• 177.946 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.640 votes
Profile

Reis rond de wereld challenge

PapaBeartje

• 709 messages
  • 1112 votes

6. Nieuw-Zeeland - Hunt for the Wilderpeople (2016)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/265000/265554.300.jpg

Nature just got gangster

Vermakelijke avontuurlijke drama/komedie film, blij vlagen enorm kunnen lachen. En genoten van het prachtige Nieuw-Zeeland. Tevens was de soundtrack goed verzorgd. Het originele verhaal stak goed in elkaar, De interactie/chemie tussen Sam Neill & Julian Dennison was van hoogstaand niveau.

Ik geef de film: 4★

1. Verenigde Arabische Emiraten - Zinzana (2015)

2. Afghanistan - Tell Spring Not to Come This Year (2015)

3. Argentinië - Sangre en la Boca (2016)

4. Ierland - Cardboard Gangsters (2017)

5. Turkije - Five Minarets in New York (2010)

Flat Eric

• 6443 messages
  • 1026 votes

7. Polen Zimna Wojna (2018) 1,5*

http://i68.tinypic.com/15qt2ya.jpg

Cold war inderdaad. Ik werd er niet warm van.

Een oninteressante liefdesgeschiedenis tegen de achtergrond van een veranderend Europa. Het zal wel. Geen aansprekende lui waar je een gevoel van sympathie voor kon opbrengen. De liefde en passie kwam niet van de koude grond. Geen boeiend verhaal. Het is koud en kil. Kan er niks positiefs over vertellen. Oja toch wel, het duurde gelukkig niet al te lang.

01. India - PK (2014)

02. Verenigde Staten - The Fly (1986)

03. Italie - Sulla mia pelle (2018)

04. Spanje - El autor (2017)

05. Verenigd Koninkrijk - McQueen (2018)

06. Nederland - Voetbal is oorlog (2018)

07. Polen- Zimna Wojna (2018)

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

14. Italië - Inferno (1980) 3.0*

https://soakingstars.weebly.com/uploads/2/2/8/9/2289556/3413333_orig.jpg

Tot mijn verbazing is dit pas de eerste van Argento die ik zie. Ik was in de veronderstelling meer van hem gezien te hebben, maar blijkbaar was ik in de war met Lucio Fulci.

Ondanks het foute acteren, de af en toe huiveringwekkend slechte muziekkeuze en de kartonnen decors vond ik nog best leuk om te kijken. Sfeer scheppen en dingen prettig in beeld brengen kan Argento wel. Het begon ook wel lekker met natte vrouwen zonder BH! Helaas zette Argento deze lijn niet door, jammer. Eng wordt het nergens en het verhaal leek me intrigerend, maar bleek uiteindelijk nergens op te slaan.

13. Zweden - Häxan (1922)

12. Hong Kong - Blood: The Last Vampire (2009)

11. Bulgarije - Day of the Dead: Bloodline (2018)

10. Denemarken - The Neon Demon (2016)

9. Israël - Hearat Shulayim (2011)

8. Finland - Paha Perhe (2010)

7. Noorwegen - Mors Elling (2003)

6. Verenigde Staten - Mud (2012)

5. Singapore - Ilo Ilo (2013)

4. Frankrijk - Les Âmes Grises (2005)

3. Verenigd koninkrijk - London River (2009)

2. Nederland - Zombibi (2012)

1. Spanje - Handia (2017)

PapaBeartje

• 709 messages
  • 1112 votes

7. Cambodja - Jailbreak (2017)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1116000/1116584.300.jpg

Wat een heerlijke aaneenschakeling van martial arts gevechten. De film verveelt geen enkel moment. Tevens heeft Jailbreak met Jean-Paul Ly een parel in huis. (Bekend van zijn stunts in o.a de films Lucy, Now you see me 2 & Doctor Strange) ik verwacht dat we de komende jaren nog veel van hem zullen genieten! De film heeft verder weinig inhoud, en ook het precies hoe en wat wordt niet helemaal helder uitgelegd, maar dat hoeft in feite ook niet in dit soort films. Ik kan hem iedereen aanraden, die lekker 90 minuten lang met het verstand op 0 een goede vechtfilm wilt kijken.

Ik geef de film 3,5★

GoodOldJack

• 1339 messages
  • 4625 votes

5.België

Le Fidèle (2017)

Pfoe, weet nog niet helemaal wat ik er van moet denken, zitten sterke momenten in maar ook momenten dat de aandacht stevig verslapte. Sterke acteerprestaties, goed camerawerk maar nergens nam de film me helemaal mee. Rundskop de beste van Roskam voorlopig

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

26. Spanje - Verónica (2017)

https://wheresthejump.com/wp-content/uploads/2018/03/veronica-2017-4.jpg

Verrassend is Veronica niet wat mij betreft, maar vakkundig gemaakt is het zeker wel. Plaza houdt de sfeer er goed in, en de jonge Sandra Escacena draagt de film met hetzelfde gemak als waarmee haar karakter Verónica voor haar jongere broertjes en zusjes lijkt te zorgen.

Als we een lijstje met genreconventies zouden maken tikt Plaza er hier vrij veel af, maar een horror hoeft natuurlijk niet persé onconventioneel te zijn om genietbaar te wezen; je zou zelfs het tegendeel kunnen beweren, juist bij horror. De twist op het einde zag ik van mijlen ver aankomen, maar ach... een groot drama is dat niet.

3,5*

-----

27. Denemarken - Besat (1999)

https://i.ytimg.com/vi/OXnWP4x6jnQ/maxresdefault.jpg

Als je momenteel de zoekfunctie van MovieMeter gebruikt voor horrorfilms uit Denemarken van de afgelopen twintig jaar, en sorteert op stemgemiddelde, dan staat Besat bovenaan, titels als Offscreen (2006), The Neon Demon (2016) en Antichrist (2009) achter zich latend. Persoonlijk vond ik die 2 laatste toch echt nog iets beter, maar hij komt zeker in de buurt. Besat is een sterke horrorthriller en dat hij hoger scoort verbaast me ook niet helemaal, aangezien Von Trier en Refn allebei een nogal nadrukkelijke stijl hebben die je een beetje moet liggen. Besat is weliswaar wat groezelig en donker, maar eveneens een stuk minder arty en wellicht daardoor ook toegankelijker.

De film zit sterk in elkaar, is goed gespeeld en in de laatste akte is het flink spannend, met een prettig vleugje watdefuck. Een onderbelichte film dus, die een groter publiek verdient.

3,5*

------

28. China - Xin Zhong You Gui (2007)

https://www.imcdb.org/i001095559.jpg

China maakt niet verschrikkelijk veel horrorfilms, maar het is fijn dat er werkjes zoals deze tussen zitten. Visueel erg fijn met prachtige kleuren, sfeervolle belichting en stijlvol camerawerk. Jammer dat hij onbekend lijkt, aangezien hij ook op IMDb net aan 300 stemmen heeft. Persoonlijk houd ik erg van die jaren ’30 stijl, helemaal wanneer vakkundig uitgevoerd zoals hier, en het is voor mij dan bijna jammer dat niet de hele film zich in die tijd afspeelt. Fijn geacteerd en met een lekker score is het een aangename film om weg te kijken. Eng wordt het niet echt en helaas gaat hij psychologisch ook niet echt de diepte in, maar dan nog is The Matrimony wat mij betreft geslaagd.

3,5*

-----

29. Griekenland -Miss Violence (2013)

https://static1.squarespace.com/static/503257b184ae7fae2e6874d1/t/53e3ac00e4b0f594c5b9225a/1407429633993/Miss+Violence+%282013%29+-+Wallpaper.jpg?format=1500w

Ik ben 3 keer in Griekenland op vakantie geweest, maar pas sinds vorig jaar heb ik meer films uit het land gezien, dan het aantal keer dat ik er geweest ben; op de een of andere manier komt het er niet van. Zelfs Dogtooth heb ik nog niet gezien (al vond ik de afgelopen 2 Lanthimos films erg fijn, dus dat komt zeker nog). De horrorchallenge en reis om de wereld challenge waren dan ook een uitstekende aanleiding om weer eens een Griekse film te zien, en na een korte zoektocht bleek Miss Violence met kop en schouders boven de andere kanshebbers uit te staan, met een gemiddelde waardering van op dat moment 3,88*. Waanzinnig hoog.

Dat het geen standaard horror was bleek al uit de recensies van Prinz (‘Moet een van de donkerste, pessimistische films die ik ooit zag’) en sinterklaas (‘zouden er bijna nog ziekere films bestaan als Miss Violence?’), en dat is niet vreemd aangezien de film opent met een 11 jarig meisje dat zich omdraait van haar kinderfeestje en met een serene glimlach van het balkon springt om een behoorlijk aantal verdiepingen lager te pletter te vallen. Feestelijk. De horror bij Miss Violence zit voornamelijk in het zieke, waar de film langzaam naar toe werkt, terwijl je je als kijker steeds ongemakkelijker gaat voelen terwijl de nasleep van de zelfmoord zich verder ontvouwt en we de familie beter leren kennen. Niet de meest toegankelijke film, maar voor liefhebbers van de Griekse Weird Wave is dit vermoedelijk wel een aanrader.

3,5*

----

30. Turkije - Baskin (2015)

https://moviesdrop.com/wp-content/uploads/2017/12/Baskin-2015-Goat-faced-Woman-Sex-Scene.jpg

Eigenlijk stond Baskin voor de vorige horrorchallenge gepland, waar een van de thema’s ‘hel’ was. L'Inferno (1911) had ik al gezien, dus ik moest op zoek naar wat anders. Met wat googelen was ik op Baskin uitgekomen, en manman wat voldoet hij aan die eisen. Veelkijkers tussen de dertig en veertig (en ook vast daar buiten) hebben waarschijnlijk Robin Williams’ What Dreams May Come en diens verbeelding van de hel gezien… Dat kun je zien als de PG13 versie van de hel die het Turkse Baskin voorschotelt.

Het is niet de meest plot gedreven film die je je voor kunt stellen: Vier agenten krijgen een oproep en vanuit daar belanden ze in een bizarre, gruwelijke nachtmerrie, die soms qua structuur ook wel iets van zo’n minder leuke droom wegheeft. Kijk vooral de trailer als je twijfelt, zou ik zeggen…

3,3*

-----

31. Zweden - Det Okända. (2000)

https://drfreex.files.wordpress.com/2017/10/the-unknown-2000-2.jpg

Die DV camera’s van rond de eeuwwisseling. Bij een relatief lichte film als Festen gaat het nog wel, maar de korrelige, onderbelichte en ontzadigde beelden hier zijn een onmiskenbaar teken van de jaren waarin het gemaakt is. De gemiddelde smartphone van nu schiet mooiere plaatjes. Ok, ok… Maar bij een een film als deze film draait het daar toch niet om? Misschien niet, maar aangezien ik er al niet dol op ben en niet van tevoren wist dat ik dat ging krijgen, was het voor mij een direct aanwezig en onverwacht minpunt.

Origineel is het niet helemaal aangezien het jaar ervoor The Blair Witch Project (1999) uit was gekomen, maar voor een low-budget film is deze Zweedse productie eveneens aardig en komt de spanning er op een gegeven moment best in. Toch ben ik (los van de beeldkwaliteit van de vermoedelijk goedkope camera) ook geen fan van het handheld camerawerk, eens temeer dit géén found footage film is. Blij The Blair Witch was dit een integraal deel van het plot en filmden de acteurs zichzelf. Hier is het gewoon een cameraman die geen onderdeel uitmaakt van het verhaal, en cheap ass shaky cam is dan helemaal niet John Miltons kopje thee. Zelfs tijdens een close-up reactieshot van iemand die stil staat, gaat de camera heen en weer alsof de cameraman aan het koorddansen is, terwijl er dolle kleuters wild aan dat touw waarop hij staat aan het snokken zijn. Zonde, want de acteurs doen het prima en zo’n biologische dreiging vind ik op zich interessanter dan iets bovennatuurlijks

3*

------

32. Rusland - Nelyubov (2017)

https://www.filmtotaal.nl/images/thumbnails/ft-428277-580x326.jpg

Wel aangeklikt op mijn landenkaart maar vergeten te loggen rond 16 september (aan de ICM registratie van mijn vriendin te zien), en dat is zonde want de nieuwe Zvyagintsev was weer erg de moeite. Vrolijke kost is het wederom niet, dit echtscheidingsdrama waarin de protagonisten ook nog met een vermist kind te maken krijgen, terwijl ze elkaar al niet meer uit kunnen staan. Maar wat een filmmaker, ik kan niet wachten op de volgende.

4*

------

26. Laos - Chanthaly (2012)

https://alchetron.com/cdn/Chanthaly-images-e404ede1-6304-49d0-b60a-ca5887ae12c.jpg

Een film van eersten, altijd leuk. De eerste horrorfilm uit Laos én de eerste film uit dat land van een vrouwelijke regisseur (Mattie Do). Extra leuk is dat op het moment dat via crowdfunding het beoogde budget voor haar tweede film Nong Hak (2016) werd binnengehaald, Do haar belofte nakwam om deze film tot public domain te verklaren. Dan ben je best een Baas als beginnend filmmaker. Hij is niet alleen gratis (en legaal) op YouTube te bekijken, maar je mag er dus mee doen wat je wilt; nasynchroniseren, opnieuw monteren en publiceren, anything goes.

Chanthaly mag een low-budget film zijn, die opgenomen is rond het huis van de regisseur zelf, maar het ziet er lang niet onaardig uit vergeleken met films uit omringende landen die ik heb gezien. Kuon Puos Keng Kang (2001) uit Cambodja bijvoorbeeld. Natuurlijk is Chanthaly tien jaar jonger, maar toch… Als je bedenkt dat het $5000 en een pallet bier gekost heeft, is het nog steeds indrukwekkend voor een debuut uit een land waarvan de filmindustrie niet heel ontwikkeld is; op MovieMeter kun je de gehele filmgeschiedenis van Laos op 2 handen tellen.

Echt eng wil het overigens niet worden, en je zou het evenwel een antropologisch drama met griezelelementen kunnen noemen, in plaats van een horror. Maar verveeld heb ik me niet met mijn eerste film uit Laos. Hier en daar sleept het misschien wat, maar als je geen vuurwerk verwacht, is het niet onaangenaam.

3,2*

-------

De huidige stand:

http://i65.tinypic.com/29vm8ed.jpg

01. Suriname – Wan Pipel (1976)
02. Duitsland - Die Nibelungen: Kriemhilds Rache (1924)
03. Noord-Korea - Pulgasari (1985)
04. Venezuela - La Soledad (2016)
05. Democratische Republiek Congo - Benda Bilili! (2010)
06. Verenigde Staten - Solo: A Star Wars Story (2018)
07. Argentinië - Alptraum (2017)
08. Aruba – Hammerhead (2005)
09. Australië - The Cars That Ate Paris (1974)
10. Cambodja - The Snake King’s Child (2001)
11. Canada - The Void (2016)
12. Brazilië - Good Manners (2017)
13. Frankrijk - The Night Eats the World (2018)
14. Groenland - Qaqqat Alanngui (2011)
15. Oostenrijk - Flesh of the Void (2017)
16. Zuid-Korea - White: The Melody of the Curse
17. Verenigde Arabische Emiraten - Djinn (2013)
18. België - Alléluia (2014)
19. Finland - Noita Palaa Elämään (1952)
20. Nepal - Kagbeni (2008)
21. India - Ghoul (2018)
22. Maleisië - Histeria (2008)
23. Nigeria - The Duplex (2015)
24. Polen – Cold War (2018)
25. Italië – Loro (2018)
26. Spanje - Verónica (2018)
28. China - The Matrimony (2010)
29. Griekenland - Miss Violence (2013)
31. Zweden - (The Unknown (2000)

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

12. Tsjechoslowakije - Kladivo na Carodejnice (1970)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/50000/50034.300.jpg?cb=1391982904

Witches' Hammer is een donker drama uit die paar mooie jaren rond de Praagse Lente, waarin een behoorlijk aantal sterke films werden uitgebracht die zowel in de jaren daarvoor als daarna absoluut niet door de censuur waren gekomen. En ook deze valt daar duidelijk onder: in principe gaat de film over de heksenvervolging in het 17e eeuwse Tsjechië, maar de analogie met het communistische regime en de nepvervolgingen daarvan zijn overduidelijk. Ook voor de Tsjechoslowaakse censor.

De film toont de cynische wijze waarop de amorele inquisiteur Boblik vele mensen de dood injaagt - soms voor persoonlijk gewin, soms uit wraak, maar vaak ook uit complete willekeur en om zijn eigen positie te verstevigen. Met behulp van wat manipulatie en marteling kom je een heel eind, blijkt. De film is wel een wat trage zit; de film is weliswaar qua thematiek behoorlijk vergelijkbaar met bijvoorbeeld Witchfinder General, Mark of the Devil, en The Devils, maar is toch veel meer een sober, realistisch en deprimerend drama met wat minder horror- en naaktinvloeden dan voornoemde titels. Een Tsjechische The Crucible, wellicht. Hoe dan ook, een behoorlijk degelijke film die ik liefhebbers van historisch drama zeker aan kan raden om er even goed voor te gaan zitten. 3.5*

1. Verenigde Staten - BlacKkKlansman (2018)

2. Ierland - The Young Offenders (2016)

3. Canada - Lake Placid (1999)

4. IJsland - Djúpið (2012)

5. Nieuw-Zeeland - Once Were Warriors (1994)

6. Verenigd Koninkrijk - Bunny Lake is Missing (1965)

7. Noorwegen - Ofelas (1987)

8. Japan - Kyôfu Kikei Ningen: Edogawa Ranpo Zenshû (1969)

9. Groenland - Qaqqat Alanngui (2011)

10. Rusland - Gvozdi (2002)

11. Nederland - Frisian Terror (2009)

PapaBeartje

• 709 messages
  • 1112 votes

8. Zweden - Den Unge Zlatan (2015)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/303000/303202.300.jpg

Prachtige docu. We krijgen een inkijk op zijn toch wel gesloten levenswijze. Waar menig voetballer lekker op stap gaat, bleef Zlatan op 19/20 jarige leeftijd liever lekker thuis een computerspelletje spelen, of een filmpje kijken met zijn vriendin. Prachtige archiefbeelden met als uitblinker de prachtige goal van Zlatan tegen NAC, die menig (ajax/voetbalfans) op het netvlies zal staan. Ook het schaar incident en de horror tackle van Zlatan op Rafael van der Vaart komen voorbij. Wat misschien wel centraal stond van de geforceerde transfer naar de oude dame. (Juventus) We zien een arrogante gesloten, maar bovenal eerlijke Zlatan zijn woord doen, tevens is zijn arrogantie niet storend maar eigenlijk gewoon humor. Ook na Juventus kent Zlatan nog een aantal prachtige voetbaljaren, Inter, Barcelona, AC Milan, PSG, Manchester United, en zelfs nu maakt hij de Amerikaanse velden onveilig. Zlatan is een echte ''klootzak'' op het veld, iets wat we in het hedendaags voetbal teveel missen, iemand die een wedstrijd kan aanvoelen, en weet dat er wat anders gevraagd wordt. Zlatan Ibrahimović is oprecht één van de beste spitsen ter wereld, en hopelijk mogen we nog lang van hem genieten!

Ik geef de film 3,5★

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

33. Thailand - Pee Mak Phrakanong (2013)

https://image.tmdb.org/t/p/original/omvi8Biozn9zeEDoCRcqJua9ZbI.jpg

Na Cambodja, Nepal, India, Maleisië, China en Laos was vandaag Thailand aan de beurt om te laten zien wat het land heeft te bieden op horrorvlak. Pee Mak Phrakanong (2013) is een horrorkomedie met een romantische inslag, waarin een soldaat terugkeert naar huis met vier vrienden die hij tijdens de oorlog gemaakt heeft. Zijn vrouw en pasgeboren kind zijn er om hem te verwelkomen, maar al snel gaat het gerucht dat zijn vrouw Nak bij de bevalling overleden is. Pee Mak is een adaptatie van een Thaise folklore legende en het grootste kassucces ooit aan de Thaise box office. Alleen daarom dus al een kijkje waard, als Thaise horror kaskraker.

Horror en komedie is voor mij overigens niet de meest wenselijke combinatie van genres, en als ik heel eerlijk ben komt humor uit bijvoorbeeld Indiase of Chinese films vaak erg kluchterig op mij over, een beetje in het verlengde van het ‘domme sidekick-syndroom’; overdreven zenuwachtig, mimiek in uitersten en niet zelden wat kinderachtig met het nodige gegil. Zoals het karakter Humlae uit het eveneens Thaise Ong-Bak, het is niet voor mij. Voor sommigen zal dat luchtig vertier zijn, ik erger me er altijd een beetje aan. Knorrige John Milton. Gelukkig is er Davika Hoorne, die de rol van Maks vrouw Nak (Mak en Nak inderdaad) vertolkt. Je ziet het op de poster al een beetje, en ook volgens de synopsis moet ze beeldschoon zijn , en dat is niet gelogen; wat een knappe verschijning. Zelfs met tandjes die de standaard van gebitsverzorging tijdens de Rattanakosin-dynastie verraden, snap je dat die mannen zich zo vergapen.

Het mag dan niet helemaal in mijn straatje liggen, maar Pee Mak is niet slecht gemaakt en simpelweg een lief filmpje met het hart op de juiste plaats. En als de humor je ligt, zou je hier nog wel eens veel plezier aan kunnen beleven. Ik had wel een kleine grinnik om de anachronistische Ang Lee grap, geef ik toe. Maar al met al is het me net allemaal iets te flauw om een zeven uit te delen, en het einde iets te zoet.

3*

----------

34. Montenegro - Iskra (2017)

https://i.imgur.com/SlfdGOQ.png

Iskra is de inzending van Montenegro voor de Oscars van 2019, en als Zadarovje me niet voor was geweest een paar weken geleden met Ti Imas Noc (2018), was dit de allereerste stem op MovieMeter voor een film uit dat land geweest. Hij zal die zoals wel vaker op een filmfestival ver weg hebben gezien, en ook ik moest enige moeite doen. Hij draait hier niet, en zulks is evenmin te downloaden. Gelukkig zijn er Facebook en Google Translate en kun je altijd de filmmaker zelf beleefd vragen of je zijn werk misschien mag zien. Gojko Berkuljan bleek uiterst sympathiek en de jonge regisseur was zo hoffelijk om me van een Engels ondertitelde kopie van zijn debuut te voorzien, dat hij zelf schreef, regisseerde en monteerde.

In deze misdaadthriller zien we een gepensioneerde detective wiens dochter Iskra plots vermist raakt tijdens haar werk als journalist, waarin ze politieke verdwijningen onderzoekt na het uiteenvallen van Joegoslavië in de vroege jaren ’90. Berkuljan doet zijn verhaal in verschillende plot- en tijdlijnen uit de doeken, zodat je als kijker langzaam doorkrijgt hoe alles in elkaar steekt. Iskra is geen film met een hoog budget, maar dat is voor dit verhaal ook niet nodig; de charismatische en doorleefde koppen op het scherm worden met ingetogen handheld cinematografie in beeld gebracht, en dat blijkt met het zich langzaam ontrafelende mysterie voldoende fascinerend.

3,5*

p.s. Overigens heb ik het continent Europa met deze film compleet in dat andere landentopic (los van deze challenge)

Uit welke landen kijk jij films?

---------

35. Hongarije - Taxidermia (2006)

http://reeltimecreative.com/taxidermia/images/splash1.jpg

Wat een bizarre film, dit drieluik over drie generaties Hongaarse mannen. Een surrealistische drama-komedie, maar op IMDb krijgt hij ook een horrorcredit. Misschien niet in de traditionele zin van het woord, maar ik heb wel degelijk meerdere keren in afgrijzen zitten kijken wat zich nu weer op het scherm voltrok; geneukte varkens, ferme jongeheren waar een vuurstraal uitkomt en wanstaltige, corpulente kerels waar niet aflatende stralen kots uit spuiten. Jaja, John Milton weet het allemaal schilderachtig te beschrijven, maar die kleurrijke taferelen komen niet uit mijn brein. De eerste twee verhalen van deze triptiek zijn van de Hongaarse auteur Lajos Parti Nagy en het laatste is een verhaal van regisseur Gyorgi Palfi en zijn vrouw Zsofia Ruttkay.

https://static1.squarespace.com/static/50d144f6e4b05aff8e5b9c8c/t/5390f03be4b0581644d38a0c/1402007611836/taxidermia3.jpg?format=1000w

Je moet je toch zien te vermaken op de boerderij

Je kunt in Taxidermia een metafoor zien van de socio-politieke geschiedenis van het naoorlogse Hongarije. Of een allegorie over onderdrukking en de Hongaarse nationale identiteit. Ik had van Palfi reeds het knappe Final Cut - Hölgyeim És Uraim (2012) gezien, en Szabadesés (2014) ligt nog klaar. Maar dit is sowieso heel wat anders dan die eerste film; denk een duistere mengeling tussen Burton, Gilliam, Svankmajer, Lynch en Cronenberg. Het is knap belicht en vloeiend gefilmd, wat kan contrasteren met de soms groteske gebeurtenissen en karakters die we zien. Palfi laat zien dat iets vervreemdends, of waar je zelfs heftige afkeer van voelt, toch mooi in beeld gebracht kan worden.

https://i.pinimg.com/originals/3d/48/0d/3d480d7676537fc94273bcf3b287bceb.jpg

Het is moeilijk na een keer te weten wat je nu precies allemaal hebt gezien in Taxidermia, en wat het betekent of wat je erin zou kunnen lezen met oog op de Hongaarse identiteit; ik ben er op vakantie geweest lang geleden en heb geschiedenis gestudeerd, maar mijn kennis van de Hongaarse geschiedenis is op zijn zachtst gezegd onderontwikkeld. Maar om het werk Lynch nog eens aan te halen, je hoeft iets niet door en door te snappen om het te kunnen waarderen voor wat het is.

3,5*

de tussenstand (zonder Hongarije en Montenegro erop):

https://i.imgur.com/fPfXEcY.jpg

01. Suriname – Wan Pipel (1976)

02. Duitsland - Die Nibelungen: Kriemhilds Rache (1924)

03. Noord-Korea - Pulgasari (1985)

04. Venezuela - La Soledad (2016)

05. Democratische Republiek Congo - Benda Bilili! (2010)

06. Verenigde Staten - Solo: A Star Wars Story (2018)

07. Argentinië - Alptraum (2017)

08. Aruba – Hammerhead (2005)

09. Australië - The Cars That Ate Paris (1974)

10. Cambodja - The Snake King’s Child (2001)

11. Canada - The Void (2016)

12. Brazilië - Good Manners (2017)

13. Frankrijk - The Night Eats the World (2018)

14. Groenland - Qaqqat Alanngui (2011)

15. Oostenrijk - Flesh of the Void (2017)

16. Zuid-Korea - White: The Melody of the Curse

17. Verenigde Arabische Emiraten - Djinn (2013)

18. België - Alléluia (2014)

19. Finland - Noita Palaa Elämään (1952)

20. Nepal - Kagbeni (2008)

21. India - Ghoul (2018)

22. Maleisië - Histeria (2008)

23. Nigeria - The Duplex (2015)

24. Polen – Cold War (2018)

25. Italië – Loro (2018)

26. Spanje - Verónica (2018)

28. China - The Matrimony (2010)

29. Griekenland - Miss Violence (2013)

31. Zweden - (The Unknown (2000)

33. Thailand - Pee Mak Phrakanong (2013)

34. Montenegro – Iskra (2017)

35. Hongarije - Taxidermia (2006)

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

13. Argentinië - Hipersomnia (2016)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1113000/1113809.300.jpg?cb=1496909405

Om eerlijk te zijn ben ik de film vrij blanco ingegaan, waarbij de belangrijkste redenen om het te kijken waren dat het a) horror, b) Argentijns, en c) op Netflix was. De film verveelde in ieder geval niet, en was op momenten ook best wel hard - al heeft dat natuurlijk ook te maken met het onderwerp. In Hypersomnia zien we een actrice die een rol krijgt in een film over vrouwenhandel en gedwongen prostitutie. Maar al snel blijkt zij regelmatig vreemde dromen te krijgen waarin zij zelf in die wereld zit, en de grens tussen realiteit en fantasie vervaagt steeds meer. In de tweede helft switcht de film eigenlijk volledig naar de 'fantasie' over vrouwenhandel, geweld, sadisme en uiteindelijk het gevecht hieruit vandaan, al is die overgang wat mij betreft niet echt natuurlijk gedaan. Het leek er meer op dat de makers het idee van die twee realiteiten bedacht hadden, maar het toen wel mooi vonden en verder niet zoveel moeite gedaan hadden om dat verder uit te werken of in één coherent verhaal te gieten. Desondanks, zoals ik al eerder zei, verveeld heb ik me niet echt, maar een iets meer samenhangend plot en interessant verhaal had wel gemogen wat mij betreft. 2.5*

1. Verenigde Staten - BlacKkKlansman (2018)
2. Ierland - The Young Offenders (2016)
3. Canada - Lake Placid (1999)
4. IJsland - Djúpið (2012)
5. Nieuw-Zeeland - Once Were Warriors (1994)
6. Verenigd Koninkrijk - Bunny Lake is Missing (1965)
7. Noorwegen - Ofelas (1987)
8. Japan - Kyôfu Kikei Ningen: Edogawa Ranpo Zenshû (1969)
9. Groenland - Qaqqat Alanngui (2011)
10. Rusland - Gvozdi (2002)
11. Nederland - Frisian Terror (2009)
13. Argentinië - Hipersomnia (2016)

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

15. China - Di Renjie: Shen Du Long Wang (2013)

https://cdn1.thr.com/sites/default/files/imagecache/landscape_928x523/2013/09/young_detective_dee_rise_of_the_sea_dragon_h_2013.jpg

Matige prequel. Vooral door de zeer matige en veelvuldig gebruikte CGI. Sorry, maar dat begin met die boten zag er ècht niet uit. Ik heb spellen op de Commodore 64 gespeeld die er beter uitzagen!

Blijkbaar moet ik weer eens meer Chinese films zien, want ik kon het verhaal in het begin totaal niet volgen. Wie is nu wie en waarom proberen ze die dame te ontvoeren, ik had geen idee en eerlijk gezegd boeide me het ook al gauw niet meer.

Daarnaast begon het overdreven gevlieg tijdens de gevechten me ook een beetje de keel uit te hangen. Ik kan er best wat van hebben, maar dit was gewoon teveel en te gemakkelijk iedere keer. Het is duidelijk: Marvel-bagger vind ik niets en de Chinese counterparts zijn net zo min aan mij besteed.

14. Italië - Inferno (1980)

13. Zweden - Häxan (1922)

12. Hong Kong - Blood: The Last Vampire (2009)

11. Bulgarije - Day of the Dead: Bloodline (2018)

10. Denemarken - The Neon Demon (2016)

9. Israël - Hearat Shulayim (2011)

8. Finland - Paha Perhe (2010)

7. Noorwegen - Mors Elling (2003)

6. Verenigde Staten - Mud (2012)

5. Singapore - Ilo Ilo (2013)

4. Frankrijk - Les Âmes Grises (2005)

3. Verenigd koninkrijk - London River (2009)

2. Nederland - Zombibi (2012)

1. Spanje - Handia (2017)

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

13. Spanje - Balada Triste de Trompeta (2010)

https://mountainx.com/wp-content/uploads/2015/11/last-circus-1100x464.jpg

Niet echt aan mij besteed deze Spaanse horror comedy over twee circusclowns die een oogje hebben op dezelfde vrouw. Het was sowieso niet mijn soort humor en op visueel gebied vond ik het vrij goedkoop ogen op een aantal mooie scènes na. Misschien iets te grote ambities voor het beschikbare budget. Het was wel aardig om te zien hoe de hoofdpersoon van de ene bizarre situatie in de andere terecht kwam, maar de climax vond ik te lang uitgesponnen. Het einde was erg bombastisch waar ik an sich geen probleem mee heb, maar het viel wat mij betreft in het water aangezien ik totaal geen binding met de personages had en het me geen moer kon schelen wat er met ze zou gebeuren. Ondanks dat is het wel een eigenzinnig filmpje die de Spaanse geschiedenis op de hak neemt en daar scoort het toch wat punten mee.

2.5*

1. Frankrijk - Holy Motors (2012)

2. Verenigd Koninkrijk - Beast (2017)

3. Argentinië - Los Salvajes (2012)

4. Canada - Beyond the Black Rainbow (2010)

5. Japan - Suffering of Ninko (2016)

6. Luxemburg - Gutland (2017)

7. Zuid-Korea - Suddenly in Dark Night (1981)

8. Verenigde Staten - The Ring (2002)

9. Laos - Dearest Sister (2016)

10. België - Linkeroever (2008)

11. Australië - Cat Sick Blues (2015)

12. Rusland - III (2015)

13. Spanje - The Last Circus

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

01 . Nederland - Dummie de Mummy

02 . Verenigde Staten - Siera Burgess is a Loser

03 . Finland - Laitakaupungin Valot

04 . Taiwan - Lian Lian Feng Chen

05 . Indonesië - Marlina Si Pembunuh Dalam Empat Babak

06 . Argentinië - Showroom

07 . Frankrijk - Les Quatre Cents Coups

08 . Japan - Soshite Chichi ni Naru

09 . China - Shi Mian Mai Fu

10 . Hongkong - Mou Gaan Dou

11 . Verenigd Koninkrijk - Macbeth

Dit weekend weer 2 erbij:

12 . Zweden - Hundraettåringen Som Smet från Notan och Försvann

Het land van Bergman en een rits detectives. Deze film echter is net wat anders. Beetje op het niveau van voorloper de 100-jarige, vooral hit and miss en niet heel leuk maar ook niet heel slecht.

13 . Sri Lanka - Let Her Cry

Beetje vreemde film waar ik inhoudelijk niet in mee kon gaan. Wel een prachtig meisje om te zien, de hoofdrolspeelster. En Sri Lanka

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

Cikx wrote:

13. Spanje - Balada Triste de Trompeta (2010)

Niet echt aan mij besteed deze Spaanse horror comedy over twee circusclowns die een oogje hebben op dezelfde vrouw.

Hmmm, ik heb die juist meteen opgezocht nadat Collins er zo enthousiast over was. Benieuwd wat ik ervan ga vinden.

btw, horrorcred op IMDb, je kunt hem ook in de lopende horrorchallenge registreren

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

John Milton wrote:

(quote)
Hmmm, ik heb die juist meteen opgezocht nadat Collins er zo enthousiast over was. Benieuwd wat ik ervan ga vinden.

btw, horrorcred op IMDb, je kunt hem ook in de lopende horrorchallenge registreren

Ben ook benieuwd wat jij ervan gaat vinden. Het is echt een film die je moet liggen. Ik moet zeggen dat ik het gemiddelde verrassend hoog vind.

Had hem al geregistreerd in de horrorchallenge.

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

Ik zie het nu, overheen gekeken. Old age.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

John Milton wrote:

Benieuwd wat ik ervan ga vinden.

Ik ook. 't Is echt een ja- of een nee- film. Het is absurd en opdringerig theater. Dat moet je inderdaad liggen.

Jammer dat de film jou niet lag Cikx. Betreffende het gebrek aan binding met de personages, heb je een punt. Die binding houdt niet over. Het deerde me hier niet bijzonder. Ik had goede binding met al het andere .

PapaBeartje

• 709 messages
  • 1112 votes

9. Canada - Death Warrant (1990)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/3000/3552.300.jpg

Toch wel een sterke JCvD in deze film, het verhaaltje kijkt prima weg, genoeg actie, Leuke karakters zoals ''The Priest'' en ''The Sandman'' Prima voor een avondje vermaak!

Ik geef de film 3★

PapaBeartje

• 709 messages
  • 1112 votes

10. China - Manhunt (2017)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1113000/1113261.300.jpg

Redelijke actiefilm, Manhunt bevat enorm veel actie, en dit ziet er dan ook goed verzorgd uit. Tevens was ook het verhaal goed te pruimen. Camerawerk zag er vakkundig uit, ook konden we genieten van een aantal schitterende sfeervolle plaatjes. Nadat het farmaceutisch bedrijf in zicht kwam en duidelijk werd wat daar het doel was, begon voor mij de film wat in niveau te dalen.

Ik geef de film: 3★

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

6. West-Duitsland - Im Stahlnetz des Dr. Mabuse (1961)

https://www.postertreasures.com/images/product_images/popup_images/imstahlnetzB.jpg

Kommisaris Fröbe krijgt de maken met een hele reeks moorden, allemaal gepleegd door gevangenen die al jaren levenslange straffen uitzitten in de gevangenis. Een geheimzinnige macht maakt ze tot willoze zombies aangestuurd door de al lang overleden Mabuse.

Hele prima Dr. Mabuse in kenmerkende West-Duitse jaren zestig-stijl. Er is hier wel één en ander geleend van Das Testament des Dr. Mabuse (1933) en deze keer was het voor het eerst niet meer Fritz Lang die de regie voerde.

(4*)

1. Verenigde Staten - Pillow Talk (1959)

2. Spanje - Gritos en la Noche (1962)

3. Verenigd Koninkrijk - Taste of Fear (Scream of Fear) (1961)

4. Italië - Deliria (1987)

5. Canada - XX (2017)

PapaBeartje

• 709 messages
  • 1112 votes

11. Libanon - Film Kteer Kbeer (2015)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1111000/1111607.300.jpg

Een black comedy, al is de humor in deze film na mijn inziens ver te zoeken, de film doet nog een poging tot cynisme dan wel satire, en op dat vlak viel de film dan ook niet volledig door de mand. Alain Saadeh speelde nog wel een degelijke rol, de rest vond ik er maar een beetje als figuranten bij staan, en kwamen dan ook ver van overtuigend over. Ik ben tot 3 keer toe in slaap gevallen, het verhaal kwam vrij saai over.

Ik geef de film: 1,5★

PapaBeartje

• 709 messages
  • 1112 votes

12. Bulgarije - Acts of Vengeance (2017)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1114000/1114140.300.jpg

Payback speaks louder than words

Redelijke wraakfilm, met een voor zijn leeftijd sterke Banderas, vulde zijn rol prima in. Het verhaal is al heel vaak verteld, dus daar was niets bijzonders aan, toch word het er allemaal niet minder om. De citaten van Marcus Aurelius waren een goede toevoeging, om het verhaaltje compleet te maken. Gewoon een prima doorsnee film, voor een avond vermaak.

Ik geef de film 2,5★

PapaBeartje

• 709 messages
  • 1112 votes

13. Zwitserland - Amnesia (2015)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/104000/104411.300.jpg

Ik geef de film: 0,5★

PapaBeartje

• 709 messages
  • 1112 votes

14. Australië - Cargo (2017)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/663000/663369.300.jpg

The future is fragile.

Het is voornamelijk de chemie tussen vader en dochter die de film doet dragen. Hoewel de film bij tijd en wijle een poging doet spannend over te komen, komt dat niet geheel lekker uit de verf. Echter word het nergens saai. Het verhaal stak goed in elkaar, en was het Australisch landschap een parel voor het oog.

Ik geef de film: 2,5★

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Gisteren weer 2 landen erbij:

14 . Peru - No Estamos Solos (2016)

Deze zou ik zonder deze challenge nooit gezien hebben. Maar ik zocht een kort filmpje op Netflix uit een land waarvan ik niet zo snel een film zou zijn. Vreselijk film verder, maar goed, weer één afgestreept.

15 . Noorwegen - 22 July (2018)

Noorwegen als enige productieland, een Noors verhaal vol Noorse acteurs, maar een Amerikaanse regisseur en in het Engels. Ik vind deze niet echt tellen in zoverre, maar dat doe ik wel.

PapaBeartje

• 709 messages
  • 1112 votes

15. Noorwegen - Bølgen (2015)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/101000/101254.300.jpg
It was only a matter of time.

Sfeervolle setting, en tot aan het tsunami kijkt het ook lekker spannend weg, echter wordt het daarna allemaal wat minder, en begint het allemaal wat clichématig te worden. De acteerprestaties waren erg overtuigend. Prachtige filmlocatie(s). Zeker waard om eens te kijken.

Ik geef de film 3★

PapaBeartje

• 709 messages
  • 1112 votes

16. Denemarken - Sommeren '92 (2015)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/146000/146821.300.jpg

Prachtige archiefbeelden van één van de meest sensationele verassingen in de voetbalwereld. Klein realiteitspuntje, in de film, werd het vooral als verassing gezien dat de Denen alsnog zich gekwalificeerd hadden voor het toernooi. Echter hadden de Denen in de realiteit natuurlijk wel in hun achterhoofd dat er een kans bestond dat zij alsnog na het ek'92 gingen. Het verhaal dat zij lang leve de lol aan het vakantie vieren waren, gaat dus niet helemaal op. Uiteraard kwam ook de penalty reeks tegen de op dat moment huidig titelhouder Nederland aan bod, het zal menig Nederlander nog op het netvlies branden. Mijn ''ogen'' jeuken om weer de oude beelden te kijken van het Nederlands elftal, Rijkaard, Koeman, de Boer, Bergkamp, van Basten, Gullit, ongelooflijk zoveel wereldsterren in één team. Om je vingers bij af te likken!

Ik geef de film: 3,5★

16. Denemarken - Sommeren '92 (2015)

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

Je hebt zelf nog niets geregistreerd, TornadoEF5? Je hebt toch wel een film gezien sinds de start van de challenge

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

John Milton wrote:

Je hebt zelf nog niets geregistreerd, TornadoEF5? Je hebt toch wel een film gezien sinds de start van de challenge

Enkel foute vrienden: de film... Net zoals vorig jaar in dezelfde periode weer een filmdipje. En ja, ook gewoon wat andere prioriteiten. Ik kan foute vrienden registreren, maar... ik vind dat geen echte film, en ik kijk voldoende Belgische films om wel iets anders te registreren. Noordzee, Texas en De behandeling staan bijvoorbeeld zo nog op de digicorder (en ik dacht dat ik nog een film had opgenomen).

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

16 . Pakistan - Dukhtar

Het is dan wel mooi als je een film uit een bepaald land kiest omwege zo'n land, dat je dan een aantal schitterende en kleurrijke plaatjes van dat land krijgt, zowel de bergen en woeste natuur, als de kleding en plattelandsdorpjes. De film zelf was aardig, maar als landkeuze zo uitstekend.

17 . Chili - La Noche del Jabali

Heel erg Zuid-Amerikaans, een beetje vaag en mysterieus, en dat associeer ik al snel met de cinema uit Latijns-Amerika, maar dat kan ook komen door enkele films uit die regionen die ik zag en vooral uit dat gebied. Film zelf kon me matig boeien, wel een goede landkeuze.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.