- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Vrouwelijke Regisseurs Challenge - maart 2020
Vrouwelijke Regisseurs Challenge - maart 2020
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik wilde aanvankelijk nog The Hitch-hiker op mijn lijst zetten maar het gebrek aan vrouwen in de film terwijl die eigenlijk toch centraal zouden moeten staan in deze challenge naar mjn mening heb ik het toch niet gedaan. Niet dat ik heb genoten van mijn laatste film:
24. Stripped to Kill II: Live Girls (1989)
FTV - 2 punten Totaal: 48 punten
82 minuten
Regisseur: Katt Shea
https://images.justwatch.com/backdrop/143065482/s1440/stripped-to-kill-ii-live-girls
Ok de eerste film was inderdaad niet geweldig maar deze sequel is in alle opzichten een stuk minder. We krijgen een gelijkaardig verhaaltje voorgeschoteld met een moordenaar die het op strippers gemunt heeft. De kills zijn veelal offscreen dus weinig spanning daar. De vrouwelijke protagonist is deze keer geen politieagente die undercover gaat werken in een strip-tease bar maar een prosessionele stripper met de naam Shady (ja echt!). En er is alweer een vervelende mannelijke agent die om een of andere rare reden (laat me raden omdat hij meteen verliefd op haar werd) niet gelooft dat Shady de killer is hoewel de sporen in haar richting wijzen. Shady en de flik hebben totaal geen chemie, dat was er dan wel bij het eerste deel. En ja we krijgen een gelijkaardige finale als in het eerste deel met eenzelfde resultaat het is de vrouwelijke roommate van Shady die kennelijk op ingenieuze wijze moorden pleegt omdat ze op Shady geilt maar toch wil ze Shady framen, begrijpen wie kan. De flik gaat er bijna aan maar wordt helaas weer gered. Veel focus op de droomsequenties van Shady en de stripscènes (die zich deze keer niet in een bar afspelen maar een opnamestudio die dan live wordt uitgezonden). het is allemaal te artistiek en te gelikt om opwindend te zijn. Misschien moet mevrouw Shea eens stoppen met die onovertuigende straight romances en focussen op de lesbian angle die in deze films een interessanter gegeven zijn en meer potentieel bieden om verfrissender uit de hoek te komen.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
correctie: film 36 is uiteraard Rizu to Aoi Tori (2018), en Naoko Yamada de naam van de regisseur. Whoopsie.
- - - - - - -
37. Emma. (2020)
FTV - 2 punten - Totaal 74 + 10 = 84 punten
124 minuten
Regisseur: Autumn de Wilde
https://bostonhassle.com/wp-content/uploads/2020/02/EMMA_SD18_1.28.3_SC110.01401022-scaled.jpg
Na Film Pegasus ook van mij een duim omhoog. Toegegeven, ik heb het boek niet gelezen, maar wederhelft Miss Milton is praktisch afgestudeerd op Austen; dus hoewel ik niet direct een fan van period pieces ben, werd wel verwacht dat ik deze met haar zou kijken bij de eerste de beste gelegenheid. Gelukkig kijk ik erg graag naar Anya Taylor-Joy, dus een straf leek het me allerminst en ik vond haar ook hier weer erg sterk acteren.
Autumn de Wilde heeft van Emma. (2019) allesbehalve een stoffig en belegen kostuumdrama gemaakt en gekozen voor een frisse, eigenzinnige benadering. De film is mooi geschoten, heeft een fijne score en wist iemand die niets met dit genre heeft, moeiteloos 2 uur te boeien. Ik zal ergens in de komende anderhalve week dat de challenge nog duurt ook Clueless (gebaseerd op hetzelfde boek) maar eens kijken. Schijnbaar een flink hiaat in mijn filmkennis dat ik die nog niet heb gezien, als ik Miss Milton moet geloven. Zij geeft deze verfilming overigens een 9/10. Ik ben iets minder scheutig, maar afkomstig van mij is dit heel wat.
3,8*
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
25. Somewhere (2010) - MovieMeter.nl
Regisseur: Sofia Coppola
FTV - 2 punten
Totaal - 45 punten
https://images.justwatch.com/backdrop/9388696/s1440/somewhere
Aardige film van Sofia Coppola. Het is knap dat een film waarin niet zo heel veel gebeurd, en waar je eigenlijk de hele tijd zit te kijken naar een verveelde acteur, interessant blijft om naar te kijken. Dat komt vooral door het acteerwerk van Dorff en Elle Fanning, en de vader/dochter relatie vormt het hart van de film. Somewhere is ook een echte ‘dramedy, met komische en dramatische momenten die elkaar de hele tijd afwisselen. Het einde is wat abrupt, maar het idee en de boodschap achter die laatste scene komt wel goed over.
3*
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
25. Ratcatcher (1999)
FTV, 2 punten - totaal 50 punten
94 minuten
Regisseur: Lynne Ramsay
https://www.moviemeter.nl/images/cover/7000/7562.jpg?cb=1387710365
Die Britten hebben wel wat met rauwe sociaal-realistische drama's, met films als Kes (en eigenlijk het meest van Ken Loach wel) als lichtend voorbeeld, en Ratcatcher valt ook duidelijk in deze hoek. In een heel vies, deprimerend Glasgow in de jaren '70 groeit James op, in wat best wel een boutomgeving is. Vader zuipt erop los en heeft weinig op met James, hij draagt de schuld met zich mee van een incident waarbij z'n vriendje Ryan verdronken is, er lopen nare pestende pubers rond en de andere figuren (de nogal mallotige buurjongen Kenny en de slechtziende Margaret Anne) zijn ook deprimerend, ook al zorgen ze nog voor enige vriendschap. Maar Ratcatcher is een zeer fraai voorbeeld voor het genre. Visueel fraai, en de eenzaamheid en de hoop (of wanhoop) op ontstnapping uit deze gribuszooi komt heel overtuigend over. Grimmig en deprimerend is het wel, eindigend met een zelfmoord(poging) van James. Al is de epiloog wel weer positief, waarbij het dan weer de vraag is of de familie echt verhuist naar een nieuwe wijk, James zijn utopia, of dat dit meer een soort van visioen van de sterve James is. Best wel indrukwekkend. 4.0*
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Er is nog hoop voor jou en Ramsay, Woland... Gelukkig. 
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
38. Clueless (1995)
FTV - 2 punten - Totaal 76 + 10 = 86 punten
97 minuten
Regisseur: Amy Heckerling
https://image.tmdb.org/t/p/original/pmE7AXRn2X0PVVHvcZ5uvxJfN2R.jpg
Als ik op tijd door had gehad dat Fast Times at Ridgemont High (1982) ook van Heckerling was, had ik die eerst gekeken aangezien ik hem ook voor deze challenge heb liggen. Maar na vanmorgen met Emma. (2020) de meest recente adaptatie van Jane Austens boek te hebben gezien, leek het me wel wat om deze moderne (ook al is hij inmiddels alweer 25 jaar oud) verfilming gelijk ook even mee te pakken. In de jaren '90 expres geskipt omdat het me een suffe chickflick leek, maar volgens mij had ik er als 15-16 jarige ook niet heel erg mee weg gelopen.
Het verhaal uit 1816 van de jonge rijke vrouw die zich met de liefdeslevens van anderen bemoeit, verplaatst naar de jaren '90 high school cultuur van Californië. Grappig genoeg staan die nineties gevoelsmatig inmiddels niet heel veel minder ver meer bij ons vandaan dan de periodegetrouwe verfilmingen die zich begin negentiende eeuw afspelen. Het is ook amusant om te zien hoe ze Austens verhaalelementen bewerkt hebben en deze 'moderne' Emma te vergelijken met die van Anya Taylor-Joy vanmorgen. Verrassend genoeg vond ik die van vanmorgen meer empowered dan de moderne teenager van Silverstone. Wederhelft Miss Milton drukte me gelijk een Norton Critical Edition van Emma in de handen, met een essay waarin precies datzelfde werd geconstateerd over Clueless, al was dat vergeleken met de eerdere verfilmingen van de jaren '90 en niet de 2020 film aangezien die nog niet uit was. Maar die academicus zou vermoedelijk tot dezelfde conclusie zijn gekomen.
https://cdn1.thr.com/sites/default/files/2019/06/clueless_-_h_-_1995.jpg
Cluesless bleek bovenal een enorm geslaagde tijdscapsule, het ademt werkelijk jaren '90; van de Mentos reclames op tv, tot de Cranberries die je op de radio hoort en het bewaren van je maagdelijkheid voor Luke Perry (Pardon, Hymenally challengedness). Tevens loopt er een flink blik bekende acteurs rond die je wellicht nooit zo jong hebt gezien. Al met al zeker niet slecht, en ik zie wel waarom Clueless zo succesvol was. Maar ik denk dat ik toch meer affiniteit met de frisse benadering van Autumn de Wilde's Emma. (2020) heb, dan met Heckerlings moderne komedie.
3,3*
joolstein
-
- 10828 messages
- 8910 votes
30. Red Road (2006)
FTV - 2 punten - Totaal: 60 punten
113 minuten
Regisseur: Andrea Arnold
https://www.folketsbio.se/wp-content/uploads/2015/10/redroad1-jpg.jpg
De regisseurs Andrea Arnold, Morag McKinnon Donkeys (2010) en Mikkel Noergaard (zijn film laat denk ik nog op zich wachten?) kregen van Lars von Trier de opdracht om een film te maken met dezelfde zeven figuren, dezelfde zeven acteurs, dezelfde opnametijd en Glasgow als plaats van handeling. Zelf mochten ze invulling geven aan de ontwikkelingen van de karakters en hun onderlinge relaties. Deze ‘Red Road’ is dus de eerste film van die Advanced Party-trilogie.
Jackie (t Kate Dickie) heeft een baantje als Cameratoezichthouder en tuurt daarom de hele dag naar tientallen monitoren van 'City Eye Control'. Dan gebeurt er iets dat haar dagelijkse routine doorbreekt: Jackie ziet een jonge, rossige man op een van de monitoren. Door een perfecte dosering van informatie word je als kijker steeds nieuwsgieriger. Dit is, samen met de unheimische sfeer, het bijzondere camerawerk en een geluidsspoor van het zoemen van VHS (muziek is er nauwelijks),de kracht van de film. Wie van het latere werk van regisseur Andrea Arnold al eens wat heeft gezien weet, ongeveer wat je kan verwachten want deze film doet niet veel voor dat werk onder. Het bleek dan ook een veelbelovend debuut!
joolstein
-
- 10828 messages
- 8910 votes
FTV - 2 punten - Totaal: 62 +10 =72 punten
82 minuten
Ik ben begonnen met regisseur: Ida Lupino daarom wilde ik als 31-ste weer een film van haar zien!
https://kinorep.com/media_cache/images/full/Unknown-1.jpeg
Officiële regiedebuut van regisseur Ida Lupino. Ze had al wel stilletjes de een film 'Not Wanted' overgenomen toen de oorspronkelijke regisseur ziek werd. Maar 'Never Fear' was Lupino's eerste coming-out als regisseur. Het is ook de eerste titel die werd gemaakt voor het bedrijf dat Lupino samen met haar man, Collier Young, en de schrijfster Malvin Wald oprichtte.
Helaas overtuigt de film gewoon niet. Het wordt nergens echt meeslepend. Het verhaal is afwisselend plat of melodramatisch en richt zich voornamelijk op de revalidatie en Carol's emoties. Maar had net zo goed door ieder ander kunnen worden geregisseerd. De menselijke wanhoop die andere Lupino-films zo goed maken, mist hier grotendeels. Alhoewel regisseur Ida Lupino wel laat zien dat ze vakkundig genoeg is, behoort het zeker niet tot haar beste werk. Ondanks het een zeer persoonlijk project moet zijn geweest; ze had zelf polio, spelen het melodrama en budgettaire problemen de film parten. Sally Forrest en Keefe Brasselle zijn nooit zo goed als je wilt, hoewel ze allebei hun momenten hebben.
En er zijn een aantal vreselijke muzieksequenties waarvan een country en western rolstoel -inedance, het ergste was. Sympathiek was nog wel maar goed vond ik het niet!
joolstein
-
- 10828 messages
- 8910 votes
32. Hard, Fast and Beautiful (1951)
FTV - 2 punten - Totaal: 74 punten
78 minuten
regisseur: Ida Lupino
https://itpworld.files.wordpress.com/2018/12/hhfb3.jpg
Leuk sportdrama, vakkundig geregisseerd door Ida Lupino. Hoewel een interessant onderwerp, is deze film ook niet perfect. De morele dubbelzinnigheid had best wat dieper en gedetailleerder mogen zijn. En de romance tussen Florence en haar vriend is nogal onaantrekkelijk. Ook de relatie van Milly met de trainer van haar dochter is maar zwak uitgewerkt. Wel vertoont de film uitstekend acteerwerk van moeder Claire Trevor en ook Sally Forrest (die hier zeker het niet slecht deed) als haar dochter en Kenneth Patterson als haar man zijn gedenkwaardig, maar de film brokkelt af onder een voorspelbaar script. Er is ook een knipper-met-je-ogen-cameo van Robert Ryan en Ida Lupino zelf. Over het algemeen was dit een zeer redelijke film.
scorsese
-
- 13158 messages
- 11068 votes
FTV - 2 punten - totaal: 24 punten
118 min
regisseur: Nora Fingscheidt
Goeie film over een getraumatiseerd en onhandelbaar negenjarig meisje waarmee de instanties zelf geen raad weten. Sommige zaken hadden wat beter uitgewerkt kunnen worden en hier en daar valt het in herhaling, maar de film bevat wel een aantal sterke scenes. Sentiment wordt vermeden, maar echt aangrijpend wil het ook niet worden. De jonge Helena Zengel zit in iedere scene, en dat is zeker geen probleem. Net geen 4.0 sterren.
Shaky
-
- 3734 messages
- 13043 votes
FTV - 2 punten - totaal: 34 punten
73 min
regisseur: Dorothy Arzner
Uitstekende film waarin een behoorlijk statement gemaakt wordt over de staat van het huwelijk binnen een veranderende maatschappij. Rosalind Russell schittert als Harriet: een onvervalste, ijskoude golddigger die er alles aan doet om zelf zo goed mogelijk voor de dag te komen. Terwijl ze dit doet, vernedert en beschimpt ze haar man; soms recht in zijn gezicht, soms op geniepige wijze. Ook John Boles zet zijn rol, van naïeve en goedwillende man, prima neer. Dat Harriet gestopt moet worden, is duidelijk.
Arzner speelt hier behoorlijk met de rol van man en vrouw binnen een relatie en binnen een huishouden en zeker voor 1936 kiest ze niet altijd voor de veilige weg. Prima hoor deze film: 4*
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
RW
105 minuten
Regisseur: Jessica Woodworth (met Peter Brosens)
https://i.ytimg.com/vi/hYGlQ0UCZWU/maxresdefault.jpg
2e herziening
Dit schreef ik erover:
Deze film vanavond herzien en net zoals de films van Tarkovsky waar ik gelijk aan moest denken is dit een film die je meermalen gezien moet hebben om er een juist oordeel over te vellen. Vrolijk wordt je niet van deze apocalyptische film waar de mens terugvalt in het meest primitieve. Zowel God als wetenschap lijken immers te hebben afgedaan. Deze film die het van mij moet hebben van de schitterende cinematografie - de kracht die er van de beelden uitgaat is enorm - heb ik nu bekeken zonder ondertiteling, want dat laatste leidt alleen maar af. Ten slotte heb ik de film al een keer gezien en ik weet dus precies waar het over gaat. Deze film krijgt na herziening van mij de hoogste waardering en mag zich rekenen tot de beste Belgische producties ooit gemaakt.
5,0*
Tja, na de winter bleef de lente uit. Aldus in de film. Maar nu terug in de werkelijkheid: Na de herfst bleef de winter uit. Vervolgens bleek de lente er aan te komen maar gooide Corona roet in het eten. En van die Corona zijn we denk ik voorlopig nog niet van af. Hopelijk vervalt de mens niet in het primitieve door net zoals in de film een zondebok op te zoeken.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
26. Bend It like Beckham (2002)
FTV, 2 punten - totaal 52 punten
112 minuten
Regisseur: Gurinder Chadha
Dat viel niet mee. Ik hou van voetbal, ik had wel zin in iets luchtigs, en eigenlijk ook wel in een komedie. Behalve het tweede kwam ik van een koude kermis thuis - er was eigenlijk geen grappig moment te bekennen (ik kon ook niet zoveel met de vele Indiase stereotypen, misschien grappiger als je uit die cultuur komt), en er kwam niet heel veel voetbal aan bod en wat er wel aan bod kwam was uitermate amateuristisch. Het is vooral hele voorspelbare feel-good voor een tienerpubliek, waarin twee meisjes (een van Indiase afkomst) een voetbalcarriere najagen. En ja, de rest kan je uittekenen, ouders die het er niet mee eens zijn, ruzies en het weer goedmaken, liefdesperikelen, niet zo heel veel voetbal, maar wel uiteraard een happy end met een doelpunt in een finale. Gaap. Zelfs een jonge (en graatmagere) Keira Knightley en een op zich ook prima spelende Parminder Nagra weten de film niet naar een voldoende te trekken. Ik kan 'm afstrepen, en kan ook bij deze wel beloven dat ik 'm niet nog eens een keer op zal zetten. 2.0*
scorsese
-
- 13158 messages
- 11068 votes
14. Self Made: Inspired by the Life of Madam C.J. Walker (2020)
FTV - 2 punten - totaal: 26 punten
189 min
regisseurs: Kasi Lemmons en DeMane Davis
Goeie mini-serie over een vrouw die succes oogst met het verkopen van haarproducten. Simpelweg een mooi, onderhoudend en waargebeurd verhaal over de eerste vrouwelijke selfmade miljonair. De serie speelt zich ruim 100 jaar geleden af en de moderne soundtrack die soms om de hoek komt kijken is misplaatst en werkt niet. Octavia Spencer doet het uitstekend in de titelrol als de ambitieuze zakenvrouw.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
12. Kit Kittredge: An American Girl (2008)
FTV - 2 punten - totaal: 24 punten
101 minuten
regisseur: Patricia Rozema
Poeh zeg, deze lag al heel lang stof te vergaren, maar nu dan toch eindelijk eens bekeken. Ik denk dat iedereen het volgende het wel met bepaalde acteurs heeft: soms vind je ze gewoon een irritante kop hebben! Jonah Hill is er bij mij een, of Will Ferell, white-trash-hoofd Juliette Lewis. Bij voorbaat heeft de film al een minnetje als zij meespelen. Je mag het van een kind niet zeggen, maar ook Abigail Breslin vind ik een irritante kop hebben! Zie de poster!
Ze kan zeker goed acteren, daar niet van, maar toch. Des te verbazender dus dat deze film me héél erg meeviel. Gewoon een leuke jeugdfilm, waar iedereen het gewoon goed in doet. Zeker een aanrader als middagfilm. 3,5*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/45000/45874.jpg?cb=1444471782
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
13. 35 Rhums (2008)
FTV - 2 punten - totaal: 26 punten
100 minuten
regisseur: Claire Denis
Oef! Saai, saaier, saaist. Na het zoveelste treinbaanshot gingen de ogen eerder naar de timer op de dvd-speler dan naar het beeldscherm. Oninteresssante hoofdpersonen die nauwelijks wat meemaken en dan plots van Frankrijk naar Lübeck gaan omdat daar blijkbaar een moeder begraven ligt????
Deed me erg denken aan Haneke, maar daar zit er altijd nog een punch in zijn films die de kale, koele registraties de moeite waard maken. Nee, niets voor mij. 2*
https://66.media.tumblr.com/7b55aee5cc6636c66e3b012fb7186687/tumblr_oybwsrX1ao1tus777o5_1280.png
Shaky
-
- 3734 messages
- 13043 votes
18. Radius (2017)
FTV - 2 punten - totaal: 36 punten
87 minuten
regisseur: Caroline Labrèche (met Steeve Léonard)
Prima sci-fi/thriller met een een uitstekend verhaal. Fijn om een dergelijke film uit 2017 te zien die zo origineel is. De relatief lage waardering op MovieMeter ligt waarschijnlijk aan het feit dat de film zich voor een groot deel op het drama-aspect focust en wanneer je een harde, snelle film verwacht met flitsende sci-fi scènes; dan kom je inderdaad zwaar bedrogen uit. Dit is meer character-based en fijn rustig opgebouwd. Ik heb me hier uitstekend mee vermaakt: 3,5*.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
1 Je mag het van een kind niet zeggen, maar ook Abigail Breslin vind ik een irritante kop hebben! Zie de poster!
Ze kan zeker goed acteren, daar niet van, maar toch. Des te verbazender dus dat deze film me héél erg meeviel.
Dat kind is ondertussen wel een mooie volwassen vrouw geworden met 'schone rondingen'. Nu goed ze mijn favoriete actrice al van toen ze jonger was.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/716W8LHvnkL._AC_SX425_.jpg
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Waar blijft die John Milton dip? Zou het je weet wel virus er voor iets tussen zitten?
25. Dark Touch (2013)
FTV - 2 punten Totaal: 50 punten
90 minuten
Regisseur: Marina de Van
https://lh3.googleusercontent.com/proxy/FSc2sMxtPMunN6klt1EU4L8A3Ir-E_U2iD3f38ayGA64qRBIicT2XXO6IBQZxebC73LAmBJx0VLbLLUQlHuognhk6FwJqKEbcLEnB_hH08D0PBPLjUF7HzhIJ1-tSNTv2b_gFCULw-qkLtLXzTZl7f3T
Ik begrijp het lage gemiddelde niet zo hier en op imdb. Deze film pikt inderdaad elementen uit andere films vooral dan uit Carrie maar weet wel een lekker sfeertje neer te zetten. Zo heeft de film enkele lekkere gore momenten en dat zie je niet vaak met een kind in de hoofdrol. Marie Missy Keating speelt de rol van de mysterieuze Neve uitstekend. Het einde was misschien minder maar ik denk ook dat ikkegoemikke de nagel op kop slaat dat de onderliggende gedachte van deze film slaat op kindermishandeling en -misbruik. Zouden die kinderen ook niet gaan handelen zoals Neve na jarenlang misbruik en al die kinderen die hun dan ook nog gingen pesten omdat ze angstig zijn.
De film wordt wel vergeleken met haunted house films en hoewel dat sfeertje aanwezig is zit het niet in die categorie. Maar als ik deze moet vergelijken met een Indidious, The conjuring en zeker zo een drama in horrorverpakking als The Babadook wint The Dark Touch het makkelijk.
3,5* en een van de beste in deze challenge
dualcia
-
- 953 messages
- 2311 votes
FTV – 2 punten – Totaal: 40 punten
127 minuten
Regisseur: Tamara Jenkins
*3.25
FTV - 2 punten - Totaal: 42 punten
107 minuten
Regisseur: Marti Noxon
*2.75
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
FTV - 2 punten - Totaal 78 + 10 = 88 punten
123 minuten
Regisseur: Sofia Coppola
https://i.pinimg.com/originals/9d/c6/f5/9dc6f5a8dbf922b329be8b40f5a3fa80.jpg
Eigenlijk bijzonder dat ik Marie Antoinette nooit gekeken heb, gezien hoe hoog ik Lost in Translation in het vaandel heb staan. Nu zijn kostuumdrama’s iets waar ik me in de loop der jaren toch een beetje overheen heb moeten zetten, maar anderzijds is Marie Antoinette (bijvoorbeeld met zijn muziekkeuzes) soms ook atypisch. Ik was verbaasd te zien dat de IMDb credits hiervoor Dustin O’Halloran noemen, de composer die in 2016 een Oscarnominatie kreeg voor Lion (2016), maar die ik vooral ken als de ene helft van het neoklassieke ambientduo A Winged Victory For The Sullen.
Ondanks een studie geschiedenis wist ik bijzonder weinig over Marie Antoinette, veel verder dan de hoofdzaken (no pun intended) kwam ik niet. Coppola’s film schijnt tegelijkertijd wat revisionistisch te zijn en op een Converse schoen hier en daar na, behoorlijk historisch accuraat, maar alleen al het feit dat de film op locatie in Versailles opgenomen is, maakt Marie Antoinette bijzonder. Toch is het met name haar situatie in de gouden kooi van het Franse Hof met een ongeïnteresseerde echtgenoot en de empathische blik van Coppola naar dit historische karakter, die Marie Antoinette de moeite waard maken.
https://filmicmag.files.wordpress.com/2016/10/antoinette1-e1476903517141.jpg
Wat pracht en praal betreft, die is er in overvloed; en de weelde aan kostuums die de film heeft werd beloond met een Oscar. Mooi vind ik al die protserige tierelantijnen overigens niet, maar ze scheppen een treffend toneel voor de zich steeds meer in excessen verliezende dauphine van Frankrijk. Niet iedereen zal evenveel te doen hebben met de existentiële crisis en eenzaamheid van Marie Antoinette, maar benijdenswaardig was haar leven zoals Coppola het ons toont allerminst.
3,7*
p.s. nog niets te bekennen van een dip dus, Alexspy. Misschien haal ik bij deze zowaar al kijkend de eindstreep weer eens...
joolstein
-
- 10828 messages
- 8910 votes
Het is weet tijd voor een overzichtje;
John Milton 88 punten -39 films
joolstein 74 punten -32 films
Woland 52 punten -26 films
alexspyforever 50 punten -25 films
IH88 45 punten -25 films
dualcia 42 punten -22 films
Shaky 36 punten -18 films
Film Pegasus 33 punten -19 films
Collins 32 punten - 16 films
mezzanine 29 punten -15 films
scorsese 26 punten -14 films
Baggerman 26 punten -13 films
tbouwh 20 punten - 10 films
wendyvortex 16 punten - 8 films
stephan-0115 12 punten - 6 films
Rvdz 8 punten - 4 film
wibro 3 punten - 3 film
misterwhite 2 punten -1 film (gaf helaas aan dat hij stopte)
Onderhond 2 punten -1 film (maar zoals ik verder heb begrepen zal hij niet echt deelnemen)
Bijgewerkt tot 15:00 uur
mezzanine
-
- 398 messages
- 2939 votes
FTV - 2 punten - Totaal: 31 punten
120 minuten
Regisseur: Kathryn Bigelow
Tja, best vermakelijk, nergens echt slecht, nergens echt goed, het boeit gewoon niet. Probeer normaal met een boog om dit soort films heen te lopen. Nu weet ik weer waarom. 2.5
mezzanine
-
- 398 messages
- 2939 votes
17. El Despertar de las Hormigas (2019)
FTV - 2 punten - Totaal 33 punten
94 minuten
Regisseur: Antonella Sudassasi Furnis
Mooie, maar ook pijnlijke film uit Costa Rica. Isabel zit klem in haar huwelijk, verwachtingen van familie en culturele rolpatronen. De film laat dit zien aan de hand van kleine dagelijkse bezigheden, die vaak meer dan genoeg vertellen. Het pijnlijke zit 'm erin dat je wel 90 minuten lang heel dicht op de huid van een doodongelukkige vrouw zit, dat vond ik een zware zit, ondanks het lichtpuntje aan het eind.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
27. Antonia (1995)
FTV 2 punten, totaal 54 punten
93 minuten
Regisseur: Marleen Gorris
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1231.jpg?cb=1503764986
Viel toch niet helemaal in de smaak. Het is een soort feministisch sprookje, waarin Antonia in haar geboortedorp een soort van vrouwelijke commune vormt, met eigenlijk alleen vrouwen en een paar mannelijke misfits als aanhangsels. In die zin keek het wel soepel weg, en het zag er ook wel redelijk fraai uit. Maar er waren toch ook wel een hoop irritaties. Sommige vrij fundamenteel, zoals die bloedirritante voice-over waar iemand met een Westers accent eens even heel neerbuigend aan het uitleggen gaat wat er in de film gebeurt. Alsof ik dat zelf niet kan zien. Al sprong de film alsnog behoorlijk van de hak op de tak. Het feminisme lag er ook wel erg dik boven op, op een soms wat overdreven manier - iedere vrouw is een held, en iedere man is op z'n best een incompetente sul, egoist of een lafbek, en anders toch zeker een onderdrukker, verkrachter en aanrander. Maar goed, daar is het een sprookje voor, en zoals ik al eerder zei, het keek redelijk soepel weg. Wat niet hielp waren de vele kleine irritaties. Over het algemeen is het acteerwerk best aardig, maar met zo'n grote cast blijken er toch ook wat mindere goden en godinnen tussen te zitten. Die muts die elk kwartier naar de maan loopt te huilen. Die hele neppe vechtpartij met Pitte. Ik heb zelden een irritanter kind meegemaakt dan Therese. Die kleuterachtige uitbeelding van de universiteit en studenten. Dat accent van die vrouw die op een gegeven moment met haar kinderen aansluit bij de commune (Letta of zo?). Überhaupt al die typetjes, ik geloofde van bijna niemand dat ze echt hadden kunnen bestaan. Schijnbaar zijn er een hoop mensen die dit wel kunnen waarderen, mooi voor hen, maar ik was blij toen het af was. 2.0*
stephan-0115
-
- 1358 messages
- 2198 votes
Als het goed is heb ik 12 punten (6 films, 6x FTV), en heb ik ze allen geregistreerd hier in het topic:
5) Die Göttliche Ordnung (2017)
6) Little Miss Sunshine (2006)
Klopt dat? Niet dat het verder uitmaakt voor de stand, verder stijgen zal ik toch niet 
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
17. Western (2017)
FTV: 2 - Totaal: 34 punten
121 minuten
Regisseur: Valeska Grisebach
https://wirlebenleinwand.files.wordpress.com/2017/08/western2.jpg?w=760&h=411
Een groep ruige Duitse bouwvakkers aan het werk in het vreemde Bulgarije. Een cultuurshock. Western is een sceptische film die vooral handelt over de samenkomst van twee culturen. Je kunt huis en haard verlaten, maar het blijkt erg moeilijk om te versmelten met het nieuwe, het onbekende, het vreemde.
3.5*
In mijn review heb ik het trouwens heel halsstarrig maar steeds over Hongarije. Slordigheidje 
Ik voelde me waarschijnlijk wat ontheemd 
joolstein
-
- 10828 messages
- 8910 votes
joolstein
Als het goed is heb ik 12 punten (6 films, 6x FTV), en heb ik ze allen geregistreerd hier in het topic:
Klopt dat? Niet dat het verder uitmaakt voor de stand, verder stijgen zal ik toch niet
Ja klopt inderdaad! Heel gek want op een of andere manier waren erbij mij na de registratie die film niet te zien. Bij scorsese had ik er ook één gemist maar doordat hij vandaag een registratie deed heb ik dat gelijk getrokken. Inmiddels ook jou scoren aangepast!
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
FTV, 2 punten - Totaal 56 punten
109 minuten
Regisseur: Debra Granik
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1117000/1117223.jpg?cb=1537988380
Kalm en kabbelend, maar best mooi familiedrama over Will en zijn dochtertje Tom. Zij leven in de natuur, zorgen voor zichzelf, en zijn daar best tevreden mee, maar in de huidige samenleving wordt dat niet geaccepteerd (en in het geval van Tom, ook wel met goede reden). Dat Will niet kan aarden in de moderne samenleving is duidelijk, maar hun terugkeer naar de wildernis is ook niet je van het. Sterk geacteerd door beide hoofdrolspelers, mooie beelden van de Amerikaanse natuur (mijn gevoel zegt Oregon of Washington of zo, maar dat weet ik eigenlijk niet). Het meandert wat traag en zonder heel veel plot, toch boeit het meer dan voldoende en voel je op een gegeven moment echt mee met Tom en Will, en de complicaties van hun situatie. Mooi. 3.5*