- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Genre/Thema Challenge
Genre/Thema Challenge
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
tbouwh ik zie dat basplshet geen probleem vindt om gewoon zonder pauze door te gaan. Als we een week een stop inlassen gaan we misschien net mensen die die week vrij hebben en wat meer films kunnen kijken benadelen. Bovendien als alles opschuift geraakt de planning van de controleurs misschien ook in de war. In principe weten we altijd welke de volgende challenge zal zijn als de vorige is afgelopen, daarvoor moeten jullie niet wachten totdat de eindstand van de afgelopen challenge is geplaatst. Dat de winnaar van de challenge niet meteen een keuze maakt welke de daaropvolgende challenge zal zijn is ook niet erg, zolang dat duidelijk wordt in de loop van actieve challenge is het goed.
Ik wil anders challenge 5 (wat dat ook moge zijn) op mij nemen tenzij Miszmi dan wat meer tijd heeft? (5 tot 25 december). Ook challenge 7 (16 januari tot 5 februari 2017) is nog vacant voor wie wil en kan.
Sowieso wil ik aan het begin van het nieuwe jaar eens rondhoren of de aanpak van de challenge OK is, of het iets is dat kan blijven voortduren of meer periodiek moet zijn of in een andere vorm. Ik vind 3 weken wel goed per combo maar merk dat het voor sommige precies toch nog iets te lang is. Ik wil ook onderzoeken of andere combo's moeten kunnen in de toekomst en die misschien door de deelnemers zelf kunnen worden bepaald (op voorwaarde dan dat geen combo's worden gemaakt van genres die al dicht bij elkaar liggen zoals horror en thriller of familie en komedie).
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
alexspyforever, arno74 en baspls, is geheel prima. Zelf ben ik ook wel een filmkijker met de feestdagen (en zou vooral fantasy/romantiek dan in de smaak vallen, en horror juist weer iets minder), maar ik opperde het dus vooral voor de controle rondom die deadline van de 25e, én voor andere deelnemers die wel voor een pauze zouden zijn. Daarvoor blijkt minder (nouja, geen, maar oke) bijval dan verwacht, dus dan houden 'we' het natuurlijk zo, lijkt me inderdaad.
En misschien kan Bas challenge vijf dan juist doen, als hij expliciet aangeeft het prima te vinden om rond de 25e een klassementje op te stellen over 5 tot 25-12.
Wat betreft jouw voorzetje over feedback in de toekomst Johan, ik kan daar net zo goed nu al wat respons op geven leek me
Voor mij is de periode van drie weken perfect. Die suggestie van zelf combo's bepalen lijkt me ook uitstekend. Ik zie nu bijvoorbeeld dat bepaalde combinaties licht bezet zijn (beide genres niet favoriet bijv.), terwijl een combinatie als sci-fi/oorlog nu juist weer uitpuilt van langere films die ik nog een keer wilde zien. Een ander heeft datzelfde weer bij geheel andere combinaties. Toch aardig misschien te kijken of een algemene consensus (of een nobele poging daartoe) haalbaar is.
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
Oorlogswinter (2008)|Oorlog| 103 minuten |>250 stemmen| 24 oktober '16 | RW | 1 punt | 3 totaal
http://blijeboekenwurm.nl/wp-content/gallery/oorlogswinter/oorlogswinter10-1.jpg
Het is een mooie film om naar te kijken maar op inhoudelijk vlak is het allemaal erg matig. toevalligheden als het afbrekende wiel en het gewonde paard zijn te opzichtig en echt spannend wordt het niet. Tip aan mezelf: Geen oorlogsfilm met het label '12+' meer kijken, dit voorkomt ergernissen 
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
Mijn laatste registratie voor de thriller-western challenge; ietwat achterstallig, omdat ik e.e.a. gister in extremis niet meer kon posten. Punten zijn in overleg wel meegenomen (ik heb 'em voor de deadline bekeken). Voor de volledigheid hieronder alsnog.
https://www.filmtotaal.nl/images/original/ch5ghtcobv86.jpg
Filmtitel, jaartal: The Guest (2014)
Speelduur: 99 min.
Genre: Actie, Thriller
Eigen score/beoordeling: 3,5*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 19e (34e )
Datum van kijken: 23-10
Aantal punten: 2 (ftv)
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 47 (82)
Recensie:
The Guest is een heel vermakelijk filmpje, al vieren ongeloofwaardigheid en incoherentie binnen het narratief helaas hoogtij.
Het begint allemaal heel aardig: alhoewel het 'fella is not who he says he is'-gegeven vanaf minuut één duidelijk is, zit er een bepaalde spanning en suspense in de eerste scènes die later eigenlijk niet of nauwelijks wordt geëvenaard. De hoofdrolspeler vond ik goed spelen, heeft ook de uitstraling voor het type rol (deed me trouwens sterk aan een jongere versie van Damian Lewis denken). Ook de bijrol van Maika Monroe vond ik prima; over de rest van de cast heb ik het liever niet.
Helaas, ik heb het reeds genoemd, vervalt the Guest op termijn in ongeloofwaarheid. Waarom rijdt Stevens' personage zich te pletter op de auto van vaderlief? En hoe wist datzelfde personage dat vaderlief daar precies op dat moment, als laatste losse eindje, rond zou rijden? Waarom liet moederlief onze protagonist überhaupt binnen (toegegeven, daar denk je pas echt over na als zijn ware aard zich in de film onthult)? Waarom sneuvelt 'ie niet bij die belachelijke schietpartij? En waarom dat einde? Het is toch geen X-Men film? Tuurlijk, je wilt als regisseur een alternatief op een happy end bieden. Maar dit ging mij te ver, vooral omdat je als kijker gewoonweg te weinig weet om ervan overtuigd te zijn dat Stevens' personage de slotscène wel kon overleven.
Je ziet, ik plaats wat willekeurige observaties op een rijtje, niet alleen om de ongeloofwaardigheid van het script te illustreren, maar ook om het contrast aan te geven met het aangename type film dat the Guest verder is. Ze kijkt namelijk lekker weg, duurt niet te lang, en vooral het audiovisuele aspect is goed in orde. De electro-score is heerlijk gevonden, werkt goed onder de beelden, en zorgt in combinatie met het kleurgebruik ( bijvoorbeeld in de slotscène ) voor een constant acceptabele afstemming van beeld en geluid.
Narratief gezien dus een lege huls, maar audiovisueel goed, en leuk om eens gezien te hebben.
3,5*
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Wat betreft jouw voorzetje over feedback in de toekomst Johan, ik kan daar net zo goed nu al wat respons op geven leek me
Een challenge zou dan kunnen zijn:
Films uit Genre A en genre B leveren 1 extra punt op,
Films uit de jaren '50 en '60 leveren 1 extra punt op.
Films uit Azië leveren 1 extra punt op (en de periodes erop: Oost-Europa, Europa ex BE-NL, Latijns-Amerika, Noord-Amerika, Afrika, Midden-Oosten, België&Nederland, e.d.)
Plus dat films vanaf 2 uur per uur 1 extra punt opleveren zoals nu.
Zoeits. Zo krijg je ook meer keuze. Het is nog een beetje vroeg, maar ik gooi het dan ook maar als idee in de groep. 
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
2. The Brest Fortress (2010) - Oorlog - 138 min. (2p) - FTV (1p) - 123. st. (1p) - 24 okt. - 4 punt (tot: 9 punten)https://s17.postimg.org/rgjit2jr3/brest.jpgIndrukwekkend en grotendeels waargebeurd. De Russische setting in oorlogfilms heeft wel wat, en deze film haalt daar het maximale uit. Het verhaal gaat over de begindagen van WO-II, wanneer Duitsland de Sovjet-Unie binnenvalt. Op een strategische plek, een eilandje omringd door rivieren aan de grens met Polen, werd in 1830 het fort van Brest gebouwd. 110 jaar later was het inmiddels verouderde fort nog steeds door de Sovjetmilitairen in gebruik. De militairen reageren met ongeloof op geruchten dat er oorlog met Duitsland komt, het leven in Brest en in het fort gaat gewoon verder. Totdat Brest en het fort plots worden gebombardeerd.
Die aanval vormt in deze film een van de indrukwekkendste oorlogsscenes die ik ooit gezien heb. Wat volgt is een dagenlange waargebeurde belegering door de Duitsers van het Russische fort waar diverse aanvallen over en weer plaatsvinden. Terwijl de Duitsers Rusland verder intrekken weigeren de in het fort omsingelde Sovjetmilitairen zich over te geven en het strategische fort aan de Duitsers te overhandigen.
De film volgt hoofdzakelijk de groep militairen in het fort, maar ook twee andere groepen elders op het eiland en in Brest. Ook is er aandacht voor de bevolking van Brest, waarvan een deel in het fort komt schuilen. Brest Fortress is een indrukwekkende kwaliteitsfilm met een goede balans tussen drama en oorlogsgeweld. Na een korte inleiding, als de oorlog eenmaal begint, houdt het je aan het scherm gekluisterd. Het is duidelijk dat de regie over een groot budget beschikte, explosies e.d. komen zeer realistisch over en het acteerwerk is zeer overtuigend. De gruwelen van de oorlog en het leed onder de bevolking komen zo door het scherm. Absolute aanrader. Ruim 4*, richting de 4,5*.
Gang_Star
-
- 6837 messages
- 3401 votes
The Devil's Brigade (1968) Oorlog - 24-10-2016
FTV: 1 punt
130min: 2 punten
66 stemmen: 1 punt
Totaal The Devil's Brigade: 4 punten
Zonder meer doet deze film qua verhaallijn denken aan The Dirty Dozen. Het niveau van die film haalt The Devil's Brigade niet, maar het is best een redelijke film. Had er iets meer van verwacht, maar ondanks dat die verwachtingen niet werden ingelost, heb ik mij ook niet verveelt. Film begint rustig qua opbouw en geeft een kijkje in een groep bestaande uit Canadezen en Amerikanen die getraind worden tot een eenheid. Het eerste uur wordt er niet gevochten, met uitzondering in een kroeg. Maar desondanks dat er niet al te veel gebeurd verveelt het ook niet. Hier en daar nog wat humor, zoals wanneer Peacock in het touw klimt tijdens een training en dat touw kapot wordt gesneden. Tussendoor een vermakelijke inval maar op het einde het langverwachte gevecht met een behoorlijke hoeveelheid kogels en ontploffingen. Het is dan ook jammer dat er zo weinig actiescènes in deze film zit.
Totaal 4 punten
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#2. The Amazing Colossal Man (1957) - 80 minuten - 18 stemmen - 24 oktober 2016 - FTV - 3 punten (Totaal: 6 punten)
Moeilijk te beoordelen film. De scènes met de reus zijn niet slecht al zijn de effecten soms letterlijk doorzichtig. Het duurt ook erg lang voor de film op gang komt, waardoor het allemaal wat langdradig overkomt en zich letterlijk voortsleept. De finale is nog wel amusant, heeft wel iets weg van King Kong maar toch allemaal een stuk minder. De vergelijkingen met The Incredible Shrinking Man had ik ook al gemaakt al is dat technisch de betere film (ook al stelt ook dat verhaal niet veel voor en is dat einde vreselijk moralistisch). Hopelijk is de sequel beter.
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
3# Casablanca (1942)|Oorlog| 102 minuten |>250 stemmen| 24 oktober '16 | FTW | 2 punten | 5 totaal
http://staticmass.net/wp-content/uploads/2013/03/dvd_casa.jpg
Dit is zo'n film die ik al een flinke tijd wou zien maar tegelijk ook van verwachtte dat het niks voor mij zou zijn. Gelukkig ben ik toch nieuwsgierig genoeg om me af en toe toch eens aan zo'n film te wagen.
Dit is één van de oudste films die ik tot nu toe gezien heb maar ik heb de 'oudheid' gelukkig nergens als vervelend beschouwd. Speciaal ook dat de film tijdens de tweede oorlog gefilmd is.
In de eerste helft gebeurt er nog weinig en ook het plot is dan nog weinig interessant, de tweede helft van de film maakt dit echter meer dan goed. Het plot wordt ineens stukken interessanter en wordt verteld aan de hand van geweldige dialogen. Humphrey Bogart brengt alles erg sterk in zijn dialogen, fijne acteur om naar te kijken.
Tegen die tijd dat ik meer oudere films gezien heb en er meer gewend aan geraakt ben zal ik deze vast nog eens bekijken, ik verwacht dat die dan beter zal bevallen. Maar drieënhalve ster is het nu al zeker waard.
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
All Quiet on the Western Front (1930) - FTV - 131 minuten - >250 stemmen - 3 punten - 24/10/2016 (totaal 1 film, 3 punten)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/3000/3703.300.jpg
Zo, de challenge maar eens begonnen met een klassieker: All Quiet on the Western Front. En ik ben er een beetje stil en murw gebeukt van. De film (en het boek) is een tijdloze aanklacht tegen de verschrikkingen van oorlog: in dit geval gaat het om Duitsers vechtend in de Eerste Wereldoorlog, maar wie precies en in welke oorlog, dat is eigenlijk van secundair belang. Het begint nog zo hoopvol: er is oorlog uitgebroken, en heel naief, optimistisch en opgejut door de autoriteiten en elkaar staan Paul en zijn vrienden te springen om het avontuur in te gaan en heroisch te vechten voor het vaderland. Maar in de trainingskampen blijkt de oorlog al een stuk minder leuk, laat staan tot ze in de loopgraven terecht komen. Dan begint de ellende pas echt. We zien het allemaal voorbijkomen - honger, dood, verderf, vrienden die doodgaan of gek worden, verminkingen, het zelf moeten moorden, en de stukjes menselijkheid die de soldaten proberen te houden tussen alle ellende door.
Het is nauwelijks te merken dat de film 85 jaar oud is. Een klein beetje overacteren af en toe (bijvoorbeeld in de rivierscene), soit, maar het is een indrukwekkend verhaal en een indrukwekkend staaltje film. Prachtig opgenomen oorlogsscenes, loopgravenscenes waar je U tegen zegt (al gaat het niet om de actiescenes in een film als dit), een opbouw die overtuigt en die zowel de jeugdige onbezonnenheid, de terreur van het slagveld en ook de kleine kansjes tot ontspanning tussen de geweldsepisodes door, allemaal hun plaats geeft. En daarnaast is er natuurlijk de druk van het thuisfront, die niks weet van hoe vies de oorlog in werkelijkheid is en waardoor een nieuwe generatie jonge mannen doet alsof het een heroisch avontuur is, waarna ze de volgende lading kanonnenvoer worden. Het is een flinke brok ellende om aan te zien, maar voor mijn gemoedsrust voor vanavond is het goed dat All Quiet on the Western Front niet vervalt in compleet nihilisme, maar toch een plekje inruimt om de blijvende menselijkheid van de soldaten tussen de gruwelijkheden weer te geven, getraumatiseerd als ze mogen zijn. Een heel klein straaltje zon vanachter de inktzwarte wolken.
Miszmi
-
- 3240 messages
- 598 votes
alexspyforever, ik kan in die periode op zich wel. Ik kan echter niet beloven dat ik op eerste Kerstdag dan ook precies om 18:00 de eindstand heb geplaatst. De kans is redelijk groot dat ik dat niet ga redden natuurlijk. Lijkt mij overigens geen probleem, aangezien het genre ook wat later gekozen kan worden. Het genre van periode 6 is dan immers al enige tijd bekend. Wel even voorop gesteld dat het niet de Actie - Muziek challenge is, want ik zal daar weinig actief in zijn. Evenals de huidige en komende challenge trouwens. Slechts enkele films voor al deze genres op mijn lijstje staan. Ik pak liever genres waar ik zelf ook actiever in ben, omdat ik daar ook zelf meer reviews plaats en de tussenstand dus gemakkelijker bij kan houden.
En als het de Horror - Familie is, laat ik die uiteraard aan jou over 
Edit: Misschien is het juist een idee om Horror - Familie in die tijd te doen. Kerstfilms zijn immers vaak getagd met het genre Familie. Ik ben persoonlijk een groot fan van kerstfilms en samen met zoonlief (her)kijk ik best veel films. Kan me voorstellen dat hier meerdere fans van kerstfilms zitten, leuke periode voor hen dus. Voor degenen die er niet van houden, heb je dan de horror nog, waar overigens ook wel wat films voor de feestdagen in te vinden zijn. In dat geval zou de winnaar van deze challenge de challenge van periode 6 kunnen kiezen. Het is maar een idee wat zo snel in me opkwam, een nee kan ik ook mee leven hoor 
Edit 2: Ik zie nu dat dit al, een soort van, is geopperd. Echter hebben zij het erover om de challenge op 25 december te laten starten. Dan zijn er ook veel kerstfilms op TV natuurlijk. Misschien is het dan een idee om de Familie - Horror wel op 5 december te laten starten, maar een week langer te laten lopen, tot 1 januari dus. 31 december om 12 uur stoppen lijkt mij dan het beste, zodat de avond de tussenstand niet meer geplaatst hoeft te worden. In dat geval is een pauze niet nodig, zoals sommigen wel graag zouden zien, en heeft iedereen de tijd om zijn/haar films te kijken alsmede te registreren. De decembermaand is toch eigenlijk wel een familiemaand, dus ik heb er dan persoonlijk geen moeite mee om eenmalig een challenge iets langer te laten duren.
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
Ik ben persoonlijk wel voor een kerstpauze, aangezien ik dan weinig tijd heb voor films en al helemaal weinig tijd om, als ik al wat zie, er dan ook nog iets over te plaatsen op MM. Maar goed, ik snap ook dat dat voor anderen wellicht anders ligt en als men liever doorgaat, ook geen probleem. Dan hebben jullie de desbetreffende challenge nog wat minder van mij te duchten. 
joolstein
-
- 10835 messages
- 8922 votes
#1. THX 1138 (1971) - Sciencefiction / Drama - 86/88 minuten - FTV - 24-10-16
2 punten
45 tot 119 minuten: 1 punt
FTV - 1 punt
352 stemmen - 0 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1582.300.jpg
De eerste film van George Lucas. De film is vrij experimenteel met veel wit en vreemde scenes. We zien een dystopisch toekomstbeeld waar een totalitair systeem iedereen in de gaten houd en waar iedereen op een bijna religieuze wijze wordt opgeroepen vooral niet af te wijken van de massa en productief te zijn voor de maatschappij. Iedereen is ook aan de pillen en het is niet toegestaan om die niet in te nemen. Visueel is het erg sfeervol en mooi futuristisch in beeld gebracht maar door het veelvuldig herhalen van veel codes en nummers wordt er veel vaart uit de film gehaald. Daarnaast zijn er ook veel conversaties die totaal onzinnige zijn. Grappig was dat er ergens de naam Wookie werd genoemd. Het verhaal is interessant, maar is minder interessant dan bv. 1984. Waarschijnlijk was dit een aangepaste versie omdat de Lucas het origineel niet omloop meer brengt. Dus over de special effects kan ik weinig zeggen. Geslaagd debuut en bijzonder om te zien.
joolstein
-
- 10835 messages
- 8922 votes
#2. Westworld (1973) - Sciencefiction / Actie - 88 minuten - RW - 24-10-16
2+1= 3 punten
FTV - 0 punt
443 stemmen - 0 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1204.300.jpg
Achteraf had ik deze film toch al gezien maar nog geen punten gegeven. En ach, deze film nogmaals kijken is zeker niet verkeerd. Gewoonweg een heerlijk film. De special effects zijn dan wel gedateerd het concept is nog steeds erg sterk. Het thema heeft natuurlijk ook veel weg van Michael Crichtons andere pretpark thema Jurassic Park. Qua verhaal vind ik dit persoonlijk wat leuker. Maar Crichton is geen Spielberg en dat merk je. Yul Brynner speelt de belangrijkste robot en doet dit fantastisch. Vooral ook leuk omdat er door HBO nu ook een serie van gemaakt is Westworld - TvMeter.nl is deze film nu toch ook wel weer actueel.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
3. Gernika (2016) - Oorlog - 110 min. (1p) - FTV (1p) - 15 st. (0p) - 24 okt. - 2 punten (totaal: 11 punten)https://lakatarsisdelcinespanyol.files.wordpress.com/2016/08/gernika-still.jpgMatige goedkoop uitziende oorlogsfilm die het waargebeurde bombardement op de bevolking van Gernika tijdens de Spaanse burgeroorlog geen recht doet. Met zo'n werkelijkheid is het doodzonde wanneer de makers van deze film (met een budget van 6 miljoen euro) kiezen voor matte CGI-explosies, slappe effecten, en een verhaal waarin de liefde tussen een journalist en een medewerkster van het censuurbureau centraal gaat staan, dan doe je toch iets niet goed. Het lijkt wel alsof ze het script van een of ander romantisch drama hebben gepakt en met Gernika als achtergrond daar een film van hebben gemaakt. Hoewel ik uitkeek naar deze film wist ik dat Koldo Serra geen al te goede regisseur is, en ook de scriptschrijvers hebben het zichzelf niet al te moeilijk gemaakt. Als film oogt het enigszins amateuristisch, een soort van debuut van een net afgestudeerde middelmatige student van de filmacademie, dit geldt eerlijk gezegd ook wel voor de meeste acteurs. De goedkope Hollywoodstijl, het verhaal en de matige dialogen spraken me niet aan waardoor het een lange zit werd waarvan het einde al bekend is. 1,5*. Een uitgebreide recensie heb ik bij de film geplaatst.
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
It Came from Outer Space (1953) - FTV - 81 minuten - <250 stemmen - 3 punten - 24/10/2016 (totaal 2 films, 6 punten)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/11000/11939.300.jpg
Ik had even wat luchtigers nodig nadat All Quiet on the Western Front me goed in m'n maag had gestompt. It Came From Outer Space voldeed. Het is een aardige, charmante jaren '50 science fiction film van een redelijk gemiddeld niveau. De effecten zijn nogal matig, het verhaal is vrij standaard (aliens die als Body Snatchers mensen kunnen impersoneren en vloeiend Engels kunnen praten landen op aarde - paar mensen die dit wel weten worden niet geloofd tot het bijna te laat is), maar het ziet er prima uit, het acteerwerk kan er prima mee door (zeker voor dit genre) en het kijkt gewoon lekker weg. Typisch jaren '50 SF sfeertje ook, met ook nog een beetje spanning. Laat ik het op 3.0* houden.
joolstein
-
- 10835 messages
- 8922 votes
#3. Futureworld (1976) - Thriller / Sciencefiction - 104 minuten - FTV - 24-10-16
3+3= 6 punten
FTV - 1 punt
67 stemmen - 1 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/7000/7972.300.jpg
Zoals er ook van Jurassic Park vervolgen kwamen is ervan Westworld ook een vervolg gekomen. Toch was deze film vermakelijker dan Jurassic 2. Het had zelfs net zo goed kunnen zijn als Westworld. Waren het niet dat ze erg over de schreef gingen met de rare droombeelden. In die droombeelden verschijnt dan wel Yul Brynner maar voegen niets toe aan de film. Sterker ze verprutsen een groot gedeelte van de film. Verder was het zeer genieten. Ditmaal zaten er in het verhaal meer thriller aspecten. Natuurlijk was, zoals je in een deel 2 mag verwachten als in een overtreffende trap. Maar er zaten ook wat leuke nieuwe dingen erin. Een ander manco was het ietwat voorspelbare einde. Enfin als tweede deel deed hij het zeker niet slecht.
joolstein
-
- 10835 messages
- 8922 votes
#4. Stalker (1979) Сталкер- Mystery / Sciencefiction - 163 minuten - FTV - 24-10-16
6+3= 9 punten
120 tot 179 minuten: 2 punt
FTV - 1 punt
972 stemmen - 0 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4282.300.jpg
Bizarre en bijzondere film. Het woord stalker is in deze context meer een gids die twee mannen de weg wijst in 'De Zone' naar een mysterieuze kamer waar hun wensen worden vervuld. We zien heel veel mooie cinematografische beelden. Soms bijna betoverend zo mooi. Daarnaast zijn de filosofische dialogen van de drie mannen wel erg loodzwaar. Waarschijnlijk ook met veel verwijzingen naar het Russische regime van die tijd. Al weet ik daar te weinig van. Toch is deze film heel bijzonder. Er hangt een machtige atmosfeer en zijn er onnoemelijk vele beelden die zelfs anno 2016 nog ongeëvenaard zijn. Helaas kwam de film minder goed aan doordat ik flink moest worstelen door al die dialogen en soms het ene dialoog nog niet had verwerkt of we waren er al drie verder. Zwaar maar oh zo mooi.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
#3 Oorlog - Das Boot (1981) - 209 min - 250+ stemmen - FTV - 24-10-2016 - 4 punten (10 totaal)
http://www.returnofkings.com/wp-content/uploads/2014/11/boot4.jpg
De Andere Kant van de Oorlog
Toen ik gister Lifeboat zag, ergerde ik me er een beetje aan dat Duitsers als onbetrouwbare bedriegers werden afgeschilderd. Die film ging over een passagiersschip dat door een U-boot tot zinken werd gebracht. Das Boot verteld het verhaal van de Duitse militairen op een U-boot en laat - zoals de Nederlandse titel van de film al aangeeft - de andere kant van de Oorlog zien.
Ik had eerder al een stukje gezien van de bioscoopversie, die was echter Engels nagesynchroniseerd dus dat heb ik geen 5 minuten volgehouden. Ten gelegenheid van de SF/Oorlog-Challenge heb ik nu de drie-en-een-half uur durende Directer's Cut restauratie gekeken (in het Duits uiteraard) en die was nog steeds geen seconde te lang. Bij een herziening ga ik zeker de 293 minuten durende Uncut-versie opzoeken.
Jürgen Prochnow - die na het succes van Das Boot in films als The Keep, Dune en The English Patient zou gaan spelen - zet hier op meesterlijke wijze de U-boot kapitein neer. Hij blaft zijn bevelen, laat de boot zo diep gaan dat de bouten eruit vliegen, maar is alles behalve harteloos. Herbert Grönemeyer speelt de hoofdpersoon, een correspondent op wiens boek de film is gebaseerd. We zien hoe hij zich van gladgeschoren Ariër tot een echte zeeman ontwikkeld. Door het geluid van de motors moest de film zonder geluid worden opgenomen, de Duitse versie is echter zo goed nagesynchroniseerd dat ik daar helemaal niets van heb gemerkt.
Das Boot is briljant opgenomen en heeft een aantal geniale shots, bijvoorbeeld als een camera iemand volgt die door de boot heen rent (zonder steady-cam gefilmd!). Binnen in de boot heeft de film een erg claustrofobische sfeer, om dit te bereiken heeft Petersen de acteurs gedurende de hele opname in de krappe boot gehouden. De film is volledig chronologisch opgenomen, zodat het allemaal nog realistischer overkomt. De beelden van de boot die de zonsondergang tegemoet vaart waren ook schitterend. Omdat er geen u-boten van het type dat ze in de film hebben gebruikt zijn overgebleven, moest er speciaal voor de film een duikboot gebouwd worden. Dezelfde fabriek die in de oorlog de U-booten heeft gemaakt, maakte voor de film een replica en een aantal modellen. De duikboot werd dat zelfde jaar ook in Raiders of the Lost Ark gebruikt. De special effects met schaalmodellen waren ook briljant gedaan en zien er vandaag de dag nog steeds uitstekend uit.
Klaus Doldinger maakt een schitterende soundtrack voor de film. Aan de ene kant een prachtige avontuurlijke melodie en andere kant synthesizermuziek die typerend is voor de jaren '80.
In Das Boot worden de soldaten van de Duitse marine afgebeeld als mensen. SSérs waren bepaald geen levertjes maar de mannen van de Wehrmacht en de marine waren ook maar soldaten en dat realiseert men zich te weinig. De winnaar schrijft geschiedenis, maar dat betekend niet dat iedereen aan de kant van de verliezer perse kwaadaardig is. De mariniers in Das Boot zijn geen Nazi's maar in de eerste plaats gewoon zeelui die proberen hun opdracht te volbrengen. De film is zo meeslepend en avontuurlijk dat je jezelf er op een gegeven moment zelfs op betrapt dat je voor de Duitsers aan het juichen bent. We horen altijd veel over 'de vervloekte Duitse U-booten' die de Engelse schepen lieten zinken, maar dat de mensen op de U-boot ook hun leven riskeerde vergeet men vaak. Het einde symboliseert de zinloosheid en onrechtvaardigheid van de oorlog mooi.
De Duitse producenten waren in het begin bang dat de film in het buitenland veel weerstand op zou roepen. Niets was echter minder waar, de film kreeg een staande ovatie en werd voor maar liefs 6 Oscars genomineerd. En dat is volledig terecht want Das Boot is een echt meesterwerk. Een van de allerbeste oorlogsfilms ooit, zo niet, de beste. De film heeft een heel originele invalshoek, ijzersterk drama en humaniseert de vijand, tegelijk is de film ook erg avontuurlijk, spannend en meeslepend. Om nog niet te spreken van de geweldige effecten een cinematografie.
Aanrader.
scorsese
-
- 13165 messages
- 11078 votes
Star trek into darkness - 132 min - rw - 2 punten.
Uitstekende film waarin één man de oorlog verklaart aan Starfleet. Een geslaagd tweede deel uit de nieuwe Star Trek reeks, en zelfs iets beter dan zijn voorganger. Simpelweg een goed verhaal, veel actie en spanning en een vleugje humor om de mix af te maken. Vermakelijk van begin tot eind en een leuke wisselwerking tussen Kirk en Spock.
Totaal: 2 punten.
Gang_Star
-
- 6837 messages
- 3401 votes
#2 The Beast of War (1988) Oorlog - 25-10-2016
111min: 1 punt
220 stemmen: 1 punt
Totaal The Beast of War: 3 punten
Deze oorlogsfilm over een Russische tankeenheid in Afghanistan opent meer dan prima. Bikkelhard en rauw wanneer de Russen een dorp in Afghanistan overnemen. In het rond vliegende kogels, een tank die de boel kapot knalt, het gebruik van een vlammenwerper, een rpg en een man die door een tank wordt overreden . Gedreven door wraak gaat de lokale bevolking achter de Russen aan. Het begin van een achtervolging dat met de nodige actiescènes en spanning voorbij dendert. Met de nodige mooie shots van de omgeving biedt deze oorlogsfilm prima vermaak.
Totaal 7 punten
scorsese
-
- 13165 messages
- 11078 votes
The courageous heart of Ire... - 95 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.
Matige film over een Poolse maatschappelijk werkster die het leven van veel kinderen wist te redden tijdens de tweede wereldoorlog. Ondanks of wellicht vanwege het waargebeurde verhaal een clichématige oorlogsfilm die zich afspeelt in het getto. Eentje in de categorie: allemaal al eens eerder en beter gezien. Een nipte 2.5 sterren.
Totaal: 5 punten.
Gang_Star
-
- 6837 messages
- 3401 votes
#3 Angel of the Skies (2013) Oorlog - 25-10-2016
103min: 1 punt
25 stemmen: 1 punt
Totaal Angel of the Skies: 3 punten
Ik had vooraf verwacht dat deze oorlogsfilm zich vrijwel de gehele film zou afspelen in de lucht. Een idee als bijvoorbeeld de film Flyboys. Maar er zat toch hierbij een groot verschil doordat de bemanning het luchtruim moet verlaten en te voet verder gaat. De scenes in de lucht vond ik in het begin een beetje matig eruit zien en later in de film ontpopt het verhaal zich tot een verder veelal standaardfilm in het genre dat mede door gebrek aan spanning niet kan overtuigen.
Totaal 10 punten
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
4# Escape from New York (1981)|Sciencefiction| 99 minuten |>250 stemmen| 25 oktober '16 | FTW | 2 punten | 7 totaal
http://pixel.nymag.com/imgs/daily/vulture/2015/10/12/12-escape-from-new-york.w1200.h630.jpg
Mijn eerste John Carpenter film is zeer goed bevallen. Van sciencefiction met monsters en dergelijke ben ik geen groot fan maar dit soort sciencefiction kan ik wel waarderen. Van spanning moet de film het niet hebben, het kon me eigenlijk niet erg interesseren of Snake de president op tijd terug zou krijgen aangezien je dit wel kunt verwachten. Het sterke punt van de film is de aankleding. Het is goed gelukt om de acteurs allemaal excentriek te maken zonder hierin over de top te gaan en de beelden van de stad s'nachts zagen er mooi uit.
Kurt Rusell zet de rol van Snake erg sterk neer en ook leuk om Lee van Cleef zo vlak na de western challenge alweer tegen te komen.
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
Woland, ik heb een jaar of vier, vijf terug de remake uit '79 een keer gezien. Was destijds niet enorm onder de indruk, maar denk dat dat eerder aan de remake lag dan aan het verhaal. Dat is immers sterk, en erg indrukwekkend. Je recensie heeft me benieuwd gemaakt naar het origineel
Kan me ook vinden in de wijze waarop je het lot van die jonge gasten beschrijft, helaas (en tragisch genoeg) ging het niet alleen in de film zo...
joolstein
-
- 10835 messages
- 8922 votes
#5. Logan's Run (1976) - Sciencefiction / Actie - 119 minuten - FTV - 25-10-16
9+3= 12 punten
FTV - 1 punt
209 stemmen - 1 punt
https://www.moviemeter.nl/images/cover/2000/2779.300.jpg
Erg fijne seventies film. Qua sfeer en pulp-achtige stijl lijkt het een beetje op Planet of the Apes. We maken kennis met een dystopische wereld waar iedereen die de leeftijd van dertig jaar heeft gehaald moet mee doen met de Carrousel. Michael York speelt een Sandman die belast is met het opsporen en vernietigen van mensen die dit willen ontduiken. Er worden heerlijke sympathieke maquettes getoond en van die echte '70 jaren kleurtjes. De kleren uit die tijd van dames vallen sowieso wel op. Altijd vrij luchtig en kort. Na iets meer dan een uur zien ook nog de wereld buiten de koepels. Helaas zijn niet alle special FX de tand des tijds heelhuids doorgekomen. Fantastische film die volgens mij alleen maar in de seventies kon worden gemaakt en bedacht.
John Milton
-
- 24225 messages
- 13388 votes
#1. Aelita (1924) - sci-fi (113 min) - FTV - 20 stemmen – 3 punten - 24 oktober 2016 (totaal: 1 film, 3 punten).
1 punt speelduur, 1 punt FTV, 1punt <250 stemmen
http://stuffpoint.com/science-fiction/image/243253-science-fiction-aelita-poster.jpg
Een sci-fi film uit de jaren '20, dat was snel gekozen. Helemaal aangezien ik Metropolis al meermaals heb gezien (laatst nog in Eye met 8 cello's, fantastisch). Het verhaal laat zich snel vertellen: "Los bouwt een schip om naar Mars te vliegen omdat hij verliefd is op de regentes, Aelita, die hij in zijn droom heeft ontmoet. In werkelijkheid is hij getrouwd met Natacha die vluchtelingen verzorgt."
Yakov Protazanovs Aelita stond al even op de lijst, en ik was erg benieuwd naar de designs en hoe ze Mars verbeeldden in de jaren '20, met o.a. het constructivisme, futurisme en Duits expressionisme niet ver bij hen vandaan. Lot of -ismes.
Die sets zijn dan ook geweldig, maar eigenlijk wil je liever Mars zien dan Moskou. En dat is jammer, want het grootste gedeelte van de film speelt zich beneden af. Naar het einde toe wordt Aelita fascinerender, en de met de hand eronder gezette score van Phillip Glass (onder de kopie die ik zag) werkte uitstekend. Geen must-see als die andere grote naam uit de jaren '20 wellicht, maar voor liefhebbers van de stille film zeker een kijkje waard.
3,5*
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
#1. Aelita (1924) - sci-fi (113 min) - FTV - 20 stemmen – 3 punten - 24 oktober 2016 (totaal: 1 film, 3 punten).
1 punt speelduur, 1 punt FTV, 1punt <250 stemmen
(afbeelding)
Een sci-fi film uit de jaren '20, dat was snel gekozen. Helemaal aangezien ik Metropolis al meermaals heb gezien (laatst nog in Eye met 8 cello's, fantastisch). Het verhaal laat zich snel vertellen: "Los bouwt een schip om naar Mars te vliegen omdat hij verliefd is op de regentes, Aelita, die hij in zijn droom heeft ontmoet. In werkelijkheid is hij getrouwd met Natacha die vluchtelingen verzorgt."
Yakov Protazanovs Aelita stond al even op de lijst, en ik was erg benieuwd naar de designs en hoe ze Mars verbeeldden in de jaren '20, met o.a. het constructivisme, futurisme en Duits expressionisme niet ver bij hen vandaan. Lot of -ismes.
Die sets zijn dan ook geweldig, maar eigenlijk wil je liever Mars zien dan Moskou. En dat is jammer, want het grootste gedeelte van de film speelt zich beneden af. Naar het einde toe wordt Aelita fascinerender, en de met de hand eronder gezette score van Phillip Glass (onder de kopie die ik zag) werkte uitstekend. Geen must-see als die andere grote naam uit de jaren '20 wellicht, maar voor liefhebbers van de stille film zeker een kijkje waard.
3,5*
Dat roept een glimlachje op, een bolsjewistische propagandafilm over de rode planeet 
Er ging even iets mis hier trouwens, hoop niet dat je twee of drie meldingen krijgt.
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
01. I Am Legend (2007) Sciencefiction - 2 punten (101 minuten/FTV/5032 stemmen) - Totaal: 2
https://static01.nyt.com/images/2007/12/13/movies/13legend-600.jpg
Geloof het of niet, maar één van de populairste films van de afgelopen tien jaar heb ik nu pas voor het eerst in zijn volledigheid gezien. Eigenlijk omdat ik er helemaal niets van verwachtte. Iets te veel Will Smith-films gezien die tegenvielen, denk ik. Maar I Am Legend is eigenlijk alles wat ik van een moderne blockbuster verwacht: vlot, spannend, mooi gemaakt en een goed verhaal. Jammer alleen van het potsierlijke laatste half uur (alles vanaf het moment dat Anna en Ethan hun entreee maken). Anders had ik een mooi hoog cijfer kunnen uitdelen. Nu 'slechts' 3,5*