt, heeft iedereen er baat bij en kunnen we er beiden het maximale uithalen 
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Categorie: 2.2 El Salvador
3 punten, totaal 27 punten
Bron: Eigen Pindakaas Collectie, maar hij staat ook op Youtube, met interviews direct achter de docu aan
Waardering: 3,8*
https://variety.com/wp-content/uploads/2021/06/Unforgivable-Still1-.jpg
15 september horrorchallenge, goed om te weten! Dan kijk ik eerst de 'moeilijke landjes' waarvan ik de gevonden titel minder makkelijk kan vervangen door een film die óók meetelt voor de horrorchallenge, pragmatisch als ik ben
Speaking of which, El Salvador. Een van de landen waaruit ik pas één film zag, dat zijn er nu dus twee. Unforgivable (2020) schetst een intrigerend beeld over deze gevangenen die jong bij een bende gingen en onderdeel werden van een moordeenheid. Je kunt het je moeilijk voorstellen als je onder de Tats zittende convicts elkaar speels hapjes eten ziet voeren. Daarnaast blijkt er op deze plek zowaar een ruimte voor (zo te zien) oprechte, tedere, liefde; iets wat in de gewelddadige en macho gangcultuur niet mogelijk was.
Marlén Viñayo's film won de prijs voor beste korte docu op het IDFA, en ik snap wel waarom. Wonderlijk.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
4. The Secret Life of Words (2005)
Categorie : 1.3 - Spanje
3 punten, totaal 12 punten
Eigen rating : 4*
Dit jaar ben ik in Sarajevo geweest en heb daar ook een oorlogsmuseum bezocht. Confronterend. Het maakte in ieder geval veel indruk op mij. Zo ook deze film. Het is eventjes wachten waar het naartoe gaat maar het moment waarop Hanna haar levensverhaal vertelt, raakt het je als een mokerslag. De film deed me een beetje denken aan "The English patient" waar ook een Hana een zwaarverbrande piloot moet verzorgen. En spontaan dacht ik aan "The seasoning house" die ik jaren geleden heb gezien. Elke oorlog is smerig waarin onmenselijke daden worden gepleegd. En deze Balkan oorlog is geen uitzondering.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Tim Robbins hier doet me en profil een heel klein beetje aan Matt Damon denken.
Mocht je een keer in de buurt zijn van Ieper, dan kan ik In Flanders Fields Museum aanbevelen. Ik ben daar ooit met mijn 4 VWO klasje geweest toen ik nog geschiedenis gaf. Ook erg indrukwekkend, en sowieso met moderne media erg immersive gemaakt. Geen stoffig museumpje met alleen vitrines.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Vanaf dit shot geef ik je groot gelijk.
joolstein
-
- 10824 messages
- 8908 votes
....Ik doe mee maar nog geen tijd gevonden om de films te registreren. Dat komt nog dus...hier alvast wel het eerste gedeelte (35 films) van mij lijstje; om films uit Afrika te vinden viel nog niet mee! Veelal komen de meeste producties uit Zuid-Afrika of Senegal Tja en als je laatst al de aardig goede Oegandese thriller The Girl in the Yellow Jumper (2020) heb gekeken kan die nu ook niet meer...maar het is gelukt! Movie world challenge, a list of films by joolstein
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Mocht je een keer in de buurt zijn van Ieper, dan kan ik In Flanders Fields Museum aanbevelen. Ik ben daar ooit met mijn 4 VWO klasje geweest toen ik nog geschiedenis gaf. Ook erg indrukwekkend, en sowieso met moderne media erg immersive gemaakt. Geen stoffig museumpje met alleen vitrines.
Ik doe de kattenstad Ieper geregeld aan en ken de omgeving ook vrij goed. Erg leuk stadje dat ook op Middeleeuws vlak met zijn prachtige lakenhal destijds veel te bieden had en de grootsteden Gent en Brugge de loef afstak. Die lakenhal werd toen overigens ook gebruikt om katten van af te gooien ... IFFM is idd erg de moeite net als het Passchendaele Museum in het nabije Zonnebeke, maar dit dus allemaal terzijde 
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
Nu je het zegt. Hij lijkt hier enorm op Matt Damon. En ja, we zijn al naar Flanders Fields Museum geweest met de kids (en ook loopgraven). Ik vond het interessant maar de kids vonden het saai
Als ik dan iets ook mag aanraden dan is het Waterloo. Mijn eega stelde dit voor. En ik dacht dat alleen die stoeme berg met die leeuw erop was. Maar bleek daar ook een ondergronds museum te zijn. Gewoonweg schitterend
Beetje off topic 
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
10. Liborio (2021)
Categorie: 2.3 Dominicaanse Republiek
3 punten, totaal 30 punten
Bron: Eigen Pindakaas Collectie, weinig alternatieven.
Waardering: 3,0*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/y1flnIhq1rkn4UVHUIFdfMjgpa4.jpg
"Tijdens een orkaan die in het jaar 1908 het zuiden van de Dominicaanse Republiek teistert, verdwijnt Olivorio (‘Liborio’) Mateo spoorloos. Door zijn familie en dorpsgenoten wordt hij al dood gewaand als hij plotseling weer voor hen staat, teruggekeerd uit de hemel met een missie. Vanaf dat moment brengen zijn profetieën en genezende gaven hem een groeiende groep volgelingen, met wie hij de bergen intrekt om er in volledige vrijheid een commune te stichten"
Ik kan me redelijk bij de review van onze organisator Fisico voegen, zowel qua bericht als waardering. Ik heb me niet verveeld, maar bleef wel een beetje wachten op iets dat nooit kwam.
3*
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
11. José (2018)
Categorie: 2.4 Guatemala
3 punten, totaal 33 punten
Bron: Eigen Pindakaas Collectie, weinig alternatieven.
Waardering: 3,7*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/dTNSetWaq0Fkqbt7BAd7hN7MW2A.jpg
Bijzonder genoeg niet de eerste queer film die ik zie uit Guatemala, al haalt José het ondanks de degelijke regie en vakkundige productiewaarden net niet bij Bustamante's Temblores (2019). Cheng's film houdt mij soms net iets teveel afstand om je echt naar de keel te grijpen, al zorgt hij er absoluut voor dat je begaan bent met deze verboden liefde in dit diepgelovige land.
Winnaar Queer Lion op Festival van Venetië
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Categorie: 2.5 Panama
3 punten, totaal 36 punten
Bron: Eigen Pindakaas Collectie, weinig alternatieven. Zo te zien Netflix USA (met VPN?)
Waardering: 3,2*
Panama. Een nieuw land ontdekt, dat is alweer een tijdje geleden. En ik kwam er na afloop van de film pas achter dat ik nooit eerder iets uit dit land zag, verrassing! Geen meesterwerkje helaas, maar wel een verzorgde productie en het acteerwerk is prima. Plaza Catedral gaat over een depressieve, na trauma min of meer in zichzelf gevluchte vrouw, die door een speling van het lot erachter komt dat ze toch nog om iemand kan geven. In dit geval het straatjoch met attitude waar ze dagelijk mee kibbelt als hij haar weer af probeert te persen, die ze vervolgens neergeschoten in haar trappenhuis vindt.
Dat klinkt als voer voor clichés met aanzwellende violen, maar regisseur Abner Benaim benadert zijn verhaal heel ingetogen, en misschien wel net zo koeltjes als zijn protagonist aanvankelijk is. De film had iets meer richting mogen hebben en is vrij plots voorbij, maar al met al is het zeker niet slecht. Een mega industrie als Nollywood kan er nog wat van leren.
3,2*
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
2. Nirgendwo in Afrika (Film, 2001)
Categorie: 6.1 - winnaar Oscar 2002 (periode 2000)
Categorie compleet: -
3 punten, totaal 6 punten
Bron: Bibliotheek
Quotering: 3,5*
https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/7000/7458.jpg?cb=1378969038
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
3. Animal Kingdom (Film, 2010)
Categorie: 3.1 - Australië
3 punten, totaal 9 punten
Bron: Bibliotheek
Quotering: 3,0*
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
4. A Beautiful Life (Film, 2023)
Categorie: 1.2 - Denemarken
3 punten, totaal 12 punten
Bron: Netflix
Quotering: 2,5*
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
5. Mujeres al Borde de un Ataque de Nervios(Film, 1988)
Categorie: 7.1. - Nominatie Bafta 1989 (periode: jaren 80)
3 punten, totaal 15 punten
Bron: Sooner.be
Quotering: 3,0*
https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/5000/5565.jpg?cb=1573584300
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Voorlopige stand. Drie deelnemers tot nu toe.
John Milton (met een gebruikelijke vliegende start): 36 punten
Fisico: 15 punten
Ikkegoemikke: 12 punten
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
FTV: Ja
Categorie: 3.1 Hong-Kong
3 punten, totaal 3 punten
Bron: MUBI
Quotering: 2.5*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4382.jpg?cb=1524475123
Pas mijn tweede Wong Kar-Wai, blijkt. Wel een heel ander soort film dan In The Mood For Love, maar wat de films gemeen hebben is een prachtige cinematografie. Ook in Fallen Angels zien we prachtige beelden van (vaak) een nachtelijk Hong-Kong, en van de avonturen aldaar van een ensemble criminelen. Maar hoe fraai de beelden ook mogen zijn, al beginnen de scheve shots wel een beetje irritant te worden op een gegeven moment, de film zelf kon me maar matig interesseren. Het is een wat warrig verhaal over een huurmoordenaar die met pensioen wil, zijn relaties, en nog een aantal personages die daar omheen hangen. Het criminele milieu dat hierTarantino-achtig op z'n coolst wordt weergegeven interesseert me niet zo, en dat geldt ook voor de karakters in de film. Een veel te coole huurmoordenaar, zijn weliswaar hele sexy partner, het geneuzel over hun relaties, die andere gast die winkels kaapt, dat boeide me al niet zo, en het personage Blondie was gewoon actief irritant. Gelukkig was het nog wel genieten van de beelden, maar verder ging de film voor mijn gevoel niet echt ergens heen en was ik er al snel een beetje klaar mee.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
2. Lingui (Film, 2021)
FTV: Ja
Categorie: 4.1 Tsjaad
3 punten, totaal 6 punten
Bron: MUBI
Quotering: 3.0*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1136000/1136242.jpg?cb=1672214652
Solide en prima gemaakte film, maar ook één die af en toe wel wat aan de droge en trage kant is. Het is vooral een sociaal drama over de alleenstaande moeder Amina en haar dochter die door een verkrachting ongewenst zwanger wordt. Het zal niet verbazen dat in een conservatieve maatschappij als Tsjaad dat problematisch is, en dat ook een abortus niet zomaar te regelen is. Ik vond het voornamelijk erg interessant om een inkijkje te hebben in het dagelijkse leven van Tsjaad, en de mooie beelden helpen daar ook wel bij. De zoektocht naar een abortusmogelijkheid boeide me iets minder, maar toch een aardige kijkbeurt van een warm drama waarin ook de vrouwelijke solidariteit aldaar gevierd wordt. En alweer mijn derde Haroun, blijkt.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
En alweer mijn derde Haroun, blijkt.

Wordt ook mijn derde Haroun, trouwens. Mubi is fijn.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
5. Koirat Eivät Käytä Housuja (2019)
Categorie : 1.4 - Finland
3 punten, totaal 15 punten
Eigen rating : 4*
https://muropaketti.com/wp-content/uploads/2019/10/koirat-eivat-kayta-housuja-krista-kosonen-2.jpg
Denk dat ik eens een filmmarathon organiseer voor mezelf met alleen Finse films. Ik vond "Armomurhaaja" ook al zo eigenzinnig en merkwaardig. En ook deze was toch wel een speciaal geval. Mysterieus. Op een bepaalde manier fascinerend. En neen, ik heb niets met SM. Iedereen zijn meug, zeg ik altijd. Maar niet aan mij besteed. Neen, de SM taferelen vond ik helemaal niet shockerend. Het achterliggend concept was dan wel weer fascinerend. Visueel vond ik het bij momenten gewoonweg schitterend. Die onderwater scène aan het begin was wondermooi. En er zijn meerdere momenten waarbij er stilistisch gevormd beeldmateriaal werd gebruikt. Tja, niet een film waar velen enthousiast van worden. Zal wel zijn omdat ik zo'n contraire ben dat ik dit dan wel weer kan smaken 
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
6. Anatomie d'une Chute (Film, 2023)
Categorie: 8. - Winnaar Gouden Palm 2023
Categorie compleet: 8
3 punten, totaal 18 punten
Bron: Avant-première bioscoop (24/8)
Quotering: 4,0*