• 178.094 movies
  • 12.213 shows
  • 33.984 seasons
  • 647.094 actors
  • 9.372.770 votes
Profile

132 jaar film challenge

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

102. The Circus (1928)

Categorie: 1920s

FTV, 71 minuten - 78 punten

Totaal: 11376 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/5000/5099.jpg?cb=1380699423

Ik heb groot respect voor de persoon Charlie Chaplin, maar ik heb ook een probleem: ik vind de beste man totaal niet grappig. The Kid en The Great Dictator vielen nog wel mee, maar de meeste van zijn klassiekers bevielen me maar matig. Nu geldt dat vooral voor zijn films als The Tramp, waar ook elke keer weer een voorspelbaar romance-tje ingefietst wordt, en ook deze is weer meer van hetzelfde. Er zitten een paar leuke scenes in, zoals in het spiegelpaleis, maar het blijft niet mijn soort comedy - terwilj ik toch slapstick, flauwe grappen en oude films allemaal wel kan waarderen, dus daar ligt het niet aan. Dan kijk ik toch een stuk liever naar Buster Keaton, Harold Lloyd of the Marx Brothers. 1.5*

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

103. Mosura (1961)

Categorie: Mutation

FTV, 101 minuten - 111 punten

Totaal: 11487 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/10000/10726.jpg?cb=1556380647

Wel aardige monsterfilm, die een nogal lange en wat saaie aanloop heeft voordat het los komt, maar in het laatste uur best vermakelijk wordt. Het is niet heel verrassend natuurlijk, wat er allemaal gebeurt: in dit geval is het een soort van King Kong verhaal, wat culmineert in een boos en groot monster wat los gaat op Tokyo en 'New Kirk City'. Het monster, in dit geval een gemuteerde reuzenrups die reuzenmot wordt, ziet er eigenlijk best aardig uit, en de vernieling van de stad is ook wel aardig. Wat dan wel weer een beetje genant eruit ziet zijn de legerscenes, waar overduidelijk speelgoedtankjes en poppetjes voor gebruikt zijn. Mothra is (net als Gojira en King Kong) een ietwat serieuzere monsterfilm dan vele van de ultra-low-budget vervolgen die nog zouden komen en die zo slecht en goedkoop zijn dat ze soms weer leuk worden (en soms ook gewoon slecht blijven). Ook best aardig acteerwerk, met meerdere bekende hoofden (uit bv Ikiru, Yojinbo en Bakumatsu Taiyoden, heb ik even gecheckt). Maar er had zeker wel een half uur uitgekund, want zo lang blijft een reuzenmonsterfilm ook weer niet leuk. 3.0*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

84. Scarecrows (1988)

Categorie: Air Transport

83 minuten - FTV

Punten: 83 + 8 = 91

Totaal: 91 + 7584 = 7675

https://www.totf.nl/wp-content/uploads/2017/10/scarecrows_03.jpg

Het concept op zich is goed maar de uitwerking zelf is nogal matig. De zwakke acteerprestaties en flauwe dialogen wil ik nog wel voor lief nemen, maar dat de film donker is gefilmd is toch een manier om het kleine budget te verdoezelen. Af en toe hebben we wel een gore scène maar het kan zich ondanks het concept weinig onderscheiden van de standaard slasher. Ik heb al engere vogelverschrikkers gezien.

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

104. The ABCs of Death (2012)

Categorie: Anthology

FTV, 123 minuten - 135 punten

Totaal: 11622 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/83000/83464.jpg?cb=1553678172

Het concept is leuk, maar het niveau van de filmpjes is behoorlijk wisselend. Met 26 segmenten heb je natuurlijk ook niet veel tijd om iets op te bouwen, en dat maakt het er niet veel makkelijker op. Toch een hoop bekende namen die hebben meegedaan, en ik moet zeggen, sommige van de leukere filmpjes zijn wel van de grotere namen (de Q van Adam Wingard, de U van Ben Wheatley, de X van Xavier Gens, en ook de B en de T waren wel leuk), maar er zit hier ook wel een hoop prut in (F, G, J, V, Z waren allemaal meuk, sommige andere letters kan ik me niet eens meer voor de geest halen) en een paar die er net mee door konden. Over de hele lijn zat ik nou niet echt geboeid of geamuseerd te kijken, in ieder geval. 2.5*

PapaBeartje

• 709 messages
  • 1112 votes

Aanrader tijdens deze moeilijke corona-periode. Zitten eng veel overeenkomsten tussen.

60. Contagion (2011)

Categorie: Disease

106 minuten

FTV

Punten: 106 + 11 = 117

Subtotaal: 7228 + 117 = 7345 punten

Persoonlijke filmwaardering: 4☆

Nothing spreads like fear

https://cdn.unitycms.io/image/ocroped/1200,1200,1000,1000,0,0/xWDxywXCTSo/BHT80k7P4ZU920kF_OW4xS.jpg

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

85. Terror Is a Man (1959) aka The Blood Creature
Categorie: Mutations
83 minuten - FTV
Punten: 83 + 8 = 91
Totaal: 91 + 7675 = 7758

https://pics.filmaffinity.com/Terror_Is_a_Man-608723324-large.jpg

Deze film ontleent het concept van The Island of Dr. Moreau waarbij een wetenschapper een poging onderneemt om een panter in een mens te veranderen. Er vallen doden, maar die gebeuren vooral off screen. Het verhaaltje is ook redelijk voorspelbaar: het monster keert zicht tegen zijn schepper en diens vervelende assistent. Het inheemse meisje moet er ook aan geloven ondanks dat zij hem niks had misdaan en haar broertje laat ie ook met rust omdat het een kind is en die sterven toch niet in oude films. De blonde vamp (echtgenote van de wetenschapper) wordt nog geschaakt King Kong stijl met haar nieuwe minnaar als held. Allemaal netjes volgens het boekje.

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

105. Portrait de la Jeune Fille en Feu (2019)

Categorie: Female protagonists

FTV, 120 minuten - 132 punten

Totaal: 11754 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1124000/1124753.jpg?cb=1558619495

Deze heb ik vorig jaar in de bioscoop niet meegekregen, maar nu het een dag lang regent en ik licht brakjes op de bank hang, leek het me gezien alle positieve verhalen toch wel het proberen waard. Zoals ook aan het aantal sterren te zien, is de poging niet goed bevallen.

Om maar even positief te beginnen - de film ziet er echt uit als een plaatje. Veel prachtige beelden, waarin ook Haenel en Merlant zich van hun goede kant laten zien. Acteren kunnen ze zeker. Maar daarmee hield het voor mij wel een beetje op. Portrait of a Lady on Fire is een tergend traag kostuumdrama, waarin een minimaal plot over ruim twee uur uitgestrekt wordt, en er een film lang Betekenisvolle Stiltes vallen, we minutenlang Merlant aan het schilderen zien, en de dames dodelijk saaie gesprekken met elkaar hebben. Wel met een tempo van een zin per minuut, want elke zin wordt gevolgd door een storend lange stilte die misschien diepte moet suggereren, maar vooral elk tempo uit de film haalde. En weliswaar is dit een liefdesverhaal, maar ik vond het allemaal bijzonder afstandelijk gefilmd - stijlvol en fraai wellicht, maar ook erg stijf. De asubtiele manier waarop Sciamma meerdere keren de titel prominent uitbeeldt (zelfs al in de eerste minuten) en het niet één maar zelfs twee keer de Orpheus-legende voorbij laat komen hielp ook niet in mijn waardering. In de tweede helft begon de film gelukkig iets meer emotie te tonen en zowaar op momenten interessant te worden, maar al bij al viel me dit bepaald niet mee. 2.0*

Shaky

• 3736 messages
  • 13046 votes

112. The Dare (2019)

Categorie: Horror

94 minuten

FTV

Punten: 94 + 9 = 103

Totaal = 12040 punten

https://static.filmvandaag.nl/covers/102000/102891.jpg

Standaard horrorfilm met een verhaal dat we al tig keer eerder hebben gezien. Redelijk om dit foutenfestijn (er klopt verhaaltechnisch werkelijk niets van) een keer gezien te hebben als genreliefhebber, maar meer dan een 5,5 kan ik niet geven. 3*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

86. Child Eater (2016)

Categorie: Scandinavia/Finland/Iceland

82 minuten - FTV

Punten: 82 + 8 = 90

Totaal: 90 + 7758 = 7848

https://www.dreadcentral.com/wp-content/uploads/2016/11/childeater-s.jpg

Waarom deze film de Child Eater heet, is me een raadsel want hij eet helemaal geen kinderen. Hij heet enkel ogen dus the Eye Eater was beter geweest Dat kinderen aanvankelijk zijn doelwit zijn ok, maar eigenlijk zijn vooral volwassenen slachtoffer. Het achtergrondverhaal van de killer is nogal stupide, dat hadden ze evengoed achterwege kunnen laten. De setting is best sfeervol en we hebben wat bloederige scènes. De film blinkt echter nergens uit, het is nogal rommelig uitgewerkt. De acties en verhaalvoortgang lijkt bij momenten willekeurig, de rol van die ene vrouw was vooral opvulsel. Het lijkt me duidelijk dat dit een kortverhaal was die men over een langspeelfilm wilde uitsmeren. Hoe moet je een bovennatuurlijke killer doden, tja op goed geluk zeker? De killer die er trouwens uitziet als een kruising tussen Nosferatu en een creatie van Victor Salva. Laat een vervolg maar zitten, nog meer van zo lompe willekeur hoeft voor mij niet.

Noodless

• 10042 messages
  • 6178 votes

119 Midnight Run (1988)

Categorie : 1980s

126 min. - FTV

Punten : 126 + 13 = 139

Totaal : 12537 + 139 = 12676

https://image.tmdb.org/t/p/original/l0S0yZIVHnDmmCAJgJ8nwWV8y55.jpg

Vlotte, luchtige actiefilm waarin Robert De Niro een oplichter op een plaats probeert te brengen waarvoor hij een beloning krijgt. Gaandeweg wordt die oplichter meer en meer een soort buddy waarbij ze samen uit de greep proberen te blijven van FBI-agenten, premiejagers en maffia-moordenaars. Heel wat achtervolgingen, maar er wordt ook tijd gemaakt voor de nodige humor die het geheel een zeer luchtig aspect geeft. Degelijke film ! 6/10

Noodless

• 10042 messages
  • 6178 votes

120 Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn (2020) -

Categorie : Theme Park

109 min. - FTV

Punten : 109 + 11 = 120

Totaal : 12676 + 120 = 12796

https://images.cdn.superguide.nl/eajME9yDImCprMO1XWD8qiA6nE4=/890x0/smart/superguide.nl/s3fs-public/main_media/birds-of-prey.jpeg?itok=Yhm1Dn-X

Hoe meningen kunnen verschillen Ik vond nu net niet dat deze film zich serieus neemt. Komaan, alles is gewoon pure nonsens met de focus vooral op kitsch, felle kleuren, humor en fraaie shots zoals de scène in het funpark. De film moet het niet hebben van verhaal, maar dat kun je al op voorhand bedenken. Wel krijg je puur amusement dat luchtig en vlot naar de kijker wordt gebracht. Margot Robbie zit gegoten in haar rol als de speelse, nonchalante Harley Quinn. 6/10

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81IRSfX1yRL._AC_SY879_.jpg

PapaBeartje

• 709 messages
  • 1112 votes

61. Nuovo Cinema Paradiso (1988)

Categorie: TV/Cinema

173 minuten

FTV

Punten: 173 + 17 = 190

Subtotaal: 7345 + 190 = 7535 punten

Persoonlijke filmwaardering: 5☆

A celebration of youth, friendship, and the everlasting magic of the movies.

https://images2.persgroep.net/rcs/wPj7u-stoQcHVG5da4BIWMn2nIU/diocontent/129519440/_fitwidth/1240?appId=93a17a8fd81db0de025c8abd1cca1279&quality=0.9

PapaBeartje

• 709 messages
  • 1112 votes

62. Aswar al-Qamar (2015)

Categorie: Middle East

100 minuten

FTV

Punten: 100 + 10 = 110

Subtotaal: 7535 + 110 = 7645 punten

Persoonlijke filmwaardering: 3☆

https://images.justwatch.com/backdrop/170537281/s1440/aswar-el-qamar

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Woland wrote:

102. The Circus (1928)

Categorie: 1920s

FTV, 71 minuten - 78 punten

Totaal: 11376 punten

(afbeelding)

Ik heb groot respect voor de persoon Charlie Chaplin, maar ik heb ook een probleem: ik vind de beste man totaal niet grappig. The Kid en The Great Dictator vielen nog wel mee, maar de meeste van zijn klassiekers bevielen me maar matig. Nu geldt dat vooral voor zijn films als The Tramp, waar ook elke keer weer een voorspelbaar romance-tje ingefietst wordt, en ook deze is weer meer van hetzelfde. Er zitten een paar leuke scenes in, zoals in het spiegelpaleis, maar het blijft niet mijn soort comedy - terwilj ik toch slapstick, flauwe grappen en oude films allemaal wel kan waarderen, dus daar ligt het niet aan. Dan kijk ik toch een stuk liever naar Buster Keaton, Harold Lloyd of the Marx Brothers. 1.5*

Ik moet zeggen met de jaren vind ik Chaplin ook minder worden. Hij speelt net iets teveel datzelfde typetje van the little tramp.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

87. U.F.O. Abduction (Video 1989) - IMDb aka The MCPherson Tape

Categorie: Found footage/Handcam

66 minuten - FTV

Punten: 66 + 7 = 73

Totaal: 73 + 7848 = 7921

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BODdmZWM3ZDktYzc5Ni00MjVhLTk4OTctMDczNzg5YzBkOTgzXkEyXkFqcGdeQXVyMTQxNzMzNDI@._V1_SY1000_CR0,0,785,1000_AL_.jpg

Eind jaren 90 waren veel mensen in de ban van een zekere Blair Witch Project en zelfs geloofden dat het echt was vooral dankzij een goede marketingcampagne op het toen nog jonge medium het internet. Weinig weten dat er 10 jaar eerder (hoewel de film eigenlijk nog ouder aanvoelt) er al een found footage horror film is gemaakt. Waarom deze zo lang onder de radar is gebleven heeft te maken dat het geen publieke release kreeg. Het lijkt op zich dan ook op een projectje van vrienden onder elkaar. Op een of andere manier is deze film dan toch verspreid geweest onder UFO/alien enthousiasten die dus geloofden dat de film authentiek was en dat die alien invasion echt was gebeurd. Uiteraard zijn de familieleden tot het kleine meisje toe allemaal acteurs en ook geen familie van elkaar. Dat het uiteindelijk net zoals BWP allemaal in scène is gezet daar merkte ik anders niets van. Ik heb zelden gezien dat de angst voor het onbekende zo echt overkomt. Je krijgt niet veel te zien van de aliens, maar dat lijkt nu net wel het sterke punt ervan. De angst dat de familie niet weet wat er op hun afkomt is echt wel voelbaar. Waarom lukte dat hier wel en deed de Blair Witch Project mij weinig tot niets? Ik denk dat het vooral te maken heeft met de protagonisten in die laatste film die zijn gewoon irritant. Dus jammer dat the McPherson Tape geen wide release kreeg destijds en dat internet nog niet bestond of nog in de kinderschoenen stond. Het had misschien niet de lof gekregen van BWP maar je kan er niet omheen dat die laatste hier toch inspiratie moet hebben gehaald. En ja dit zijn woorden van iemand die niet van found footage houdt. Cannibal Holocaust (niet volledig FF) en Trollhunter zijn uitzonderingen.

De film staat niet op MM en daar wil ik toch verandering in brengen. Hij is trouwens te vinden op youtube.

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

Leuke tip alexspyforever, die kende ik nog niet. Ga ik zeker binnenkort eens opzoeken!

106. Planes, Trains & Automobiles (1987)

Categorie: 1980s

FTV, 93 minuten - 102 punten

Totaal: 11856 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1075.jpg?cb=1364585006

Dit was zo'n titel die ik wel eens voorbij zag komen, maar waar het nooit van gekomen was om 'm ook echt daadwerkelijk te kijken. En zowaar, het blijkt een behoorlijk amusante comedy te zijn. Neal, gespeeld door Steve Martin, is onderweg naar huis voor Thanksgiving, maar de reis gaat niet bepaald van een leien dakje - en steeds weer komt hij Del tegen, de onhandige, knullige maar goedbedoelende sul die 'm voor de voeten loopt. John Candy en Steve Martin doen het allebei erg leuk, waarbij de groeiende irritatie van Steve Martin erg herkenbaar is en de knulligheid van John Candy levensecht overkomt. Een loebas waar geen kwaad in zit, maar wel een hele irritante loebas. Het gaat hoe verder de film komt wat meer op de feel-good toer (het blijft John Hughes) en dat beviel toch minder, maar door de bank genomen erg goed vermaakt met Planes, Trains and Automobiles. 4.0*

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

Op naar het andere uiterste.

107. Krotkaya (2017)
Categorie: Oost-Europa
FTV, 143 minuten - 157 punten
Totaal: 12013 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1113000/1113476.jpg?cb=1522426484

Voor mij was Donbass wel de beste film van 2019, maar tot nu toe was dat ook mijn enige kennismaking met Sergei Loznitsa. Nu heeft hij vooral veel documentaires gedaan, maar over deze Krotkaya had ik ook wel goede dingen gelezen. Dus dat leek me zeker het proberen waard.

Krotkaya volgt de lotgevallen van een vrouw (de naam wordt volgens niet eens genoemd, wellicht met het idee dat zij als 'everywoman' fungeert) wiens man in de gevangenis zit, en die probeert om een pakket aan hem af te leveren. En dat blijkt geen sinecure. Krotkaya is prachtig gefilmd, met fraaie beelden van een Rusland waar de glorie wel vanaf is en het cynisme hoogtij viert. En schitterende scenes, zoals de treinreis richting de gevangenisstad, en herkenbare beelden van brakke busjes op dorpsstraten. Het is ook erg traag, wat ook deels komt omdat het hoofdpersonage bijna niet praat, en natuurlijk omdat ze op Kafkaeske wijze afgewimpeld wordt. Maar het is vooral zo ontzettend deprimerend en misantroop, je wordt er bijna niet goed van. Het is een film over machteloosheid, over corrupte instanties en afgestompte mensen, een overheid die dit actief in stand houdt, en in het gevangenisdorp een samenleving aan aasgieren die hier een slaatje uit proberen te slaan. Ik noemde het eerder al Kafkaesk, en nu ik er wat verder over nadenk lijkt het bijna wel op een adaptatie van Het Kasteel. Het absurdisme lijkt een groot deel van de film ver weg, en neigt meer naar bitter cynisme, tot we opeens na bijna twee uur in een bizarre vergadering terecht komen over het Russische zelfbeeld. Een geslaagde film, maar een zware zit door zowel tempo, lengte als een deprimerendheid die je niet vaak tegenkomt. Behalve dan vorige week nog bij het groteske Gruz 200 van Aleksey Balabanov - niet geheel toevallig ook een portret van post-communistisch Rusland. Maar zoveel zwartgalligheid trek ik niet al te vaak. 4.0*

Noodless

• 10042 messages
  • 6178 votes

121 Disobedience (2017)

Categorie : LGTB

114 min. - FTV

Punten : 114 + 11 = 125

Totaal : 12796 + 125 = 12921

https://prod3.agileticketing.net/images/user/cace_3663/disobedience-movie-screencrop.jpg

Moge je een lang leven leiden

Het verhaal biedt iets te weinig en valt soms ook in herhaling van weggaan en terugkomen. Maar moet gezegd de film blijft voldoende onderhoudend door het goede spel van de cast. Het verhaal draait eigenlijk om dat iedereen een keuzevrijheid zou moeten hebben. De slotscène bij het kerkhof is wel een gepaste afsluiter wanneer Rachel Weisz een foto neemt van haar overleden vader. 6/10

https://be-nl-cdn.kinepolis.com/nl/sites/kinepolis.be.nl/files/styles/slider_16_9_960/public/stills/Disobedience_ES_MovieStill1.jpg?itok=Z7ofg6NJ

Noodless

• 10042 messages
  • 6178 votes

122 Midnight Cowboy (1969)
Categorie : Own Birth Year
113 min. - FTV
Punten : 113 + 11 = 124
Totaal : 12921 + 124 = 13045
https://www.moviesovertherainbow.com/wp-content/uploads/2014/07/midnight-cowboy-tender-moment-2.jpg
Dit is nu zo type film die beter is dan je op voorhand zou denken. Nochtans heeft de film een status en goede recensies, maar op de één of andere manier heeft de film nooit mijn interesse weten te wekken.
Het verhaal gaat over een cowboy uit Texas die naar New York gaat om zijn voorkomen uit te spelen om op een snelle manier rijk te kunnen worden, namelijk tippelen voor rijke of alleenstaande vrouwen. Hij raakt bevriend met een oplichter die droomt om ooit naar Miami te gaan. Als kijker krijg je snel een beeld dat het leven in New York niet zo rooskleurig is dat de cowboy had voorgesteld. Zijn naïeve houding, simpelheid en goed karakter worden zijn obstakels om in zijn doel te slagen. Hij komt terecht in beneden verdieping van de maatschappij waarbij hij de verkeerde mensen ontmoet. Nare en egoïstische personages doen hun intrede. Langzamerhand groeit de vriendschap met de oplichter die heel ziek is, iets wat hij in begin nog niet goed in de gaten heeft. Het gevoel van eenzaamheid komt goed naar voor, niet alleen in het straatbeeld van New York, maar ook in de laatste scène. Ook de dromen worden goed weergegeven door de hallucinaties. Daarbij een mooie muziekscore en goed acteerwerk die deze film toch boven de gewone middelmaat weet te verheffen. 7/10
https://i.guim.co.uk/img/media/6288881cf86c59b9e64ef308e0203affc2cc6ab1/0_32_2048_1228/master/2048.jpg?width=1200&height=1200&quality=85&auto=format&fit=crop&s=65fe794a36d054a000d04af6ba7111ad

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

108. Star Wars: Episode I - The Phantom Menace (1999)

Categorie: Space

RW, 136 minuten - 136 punten

Totaal: 12149 punten

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYTRhNjcwNWQtMGJmMi00NmQyLWE2YzItODVmMTdjNWI0ZDA2XkEyXkFqcGdeQXVyNTAyODkwOQ@@._V1_UY1200_CR85,0,630,1200_AL_.jpg

Ach ja. Het is een Star Wars film, en ongetwijfeld heb ik 'm eerder gezien, dus puur op nostalgie heeft het toch al een klein streepje voor. En sommige van de locaties en werelden zijn best tof gedaan, waar het wel genieten is van het spektakel. Maar die hele Jedi-mystiek kan me weinig interesseren, maar dat is niet het grootste probleem. Star Wars is natuurlijk altijd nogal een kindvriendelijke franchise geweest, maar hier gaat het nog wel een stapje verder dan bij de meeste andere films, en dat gaat ook ten koste van de pacing. Zo wordt er iets van drie kwartier besteed aan de opbouw naar en uitvoering van een crappy en ongeloofwaardige pod race, wat vooral een excuus was om een klein jochie een 'spectaculaire' race te laten doen. Dito met de prominente rol van de Ganguns, met als typische voorbeeld generaal Jar Jar Binks, maar zijn soortgenoten zijn niet veel beter. En hier zijn de droid-soldaten toch nog wel een graadje slapper kanonnenvoer als bijvoorbeeld de Stormtroopers, die ook al niet uitblinken in competentie. Gelukkig zijn er tussendoor nog wel wat fraaie werelden om van te genieten, en met verstand op nul is het wel uit te zitten.

2.0*

Noodless

• 10042 messages
  • 6178 votes

123 Nikki, Wild Dog of the North (1961)

Categorie : Nature

71 min. - FTV

Punten : 71 + 7 = 78

Totaal : 13045 + 78 = 13123

https://alchetron.com/cdn/nikki-wild-dog-of-the-north-e20468dd-16a9-4ad5-81b4-9cdac52551a-resize-750.jpg

Toevallig ontdekt en eigenlijk nog nooit van gehoord. Gezien de stemmen hier blijkbaar een ongekend filmpje uit de stal van Walt Disney. De natuuropnames zijn mooi en de scènes tussen de beer en de hond maken indruk en tegelijkertijd hartverwarmend. Helaas zitten er ook een paar harde scènes in de film en misschien niet zo geschikt voor gevoelige kijkers, bijvoorbeeld mama beer tegen een agressieve beer en verschillende hond/wolfgevechten. De film heeft een korte speelduur wat maakt dat er heel wat te beleven valt zowel op gebied van natuur als interactie tussen mens en dier. Prachtige beelden van de beer en de hond die samen trachten te overleven in de natuur. 7/10

https://d23.com/app/uploads/1961/07/1180w-600h_TDID-nikki-wild-dog-of-the-north.jpg

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

109. Star Wars: Episode II - Attack of the Clones (2002)

Categorie: Robots & Machines

RW, 142 minuten - 142 punten

Totaal: 12291 punten

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMDAzM2M0Y2UtZjRmZi00MzVlLTg4MjEtOTE3NzU5ZDVlMTU5XkEyXkFqcGdeQXVyNDUyOTg3Njg@._V1_UY1200_CR81,0,630,1200_AL_.jpg

Na in de vorige film Anakin als Irritant Jochie te hebben gezien, zien we hem hier als Nukkige Puber. En daar wordt hij helaas net zo irritant van. De eerste helft van deze Star Wars film is helaas geen spectaculair ruimte-epos (al zitten er een paar actie-scenes en ruimtereizen in), maar de focus ligt helaas op Anakin en één van de meest ongeloofwaardige romances die ooit op film is gezet. Als we in ieder geval niet zitten te kijken naar Anakin die loopt te huilen dat niemand hem begrijpt, en dat ie eigenlijk veel beter is dan Obi-Wan, en soortgelijk genant puberaal gehuil dat zo cliché is dat het bijna pijn doet. Gelukkig begint de film daarna pas echt, als zowel Anakin (en Padmé) als Obi-Wan op hun queestes gaan. Vanaf dan kijkt het wel lekker weg, al blijft ook dit een wat oppervlakkige en obligate episode in het Star Wars verhaal. 2.0*

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

31. Brightburn (2019)

Categorie: Masked

90 minuten

FTV

Punten: 90 + 9 = 99 punten

Totaal = 3374 punten

https://thumbor.forbes.com/thumbor/960x0/https%3A%2F%2Fblogs-images.forbes.com%2Fjoshweiss%2Ffiles%2F2019%2F05%2FScreen-Shot-2019-05-19-at-12.34.13-PM-1200x802.jpg

Simpel verhaaltje, nogal ongeloofwaardig, maar wel zeer doeltreffend. Een klassieker zal het niet worden, maar je hoeft je er zeker niet bij te vervelen. Brandon was een schattig lief intelligent kind, komt in de pubertijd, dat is al wat lastig, maar deze ouders krijgen wel heel wat voor de kiezen met Brandon. Niet al te serieus nemen, bak popcorn erbij en prima horror-vermaak.

(4*)

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

110. Bat Sin Fan Dim Ji Yan Yuk Cha Siu Bau (1993)
Categorie: Horror
FTV, 96 minuten - 106 punten
Totaal: 12397 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/25000/25509.jpg?cb=1523019404

Best wel vermakelijke seriemoordenaarfilm van Hong Kongse bodem. Veel mysterie is er niet, het is al direct duidelijk wie de moordenaar is, en vanaf drie kwartier is het ook duidelijk dat ie gepakt wordt, want vanaf dan zit ie al in de gevangenis. Maar alsnog is het een lekker vieze film, waar Anthony Wong de show steelt als moordenaar, en waar de moorden goor zijn maar de toon niet al te donker. Ook vanwege de platte grappen en grollen die af en toe tussendoor komen, meestal iets met de escorts waar de inspecteur nogal gek op is, maar ook wel een beetje vanwege de over the top moorden. Niet dat het écht stoorde, maar het vloekte wel een beetje met de groezelige zelfmoordpogingen en moorden, met name het gezinnetje wat stuk voor stuk uitgemoord wordt - inclusief vier kinderen. 3.5*

Collins

• 7294 messages
  • 4311 votes

37. The Night Clerk (2020)

Categorie: Trauma/Psychological

90 minuten - FTV

Punten: 90 + 9 = 99

Totaal: 3720 + 99 = 3819

https://thecriticalcritics.com/review/wp-content/images/the-night-clerk-still-1-1160x480.jpg

Tijdens zijn werk als receptionist in een hotel, is de sociaal onhandige Tye Sheridan, die behept is met het aspergersyndroom, getuige van een moord. Een originele psychologische thriller ontspint zich met fijne rollen voor Tye Sheridan en de mooie Ana de Armas. Leuke frisse film met zowel spannende als humoristische momenten.

PapaBeartje

• 709 messages
  • 1112 votes

63. Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1998)

Categorie: Favorite Actor/Actress

107 minuten

FTV

Punten: 107 + 11 = 118

Subtotaal: 7645 + 118 = 7763 punten

Persoonlijke filmwaardering: 4☆

A disgrace to criminals everywhere.

https://pbs.twimg.com/media/EDYs1bYW4AAkIMP.jpg

Collins

• 7294 messages
  • 4311 votes

38. Le Daim (2019)

Categorie: TV/Cinema

77 minuten - FTV

Punten: 77 + 8 = 85

Totaal: 3819 + 85 = 3904

https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/56bb819ea3360c20426785e3/1572199520202-Q6AFVXGYB4SH5RGW1ZBU/ke17ZwdGBToddI8pDm48kCsT8xm5E53LAcdIqFvOAz8UqsxRUqqbr1mOJYKfIPR7LoDQ9mXPOjoJoqy81S2I8N_N4V1vUb5AoIIIbLZhVYy7Mythp_T-mtop-vrsUOmeInPi9iDjx9w8K4ZfjXt2dpq4Pgi8qnC_ysoDIQG1_ZyjkD-iUaJWXMP_AjIt972VpC969RuPXvt2ZwyzUXQf7Q/deri+ceket.jpg?format=1000w

Le Daim is een obscure mengeling van een zwarte komedie en een zinloze karakterstudie van een obsessieve man die ondoorgrondelijk blijft. Het zijn vooral de scherpe en boosaardige dialogen aangevuld met wat situationele komedie die de film aandrijven. Twee prima hoofdrollen, een geelbruin jack, een basaal verhaaltje en wat humor. Meer heb je niet nodig om een hele vermakelijke film te maken.

Review.

PapaBeartje

• 709 messages
  • 1112 votes

64. The Lickerish Quartet (1970)

Categorie: Erotic

90 minuten

FTV

Punten: 90 + 9 = 99

Subtotaal: 7763 + 99 = 7862 punten

Persoonlijke filmwaardering: 2☆

Body to body is the name of the game

https://player.bfi.org.uk/sites/default/files/styles/landscape_480x270/public/hero-images/The%2520Lickerish%2520Quartet.jpg?itok=O-fpioiD

joolstein

• 10831 messages
  • 8916 votes

90 Bølgen (2015)

Categorie : Disaster

FTV

Punten : 105 min + 11= 116 min.

Totaal : 9474+116 = 9590

https://www.moviemeter.nl/images/cover/101000/101254.jpg?cb=1461248666

Noorse rampenfilm die zich afspeelt in het pittoreske fjord-stadje Geiranger en de dichtbij gelegen instabiele berg Åkerneset. De film berust op het echte feit dat de rotsen van de fjorden in Noorwegen kunnen afbreken en er hierdoor een tsunami ontstaat. Om dit te benadrukken zie je ook aan het begin van de film een soortgelijke ramp op 15 januari 1905 (op 13 september 1936 was hier er zelfs nog één) bij Loen en de ramp op 7 april 1937 bij Tafjord,

Een film waarin een ramp centraal staat heeft uiteraard het nadeel dat de kijker al weet wat er staat te gebeuren. De vraag is dus niet meer of er een rots in het water valt, maar wanneer en dat maakt het nog een best spannende film. Waarbij het luchtalarm middenin de nacht en de paniek die daarop volgt om maar zo snel mogelijk op een veilige plek te komen, de climax vormen van de film.

De beelden van de verwoestende tsunami worden beperkt tot slechts een handjevol scènes maar die overstromingsscènes zijn wel spectaculair. Daarbuiten richt regisseur Roar Uthaug zich op de impact van de natuurramp op, de in de eerste helft zorgvuldig opgebouwde sterke personages. Kristoffer Joner en Ane Dahl Torp deden het prima als hoofdpersonages.

Helaas volgt er ook nog een gedeelte na de vloedgolf en die was toch wat minder. Al zijn het wel ingrediënten die aan verwachtingen van een rampenfilm voldoen. Tot net na die tsunami was de film onwijs goed, maar de daaropvolgende gebeurtenissen hadden een negatieve invloed op het geheel, en dat was een beetje balen.

joolstein

• 10831 messages
  • 8916 votes

91 Skjelvet (2018)

Categorie : Urban Area

FTV

Punten : 105 min + 11= 116 min.

Totaal : 9590+116 = 9706

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1120000/1120039.jpg?cb=1535653436

In Hollywood is het vrij normaal dat op een succesvol eerste deel een tweede volgt en in Noorwegen moeten ze hebben gedacht; Dan doen wij het ook! En zoals gebruikelijk verander nooit een succesvol concept (de personages staan meer centraal) maar doet het in een tweede film wel groter en spectaculairder! Tja...en drie jaar later was daar het vervolg. Waarbij de keuze voor de grootste stad en hoofdstad van Noorwegen, snel is gemaakt! Tevens is het een feit dat er in Oslo al eerder een aardbeving was geweest, namelijk op 23 oktober 1904.

Helaas was regisseur Roar Uthaug na 'Bølgen' vertrokken naar Amerika om daar 'Tomb Raider' (2018) te maken en staat er dus een andere regisseur aan het roer. En die bundelt in deze film vooral de rampenfilm-clichés. Van een echt spannende opbouw is ook geen sprake. Iets met relatieproblemen, een dode wetenschapper en fraude van een bouwbedrijf bij een gebouwde tunnel. De scepsis van de ‘experts' komt hier eerder lachwekkend over dan echt geloofwaardig. En het hotel uit de eerste is nu gegroeid tot een complete toren.

Oslo veranderd uiteindelijk in een puinhoop en de climax bestaat uit niet veel meer dan het gevangen zitten van vader, moeder en dochter in een wolkenkrabber die op omkiepen staat. Gelijkend op het laatste gedeelte wat in het eerste film niet zo interessant was (opgesloten in een kelder) En hier wordt zo'n beetje elke cliché uit de kas getrokken. Waaronder uiteraard een liftscene en een scène met het brekende glas (herinner me die uit The Lost World: Jurassic Park (1997) maar misschien al veel ouder?) Het enige wat gelukkig achterwege blijft is een te suikerzoet Hollywood-einde, al is hoe het nu eindigde nu ook niet bepaald goed te noemen.

Och, het is onderhoudend en je kan je inderdaad nog wel een beetje met de film vermaken maar dit is beduidend minder goed, clichérijk en niet echt heel spannend.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.