- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- De 70s challenge
De 70s challenge
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Action: 2 punten
FTV: 2 punten
Totaal: 80 punten
Deze film herinner ik me nog als de enige film die nog in zijn plastic folie zat toen we hem weer verkochten, nooit naar deze film om gekeken maar altijd wel andere gedachtes bij gehad, het leek me echter niet zo heel bijzonder. Helaas is die gedachten waarheid gebleken aangezien de film me echt niet wist te interesseren, en ik eigenlijk vaak wat wegzakte in de film.
Volledige mening. [/quote]
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
57. From Beyond the Grave (1974)
FTV
Thema's: Blood & Gore
3 punten
Totaalscore: 210 punten
Amicus anthologie. 4 verhaaltjes. We gaan ze één voor één langs.
The Gate Crasher: de spiegel en een saai voorspelbaar begin.
An Act of Kindness: met een medaille en dit vind ik nou een geweldig luikje. Bizar, mysterieus en een stevig WTF-gehalte. Donald Pleasence doet hierin ook mee. Klein klassiekertje.
The Elemental: het snuifdoosje. Verder tamelijk idioot luikje, dat meer aan een soort poging tot comedy doet denken.
The Door: over een deur natuurlijk, waar af en toe een geheimzinnige kamer achter zit. Prima verhaaltje, leuk gedaan, maar overtreft het tweede luikje niet.
2 x niks, 1 x prima, 1 x magnifiek, Half geslaagd maar zeker vanwege het tweede verhaal de moeite waard om een keer mee te pakken. 3*
https://pics.filmaffinity.com/From_Beyond_the_Grave-247138699-large.jpg
Collins
-
- 7294 messages
- 4307 votes
FTV: 2 - Totaal 84
Mr. Majestyk draait om Charles Bronson als mr. Majestyk. Een op het oog simpele meloenenkweker die zich ontpopt tot een ongewone actieheld die zonder rare trucs en coole oneliners maar gewoon heel soeverein, rechttoe rechtaan en bedachtzaam het onrecht bestrijdt dat hem overkomt. Helder, eenvoudig, puur. Spannend en vol fijne actie. Goeie film.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
78 Autostop Rosso Sangue (1977) 4*
Action, Full Frontal nudity, Graphic Violence, Sex = 1+1+1+1
FTV : 2 punt Totaal 566 + 6 = 572 punten
https://www.kinolorber.com/media_cache/images/full/product_2984.jpg
"They're making love. We just screw."
Journalist Walter Mancini (Franco Nero, Django, Keoma) en zijn mooie maar lankmoedige vrouw, Eve (Corinne Cléry), zijn op vakantie in het zuidwesten van Amerika. Walter is een bullebak die zijn vrouw schoffeert, beledigt in het bijzijn van vreemden, seksuele grappen maakt en haar neemt wanneer hij zin heeft. Zeggen dat dit paar huwelijkscounseling nodig heeft, is een understatement.
Echter bij het oppikken van lifter Adam Konitz en $ 2 miljoen dollar, stapt er een gevaar in de auto wat verschillende effectieve wendingen in de plot opgang brengt! Het scenario is lekker bloederig en brutaal en ook al zijn de mannen vrouwonvriendelijk, blijkt de vrouw in kwestie emotioneel sterker en volwassener dan de mannen. Wat ervoor zorgt dat de film werkt en meer is dan alleen een doorsnee gijzelaar en ontvoerder-film.
Hoewel veel van de actie plaats vindt in de claustrofobische omgeving van de auto zijn erg genoeg spannende momenten ingebouwd. waaronder een scenea la Steven Spielberg's Duel (1971) Door regelmatig onbedekte lichaamsdelen van de aanwezige zeer mooie Corinne Cléry te tonen en in de climax zelfs compleet naakt, kreeg de film ook een fijne erotische lading mee.
Ondanks dat de film volledig in Italië was gefilmd, zijn de locaties een geloofwaardige vervanging voor Amerika. Ergens in de beginscènes struikelt en verwondt Walter zijn hand, waardoor Eve de rest van de weg moet rijden. (Dit werd gedaan om de gebroken hand van Nero op te vangen, gewond op de set van Keoma) Minder is de score van Ennio Morricone! Een of ander suf en dom kampvuurliedje wordt regelmatig herhaald en de climaxscène werd door de niet passende muziek ook vakkundig om zeep geholpen.
Ach, er was genoeg sleaze en een klein beetje substantie, dat van deze film een echte aanrader maakte!
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
79 They Call Me Mister Tibbs! (1970) 3,5*
Action, Blaxploitation = 1+1
FTV : 2 punt Totaal 572 + 4 = 576 punten
Misschien is het omdat ik In the Heat of the Night (Film, 1967) niet heb gezien en er geen idee van had dat dit het vervolg was! Ook blijkt de titel van deze film geleend uit die eerste film. Maar ik heb best genoten van dit vrij traditioneel politie-misdaaddrama rond de moord op een prostituee genaamd Joy Sturges en een subplot wat het gezinsleven van Virgil Tibbs betreft. Niet heel bijzonder, meeste dingen heb je eerder gezien. Tja het is een alledaagse detectivefilm! Maar hier en daar zijn er een aantal leuke momenten. Op de achtergrond spelen er wat multi-etnische onrusten maar die worden erg veilig vermeden. Het acteerwerk van met name Sidney Poitier, maar ook de rest van de cast was overtuigend en goed. Tja...zoals ik al liet weten is het misschien omdat ik niet de Oscar-winnende, eerste film zag maar ik vond de film niet heel slecht.
Noodless
-
- 10042 messages
- 6178 votes
29 Black Mama White Mama (Film, 1973)
FTV - 2 p
Action, Exploitation, Woman in Prison, Blood, Blaxploitation
Punten : 7 ( Totaal : 159 )
https://pics.filmaffinity.com/Black_mama_white_mama-971804377-mmed.jpg
Veel actie, hier en daar wat bloot...maar het verhaal en de spanning is toch maar magertjes.
De regisseur had toch meer de focus moeten leggen op de twee dames. Iets meer pit had de film wel verdiend. Qua naaktheid, zeker gezien de twee dames ,Pam Grier en Margaret Markov, valt het niet tegen... maar het is allemaal wel braafjes. 5/10
Noodless
-
- 10042 messages
- 6178 votes
FTV - 2p
Action, Sex, Exploitation, Woman in Prison, Blood, Full Frontal Nudity, Feminism
Punten : 9 ( Totaal : 168 )
https://image.tmdb.org/t/p/w780//jTbbgsAt0Vr8HHOQ2uE7VhFyBpZ.jpg
Pam Grier en Margaret Markov zijn weer samen te zien na Black Mama White Mama (Film, 1973) . In vergelijking met die film weet deze film zo ongeveer dezelfde weg op te gaan. Dezelfde hoofdactrices, beetje bloot, flauw verhaal en een regisseur die het geheel toch binnen de lijntjes houdt en geen risico's neemt qua geweld en bloot. Dus allemaal weer heel braafjes gebracht en weinig pit binnen het verloop van het verhaal. Toch weet de film hier en daar wel voor vermaak te zorgen, maar er zitten ook heel wat matige scènes bij zoals de gevechten in de arena. Vooral de scène tussen Deidre (Lucretia Love) en Bodicia (Margaret Markov) is vooral flauw. Pluspunt zijn natuurlijk de twee hoofdactrices Markov en Pam Grier met hun sexy body's, vooral die laatste zag er cool uit in haar sexy pakjes. 5/10
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
80 The Quatermass Conclusion (1979) 2,5*
Sci-fi (vlagen van Hippies & Disasters) = 1+1
FTV : 2 punt Totaal 576 + 4 = 580 punten
https://thejohnfleming.files.wordpress.com/2014/10/quatermassiv_poster.jpg
Huffity, puffity, Ringstone Round
If you lose your hat it will never be found
So pull your britches right up to your chin
And fasten your cloak with a bright new pin
And when you are ready, then we can begin
Huffity, puffity, puff….
Professor Bernard Quatermass werd in de jaren '50 populair door een serie. Het werd uitgezonden in een tijd dat maar heel weinig mensen een tv bezaten. Daarom kreeg de series een vervolg in drie film-avonturen ( The Quatermass Experiment 1953, Quatermass II 1955 en Quatermass and the Pit1958) In 1979 werd er wederom een Britse sciencefiction-tv- serie gemaakt. Ook deze kreeg eveneens een verkorte versie in film vorm.
De inmiddels gepensioneerde wetenschapper Bernard Quatermass komt te hulp als een dodelijke straal uit het heelal de jongeren op de wereld vernietigd. Helaas zijn de speciale effecten vreselijk gedateerd. De ruimteschepen in het begin zien er niet uit. De vernietiging is totaal niet beangstigend. En er is kritiek op de hippiebeweging die in het jaar van uitkomen al zo goed als was verdwenen. (pathologische angst voor de ineenstorting van de samenleving aan het einde van de jaren '60)
Ook de personages konden niet echt overtuigen. Enkel de momenten met de verdwijningen in de megalithische steencirkel en de latere massale oogst in Wembley-stadion zijn nog enigszins effectief. Misschien dat de gehele serie beter was want ik las dat daar een scène was met danseressen in dierenkostuum, ook een gigantische banaan en van een naakte vrouw met knipperende tepels. Echter toen en zeker nu is het een nogal gedateerde televisieproductie waar je misschien nog lol kan beleven aan de historische momentopname van Groot-Brittannië.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
81 Gawain and the Green Knight (1973) 3*
Geen
FTV : 2 punt Totaal 580 + 2 = 582 punten
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81o3tPMf84L._SL1500_.jpg
Het oorspronkelijk verhaal/gedicht over 'Sir Gawain and the Green Knight' is ergens in de 14e-eeuw geschreven door een onbekende Welshe auteur en maak deel uit van de Arthur-legende. Sindsdien zijn er meerdere schrijvers geweest die het boek vertaald hebben waaronder bv. J.R.R. Tolkien. Nu dat er in 2021 een nieuwe poging tot verfilming van Sir Gawain en de Groene Ridder wordt verwacht, ook maar eens de eerste film bekeken.
Opmerkelijk genoeg is dat ondanks de vele Arthur-verfilming, de Groene Ridder maar relatief zelden behandeld is in films. Tot op heden zijn er maar twee eerdere pogingen (live-action want er is ook nog een tekenfilm) beide van dezelfde regisseur, Stephen Weeks.De film had een beperkte budget maar is nog uitstekend te bekijken. De effecten en vechtchoreografie zijn niet van het hoogste niveau, maar zijn goed genoeg. Het acteerwerk van Murray Head en Nigel Green is niet al te slecht Zeker als je rekening houdt met het feit dat Gawain gespeeld wordt door Murray Head, die vooral bekend is van de popsong 'One Night in Bangkok' uit de jaren '80.
Wel is het jammer dat het plot veel vermijdt; koning Arthur, zijn zus Morgan le Fay en de ridders van de ronde tafels worden niet bij naam genoemd en veel van de religieuze / symbolische zaken uit de gedichten zijn op zijn best, licht aanwezig. Op zich was het misschien wel een goede keuze om het licht te houden! Want wie zit er op een zwaar dramatische stuk met een te laag budget te wachten?
Echter om het complexe verhaal, om te vormen tot een middeleeuwse coming of age-film is waarschijnlijk het andere uiterste. Daarnaast vond ik dat er maar weinig gebeurde in het gedeelte over de reis van Gawain naar de groene ridder. Men mengde dit door een terugblik naar het nieuwe jaarfeest met de uitdaging voor het onthoofdingspel. Verder gebeurd op die reis maar vrij weinig, er is één keer een soort dreiging waar op eens een hoofd voorbij rolt, maar verder niets dan Sir Gawain op zijn paard of biddend voor zijn schild. (dat schild klopte met het verhaal!)
Als typische verleidingsfabel uit de middeleeuwse literatuur met een reeks beproevingen om ridderlijkheid te toen en hoofse liefde te weer staan was dit iets te karig. De film was nog net een redelijke en dappere poging tot verfilming van dit verhaal!
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
60. Le Monache di Sant'Arcangelo (1973)
FTV
Thema's: exploitation, blood, sex, full frontal nudity
Punten: 6 (Totaal: 342)
https://medias.unifrance.org/medias/47/94/155183/format_page/media.png
Gisteren bekeken en ik wist niet goed wat te schrijven. Ik weet nog altijd niet goed hoe ik het moet beoordelen; het is uiteindelijk iets meer drama dan exploitation geworden. Wie zit te hopen op veel seks en naakt zal bedrogen uitkomen; Het blijft braaf ook al zijn er na het einde toe enkele folterpraktijken, het is gewoon weinig expliciet. Had van mij allemaal wat gewaagder mogen zijn en het duurde ook net wat te lang.
Theunissen
-
- 12268 messages
- 5513 votes
Ik heb je toch niet getriggerd om naar een Nunsploitation film te kijken 
Fraaie poster overigens, die zal waarschijnlijk beter zijn dan de film zelf.
scorsese
-
- 13165 messages
- 11076 votes
22. The White Dawn (Film, 1974)
FTV
2 punten. Totaal: 88 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/26000/26605.300.jpg?cb=1414253282
Aardige film over drie walvisvaarders die schipbreuk lijden en geholpen worden door de Inuit. Een verhaal ontbreekt nogal, maar wel mooie scenes waarin de twee beschavingen elkaar leren kennen. Echter vanwege deze opzet en het vrij trage tempo, wordt het wel vrij snel eentonig. Meer dan genoeg mooie plaatjes van het landschap (opgenomen in Canada op een eiland vlakbij Groenland).
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik heb je toch niet getriggerd om naar een Nunsploitation film te kijken 
Fraaie poster overigens, die zal waarschijnlijk beter zijn dan de film zelf.
neen die stond gewoon nog op de lijst. Ik heb er nog maar 3 over: Caligula, Salon Kitty en
Ik weet nog niet of ik Salon Kitty ga kijken, speelduur staat me tegen (Caligula trouwens ook aan de lange kant) en niet echt veel lof. Eens ze op zijn kijk ik nog films uit de eigen collectie om de challenge te voltooien.
Theunissen
-
- 12268 messages
- 5513 votes
neen die stond gewoon nog op de lijst. Ik heb er nog maar 3 over: Caligula, Salon Kitty en
Ik weet nog niet of ik Salon Kitty ga kijken, speelduur staat me tegen (Caligula trouwens ook aan de lange kant) en niet echt veel lof. Eens ze op zijn kijk ik nog films uit de eigen collectie om de challenge te voltooien.
Ja die "Caligula" is er in verschillende versies (ik zou gaan voor de 210 minuten durende versie
). Het is al een tijd geleden dat ik die voor het laatst heb gezien. "Salon Kitty" is met circa 130 minuten inderdaad ook aan de lange kant.
Die "Fairy Tales (1978)" zegt me eerlijk gezegd niets. Heeft ook maar 1 stem tot nu toe. Duurt wel lekker kort.
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
58. The Man from Hong Kong (1975)
FTV
Thema's: Action, Drugs, Graphic Violence, Mafia/Gangster
6 punten
Totaalscore: 216 punten
Hier komt het hitje van Jigsaw vandaan "Sky High". 22e plaats in De Nederlandse Top 40 november 1975. Gelukkig is de film ietsje leuker dan het liedje. Simpel verhaaltje over een politie-inspecteur uit Hong Kong die achter een Australische drugsbaron zit (éénmalige james Bond George Lazenby). Veel aktie, weinig verhaal. Vervelen is geen tijd voor, wel een beetje simpel allemaal, doet een beetje denken aan die Spencer/Hill films maar dan met ietsje minder humor. Finale is wel helemaal geweldig. 3*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
61. Caligola (1979)
FTV
Thema's: sexploitation, blood & gore, sex, full frontal nudity
Punten: 6 (Totaal: 342)
Ok dan eindelijk eens deze befaamde cultfilm gezien. Straf dat ik het op 1 dag heb kunnen uitkijken want het was een versie van 2,5 uur. Zoals verwacht was ongeveer een uur te lang. Ik zie ook niet in dat een film als deze niet gewoon 90 minuten kon duren, want zo verschrikkelijk veel gebeurt er ook niet in. En om eerlijk te zijn vond ik het ook allemaal niet zo schokkend. De shockmomenten zijn meestal kort in beeld. Het valt op dat er expliciete seksccènes nog zijn ingestopt blijkbaar later toegevoegd door Guccione. Deze zitten dan vooral in het laatste half uur. Opvallend dat er in de film redelijk wat focus ligt op het mannelijk geslachtsorgaan vooral bij de orale seks. toen ik de kans had om deze te kopen vele jaren terug ben ik blij dat ik het niet heb gedaan. Dit is gewoon ontzettend matig.
Snap ook niet zo goed waarom deze hier staat aangeduid als Caligola ipv Caligula. Ach ik vergeet het nog bijna maar die scène met dat machine dat hoofden afhakte als een maaimachine was nog wel enigszins leuk. Voor de rest boring;
Collins
-
- 7294 messages
- 4307 votes
FTV: 2 - Totaal 86
Hoe een interessante historische gebeurtenis ten ondergaat in nietsontziende exploitatie.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
FTV
Thema's: sex comedy, sex, full frontal nudity
Punten: 5 (Totaal: 347)
https://nostalgiacentral.com/wp-content/uploads/2008/03/fairytales9.jpg
Een combinatie van sex comedy en musical. Neen, het is helaas niet leuk. Ja, er zijn wel enkele mooie dames die uit de kleren gaan, maar er zijn ook redelijk wat stukken dat de focus ligt op flauwe comedy en songs. Er zijn ook redelijk wat dames die niet uit de kleren gaan en degene die dat wel al hadden gedaan zie je nadien enkel nog met kleren aan. Het leek wel alsof er een bepaald quota aan vrouwelijk naakt moest worden gehaald. het meest gewaagde is noch de beelden die Peeping Tom bekijkt, dat waren dan softcore sex scènes volgens mij uit een andere film. Fans van Linnea Quigley zullen moeten wachten tot het einde, pas dan duikt ze op. Saaie boel eigenlijk;
Collins
-
- 7294 messages
- 4307 votes
FTV: 2 - Totaal 88
Hard Times houdt zich niet bezig met wereldschokkende zaken. Charles Bronson is iemand die vecht voor geld. Een straatvechter. Het is een manier om van te leven. Niet meer. Niet minder. Hard Times is een fijne debuutfilm van Water Hill. Een sterk geregisseerde film die overtuigt door de authenticiteit van de entourage, de rauwe bokspartijen, sterk acteerwerk en het verukkelijke stoïcisme van zijn zwijgzame hoofdpersoon.
Theunissen
-
- 12268 messages
- 5513 votes
26 Ein Echter Hausfrauenfreund (1975)
Thema's: Full Frontal nudity, Sex, Sex Comedies (3 punten)
FTV: Ja (2 punten)
Punten: 5 punten (Totaal 162,5)
http://www.benitomovieposter.com/catalog/images/movieposter/38181.jpg
http://ancensored.com/files/images/vthumbs/m/b23180b33ac92e991cded68aa31efb73_full.jpg
http://ancensored.com/files/images/vthumbs/e/2211b3e02d15d5cb3cb95318875758d0_full.jpg
http://ancensored.com/files/images/vthumbs/p/e2ac97462ed49b5bd98f2de3c549c5cd_full.jpg
http://ancensored.com/files/images/vthumbs/g/48e9b1d9d93e6b0052b05f3f11b3f583_full.jpg
http://ancensored.com/files/images/vthumbs/e/45c67c1f012ddcb02bcea85b6bc2ce47_full.jpg
Deze flauwe Tiroler-achtige Komedie / Erotiek film kan wel eens mijn laatste bijdrage zijn geweest voor deze leuke jaren 70 challenge (dit was mijn 406e film uit de jaren 70 waarop ik gestemd heb). Ik heb namelijk mijn doelstelling al ruimschoots bereikt, door zoveel mogelijk soorten jaren 70 Erotiek films te kijken. Ook heb ik eigenlijk geen jaren 70 films meer op de plank liggen (eigenlijk wel nog twee, maar vanwege de lange duur blijven die liggen) en wordt het ook tijd om films uit andere jaren de tijd te geven (zo heb ik nog een aantal jaren 80 films liggen die ik nog wil zien)
Deze film heb ik gekeken vanwege het meespelen van de mooie Margaret Rose Keil (de vrouw op de eerste foto), die ik tijdens mijn vorige jaren 70 film zag, namelijk in "The Big Bust Out (1972)". In die film was er nauwelijks naaktheid van haar te zien, maar in deze film is ze zeer regelmatig naakt te zien en dat ook vaak van top top teen. Margaret Rose Keil is overigens ook het hoogtepunt in deze film, want zij was destijds een mooie vrouw met een eveneens mooi lichaam.
Ondanks dat het verhaal en de humor aan de flauwe kant is en er stikt softcore-dingen (borsten, behaarde schaamstreken en billen) te zien zijn, heb ik me nog redelijk vermaakt met deze Komedie / Erotiek film (is onbekend op MovieMeter met slechts drie stemmen en één recensie, die van mij namelijk
) en dan vooral natuurlijk vanwege de mooie blonde Rose Margaret Keil. Ook zijn er nog nog andere vrouwen naakt te bewonderen (waarbij ik vooral oog had voor de roodharige vrouwen zoals Gisela Krauss, te zien op de vierde foto, en Elfriede Gerstl, te zien op de vijfde foto) en gelukkig duurt de film met circa 73 minuten ook niet lang.
Hoewel de film uit Duitsland afkomstig is, is de film opnieuw uitgebracht onder de titel "Inn of 1000 Sins" en is de Duitse dialoog daarbij overdubd met Engels en dat is ook de versie welke ik gezien heb.
Noodless
-
- 10042 messages
- 6178 votes
FTV - 2p
Full Frontal Nudity, Sex, Blood, (s) Exploitation
Punten : 6 ( Totaal : 174 )
https://www.kultcinema.ca/wp-content/uploads/2020/05/sins-of-the-flesh-mondo-macabro.jpg
Wat een raar filmpje gezien het gegeven en het verloop ervan. De synopsis geeft eigenlijk de hele beschrijving van de film en is qua inhoud toch wel zacht uitgedrukt merkwaardig te noemen. Een zoon van een rijke bedrijfsleider die in geld nood zit, weinig of geen sympathie van zijn vader krijgt en zelf een laffe voyeur is die als het puntje bij paaltje komt tekort schiet bij de dames. De frustraties groeien naarmate de film vordert , net zoals zijn negatieve handelingen die alsmaar erger worden. Hij leert via de straat een dief en een meisje kennen die thuis constant wordt aangerand door haar stiefvader. Met deze twee metgezellen krijgt hij het bizarre idee om zijn eigen vader te beroven, zijn stiefmoeder te verleiden en haar te chanteren en zelfs een moord te plegen. Een wilde rit van waanzin en seks. Vooral dat laatste komt uitvoerig aan bod.
https://fr.web.img6.acsta.net/r_1280_720/pictures/20/07/23/13/28/3975822.jpg
Heel wat leuke dames passeren die volledig naakt zijn te bewonderen , al hoeven die bosjes wel niet
. Veel erotiek dus, maar pornografisch wordt het niet. Daarvoor draait de camera bewust wel weg of geeft de camera alleen de intentie aan, vooral bij de mannen. De intro is trouwens wel grappig met de camera die de focus legt op de broeken van de mannen en daarna de scène wanneer Benoit met Patricia naar het bos gaat. Tja, een goede film is het natuurlijk niet...maar echt vervelend was het ook niet. 5/10
Noodless
-
- 10042 messages
- 6178 votes
32 Puppet on a Chain (Film, 1971)
FTV - 2p
Action, Mafia/Gangster, Graphic Violence, Drugs
Punten : 6 ( Totaal : 180 )
http://www.videocollector.co.uk/data/images/puppet-on-a-chain-26198l.jpg
Speciaal filmpje gezien het verloop van het verhaal en de talrijke sfeervolle locaties rond Amsterdam en Volendam. De speedbootachtervolging door de grachten van Amsterdam is top. Opvallend was wel het aanwezige volk langs de grachten...hoe veel mensen staan daar wel niet te kijken
De cast vond ik ook prima met vooral Vladek Sheybal als Meegeren in een overtuigende rol. De uiteindelijke climax had voor mij zelfs niet gemoeten. Het is wel heel verrassend, maar je kunt er ook vragen bij stellen.
De wijze en planning van heel de heroïne smokkel zit echt goed in elkaar. De poppen uit Volendam, de ingesneden Bijbelboeken en de typische streekklokken met hun gewichten zijn sterke troeven om in deze misdaad te kunnen slagen. Daarbij zeer gevatte misdadigers die verschillende locaties hebben en zelfs onschuldigen ( het meisje met trauma) hun plan laten uitvoeren. Leuke, onderhoudende vlotte misdaadfilm met heel wat afwisseling. 7/10
Collins
-
- 7294 messages
- 4307 votes
https://www.dvdclassik.com/upload/images/critique-les-proies-siegel.jpg
Een opmerkelijke rol van Clint Eastwood. Eastwood speelt ook hier de harde macho. Dat aspect aan zijn rol is niet opmerkelijk. Bijzonder is dat zijn karakter niet meer dan een object is dat niet zelf de touwtjes in handen heeft, maar volledig is overgeleverd aan de grillen van de vrouwen in een internaat. Hij is hier iets verwijderd van zijn status als actieheld.
Collins
-
- 7294 messages
- 4307 votes
Parodie op Hitchcock films. De film volgt een eigen dwaze verhaallijn die wordt opgeleukt met verhaspelde scènes uit films van Hitchcock. Die vorm werkt op zich goed. Het is alleen zo dat personages en gebeurtenissen binnen het basisverhaaltje zo krampachtig grappig worden weggezet dat de humoristische waarde ervan laag is. Film valt tegen.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
82 The Tragedy of Macbeth (1971) 4*
Graphic Violence + Full Frontal nudity al werd ik van die naakte heksen niet vrolijk!
FTV : 2 punt Totaal 582 + 4 = 586 punten
Het toneelstuk 'The Tragedy of Macbeth' van William Shakespeare is het kortste en tevens bloedigste tragedie die bard ooit schreef. Deze film is één van de vele interpretaties en is afkomstig van regisseur Roman Polanski. Het verhaal over de stoutmoedige Schotse generaal Macbeth die van drie heksen (Three Wyrd Sisters) de voorspelling te horen krijgt dat hij op een dag koning van Schotland zal worden, is natuurlijk bekend. Een voorspelling die overigens tevens zijn ondergang behelst. behelst! Hoewel sommige elementen van de plot en dialoog zijn ingekort, uitgebreid of anderszins gewijzigd, wordt het grootste deel van de originele tekst intact gehouden.
Echter laat precies wat de film nu nog zo bijzonder goed maakt, in het jaar van uitkomen een punt van kritiek zijn geweest! De film schuwt het namelijk niet om expliciet bloederige en verontrustende beelden te laten zien. Gapende wonden, een naakte gek-geworden Lady Macbeth en kakelende heksen. Het acteerwerk, bij Shakespeare-verfilmingen toch een must, zijn erg sterk! Misschien zijn vertolkingen iets te theateriaal. Ik vond het in ieder geval niet storend.
Daarnaast zijn er visuele mooie sombere scènes met hevige regenval en winderige locaties die adembenemend goed werken en ook de kostuums en kastelen zijn prima verzorgt. Roman Polanski maakte deze schitterende film niet lang nadat zijn zwangere vrouw Sharon Tate in hun huis in Beverly Hills werd vermoord door leden van Manson-familie Doordat de regisseur elders geen financiering kon krijgen werd de film gefinancierd door Hugh 'Playboy' Hefner. De film werd helaas geen succes maar de film staat anno 2021 nog steeds als een huis! En hoort zeker tot één van de betere interpretaties die ik heb gezien!
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
83 Hands of the Ripper (1971) 3,5*
Blood & Gore + Serial Killer
FTV : 2 punt Totaal 586 + 4 = 590 punten
https://randommusingsmovie.files.wordpress.com/2020/06/hands_of_the_ripper_1.jpg?w=1920
Geen typische vintage Hammer-horror maar wel zo dichtbij als je kunt komen. De film heeft veel van de horrorstijlen die Hammer zo leuk maken. Dit doen ze door een fascinerend centraal idee: combineren van de dochter van Jack de Ripper met de Victoriaanse freudiaanse psychologie en wetenschap.
Het lukte het tanende Hammer zelfs om een film uitbrengen voordat dit onderwerp in verschillende andere films van rond die tijd werd gebruikt. De film is van de Hongaarse regisseur Peter Sasdy. Deze maakte het in hetzelfde jaar uitgekomen Countess Dracula (over gravin Elizabeth Bathory) Wat dus eveneens een pseudo-historische verhaal bezat. Met dat verschil dat die film voor menig kijker één van de slechtste Hammers was.
Het plot draait om dat niemand gelooft dat een jong meisje zulke gruwelen kan plegen. Daardoor kan je de film misschien als een psychologische thriller zien maar het bevat ook voor Hammer zijn doen enkele bijzonder fijne bloederige moorden. De uitstekende climax die zich afspeelt in St Paul's Cathedral is een memorabele! Wel minder naaktheid dan het publiek in het begin van de jaren 70 gewend was.
De successen van voorgaande jaren bleef voor Hammer-studio's in 1971 al een tijdje uit. De budgetten werden steeds krapper en de sets duidelijk goedkoper, echter zijn de productiewaarden en de historische sfeer hier een stuk hoger. Men had namelijk het geluk dat in Pinewood de sets van Billy Wilders weelderige The Private Life of Sherlock Holmes (1970) nog overeind stonden en mochten gebruiken. Ook werd er slim gebruik gemaakt van buitenkanten van huizen.
Het bevat alles wat je zou willen van een befaamde horror-huis Hammer film; een goed plot rond een psychologisch mysterie. prima acteerwerk en slasher elementen met goede gore!
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
84 Cromwell (1970) 3*
Action + War
FTV : 2 punt Totaal 590 + 4 = 594 punten
https://i.pinimg.com/originals/de/d7/48/ded748af309853d082d83549a5d918ab.jpg
Film over de historische figuur; Oliver Cromwell (1599-1658) Cromwell werd een succesvol legerleider tijdens de Engelse burgeroorlog. Waar aan de ene kant de cavaliers,(royalisten) koningsgezinde burgers die koning Karel I (Charles I) steunden, en aan de andere kant de zogeheten 'roundheads', die meer parlementaire invloed wilden. Het persoon Cromwell is omstreden omdat hij als streng gelovig puritein meedogenloos huis hield onder de katholieken (in England en later in Ierland) Door zijn onverzettelijke houding werden ook opstanden binnen zijn eigen troepen hard neergeslagen. Daarnaast is hij het enige Engelse staatshoofd die ooit een vorst in het openbaar liet onthoofden. En dan als hij eenmaal 'lord protector' (landvoogd) is, vertoonde hij opvallende dictatoriale trekjes.
Regisseur Ken Hughes presenteert de film als geschiedenisles en portretteert Oliver Cromwell vooral als heroïsch. Als een revolutionair denker, een groot militair leider en een kracht voor radicale verandering. Hij wordt bijna getoond als een voorvechter van democratie, Wat, misschien gezien aan welke kant je staat, uiteindelijk maar een halve waarheid is. De film kreeg niet voor niets negatieve recensies vanwege de vele historische onnauwkeurigheden. Richard Harris die de hoofdrol speelt is niet best en lijkt de gehele tijd alleen maar te schreeuwen. Alec Guinness als koning Charles is het tegenovergestelde en verdwijnt soms geheel in de achtergrond, Toch valt er wel wat te beleven...
De groots opgezette gevechtsscènes zien er goed uit Er zijn Oscar-winnende kostuums (ontworpen door Nino Novarese) en een smakelijke ondersteunende cast met veel bekende gezichten van James Bond-spelers in bijrollen. Latere 007 Timothy Dalton is zelfs te zien als neef van de koning, prins Rupert! Denk dat het lastig is om van een complex figuur als Cromwell, een goede film te maken. (gezien de geschillen tussen protestanten en katholieken) De film is denk ik nog aardig geslaagd maar vertoont ook gebreken.
Twee jaar naar zijn dood werd met het aantreden van koning Karel II, het Engelse koningschap al hersteld. Cromwells lijk wed opgegraven en postuum geëxecuteerd op 30 januari 1661, de datum waarop hij Karel I had laten terechtstellen. Zijn hoofd op een staak gespietst en tot 1685 tentoongesteld. De rest van het lichaam werd in een put geworpen. Het praalgraf aan het einde van de film kan dan ook niet anders dan verwijzen naar zijn eerste graf.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
85 Indio Black, Sai Che Ti Dico: Sei un Gran Figlio Di... (1970) 3*
Spaghetti Western + Action
FTV : 2 punt Totaal 594 + 4 = 598 punten
Soms weet de speling van het lot zich op een grappige manier te ontvouwen. Neem nu de hoofdrolspeler in deze film, Yul Brunner. Hij speelde tot twee keer toe in de Western 'The Magnificent Seven' en zijn vervolg de rol van Chris Larabee Adams. Voor de vierde en laatste 'The Magnificent Seven' film werd Lee Van Cleef gevraagd om Chris Adams te spelen. Daardoor was hij niet beschikbaar om een nieuwe Sabata te maken. Dus eigenlijk hebben beide heren hun rol geruild.
Nou ja, gedeeltelijke dan...want de film is alleen in naam een Sabata-film. Zoals je ziet in de titel van de film is de "personagenaam van Brynner, Indio Black, en werd dit gewijzigd voor de Amerikaanse release na het succes van de eerste Sabata-film. Hoewel het waarschijnlijk daardoor niet de best in de franchise was, was het nog best vermakelijk. Waarbij het heftig leent uit de voorgaande echte grote genre-klassiekers.
Tja....en aangezien je wil opvallen tussen het overschot aan Spaghetti-Westerns gooi je er een paar gimmicks tegen aan met het onwaarschijnlijk bondgenootschap! Rebellenleider Escudo (Ignazio Spalla) krijg hulp van de acrobaat Gitano die de flamingo-dans van de dood doet, de bedrieglijke aristocraat Ballantine (Dean Reed), de doofstomme Septiembre met een dodelijk laars en natuurlijk Sabata en zijn hefboomgeweer met een horizontale magazijn. Verder een flink tempo en om de haverklap vuurgevechten of explosies!
Zeker niet de beste Spaghetti-Western maar als vermakelijke actiefilm die zich afspeelt tijdens de Mexicaanse revolutie kon je er nog wat lol aan bleven!
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
86 Ilsa, the Tigress of Siberia (1977) 3*
Action, Blood & Gore, Full Frontal nudity, Graphic Violence, Sex, (s)exploitation 1+1+1+1+1+1=6
FTV : 2 punt Totaal 598 + 8= 606 punten
https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/15000/15618.jpg?cb=1551776488
Dyanne Thorne gaat weer aanslag in deze derde officiële Ilsa-film! Opnieuw op wonderbaarlijke wijze tot leven gewekt en onaangeroerd maakt ze ditmaal de vrieskou van Siberië onveilig. En blijkt ze ook over de gave te bezitten om niet heel veel ouder te worden. Na in de jaren '40 de concentratiekamp in de Tweede Wereldoorlog en daarna het verzorgen van haremmeisjes duikt ze nu op als "kameraad-kolonel" in de Siberische goelag 14 in 1953. Nog gekker wordt het als de film bijna vijfentwintig opschuift naar het Montreal, van 1977. En ja je raad al Ilsa is geen spatje ouder!
Ilsa- films hebben min of meer drie terugkomende elementen; gevangenen, martelingen en een bordeel. Zodat men naakt en bloed kan tonen. Bij deze film is dat ook wel het geval maar het mooie is dat de onderdelen uit elkaar worden getrokken, zodat er niet weer meer van hetzelfde is te zien! Het sadisme wat werd afgezwakt in het harem-vervolg wordt door de nieuwe regisseur Jean LaFleur in ere herstelt!
Zo de eerste helft is puur opgezet om de film te verbinden met de eerdere delen en zie je gevangenen die worden gemarteld, vermoord en gepassioneerde seksscènes en in het tweede helft is er het bordeel met wellustige dames, spion/actie-flair en een bloederige climax door het privé-huis te bestormen. Aangevuld met nog wat heerlijke geweldige scènes van een met benzine gevuld waterbed, armworstelen en een moordende sneeuwschuiver! Ja "Tijgerin" ilsa schuwt de grafische inhoud niet en is een waardiger (betere) vervolg dan het veilige gedoe in het harem.
Het is gefilmd op verschillende locaties en maakt gebruik van een grotere cast. Wat doet vermoeden dat de productiekosten toch redelijk toereikend waren. Het was niet zo succesvol als de andere Ilsa-films en er zijn beweringen dat deze film de minst interessante in de serie zou zijn. Maar gek genoeg heb ik me met deze het meest vermaakt! Al blijft het nog steeds wel een B-film! Ook grappig was dat in de voorgaande Ilsa aan het einde sterft maar dat haar tegenstander Andrei Chikuran hier vanaf ziet!
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
FTV = 2, en Bood, Action en Serial Killer = 3
Totaal: 88 + 5 = 93
Dunaway heeft een zekere uitstraling, een bijzondere look; maar haar acteerwerk is ondermaats. 'Angst uitbeelden' is iets wat haar hier níet lukt zonder aan overacting te doen.
Jones zou uitgroeien tot een van m'n favoriete acteurs, maar staat hier nog in z'n kinderschoenen. Degelijk maar ook niet meer dan dat; het is zeker niet zo dat hij deze film kan 'dragen': zelfs niet met z'n seventies disco-kapsel.
En het verhaal... Spanning weet de regisseur er zelden in te krijgen; terwijl het nochtans een thriller moet zijn. En dat mystery-gedoe is iets waar ik me vooral aan erger - want onzin.
Hoopvol begin; maar daar wordt weinig mee gedaan, en je zit al helemaal niet aan je stoel gekluisterd.
Het einde vond ik goed, had ik niet zien aankomen. Maar ik kijk dan eigenlijk ook bijna nooit verder dan m'n neus lang is...