- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Movie world challenge
Movie world challenge
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
FTV : Ja
Categorie : 3.3 - Hong Kong
Categorie compleet : 1/2/8
3 punten, totaal 66 punten
Eigen rating : 3*
Blijkbaar een gegeerde martial-art film, want ik ben al de derde die deze heeft gekeken in deze challenge 
Ik heb me vroeger als jonge knaap wel eens liggen vergapen aan zulke Oosterse vechtfilms op de Duitse Tv-zenders. En ik weet dus ook wel dat men daar soms van die duels uitvocht waarbij bovennatuurlijke bewegingen werden gebruikt (zoals die rondfladderende tegenstanders o.a.). Maar deze film is toch wel eentje van de overtreffende trap. Er waren van die momenten dat het zo overdreven was, dat het gewoonweg lachwekkend werd. En ja, het is dan ook een soort van komedie. Dat "Dumb en Dumber"-duo had zijn komische momenten (de messenscène bv.) en er waren nog wel enkele gniffelmomenten. Maar naar het einde toe had ik het wel gezien en snakte ik gewoonweg naar de ontknoping. Ik heb wel een aantal keren moeten terugspoelen vanwege het in slaap vallen. Maar dat zou misschien wel te wijten kunnen zijn aan de vermoeiende dag met 5 opeenvolgende uren in vergaderingen op het werk en dan bij thuiskomst ook nog snel naar de voetbalclub van mijn zoontje rijden voor zijn training en fotosessie
Het lag zeker niet aan de film!
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
14. Saloum (2021)
FTV: JA
Categorie: 4.5 - Senegal
Categorie compleet: -
3 punten, totaal 42 punten
Waardering: 3*
https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2021/Saloum/004.jpg
Saloum is een aardige film. Actie/horror. Met een klein budget gemaakt. Met name zichtbaar in de bescheiden decorwisselingen en in de creatieve manier waarop de bovennatuurlijke bedreiging is vormgegeven. Saloum biedt fraai camerawerk en is best aangenaam vermaak maar ik had er na 80 minuten Afrobeat en macho coolness ook wel weer even genoeg van.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
12. ¿Cómo te Llamas? (Film, 2018) - MovieMeter.nl
FTV: Ja
Categorie: 2.2 Colombia
3 punten, totaal 36 punten
3*
Laag gemiddelde op andere sites. De soms niet-chronologische vertelwijze werkte niet altijd, maar de dromerige sfeer maakt veel goed. Net zoals het acteerwerk en het visuele aspect.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8912 votes
26. Deadlock (1970)
Categorie: 5.2 West-Duitsland Compleet
Categorie compleet: 5 + 8 + 10
3 punten, totaal 78 punten
Bron: Potje Pindakaas
Waardering: 3,5*
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BOGVlZDZhYzYtOWYzMS00MTkxLTkzNTktNGFiOWI2YWNiMzE4XkEyXkFqcGdeQXVyOTc5MDI5NjE@._V1_.jpg Duitse westerns zijn geen zeldzaamheid maar het zijn er ook niet veel en qua kwaliteit zitten ze regelmatig tegen tv-films aan. Bij deze film kan je zelfs afvragen is het er eigenlijk wel een, Duitse western? Het antwoord is; Ja en nee...Het speelt zich af in de moderne tijd, gezien de auto’s en wapens maar er zijn ook elementen zoals het niemandsland (de Israëlische Negev-woestijn), rotsen, het verlaten mijndorpje, de zes personages met minimalistisch dialogen en het dwarrelende stof, waardoor het er verdomd veel op lijkt!
De film begint als een bebloede jonge man met een metalen koffer en machinegeweer in de hand rond strompelt in de zonovergoten woestijn. Hij wordt gevonden door Charles Dump, een 'beheerder' van een verlaten mijnstadje in de buurt. Later arriveert er ene Mr. Sunshine die ook op de koffer uit is. Er ontstaat een wie-krijgt-de-koffer tussen drie mannen in de middle of nowhere. Dat wijkt niet echt af van de meeste westerns.
Het verhaal voor is simpel, sommige scènes gaan iets langer door en de verhaalvoortgang is soms wat herhalend. Maar ondanks dat het een gering budget bezat krijg je enkele actiemomenten en er is bloed. Een van de twee vrouwen is ook nog even zonder kleren te bewonderen. En de muziek komt van Krautrockband Can (de single die in de koffer verborgen zit was Tango Whiskey Man') Dat alles bij elkaar maakte dit een ongelooflijk vermakelijke western!
joolstein
-
- 10828 messages
- 8912 votes
27. Pasqualino Settebellezze (1975)
Categorie: 6.7. '70 nominatie of Oscarwinnaars (Italië) Compleet
Categorie compleet: 5 + 6 + 8 + 10
3 punten, totaal 81punten
Bron: Potje Pindakaas
Waardering: 1,5*
Na een openingsmontage (waarvan ik nog steeds bedoeling niet echt snap) van zwart-witte archiefbeelden uit de Tweede Wereldoorlog en een verteller die in een spottend scat-achtig gedicht "Oh yeah!" herhaalt (iets in de trant dat de mensen die de fascistische leiders steunden, zelf ook verantwoordelijk moeten worden gehouden en de goedgelovigheid van de massa) Hierna zie je twee deserteurs in de Tweede Wereldoorlog elkaar ontmoeten in de Duitse bossen, vervolgens een scène van een dansje door een corpulente vrouw in één of andere club...De film springt vanaf dan van psychiatrische inrichting, naar een concentratiekamp
Dat blijken flashbacks te zijn van de opportunistische Napolitaanse Pasqualino. Werkelijk...nu moet ik dus medeleven met iemand die zichzelf een onweerstaanbare vrouwenverleider beschouwt. (de film doet ook nooit iets om dit veranderen) En dat ook nog door een acteur die niet eens zo heel goed komisch talent bezat. Maar oh...het is een komedie? Tja natuurlijk een Burleske aangezien die ontstaan zijn in Italië...Zucht lachen met een lijk die scheten laat of regelmatig de vlezige vrouwelijke vorm afgeschilderd als komisch. Van satire of zwarte humor kan ik niet spreken...
Het gedrag van Pasqualino is meestal gewoon beschamend, gaat zelfs over de schreef als hij een vrouw verkracht en dat speelt om te lachen. (zelfs horrorfilms die dit soort scenes vaak veel explicieter in beeld brengen, beschouwen dit niet als grappig!) Echter die scene wekt ook geen enkele emotie op, er is geen afkeer (wat slechte zaak was) of een oordeel. Alles moest blijkbaar maar clownesk zijn?
Misschien zie ik deze film verkeerd en niet in de context van zijn tijd, want in 1975 werd het genomineerd voor vier Oscars (zelfs de eerste vrouwelijke regisseur die voor een Oscar genomineerd werd) en kreeg lovende recensies. Maar ik vond helemaal niets goed aan de film; het acteerwerk is overdreven, er was totaal geen connectie met de hoofdpersoon, als het al komische was, heb ik het grappige ervan niet kunnen ontdekken. Het was plomp en nogal achterhaald.
Shadowed
-
- 11345 messages
- 6677 votes
Categorie: 9.1 - Eén winnaar van de Gouden Leeuw in Venetië
Categorie compleet: 9
3 punten, totaal 3 punten
Bron: Televisie - BBC2
Quotering: 3,5*
Indrukwekkend geacteerd kostuumdrama met een gestileerde visuele invulling. Enkel de opbloeiende romance tussen vrijwel ieder personage kon me minder bekoren, maar verder geboeid gekeken naar de ontrafeling van deze film. Anna Paquin en Holly Hunter spelen allebei de rol van diens leven.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Categorie: 7.2. Bafta, jaren 2010-2023
Categorie compleet: 5, 8, 9, 10
3 punten, totaal 72 punten
Bron: bibliotheek
Quotering: 4,0*
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
25. In This World (Film, 2002)
Categorie: 7.3. Bafta, jaren 2000
3 punten, totaal 75 punten
Bron: bibliotheek
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
26. En Dag och en Halv (Film, 2023)
Categorie: 1.9. Zweden
3 punten, totaal 78 punten
Bron: Netflix
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
Categorie : 3.4 - China
3 punten, totaal 69 punten
https://www.looper.com/img/gallery/hidden-strike-everything-you-need-to-know/intro-1685507007.jpg
Toch wel een vermakelijke nonsens-actiefilm met Jackie Chan en John Cena als centrale figuren. Het leek soms op een B-versie van Mad Max. De dialogen en de interactie tussen Chan en Cena zijn eigenlijk best wel te pruimen. En er zijn wel enkele enorm gave actie-scènes. Maar soms is het compleet over-the-top zodanig dat het belachelijk begint te worden. Het schuim-gevecht tussen Chan en een tegenstander is gewoonweg lachwekkend. En de grote finale is uiterst onrealistisch. En dat de gehele film één en al CGI is, is bij momenten echt wel te zien. Verstand op nul en niet te veel aantrekken van het onzinnig verhaal. Eigenlijk is het dan toch nog een beetje genietbaar.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Categorie: 4.3 Burkina Faso
3 punten, totaal 30 punten
Bron: pindakaas
Quotering: 3.5*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/80000/80973.jpg?cb=1605165528
Toevalligerwijs zag ik Drissa Touré in persoon voordat ik ooit van de beste man gehoord had, en zag ik ook een documentaire over hem voordat ik een film van hem had gezien (allebei op IFFR, bij het best aardige Le Taxi, le Cinéma et Moi (Film, 2023) met Q&A van zowel de maker als hoofdpersoon). Nu is het dan toch de beurt aan Haramuya. Echt veel plot zit er niet in, de komedie uit de genreomschrijving kon ik ook niet echt ontdekken, maar alsnog was het best wel leuk om het leven in Ouagadougou te zien. Een streng-gelovige vader en zijn zonen die zich elk op hun eigen manier door het leven banen zonder veel met traditie of religie bezig te zijn. De cinema neemt ook een belangrijke rol in in de film, waarschijnlijk ook iets wat Toure gevormd heeft in Burkina Faso. Niet spectaculair en ook qua verhaal weinig bijzonder, maar alsnog wel een leuk inkijkje. Ik rond 'm naar boven af al was wellicht 3.0* ook wel te billijken.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
Categorie : 3.5 - Israël
3 punten, totaal 72 punten
Eigen rating : 2.5*
https://d21ehp1kf1k9m9.cloudfront.net/wp-content/uploads/2022/08/31153631/cinema-sabaya-resized.jpg
Eigenlijk is het niet meer dan een registratie van hoe een groep vrouwen, zowel uit de Joodse als de Arabische bevolking, een videoworkshop volgen. Lichtjes voel je de tegenstellingen naar boven komen en ook de persoonlijke privé-problemen waarmee de vrouwen worstelen, worden hier en daar zichtbaar. De verschillen in geloof. De verschillen in hoe men tegenover geaardheden staat. Huwelijksproblemen. Maar echt boeiend vond ik het niet.
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
FTV: ja
Categorie: 4.1 (Marokko)
3 punten, totaal 15 punten
Bron: eigen dvd-collectie
Quotering: 4,5*
Mooie en bemoedigende film over drie vrouwen die elk hun eigen zorgen hebben.
Samia, ongehuwd, hoogzwanger, wil na de bevalling haar kind onmiddellijk afstaan.
Abla, jonge weduwe, voor wie het leven niets ander biedt dan haar bakkerij en de zorg voor haar dochtertje.
Maar ook Warda, 8 jaar oud, die bij een introverte en moedeloze moeder moet opgroeien.
Heerlijk hoe het verhaal groeit van een koude, harteloze ontmoeting tot een warme, helpende band tussen de twee volwassenen; en hoe het jonge meisje daar haar aandeel in heeft.
De camera speelt voortdurend in op de gezichten, toont emoties; smart, droefenis, hoop, vreugde, geluk en ongeluk. En toont uitmuntende actrices.
Een extra pluim voor de jongste van de drie; wat een realisme, wat een enthousiasme...!https://www.maffswe.com/wp-content/uploads/2020/09/adam.jpg
joolstein
-
- 10828 messages
- 8912 votes
28. Delicatessen (1991)
Categorie: 7.2 '90 nominatie of winnaar Bafta
Categorie compleet: 5 + 6 + 8 + 10
3 punten, totaal 84 punten
Bron: eigen DVD-collectie
Waardering: 4,5*
https://www.alternateending.com/wp-content/uploads/2019/12/uaybyb5PuxIHrEhUAEnS4z4tK6H.jpg
In een post-apocalyptische wereld (waar iedereen kleding uit de jaren vijftig draagt) met voedselschaarste gebeuren er vreemde dingen....
Louison is een ex-clown die zijn partner (aap Livingstone) ook al zag worden geslachtofferd aan het voedseltekort en zodoende aan de slag gaat als klusjesman bij slager Clapet. Hij is tevens huisbaas van een bont gezelschap huurders; een dame die zelfmoordpogingen onderneemt, twee oude mannetjes die Omdraai-doosjes fabriceren, een gezin met twee pestende zoontjes, een man in de kelder met slakken en kikkers en de bijziende slagersdochter. Regelmatig komt de postbode langs en ze hebben last van vegetarische Troglodisten.
Nu is er niet zozeer een echt verhaal maar meer een soort, "uit het leven van een de maffe bewoners van Parijs appartement" Echter elke mogelijke verveling wordt weggehouden door buitengewoon en verbazingwekkend inventief de juiste toon te raken. De film zelf is opgenomen met een zonovergoten oranje filter dat alles een zweterig hete gloed geeft. De soundtrack is een mix van vreemde geluidseffecten en eigenzinnige instrumentale nummers.
Maar de nadruk lig vooral bij de visuele kwaliteiten, op allerlei technische en ingenieuze scènes, mechanische trucs en licht humoristische gebeurtenissen. Enkele geniale scènes zal ik als kijker niet meer vergeten! Wow... die scene van Louison die samen met een vrouw een piepende veer van het krakende bed al schommelend op de maat van de muziek opspoort...!
In 1995 zag ik "La Cité des Enfants Perdus" een overdonderd Sciencefiction-verhaal, wat nooit meer uit mijn top-10 is verdwenen maar deze debuutfilm (ongelooflijk een eerste film) mag er ook zeker wezen! Het is prachtig geregisseerd, heeft een uniek visueel ontwerp, maak slim gebruik van muziek, is ongelooflijk inventief en fantasievol en de vreemde personages zijn om van te houden Heerlijk stukje film-maken!
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Mooie film idd Boenga, ik heb die met Miss Milton nog in de bios gezien een paar jaar geleden, toen we net de eerste 'intelligente lockdown' hadden beleefd.
Binnenkort haar nieuwe film Le Bleu du Caftan (2022) maar eens kijken, die schijnt ook erg goed te zijn.
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
Mooie film idd Boenga, ik heb die met Miss Milton nog in de bios gezien een paar jaar geleden, toen we net de eerste 'intelligente lockdown' hadden beleefd.
Binnenkort haar nieuwe film Le Bleu du Caftan (2022) maar eens kijken, die schijnt ook erg goed te zijn.

Ondertussen ben ik best wel al heel blij met de challenge. Zowel Mar Adentro als deze Adam, de laatste twee, zijn het soort films dat ik zoveel mogelijk opkoop (nog steeds op dvd), maar die ik eigenlijk toch niet zo snel uit de kast haal om naar te kijken. Deze challenge is een aanzet om dat toch te doen - met véél kijkplezier tot gevolg.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Wat mijn kijkprioriteit betreft ervaar ik wat hetzelfde. Wat ik zelf heb liggen, wordt meestal vooruit geschoven en uitgesteld. Films met een deadline (bibliotheek, TV) of trending status (streaming) krijgen meestal voorrang. Tenzij het écht voor de volle 200% mijn interesse opwekt natuurlijk. Het aanbod en de algemene interesse is zo groot dat er altijd wel iets anders is dat ik wil zien. Ik laat me eigenlijk ook vlot leiden door lijstjes (deze challenge, de MM Pegasus-lijst, tips van MM-leden ...) om te bepalen wat ik zie.
Ik heb het soms al zover gekregen dat ik DVD's die ik in bezit heb, (gratis weliswaar) ontleen in de bibliotheek om er dan toch maar eens naar te kijken. 
cinemanukerke
-
- 1820 messages
- 1037 votes
3. Der Himmel über Berlin (Film, 1987)
FTV : ja
Categorie : 7.1 Nominatie Bafta jaren '80
Categorie compleet : -
3 punten , 9 totaal punten
Bron : DVD, eigen collectie
Quotering : 2
https://www.moviemeter.nl/images/cover/3000/3691.jpg?cb=1551980568
Berlijn heeft me nooit erg aangesproken maar na het zien van Der himmel über Berlin moet ik mijn mening herzien. Berlijn spreekt me TOTAAL niet aan. Braakliggende terreinen met een circus en (ocharme) 1 olifant, bibliotheek als meeting point, een koffiekar op de hoek en we zijn zo goed als rond.
Nee, DHUB heeft me niet kunnen bekoren. Ondanks de prachtige zwart wit fotografie en een knappe score toch haalt eentonigheid de bovenhand. Wim Wenders wil ons laten kijken in de ziel van Berlijn én Berlijners (zo interpreteer ik alvast) maar dat zal vast veel interessanter op papier geleken hebben dan op film. Er zijn goede momenten, vooral in het begin met mooie camerabewegingen en knappe montage die door geluidsoverlapping wordt bepaald. Zo zweven we eigenlijk van de ene locatie naar de andere. Goed. Ook de zogenaamde stream of consciousness van de Berlijners is het begin wel een interessante ontwikkeling. Maar snel ebt dit weg en krijgen we oeverloos filosofisch gepraat waar zelfs een Nietzsche of een Kant zich in hun graf zou omdraaien. En ja hoor, de omschakeling van zwart wit naar kleur, ik heb het door Meneer Wenders maar of dit nu een meerwaarde is ?
DHUB flirt met avant garde. Experimentele vertelling over de samenleving en hun zorgen. Het deed me af en toe denken aan Tree of life van Terence Malick. En er zit in DHUB ook een klein scheppingsverhaal in. Als bonus is er een fragment van een optreden van Nick Cave and the bad seeds te zien. Ik kan begrijpen dat Wenders zich graag associeert met kunstenaars zoals Nick Cave.
Ik ben pas weg op mijn rondreis en ik mis België nu al. Ik lees in de krant dat mijn vaderland al een week in de ban is of onze Minister van Justitie al of niet tegen een politiecombi heeft geplast. Nee, eentonigheid is iets dat we zeker geen last van hebben in België.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
11. Pieta (Film, 2012)
Categorie: 9.1 Winnaar Gouden Leeuw Venetië
Categorie compleet: 9
3 punten, totaal 33 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/83000/83835.jpg?cb=1552823810
Kim Ki-Duk, vrolijk word je er niet van, maar fraaie films maken kan ie wel. In Pieta is de setting wat stadser dan ik van 'm gewend ben. In de donkere onderbuik van Seoul volgen we de harde, afgestompte afperser Kang-Do, die wanbetalers met bruut geweld verminkt om verzekeringsgeld te innen. Maar als hij een vrouw tegenkomt die beweert z'n moeder te zijn, gaat er een nieuwe wereld voor 'm open en beleeft hij zelfs z'n nooit meegemaakte kindertijd weer een beetje. Niet dat het daarvan minder grimmig wordt; net als in veel andere Kim Ki-Duk's gaat dit over een heel vreemd soort liefde tussen twee hele gemankeerde personen, en ook hier komt er incest en verkrachting kijken bij de moeder-kind-relatie. En hoewel Kang-Do zeker gevoeliger wordt gedurende de film blijft er een hoop (geïmpliceerd) geweld en blijft de setting aan de onderkant van Seoul groezelig. En is de Oedipale relatie en het verbitterde wereldje van loan sharks en slachtoffers van Kang-Do waarin zowel moeder als zoon ook niet heel vrolijkmakend. Al komen er zowaar wat tedere momenten naar boven, wat zwarte humor, en over het algemeen heb ik toch weer geïntrigeerd gekeken naar deze filmisch fraaie Pieta. Misschien niet m'n favoriete Kim Ki-Duk (dat blijft het nogal atypische Bom..., en ook Samaria en Seom vond ik een tandje beter), maar alsnog een prima film van een regisseur die me eigenlijk nooit echt teleurstelt. Op filmgebied dan.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
Categorie : 3.6 - Zuid Korea
3 punten, totaal 75 punten
https://hips.hearstapps.com/hmg-prod/images/lee-yeon-jeon-do-yeon-kill-boksoon-64245bbedfe8f.jpg
De Zuif Koreaanse versie van John Wick. Alleen is het nu een vrouwelijke John Wick. Gil Wick
Ook hier een verzameling huurmoordenaars die voor een bedrijf werken volgens strikte regels en waar men bij het niet voltooien van een opdracht zware consequenties moet verduren. Het verschil met de echte John Wick films is de hoeveelheid actie/vechtscènes. Bij John is er een overkill aan actiescènes (vooral bij de laatste episode) waardoor je eigenlijk op een bepaald moment er ongeïnteresseerd naar kijkt. Bij "Kill Boksoon" is het het gebrek aan zulke scènes. Toegegeven, die wat er in zitten zijn een lust voor het oog. Vooral de finale waarbij Gil elke mogelijke uitkomst voor ogen heeft is prachtig om te zien. Spijtig genoeg moet je ellendig lange dialogen doorstaan voordat het weer loos gaat. De film vond ik ook veel te lang. En uiteindelijk is voor Gil het opvoeden van haar dochter zwaarder dan de opdrachten die ze krijgt. Toch een verdienstelijke poging van de Zuid Koreanen 
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Categorie: 1.10. Estland
3 punten, totaal 81 punten
Bron: Sooner.be
Quotering: 3,0*
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
28. Nae Meorisokui Jiwoogae (Film, 2004)
Categorie: 3.7. Zuid-Korea
3 punten, totaal 84 punten
Bron: Youtube
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Categorie: 6.4. Winnaar Oscar 1960
3 punten, totaal 87 punten
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
30. La Nuit Américaine (Film, 1973)
Categorie: 6.5. Winnaar Oscar 1974
3 punten, totaal 90 punten
https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/5000/5073.jpg?cb=1523105935
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Categorie: 2.2 - Mexico
3 punten, totaal 45 punten
Waardering: 2*
https://bilgizulam.com/wp-content/uploads/2023/08/3-20.jpg
Een remake van twee Canadese films met bijna dezelfde titel. Op zich een solide productie. Leuke setting. Leuke acteurs. Leuk verhaal. Maar niks origineels ten opzichte van de eerdere films. Voor de kijker die geen van de eerdere producties heeft gezien, zal deze film vast een plezierige beleving zijn.
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
16. Ali Zaoua, Prince de la Rue (2000)
Categorie: 4.6 - Marokko
3 punten, totaal 48 punten
Waardering: 4*
https://de.web.img2.acsta.net/r_1920_1080/medias/nmedia/00/02/23/63/69197492_ph1.jpg
Ali Azoua is een Marokkaanse film die het verhaal vertelt van een paar straatkinderen in Casablanca. De film begint welhaast als een documentaire als hij inzoomt op de sloppenwijken van Casablanca waar drie kinderen een bijzondere vriendschap onderhouden. Drie kinderen die gedwongen zijn om in een wereld te leven zonder ouders of andere volwassenen die voor hen zorgen. Kinderen die in een gekmakende mix leven tussen kind zijn en kind willen zijn, maar daartoe amper in staat zijn omdat het harde leven op straat hun dwingt om voor zichzelf te zorgen en volwassen beslissingen te nemen. Hard. Ontroerend. Mooi.
cinemanukerke
-
- 1820 messages
- 1037 votes
4. Sala Samobójców. Hejter (Film, 2020)
FTV : ja
Categorie : 1.3 Polen
Categorie compleet : -
3 punten , 12 totaal punten
Bron : Netflix
Quotering : 3;5
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1128000/1128751.jpg?cb=1597297455
De Poolse cinema kwam ooit op mijn pad door slechts 1 kast en 2 mannen (de kortfilm van Polanski dus) en dan doorgetrokken op zoek naar het mes in het water (Noz w wodzie - ook Polanski) en dan verder naar ... tja, vanaf dan een blinde vlek en dus was het een aangename verrassing om te zien dat de Poolse cinema dezer dagen moeiteloos kan aanknopen met de moderne hedendaagse cinema. Hejter is namelijk een goedgemaakte onderhoudende film die vooral iets te vertellen heeft (wat ze in Hollywood nog al eens durven te vergeten).
Ik had het kunnen weten dat er in Polen wat beweegt want ook David Lynch is fan. Tijdens een bezoek aan de Poolse filmschool was hij zo enthousiast over het talent dat hij verschillende sequenties heeft opgenomen met Poolse acteurs in een studio én op locaties die hij in zijn sublieme Inland empire heeft gemonteerd.
Hejter is dus een zeer goede film. Allereerst het thema van manipulatie van sociale media en fake news. Alhoewel dit zeer actueel is door de Trump jaren als president en door Rusland in de Oekraïense oorlog heb ik dit nog niet in veel films gezien. Manipulatie door PR bureaus die ingehuurd worden door bedrijven om imago schade aan hun concurrenten te bezorgen. In Hejter is het dan maar een kleine stap naar politiek en oppert men in de film zelfs een theorie hoe een 'lonely shooter' toch beïnvloed kan worden door terroristen.
Het hoofdpersonage Tomasz is een ambigue figuur. Hij wordt ingeleid als een student die plagiaat pleegde met zijn scriptie, heeft blijkbaar een talent om informatica te (mis)bruiken voor persoonlijke doeleinden. Maar het is ook een persoon die wil opklimmen in de maatschappij (er wordt gesuggereerd dat hij van eenvoudige afkomst is) en is verliefd op een meisje maar wordt koud gedumpt.
Klassenmaatschappij is een constante onderlaag in de film. Ook de maatschappij kritiek. Niet alleen door het thema (we leven dus in een georkestreerde wereld) maar ook sociaal. De vluchtelingen problematiek is sterk aanwezig in de film, de tegenstelling tussen (extreem) rechts en links ook.
De titel (volledige titel is 'Sala Samobojcow. Heijter' wat betekent letterlijk : hal van zelfmoord. Hater) vat mooi samen wat de insteek van de film is.
Er is een individuele haat (hoofdpersonage tgo het gezin van zijn ex vriendin) en een maatschappelijke haat (bewoners tegenover de vluchtelingen).
Hejter krijgt net geen 4 sterren omdat het verhaal af en toe zichzelf in de staart bijt (bv waarom is hij zo obsessief in het neerhalen van de politieke kandidaat, wat is zijn relatie met hem en wat is nu zijn houding tgo zijn ex vriendin) maar de finale is zeer sterk en de epiloog onrustwekkend en subliem.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
12. Hobson's Choice (Film, 1954)
Categorie: 10.1 Winnaar Gouden Beer Berlijn
Categorie compleet: 9, 10
3 punten, totaal 36 punten
https://image.tmdb.org/t/p/w780/wDGkUHdNjYUtApr2273TMOzT8UK.jpg
Fijne Britse komedie uit de oude doos. Conservatieve zatlap van een vader, erg goed gespeeld door Charles Laughton, heeft het maar moeilijk met z'n drie dochters onder de duim houden. Het is een vermakelijke klucht, die er goed uitziet en in een leuk tempo doorkabbelt. Charmant, wel wat licht oubollig op momenten, en ook John Mills als de wel heel simpele Will Mossop kon ik wat minder waarderen. Maar alsnog prima vermaakt met deze lichtvoetige sociale satire.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Categorie: 8.1 Winnaar Gouden Palm Cannes
Categorie compleet: 8-10
3 punten, totaal 39 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/3000/3223.jpg?cb=1479669320
Warme, kleine film die een paar grote prijzen in de wacht heeft gesleept (zowel de Oscar als Cannes), al had ik dat bij een film als dit niet verwacht. Sympathiek is de film wel, over de heel herkenbare Marty - aardige kerel, maar niet zo gelukkig in de liefde, en zijn verstokte vrijgezelschap levert hem een hoop gezeik op van zijn familie. Tot hij op een gegeven moment wel de ware tegenkomt, en ondanks druk van zijn playboy-vriendjes toch voor haar kiest. Ernest Borgnine doet het knap door Marty heel geloofwaardig neer te zetten, zonder dat hij onsympathiek, al te sukkelig of saai wordt. De andere rollen zijn wel wat karikaturaal af en toe, vooral de traditionele Italiaanse typetjes zijn misschien herkenbaar maar ook ontzettend irritant. Ik zou met een moeder als dat al sowieso vijf staten verderop zijn gaan wonen; de andere vrouwen zijn niet veel beter; en ook beste vriend Ange is een egoïstische zak hooi. Maar verder een wat simpele, maar ook leuke en lieve film waar ik het toch een beetje warm van kreeg. Al helpen de tropische temperaturen daar ook wel aan mee.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
14. Hyènes (Film, 1992)
Categorie: 4.4 Senegal
Categorie compleet: 8-10
3 punten, totaal 42 punten
Quotering: 4.0*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/28000/28675.jpg?cb=1546888780
Ik vond dit toch wel een fijne film, hoor. Djibril Diop Mambety (schijnbaar ook de oom van Mati Diop van Atlantiques) heeft niet veel films gemaakt - de Afrikaanse klassieker Touki Bouki en deze Hyènes, maar aanraders zijn dat allebei. Hyènes heeft vooral een ongemakkelijk sfeertje. In het Senegalese stadje Colobane is niet veel te doen, maar daarbinnen is winkelier Dramaan Drameh een graag geziene gast. Dat verandert als een steenrijke vrouw terugkeert naar Colobane, met grote wrok richting Dramaan - die haar als tiener zwanger heeft achtergelaten, waardoor ze verbannen is, ze zich op hoeft moeten werken in de prostitutie én ze haar kind is kwijt geraakt en op wiens hoofd ze nu een grote geldprijs zet. Het ambigue gevoel en gedrag van de dorpelingen zorgt voor een lekker donker sfeertje, al is er ook genoeg humor en lichtvoetigheid te beleven. Leuke gesprekken, fraaie beelden met als setting een woestijnachtig kuststadje, en ook een interessante ontknoping als Dramaan zich opoffert, in lucht opgaat en Diop Mambety ook duidelijk verwijzingen maakt naar traditie vs moderniteit en (de)kolonisatie. Het dorp verkoopt z'n ziel, z'n tradities en z'n moraliteit aan het grote geld/het Westen, en zal nooit meer het oude Afrika worden.