- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Movie world challenge
Movie world challenge
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
Categorie: 8
Categorie compleet: cat 8 + 9
3 punten, totaal 30 punten
Bron: eigen dvd-collectie
Quotering: 1,5*
Bijzonder saaie en lange zit, heel moeilijk om er m'n aandacht bij te houden. Gelukkig kan ik me hier helemaal aansluiten bij de commentaar van Noodless; anders riskeerde ik nog een uur denkwerk om ook maar iets zinnigs te kunnen schrijven.
[Noodless schreef:
Veel te lang uitgesponnen drama met heel wat kritische knipoogjes ( en vaak te rechtlijnig en gemakkelijk) naar de maatschappij op een kunstzinnige manier gebracht. Zo zou ik deze film in één zin samenvatten.
Acteerwerk is degelijk, maar het verhaal wist mij niet te boeien. Sommige scènes zijn zeker opvallend, maar goed is ook iets anders. Zo is de aapmens scène wel goed gepresenteerd en ook duidelijk qua boodschap, maar de andere scènes zijn vaak saai of te rechtlijnig uitgewerkt. Het eerste kritische punt lijkt duidelijk door de vele langdradige dialogen en het tweede kritiekpunt is de simplistische gedachte van uitvoeren om de maatschappij toch maar aan de kaak te stellen. Ik denk vooral aan de scènes met dat irritant jongetje die het gevolg zijn van bevooroordeling door brieven posten in een flat om de dief uit te lokken. Ook de scène rond die seksaffaire leek zo uit te draaien, al had de hoofdrolspeler wel een gevat antwoord op het einde.
Neen, deze kunstzinnige productie wist mij niet te raken.]
Met NB zowat de minst romantische of erotische seksscène die ik ooit zag.
Nog twee puntjes:
De scene met de na-aper is wel heel bijzonder. Maar ik zat dan meteen met de vraag of dat geen bestaande sketch van een komiek was, die door de filmmakers er gewoon bijgegooid is ?
Nog erger dan de film: m'n dvd-aankopen zijn voor een groot deel gebaseerd op de cijfers en commentaren van een aantal mensen hier op MoMe. Zo weet ik bijvoorbeeld met zekerheid dat wanneer Onderhond een film de grond inboort, ik 'm goed vind - en vice versa. Horror: hier geeft hij evenveel * als mij... 
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
30. Al Morir la Matinée (Film, 2020)
FTV: Ja
Categorie: 2.5 Uruguay
Categorie compleet: 4, 5, 7-10
3 punten, totaal 90 punten
Waardering: 2.5*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1138000/1138251.jpg?cb=1620331283
Een redelijke, maar ook niet heel geweldige slasher. Wat sowieso al niet m'n favoriete soort horror is, maar goed. De maker heeft qua vormgeving goed gekeken naar de giallo's, met veel felle kleuren en lichten. En zelfs qua muziek krijg ik er soms wat Italo-vibes van. Verder zijn er nog wel wat aardige kills en een prima body count, maar de niet zo hele interessante ontwikkelingen tussen de karakters in de bioscoop konden me niet zo boeien. In z'n genre helemaal niet zo slecht, maar ja, het is dus niet echt mijn genre.
Shadowed
-
- 11364 messages
- 6689 votes
FTV: JA
Categorie: 2.1 - Colombië
Categorie compleet: 9
3 punten, totaal 9 punten
Bron: Plex On Demand
Quotering: 2,5*
https://image.pmgstatic.com/cache/resized/w936/files/images/film/photos/093/887/93887195_34bb7b.jpg
Interessante, ietwat psychologische oorlogsfilm. Eentje die door middel van het belichten van maar het liefst 9 personen in een film van 108 minuten het zichzelf wat te moeilijk maakt. De film beleeft z'n sterkste punten op het vlak van wereldschepping. Mistige, mysterieuze heuvels zetten een ideale, onheilspellende toon. Als het geheel uit de hand begint te lopen kan regisseur Marquez alleen te weinig aanvangen met de spanning. De uiteindelijke finale vond ik teleurstellend, maar als film kent het genoeg punten die een kijkbeurt rechtvaardigen.
Shadowed
-
- 11364 messages
- 6689 votes
Categorie: 3.1 - Hong Kong
3 punten, totaal 12 punten
Bron: Netflix van Mauritius
https://www.filmlinc.org/wp-content/uploads/2015/07/InfernalAffairs-1600x900-c-default.jpg
Aardig bronmateriaal en voorganger van The Departed. Ik kon me nauwelijks identificeren en sympathiseren met de twee heren waar het verhaal om draait, waardoor alle focus op hun wat meer persoonlijke problemen me niet kon raken. Het verhaal daartegenover steekt best aardig in elkaar, met een erg goed uitgewerkte finale als ultieme beloning. Ik moet alleen zeggen dat ik de film heb bekeken zonder enige voeling met iets of iemand, waardoor het niet de meest makkelijke zit was.
Shadowed
-
- 11364 messages
- 6689 votes
5. 8 (2019)
Categorie: 4.1 - Zuid-Afrika
3 punten, totaal 15 punten
Kleine horrorfilm die het erg moet hebben van de sfeer, maar die komt er vervolgens maar half uit. De film kabbelt daarom iets te lang voort, maar richting de finale krijgen we dan wel een onderscheidende film voor de kiezen. Sebe speelt een zeer interessant personage en kan de film bijna zelfstandig naar een voldoende dragen.
cinemanukerke
-
- 1823 messages
- 1037 votes
14. 678 (Film, 2010)
FTV : ja
Categorie : 4.2 Egypte
Categorie compleet : -
3 punten, totaal 42 punten
Bron : VRT Max
Quotering 3,5*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/81000/81715.jpg?cb=1663451985
De rol van de vrouw binnen de Egyptische gemeenschap is weinig benijdenswaardig. Het probleem wordt met deze film knap aangekaart. Sexuele agressie wordt door de mannenmaatschappij als norm beschouwd en vrouwen worden monddood gemaakt door sociale druk. De film Cairo 678 (de cijfers slaan op de lijnbus die de vrouw neemt) toont zeer scherp hoe dit werkt. Er is de schande en schaamte van de familieleden die ze in hun werk of direkte omgeving ondervinden, een slachtoffer neemt liever een dure taxi dan de goedkope bus maar kan het schoolgeld niet meer betalen, politie wil geen klacht registreren en de vrouwen als slachtoffer krijgen te maken met scheidingen, onbegrip en bedreigingen.
Soms krijg je de indruk dat er op elke hoek van de straat of op elke bus in Egypte mannen zitten met losse handjes maar er zijn genoeg filmpjes op you tube waarin blijkt dat zelfs in de straten van Brussel of Rotterdam dagelijks meisjes worden lastig gevallen.
Jammer dat de film wat controverse mijdt bv alle aanrandingen gebeuren off screen. Het plot loopt zich vrij vlug vast doordat een snuggere inspecteur (goed geschreven character - zijn nonchalante speurtocht deed me denken aan Columbo maar dan zonder regenjas) vlug doorheeft wat er gaande is en vanaf dan vertelt de film meer over onderlinge conflicten met een vrij gemakkelijk einde (de rechtszaak mag) maar het blijft een veelvoorkomend (universeel) probleem dat door de makers helder aangetoond wordt hoe onrechtvaardig een (Moslim) maatschappij er mee om springt.
Shadowed
-
- 11364 messages
- 6689 votes
Categorie: 3.2 - Taiwan
3 punten, totaal 18 punten
Quotering: 2,0*
https://s1.dmcdn.net/v/SCMvI1UgfaaiVLq8p/x1080
Een aantal aardige horrormomenten een redelijke vormgeving verhullen niet dat het nogal een rommelig geheel is. Er wordt nogal wat gehusseld tussen tijdlijnen dat naar mijn inzien niets toevoegt en vooral de focus op irritante wijze blijft verleggen. De inhoud is niet zo moeilijk te begrijpen, dus hou het dan ook lekker bij de essentie. Al bij al matig gespook, maar soms best vermakelijk.
cinemanukerke
-
- 1823 messages
- 1037 votes
15. Zendegi va Digar Hich (Film, 1992)
Categorie : 3.1 Iran
3 punten, totaal 45 punten
Bron : DVD, eigen collectie
Quotering 3,5*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/33000/33142.jpg?cb=1591790753
Ik ben inmiddels het Midden Oosten ingetrokken (continent Azië) en opnieuw wordt ik geconfronteerd met een natuurramp. Het Noorden van Iran (Guilàn regio) werd op 20 juni 1990 getroffen door een krachtige aardbeving met 50.000 doden tot gevolg. 400.000 mensen waren dakloos.
Maar wat gebeurde er dus eenmaal de camera’s uit de rampgebieden zijn vertrokken ? Die vraag stelde ik in mijn commentaar bij Capharnaum en zie … hier is het antwoord. Kiarostami maakt in zijn eigen unieke stijl nl minimalisme in mis-en-scene waarin docu en fictie door elkaar vloeien een zeer indringende schets hoe een bevolking probeert de draad des levens op te nemen na een aardbeving. Een man (alter ego van de cineast) en zijn zoon gaan vanuit Teheran naar het gebied op zoek naar de acteurs en locaties van hun vorige film ‘Waar is het huis van mijn vriend’. Met een paar getuigenissen krijg je ongelooflijk scherp de savoir vivre van die mensen. Een koppel is getrouwd daags na de aardbeving want ja, de volgende keer kunnen zij ook gedood worden dus beter het leven optimaal te leven. Het leven gaat immers door.
Met prachtige details (die constante helikopter geluiden van bergingswerkers, een kruideniers stal waarin nog een paar warme cola’s liggen tussen de scherven, de voetbalmatch als rode draad, die poster!) en ontmoetingen met de bewoners toont de cineast zowel de catastrofe, pijn en verdriet als hoop, wijsheid en flexibilteit. Het is ook een magnifieke road movie door de verwoeste gebieden waarin de natuur nog steeds mooi en massief het landschap bepaalt. Wat een prachtig shot van zij aanzicht van een bergflank die nu vol spleten zit en waar de mensen moeten overspringen om hun weg te vervolgen. Het is gefilmd op een verre afstand, de camera komt nooit dichterbij en toch raakt dit zo diep.
Kiarostami vond ik reeds zeer goed met Waar is het huis van mijn vriend ?, Ten of iets minder met De smaak van kersen maar deze is waarlijk een wonderlijke registratie van moed en nuchterheid na een ramp.
Eventjes bekomen voor ik mijn reis vervolg ...
Shadowed
-
- 11364 messages
- 6689 votes
7. Mako (2021)
Categorie: 4.2 - Egypte
3 punten, totaal 21 punten
Matige Egyptische thriller waarin de personages in het begin een redelijke indruk maken, maar eenmaal met het duikpak aan amper meer uit elkaar te halen zijn. De haaienaanvallen worden redelijk beperkt gehouden in deze film, en de bijkomende onderwateravonturen weten nauwelijks de boeien door warrige regie en constante, oversentimentele onderbrekingen. Het heeft veel moeite gekost om deze film, die maar enkel 95 minuten duurt, uit te zitten.
Collins
-
- 7294 messages
- 4309 votes
25. Medusa (2021)
Categorie: 2.4 - Brazilië
Categorie compleet: 4
3 punten, totaal 75 punten
Waardering: 3.5*
Mariana maakt deel uit van een groep meiden die ’s avonds de straten van de stad afschuimt op zoek naar promiscue vrouwen. Het is een extreme uiting van geloofswaanzin. De film ventileert op een ironische manier een woede tegen fundamentalisme en tegen de lepe leeghoofdige retoriek die mensen weet te vullen met verontrustend gedachtegoed. De film is surrealistisch, fantasierijk, en soms schokkend. Visueel mooi. Acteertechnisch goed. En tamelijk lang. Medusa is een fascinerende film, maar vergeet met een speelduur van 127 minuten soms om de voortgang te bewaken zodat niet alle 127 minuten even fascinerend zijn.
Collins
-
- 7294 messages
- 4309 votes
Categorie: 3.7 - Hongkong
3 punten, totaal 78 punten
Een verlaten tempel in een naargeestig bos. Het is een decor waar een betoverend schone vrouwelijke geestverschijning de kijker pleziert met haar aanwezigheid. Een verschijning waar de jonge tollenaar Ling Choi San die belastingen komt innen in een klein plattelandsdorp en noodgedwongen in de tempel moet overnachten, als een blok voor valt. Het is het begin van een leuk, veelzijdig en hectisch sprookje. A Chinese Ghost Story vertelt van een liefde, maar is wel een liefdesgeschiedenis die is doordrenkt met actiescènes, komische intervallen en angstaanjagende verschijningen. A Chinese Ghost Story is leuk en levendig.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
04. Lake Mungo
3.1 Australië
Categorie compleet: -
3 punten, totaal 12 punten
Bron: Pindakaas
Waardering: 3.0*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/54000/54880.300.jpg?cb=1629972920
Deze film is net iets te braaf om echt héél eng of leuk te worden naar mijn mening. Ik had deze film al best lang op het oog maar, ik ben er nooit aan toe gekomen hem te kijken. Nu tijdens de twee challenges op het forum is dit een uitgelezen kans omdat ik direct twee punten scoor. Deze Australische faux-docu “horror” film is wat dat betreft niet heel slecht, er zijn betere in zijn soort die wellicht ook spannender waren. Toch weet Anderson er een aardig documentair gevoel aan te geven, ik had constant het gevoel alsof ik naar Ghost hunters zat te kijken wat een leuk effect was maar, niet echt iets waar ik naar zocht.
Voor de rest kan ik er eigenlijk ook niet zoveel van maken, het is allemaal wel prima gedaan maar, echt bijzonder werd het nergens. Voor de challenges waar ik aan mee doe is dit een prima film om erbij te hebben, ik denk voor de liefhebbers wel een genot. Ik bungelde er vooral tussenin. Ik ben namelijk onwijs fan van geestenfilms, omdat ik daar meestal de meeste angst bij mezelf kan herkennen en dat vind ik leuk om op te zoeken, alleen slaagde deze film daar niet vaak genoeg in en dat is wel echt heel erg jammer.
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
Categorie: 7.2 ('90)
Categorie compleet: cat 8 + 9
3 punten, totaal 33 punten
Waardering: 2,5*
Vermoeiende zit.
Veel waardering voor de mooie beelden; en nog meer waardering voor het geheugen van Depardieu, die hier een overdosis aan poëzie moet aframmelen.
Net die poëzie dus, al dat rijmen, bijna de ganse film door, maakt er een zware zit van. Nog veel erger is het feit dat je met de acteurs niet naar een film zit te kijken, maar naar een, weliswaar imposant, soms megalomaan, theaterstuk.
Bij momenten indrukwekkend, maar gewoon helemaal m'n ding niet.
https://hubmarketlive.blob.core.windows.net/media/742afa70-0800-4cec-906f-29ea8d16d57b.jpg
Collins
-
- 7294 messages
- 4309 votes
27. Viy (1967)
Categorie: 5.1 Sovjet-Unie
3 punten, totaal 81 punten
Viy is een gruwelijk sprookje met religieuze, folkloristische en mystieke elementen. De film opent rustig en geeft in de eerste helft alvast een mooi beeld van de pogingen van het kwaad om het goede te overmeesteren. Een sfeervolle opbouw die uiteindelijk leidt naar de belangrijkste setting. Een oud en magnifiek kerkgebouw dat de sfeer ademt van een oud Engels spookslot. De plaats waar zich een heerlijke finale afspeelt.
Shadowed
-
- 11364 messages
- 6689 votes
Categorie: 1.3 - Italië
3 punten, totaal 24 punten
Bron: Ondertitelde videowebsite
Quotering: 2,0*
Ongeacht de grote status en een vermelding in de top 250 maakte Novecento een slechte indruk op me. Zeker het laatste uur vond ik ronduit clownesk aanvoelen, maar het is vooral de expliciete weergave van bizarre scenes die ik al gedetailleerd in mijn recentelijke review heb benoemd. Het liet allemaal een nare, bittere nasmaak achter waardoor ik nooit in de film kwam. Als diezelfde film vervolgens 5 uur duurt kan het worden afgedaan als absolute kwelling. Wel een kwelling met cinematografisch hoogstaande beelden en een fris eerste anderhalf uur.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Oei ik heb met de laatste registraties er een zooitje van gemaakt! Hierbij zal ik het even correct weergeven
Ik heb twee keer 43 en 44 geteld dus het moet zijn ;
45 La Casa del Fin de los Tiempos (2013) (2013)
46 Eerie (2018)
En nu dan volgende registratie
2.6 Midden en Zuid-Amerika + de Caraïben: Chili Voltooid
Categorie compleet: 2 + 4 + 5 + 6 + 7+ 8 + 9 +10
3 punten, totaal 141 punten
Bron: potje Pindakaas
Waardering: 2,5*
https://www.cinelounge.org/imgfull/308537.jpg
Kunstige stop-motion animatiefilm. In de proloog wordt verteld dat de indoctrinatievideo is gevonden in de archieven van Colonia Dignidad ("Waardigheidskolonie"), een geïsoleerde commune van Duitsers, gesticht in het Chili (deze stond onder leiding van de Duitse emigrantenprediker en kindermisbruiker Paul Schäfer ten tijde van de militaire dictatuur van Pinochet)
Gepresenteerd als een duister sprookje vertelt het verhaal van Maria, een meisje dat afdwaalt uit hun gemeenschap en zich verstopt voor een wolf in een mysterieus huis in het bos. Daar vindt en verzorgt ze twee biggetjes, die geleidelijk mens worden. Het verhaal dat zich ontvouwt is een waarschuwend verhaal, bedoeld om de kinderen van de sekte ervan te weerhouden zich in de buitenwereld te wagen. Maar tevens laat het ook zien hoe dat indoctrinatie doorwerkt zelfs op volgende generaties.
De productie duurde vijf jaar omdat de makers Cociña en León voor deze film met een fysieke kamer naar twaalf grote musea voor moderne kunst, (o.a. Upstream Gallery in Amsterdam) reisden. Ze maakten dus als "artist in residence" voor een live publiek twaalf scènes die deze film werden. Daardoor speelt de hele film alsof het één ononderbroken shot is, voor je ogen wordt alles live geknutseld. De makers legden zichzelf ook regels op zo mochten de voorwerpen en meubels nooit twee keer in een scene gebruikt worden. De ruimtes blijven dus continu veranderen.
Uiteraard is het het kunstig en creatief wat je hier ziet maar het voortdurende afbreken, opbouwen, transformeren mengen en bewegen van personages, muren, meubels en het huis zelf wordt na een tijdje ook een beetje repetitief en sloeg bij mij een iets van vermoeiing toe. Daarnaast ben ik van mening dat men met een film zijn achtergrondverhaal duidelijk moet maken en niet dat de kijker bijna verplicht is om te gaan googelen om er iets van te begrijpen. Ondanks dat en het feit dat hier enorm veel werk in zat, zal ik deze film ook geen slechte waardering geven!
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
48 Sound of Silence (Film, 2023)
1.11 Europa Italië
Categorie compleet: 2 + 4 + 5 + 6 + 7+ 8 + 9 +10
3 punten, totaal 144 punten
Waardering: 3*
https://in-rating.ru/space/wp-content/uploads/2023/04/%D0%AF-2023-02-01-18h59m15s089-1200.jpg
Het regisseurstrio T3 maakte in 2020 een korte film van 2 á 3 minuten, Geluid van stilte genaamd. Drie jaar later hebben de drie het uitgebreid tot een lange speelfilm van drieënnegentig minuten. Het begint met Peter die snuffelt rond op zijn zolder als hij een kapotte, antieke radio vindt maar als hij repareert wordt er iets losgelaten. Hierna verhuis je naar New York City, naar Emma en haar vriend Seba, die een telefoontje krijgen van haar moeder in Italië.
Een groot deel van de film is een uitbreiding van de openingsscène, met variaties op wat die radio kan doen of eigenlijk zoals de titel ook al een beetje aangeef geluid versus stilte. Een ‘spookachtig/vervloekt object’ is natuurlijk een comfortabele en zeer geliefde horrortrope en het te beëindigen moet Emma op de een of andere manier begrijpen wat de verschijnselen veroorzaakt. Het is een verhaal wat op zijn minst zo oud is als het horrorgenre.
De film probeert dus niet het horrorwiel opnieuw uit te vinden maar doet met een laag budget voldoende goed om een leuke tijd ermee te hebben. De hele cast deed het niet slecht, gezien het feit dat, het in het Engels is opgenomen. Soms had het wel wat last van dat dit een uitbreiding was van kort naar lange film. Er zit dus ook wat opvulling in de film en de epiloog lijkt vrijwel niets te maken hebben met de rest van de film. Maar over het geheel genomen is de film een leuk low-budget Italiaans spookverhaal met een aantal effectieve momentjes.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
3.9 Azië + Oceanië Vietnam Voltooid
Categorie compleet: 2 +3 + 4 + 5 + 6 + 7+ 8 + 9 +10
3 punten, totaal 144 punten
Waardering: 3,5*
https://liondk.com/wp-content/uploads/2020/03/IMG_0099.jpg
Een goed gemaakte (zij het iets te lang) Vietnamees hybride tussen folkhorror en Truecrime thriller losjes verteld naar waargebeurde feiten van de eerste seriemoordenaar uit het land.
Onder de bevolking van Aziatische landen is er een wijdverbreid geloof in animisme. Dit zijn mensen die geloven in het bestaan van goede en kwade geesten, die kunnen huizen in onder meer bomen, dieren en gebruiksvoorwerpen. Tot één van de meer lugubere praktijken hoort "Kuman Thong" Een talisman gemaakt van een gestorven ongeboren foetus die tijdens een ceremoniële ritueel droog geroosterd en beschilderd wordt
In deze film komen dit soort macabre rituelen met baby's niet voor maar de sjamaan die arriveert in het dorp en naar een vermeend wonder wordt gerespecteerd. Trekt door zijn aantrekkelijkheid en zijn wonderen op magische wijze vrouwen aan. Wat echter geen van hen vermoedt: hij is een ijskoude ceremoniële seriemoordenaar.
Je volg het leven van de sjamaan vanuit het perceptief van de jonge auditieve beperkte vrouw genaamd Soi. Er daarmee dus gekozen voor een bescheidere aanpak, wat betekent dat kijkers die hopen op flink wat wreedheid, deze niet krijgen. Toch zijn door de film heen meerdere gruwelscenes. Die waren netjes gedaan! Ook waren de productiewaarde voor een horrorfilm en daarnaast Vietnamese film ongebruikelijk goed. Alleen in de nachtopnames werd alles regelmatig grijzig. Voor mij had het Comic Relief (Aziatische films gebruiken dit vaker) ook achterwege kunnen worden gelaten, de speelduur gaat ervan omhoog. Verder was dit een prima film!
Shadowed
-
- 11364 messages
- 6689 votes
9. Togo (2022)
Categorie: 2.2 - Uruguay
3 punten, totaal 27 punten
Bron: Netflix
Quotering: 3,0*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/oGF2Z0jloGWk3iQOQip8yT3us9J.jpg
Interessant misdaaddrama met name door de inkijk in culturele verschillen. Als verhaal zelf is het allesbehalve origineel en neemt wat teveelruimte met een nogal opmerkelijke finale. Het acteerwerk van Diego Alonso is bijzonder sterk en de toonzetting wordt aardig gecontroleerd. Kleine verrassing vanuit het filmaanbod van Netflix.
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
31. Ratu Ilmu Hitam (Film, 2019)
Categorie: 3.5 Indonesië
Categorie compleet: 4, 5, 7-10
3 punten, totaal 93 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1129000/1129140.jpg?cb=1586423106
Prima horrorfilm. Er is een vrij lange en rustige aanloop, al is die best sfeervol, als Hanif met z'n gezin terugreist naar het weeshuis waar hij is opgegroeid. Met allerlei oude bekenden die hij daar weer tegenkomt, maar ook dan al wordt er genoeg gehint naar het feit dat het niet pluis is daar. Zo halverwege gaat het best wel los, met behoorlijk wat doden, bloed en mensen die bezeten raken als langzamerhand duidelijk is dat mevrouw Minah van vroeger zich inliet met zwarte magie. Het is allemaal wel wat chaotisch, met soms wat scenes die van de hak op de tak springen en er gebeurt een hoop bloederigheid zonder dat het voor mij altijd heel logisch overkomt. Maar een toffe sfeer, zoals de Mo brothers wel vaker hebben, en meer dan genoeg horrorelementen om ook daar een voldoende op te scoren.
Shadowed
-
- 11364 messages
- 6689 votes
Categorie: 3.3 - Australië
3 punten, totaal 30 punten
Bron: Videowebsite
Quotering: 4,0*
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTk2OTk2MjMwN15BMl5BanBnXkFtZTcwODg5ODM5Mg@@._V1_.jpg
Bijzonder sterke, overweldigende combinatie tussen depressie en hoop. Dat er regelmatig voor een beetje komedie wordt gekozen houdt de enigszins luchtige toon erin, maar in de tweede helft komt toch wat meer dramatiek naar voren. Echt geëmotioneerd was ik achteraf niet, maar Mary and Max vormt een sterke film die een vermelding in de top 250 meer dan waard is.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
1.12 Europa Denemarken
Categorie Geheel voltooid: 1+2 +3 + 4 + 5 + 6 + 7+ 8 + 9 +10
3 punten, totaal 150 punten
Waardering: 3*
https://flxt.tmsimg.com/assets/p9232622_i_h8_aa.jpg
Competente Deense thriller met een bovennatuurlijk tintje. Je kent het; een echtpaar, Cecilie en Mads, verhuist naar een huis in een buitenwijk. Er zijn in het verleden een aantal dingen gebeurd en ze proberen een nieuwe start te maken. Tja het onrecht wat geesten uit het verleden is aangedaan keert terug om een moord op een meisje in 1972 te wreken. Dit verhaal is niet het meest inventieve, en een paar plotpunten zijn ook niet goed uitgewerkt maar het is solide genoeg. Met een beetje schrik, een beetje spanning en een beetje drama, is dit het vaste recept van menig Deense tv-film. Deze weet daar iets bovenuit te steken door een cast van veel bekende Deense namen! Het titelpersonage wordt gespeeld door Sonja Richter (Deliver Us From Evil, The Homesman, Der kommer en dag) en de meest opvallende naam is denk ik wel die Lars Mikkelsen. Deze film doet nergens iets echt in het oog springend maar over het algemeen heb ik me wel vermaakt!
cinemanukerke
-
- 1823 messages
- 1037 votes
Categorie : 3.2 India
3 punten, totaal 48 punten
Bron : Netflix
Quotering 3*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1121000/1121266.jpg?cb=1547828787
Je zou dit kunnen bestempelen als een Cagney and Lacey in India maar grimmiger. Ondanks de titel gaat het over 2 vrouwelijke politie agentes (de ene is de baas van de andere) die in een achterwijk van New Delhi te maken krijgen met sexuele agressie, huurverschillen, afpersing en alcoholcontroles. Niet meteen de glamoreuze occupaties van de politie. Met de film Soni zie ik een India die ik niet meteen zou verwachten : koude nachten, achterbuurten met vuurtjes die me eerder doen denken aan Bronx. Als overheid worden ze geconfronteerd met corruptie en machtsmisbruik. Maar ook de personages hebben hun demonen, Soni is een verbitterende woede vrouw net gescheiden, Kalpana is zorgzaam maar krijgt druk om haar gezinsleven meer prioriteit te geven (kinderen, geen nachtdiensten).
Soni is een goede film die probeert een realistisch beeld te geven van vrouwen, politie in New Delhi maar het drama is soms wat vaag (het waarom van de breuk tussen Soni en haar man is nooit duidelijk), mist ritme in de montage (te veel lange gesprekken) en er wordt niet echt gewerkt naar een catharsis. Maar één magnifieke scene wil ik wel vernoemen waarin Soni wandelt langs een muur in een achterbuurt en de camera volgt haar vrij lang terwijl de figuren in de steeg schimmen zijn rondom vuurtjes en er is een ondefinieerbare dreiging en spanning. Maar het waarom van die scene is me dan weer niet duidelijk (het zou achteraf gezien blijkbaar gaan om een undercover operatie ?). Hoe dan ook, Soni is als tegengewicht van Bollywood een goede poging.
cinemanukerke
-
- 1823 messages
- 1037 votes
Categorie : 3.3 Thailand
3 punten, totaal 51 punten
Quotering 2,5*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/18000/18058.jpg?cb=1499586814
Mocht er iemand nog zoeken naar een een ideaal onthaastingsoord dan kan ik met een gerust hart Thailand aanraden. Toch op basis van het zien van Tropical malady. Op een bankje staren naar de natuur, rondkuieren in een winkel, een beetje voetballen, een beetje kijken naar aerobics, een karaoke doen, een grot bezoeken … en ’s avonds tussen de tjirpende krekels wat groenten snijden ... Nee, hier in het Noorden van Thailand ben ik helemaal zen. De tijd glijdt en onbeweeglijk dobber ik mee op de rimpels van een schijnbaar zorgeloos leven.
Ook regisseur Apichatpong Weerasethakul was helemaal zen toen hij de film maakte, heb ik de indruk. De film gaat over een band van 2 mannen (we zitten dan al reeds over de helft van de filmduur !) en dan volgt er een tweede deel dat je kan omschrijven als Predator in een filosofische mixer gestopt. Wat er uit komt is een beeld van een jungle met de bijhorende mysterieuze geluiden en waarin een tijger een hoofdrol speelt.
Over wat gaat de film nu ? Centraal staat het vraagstuk van identiteit voor beide personages. Er zijn camouflages (legerkleding is camouflage, tijger verschuilt zich), Tong draagt in de schoenenwinkel militair uniform maar het is om een job te krijgen, in het tweede deel is het beest camouflage voor de geliefde. We zien een liefdesaffaire tussen Tong en Keng, een band zo vredevol, zo gewoon (zelfs als een vrouw aankomt terwijl ze liefkozen is er geen abrupte verandering in hun gedrag) zo harmonieus. De liefde is zo totaal, zo verstikkend dat er niet meer geademd kan worden. Dat is die Tropical malady.
De legende in het tweede deel bewandelt dezelfde weg als het eerste deel (een liefdesgeschiedenis) maar vanuit een legende gezien. De band tussen Keng en Tong blijft. Het is alsof Keng in een spiegel kijkt als de tijger op de boom staat. Heb ik nog meegemaakt, lijkt hij te denken.
Suf Pralad/Tropical malady is mij niet volledig bevallen. Het slome tempo weegt, door de abstracte inhoud verlies ik interesse maar het is wel een unieke gedurfde en zeer persoonlijke cinema. Af en toe begeesterd door een scene maar meer niet. Sang Sattawat vond ik stukken fascinerender.
Ik kap mij een pad doorheen de jungle van Chang Rai en sta plots oog in oog met een Chinese schone. DAT belooft voor mijn volgend land !
cinemanukerke
-
- 1823 messages
- 1037 votes
FTV : Nee (RW)
Categorie : 6.2 nominatie beste buitenlandse film jaren ‘90
1 punt, totaal 52 punten
Quotering 4*
Die Chinese schone is natuurlijk Gong Li. Ze wijst me de weg naar een oude ververij in een klein Chinees dorpje waar ik getuige ben van een passionele relatie die echter door angst voor tirannie, angst voor traditie en angst voor nageslacht steeds vervloekt is.
https://cinematek.be/assets/film-uploads/ju-dou/_eventImage/Ju-dou-1-Zhang-Yang.jpg
Ik moet bekennen : ik had Gong Li reeds eerder bezocht. In een ver verleden en het was liefde op het eerste gezicht. Zowel op Gong Li als op Ju Dou. Wat blijft er nu nog over ? De vonk spatte meteen weer over. Ju Dou heeft een bloedmooie, bezwerende esthetiek waarin de spaarzame score doem uitdrukt, de rode gloed passie en moord voorspelt. Regisseur Yimou (samen met Fengliang Yang) zet de traditie ten kijk waarin de personages het slachtoffer zijn, een hypocrisie die de climax vindt in die fabuleuze scene van de begrafenis. Terloops even opmerken dat een film over passie en erotiek wel door Yimou zeer preuts is verfilmd.
https://www.dvdfr.com/images/anecdotic/_news/2020/09/ju_dou_2.jpg
Maar zelfs dat kan Ju Dou de das niet omdoen. Mijn eerste 4 sterren. Maar het stond dan ook dankzij Gong Li in de sterren geschreven ...
NOTA aan de Academy Awards ; vreemd dat Ju Dou niet heeft gewonnen. Waarom wel als winnaar Reise der hoffnung waar ik nog nooit van heb gehoord ?. Ook hier op MM slechts een handvol stemmen waaronder een zeer positief commentaar van onze immer aanwezige en oplettende film aficionado JM die de film natuurlijk wel heeft gezien. Als 1 + 1 altijd 2 is = Ik ben er zeker van dat de Academy ook rekening houdt met de mening van JM ...
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
Categorie: 10
Categorie compleet: cat 8 + 9 + 10
3 punten, totaal 36 punten
Waardering: 4*
Boeiend drama met best wel veel diepgang. De vaststelling hoe verschillend elke burger is; hoe niet iedereen zich goed voelt bij en wil leven naar gewoonten en waarden van zijn/haar familie en/of omgeving. Gegen Die Wand toont de complexiteit van het leven.
De mooie en sfeervolle beelden van een alternative scene in de stad, plus twee sterke en heel charismatische acteurs, én ook de kerel die de oom van Cahit speelt: een plezier om naar te kijken. Af en toe een portie heerlijke donkere humor ook.
Diezelfde sfeer is er niet meer wanneer het verhaal zich verplaatst naar Turkije; het misschien net dat wat het gevoel geeft dat de film net iets korter had mogen zijn.
Desondanks een dikke 4*.
Shadowed
-
- 11364 messages
- 6689 votes
11. The Girl in the Yellow Jumper (2020)
Categorie: 4.3 - Oeganda
3 punten, totaal 33 punten
Bron: Netflix
https://flxt.tmsimg.com/assets/p21352683_k_h8_ac.jpg
Enthousiast geregisseerd maar inhoudelijk weinig bijzonder en tegen het einde aan zelfs afgeraffeld. Loukman Ali probeert het erg hard en verdient daarvoor een pluim. Ik kan niet zeggen dat de film niet boeiend is, maar aan de andere kant rammelt het gewoon aan alle kanten en is de keuze om alle acteurs Engels te laten spreken vooral een tegenwerkende kracht.
Shadowed
-
- 11364 messages
- 6689 votes
12. Solyaris (1972)
Categorie: 5.1 - Sovjet-Unie
3 punten, totaal 36 punten
Quotering: 4,0*
https://cdn.pastemagazine.com/www/articles/2022/02/04/solaris-1972-inline1.jpg
Het fijne aan een challenge als deze is dat het me een kans geeft om weer aandacht te schenken aan internationale filmklassiekers, maar Solaris was echt serieus indrukwekkend. Andrei Tarkovsky weet me niet altijd te overtuigen, maar op z'n minst te intrigeren. Solaris heeft enkele buitengewoon sterke visuele plaatjes te bieden. 167 minuten geïntrigeerd kijken naar het traag voortkabbelende, maar mysterieuze verhaal. Ik mag het wel, al is een film als deze wel uitzonderlijk.
Shadowed
-
- 11364 messages
- 6689 votes
13. Crouching Tiger, Hidden Dragon (2000)
Categorie: 6.1 - Eén nominatie of oscarwinnaar voor beste internationale film
Categorie compleet: 6 & 9
3 punten, totaal 39 punten
https://movieloon.files.wordpress.com/2020/10/crouching-tiger-hidden-dragon.jpg
Ik vond er geen doorkomen aan. Enkele lollig gestileerde gevechten zorgen voor wat leven in de brouwerij, maar ik vond het plot onredelijk saai vormgegeven. Vrijwel ieder personage wordt slaapverwekkend ingericht en krijgt ervaren regisseur Ang Lee de mooie filmlocaties maar niet sterk in beeld. Het oogt stoffig en uitgekauwd, waardoor ik serieus moeite moest doen om het nog uit te zitten.
Shadowed
-
- 11364 messages
- 6689 votes
Categorie: 7.1 - Eén nominatie of winnaar BAFTA voor beste niet-Engelstalige film
Categorie compleet: 6, 7 & 9
3 punten, totaal 42 punten
Quotering: 3,5*
Fijne, rustige film ideaal om een zomermaand mee te beginnen. Jammer genoeg was het in dit geval herfst, maar dat doet weinig afbreuk aan de filmervaring. De prachtige plaatjes van Zuid-Frankrijk zorgen voor een eigenzinnig sfeertje en het tempo ligt hoog genoeg, maar aan de andere kant ontbreekt het de film aan absolute hoogtepunten. Het is dus altijd geleidelijk sterk, maar nooit geweldig.