• 178.147 movies
  • 12.220 shows
  • 33.993 seasons
  • 647.201 actors
  • 9.373.941 votes
Profile

Genre/Thema Challenge

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

Ha, echt veelbelovend klinkt het niet, al valt 'ie vast beter dan Lucy. Maar alsnog laat ik 'm voorlopig even liggen, denk ik, Zwolle84. Ik heb nog een hele lijst met andere films te kijken, waar er nu weer een toppertje van is afgestreept:

The Hellcats (1967) - FTV - 90 minuten - <250 stemmen - 3 punten - 21/10/2016 (totaal 14 films, 42 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/34000/34229.jpg

Soms is het even tijd voor een B-film. En, als deze volgens IMDb onder het genre 'thriller' valt, helemaal prima! The Hellcats is puur kwalitatief gezien echt rommel van de bovenste plank. Of onderste plank. De film heeft niet voor niets een IMDb-score van 1.8. Het is een film over motorbendes, maar echt verhaal is er niet. Dialogen zijn ofwel uitgebreide plotexposities (alhoewel er weinig logisch plot in zit), ofwel hilarisch onbegrijpelijke fake jeugdtaal. De acteur in de hoofdrol is duidelijk gecast omdat hij op Steve McQueen lijkt, niet vanwege enig talent. De rest van de cast kan er ook niet veel van, al spelen er een paar schone roodharige actrices in. Overtuigende bikers zijn niet te bekennen. Het filmwerk: niet best, met overduidelijk afkappen van scenes waarbij enige special effects nodig waren geweest. Plot, verhaal,in geen velden of wegen te bekennen. Dus waar die motorlui verder mee bezig waren, en waarom, geen idee, maar ik heb me alsnog kostelijk vermaakt.

scorsese

• 13165 messages
  • 11078 votes

D'Ardennen -96 min - ftv - 2 punten.

Goeie film over twee broers waarvan de ene na vier jaar gevangenis terugkeert. Een simpel verhaal, maar met goed neergezette personages waarbij de spanning tussen de twee broers constant voelbaar is. Een rauwe, donkere sfeer met ook een wat aparte maar goed bijpassende soundtrack. Een prima regiedebuut van Robin Pront.

Totaal: 108 punten.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

baspls wrote:

(quote)

Ik doe mijn Profielwerkstuk over Alfred Hitchcock en de Giallo (de mate waarin ze qua stijl overeen komen en elkaar hebben beïnvloed). Dus bedankt voor de tip bij deze, dan heb ik weer een titel om te analyseren .

(quote)

Dat is een een beetje een eigenschap van alle Italiaanse genre-makers heb ik het idee. Visueel is het allemaal echt perfect, maar qua plot flinterdun of een geen tauw aan vast te knopen (meestal dan).

Ik heb nu trouwens een prachtig boek gekocht over Dario Argento. Briljant hoe de man over zijn eigen films praat. Erg apart, zo ziet hij al zijn films eigenlijk als komedie en vind hij moordscènes grappig. Erg interessant om wat er allemaal achter de films zit. In het boeken zitten ook veel interviews met mensen die aan de films hebben gewerkt, waaronder Rutger Hauer en de hele Bava-familie.

Ja ik zie ook een beetje hetzelfde patroon bij Argento, Fulci en Bava. Cinematografisch en visueel zit het wel goed maar op het vlak van karakterontwikkeling en verhaal is het over het algemeen nogal slapjes. Ik denk toch dat het vooral de gothische stijl uit Bava zijn eerdere films is die mij gewoon meer aanspreken en die giallo en whodunit mij gewoon veel minder interesseren. Bij Fulci is het gewoon de zombie films die ik goed vind en zijn eerste 3 giallos. Argento tja tot nu toe enkel Trauma.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

#11 Western - The Outlaw Josey Wales (1976) - 135 min - 250+ stemmen - FTV - 21-10-2016 - 3 punten (25 totaal)

http://thegreatwesternmovies.com/wp-content/uploads/2013/08/joseywales.jpg

"Are you gonna pull those pistols or whistle Dixie?"

Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog wordt de familie van Josey Wales uitgemoord door Noorderse soldaten. Hij sluit zich aan bij rebbelen van het Zuiderse leger. Na de oorlog weigert hij zich over te geven en komt er een prijs op zijn hoofd...

Josey Wales is mischien wel het beste Clint Eastwood-personage. Een brute, onverschrokken gunfighter die alles en iedereen onder kitst (letterlijk), maar het toch niet kan laten iemand in nood te helpen.

Eastwood maakt een erg genuanceerde Western. Tegenwoordig horen we vaak negatieve dingen over het verleden van de Zuiderse staten, slavernij en dergelijke. Wat we minder vaak horen is dat het Noorden mensen heeft geëxecuteerd, genocide heeft gepleegd op enkele indianenstammen en de overige heeft 'heropgevoed' waardoor de cultuur van de Native Americans zo goed als verdwenen is. De film bekijkt de Burgeroorlog vanuit een Zuiders perspectief en heeft een realistische weergave van de indianen. De oude Indiaan Lone Watie wordt gespeeld door Chief Dan George, een echt opperhoofd geboren in 1899. Destijds waren de reacties van Native Americans dan ook erg positief op deze Western.

Opvallend is hoe modern The Outlaw Josey Wales overkomt. De film ziet er niet gedateerder uit als Pale Rider van 10 jaar later of Unforgiven van 20 jaar later. Goede cinematografie met prachtige beelden van de Amerikaanse natuur. De muziek van Jerry Fielding was prima, maar niet heel erg bijzonder.

De film lijkt in veel aspecten een soort tegen-reactie op de Spaghetti Western. Eastwood gebruikt bewust de mooie Amerikaanse natuur, die de in Spanje gefilmde Spaghetti Westerns niet hebben en voegt Amerikaanse volksmuziek toe om het allemaal nog authentieker te maken.

The Outlaw Josey Wales is een van de allerbeste Westerns. Een mooi avontuur in het wilde westen op realistische wijze gebracht en met Eastwood als onverschrokken gunfighter.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

#12 Thriller - The 39 Steps (1935) - 86 min - 250+ stemmen - FTV - 21-10-2016 - 2 punten (27 totaal)

https://filmkijker.files.wordpress.com/2011/03/the-39.jpg

"Beautiful, mysterious woman pursued by gunmen. Sounds like a spy story."

- "That's exactly what it is."

Richard Hannay, een Canadese tourist, ontmoet een Britse spion in het theater die beweerd dat andere spionnen het op haar leven hebben gemunt en ze een afspraak in Schotland heeft. Als ze wordt vermoord is Hannay verdacht. Hij probeert naar Schotland te komen om de zaak op te lossen maar zowel de politie als een spionnenbede zit achter hem aan.

Robert Donat speelt een prima hoofdrol en brengt ook een leuke vorm van humor in de film. De film moet even opgang komen, maar daarna is het een spannend avontuur dat van begin tot het einde weet te boeien. De locaties in Schotland waren best sfeervol en het verhaal was goed gebracht. Mister Memory vond ik ook een erg leuke toevoeging in het verhaal en ook het akkefietje met het Schotse echtpaar (dat op een scène uit Wagner's Opera Die Walküre is gebaseerd) was geestig. Voor de scènes waar Donat en Madeleine Carroll aan elkaar vast zitten geketend, heeft Hitchcock de twee acteurs echt aan elkaar vast geketend en gedaan alsof de sleutels kwijt waren. Hetgeen de acteerprestaties alleen maar realistischer laat overkomen.

The 39 Steps is weer een erg degelijk gefilmde Hitchcock met een prettige beeldtaal. Voor die tijd zitten er een aantal erg innovatieve shots in, zoals bijvoorbeeld als we in een shot zien hoe mensen op de achterbank van een auto zitten en de auto wegrijd.

Hitchcock heeft een cameo aan het begin van de film in de muziekzaal. De MacGuffin is hier 'de 39 stappen' zelf, zonder dat de betekenis er echt toe doet stuurt het het verhaal aan. Daarnaast is het motief van de onterecht beschuldigde ook weer een typisch voorbeeld van het door Hitchcock zo geliefde Wrong-Man thema.

The 39 Steps zal ongetwijfeld een voorbeeld zijn geweest voor Hergë bij het tekenen van het Kuifje-album De Zwarte Rotsen, dat slechts een jaar na de film verscheen en zich ook afspeelt in het mistige Schotland met spionage intriges.

Een erg leuke vooroorlogse Hitchcock, die bijzonder vermakelijk is en anno 2016 nog prima mee kan.

Gh8st

• 668 messages
  • 2008 votes

#22 Abre los Ojos (1997) - Thriller - 117 minuten - 1228 stemmen - FTV – 21 oktober 2016 – 2 punten – Tussenstand: 50 punten

http://i.imgur.com/a7cgmH1.png

Gekeken voor de super tip-topper challenge en mooi meegenomen in deze thriller challenge.

Ik heb in het begin van dit jaar nog Vanilla Sky voor het eerst gezien en wist toen niet dat dat eigenlijk een remake van deze film was. Ik was dus bij het kijken van deze film vooral benieuwd naar de verschillen. Die blijken er nauwelijks te zijn. Het verhaal kende ik dus al wel aardig en het mysterie element was daardoor dit keer niet zo boeiend, maar het blijft wel een origineel idee. Ik heb de film dan ook niet verveeld zitten kijken al lijken de hints nu overduidelijk te zijn. Wat me misschien wat meer aansprak in Vanilla Sky was de locatie, maar verder moet ik concluderen dat ik die remake nogal overbodig vind en deze film het idee al goed uitgewerkt heeft.

scorsese

• 13165 messages
  • 11078 votes

Edmond - 76 min - rw - <250 stemmen - 2 punten.

Aardige film over een man van middelbare leeftijd die zijn huidige leven zat is en het over een andere boeg gooit. Een film met een wat vreemde toon en een bij vlagen boeiend hoofdpersonage. De aanhoudende financiële onderhandelingen op het begin zijn grappig. Een fijne cast met een nooit teleurstellende William H. Macy voorop. Met gemak 3.0 sterren.

Totaal: 110 punten.

chevy93

• 12754 messages
  • 1324 votes

05. The Day of the Jackal (1973) Thriller - 3 punten (143 minuten/FTV/609 stemmen) - Totaal: 15

http://www.imfdb.org/images/thumb/4/46/TDOTJ-rifle-3.jpg/600px-TDOTJ-rifle-3.jpg

Stond al een hele tijd op de lijst en dit was één van de beste thrillers op Netflix die ik nog niet gezien had, dus 1 + 1 = 2. Een leuke thriller die niet gekenmerkt wordt door vlotte montage met hippe, bombastische muziek, maar echt volledig plotgestuurd is. Daar hou ik toch wat meer van. Het is ruim 2 uur behoorlijk spannend met de grande finale (lees de omschrijving en je snapt het gelijk) als ultieme hoogtepunt. Jammer alleen dat het einde nogal abrupt en knullig is. Vandaar een ruime voldoende i.p.v. een hoge score. 3,5*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

#25. La Dama Rossa Uccide Sette Volte (1972) - 98 minuten - 25 stemmen - FTV - 22 oktober 2016 - 3 punten (Totaal: 73 punten)

https://lh4.googleusercontent.com/-itE-vR1BhOM/TWnbMKEqWvI/AAAAAAAAAKI/IKbbSDKnDu0/s1600/The+Red+Queen+Kills+7+Times+Title.jpg

Dit is de beste giallo die ik tot nu toe heb gezien. Ik zal mezelf niet meteen een fan van het genre noemen, maar ik heb er ergens wel een zwak voor. Misschien zijn het de settings, de stijl, de Italiaanse taal, de mooie vrouwen of een combinatie van dit alles. Maar er is er geen enkele waar ik zo iets had van ja die wil ik zeker nog eens opnieuw zien tot nu. Ik kan me wel vinden in de review van Richard_Voorhees, leuke mix tussen gotiek en moderne wereld, enkele gave moorden. Eindelijk eens eentje waar verhaal, karakterontwikkeling, spanning en plottwists goed samen gaan. In veel van deze is er altijd wel een element dat de film in de weg zit, maar niet deze. Daarbovenop komt nog de legende van de Red en Black Queen. Iets bovennatuurlijks dat maakt het nog boeiender naar mijn mening. Een dikke 7, met kans op meer bij een herziening.

baspls als je deze nu niet kan zien bewaar em dan zeker voor de horror combinatie challenge

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

#26. Para Elisa (2012) - 74 minuten - 5 stemmen - 22 oktober 2016 - FTV - 3 punten (Totaal: 76 punten)

http://4.bp.blogspot.com/-vUIkHmvIjOo/Vd1hhvVoEMI/AAAAAAAAF1w/uIhQxAgSUVY/s1600/PARA%2BELISA_web_res_still1.jpg

Deze film is wel meer dan een standaard thriller, eigenlijk vind ik het echt wel een horror zeker als het mij bij momenten toch wel een ongemakkelijk of onbehaaglijk gevoel gaf zonder dat er echt veel gore wordt getoond. De suggestie en geluiden spraken boekdelen. Nu ben ik niet meteen op de hoogte of dit bizarre en nogal geflipte concept al eerder is toegepast (wellicht wel), maar ik moet zeggen dat deze wel goed was uitgevoerd. Minpuntjes is het nogal abrupte einde en de korte speelduur. Ik had best wel wat meer willen weten over die rare moeder en dochter. Een aangename verrassing toch wel vooral omdat Spaanse film me meestal niet zo weet te boeien (met Pan's Labyrinth als grote uitzondering).

Boenga

• 2628 messages
  • 1532 votes

#6 - När Mörkret Faller (2006) - Drama/Thriller - 133 min - FTV - 22/10/2016 - 4 punten (subtotaal 19 - totaal 43).

Heel sterk drama, over wat wraak, jaloezie en tradities met mensen kunnen doen.

De mix van de drie verhalen zorgt voor een hoog tempo, en de gebeurtenissen en het geweld grijpen je voortdurend bij de keel.

Voeg daar nog eens een groep uitmuntende acteurs bij, en je hebt een absolute topfilm.

Eén minpunt dat er geen 5* van maakt: het einde is echt wel te happy. De regisseur wou allicht de kijkers niet al te veel frustratie en een slapeloze nacht bezorgen, maar het contrast met wat eerder in de film (en in het echte leven helaas) gebeurt, is te groot.

Maar zonder de minste twijfel: absolute aanrader - 4,5* !!

Night's Watch

• 1212 messages
  • 1200 votes

tbouwh wrote:

Night's Watch Manhunter al gezien? Een van zijn eerste films, wie weet nog mee te pakken het komende weekend Beetje ondergesneeuwd later onder de Hannibal Lecter-films met Anthony Hopkins, maar filmtechnisch zeer de moeite

Helaas geen tijd voor dit weekend maar ik zal hem zeker onthouden, misschien bij de misdaad challenge

tbouwh

• 5810 messages
  • 5402 votes

http://img.cinemablend.com/cb/3/0/d/c/3/1/30dc31cb0101f866dd0d18f09bdbcc0795f6e492bc57ebef5c9d60bd4f2a824b.jpg

Filmtitel, jaartal: Gone Girl (2014)
Speelduur: 149 min.
Genre: Drama, Thriller, Mystery
Eigen score/beoordeling: 3*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 18e (33e )
Datum van kijken: 22-10
Aantal punten: 3 (ftv)
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 45 (80)
Recensie:

Weten we ook weer waar de schrijfster van The Girl on the Train haar inspiratie vandaan heeft. Alleen blijkt hier niet de dominante alfa, maar de femme fatale zelf de spil in een mysterie dat zich geleidelijk laat ontrafelen.

Nu is Gone Girl verhaaltechnisch wel een stuk intelligenter (en heb ik het boek niet gelezen), maar de crux blijft hetzelfde: de plotwendingen vallen te verwachten en worden moeilijker overgebracht dan dat ze in werkelijkheid zijn. Het maakt de film, zeker in het begin, wat saai. De poging van Fincher het narratief goed op te bouwen door Affleck en Pine tweeënhalf uur screentime te geven is nobel, maar mislukt door het matige scenario dat hij tot zijn beschikking heeft gehad.

Op acteervlak doet Affleck nog wel aardig zijn best (al valt 'ie aan het begin hopeloos door de mand; wilde 'ie, omwille van het script, overkomen als onverschillige moordenaar, dan had 'ie toch een stuk minder geforceerd moeten acteren), maar Rosamund Pike kwam niet af van het aura van ongeloofwaardigheid dat ze direct al om haar character heen had hangen. Sharon Stone (in Basic Instinct had wat Pike niet had: de echt sexy attitude om niet door de mand te vallen als een nietsontziende femme fatale. Tel daarbij op dat Pike hier en daar ook vervalt in nodeloze overacting, en je hebt het al snel wel gezien.

Ik noemde Basic Instinct niet voor niets, want de climax van de film (Pike's scène met de 'box cutter' lijkt rechtstreeks uit het script van die film afkomstig. Het komt de originaliteit ook niet ten goede. En toch kom ik op een voldoende uit...

Want Gone Girl wist me nog wel de volle speelduur te boeien, is dankzij de prima regie van Fincher niet ten onder gegaan aan het matige verhaal, en hield me ondanks haar voorspelbaarheid aan het scherm(pje) gekluisterd. En omdat de film op alle nader toegelichte categorieën een krappe of iets ruimere voldoende scoort, blijft mijn score ook nog net aan de 'goede' kant van de streep.

3*

N.B. het einde was het beste wat de film te bieden had. Uiteindelijk breekt Amy haar man volledig. Fijn om zo'n alternatief op de Disney-cliché langs te zien komen (al heeft Gone Girl daar ook weer niet direct het patent op).

John Milton

• 24225 messages
  • 13388 votes

Duurt deze challenge tot 00.00 uur vandaag? Ik moet nog een aantal films registreren. Niet zoveel zin in gehad laatste week.

tbouwh

• 5810 messages
  • 5402 votes

Tot 18.00:)

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

#13 Thriller - Shadow of a Doubt (1943) - 108 min - 250+ stemmen - FTV - 22-10-2016 - 2 punten (29 totaal)
http://popupbeijing.com/wp-content/uploads/2016/04/shadow-of-a-doubt-2.jpg
"We're not talking about killing people. Herb's talking about killing me and I'm talking about killing him."

Een doorsnee familie lijdt een saai leventje, maar dan komt hun favoriete Oom Charlie op bezoek. Er komt weer wat leven in de brouwerij. Oom Charlie draagt echter een duister geheim met zich mee...

Joseph Cotten speelde een uitstekende rol als oom Charlie. Teresa Wright deed het prima in de hoofdrol, en lijkt hier trouwens heel erg op de moeder van Marty McFly uit Back To The Future.

Hitchcock heeft een aantal keer gezegd dat Shadow of a Doubt zijn favoriete film is. Het idee dat een duister figuur een vredige plaats onveilig maakt spreekt hem heel erg aan. Bovendien zit de film vol typische Hitchcock kenmerken. De vader en zijn collega zijn duidelijk geobsedeerd door moord. Het getal twee staat centraal in de film; 2 Charlies, 2 politieagenten, 2 jongere kinderen, 2 verdachten ect. Hitchcock heeft een cameo op de trein. Alle personages lijken wel ergens in op Hitchcock zelf, zo las Hitchcock bijvoorbeeld veel net als Ann.

Shadow of a Doubt is eigenlijk Hitchcock's hervertelling van Dracula. In de film zijn heel veel verwijzingen naar vampirisme en het klassieke Dracula-verhaal, zelfs het Shadow in de titel. In het begin van de film licht Charlie op zijn bed zoals een vampier in zijn doodskist ligt. Hij komt met de trein en is daar grotendeels afgezonderd, net zoals Dracula zich aan boord van een schip had verstopt. Telepathie wordt genoemd, Ann wordt gevraagd of ze het verhaal van Dracula kent en Charlie zegt "The same blood runs through our veins", hetgeen Dracula letterlijk ook zegt. In plaats van het bloed van maagden te drinken, leeft Charlie van het geld van weduwen en in plaats van mensen te hypnotiseren krijgt hij zijn nicht bijna zo ver hem niet aan te geven. De scène waar Charlie op het laatst op de trein toch nog wordt gestopt heeft ook wel wat weg van een vampierenverhaal.

De film is mooi opgenomen in zwart-wit en heeft een typische Film Noir-uitstraling. Leuk bedacht van Dimitri Tiomkin om voortdurend naar The Mary Widow Waltz uit Die lustige Witwe van Franz Lehár te verwijzen.

De spanning van de film zit hem in de vraag wie nou precies de bad guy is, Oompje Charlie of de mannen in pak. Daarnaast zit er ook een heerlijk staaltje Suspense aan het einde. Hitchcock's beste werk vind ik het zeker niet, maar het is een vermakelijke en boeiende Film Noir.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

#14 Thriller - La Ragazza Che Sapeva Troppo (1963) - 86 min - 48 stemmen - FTV - 22-10-2016 - 3 punten (32 totaal)
http://cdn1-www.comingsoon.net/assets/styd/assets/uploads/2015/05/TGWKTM-600x362.jpg
Mario Bava's The Girl Who Knew Too Much is de allereerste Giallo. Hoewel er eerder ook al Thrillers in Italië werden gemaakt en Bava's Blood and Black Lace de Giallo rage pas echt aanwakkerde, wordt de film toch als het begin van het genre beschouwt, met name door de Hitchcockiaanse elementen.

Nora, een Amerikaanse toeriste is getuige van een moord in Rome. Al snel blijkt dat het een beruchte serie-moordenaar is. Samen met Dr. Marcello Bassi gaat ze zelf op onderzoek uit en raakt zo in het complot verwikkeld.

Ik heb de Italiaanse versie gezien met Engelse ondertitels. Letícia Román speelde een prima hoofdrol en was zeker niet onaardig om te zien (met name in de scène op het strand). D. Marcello is een van de Italiaanse rollen van Cult-acteur John Saxon, later zou Saxon ook in Tenebre van Dario Argento spelen.

Mario Bava was een groot fan van Hitchcock en weet hem aardig te imiteren. De titel is natuurlijk 'gejat' van The Man Who Knew To Much, een film waar ook iemand een mes in zijn rug heeft. De manier waarop gefilmd is en de dialogen doen erg denken aan Hitchcock's films uit de jaren '50. De zwart-wit fotografie lijkt dan weer geïnspireerd door oudere Hitchcock's zoals Rebecca en Spellbound. De structuur van het verhaal en de pogingen tot Suspense en plot-twist hadden ook net zo goed door Hitchcock bedacht kunnen zijn. Net als in het werk van Hitchcock spelen moeders een grote rol, een oude moeder overlijd en Nora belt haar moeder een aantal keer op. De hoofdrolspeelster is een blondje en er is een soort romance tussen Nora en haar dokter, ook iets dat aan de films van Hitchcock doet denken. Bava heeft zelfs een cameo in de film: in het appartement hangt een schilderij waarvan de ogen Nora voortdurend volgen.

Er zijn echter ook grote verschillen met het werk van Hitchcock. Hitchcock zou nooit en ten nimmer voice-overs hebben gebruikt. Hij zou de gedachtes en bewegingen van de personages op een visuele manier hebben verteld. Verder lijkt de film ook echt op veel stereotype Gialli die later zouden volgen: helemaal aan het einde wordt de identiteit van de moordenaar pas bekend en wordt het hele mysterie ontrafelt. De dromerige hallucinaties en bovennatuurlijke suggesties zal je in het werk van Hitchcock ook niet zo snel tegenkomen. Bovendien zou Hitchcock nooit van die hippe muziek gebruiken. Dus het is geen 100% Hitchcock imitatie, maar meer een soort Italiaanse visie op het werk van de meester. Het toeristen-motief, de sceptische politie, het gebruik van buitenlandse acteurs en het feit dat de moordenaar een vrouw blijkt te zijn, zijn typische elementen die je in veel latere Gialli terug zal zien.

De film is erg mooi opgenomen in de zelfde Film Noire achtige clair-obscure belichting die Bava ook voor Black Sunday gebruikte. De moord was prachtig in beeld gebracht en het appartement zag er ook mooi uit.

De film wist prima te vermaken, maar werd nergens echt spannend en het verhaal was nogal dunnetjes (vond het bij vlagen zelfs moeilijk mijn aandacht erbij te houden). Veel gebreken die latere Gialli zouden hebben zijn hier al merkbaar. Toch blijft het een erg bijzondere film van Bava, die een van mijn favoriete sub-genres is begonnen.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

#27. Burnt Offerings (1976) - 116 minuten - 45 stemmen - RW - 23 oktober 2016 - 2 punten (Totaal: 78 punten)

http://wrongsideoftheart.com/wp-content/gallery/posters-b/burnt_offerings_poster_04.jpg

Ik had gedacht dat ik deze bij een herkijkbeurt minder ging vinden en dat het te lang zou aanslepen (een gevoel dat ik heel erg had bij The Shining die blijkbaar hier zijn inspiratie heeft gehaald), maar niets van dit alles. Geen moment verveelt, hoe traag het ook was bij momenten (een slow burner in de goede zin van het woord). Ik vind het zonder meer de beste film in de stijl van een haunted house die leeft en herleeft, zich letterlijk voedt met de zieltjes van zijn bewoners . Geen enkele andere film met dit concept is zo overtuigend als deze. Fantastische acteerprestaties van de 4 hoofdrollen en die begrafenisondernemer is zo vreselijk creepy met die grijnslach! Ik geef deze een halve ster bij, dikke 8/10.

Slechts 45 stemmen, dat vind ik wel erg weinig voor deze film, blijkbaar is die toch vrij onbekend hier.

John Milton neen tot 18:00 uur kun je registreren zo deden we het vorige keer ook en bij de volgende challenges ook. Daarna maak ik de eindstand op voor deze challenge en bereken ik ook de som met eindtotaal vorige challenge. Om middernacht begint challenge 3 (scifi & oorlog) die als je het nog ziet zitten door jou zal gecontroleerd worden.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

tbouwh wrote:

Tot 18.00:)

Wat wordt vanaf 18.00 uur de challenge?

tbouwh

• 5810 messages
  • 5402 votes

Zwolle84 wrote:

(quote)

sci-fi/oorlog

joolstein

• 10835 messages
  • 8922 votes

#34. Boksuneun Naui Geot (2002) Sympathy for Mr. Vengeance- Drama / Actie/ Thriller (IDMB) - 129 minuten - FTV - 22-10-16

96+3= 99 punten

120 tot 179 minuten: 2 punten

FTV - 1 punt

400 stemmen - 0 punten

http://www.phimmoi2016.com/temp/upload/images/phim/phim/sympathy-for-mr-vengeance-2002.jpg

Ik zag niet zolang geleden opeens een trailer van Ah-ga-ssi (2016) Dit bleek van de regisseur van Oldeuboi (2003) te zijn. Daarom de gelegenheid aangegrepen om eens wat films hem te gaan kijken. Nu blijkt dit een vengeance trilogie te zijn met bovengenoemde als eerste. Ach ik begon gewoon met deel twee.En als eerste kennismaking met Chan-wook Park is dit zeker niet verkeerd! Prachtige stilistische beelden en een zeer mooi vertelt verhaal. En net zoals bij de andere Koreaanse films van regisseur Hong-jin Na, die onlangs gekeken heb, gebeurd het gewoon. De personages zijn niet goed of slecht maar handelen omdat ze niet anders kunnen. En krijg je als kijker ongemerkt heel wat keiharde actie te zien maar is het iets meer een logisch gevolg dan dat de film hierom draait. Aangrijpend, meedogenloos en soms ietwat onbegrijpbaar maar met een hoog gehalte aan sublieme shots maakt het voor mij een geslaagde film.

John Milton

• 24225 messages
  • 13388 votes

Gh8st

• 668 messages
  • 2008 votes

#23 C'era una Volta il West (1968) - Western - 165 minuten - 4778 stemmen - RW – 22 oktober 2016 – 2 punten – Tussenstand: 52 punten

http://i.imgur.com/ynj7DFm.png

Deze film heb ik al weer heel wat jaren terug voor het eerst gezien tijdens CKV lessen op de middelbare school. In die tijd keek ik er al heel wat minder aandachtig en met andere ogen naar.

Na deze rewatch kan ik de film pas echt waarderen en moet ik gelijk zeggen dat dit de beste Western is die ik gezien heb. In deze film zitten alle juiste ingrediënten die allemaal goed samenkomen. Interessante mysterieuze personages, een ijzersterke soundtrack, fantastische omgevingen, mooi camerawerk. Er valt niet veel negatiefs in te vinden. Het heeft voor mij net niet datgene om de 5 sterren te halen, maar wie weet komt dat later alsnog. Dit is wel een film die je vaker wilt kijken. Met recht een grote klassieker.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Zwolle84 wrote:

(quote)

Wat tbouwh zei, maar vanaf middernacht dan. Van 18:00 uur tot 23:59 is er een registratiestop.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Ok, thnx!

Boenga

• 2628 messages
  • 1532 votes

#7 - La Proie (2011) - Actie/Thriller - 102 min - 153 stemmen - FTV - 23/10/2016 - 3 punten (subtotaal: 22, totaal 46)

La Proie komt net boven de middelmaat: het verhaal is best oké, ondanks het voorspelbare eind is de spanning toch doorlopend aanwezig, en de acteurs doen allemaal hun werk naar behoren.

Maar wat ik in veel van de commentaren lees: Franck Adrien is zo perfect, zo onkwetsbaar, zo sterk, zo onfeilbaar. Geen mes, vuist, kogel, auto, slot of politieagent die hem kan tegenhouden.

Ik dacht soms aan James Bond, alleen wordt die vooral met Roger Moore met een big smile op zijn gezicht gepresenteerd, en krijg je een portie relativerende humor.

Hier stoort het mij - maar er is ongetwijfeld een publiek dat daar van houdt...

tbouwh

• 5810 messages
  • 5402 votes

Ik pak zo nog een filmpje mee denk ik, maar ik weet niet of recenseren voor zessen nog lukt. Mag ik em wel registreren en 'n recensie later toevoegen? alexspyforeverVoor de registratiestop gaat het immers puur om het puntentotaal.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

tbouwh wrote:

Ik pak zo nog een filmpje mee denk ik, maar ik weet niet of recenseren voor zessen nog lukt. Mag ik em wel registreren en 'n recensie later toevoegen? alexspyforeverVoor de registratiestop gaat het immers puur om het puntentotaal.

Van mij mag je best de recensie hier plaatsen, ik heb dat toen ook gedaan vorige keer en heb er geen punten voor kunnen pakken. Uiteindelijk had het geen verschil gemaakt in de eindstand voor mij.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

#28. The Others (2001) - 101 minuten - 2818 stemmen - RW - 23 oktober 2016 - 1 punt (Totaal: 79 punten)

http://65.media.tumblr.com/tumblr_m6pzygDyY31qiy5m2o1_r1_500.jpg

Het was wel erg nodig om deze eens te herzien, ook al heb ik de film al vaak genoeg gezien om te weten hoe de vork aan de steel zit en de twist dus geen verrassing meer was, het blijft toch nog steeds een van de meest sfeervolle haunted house films die ik heb gezien. Al blijf ik een grote fan van dit soort films in zwart/wit toch weet de regisseur hier een lekkere donkere en mysterieuze sfeer te creëren. En die scène met het meisje in haar communiekleedje blijft toch een van de beste horrormomenten in mijn memorie. Schitterend acteerwerk vooral van Nicole Kidman, maar ook de kinderen deden het erg goed. Ik wou dat James Wan het eens op deze manier deed in plaats van die formule werkjes die misschien wel mooi ogen maar zo voorspelbaar en van weinig inspiratie getuigen.

tbouwh

• 5810 messages
  • 5402 votes

alexspyforever wrote:

(quote)

Van mij mag je best de recensie hier plaatsen, ik heb dat toen ook gedaan vorige keer en heb er geen punten voor kunnen pakken. Uiteindelijk had het geen verschil gemaakt in de eindstand voor mij.

Ik registreer de film wel voor zessen hé. Het gaat er dan om dat de punten gewoon tellen omdat ik de film voor zessen heb geregistreerd en gezien.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.