- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- 132 jaar film challenge
132 jaar film challenge
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
32. Gumnaam (1965)
Categorie: Asia
151 minuten (correctie ingediend, MM geeft nog een kortere tijdsduur - check de IMDB maar even)
FTV
Punten: 151 + 15 = 166 punten
Totaal = 3540 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/25000/25990.jpg?cb=1593950781
We beginnen compleet in Tarantino-stijl in de nachtclubscène. Een zevental gelukkige prijswinnaars wint hier een mooie verzorgde reis, maar dan worden ze achtergelaten op een onbewoond eiland en worden onze winnaars één voor één vermoord ... dat lijkt inderdaad nogal op een bekend Agatha Christie-verhaal. 't is Bollywood dus onze helden beginnen af en toe ook nog liedjes en dansjes te doen, maar ja dat moedig ik alleen maar aan. Vind je de film verder niet leuk, heb je altijd nog fijne liedjes gehoord! Ik heb wel wat met die Bollywood-films en dit is zeker een erg leuke!
(4*)
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
111. Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith (2005)
Categorie: Sci-fi
FTV, 140 minuten - 154 punten
Totaal: 12551 punten
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNTc4MTc3NTQ5OF5BMl5BanBnXkFtZTcwOTg0NjI4NA@@._V1_UY1200_CR135,0,630,1200_AL_.jpg
Zo, dat was deel drie uit mijn prequel-weekend, en ook gelijk de enige die ik toendertijd niet al eerder gezien had. Wat zonde blijkt, want Revenge of the Sith is in ieder geval een heel stuk beter dan de eerdere twee delen. Nu is het misschien ook wat makkelijker om in de finale wat grootser uit te pakken, maar alsnog: RotS had veel meer de Star Wars-sfeer te pakken (wat dat ook moge zijn), minder kinderlijk gedoe, en een aantal toffe locaties waar ondanks de soms gedateerde CGI best van te genieten is.
Alsnog is ook deze geen topper. Eigenlijk hebben de meest in het oog springende gebreken allemaal wel te maken met Anakin. Om te beginnen, een luie plotlijn met een ongeloofwaardige ontwikkeling, waarbij onze o zo wijze Jedi's blind zijn voor het overduidelijke feit dat Anakin al sinds begin van Attack of the Clones een sneue verongelijkte jankbal is, en waarin zijn overgang naar moordende psychopaat alsnog wel heel abrupt gaat. Maar ja, ik zal de Force wel niet begrijpen. En ook in deze film zijn de dialogen tenenkrommend, met name tussen Anakin en Padmé, en Anakin en Obi-Wan wordt de meest obligate onzin uitgebraakt. Zelfs een actrice van het niveau Natalie Portman trekt dit niet. Gelukkig is er wat minder van dit soort dialoog dan in Attack of the Clones, maar fraai blijft het alsnog niet. En, ook heel gelukkig, daartussenin zitten er een hoop stukken die wel aardig geslaagd zijn. Weliswaar een wat springerig plot, maar toffe scenes op verre planeten, wat spectaculaire gevechten, en een hoop bekende gezichten zoals Chewbacca waarvan het toch wel weer leuk is om ze weer in actie te zien. Ik rond 'm naar boven af. 3.5*
MRDammann
-
- 661 messages
- 3560 votes
17. De Groeten van Mike! (2012)
Categorie: Family
95 minuten
FTV
Punten: 95 + 10 = 105
Subtotaal: 2543 + 105 = 2648
https://www.moviemeter.nl/images/cover/84000/84754.jpg?cb=1363080167
Ik heb de Nederlandse jeugdfilm toch wel hoog zitten. Als kind heb ik ook best wel wat leuke Nederlandse jeugdfilms gezien. Toch viel deze wat tegen. De film is me wat te zoetsappig en te gemakkelijk. Verder is het ook wel irritant dat weer een Nederlandse film zich afspeelt in Amsterdam. Ik zou echt heel graag dat wat meer Nederlandse films zich in de rest van Nederland afspelen (zeker als het gaat om de films die het goed doen aan de kassa). Verder werd er niet altijd even goed geacteerd. Toch had de film ook iets schattigs over zich en de acteur die Mike speelde was echt fantastisch en by far het beste onderdeel van de film. *2,5
Noodless
-
- 10042 messages
- 6178 votes
124 The Invisible Man (2020)
Categorie : Female protagonist
124 min. - FTV
Punten : 124 + 12 = 136
Totaal : 13123 + 136 = 13259
https://images.squarespace-cdn.com/content/5e02ce8fbe14ca5d06039aca/1585685659999-JFLB7AKUH62263FQ4EWJ/5e6634ea355fb.image.jpg?content-type=image%2Fjpeg
Het eerste gedeelte is sterk door het psychologische aspect van onmacht wat de vrouwelijke protagonist constant ervaart door de onzichtbare aanwezigheid en de psychologische spelletjes die haar gek maken.
Het tweede gedeelte is wat minder doordat de protagonist iets te overdreven heldhaftig wordt en de te gemakkelijke uitweg in de slotscène. Nochtans zou de scène daarvoor een perfecte afsluiter geweest zijn en was die verrassing misschien zelfs niet nodig. Meer dan gemiddeld. 7/10
Noodless
-
- 10042 messages
- 6178 votes
Categorie : Scandinavia
98 min. - FTV
Punten : 98 + 10 = 108
Totaal : 13259 + 108 = 13367
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/91VExAFabWL._SL1500_.jpg
Dit werkje viel me vies tegen ! Nochtans heeft de synopsis me een tijd geleden de film doen kopen, maar helaas een teleurstelling. Happy Zweden...tja echt vrolijk word je er niet van. De film biedt 5 satirische verhalen die allemaal draaien rond groepsdruk. Het wordt gebracht in mozaïekstukjes waarbij sommige verhalen wel weten te boeien, maar uiteindelijk ook falen in een zwakke uitwerking naar het einde toe. Ook de boodschap wordt iets te duidelijk gemaakt. Ik denk dan aan de verhalen van de buschauffeur, de lerares en de twee pubermeisjes. De twee andere verhalen rond het verjaardagsfeestje en de nare homospelletjes van Leffe zijn gewoon slecht. 4/10
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
112. Nordwand (2008)
Categorie: Adventure
FTV, 126 minuten - 139 punten
Totaal: 12690 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/46000/46150.jpg?cb=1384087346
Best aardige film, maar wel vooral zolang we zoveel mogelijk tijd op de bergwand doorbrengen. De politieke context en de romance zijn niet bijster interessant, maar de film piekt wat mij betreft in het middenstuk - tijdens de eigenlijke beklimming van de niet bijster hoge, maar wel ontzettend steile en gure Noordwand van de Eiger. Er zitten fantastische beelden bij, met gapende gaten en indrukwekkende dieptes die overwonnen worden. Ook zodra het langzameraan mis gaat met lawines, stormen en zwaargewonde klimmers zat ik geboeid te kijken. Het laatste half uur, als de uiteindelijk vergeefse reddingsmissie van Louise en consorten wordt ingezet haalde het daar niet bij. Uiteindelijk een film die het moet hebben van sterke klimscenes en uiterst fraaie bergbeelden - en zo erg is dat eigenlijk niet. 3.5*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
88. La Plus Longue Nuit du Diable (1971)
Categorie: Benelux
90 minuten - FTV
Punten: 90 + 9 = 99
Totaal: 99 + 7921 = 8020
https://rue-morgue.com/framework/uploads/2019/05/818QRZ-iqeL._SL1500_-1.jpg
Op zich is dit geen verkeerde film, ik heb er al slechtere gezien die over een succubus gaan nog vrij recentelijk eigenlijk. De film is ook eerder style over substance want het gaat hier om de 7 hoofdzonden verpersoonlijkt door de 7 gasten. Het verhaal is eigenlijk niet echt van belang, gaat vooral om de beelden. Allemaal wel stijlvol en licht erotisch maar uiteindelijk blijft het toch allemaal te tam. Dit had best wat trashier gemogen. En het mag raar klinken maar, ik vind Erika Blanc nu ook niet zo knap.
PapaBeartje
-
- 709 messages
- 1112 votes
65. Cronos (1993)
Categorie: Gothic
94 minuten
FTV
Punten: 94 + 9 = 103
Subtotaal: 7862 + 103 = 7965 punten
Persoonlijke filmwaardering: 3☆
Collins
-
- 7294 messages
- 4311 votes
39. Sauna (2008)
Categorie: Scandinavia/Finland/Iceland
83 minuten - FTV
Punten: 83 + 8 = 91
Totaal: 3904+ 91 = 3995
http://3.bp.blogspot.com/_f0BCyEwQ2OI/TNl6G56sTgI/AAAAAAAABIQ/3OlWYiPZdtY/s1600/sauna3.jpg
Sauna is stilistisch van hoogwaardig niveau. Verhalend en verklarend is hij minimalistischer. Er gebeurt eigenlijk vrij weinig. Het tempo ligt laag. Veel wordt aan de interpretatie van de kijker overgelaten. En zo duurt het een tijdje voordat enigszins duidelijk wordt waar de film eigenlijk over gaat. Die manier van film kijken moet je liggen. Ik houd er soms van. Soms ook niet. Hier beviel het.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8916 votes
92 Agatha and the Curse of Ishtar (TV Movie 2019) - IMDb
Categorie : Middle East
FTV
Punten : 95 min + 10 = 105 min.
Totaal : 9706+105= 9811
https://cinemalibero.plus/wp-content/uploads/Agatha-and-the-Curse-of-Ishtar-2019.jpg
Nadat in 2018 rond kerst de Britse televisiefilm, de erg fijne Agatha and the Truth of Murder (2018) uitkwam voor Channel 5, was dit een succes. Vandaar dat het dan ook een soort vervolg kreeg. Soort van want het is geen direct vervolg en evenmin is de cast van vorige film teruggekeerd. Waarbij ik me allereerst afvraag waarom Ruth Bradley, die Agatha Christie fantastische speelde werd vervangen?
Wel keert schrijver Tom Dalton die de 'alternatieve geschiedenissen' heeft schreven waarin Agatha Christie in haar vrije tijd moorden oplost, terug. (een derde film is al in de maak of klaar) De film laat ditmaal zien dat Agatha Christie van haar man gescheiden is (1928) en naar Irak reist om bij vrienden te logeren die daar bezig zijn met archeologische opgravingen. (Mesopotamië ) Ze wil inspiratie op doen om romantische verhalen te schrijven. In plaats daarvan vindt ze de liefde met de jongere man, Max Mallowan (Jonah Hauer-King). In het echte leven trouwde Mallowan uiteindelijk met Christie. En tot zover de werkelijkheid! Het fictieve moordmysterie in Irak begint als aap Ella wordt gevonden, bungelend aan een galg in een koloniaal landhuis.
De film was een stuk lichter van toon dan de vorige film. Maar ik ben er niet van overtuigd dat het daardoor een betere film is geworden. Ruth Bradley werd zoals ik me net al afvroeg vervangen voor Lyndsey Marshal en dit vond ik geen goede vervanging. Ze mist als hoofdactrice een zekere charisma (en is een stuk ouder) en zet Agatha neer als een beetje chaotische klungelige vrouw. Wat bedoeld was als komische element. Echter vielen veel van die grappen plat. Gelukkig waren die grappen, van het ongedwongen soort waardoor ze de film ook niet heel vervelend maakte.
Als een Agaha Christie-mysterie was het overtuigend en solide genoeg (lijkt op iets wat Christie had kunnen schrijven maar Agatha zelf had ongetwijfeld er meer uit kunnen halen), het grote herenhuis, een huis vol verdachten en de uiteindelijke verklaring met de overgebleven mensen rond een tafel. De film was dan ook een aardig secundair Christie-mysterie, dat er qua uiterlijk meer dan charmant uit ziet.
Noodless
-
- 10042 messages
- 6178 votes
126 Fifty Shades of Grey (2015)
Categorie : Erotic
125 min. - FTV
Punten : 125 + 13 = 138
Totaal : 13367 + 138 = 13505
https://dvdcover.com/wp-content/uploads/freedvdcover_fifst-shades-unrated-950x637.jpg
Tja, toch maar eens aan gewaagd maar de film heeft heel weinig te bieden. Heel de opzet rond hun sekscontract en de seksuele belevingen hierbij wisten mij niet echt te boeien. Je kunt je afvragen waarom deze rijke stinkerd zoveel energie in deze relatie steekt als er zoveel andere vrouwen zijn want Anastasia is vanaf het begin al terughoudend tegenover zijn ideeën. Houden van hoort er voor hem niet bij. Toch voelt ze zich op de één of andere manier tot hem aangetrokken om het toch te proberen en te kijken hoe ver Christian Grey wel wil gaan. Natuurlijk is het ook een voordeel en gemakkelijk als je heel rijk bent en zowat alles kan veroorloven.
Maar echte liefde ? Op het einde beseft Anastasia dat het ook echt niks voor haar is.
Gelukkig weet de twee protagonisten de film toch een beetje interessant te houden door hun spel. Vooral Dakota Johnson vond ik wel overtuigend spelen. Camerawerk is goed en het ziet er allemaal stijlvol uit. Dus helemaal negatief is het ook niet, maar de film heeft echt weinig inhoud en ondanks het gegeven wist de film mij ook niet te raken op het erotische of romantische aspect. 4/10
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
33. El Ataque de los Muertos sin Ojos (1973)
Categorie: Zombies
91 minuten
FTV
Punten: 91 + 9 = 100 punten
Totaal = 3640 punten
Tweede deel uit de Blind Dead-serie. Net als het eerste deel is ook deze wat mij betreft fantastisch. De templar-zombies zien er weer geweldig uit. Stukje bloederiger dan de Hammer-films (zorg wel voor de uncut versie van 91 minuten). Tempo ligt ongeveer op dat niveau, stukje lager dus dan wat je tegenwoordig gewend bent uit de actie-horror. Maar sfeer is er genoeg en dan nog die geweldige burgemeester, die wel weet waar de prioriteiten liggen als de tempeliers zijn stad aanvallen.
(4*)
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
113. Gallipoli (1981)
Categorie: Oceanië
FTV, 110 minuten - 121 punten
Totaal: 12811 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1133.jpg?cb=1420204258
Ik had stiekem wel hoge verwachtingen. Peter Weir is een interessante regisseur, en de Eerste Wereldoorlog is een onderwerp waar ik zeker in geïnteresseerd ben. Toch viel Gallipoli me een beetje tegen. Voornamelijk omdat zo'n driekwart van de film zich bezighoudt met de achtergrond van een paar karakters terwijl ze nog in Australië zitten en hun daaropvolgende stationering in Egypte. En die zijn allebei niet zo bijzonder interessant, het lijkt wel een vrij luchtig jongensboekverhaal waarbij men elkaar een beetje opjut en loopt te ginnegappen over de oorlog. Maar het is geen boeiend jongensboek. Ook waarschijnlijk met opzet zo gedaan om te contrasteren met de brute werkelijkheid aan het front, maar dit duurde mij wel veel te lang, en zoiets is al veel beter en veel indrukwekkender gedaan in menig ander oorlogsfilm. Het werd wat mij betreft pas echt de moeite waard in het laatste half uur, maar ook dan is het spaarzaam - de nutteloosheid en de vergeefsheid worden goed weergegeven, net als de grimmige onverschilligheid van de legerleiding, maar zo'n kwartier aan wél enerverend beeld is wat mij betreft niet voldoende om de lauwe eerste anderhalf uur te compenseren. 2.5*
Shaky
-
- 3736 messages
- 13046 votes
Categorie: Ghosts
94 minuten
FTV
Punten: 94 + 9 = 103
Totaal = 12143 punten
In de categorie 'zo slecht dat het leuk wordt'. De humor slaat de plank zo ontzettend mis dat het op de één of andere manier bijna aandoenlijk wordt. Het idee van de film is een aardige poging, graphics zijn niet eens zo slecht en Will Forte heeft weer eens een maf project uitgezocht. 3*, al zegt mijn hoofd dat dit eigenlijk garbage is.
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
Niet in de categorie 'zo slecht dat het leuk wordt', meer 'zo slecht dat het slecht blijft'. Een sentimentele draak met desondanks een score van boven de 4 sterren hier op MM (en een 8.3 op IMDb), ongelooflijk:
114. Yedinci Kogustaki Mucize (2019)
Categorie: Middle East
FTV, 132 minuten - 145 punten
Totaal: 12956 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1126000/1126769.jpg?cb=1584127797
Vermoeiende film. Twee uur lang krijgen we een gezocht verhaal te zien, waarbij elke scene erop gericht is om op vol op het sentiment te spelen. Oké, het ziet er nog wel aardig gefilmd uit, maar ik krijg spontaan jeuk van het verhaal waarin elke keer weer een geforceerde draai wordt gegeven om tranen te trekken. Schattig klein meisje, goedbedoelende simpele ziel als vader die heel zielig geframed wordt voor een misdaad, harde bolsters in de gevangenis die allemaal een hele blanke pit blijken te hebben en opeens geïnspireerd hele betogen houden over hun arme kindertjes die ze moeten missen en vervolgens allemaal hun gezinsgeluk terugvinden, lief omaatje en schattige lerares die lief dochtertje helpen, een gevangeniscommandant met een vete tegen Memo inclusief openlijke moord op een getuige, en een miraculeuze ontsnapping met heroïsche opofferingsgezindheid waarbij echt iedereen helpt om die lieve Memo met z'n lieve dochtertje te herenigen, mijn tenen krommen ervan. Misschien ben ik dan een botte hork, maar ik kan heel slecht tegen dit soort Net 5-sentimentaliteit. 1.0*
Noodless
-
- 10042 messages
- 6178 votes
Categorie : Mutatie
91 min. - FTV
Punten : 91 + 9 = 100
Totaal : 13505 + 100 = 13605
Nogal ouderwets en redelijk trash gehalte, maar toch wel vermakelijk op zijn manier. Je zou de film eerder bij actie, avontuur rangschikken dan bij horror. Het wordt allemaal met de nodige kitsch en campy allure gebracht. Zo ziet het moerasmonster er gemaakt uit , maar vooral de tweekamp op het einde tart alle verbeelding. Dat zag er helemaal belachelijk en goedkoop uit. En toch.... het verhaal heeft een vlot tempo en er zitten heel wat luchtige en leuke actiescènes in de film. Andere pluspunten zijn de mooie opnames in de moerasgebieden en Adrienne Barbeau die het oog ook wat gunt. De film is gebaseerd op een comic en is geregisseerd door Wes Craven die een bizarre ingeving aan het verhaal koppelt, namelijk het kind dat daar midden in die moerasgebieden leeft en soms uit het niets gewoon ergens verschijnt. Hoe kom je erop om dit in je film te plaatsen? Maar eerlijk gezegd, ik heb me nergens verveeld en best vermakelijk op zijn manier. 6/10
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Categorie: Road Transport
90 minuten - FTV
Punten: 95 + 10 = 99
Totaal: 105 + 8020 = 8125
https://horrornews.net/wp-content/uploads/2014/12/Freeway-Maniac-1989-movie-Paul-Winters-2.jpg
Deze 'film' heeft wel een aantal leuke kill scènes, maar begint na een uur toch wel te slepen. Deze had gerust 15 minuten korter kunnen worden gemaakt gezien het zwakke verhaal en het lage budget. Het einde was nogal flauw en helaas zijn veel kills ook buiten beeld gehouden.
Collins
-
- 7294 messages
- 4311 votes
40. The Belko Experiment (2016)
Categorie: Thriller/Suspense
88 minuten - FTV
Punten: 88 + 9 = 97
Totaal: 3995 + 97 = 4092
https://www.blairwitch.de/wp-content/bwdatabase/gallery/full/20755.jpg
Over een slachtpartij onder collega’s in een kantoorgebouw. Een enkele verrassing in het verhaal daargelaten, vertoont de film weinig meer dan een verzameling bloedige moorden. Dat doet de film heel consequent zonder dat de kijker wordt afgeleid door een achtergrondverhaal. Ook de investering in de personages is oppervlakkig en leidt niet af van de brute actie waarmee de film is volgestouwd.
Leuk!
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
115. Terror by Night (1946)
Categorie: 1940s
FTV, 60 minuten - 66 punten
Totaal: 13022 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/8000/8066.jpg?cb=1551804616
Een Sherlock Holmes verfilming uit de oude doos, die zich eigenlijk volledig afspeelt op een trein, waar een diamant gestolen is én daarbij een man vermoord is. Nou ja, ik zeg wel verfilming, maar het is volgens mij geen verfilming van een bestaand verhaal, maar meer een nieuw verhaal met de bekende karakters. Het is maar een goed uurtje lang, en dat is ook wel voldoende. Het voelt eerlijk gezegd niet altijd heel erg aan als Sherlock Holmes - de afgesloten setting met een X aantal mogelijke verdachten en de vraag 'whodunit?' doet meer denken aan Agatha Christie, en ik stoorde me regelmatig aan Doctor Watson, die in tegenstelling tot de boeken een pompeuze, zichzelf overschattende oen is. Zo ongeveer het laatste type persoon die Holmes als huisgenoot/vriend/assistent zou willen hebben. Al is het achtergrondverhaal met meestercriminelen als Moriarty en Sebastian Moran wel weer typisch Holmes. Wel een aardig wegkijkertje, maar niet bijzonder en Watson zeurt er zeker nog wel een half puntje af. 3.0*
Noodless
-
- 10042 messages
- 6178 votes
128 Lifeforce (1985)
Categorie : Space
116 min. - FTV
Punten : 116 + 12 = 128
Totaal : 13605 + 128 = 13733
https://i.pinimg.com/originals/79/cb/c2/79cbc22aee624decd6f08d36330d1f63.png
Totaal blind in gegaan... niks over gelezen of trailer gezien...
Wat een origineel, bizar filmpje ! Het is niet zomaar een alien die even naar de aarde komt want de film heeft heel wat meer te bieden dan dat. Als je weet dat er vampieren , zombies , immense vleermuizen, hallucinaties, lichtflitsen en heel wat bloederige taferelen en verwisseling van personages in het verhaal voorkomen , besef je dat het een aparte beleving wordt waar je van alles kan gaan verwachten. De eerste helft is mysterieus en biedt meer spanning dan de totale gekte die in de tweede helft toeneemt. Net zoals de protagonisten wordt de kijker lange tijd op het verkeerde spoor gebracht. Toegegeven, het wordt soms echt crazy en campy met de nodige kitsch voorgesteld, maar het wordt wel goed en vol fun gebracht. Heerlijke nonsens! Daarbij heeft de film nog een grote troefkaart namelijk de knappe sexy Mathilda May. De scène wanneer ze ontsnapt en naakt door de gangen wandelt met haar geweldige mooie boezem is een snoepertje , een nieuw woord in de filmwereld.
Wat een mooie vrouw
7,5/10
https://screengoblin.files.wordpress.com/2017/12/female_vampire22.png
MRDammann
-
- 661 messages
- 3560 votes
Categorie: Urban Area
120 minuten
RW
Punten: 120
Subtotaal: 2648 + 120 = 2768
https://www.moviemeter.nl/images/cover/2000/2220.jpg?cb=1364900115
Deze kwam vanavond heel hard binnen. Heb hem nog meer kunnen waarderen dan mijn vorige kijkbeurten. Hoe Spike Lee een sfeer neerzet is fantastisch. Daarnaast zijn de karakters zo realistisch met al hun positieve en negatieve kanten. Het is een prachtige film met heel veel prachtige, mooie momenten. *4,5
PapaBeartje
-
- 709 messages
- 1112 votes
Jaja, we zijn op de helft! 
Categorie: 1960s
158 minuten
FTV
Punten: 158 + 16 = 174
Subtotaal: 7965 + 174 = 8139 punten
Persoonlijke filmwaardering: 3☆
One weekend Major Smith, Lieutenant Schaffer, and a beautiful blonde named Mary decided to win world war II
Shaky
-
- 3736 messages
- 13046 votes
Categorie: Sect(s)
399 minuten
FTV
Punten: 399 + 40 = 439
Totaal = 12582 punten
Behoorlijk sterke documentaire die alle kanten belicht en niet als heksenjacht dient. Soms net wat te braaf, maar over het geheel genomen sterk. 3,5*
Noodless
-
- 10042 messages
- 6178 votes
129 Dellamorte Dellamore (1994)
Categorie : Cemetery
105 min. - FTV
Punten : 105 + 11 = 116
Totaal : 13733 + 116 = 13849
https://kitleyskrypt.files.wordpress.com/2017/04/dellamorte-dellamore-japanese-ld-cover.jpg?w=350&h=484
Zit precies in een trash sfeertje...na Swamp Thing ( 1982 ) en Lifeforce (1985 ), nu de beurt aan dit zeer merkwaardig filmpje dat mij ook het gevoel gaf van een film uit de jaren 80. Ik vraag me eigenlijk ook af wat ik nu heb gezien. Een duidelijke verhaallijn zit er niet in, de regisseur heeft meer oog voor wisselende komische horrormomenten. De horror is niet echt aanwezig omdat het allemaal heel luchtig wordt gebracht met wat zwarte humor. Je ziet heel wat bloederige scènes, maar door de aanpak overheerst het slapstickachtige boven de horror. Dat maakt dat er ook totaal geen spanning te beleven valt. De locatie heeft een donker, gepast sfeertje wat je eigenlijk wel verwacht van een kerkhof. Het eerste deel van het verhaal is sterker dan het tweede omdat er nog enig verhaallijn in zit, maar dat verandert gaandeweg waarbij je als kijker de weg volledig kwijt geraakt. Het is het moment dat de protagonist niet alleen op de doden maar ook op de levenden schiet. Maar is dat ook zo of speelt dit in zijn hoofd allemaal af? Je komt dan in het psychologische aspect van de film waar ik geen duiding aan kan geven. Dit aspect wordt helemaal duidelijk naar het einde toe wanneer Francesco Dellamorte en zijn assistent Gnaghi uit hun wereldje willen ontsnappen en tot een zeer rare vaststelling komen. Mooi eindshot overigens. Het acteerwerk is degelijk. Rupert Everett en vooral François Hadji-Lazaro speelt een leuke rol. De femme fatale van dienst is hier de mooie rondborstige Anna Falchi. Je moet van dit soort werkjes echt houden en begrijp ook wel dat deze film een soort cultstatus heeft, maar ik had er meer van verwacht. Gezien de positieve elementen beschouw ik deze film toch iets boven de gemiddelde film. 7/10
https://www.flickfeast.co.uk/wp-content/uploads/2016/10/dellamorte2big.jpg
Shaky
-
- 3736 messages
- 13046 votes
Categorie: Nature
119 minuten
FTV
Punten: 119 + 12 = 131
Totaal = 12713 punten
https://image.tmdb.org/t/p/w780/vNPv5aMHimu1hm8AY2TNaom6Bi.jpg
Hier keek ik wel naar uit, maar blijkt uiteindelijk een lichte tegenvaller te zijn. Erg moralistisch, prekerig, 'woke'; dat soort gedoe. Het verhaal is verder flinterdun en het is dat de acteerprestaties en beelden prima zijn, anders had ik de 2 uur niet uitgezeten. Een goede 6: 3*
joolstein
-
- 10829 messages
- 8916 votes
Categorie : Film noir
FTV
Punten : 100 min + 10 = 110 min.
Totaal : 9811+110 = 9921
https://www.moviemeter.nl/images/cover/5000/5449.jpg?cb=1543254077
"Geronimo"
Ik heb best genoten van deze film, maar als ik heel eerlijk ben, was het niet de beste Film noir. Vrij standaard. Zeker, Bogart en Scott waren allebei absoluut dynamisch en hadden een geweldige chemie, maar het mist gewoon iets opmerkelijk zoals sommige van de beste film-noirs. Als er in deze film andere acteurs hadden gespeeld, zou het waarschijnlijk vergeetbaar zijn. Het drijft vooral op de charisma en de pittige dialogen van de twee hoofdrolspelers. De eerste helft van de film wordt in flashbacks verteld door het mannelijke hoofdpersonage, Captain Rip Murdock (Humphrey Bogart) aan een priester in een kerk. De conclusie volgt nadat je weer terug ben waar het begon. Ondanks dat de film veelal de herkenbare patronen van de film-noir volgt, is de amusementswaarde wel erg hoog.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8916 votes
94 The Life and Death of Colonel Blimp (1943)
Categorie : 1940s
FTV
Punten : 163 min + 16 = 179 min.
Totaal : 9921+179 = 10.100
https://pics.filmaffinity.com/The_Life_and_Death_of_Colonel_Blimp-496150008-large.jpg
Bij het openen van de film dacht ik werkelijk dat ik in de verkeerde film was belandt. Ten eerste verwachte ik niet dat de film in Technicolor was en ten tweede start de film met een chaotische en weerbarstige trainingsoefening die dicht tegen slap-stick aan zat.
Maar als de hoofdpersoon Clive Candy anno 1942 in een Turks bad kopje onder gaat en na een paar slagen als een jongere versie weer opduikt in 1902 is het volop genieten geblazen. En zo begint de flashback die Candy's leven vertelt vanaf de jonge en onstuimige officier van de hogere klasse met Victoria Kruis die net is teruggekeerd van de Boerenoorlog. En die naar Berlijn gaat om een 'schurk' te vinden die de goede naam van het Britse rijk bezoedelt. Om vervolgens via de Eerste Wereldoorlog weer terug te keren naar 1942, als de Tweede wereldoorlog in volle gang is.
Met zijn vier thema's in het verhaal; het denk terug aan een tijd dat beroepsmilitairen nog een erecode in acht namen, het betoogt aan jongeren dat de ouderen ook eens jong waren, de romantiek van de generaal voor een vrouw en de vriendschap tussen een Britse officier en een Duitse officier, is het een erg beschaafde film.
De film zit verder vol met wonderlijk mooie beelden en overgangen. Zoals tijdens het duel waarbij het schot onder een hoge hoek weigert partij te kiezen en vervolgens de camera omhoog beweegt naar een buitenopname met sneeuw die op Berlijn valt. Ook de gevoelens voor Edith Hunter en de daaropvolgende levenslange zoektocht naar een vervanger was erg mooi. Deborah Kerr neemt met Edith Hunter, Barbara Wynne en Angela 'Johnny' Cannon maar liefst drie rollen op zich, ze doet met verve! Aangrijpend was ook hoe Theo Kretschmar-Schuldorff in een lange toespraak uitgelegd waarom hij Engeland heeft verkozen boven zijn geboorteplaats.
Het is een liefdesverhaal, een film over oorlog, een film over oud worden, een film over de geschiedenis en de toekomst. Maar precies uitleggen waarom ik deze film zo goed vind, is nogal lastig want uiteindelijk gaat de film maar over één ding het leven van een man. Echter was dit vrij Fascinerend.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8916 votes
95 Hammer Horror: The Warner Bros Years (2018) - IMDb
Categorie : Documentary/Mockumentary/Shockumentary
FTV
Punten : 101 min + 10 = 111 min.
Totaal : 10.100+111 = 10.211
https://poster.hd-movies.net/tt5508108.jpg
Oeps iets te enthousiast geweest
Deze documentaire van Marcus Hearn die tot stand is gekomen door een kickstarter-project, beschrijft het begin van het 'einde' van het oude horrorproductiehuis Hammer. Hammer-horror dat al in 1934 werd opgericht en verantwoordelijk was voor films in vele genres, is voor het grootste gedeelte bekend om zijn Victoriaans Gothic-films.
Echter aan het einde van de jaren zestig (door Roman Polanski’s Rosemary’s Baby en George A. Romero’s Night of the Living Dead(1968) veranderde de wereld van horror die Hammer had helpen creëren snel. Het betrouwbare bedrijfsmodel haperde en het publiek wilde opeens iets anders in hun films. Toch zou de neergang van Hammer gedurende een relatief korte periode worden opgeschort door een distributiealliantie met Warner Bros (toen eigendom van Hammer's langdurige Amerikaanse partner Seven Arts) die grotere investeringen en een breder publiek garandeerde.
De documentaire is vrij traditioneel van opzet, wisselt tussen filmstukjes, pratende hoofden, (Hammer schoonheden, Veronica Carlson, Caroline Munro en film-critici en historici) die vertellen over anekdotes op de set en andere weetjes. Films die behandelt worden zijn Dracula Has Risen From the Grave (1968), Frankenstein Must Be Destroyed (1970) en Taste the Blood of Dracula (1970) het voor een Oscar-genomineerde epos When Dinosaurs Ruled the Earth (1970), de thriller Crescendo (1970) en de bizarre sci-fi western Moon Zero Two (1969).
Eveneens is te zien /horen over de moeilijke wordende samenwerking tussen beide bedrijven. Warner die blijf vragen om Dracula-films met Christopher Lee en Hammer die meer mee wil met de tijdgeest. Zodoende waren de films van de jaren zeventig experimenteler en zoeken meer de grenzen van traditionele gotische horror op met Dracula AD 1972 (1972), The Satanic Rites of Dracula (1973) en The Legend of the 7 Golden Vampires (1974).
Zuur voor Hammer was dat Warner door hun immense kassucces van The Exorcist (1974) het productiehuis eigenhandig de nek heeft omgedraaid. Al blijkt er een archief te zijn met Hammer-scripts waaronder het nooit gefilmde The Unquenchable Thirst of Dracula waar wel het scenario ooit eens live werd voorgelezen op een festival. Dus wie weet... want Hammer is nooit helemaal weggeweest en vanaf 2008 met enige regelmaat zelfs weer actief.
Wat de documentaire aantrekkelijk maakt is de eerlijkheid van de bijdragers. Deze zijn over het algemeen wel enthousiast als fan en experts, maar het is niet allemaal halleluja, ze zijn even openhartig over de vele tekortkomingen van de besproken films. Wel jammer was dat coryfeeën als Peter Cushing en Christopher Lee., zelf geen bijdrage leveren aan de documentaire. Wel leuk om deze eens te hebben gezien over een smaakmaker uit één van twee misschien wel meest opwindende decennia van de horror.
PapaBeartje
-
- 709 messages
- 1112 votes
67. Océans (2009)
Categorie: Fish/Water life
104 minuten
FTV
Punten: 104 + 10 = 114
Subtotaal: 8139 + 114 = 8253 punten
Persoonlijke filmwaardering: 4☆
Explore the depths of our planet's oceans. Experience the stories that connect their world to ours.
https://i2.wp.com/aftercredits.com/wp-content/uploads/2011/05/OceansFeat.jpg?resize=324%2C160
Shaky
-
- 3736 messages
- 13046 votes
116. The Letter for the King (2020)
Categorie: Adventure
282 minuten
FTV
Punten: 282 + 28 = 310
Totaal = 13023 punten
Pff... bijna twee weken voor nodig gehad om dit af te kijken. Vreselijke serie die vrijwel niets met het jeugdboek te maken heeft en een vreemd tempo heeft; het klopt gewoon allemaal voor geen meter en is erg onprettig om naar te kijken. Meer dan 2* kan ik hier echt niet aan kwijt.