- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Movie world challenge
Movie world challenge
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Klopt, sorry dat het niet duidelijk was.
Anders kan je er elke buitenlandse film opgooien bij de eerste categorieën die niet uit de VS of dergelijke komt. Zo wordt het wel erg makkelijk punten sprokkelen als ik een Italiaans avondje hou.
Een categorie 1.1. Europa - Italië kan dus pas vanaf film 51, 101, ...
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
FTV: JA
Categorie: 3.9. India
Categorie compleet: 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10
3 punten: totaal 123 punten
Bron: Sooner.be
Quotering: 3,0*
https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/8000/8002.jpg?cb=1694774874
cinemanukerke
-
- 1821 messages
- 1037 votes
5. Moon Hotel Kabul (Film, 2018)
FTV : ja
Categorie : 1.4 Roemenië
Categorie compleet : -
3 punten , totaal 15 punten
Bron : Netflix
Quotering : 3*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1137000/1137343.jpg?cb=1615107983
In mijn niet aflatende zoektocht voor onbekende parels kwam ik terecht – off all places – in Roemenië. Niet dat dit land het mekka van de filmindustrie is geworden maar toch een behoorlijk aantal films op Netflix tot mijn verbazing. Dus pak ik er eentje, one for the road zeg maar en bekeek Moon hotel Kabul. MHK presenteert zich als ietwat bevreemdende maar ook zeker intrigerende film.
Inleiding is in Kabul (Afghanistan) maar vlug terug in Roemnie waar een mysterie loert. Maar plots slaat de film om (wanneer het hoofdpersonage een begrafenis bijwoont) naar een sociaal drama. We zitten op het platteland met hun eigen tradities en gebruiken. Dan komt er een wel zeer aparte scene. De familie gaat met het lijk op een kar naar de begrafenisplaats en net voor ze aankomen krijgt het hoofdpersonage een telefoon. Hij loopt terug maar de camera blijft op de familie die het korte eind verder zet en dan wacht. En wacht. En wacht. We zien hun staren, prutsen aan kledij, met een stokje in het zand trommelen, etc. Tot het hoofdpersonage terugkomt en dan gaat het gewoon weer verder met de begrafenis. Gedurfd van de regisseur om zo iets te tonen nl een stilte, een wachttijd. Hij doet het nog een paar keer hetzij wat subtieler maar hier werkelijk breed uitgesmeerd.
Daardoor krijgt de film een existentialistische toets (zeker het laatste gedeelte met een open einde) waar het plot niet ter zake doet. Het deed me denken aan The passenger/ Professione : reporter van Antonioni door die rusteloosheid van Nicholson en waar Nicholson ook voortdurend op zoek is, waar het plot stopt en waar het einde een raadsel is. De film is onevenwichtig (de evolutie van het hoofdpersonage van apathie naar empathie kon beter) en je weet niet goed welke richting de film nu uit wil. Van een oorlogsdrama naar een reportage over tradities met surreële situaties en een complot op het einde. Genoeg om zelfs een kompas tilt te doen slaan. Maar het monochrome kleuren palet, de handcamera, de zeer spaarzame ambient score en bepaalde fantastische momenten (de stiltes, de dromen en er is een zeer intense scene wanneer het hoofdpersonage de priester confronteert met zijn eigen logica) zorgen er voor dat MHK afklokt als goed.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
7.4 "80 nominatie of winnaar Bafta
FTV: Ja
Categorie compleet: 5 + 6 + 7+ 8 + 9 +10
3 punten, totaal 96 punten
Bron: potje Pindakaas
Waardering: 2*
https://www.sensesofcinema.com/wp-content/uploads/2016/03/fitzcarraldo.jpg
Een aan Caruso verslingerde kolonist met onrealistisch droom/ambitie, sleept een salonstoomschip over een berg of eigenlijk de inboorlingen slepen hem. Tja...en meer is het eigenlijk ook niet! In een rustig tempo met uitgesponnen scènes kijk je naar maar liefst ruim tweeëneenhalf uur film vol operamuziek en zonder werkelijk hoogtepunt. Je ziet mooie beelden van een schip op de rivier, de jungle van Peru, indianenstammen en een kinderlijke obsessieve sukkel. Misschien leuk dat regisseur Werner Herzog in ongeveer vier jaar deze levensgevaarlijke onderneming zonder trucages filmde maar ik had toch liever iets meer spanning en een kortere film gehad. Oké eerlijk is eerlijk als eenmaal zo verder is dat de boot de rivier opgaat ontstaat er wat spanning maar in het ellelange voorstuk en de afloop gebeurd maar zo weinig dat de film voor mij erg tegenvalt!
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
33. Encarnação do Demônio (2008)
2.1 Midden en Zuid-Amerika + de Caraïben Brazilië
3 punten, totaal 99 punten
Waardering: 2,5*
https://moviesfilmsandflix.files.wordpress.com/2019/09/embodiment4big.jpg
José Mojica Marins was een Braziliaanse filmmaker, die bekendheid kreeg door zijn creatie van horrorfiguur; "Coffin Joe" oftewel de amorele begrafenisondernemer Zé do Caixão, met Nietzschiaanse overtuigingen. Hij verscheen voor het eerst in À Meia-Noite Levarei Sua Alma (1964), wat tevens de eerste horrorfilm van Brazilië was. Deze film is echter de derde film en is pas meer dan veertig jaar later gemaakt. En ondanks dat "Coffin Joe" dan een beroemde status bezit (Braziliaanse Freddy Krueger) was zijn personage met zijn filosofische gewauwel wat deze zwaar naar beneden trok. Zucht gewichtige torture-horror avant la lettre. De film weet wel wat nachtmerrieachtige beelden te creëren en en toont ontklede dames.. Er zijn namelijk ook een krappe twintig minuten aan heerlijk bloedvergieten! Ook een seksscène en een vagevuurscène waren zeer "mooi" weergeven. Dit is waarschijnlijk gewelddadiger dan voorgaande films, (kwamen uit de jaren '60) maar het verhaal is eigenlijk simpel maar het plot werd verwarrend, onverklaard of zinloos gebracht Dat er qua plezier of entertainment maar weinig te genieten viel
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
34 The Ghosts of Monday (2022)
1.7 Europa Cyprus
3 punten, totaal 102 punten
https://images.mubicdn.net/images/film/359432/cache-824494-1666377778/image-w1280.jpg
Aangekondigd als de eerste horrorfilm uit Cyprus is dit een film waarin paranormale geestenjagers een reality-tv-show opnemen in een spookhotel Deze volgen meestal een hetzelfde basisprincipe: de groep gaat op onderzoek uit in een legendarische, spookachtige omgeving en vindt meer dan ze hadden verwacht. In deze film dus ook....het draait allemaal om het in 1880 op een slagveld gebouwde Grand Hotel Gula, waar naar verluidt op een maandagavond in 1990, 100 mensen in de eetkamer werden gedood door rattengif (De verwijzing uit de titel) Via de aankomst van twee van de personages worden voorgesteld aan iedereen en pas kort in de film of je krijg de eerste jump-scare al. Gek genoeg volgt er later een twist en blijkt de film een allegaartje te worden. Slasher-perikelen, een Cultus van Teshub en zowaar een monster. Aan de cast lag het niet, de acteurs die de personages vertolken zijn behoorlijk en internationaal. Onder hen is ook Julian Sands (Warlock 1989 , The Blacklist TV-serie ) in één van zijn laatste rollen voor de noodlottige wandeltocht. Helaas mist de film verder te weinig samenhang om echt spannend te zijn, al was er wel iets waardoor dit een beetje intrigeert. En Euh...als je een horrorfilm in een hotel opneemt en een meisjes-tweeling opvoert kan je verwachten dat er onontkomelijk een vergelijking wordt gemaakt met Kubrick... Leuke poging om verschillende subgenres te combineren maar spijtig genoeg is de film niet geslaagd!
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Categorie: 2.3. Mexico
3 punten: totaal 126 punten
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Categorie: 2.4. Peru
3 punten: totaal 129 punten
Quotering: 3,5*
cinemanukerke
-
- 1821 messages
- 1037 votes
Categorie : 1.5 Bulgarije
Categorie compleet : -
3 punten , totaal 18 punten
Quotering : 3
https://www.moviemeter.nl/images/cover/52000/52295.jpg?cb=1635350923
Ik had er geen erg in maar ik reis nu al een poos achter het voormalig Ijzeren gordijn. Pas met Zift begon het me te dagen. De film omarmt immers gretig zijn vaderlandse nalatenschap en mengt dit bovendien met een scheutje Hollywood. Film noir ontdekt in het communisme. Zo zou de film omschreven kunnen worden. Het klinkt als ‘Kuifje in Afrika’.
Speelt zich vooral af jaren ’60 waarin Sofia (Bulgarije) onder een totalitarisme bewind ging. De stijl is een beetje alla Guy Ritchie films nl met komische toetsen, anekdotisch, complex narratief (op een bepaald moment zitten we in een flashback van een flashback van een flashback) en randje karikaturaal. De makers mikken ook bewust op die coole Amerikaanse/Britse produkties door op de poster die knipoog te serveren van 'Tapantino'. Maar vooraleer je nu als een gek richting download zone vliegt voor Zift te bekijken toch even waarschuwen dat de seks (ja !!), drugs (nou ja dan) en rock and roll (oeps) niet meteen de wetten van een doorsnee trash Hollywood film volgen. We zitten in een ex Sovjet republiek en dat zullen we geweten hebben. De film begint met op de klankband de marsmuziek van 'Smuglyanka Moldovanka' een Russisch partisaan lied.
Ik stond wel versteld hoe een film noir kan passen in zo’n universum. Een fonkelende zwart wit fotografie dat retro aandoet (zoals het politieke systeem), voice over, doem en noodlot, kritiek op het materialisme, femme fatale, misdaad. En als geniale uitsmijter die pastiche op de film Gilda dat de oorspronkelijke song 'Put the blame on mame' een Bulgaarse versie ten beste geeft dat vrij vertaald wordt als 'de maan treft schuld'.
Maar de film is niet overal even leuk en spitsvondig, het plot wil slim wil zijn maar uiteindelijk (net zoals de Ritchie films) een ontgoochelende ontknoping. Toch een leuk tussendoortje, zo net achter een vol bord borsjt en voor je aan de fles vodka begint. Nashe zdoróvje !
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
Categorie : 1.2 Italië
Categorie compleet : 8
3 punten, totaal 24 punten
Bron : dvd
Quotering : 3
https://moviesfilmsandflix.files.wordpress.com/2021/01/theblackcat1.jpg
Qua camerawerk en sfeer dik in orde, vooral de beelden van de kat over het dak, in het huis en haar close-up zijn mooie scènes. Patrick Magee is ook een pluspunt want hij speelt een overtuigende rol. De rest van de cast is eerder matig.
Op gebied van kills en bloederige scènes blijft het wat braafjes en maakt het geheel weinig indruk. Buiten wat schrammetjes of hier en daar wat bloed zal je niet meer aantreffen in deze horrorfilm. Het verhaal verloopt wat stroef en biedt weinig spanning. Het oeuvre van Fulci biedt nog heel wat om te verkennen ( ondertussen een 13-tal gezien ). 6/10
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
9 Bird Box: Barcelona (Film, 2023)
Categorie : 1.3 Spanje
Categorie compleet : 8
3 punten, totaal 27 punten
Quotering : 2,5*
https://www.sarkariexam.com/wp-content/uploads/2023/07/Bird-Box-Barcelona-OTT-Release-Date-and-Time-Confirmed-2023-When-is-the-2023-Bird-Box-Barcelona-Movie-Coming-out-on-OTT-Netflix.jpg
Niet zo geslaagde spin-off van Bird Box met Sandra Bullock waarin het gegeven een wat andere draai krijgt wat een verrassende twist tot gevolg heeft. Helaas weet deze twist niet zo te bekoren. Je krijgt nu een hoofdrolspeler die eigenlijk een slechterik speelt en als kijker ben je tijdens het verhaal wat verward waarom hij en zijn dochter zo handelen. Visueel zit de film wel goed met fraaie verlaten beelden van Barcelona. Naar het einde toe ontaardt de film in wat simpele actiemomenten bij de kabelbaan en in een weliswaar verrassend, maar tegenvallend slot. Ook op gebied van spanningskracht valt de film tegen.
Shadowed
-
- 11360 messages
- 6685 votes
Categorie: 1.1 - Spanje
Categorie compleet: 9
3 punten, totaal 6 punten
Bron: Internet
Quotering: 2,5*
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMjAzNDExMjM5NV5BMl5BanBnXkFtZTcwMDcxMjcwNQ@@._V1_.jpg
Het was de bedoeling dat ik Fermat's Room voor Spanje keek, maar die kon ik niet vinden. Daarom dus maar Julia's Eyes als vervanging. Ik vond het een tegenvallende thrillerfilm met korte horrorelementen, die ik nog moest kijken voor het ondertussen afgelopen Horrordraft evenement. Het viel niet tegen, maar het viel ook niet mee. Met name de uitkomst vond ik wat teleurstellen en de bijna constante drang tot onderbouwing doet een hoop spanning teniet. Wel kent de film verzorgde cinematografie en een spannende slotfase.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
20. You Will Kill (Film, 2016)
Categorie: 4.7 Egypte
Categorie compleet: 4, 5, 7-10
3 punten, totaal 63 punten
Bron: Youtube
Quotering: 2.0*
Matige dertien-in-een-dozijn low budget horror. De alternatieve titel Ouija Summoning zegt al genoeg: het probeert duidelijk mee te liften op de Ouija-hype. Er zitten nog wat (niet hele geslaagde) jump scares in, en het verhaal heeft nog wel wat aardige elementen, maar het moeizame acteerwerk en het feit dat de horror vanwege (vermoed ik) budgettaire redenen buiten beeld blijft maakt het best saai. Het voordeel: ik kan wel Afrika afstrepen, want deze film is officieel Egyptisch - hoewel het aan helemaal niets te merken is met een film die verder zo Amerikaans als apple pie is. Goedkope derivatieve c-niveau apple pie, dat dan wel weer.
Collins
-
- 7288 messages
- 4306 votes
21. Koirat Eivät Käytä Housuja (2019)
Categorie: 1.9 - Finland
Categorie compleet: 4
Waardering: 2.5*
https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2019/KoiratEivaetKaeytaeHousuja/002.jpg
Film over een man die de dood van zijn vrouw niet kan verwerken en troost zoekt bij een domina om zijn lethargische staat kwijt te raken waaruit zijn dochter en zijn drukke baan hem niet kunnen trekken. De film is bekleed met fel kunstmatig (neon)licht dat afstand kweekt tot de personages. Killre neon en een kille fotografe. Geen vrolijke film. De aanzet is gevoelvol. Het vervolg minder. Bovendien is het verhaal niet altijd even mooi in balans. Het voelt wat hobbelig aan en schuwt ook de clichés niet. Een film die een fascinerende wereld toont maar geen film die me fascineerde.
Collins
-
- 7288 messages
- 4306 votes
Categorie: 3.4 - Turkije
3 punten, totaal 66 punten
Waardering: 4*
https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2008/PandoraNinKutusu/movie.fs/08.jpg
Met behulp van zeer rustige, poëtische en zorgvuldig gecomponeerde beelden vertelt de film over vervreemding binnen een Turkse familie. Een familie waarin halve waarheden, leugens en laffe uitvluchten meedogenloos worden blootgelegd als Nusret, de oude moeder en oma van de familie ziek wordt. Een film met een sombere sfeer. Maar ook een film die vertedert en ontroert en naast alle zware somberheid gelukkig ook plaats biedt aan vleugjes licht en optimisme. Pandora’nin Kutusu is geen film die sensatie, opwinding of de ostentatieve traan zoekt. Pandor’nin Kutusu is fijnzinnige cinema met oog voor detail. Met oog voor zijn personages en hun wijze en onwijze gedrag. Rustig, bescheiden en echt. Genoten!
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Categorie: 2.5. Chili
3 punten: totaal 132 punten
Bron: Netflix
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
45. Elefante Blanco (Film, 2012)
Categorie: 2.6. Argentinië
Categorie compleet: 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10
3 punten: totaal 135 punten
Quotering: 3,5*
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
46. You Will Kill (Film, 2016)
Categorie: 4.3. Egypte
Categorie compleet: 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10
3 punten: totaal 138 punten
Bron: Youtube
Quotering: 1,5*
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
1.8 Europa Bulgarije
3 punten, totaal 105 punten
Waardering: 3,5*
https://www.visitplovdiv.com/sites/default/files/title_big_906.jpg
Toen de film startte dacht ik eerst dat ik te maken had met een Found Footage-film. Je ziet namelijk beelden van een ‘interview’ met een gepensioneerde politieagent die vertelt over een verschrikkelijke, onopgeloste misdaad uit 1985. Een zaak die hij omschrijft als de vreemdste uit zijn carrière. Dan volgt er een tekst dat deze film slechts een artistieke interpretatie van de waargebeurde gebeurtenis....echter dan start te film en...blijkt het een gewone film te zijn! En wat voor één!
Vassil en Nadya zijn op huwelijksreis en rijden naar het berghotel Roseville. Daar aangekomen ontmoeten ze George en Dora en wat later de Amerikaanse fotograaf Steven. Maar in het rustige resort is niet alles en iedereen precies wat het lijkt. Gesprekken over overheidsoperaties, Vassil die een driehoekige moedervlek op zijn borst heeft en Oh, en er is de legende over de “The White Old Man” Niet nodig om te vertellen dat de dingen raar beginnen te worden.
Regisseur en co-schrijver Martin Makariev doen goed werk. Hoewel het al eerder is gedaan. Isolatie, een kleine groep mensen en op de locatie is iets angstaanjagend mis. Visueel is het behoorlijk mooi en verhaalsgewijs is onvoorspelbaar. De film vermijdt ook veel clichés, niet dat het er helemal vrij van is, maar de regisseur maakt daar goed gebruik van. Ja dit was een goed ontwikkeld verhaal, en of het ‘waar’ is of niet, de filmmaker heeft er heel goed aan gedaan je te laten afvragen. Misschien wel iets te lang, gezien het langzamere tempo maar over het geheel genomen vond ik dit een hele goede film.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
3.5 Azië + Oceanië: Nieuw-Zeeland
3 punten, totaal 108 punten
Waardering: 3*
https://i.ytimg.com/vi/6kmYBsKfWAs/maxresdefault.jpg
Het Rode Boek-ritueel of El Juego Del Libro Rojo is een spel uit Mexico, wat je een beetje kan vergelijken met een Ouija-bord. De regels zijn als volgt; Speel nooit alleen, gebruik een oud boek met een rode kaft, zonder afbeelding, de kamer mag alleen verlicht worden met een rode kaars en vraag ALTIJD toestemming om het spel te beëindigen. Dit spel wordt gebruikt als ‘wrap-around’-verhaal van de Argentijnse regisseur Ariel Luque (script en regisseur) in deze anthologiefilm.
Nu ben ik gek op dit soort films maar het val me wel op dat de regisseur Nicolás Onetti die verantwoordelijk is voor deze film, in de laatste jaren veel van dit soort anthologies uitbracht.(Nightmare Radio 1&2 en The 100 Candles Game) Dit zijn anthologiefilms waarin oudere shorts worden gebruikt, shorts die op een festival het al goed hebben gedaan. Dat is bij deze niet anders want alle filmpjes staan als short op IDMB en bezitten alle goede waarderingen!
Enfin elk verhaaltje wordt voorgelezen uit het rode boek om zo het spel te voltooien. Hoe goed je de verhalen vind is altijd persoonlijk maar echt slecht zijn ze niet. Wel had ik wat moeite met waar ze vandaan kwamen. Als het rode boek oud is. hoe komt het dat de meeste van het vijftal filmpjes, moderne verhalen bevatten.? Hierdoor voelt het alsof de film gewoon een stel korte filmpjes erin gooit waardoor er maar weinig samenhang was.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
22. Matka Joanna od Aniolów (Film, 1961)
Categorie: 1.3 Polen
Bron: pindakaas
Waardering: 4.0*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4812.jpg?cb=1571512733
Heel fijne, sfeervolle trage film over bezetenheid in een nonnenklooster, en over de pater die daar een einde aan probeert te maken. Ik snap best dat niet iedereen hier van kan genieten. Dit is een onderkoelde film, zonder visuele tierelantijnen en met überhaupt een minimale setting in een klooster, en waarin de bezeten periodes ingetogen maar wellicht daarom ook zeer effectief overkomen. Wie bloedbaden of zich misdragende nonnen verwacht, kan beter wat anders op gaan zoeken, want dit is veel meer een psychologisch en religieus drama dan een horrorfilm. Maar mij beviel het wel.
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
6. ...E tu Vivrai nel Terrore! L'Aldilà (The Beyond) (1981)
RW
Categorie: 1.5: Italië
Categorie compleet: -
1 punt, totaal 16 punten
Bron: VHS
Waardering: 5*
https://i.pinimg.com/736x/30/ed/30/30ed303c213b156ab7226498481ccbfe--dvd-box-box-art.jpg
In de herziening. Ooit in een grijs verleden nog gehuurd op VHS uitgegeven door het onvolprezen Video For Pleasure. Een kennis van mij heeft een kleine uitgeverij gespecialiseerd in releases of cassettebandjes, voornamelijk black metal, maar ook de soundtrack van deze film. Heb ik zowaar nog aangeschaft (en ik heb niet eens een cassettespeler meer).
Toch wel één van de toppers van Fulci ondanks enkele plotgaten. Maar geweldige FX, dit is echt het klassieke gore FX werk. Ik denk dat daar ook meer aandacht aan besteed is dan aan de rest. Effectief ja, ik zie soms ook wel hoe het gedaan is, maar dat meisje en haar moeder in het mortuarium en die vogelspinnen. Die mogen van mij echt in het grote boek van de memorabele horrorscenes.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Verbeter mij even als ik iets verkeerds doe! Hierbij mijn eerste inzending.
1.1 Nederland
3 punten, totaal 3 punten
Bron: Pindakaas
Waardering: 2.5*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/84000/84879.300.jpg?cb=1375211833
Ik weet nog wel toen deze film in 2013 uitkwam, en ik was er eigenlijk wel in geïnteresseerd maar ik heb hem nooit opgezet. Voor meerdere challenges is deze film best handig om te kijken, o.a. door zijn genres en land van herkomst waardoor ik hem vanavond toch heb opgezet. Mijn kameraad destijds was onwijs groot fan van deze film, ik vond hem nu toch wel wat tegenvallen. Dat kan overigens door meerdere dingen komen maar, ik denk dat het wel heel budgetmatig was en daardoor niet altijd even interessant. Het had van mij wel wat harder gemogen. Meer bloed of wat meer kills zou wel goed hebben gedaan in de film, ook haakt de film op sommige momenten te snel af waar eigenlijk wel meer potentie in had gezeten om bloederig of spannend te worden.
Moet dan geheel negatief zijn? Ik denk het niet. Want voor een b-matige prent weet Raaphorst er nog de nodige gore momenten uit te halen, en ze doen echt wel hun best. Want de monsters/Frankensteins die eigenlijk in veel verschillende formaten voorbijkomen, zijn wel erg goed verzorgd. De make-up is niet van fantastische kwaliteit, er is goed aan gewerkt en beter nog; het weet zijn werk te doen. Want het zag er wat dat betreft wel heel leuk uit.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Geweldig die films die ook voor de horrorchallenge gelden! 
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Twee voor de prijs van 1 en leuk te combineren uiteraard. Heb sowieso nog wat titels klaar om te kijken, en gezien deze challenge nog even duurt leg ik daar geen druk op. Champions League begint ook weer deze week
.
Collins
-
- 7288 messages
- 4306 votes
Categorie: 3.5 - Nieuw-Zeeland
3 punten, totaal 69 punten
Nazi’s die met behulp van het occulte de wereld willen veroveren. Het is een thema dat in meer horrorfilms wordt gebruikt. Vaak zijn het films van de trashy soort. En deze is daarop geen uitzondering. In beginsel lijkt het allemaal nog mee te vallen. De eerste 20 minuten zijn sfeervol en spannend geënsceneerd als twee Nieuw-Zeelandse soldaten op een eiland worden gedropt, een mijnenveld moeten oversteken en een naargeestige vesting binnendringen van waaruit kermend geschreeuw hoorbaar is. Niet onaardig. Te vroeg wordt daarna echter het geheim ontsluierd en is de film ontdaan van zijn mysterieuze angel. Wat voor de film spreekt is dat er wel steeds een bepaalde vermakelijkheidsgraad aanwezig is. Er hangt een merkwaardige sfeer die intrigeert en die voorkomt dat de verveling toeslaat. Dat is dan toch weer knap van een film waaruit verder niet veel vreugde valt te halen.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Categorie: 1.8 Europa / Hongarije
Categorie compleet: 2-5, 8 - 10
3 punten, totaal 120 punten
Bron: Eigen pindakaas
Waardering: 4*
https://kultura.hu/wp-content/uploads/2020/11/Post-mortem-R.jpeg
Het cijfer op MM negeerde ik gezien het beperkte aantal stemmen en ontbreken van users binnen mijn referentiekader, maar de stills en het IMDb cijfer hielden mijn verwachten behoorlijk laag. Des te beter, want ik vond Post Mortem een bijzondere verrassing binnen het Folk horror / Haunted house genre, al is het hier eerder haunted village . Tomás, gestorven en op wonderbaarlijke wijze weer tot leven gewekt op de slagvelden van WOI, reist nu door het Hongaarse achterland als 'post mortem fotograaf', hij poseert de doden voor hun laatste portretten om hun families afsluiting te geven. Goede business met de Spaanse Griep die afmaakt wat de oorlog niet deed, maar dood blijkt minder dood dan verwacht.
Péter Bergendy's film deed het goed op de Film Festivals en was de Hongaarse selectie voor de Oscars. En als je reviews zoals die van Screenanarchy ziet, dan vraag je je af waar die miserabele 5.5 op IMDb vandaan komt. Ik snap het niet, want ik heb meerdere keren met mijn armhaar overeind gezeten. Ja er valt wel wat op aan te merken, maar ik was voornamelijk verrast.
*
41. The Man in the Orange Jacket (2014)
Categorie: 1.9 Europa / Letland
3 punten, totaal 123 punten
Waardering: 3,3*
https://bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2014/07/man-in-the-orange-jacket.jpg
Sommige films kunnen me nog steeds raken door de manier waarop ze het geweld brengen. Ik weet dan niet of het de kilheid is, de achteloosheid, of de gedachte dat je wellicht niet heel veel kans maakt, wanneer je verlamd door adrenaline opeens iemand met een hamer naast je bed hebt. Ook deze heeft slechts een 5 op IMDb maar bloody-disgusting en screenanarchy zijn behoorlijk positief. Het is geen rechtlijnige horror voor het grote publiek, maar ik vond het behoorlijk fascinerend. En Maxim Lazarev speelt zijn rol uitstekend.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
21. Talk to Me (Film, 2022) - MovieMeter.nl
https://larepublica.cronosmedia.glr.pe/original/2023/07/31/64c8003e8350642f29677b94.jpg
Categorie: 3.2
3.5*
22. Al-Risâlah (Film, 1976) - MovieMeter.nl
https://image.tmdb.org/t/p/w780/kWnNBl9GUVNgsJejUOOiHMwpdch.jpg
Categorie: 4.5
4*
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Categorie: 1.10 Europa / Ijsland
3 punten, totaal 126 punten
Waardering: 2,5*
64 Minuten, Ijsland en telt OOK nog voor de horrorchallenge, wat heerlijk efficiënt. Helaas was het niet zo denderend en evenmin goed oud geworden, deze ghost story
*
43. Hellhole (2022)
Categorie: 1.11 Europa / Polen
3 punten, totaal 129 punten
Bron: Netflix
Waardering: 3*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/xXSjMjCdZ6v7NIFvsSMNqe4ySkF.jpg
Degelijke Relihorror uit Polen, maar ik was helaas niet zo gegrepen als onze joolstein. Degelijk cinematografie en prima sfeertje, maar het liet me allemaal een beetje onaangedaan.
3*
*
Categorie: 1.11 Europa / Duitsland
Categorie compleet: 1-5, 8 - 10
3 punten, totaal 132 punten
Waardering: 3,5*
https://cdn.allhorror.com/uploads/2018/07/sCr60OzmBiVAA3VmK7p546AmjIG-1366x445.jpg
Geschoten in contrastrijk Zwart-Wit 1.85 : 1 aspect ratio, heeft True Love Ways een opvallend gestileerde look voor een Duitse horrorfilm. Sowieso heeft de film een apart sfeertje dat mij wel beviel; dit verhaal over een verslechtere relatie en de drastische maatregelen van de man om haar terug te winnen, voelt net niet helemaal realistisch. Als een soort duister sprookje, want het blijkt volledig uit de klauw te lopen wanneer Severine onbedoeld het doel wordt van makers van Snuff films. Perfect is de film niet (de montage kon bijvoorbeeld beter), maar ik heb me prima vermaakt en Anna Hausburg is best een plaatje
3,7*
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
23.Matango (Film, 1963)
Categorie: 3.2 Japan
Bron: pindakaas
Waardering: 3.0*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/11000/11344.jpg?cb=1420738005
De maker van Godzilla die een film maakt over paddenstoelmonsters (subtitel: Attack of the Mushroom People), dus mijn verwachtingen lagen toch een beetje in de richting campy, lichtvoetige B-film met misschien wat satire. Dat bleek anders te liggen, Matango is best serieus van toon, en ook de paddenstoelmensen komen pas tegen het einde serieus aan bod. De film ziet er best goed uit, maar het tempo ligt wat mij betreft wel erg laag - zeker op de boot is het wachten tot er iets gebeurt. Het wordt daarna wel steeds leuker, en de analogie met drugs is ook overduidelijk, maar het bleef voor mij toch een wat tragere en taaiere sessie dan waar ik op gehoopt had.