- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Genre/Thema Challenge
Genre/Thema Challenge
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Uiteraard tellen de punten dan mee, had het verkeerd begrepen 
Gang_Star
-
- 6837 messages
- 3401 votes
Oxygen (1999) Misdaad/Thriller - 22-10-2016
FTV: 1 punt
92min: 1 punt
123 stemmen: 1 punt
Totaal Oxygen: 3 punten
Het verhaal waarin een vrouw levend wordt begraven, deed mij denken aan de film Buried die ik overigens zelf nog niet eerder heb gezien. De uitwerking daarvan is overigens volledig verschillend van wat ik heb begrepen in tegenstelling tot Oxygen. Oxygen is om te beginnen een redelijk verhaal op papier, maar wordt slecht uitgewerkt. Het bevat namelijk geen spanning, de achtervolging in de auto is matig, de ondervragingen zijn saai en de film bevat een tegenvallend einde. Acteerwerk viel ook tegen, zo vond ik dat Brody teveel aan overacting deed.
Totaal 43 punten
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
Serra Pelada (2013) - FTV - 120 minuten - <250 stemmen - 4 punten - 23/10/16 (totaal 15 films, 46 punten)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/99000/99308.300.jpg
Een van de grote pluspunten van Serra Pelada is de setting: het speelt zich af op een ongebruikelijke locatie, de Serra Pelada-mijnen, diep in het Amazonegebied waar goud gevonden wordt. Het levert prachtige beelden op, en dit soort exotische locaties zorgen altijd voor net wat extra cachet. Maar helaas, de film zelf viel me wat tegen. Serra Pelada is een wetteloze omgeving, waar het recht van de sterkste geldt en mensen uit het niets rijk kunnen worden. De film volgt twee vrienden die daar heengaan, en inderdaad goud vinden - maar langzaamaan worden de verschillen tussen de rustige, stille en principiële Joaquim en de harde Juliano steeds groter. De macht, het geld en de drang om zich te blijven handhaven in de keiharde en vaak ook criminele wereld aldaar, koste wat kost, maken ook van Juliano een schurk. Er is verder best wel wat spanning, geweld, naakt, actie en de setting helpt zoals eerder gezegd ook, maar het verhaal boeide me niet. Het is weer het typische riedeltje wat je in elke gangsterfilm ziet, maar dan verplaatst naar Brazilië: het is Goodfellas in de Amazone, je kan het allemaal zo uittekenen. En dan redden zelfs het prachtige portret van de mijnen en Amazone-setting het niet helemaal. 3.0*
joolstein
-
- 10835 messages
- 8922 votes
#35. Chinjeolhan Geumjassi (2005) Sympathy for Lady Vengeance - Misdaad / Thriller - 112 minuten - FTV - 23-10-16
99+2= 101punten
45 tot 119 minuten: 1 punt
FTV - 1 punt
375 stemmen - 0 punten
Tikje minder dan mijn vorige Vengeance-film. Het verhaal is iets minder complex. Toch is het nog steeds ingenieus genoeg om heerlijk te genieten. Ook harde acties is iets minder aanwezig. Al is het einde doordat het niet expliciet in beeld is doeltreffender. Miss Geum-ja werd gespeeld door Young-Ae Lee en die deed dat verschrikkelijk goed. Een prachtige vrouw en door de rode oogschaduw leek ze inderdaad wel de 'engel der wrake.' Weet niet of het mijn humoristische kronkel was maar bij deze ondanks het heftige einde toch meerdere malen vet zitten lachen. Chan-wook Park levert wederom een visuele hoogstaande film af waar ik mijn vingers bij afgelikt heb.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#29. The Brick Dollhouse (1967) - 55 minuten - 2 stemmen - 23 oktober 2016 - FTV - 3 punten (Totaal: 82 punten)
Om deze challenge af te sluiten nog een kort filmpje van niemendal. Om dit een thriller te noemen is natuurlijk compleet geschift maar het staat er wel. Drama lijkt al iets beter, maar het is eerder erotiek. Het is net geen nudie cutie want er zit seks in, nouja wel hele brave seks dan. De film is niet meer dan de verschillende dames die hun ervaringen vertellen dat tot de dood van hun flatgenote had kunnen leiden. Vermits dat vaak uit feestjes bestond waar de kleding nogal vlot uitging ligt de focus dan ook op blote borsten. Allemaal flauwtjes (vooral door de aanwezigheid van vervelende venten) maar het duurt gelukkig niet lang. De lesbische subtekst was interessant maar het leek wel of de makers een halt werden toegeroepen om dit verder te elaboreren.
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
En toen lag de site er geruime tijd uit. Ik heb je een pb gestuurd, zal de filmregistratie voor de vorm morgen of dinsdag nog in het topic plaatsen.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
En toen lag de site er geruime tijd uit. Ik heb je een pb gestuurd, zal de filmregistratie voor de vorm morgen of dinsdag nog in het topic plaatsen.
Ik geloof je op je woord, het viel me ook op dat er plots zo weinig registraties kwamen, die 2 punten tel ik er nog bij. Moesten anderen hetzelfde probleem hebben gehad laat me dit dan weten.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
De eindstand van challenge 2 (thriller-western), onder voorbehoud dat er nog mensen zijn die hetzelfde probleem hadden als tbouwh, al verwacht ik geen spectaculaire wijzigingen meer:
http://redmp3.su/cover/2331273-460x460/blutige-fahrten-western-thriller.jpg
1. scorsese 110
2. joolstein 101
3. alexspyforever 82
4. Night's Watch 63
5. Gh8st 52
6. tbouwh 47
7. Woland 46
8. Gang_Star 43
9. arno74 41
10. baspls 32
11. dualcia 24
12. Boenga 22
13. TornadoEF5 18
14. John Milton 17
15. LuukRamaker 16
16. chevy93 15
17. Miszmi 12
18. rensie32 10
19-20. U96 en John Barry 6
21. Zwolle84 4
22. wendyvortex 3
Denk dat het halfweg al redelijk duidelijk was, scorsese is de verdiende winnaar van deze challenge. Proficiat hiervoor en je mag als 'beloning' kiezen welke challenge 4 zal worden die je in principe zelf zal leiden.
Je mag kiezen tussen:
* Horror-familie
* Drama-avontuur
* Misdaad-Documentaire
* Actie-muziek
* Romantiek-fantasie
Ik plaats later op de avond nog eens de regels en als het kan de som van beide challenges.
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
Western is een genre wat ik werkelijk nooit kijk, inclusief deze heb ik nu op vijf westerns gestemd. Deze challenge is dus een mooie uitdaging om iets van dit genre te ontdekken. Er staan er een aantal westerns op de watchlist die ik zeker wil kijken maar verder zal ik het waarschijnlijk voornamelijk bij thrillers houden.
Dit zei ik na de eerste western die ik deze challenge zag en de westerns op mij watchlist waren voornamelijk recente films zoals The Hateful Eight, hier heb ik echter niks van gezien.
Omdat ik toch eens ' zo'n spaghetti western ' wou zien, waar ik overigens helemaal niks van verwachte, heb ik nu drie heerlijke films van Sergio Leone gezien. Weer een stukje film onwetendheid verdwenen
Daarnaast ook positief verrast door Serra Pelada, Legends of the Fall en Spirit, films die ik anders waarschijnlijk niet snel gekeken zou hebben.
Bij de thrillers waren Collateral, Shutter Island en Heat stuk voor stuk fantastische films, maar deze zou ik ook eerder zelf opzetten.
Benieuwd wat de volgende challenge voor leuks oplevert aangezien zowel sciencefiction als oorlog is een genre is dat ik liever ontwijk dan opzoek. De films op de watchlist met dit genre blijven vaak dus ook liggen maar dit is mooie manier om deze films toch eens weg te werken.
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
Bedankt voor de organisatie, het was weer leuk en inderdaad een stok achter de deur om af en toe wat films te kijken die je normaal gesproken links zou laten liggen.
Ik heb alvast een veel te ambitieuze lijst gemaakt voor de komende challenge. Er staan een paar urenlange monsters op, en aangezien ik de helft van de komende challenge op vakantie ben zal er niet veel van komen. Maar als shortlist om uit te kiezen zal het wel werken, verwacht ik.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Voorlopige tussenstand (challenge 1 + 2)
ik heb enkel de deelnemers getagd die er bij challenge 2 niet bij waren om ze even wakker te schudden dat hun deelname nog steeds gewaardeerd wordt 
1. joolstein 199
2. alexspyforever 186
3. scorsese 183
4. NIght's Watch 97
5. Gh8st 89
6-7. arno74 en tbouwh 82
8-9. LuukRamaker en Woland 72
10. baspls 63
11. John Milton 57
12. Gang_Star 56
13. Miszmi 50
14. Boenga 46
15. TornadoEF5 28
16. dualcia 24
17. wendyvortex 23
18. chevy93 15
19. Flat Eric 14
20-22. leatherhead, Zwolle84 en U96 11
23. rensie32 10
24. jOERI 7
25. EW101 4
Zoals ik al zei mijn beste joolstein regelmaat wordt beloond 
arno74 valt op omdat hij in beide challenges exact hetzelfde puntenaantal scoorde (41), je moet het maar kunnen!
joolstein
-
- 10835 messages
- 8922 votes
Je heb inderdaad helemaal gelijk. Nu zien of ik de regelmaat ook kan volhouden. Met SF/ oorlog zal dat zeker wel lukken. Een genre die na horror, favoriet is! Maar er staan ook nog een paar genres open, waar ik waarschijnlijk wat meer moeite voor moet doen. We zullen zien. 
Komedie viel uiteindelijk ook mee!
Het genre Western had ik ook gekozen omdat het goede uitdaging was. Ik vind het genre dan wel leuk maar ken er weinig van. Afgezien van de grote namen. Halverwege sloeg bij mij wel de verveling toe. Er zat weinig variatie in dit soort films. Gelukkig is er dan ook nog het andere genre. Vind de challenge sowieso erg geslaagd. Ik ontdek zo veel moois. Je blijf anders vaak toch in je eigen straatje en nu wijk je daar vaker van af.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Even een herhaling van de regels
A. Welke films komen in aanmerking?
* Langspeelfilms, dwz van minstens 45 minuten, zowel films die op MovieMeter als op imdb staan
* Miniseries die je op MovieMeter terugvindt (dus geen miniseries die op imdb of een andere filmsite staan)
* moeten beantwoorden aan een van de genres van de challenge die op dat moment actief is
B. Puntensysteem
* Punten volgens speelduur
- 1 punt: 45 tot 119 minuten
- 2 punten: 120 tot 179 minuten
- 3 punten: 180 tot 239 minuten
- 4 punten: 240 tot 299 minuten
- 5 punten: 300 tot 359 minuten
- etc
* 1 extra punt voor een film die je voor de eerste keer bekijkt (FTV)
* 1 extra punt voor een film die 0 tot 249 stemmen heeft op MovieMeter, behalve de films van het huidige en vorige jaar zoals aangegeven op MovieMeter, dit wil dus zeggen dat als je een film registreert die niet op MovieMeter staat maar wel op imdb hier dus geen extra punt kan voor krijgen
* Ieder dient zoveel mogelijk zelf zijn puntentotaal bij te houden
C. De challenges
* Voor elke combinatie van 2 genres wordt een aparte challenge gedaan
* Elke genrecombinatie challenge zal verlopen over 3 weken, de daaropvolgende challenge is reeds op voorhand bekend
* Op het einde van een challenge wordt bepaald welke challenge er binnen 3 weken zal zijn
* Voor iedere aparte genrecombinatie challenge wordt een aparte stand opgemaakt, de winnaar ervan mag bepalen welke de challenge zal zijn over 3 weken, heeft die persoon reeds gekozen, is het voor de volgende op de lijst die nog niet heeft mogen kiezen
* De punten van ieder voor elk van de aparte challenges komen in een eindklassement ook als je slechts aan 1 challenge hebt deelgenomen
D. De genrecombinaties
1. Horror–Familie (Horror-Family)
2. Drama–Avontuur (Drama-Adventure)
3. Komedie-Mystery (Comedy-Mystery)
4. Misdaad-Documentaire (Crime-Documentary)
5. Sciencefiction-Oorlog (Sci-fi-War)
6. Actie-Muziek (Action-Music/Musical)
7. Western-Thriller (Western-Thriller)
8. Romantiek-Fantasie (Romance-Fantasy)
* Elk van deze combinaties zal worden behandeld (over 3 weken) en kunnen pas terug worden gekozen (of in een andere combinatie) als ze allemaal aan bod zijn gekomen
* Enkel films die op MovieMeter en/of imdb één van de 2 genreaanduidingen hebben van de actieve genrecombinatie challenge kunnen worden bekeken om punten te kunnen scoren. Dit betekent dat er ook geen verplichting is om films te kijken uit beide genres, men mag perfect enkel films uit het ene actieve genre kijken en geen enkele uit het andere.
E. Genrecombinaties challenges overzicht
1e ronde
1. 12/09/2016 - 02/10/2016: Komedie-Mystery (Comedy-Mystery)
2. 03/10/2016 - 23/10/2016: Western-Thriller
3. 24/10/2016 - 13/11/2016: Sciencefiction-Oorlog (Sci-fi-War)
4. 14/11/2016 - 04/12/2016: Misdaad-Documentaire (Crime-Documentary)
5. 05/12/2016 - 25/12/2016: bepaald door winnaar challenge 3
6. 26/12/2016 - 15/01/2017: bepaald door winnaar challenge 4
7. 16/01/2017 - 05/02/2017: bepaald door winnaar challenge 5
8. 06/02/2017 - 26/02/2017: overblijvende combinatie
2e ronde
Nog te bepalen, evalueren na 1ste ronde
F. Registreren van films
Wat moet er zeker in opgenomen worden?
* Titel: de originele of alternatieve titel op MovieMeter of imdb
* Jaar: levert geen punten op maar aangezien er soms meer films zijn met dezelfde titel kan het jaar uitsluitsel brengen, ook een link naar de filmpagina van MovieMeter kan uitsluitsel brengen
* Speelduur: zoals dit staat op MovieMeter uitgedrukt in minuten, bij films die meerdere speelduren hebben, uiteraard aangeven welke versie je hebt bekeken
* Eerste keer of herkijkbeurt: Indien je een film voor de eerste keer kijkt geef je dit aan met FTV, een herkijkbeurt wordt aangegeven met RW (re-watch). We gaan er van uit dat iedereen hier eerlijk in zal zijn.
* Optioneel mag je ook aangeven of de film meer of minder dan 250 stemmen heeft op Moviemeter
* Datum: de datum waarop je de film hebt gekeken, indien over meerdere dagen de datum waarop je de kijkbeurt volledig hebt beëindigd
* Punten: je maakt zelf de optelsom van het aantal punten dat de kijkbeurt je heeft opgeleverd, we gaan ook proberen dat ieder zelf zijn/haar punten zo goed mogelijk bijhoudt en de organisatie niet teveel te belasten
* Review: een recensie dit vooral als controle of je de film daadwerkelijk hebt gezien. Hierin moet minstens staan beschreven wat je goed en/of slecht vond aan de film. Bij een herziening is een verwijzing naar een vroegere review niet voldoende. Graag ook de review kopiëren naar de betreffende filmpagina op MovieMeter, daarvoor is de site uiteindelijk bedoeld. Hou er dus ook rekening mee om spoilertags te gebruiken als dat nodig is.
* Het is toegestaan om in 1 bericht meerdere registraties te bundelen
* Een incorrecte registratie mag achteraf worden aangepast, mensen die het systeem al kennen gelieve "nieuwelingen" zoveel mogelijk te helpen
G. Andere regels
* De gewone gedragsregels van MovieMeter blijven uiteraard van toepassing
* Discussies over de films en de genres die aan bod komen alsook aanbevelingen worden gewaardeerd
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
De derde challenge is Sciencefiction-oorlog. Dit betekent dat enkel films met deze tags op imdb en/of MovieMeter kunnen worden geregistreerd.
De challenge zal beginnen op 24 oktober 0.00 en eindigt op 13 november 2016 18:00u, dit om de eindstand van de challenge te kunnen opstellen en de winnaar de combinatie voor challenge 5 te laten bepalen.
De punten zullen worden gecontroleerd door John Milton. Hij zal ook de eindstand van de challenge opstellen.
dualcia
-
- 953 messages
- 2311 votes
Toch nog een aantal prima thrillers mee kunnen pakken tijdens deze challenge, ondanks mijn scriptie stress van afgelopen week 
Oorlog en science-fiction zijn niet echt genres die ik vaak kijk, dus eens kijken wat ik hiervan nog in mijn watchlist heb staan
Gh8st
-
- 668 messages
- 2008 votes
Mooie challenge geweest. Westerns gekeken die ik nog eens moest (her)zien en enkele interessante nieuwe ontdekt. Op Thriller gebied ook extra wat titels gezocht die ik nog niet kende, die ook grotendeels goed bevallen zijn.
Voor scif/oorlog al een paar films op het lijstje staan, maar ik ga er nog wat bij zoeken.
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
Cloverfield (2008)| Sciencefiction| 85 minuten |>250 stemmen| 24 oktober '16 | FTV | 2 punten | 2 totaal
http://staticmass.net/wp-content/uploads/2012/09/dvd_clove.jpg
De film wordt op MM en IMDB samen gelabeld als sciencefiction, thriller, horror en actiefilm, dat zegt erg veel over de volledigheid van deze film. Het is aan de ene kant een geweldige flink naar horror neigende thriller met veel actie maar wat mij betreft met een minder goed sciencefiction gedeelte.De sfeer die gecreëerd wordt is ijzersterk, de cast doet het prima en door de found footage manier van filmen voelt het allemaal erg echt aan. De slechts glimpen van het monster laten zien en het slechts korte stukjes 'fatsoenlijk' filmen op spannende momenten maakt de sfeer af.
Waar ik echter weinig mee kon was het monster, de film wist op momenten zeer overtuigd spanning op te bouwen maar de scenes met het monster verslapten deze spanning eerder dan dat het versterkend werkte. En dan heb ik het absoluut niet over de manier van filmen en het uiterlijk, hier is niks op aan te merken.
Ondanks de redelijk lange intro weet deze film wel daadwerkelijk iets neer te zetten in slechts 85 minuten. Verder leuk dat Theo Rossi een klein rolletje had.
scorsese
-
- 13165 messages
- 11078 votes
Deze challenge duurt 1 uur langer dan de vorige twee challenges. Dus doe er je voordeel mee.
U96
-
- 731 messages
- 762 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/8000/8989.jpg
Gaston's War (1997) – Oorlog – 120min – 70stemmen – FTV – 24oktober2016 – 4punten
Oorlogsdrama van Robbe De Hert, goed onderhouden oorlogsdrama met in de hoofdrol een voortreffelijke rol vertolkt door Werner De Smedt, het verhaal verteld over Gaston Vandermeerssche een vlaamse verzetsman tijdens WOII, hij helpt britse piloten die gevallen zijn in vijandelijk gebied terug in Engeland te smokkelen, als hij op een dag merkt dat zijn vluchtplan gevaar loopt probeerd hij zelf naar londen te geraken, vanuit Engeland hebben ze andere plannen voor gaston, hij moet een nieuwe verzetsgroep oprichten met niet al te duidelijke motieven die na de oorlog uit draait op een corrupt boeltje, de film zit mooi in elkaar er is heel veel aandacht aan decor en details gespendeerd wat deze film zo in de jaren 40 brengt akteerwerk is goed en spanningsopbouw loopt mooi op, toch ontbreekt het naar mijn gevoel wat aan meer diepgang, ondanks dit toch een degelijke vlaams/nederlandse film 3,5*
John Milton
-
- 24225 messages
- 13388 votes
Van mijn vorige lijst voor western-thriller heb ik er uiteindelijk slechts 8 van de 20 gezien. Hoop films die ik toch echt samen met mijn wederhelft wilde kijken en die was simpelweg te druk deze periode. Wel meer films gekeken die kwalificeerden, maar door drukte en andere plannen, niet meer kunnen loggen. Ach, ik speelde toch bepaald niet mee voor de top 5 deze challenge. Kijken of ik het deze ronde beter kan doen. Wacht eens even, ik bepaal deze ronde de eindstand 
Zonder gekheid, mijn watchlist voor Sci-fi - Oorlog staat op ICM:
MovieMeter Genre Combination Challenge 2016 Sci-fi - War.
Wederom heb ik van ieder decennium, maar nu vanaf de jaren '20, een film gepakt in beide genres.
Wat 4*, 4,5* en twee stuks 5* Aanbevelingen betreft uit de films die ik reeds gezien heb, een selectie:
Sci-Fi
Matrix, The (1999)
Inception (2010)
Donnie Darko (2001)
The Terminator (1984) & Terminator 2: Judgment Day (1991)
Alien (1979) & Aliens (1986)
Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)
Thing, The (1982)
Twelve Monkeys (1995)
2001: A Space Odyssey (1968)
Back to the Future (1985)
Gravity (2013)
Metropolis (1927)
Under the Skin (2013)
Blade Runner (1982)
Her (2013)
Oorlog
Idi i Smotri (1985)
Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964)
All Quiet on the Western Front (1930)
Apocalypse Now (1979)
Ballada o Soldate (1959)
Boot, Das (1981)
Hotaru no Haka (1988)
Inglourious Basterds (2009)
Paths of Glory (1957)
Pianist, The (2002)
Andrey Rublyov (1966)
Jeux Interdits (1952)
Saul Fia (2015)
Thin Red Line, The (1998)
Full Metal Jacket (1987)
Iedereen veel kijkplezier gewenst!
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#1. Revenge of the Creature (1955) - 82 minuten - 22 stemmen - FTV - 24 oktober 2016 - 3 punten
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/68/df/9c/68df9c2ca02e48ea58e2d7f7cb56a9dc.jpg
Het verschil met het origineel kon voor mij niet groter zijn. In tegenstelling tot de meerderheid (nouja erg veel reacties zijn er niet bij deze film) vond ik dit zeker geen overbodige sequel, sterker nog deze had alles wat het origineel niet had. De sequel had spanning, leuke karakters en last but not least meer monsteractie. Goed dat ik op de aanbeveling ben ingegaan om deze film een kans te geven, want het was omdat ik het origineel zo een flauwe film vond dat ik deze zo lang links had laten liggen. Gelukkig is de Gill man niet zo suf als ik eerst had gedacht 
En wat is die Lori Nelson toch een knappe vrouw!
U96 weer bij de vroege bijdragers, deze keer beter dan 6 punten? 
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
#1 Oorlog - Where Eagles Dare (1968) - 158 min - 250+ stemmen - FTV - 24-10-2016 - 3 punten (3 totaal)
Een Amerikaanse generaal is neergestort in Duits gebied. Hij wordt gevangen gehouden in het beruchte Schloss Adler. De beste mannen van MI6 en een Amerikaanse luitenant krijgen de opdracht de generaal te redden, voordat de Duitsers de plannen voor de invasie uit hem hebben gekregen.
Richard Burton speelde een erg sterke rol als de Britse Major en draagt de film een beetje als hoofdpersoon. Naast hem speelt Clint Eastwood. Ze hadden geen geschiktere acteur voor de rol van Amerikaan kunnen vinden. De Western-held bewijst hier al ook een uitstekende Actie-held te zijn. Verder speelde ook Ingrid Pitt een kleine rol in de film. Pitt heeft in de oorlog in een concentratiekamp gezeten en is enkele jaren voor de opnames van de film van Oost naar West-Berlijn gevlucht.
Ron Goodwin maakte een ongelovelijk epische soundtrack voor Where Eagles Dare. Aanvankelijk had ik er niet zo'n zin in, maar toen die epische intro uit mijn speakers dreunde wist ik dat het een heerlijk filmavondje zou gaan worden.
Where Eagles Dare is erg mooi opgenomen in het cinemascope-formaat. Opvallend is dat de film nauwelijks gedateerd aandoet. Alleen een paar achtergrondprojecties en zichtbare dummies tijdens explosies, verder kan de film vandaag de dag nog prima mee. De mooie Oostenrijkse locaties en het haast mythologische Schloss Adler geven de film ook een mooi sfeertje mee.
Het enige negatieve dat ik over de film kan bedenken is dat de Duitsers allemaal Engels spreken (wat het ook totaal onduidelijk maakt wanneer er nou Engels en wanneer er Duits wordt gesproken. En de onwaarschijnlijkheden in het plot waren ook een klein beetje storend. Verder kloppen de uniformen niet altijd en zijn de voertuigen niet historisch correct, maar dat zie ik wel door de vingers.
Where Eagles Dare is een goede Oorlogsfilm vol van actie, met veel vaart. De explosieven en plottwists vliegen je om de oren. Gewoon verstand op nul (naja, zo erg is het ook weer niet) en genieten van het avontuurlijke spektakel.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
#2 Oorlog - Lifeboat (1944) - 96 min - 236 stemmen - FTV - 24-10-2016 - 3 punten (6 totaal)
https://the.hitchcock.zone/files/gallery/org/6785.jpg
" A guy can't help being a German if he's born a German, can he?"
Een Amerikaans passagiersschip wordt getroffen door een Duitse torpedo en beide schepen vergaan. Een groepje drenkelingen verzamelt zich in een reddingsloep. Onder hen bevind zich een Duitse kapitein. De drenkelingen krijgen onderling ruzie, is de Duitser te vertrouwen?
Een keer een Hitchcock zonder allerlei grote namen, hetgeen toevoegde aan het realisme van de film. De hele film speelt zich af op één locatie: de reddingssloep. De film is in chronologische volgorde opgenomen in een echte bood in een grote tank binnen in een studio. Op het begin en de scènes waar fluit wordt gespeeld na bevat de film geen muziek. De film is uitstekend opgenomen en bij vlagen ziet het er ook erg realistisch uit. Met name het schot dat Canada Lee een gebed opzegt en iedereen naar de ondergaande zon kijkt leek haast levensecht.
Omdat de film zich op een locatie afspeelt moest Hitchcock zijn cameo door middel van een krantenadvertentie doen. Ik vind het een geniaal staaltje zelfspot van hem om zichzelf als reclame voor afslankingsmiddel te gebruiken.
Ik vond het wel een beetje storend dat de personages allemaal zo onverschillig doen over wat er is gebeurd. En ik vond ook dat de film een beetje negatief tegenover Duitsers is. De moraal van het verhaal is letterlijk; vertrouw nooit een Duitser, de film komt daardoor zelfs propagandistisch over. Nu snap ik heel goed dat de personages achterdochtig zijn en Duitse soldaten zijn nou niet bepaald de meest betrouwbare personen, maar heus niet alle Duitsers zullen mensen overboord gooien en bedriegen zonder dat ze daar profijt van kunnen hebben. Grappig feitje is dat in de Duitse nasynchronisatie het personage Willi een Nederlandse vrijwilliger in het Duitse leger is, om zo de taalbarrière in stand te houden.
Wel erg goed dat ze de Duitser echt Duits hebben laten praten. Het was zelfs erg goed te verstaan. Goed gespeeld door de Oostenrijks-Hongaarse Walter Slezak.
De film trok al meteen de aandacht en bleef - ondanks dat hij zich volledig op een plek afspeelt en geen muziek heeft - de hele speelduur lang boeien. Je blijft je de hele tijd afvragen of de kapitein nou te vertrouwen is of niet en hoe de drenkelingen het nog zullen volhouden. Lifeboat is een erg bijzondere film uit Hitchcock's oeuvre en mischien wel de beste rampenfilm die ik ooit gezien heb.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
arno74 valt op omdat hij in beide challenges exact hetzelfde puntenaantal scoorde (41), je moet het maar kunnen!

Qua Westerns zag ik helaas weer niets, keek daar erg tegenop, al was "thriller" Theeb (2014) (in werkelijkheid een Jordaanse Western dat geen western mag heten) een hele aangename verrassing.
Qua oorlogsfilms zag ik er 92 volgens MM en 134 volgens IMDb, de volgende kregen van mij 4* of hoger:
Anne Frank: The Whole Story (2001)
Sophie Scholl - Die Letzten Tage (2005)
Qua Scifi heb ik volgens MM 241 gezien, volgens IMDb zijn dat er 342, dus ik denk niet dat ik enorme toppers nog ga aantreffen, al ga ik het wel proberen uiteraard en ik ga ook alle registraties aandachtig volgen, maar ik ga ditmaal ook voor de rewatches van enkele scifi's, iets wat ik niet vaak doe.
Mijn Scifi-aanbevelingen (4* en hoger):
Close Encounters of the Third Kind (1977)
E.T. the Extra-Terrestrial (1982)
Guardians of the Galaxy (2014)
Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980)
Als iemand nog meer inspiratie qua scifi zoekt loopt er een Knock-Out Sciencefiction met de 1024 bekendste, hoogst gewaardeerde, of populairste scifi's, de knock-outs lopen een beetje dood op MM, dus nieuwe deelnemers zijn bovendien welkom
.
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
In dit geval kan het natuurlijk ook gewoon gepland zijn 
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
alexspyforever Even een kleine suggestie, doen we iets van een kleine stop rondom kerst/de jaarwisseling of gaan we aan een stuk door? Ik zie dat het einde voor vijf en het begin van zes precies vallen op 25 december. Ik kan me zo voorstellen dat de persoon die die challenge controleert op de 25e wel iets anders te doen heeft, terwijl er zo met die feestdagen misschien ook niet veel users zijn die actief heel veel films wegwerken (of juist wel, maar dat kan natuurlijk ook los van de challenge).
Mijn suggestie zou zijn om challenge vijf wel op de 25e te laten aflopen, maar de start van zes naar het begin van het nieuwe jaar (2 januari o.i.d.) te tillen. Zodoende kan iedereen met de feestdagen even 'ademhalen', en het geeft de controleur van challenge vijf alle tijd om de eindstand op te stellen. Het is dan ook geen punt om daar bijv de 27e mee te komen. Een paar dagen daarna zouden we dan starten met de volgende challenge.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Als Horror-Family of Romantiek-Fantasie tijdens de kerst is kan de challenge mijns inziens gewoon doorgaan. Ik kijk in de kerstvakantie altijd veel films. Family (want er zijn zoveel jeugdfilms op tv met kerst), Horror (tsja het is sfeervol), en om de een of andere reden kijk ik Fantasy-films als Harry Potter, Narnia, The Dark Crystal en Lord of the Rings ook altijd met kerst.
Snap verder wel wat je bedoelt hoor. Ik ben een van de controleurs voor challenge 5 of 6, en mij maakt het niet veel uit als ik rond Kerst een klassement moet opmaken.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
In dit geval kan het natuurlijk ook gewoon gepland zijn
Je hebt het door, weken van meticuleuze planning aan vooraf gegaan 
Mijn suggestie zou zijn om challenge vijf wel op de 25e te laten aflopen, maar de start van zes naar het begin van het nieuwe jaar (2 januari o.i.d.) te tillen.
. Die twee periodes lijken me trouwens het ideale tijdstip voor familiefilms, maar dat is aan de winnaars van de challenges om te bepalen.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
1. Childhood's End (2015) - Scifi - 244 min. (4p) - FTV (1p) - 6. st. (0p) - 5 punten (totaal: 5 punten)http://www.space.com/images/i/000/052/139/original/childhoods-end-brazil.jpgDoor de hoge waardering op IMDb (7/10) trok het mijn aandacht, maar de lagere waardering op MM (2,4*) geeft een beter beeld van deze driedelige miniserie. Ik heb het in drie dagen gezien, vannacht afgekeken. Het is een boekverfilming waar Stanley Kubrick niet aan durfde te beginnen, maar TV-zender Syfy durft dat uiteraard wel aan.
Deze miniserie gaat over aliens die naar de aarde komen en vreedzaam de macht overnemen. Ik heb het boek niet gelezen maar dat schijnt vele malen beter te zijn, de filosofie uit het boek schijnt in de serie niet fatsoenlijk te zijn overgebracht en dat wil ik best geloven. Bovendien schijnen belangrijke stukken uit het boek te zijn vervangen door het verlangen van een van de hoofdrolspelers naar zijn overleden vrouw, een subplot die nogal wat tijd inneemt. Het is een scifi-film met als uitgangspunten idealen (vrede, voedsel voor iedereen) en geloof/religie. Heel dunnetjes valt de filosofische onderlaag wat er in had kunnen zitten te herkennen, met vragen als "hebben aliens die ons komen helpen wel goede bedoelingen?". Een mix tussen sciencefiction, religie, filosofie en idealen, de interesse van Kubrick snap ik wel.
De Syfy-verfilming is een voor TV-normen ondermaatse film geworden waarvan de kwaliteit in een woord valt samen te vatten: goedkoop. De cinematografie is afwezig, wat helaas niet gezegd kan worden van de storende soundtrack die bestaat uit onheilspellende lage tonen die gaan irriteren lang voor de 244 minuten voorbij zijn. Film en dialogen zijn simpel en sloom, als je even 10 minuten wat anders gaat doen mis je niets.
Maar na deel 1 wilde ik toch wel weten hoe het verder ging. In deel 1 moet je je door clichés heenworstelen en krijg je wel een goed beeld van de film. De andere twee delen zijn weliswaar van een iets andere toon, maar kwalitatief gelijkwaardig. Wie deel 1 afkijkt kan vervolgens heel makkelijk besluiten of 'ie wel of niet de andere twee delen wil afkijken.
Jammer dat Kubrick het niet heeft aangedurfd, alhoewel jammer... in plaats van Childhood's End te verfilmen maakte hij 2001: A Space Odyssey (1968). Kubrick's versie van deze film had het dus zomaar tot een klassieker kunnen schoppen. De variant van Syfy krijgt 2* van mij. Het is een verhaal waar een sterke film in kan zitten, hopelijk probeert een andere regisseur hier wel een topper mee te maken.