- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Reis rond de wereld challenge
Reis rond de wereld challenge
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
6. Solo: A Star Wars Story (2018)
(afbeelding)
Als je me vorig jaar had gezegd dat ik te beroerd zou zijn om in 2018 naar de bios te togen om de laatste film in het Star Wars universum te gaan zien met de Unlimited pas die ik heb, dan had ik je niet direct geloofd. Maar het geschiedde wel. Solo: A Star Wars Story is als prequel natuurlijk voor een groot deel gaatjes invullen die je wellicht zelf in je hoofd al had gevuld; in die zin is het geen origineel verhaal dat onverwachte kanten opgaat. Een klein beetje Rogue One (2016) syndroom voor mij dus. Zeker wel vermakelijk, en een komische noot die ik kon waarderen was aanwezig. Maar het Star Wars enthousiasme zoals ik dat bij The Force Awakens voelde, ontbrak.
Het is jammer dat we nooit zullen weten hoe de film geworden was als regisseurs Phil Lord en Christopher Miller niet tijdens de productie waren ontslagen Solo Firing: Why Lucasfilm Replaced Lord & Miller With Ron Howard - slashfilm.com, en daarnaast is Ron Howard niet de meest gewaagde keuze om hun schoenen te vervullen. Maar ondanks dat Solo wat inspiratieloos aanvoelt en (wellicht meer dan de andere titels) voldoet aan de standaardformule, heb ik me niet verveeld. Daarbij is het nuttig om te bedenken dat ik geen overdreven Star Wars fan ben, en getemperde verwachtingen had voor Solo. Een zesje voor een film uit deze franchise is niet iets waar ik erg ondersteboven van ben, terwijl sommige Star Wars fans de onverplaatsbare lat flink hoog hebben liggen en misschien meer teleurgesteld zouden zijn.
Solo mag dan niet zo geweldig zijn, het scheelt wel dat er een aantal acteurs zijn die ik graag zie. Woody Harrelson, Donald Glover, Emilia Clarke, Thandie Newton en als kers(je) op de taart Paul Bettany, die zelfs oppervlakkige doorsnee rolletjes vaak wel iets mee weet te geven. Interessant om te horen wat John Powell met de score doet, maar ik ben er niet 100% uit of het werkt. Af en toe die vleugjes choral music er tussendoor, bijzonder. En dan opeens die herkenbare noten die lang geleden uit Williams’ pen zijn gekomen… Dan merk ik toch nog steeds dat ik ermee opgegroeid ben, de nostalgie welt voorzichtig en onmiskenbaar op, maar de haartjes gaan bij Solo helaas niet overeind.
Ik voel ook om de een of andere reden totaal geen behoefte om deze film te zien terwijl ik TFA en TLJ toch beide hoog heb zitten.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
met aangepaste verwachtingen is het redelijk te doen hoor, Cikx. Je kunt die twee uur heus slechter besteden. Maar verwachtingen zijn essentieel, gok ik. Ik was blij dat ik geen die hard fan ben, dat laat ruimte voor ok zijn met een potje... meh... 
joolstein
-
- 10824 messages
- 8910 votes
7. Duitsland - Feuchtgebiete (2013) (15 september)
https://bt.mnocdn.no/images/e3e86330-7e1a-4a28-bf63-5627c5f2653c?fit=crop&h=810&q=80&w=1440
Een luchtig drama, die lichaamsvloeistoffen (en meer) relateert aan eenzaamheid, vriendschap, disfunctionele familie en een jeugdtrauma ... Maar verwacht niet teveel diepgang.Hoofdfiguur Helen Memel is de kwetsbare heldin. Ze kent geen enige schaamte over haar seksleven of haar lichaam. Dit alles zien we via anekdotes, fantasieën en herinneringen. Waarbij het hier en daar is ook best humoristisch was. Vaak was de bron van vermaak de onsmakelijkheden die we krijgen te zien. Hoe erg je deze smerigheden vind, hangt af van hoeveel films met expliciete beelden je heb gezien. Maar er zijn zeker ergere! Het is vooral hoofdrolspeelster Carla Juri, die van deze film een erg leuke ervaring maakt. Zij is het frivole middelpunt, waarbij zelfs de meest ergste viezigheid nog aandoenlijke liet overkomen. Ze heeft inmiddels met een rol in Blade Runner 2049 ook even in Hollywood mogen kijken. De film werd wat onevenwichtig doordat regisseur David Wnendt experimenteert met verschillende stijlen en opnametechnieken en die zijn niet altijd even geslaagd. Het boek had hoge verkoopcijfers in Duitsland die werden verklaard door de taboedoorbrekende inhoud (niet voor het goed vertelde verhaal) Voor mij is het min of meer ook van toepassing op de film.
01. Verenigde Staten - Solo: A Star Wars Story (2018)
02. Letland - Nameja Gredzens (2018)
03. Bulgarije - Bullet Head (2017)
04. Australië - Cargo (2017)
05. Rusland - Zashchitniki (2017)
06. Laos - Nong Hak (2016)
07. Duitsland - Feuchtgebiete (2013)
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Wat een stemmig screenshot, joolstein 
Dan gaat het verzachtende excuus 'ik had jeuk aan mijn bil' niet meer op...
Ik was wel benieuwd of er meer mensen zijn die een wensenlijstje hebben gemaakt, los van alles wat je toevallig registreren kunt. Ik hoop hier wat los op te gaan:
Reis Rond De Wereld Challenge, a list of films by Jeroen Berndsen • Letterboxd
Gang_Star
-
- 6837 messages
- 3401 votes
Ik was wel benieuwd of er meer mensen zijn die een wensenlijstje hebben gemaakt, los van alles wat je toevallig registreren kunt. Ik hoop hier wat los op te gaan:
De laatse keer dat ik jou een lijst zag maken voor een challenge, toen kwam je niet bepaald ver ?
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
De laatse keer dat ik jou een lijst zag maken voor een challenge, toen kwam je niet bepaald ver ?
Dan bedoel je: All genres movie challenge ?
Klopt.
"Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt"
(Acda en de Munnik vertalen John Lennon)
Hoop nu weer wat meer tijd te hebben voor films. En ik geef toe, ik laat de mogelijkheid dat iets niet zou kunnen lukken niet in de weg staan van filmlijstjes 
joolstein
-
- 10824 messages
- 8910 votes
Aambeien...?
ik vond die screenshot wel goed weergeven wat je kan verwachten, zonder al te expliciete smerigheid hier te plaatsen! 
Leuke (begin van je
) lijst en inspiratie! Had je gezien dat:
Beide uit Nederland kwamen?
Ik heb een lijstje gemaakt met films die ik al had en dus kan kijken:
Go Round the World challenge, a list of films by joolstein • Letterboxd
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Burning wil ik sowieso zien dus die zal ik meepakken voor Zuid-Korea. Ik ben ook van plan om vandaag of morgen Gutland, al schiet ik er voor het kaartje niet veel mee op.
Verder zie ik het wel. Dankzij de horrorchallenge zal ik hier ook wel een aantal landen kunnen afvinken. Ik had verwacht dat ik A Girl Walks Home Alone at Night (2014) voor Iran had kunnen meepakken, maar blijkt een Amerikaanse productie te zijn. 
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
Tja....ik vond het maar een mager beestje qua inhoud. Je krijgt weinig of geen antwoorden op het grootste gedeelte van haar leven. Vond dat echt een minpunt, zeker gezien het abrupt einde waar je zoiets hebt van waar heb ik nu eigenlijk naar gekeken. Positief is wel het acteerwerk van het meisje en de afstandelijke kille sfeer die gecreëerd wordt. 4/10
1 Oostenrijk - Revanche (2008)
2 Noorwegen - Sameblod (2016)
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
15 september 2018
5. Japan - Ninkô no Junan (2016)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1111000/1111527.300.jpg?cb=1537023299
Recensie:
Nou, deze film maar eens bekeken dit gezien het naakte vrouwen-quota dat volgens Cikx flink werd overschreden. Dat viel mij nog enigszins mee maar als ik de film hier alleen op zou moeten waarderen, dan kreeg de film van mij toch een flinke onvoldoende want ik vond dit het minst boeiende van de film. Die vrouwen zagen er bovendien nog lelijk uit ook, maar ja, ik houd niet van Japanse vrouwen in kimono's.
Wat deze film voor mij boven het gemiddelde uitstak was de regelmatige overgang van de realistische beelden naar tekeningen en animaties. Die zagen er bijzonder fraai uit. Vooral de overgang naar die zwart-wit tekeningen in het begin was om van te smullen zo mooi. Ook de soundtrack vond ik zeer goed. Zoals die scène op de muziek van de bolero van Ravel. Na zo'n 40 minuten vond ik het wat saai worden maar de laatste 10 minuten waren dan weer erg goed.
Waardering: nog net een 3,5*
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
Goed acteerwerk van beide hoofdpersonages en leuk speciaal sfeertje. Voor de rest weinig indruk. Sloom verloop, weinig of geen spanning en het verhaal niet echt boeiend. 4/10
3 Canada - Felicia's Journey (1999)
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
https://i.4pcdn.org/tv/1524607964925.png
Prima biografisch dramatisch verhaal met een sterke rol van Margot Robbie. Het verhaal wist me te boeien van begin tot het eind omdat ik het verhaal en de feiten vroeger ook maar heel vaag heb mee gekregen. Ik wist ook niet wat er allemaal ging gebeuren en hoe de wedstrijden zijn afgelopen wat de spanning alleen maar ten goede komt. Ook de andere personages zijn boeiend om te volgen zoals haar echtgenoot en zijn bizarre vriend en wat te zeggen van haar mama. Ook de uiteindelijke rechtspraak is op zijn minst bizar te noemen. 7/10
3 Canada - Felicia's Journey (1999)
4 V.S. - I, Tonya (2017)
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Ook even mijn update van deze week (inclusief afgelopen weekend met goedkeuring van Tornado). Ik zal binnenkort wel wat meer per land er soms bij schrijven.
01 . Nederland - Dummie de Mummy
02 . Verenigde Staten - Siera Burgess is a Loser
03 . Finland - Laitakaupungin Valot
04 . Taiwan - Lian Lian Feng Chen
05 . Indonesië - Marlina Si Pembunuh Dalam Empat Babak
06 . Argentinië - Showroom
07 . Frankrijk - Les Quatre Cents Coups
08 . Japan - Soshite Chichi ni Naru
09 . China - Shi Mian Mai Fu
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
1. Canada - Suck It Up (2017)
De film volgt twee jonge vrouwen die rouwen. De eén doet dat heel uitbundig en verliest zichzelf in allerhande excessen. De ander doet dat beheerst en ingetogen, en staat zichtbaar onder hevige interne spanning. Een spanning die zich uit in compulsief gedrag. Beide boeiend.
Serieus onderwerp en een serieuze film. Gelukkig wel wat humor. Met name het obsessieve gedrag van de compulsieve is grappig en heeft grappige effecten op haar omgeving. Wel fijn dat er af en toe even gelachen kan worden, want echt vrolijk is de film niet. Rouwverwerking is natuurlijk vooral een serieuze zaak.
Beide personages overtuigen in hun momenten van ellende en verdriet. Als kijker ervaar je zowel de schaamte als de schaamteloosheid, het ongemak en de radeloosheid van beide personages. Het is een zwaar gevecht dat beide vrouwen leveren tegen de angst om dingen onder ogen te zien en de angst om publiekelijk te rouwen. Te vechten tegen de angst om zich (ab)normaal te gedragen en de angst om zich te verliezen in emoties. Ik vond het boeiende strijdtonelen. Af en toe intens. Af en toe grappig. Af en toe ongemakkelijk.
Het interessante en sterke deel van de film duurt slechts een 40-tal minuten. Helaas zijn er daarna de clichématige kennismakingen en belevenissen waar derden een steeds grotere rol in spelen. Die inbreng levert geen verrijking van het verhaal op. Het gaat zelfs zover dat die inbreng de intieme verbintenis die de kijker met beide hoofdpersonages heeft opgebouwd heel effectief verbreekt. De film wordt er leger en oppervlakkiger door. De hoofdpersonages verliezen aan intensiteit. Het soap- en zeikgehalte loopt op. Er gebeurt weinig noemenswaardigs meer. Na die 40 minuten boeiende film zwabberde mijn concentratie flink en die bleef zwabberen tot het einde.
Shinobi
-
- 4305 messages
- 2550 votes
Dit lijkt me ook wel leuk om bij te houden, maar verder dan een paar landen zal ik waarschijnlijk niet komen.
01. Denemarken - Den Skyldige (2018)
02. Verenigde Staten - The Predator (2018)
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
Dus daarom elke film die je gezien hebt vanaf vandaag 11/09.
Mag dat nu nog met terugwerkende kracht?
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
Ja doe maar.
WardT
-
- 274 messages
- 3106 votes
Dit vind ik ook leuk om bij te houden!
1. Verenigde Staten - Mandy (2018)
Wat een heerlijk, gestoorde trip! De invloeden van Panos Cosmatos zijn helder: giallo, slashers, hallucinante visuals, 80s metal-esthetiek en mythologie, een snufje Lynch en flinke dosis Charlie Manson! De film is dan ook zo bizar als dit klinkt. Nicolas Cage heeft misschien nog nooit zo'n Nicolas Cage-achtige performance als hier gegeven. Totaal over the top maniakale rol die hem natuurlijk op het lijf geschreven is. Cosmatos is een talent om te koesteren (Beyond the Black Rainbow heb ik ook enorm van genoten). Heerlijk absurde, heavy metal-nachtmerrie! 4,5*
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
2. Verenigd Koninkrijk - The Wasting (2017)
Thrillerachtige horror van de psychologische soort. Meisje met anorexia gelooft dat ze wordt belaagd door een geest. En daar gaan we. Als kijker hink je dan natuurlijk meteen op twee niet verrassende gedachten. Is er werkelijk sprake van een geest of is er sprake van hallucinaties door ondervoeding.
Er zijn wat subtiele en indirecte aanwijzingen die voor beide opties spreken zodat Je een film lang blijft hinken op die twee gedachten. En dat hinken gebeurt helaas niet in een atmosfeer die overloopt van spanning en sensatie. De blik van anorexia levert dan wel hallucinerende plaatjes op, die enigszins beklemmend en bevreemdend werken, maar daar is ook alles mee gezegd. Verder is er amper iets dat een gevoel van spanning oproept.
De setting is ok. Platteland, klein dorpje, bos. De late herfst zorgt voor een sombere en weinig idyllische aanblik. Het basissfeertje in de film is een goede voedingsbodem voor een pakkend verhaal.
Maar dat verhaal loopt niet echt lekker. Scènewisselingen verlopen hobbelig. Dialogen klinken onnatuurlijk. Het acteerwerk oogt houterig en ongemakkelijk. Al die zaken doen een hoop afbreuk aan de voorzichtige sfeer van beklemming die in beginsel in de film aanwezig is. Die sfeer komt nooit tot ontplooiing en minimaliseert zelfs.
En dan, tegen het einde gebeurt er opeens iets. Tijdens de apotheose schemert er plots wat spanning door en wordt de onderuitgezakte kijkhouding even verlaten voor een rechte zit. Het slot is even leuk. Even spannend. Maar ja, erg lang duurt dat dus allemaal niet.
01. Canada - Suck It Up (2017)
02. Verenigd Koninkrijk - The Wasting (2017)
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
1. Verenigde Staten - The A-team (2010)
2. Frankrijk - Jusqu'à garde (2017)
Rvdz
-
- 633 messages
- 2693 votes
Ik log ook maar even alles vanaf 11 september dan:
1. Verenigde Staten - The Predator (2018)
Ik heb Shane Black erg hoog zitten, dus ik keek hier al lang naar uit, maar hij viel erg tegen. Of nou ja, de recensies hadden mijn verwachtingen al zo laag gemaakt dat het eigenlijk nog wel mee viel, want zó erg was het nou ook weer niet. Het is in ieder geval zeker niet een van mijn favoriete films van het jaar geworden, waar ik stiekem wel op had gehoopt. Vooral het middenstuk is nog erg kijkbaar, met ook de meeste typische Black-dialogen, maar de laatste twintig minuten zijn dan weer een enorm rommeltje, met een dooddoener van jewelste als einde. Meh.
2. Japan - Omoide no Mânî (2014)
De (voorlopig) laatste Studio Ghibli, maar wat mij betreft ook meteen een van de minste. Misschien wel de minste, al was Gedo Senki (2006) ook weinig verheffend. Een typisch Ghibli-verhaal over een vlucht naar het platteland, maar dan wel met een zeldzaam oninteressante protagonist en een zo mogelijk nog minder interessant mysterie, wat uiteindelijk alleen een "verrassende" resolutie krijgt door vals te spelen met het narratief. De animatie was zoals gewoonlijk weer erg mooi, maar verder kon ik hier heel weinig mee.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Aangezien de horrorchallenge ook bijna begint, ga ik proberen die twee wat te combineren:
Horror Reis Rond de Wereld Challenge 2018, a list of films by Jeroen Berndsen •
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Ha, zag net dat deze schijnbaar Canadees was. Mooi meegenomen 
3. Canada - Lake Placid (1999)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/910.300.jpg?cb=1368211321
Tja, viel me eigenlijk een beetje tegen. Al had ik geen al te hoge verwachtingen. Dat ik geen grandioos plot hoefde te verwachten ging ik al vanuit, dus dat was niet echt een probleem, maar een gebrek aan zowel humor, actie, sfeer als spanning is dat wel een beetje. Maar waar Lake Placid echt de mist in gaat, is bij al die irritante, grappig bedoelde typetjes. Stadsmiepje Kelly die in de bossen van Maine terecht komt was al niet zo'n goed begin, maar het gaat pas echt goed mis als die flauwe krokodillenkenner Hector Cyr in het verhaal komt. Voor een niemendalletje had het nog wel redelijk kunnen zijn, maar dat soort flauwe figuren doet wat mij betreft de film de das om.
1. Verenigde Staten - BlacKkKlansman (2018)
2. Ierland - The Young Offenders (2016)
3. Canada - Lake Placid (1999)
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
1. Spanje - Handia (2017)
Na Loreak (2014) mijn tweede film in de nog steeds erg vreemd klinkende Baskische taal. Zoals veel films uit Spanje van de laatste jaren ziet deze productie er prachtig verzorgd uit. Jammer van de slechts 15 stemmen hier, want de film is gewoon op Netflix te bekijken!
Overigens een film in een rustig beschouwend tempo dat niet voor iedereen zal bevallen. Mij wel. Ik zat me steeds af te vragen of Joaquin nu ècht een reus is (hieronder lees ik van niet) en - indien niet- hoe men dit dan zo knap overtuigend heeft weten te doen overkomen? Wellicht met oude trucjes zoals in At Zijí Duchové (1979)?
Ik ga die '80 Egunean' toch ook maar eens proberen op te snorren, want dit regisseursduo bevalt me wel!
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
2. Nederland - Zombibi (2012)
https://international.eyefilm.nl/assets/eyefilm/images/filmsS_Z/Zombibi_Catalogue2012750x198.jpg
Na Sharknado 3 hierin blijven hangen. Na Sharknado 3 valt dit ook niet echt tegen, maar grappig vond ik het nergens. Zombies zijn sowieso niet mijn ding, tenzij ze snel en afschrikwekkend zijn als in World War Z. Hier zagen ze er vrij hopeloos uit. Hopeloos was ook het acteren van die Gigi Ravelli. Ander dieptepunt: Carlo Boszhard.
Had ik dit maar bewaard voor de Horror-challenge! Grr!
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
2* voor Lake Placid, woland? Karige Harrie 
Dat is uitstekend vermaak uit de tijd dat er nog wel eens een videoband inging. En er is Gleeson!
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Heb je die krokodil nog wel eens teruggezien, JM? Syfy zou zich ervoor schamen. En die typetjes in de film trok ik dus ook niet zo goed. 
GoodOldJack
-
- 1339 messages
- 4621 votes
4.Spanje
Vicky Cristina Barcelona (2008)
Pfoe ik ben mild met mijn 3*, vond enkel Cruz en Bardem echt indruk maken, Hall en Johansson stuk minder. Ik vond in tegenstelling tot velen de muziek niet in orde, voice over irriteerde me en plotgewijs ging het me toch te makkelijk, ik bedoel als één of andere übermacho mij zou vragen op die manier(kans is kleiner aangezien ik zelf een man ben maar toch
) die zou snel mogen vertrekken en nooit meer terugkomen. Maar er is natuurlijk wél sfeer, beelden uit Barcelona zijn erg leuk (fantastische stad imo), en Cruz en Bardem maken er nog wel meer dan het beste van. Al bij al niet onder de indruk.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
3. Verenigd koninkrijk - London River (2009)
http://content.internetvideoarchive.com/content/photos/6554/675644_092.jpg
Mooi drama dat helaas lang niet perfect is uitgewerkt. Vrij vlak en soms wat saai, maar het is anderzijds ook wel wat moeilijk om de film meer sjeu te geven zonder het toch wel zware onderwerp geweld aan te doen. Blethyn speelt inderdaad eenzelfde typetje als dat ze vaker doet (in Secrets & Lies bijvoorbeeld!), maar gelukkig mag ik haar dit graag zien doen en is ze hier geknipt voor.
De film en het gegeven van de angst, onzekerheid en het verdriet van de nabestaanden raakte me wel. Deed me toch even stilstaan bij wat hen overkomt en bij de mensen hier in Nederland met familieleden die omkwamen in MH17.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
4. Frankrijk - Les Âmes Grises (2005)
https://media2.woopic.com/api/v1/images/174%2Fcinemovies%2F56b%2Fbc0%2F8ebac6a80b6adaf2439c63ac5b%2Fmovies-59433-47.jpg?format=822x700&quality=85
Oef! Dit is zeker geen feelgoodfilm en we krijgen aardig wat ellende op ons bord tijdens het kijken. Vanwege dat het dit jaar 100 jaar geleden is dat de Eerste Wereldoorlog eindigde probeer ik zoveel mogelijk films die zich tijdens deze gruweljaren afspelen te bekijken.
Leven tijdens gruweljaren is hier helemaal van toepassing. We zien in het geheel geen loopgraven, maar die zijn wel hoorbaar dichtbij in de film en hebben zeker hun weerslag op de personages in de film en hun gedrag.
Wat Movsin hieronder al zegt: de film is moeilijk te vangen in het genre dat je op grond van de plotbeschrijving zou verwachten. Als kijker wordt je ook aardig op het verkeerde been gezet wat betreft de te verwachte plotontwikkelingen met de karakters. [i]Zo gaat de lieve schooljuf dood, blijkt de erin geluisde meelijwekkende soldaat achteraf best zijn verdiende loon te krijgen en krijgt de uiterst irritante onderzoeksrechter een akelige dood die je niemand zou gunnen. En de politieman en de aanklager krijgen ook een slechte kaart gedeeld[/i].
Alles wordt passend grauw, maar toch fraai in beeld gebracht. Ondanks alle ellende een mooie film die hier meer aandacht verdient.
3. Verenigd koninkrijk - London River (2009)