- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Movie world challenge
Movie world challenge
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
FTV
Categorie: 4.1: Senegal
Categorie compleet: -
3 punten, totaal 12 punten
Bron: Facebook Livestream: Sands Films
Waardering: 4*
https://ilarge.lisimg.com/image/16870056/960full-touki--bouki-%281973%29-screenshot.jpg
Ik ben verder niet zo bekend met de Afrikaanse cinema, zover die buiten Egypte, Zuid-Afrika en Nollywood (Nigeria) überhaupt bestaat. Maar deze film uit Senegal leek nog wel enigszins iets te kunnen zijn. Vooraf niet zulke hele hooggespannen verwachtingen, de film is ook niet perfect, maar toch best wel interessant/intrigerend/anders. De Senegalese "Au Bout de Souffle" zit wat in. In ieder geval niet het gevreesde sociaal realisme, klein beetje magisch realisme. Godard 10 jaar later in Dakar. Toch wel aangenaam verrast hier.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
3 Memoirs of a Geisha (Film, 2005)
FTV : ja
Categorie : 3.3 Japan
Categorie compleet : /
3 punten, totaal 9 punten
Bron : eigen dvd collectie
Quotering : 4 *
(afbeelding)
Deze wordt op MM en IMDB als Amerikaans bestempeld ... 
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
Fisico Ik zie toch bij beide Japan staan ...maar ach oké laat maar varen hé
Voorals je nog meer films wil gaan kijken....Het klopt wel dat Japan er staat maar in het reglement; 1e productieland geldt (bron: IMDB óf MM, kan soms verschillen)
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Het viel me op omdat ik hem een maand terug zelf ook zag en ik toen ook licht ontgoocheld was dat ik geen streepje bij Japan kon zetten 
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
12. Ramona (2022)
FTV: JA
Categorie: 1.5 - Spanje
3 punten, totaal 36 punten
Waardering: 3*https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2022/Ramona/001.jpg
Een romantische komedie waarin veel wordt gepraat. Voornamelijk gefilmd in zwart-wit vertelt de film van een liefdesgeschiedenis die berust op toevalligheden. Het verhaal is lichtvoetig van toon en zet de titulaire vrouw centraal die stevig in het leven staat maar door een toevallige ontmoeting met een man twijfel krijgt over de stevigheid van haar bestaan. Ramona is een aardige film maar mist ondanks het vele gebabbel af en toe wat realiteitszin en heeft bovendien niet veel diepgang. De film heeft wel charme, is een beetje grappig en heeft een leuke hoofdrol van Lourdes Hernández. Inhoudelijk niet altijd even pakkend en soms wat zoetjes. Het had van mij wel iets spicier en confronterender gemogen.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Categorie: 1.8. België
Categorie compleet: 5, 8, 9, 10
3 punten, totaal 66 punten
Bron: Sooner.be
Quotering: 3,5*
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Categorie: 3.6. Japan
Categorie compleet: 5, 8, 9, 10
3 punten, totaal 69 punten
Bron: Sooner.be
Quotering: 4,0*
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
8. Kynodontas (Film, 2009) - MovieMeter.nl
https://melinahadjiargyrou.files.wordpress.com/2017/10/dogtooth-3.jpg
FTV: Ja
Categorie: 1.3 Griekenland
3 punten, totaal 24 punten
3*
9. NO (Film, 2012) - MovieMeter.nl
https://magyarhangya.hu/wp-content/uploads/2016/02/Gael-y-Antonia-1280x720.jpg
Categorie: 2.1 Chili
3 punten, totaal 27 punten
3.5*
10. Die Blechtrommel (Film, 1979) - MovieMeter.nl
Categorie: 6.4
3 punten, totaal 30 punten
3.5*
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
No was een zeer fijne film. Alleen de groezelige, soms documentair-achtige stijl kon me niet echt bekoren. Dogtooth was een flinke tegenvaller. Iets te 'weird' naar mijn smaak. The Lobster, The Killing of a Sacred Deer en vooral The Favourite konden me toch meer bekoren. ook vreemde films, maar toch iets toegankelijker naar mijn mening.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
FTV : Ja
Categorie : 2.5 - Venezuela
Categorie compleet : 1/8
3 punten, totaal 60 punten
Eigen rating : 2.5*
https://www.ennetflix.mx/media/bgimages/80048493/2513c291c969c94ce2787c324b88b6ded555dac6.webp
Nope, niet bepaald iets opwindends, deze film. Ok, Eloisa Maturen ziet er wel beeldschoon en engelachtig uit. Met zo'n onschuldige, bijna tienerachtige blik. Wachtend om haar bloempje te laten plukken tijdens haar eerste lesbische ervaring. En de omgeving waar de vrouwen vertoeven ziet er paradijselijk uit. Dus dat krijg je ook voorgeschoteld. Prachtige beelden van subtropisch, azuurblauw water en witte stranden met palmbomen. En ook nog wat prachtige onderwater-scènes met kleurrijke koraalriffen vol tropische vissen. Maar verder vond ik het allemaal iets te voorspelbaar en ongeïnspireerd. Het einde voelde aan alsof men er zo snel mogelijk een punt achter wilde zetten. Geen film die een diepe indruk naliet.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
Oempf al meer gekeken dan dat ik tijd heb om te registeren Vandaag wat tijd gevonden voor deze twee;
21. Kung Fu (2004)
Categorie: 7.1 2000-09 nominatie of winnaar Bafta (Hongkong / China)
Categorie compleet: 8 (Palme d'Or)
3 punten, totaal 63 punten
Bron: potje Pindakaas
Waardering: 3,5*
https://onecms-res.cloudinary.com/image/upload/v1640980748/8days-migration/yuen-qiu-kungfu-hustle-data.jpgLolligheid met Kung Fu en Stephen Chow. Om eerlijk te zijn heb ik niet veel Stephen Chow-films gezien. Net als dat het aantal Jackie Chan-films op een hand zijn te tellen. Dit omdat Komedie niet direct mijn favoriete genre is, maar dat wil niet zeggen dat ik niet kan genieten van doordachte, komische momenten die deze film zitten! De film haalt inspiratie uit uiteenlopende films (Looney Tune, traditionele kung fu films, gangsterfilms en zelfs ‘The Matrix’) en speelt zich af in een sloppenwijk in Shanghai genaamd Pig Sty Alley die wordt geterroriseerd door de Axe Gang. Deze vete tussen de Pig Stygians en de Axe Gang is een excuus voor een reeks tekenfilm-slapstickhumor. Dat over-de-top werk is gelukkig ook bijzonder inventief en daardoor vaak grappig. Alhoewel niet alles even goed werkt. Sommige grappen zijn flauw, bepaalde actiescènes werden verbeterd met mindere goede CGI-effecten. Echter de kleurrijke personages met overdreven eigenschappen en vaardigheden de heerlijke kungfu-actie en de steeds absurder wordende stunts maken dat meer dan goed!
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
22. Mongol (2007)
Categorie: 7.1 2000-09 nominatie of Oscarwinnaars (Rusland)
3 punten, totaal 66 punten
Bron: eigen DVD-collectie
Waardering: 4*
https://media.port.hu/images/000/154/397.jpg
Nadat Temüjin, de zoon van een Khan van een Mongoolse stam op 9-jarige leeftijd zijn bruid Börte heeft uitgekozen verliest hij zijn vader. Berooid, verbannen uit zijn stam, op de vlucht, een ontmoeting met vriend en latere rivaal, Jamuka, gevangen genomen, ontsnapt, opgegroeid tot jonge man, getrouwd, zijn vrouw ontvoerd, wraak en later op nieuw gevangen genomen. o beetje alle pech in de wereld.Nu zal je misschien denken Temüjin...wie...? Nou dat jongentje zal uitgroeien tot de gevreesde Dzjengis Khan.
Hoewel de film behoorlijk accuraat is in zijn weergave van het leven op de Mongoolse steppen. Is dit echter niet het verhaal van hoe Temudgin de populariteit en macht verzamelde die nodig waren om de Mongoolse en Turkse stammen te verenigen. De nadruk ligt hier veel meer spirituele overleving en romance tussen Temüjin en Börte (enige liefde, Wikipedia kent een lange lijst van zijn vrouwen) Soms was de verhaallijn ook wat chaotisch, springt soms enigszins van de ”hak op de tak” Ondanks dat en het gebrek aan biografische geloofwaardigheid is de film bepaald geen mislukking!
Dat komt omdat het een spectaculaire audiovisuele filmische ervaring was. De kostuums en sets zien er authentiek uit en in de score is regelmatig meeslepende keelzang te horen, de cinematografie is uitstekend en de uitbeelding van de weidse Mongoolse natuur (alleen geen Mongolië maar China en Kazachstan) gaf de film net iets meer, maar ook door de overtuigende gevechtsscènes van de Chinese gevechtsregisseur Xiaoyang Chang (Hero, House of Flying Daggers) Daarnaast levert de gevarieerde cast, bestaande uit Chinese , Mongoolse en Russische acteurs, uitstekend werk. JA dit was zeer vermakelijk en het slaagt er in om episch te zijn!
Saillant detail; het was blijkbaar de bedoeling om van deze film een trilogie te maken, helaas is het daar nooit van gekomen en kwam regisseur Sergei Bodrov tijdens de opnames van zijn tweede speelfilm om het leven bij een sneeuwstorm.
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
Categorie : 1.1. Nederland
categorie compleet : /
3 punten, totaal 9 punten
Bron : dvd collectie
Quotering : 3,5*
https://assets.filmladder.nl/uploads/imdb_still/asset/000/045/287/45287/large_82b46e22ba684aa1.jpg
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
Categorie : 3.3 Australië
Categorie compleet : /
quotering : 3*
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
21. La Noche de 12 Años (2018)
FTV : Ja
Categorie : 2.6 - Uruguay
Categorie compleet : 1/2/8
3 punten, totaal 63 punten
Eigen rating : 4*
https://ficip.com.ar/wp-content/uploads/2019/04/01-COIL-LA-NOCHE-DE-12A%C3%A6OS-4.jpg
Indrukwekkende, beklijvende film. Ik ben niet echt een geschiedenis-freak. Dus over de situatie in Uruguay toen in die tijd weet ik bitter weinig. In ieder geval geen plezier om in die militaire dictatuur te leven. Nog maar eens een bewijs hoe rot de wereld op bepaalde plaatsen is/was/hoogstwaarschijnlijk blijft. 2 Uren aan ellende, mensonterende situaties, folteringen zowel psychisch als fysisch en ellenlange wanhoop. Daartegenover staat dan het uithoudingsvermogen, hoop en onuitputtelijkheid van de 3 mannen. De WC-scène lijkt in eerste instantie komisch. Maar achteraf gezien was het gewoon een voorbeeld van de sadistische en voor mens onwaardige behandeling ze ondergingen. Pakkend einde met het gevoelig gezongen Sound of Silence en de vrijlating van alle Tupamaros leden.
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
Categorie : 8
Categorie compleet : 8
3 punten, totaal 15 punten
quotering : 3*
https://assets.mubicdn.net/images/film/976/image-w856.jpg?1505436949
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
26. À Mansourah, Tu Nous as Séparés (2019)
Categorie: 4.3 Algerije
Categorie compleet: 2, 3, 8 - 10
3 punten, totaal 78 punten
Bron: Eigen Pindakaas Collectie
Waardering: 2.8*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1127000/1127783.jpg?cb=1577644416
Langzame docu die wat mij betreft iets pakkender had mogen zijn, gezien zijn onderwerp over displaced persons en verwoeste gemeenschappen en dorpen.
*
Categorie: 4.4 Ivoorkust
3 punten, totaal 81 punten
Bron: YouTube
Waardering: 2.5*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/672000/672712.jpg?cb=1474792725
Sommige films zijn niet zo denderend, maar je je bent toch blij dat ze gemaakt zijn. Deze microbudget rise-and-fall uit Ivoorkust is er zo eentje. De film ontbeert focus en ik weet niet of die narrator voor mij helemaal werkt, maar in een land zonder goede filmindustrie dwingt het toch wel enige bewondering af, ook al is het best ongepolijst.
*
Categorie: 4.5 Nigeria
3 punten, totaal 84 punten
Bron: Eigen pindakaas
Waardering: 3,2*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/pbcM0G3VOsZeauUeLVTVE4Qmxvz.jpg
Onze Joolstein was niet heel enthousiast, maar ik denk dat The Lost Okoroshi (2019) de beste Nigeriaanse film is die ik ooit zag. Dat zegt niet véél met parels als The Duplex (2015) en Lionheart (2018), maar de "vorige-beste-Nigeriaanse-film-die-ik-ooit-zag" was Eyimofe (2020) is teveel weggezakt om stand te houden tegen dit eigenzinnige werkje, al heeft die een hogere IMDb rating en spreekt de trailer best aan; ik vertrouw op mijn cijfer toen en nu.
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Categorie: 1.6 - Denemarken
3 punten, totaal 39 punten
Waardering: 2*
De film laat zien dat zelfs de afgeschermde omgeving van een internaat niet in staat is om de seksuele ontwikkeling van jonge mensen tegen te houden dan wel in gewenste banen te leiden. De pogingen van het strenge en verstandelijke schoolbestuur schijnen eerder averechts te werken. Hiermee is de film inhoudelijk wel gekraakt, volgens mij. De film biedt geen nieuwe inzichten. Geen schokkende taferelen. Eigenlijk vond ik de film niet bijster interessant. Beetje aan de saaie kant zelfs. En bovendien nogal rommelig geënsceneerd en zonder aansprekende personages. Ik had graag wat meer ronding in de personages en wat meer lijn in het verhaal willen zien. Nee, niet onder de indruk.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
11. Zhena Chaikovskogo (Film, 2022) - MovieMeter.nl
Categorie: 1.4 Rusland
3 punten, totaal 33 punten
3.5*
Ja, dit was schitterend. Er zitten wat trage momenten in de film en niet alles werkt, maar boeiend is het zeker. Heerlijke rol ook van Mikhaylova.
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
FTV: ja
Categorie: 6.1 (2000)
Bron: eigen dvd-collectie
Quotering: 4,5*
Bijzonder mooi en meeslepend drama - althans toch voor wie dit een interessant onderwerp vindt én zich kan vinden in levensvisie (nou ja) van het hoofdpersonage.
Het acteerwerk van Bardem in gewoon fantastisch, ook al rekening houdend met het feit dat hij hier alléén maar kan spelen met zijn gezicht, en met woorden. Het zal uiteraard wel de bedoeling geweest zijn Ramón een bijzonder sympathieke uitstraling te geven; ook als neutrale kijker kan je, denk ik, niet anders dan met hem meeleven en hopen dat hij z'n eigen keuze mag volgen.
Het bezoek van de priester en de bijhorende dialoog vond ik het enige moment dat het verhaal even inzakt: te goedkoop, een het gesprek dat nauwelijks inhoud of diepgang heeft, een te simpele manier om even met de kerk te spotten.
Maar verder vind ik dit van de allerbeste cinema; drama dat nooit over-dramatiseert (alleen wanneer de rolstoel in de bestelwagen wordt gezet, het moment van afscheid, was echt wel hard en doet de kijker even in een spiegel kijken), en van begin tot einde blijft boeien.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
Categorie: 6.5 '80 nominatie of Oscarwinnaars (Hongarije)
3 punten, totaal 69 punten
Bron: Potje Pindakaas
Waardering: met een beetje goede wil een zeer krappe 2,5*
https://thecinematheque.ca/assets/images/films/_large169/Redl_web1.jpg
Alfred Redl (1864 - 1913) was een militaire officier die carrière maakte in het Oostenrijks-Hongaarse leger en opklom tot het hoofd van het Evidenzbureau, de contraspionageafdeling. Hij was een van de leidende figuren die radicale innovaties en het gebruik van geavanceerde technologie introduceerde in het spionagewerk van vóór de Eerste Wereldoorlog. Een film waarvan ik de keuzes die het maakt niet goed begrijp. Het scenario, waarvan men aan het begin al aangeef dat het fictief is en losjes geïnspireerd is op een toneelstuk, werd zeer taai opgevoerd. Vanaf het begin als je Redl als kleine jongen ziet wordt er gehamerd op zijn keizersgezindheid (Franz Josef) en dat hij van lage afkomst was, Hier komen als hij hogerop komt ook nog het Joods zijn en de aantrekkingskracht voor mannen bij. De film krijgt daardoor iets weg van een langzaam bewegende en repetitieve formule. Die met een grote hoeveelheid aan scènes met aristocratische geneugten, pianorecitals, theerituelen, pratende of overleggende soldaten of opdrachten uitdelende superieuren het te vaak probeert duidelijk te maken? Pas in de laatste veertig minuten werd het interessanter als aartshertog Franz Ferdinand een web van intrige spint, en het uiteindelijk onontkoombare einde. Helaas was ook het einde vrij langgerekt. Tja en als de film uit 1985 er meer uitziet als iets wat in de jaren '60 werd opgenomen met dezelfde uit die tijd stammende acteerwerk....is het een best zware opgave om het die lange speeltijd vol te houden. De uniformen, kleding en locaties zagen er dan weer wel authentiek uit maar als je verhaal toch al fictief was waarom zoveel inzetten op een grijzere werkelijkheid.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
Categorie: 10 Gouden Beer of Goldener Bär (China)
Categorie compleet: 8 (Palme d'Or) + 10 (Goldener Bär)
3 punten, totaal 72 punten
Waardering: 3*
https://image.tmdb.org/t/p/original/dq2KPiHyfHrq22nh86iBO5t9yk4.jpg
De afgehakte lichaamsdelen van een man worden gevonden in verschillende steenkoolfabrieken. Rechercheur Zhang Zili gaat op onderzoek uit, maar dat loopt fout. Als vijf jaar later er weer een moordenaar toeslaat wordt zijn hulp ingeroepen en ontdekt hij dat alle slachtoffers in verband staan met dezelfde jonge vrouw. Dit plot klinkt misschien als een spannende detectivethriller uit een Scandinavisch land maar niets minder waar! Deze film komt namelijk uit China en wil een Aziatische Neo-noir zijn. Je weet wel zo'n film waarin een eenzame held en een femme fatale met intriges om elkaar draaien. Het probleem echter met ‘Vuurwerk op klaarlichte dag’ (wat de letterlijke titel is en een locatie in de film) is dat het slimmer wil overkomen dan het in werkelijkheid is. De film reserveert ook (te)veel tijd voor karakterontwikkeling en pogingen om mysterieus en ‘vreemd’ te zijn. Een keuze die ervoor zorgt dat het tempo van de film vertraagd. Daarnaast is die wankele lijn tussen karakterstudie en whodunit ook de reden dat het nooit spannend werd. Wel een vakkundig gefabriceerde misdaadthriller met een paar aardige camerashots en sfeerschepping maar menig Britse en Scandinavische thriller was een pak spannender.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
Halverwege de challenge!
25 Kapò (1959)
Categorie: 6.6. '60 nominatie of Oscarwinnaars (Italië)
Categorie compleet: 8 (Palme d'Or) + 10 (Goldener Bär)
3 punten, totaal 75 punten
Waardering: 3*
https://prod-images.tcm.com/Master-Profile-Images/kapo1959.80100.jpg
Deze film was één van de eerste verhalende films die expliciet het onderwerp van de Holocaust (de gruwelijkheden van concentratie- en werkkampen) verbeeldde. Destijds controversieel omdat een paar jaar na uitkomen, regisseur Jacques Rivette en 30 jaar naderhand een zelfingenomen filmcriticus Serge Daney moeite hadden met een één enkel tracking shot van een vrouw die zich van het leven beroofd door tegen een elektrisch geladen hek op te lopen. Gek genoeg is dat juist één van de scenes die de meeste indruk achterliet tussen het regelmatig tranentrekkende melodrama.
De film is een soort coming-of-age verhaal en gaat over Nicole/Edith, een veertienjarig Joods meisje dat opgroeit in een werkkamp en om aan ellende te ontsnappen, leert ze haar onschuld te offeren. Ze ruilt haar lichaam voor relatieve comfort; wat eten, een beetje warmte, een paar uur zonder werk. Deze film wisselt krachtig realisme af met chaotische melodrama. Al kan die chaos ook komen doordat men werkte met een internationale cast en alles in het Italiaans werd nagesynchroniseerd. Wel een dappere poging met de juiste bedoelingen, maar sommige gedeeltes waren niet helemaal succesvol of anders was het de tand des tijds.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Kapo staat bij mij ook genoteerd. Staat al een weekje klaar om af te vinken onder dezelfde categorie 
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Fijn dat je via de challenge zo een aantal nieuwe topfilms ontdekt.

Voor mij ergens top 20 materiaal ooit. Die scène waarbij hij vliegt op de tonen van Puccini´s Nessun Dorma om dan kurkdroog terug back to reality te komen...
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
6 Das Leben der Anderen (Film, 2006)
Categorie : 6.1 ( jaren 2000 )
3 punten, totaal 18 punten
quotering : 4*
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
Categorie : 3.4
3 punten, totaal 21 punten
quotering : 3,5*
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
29. The Ants & the Grasshopper (2021)
Categorie: 4.6 Malawi
3 punten, totaal 87 punten
Bron: Eigen pindakaas
Waardering: 3,5*
https://flxt.tmsimg.com/assets/p20700658_v_h8_ac.jpg
Docu over een activist uit Malawi die in de Verenigde Staten aandacht probeert te vragen voor klimaatverandering. Voor de geïnteresseerden zeker de moeite waard, maar de sceptici zullen zich behoorlijk vervelen. verwacht ik zo.