- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Genre/Thema Challenge
Genre/Thema Challenge
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
De tweede challenge is Western-Thriller. Dit betekent dat enkel films met de tag western of thriller op imdb en/of MovieMeter kunnen worden geregistreerd.
De challenge zal beginnen op 3 oktober 0.00 en eindigt op 23 oktober 2016 18:00u, dit om de eindstand van de challenge te kunnen opstellen en de winnaar de combinatie voor challenge 4 te laten bepalen.
Deze keer zal ik zelf de punten bijhouden voor de eindstand. Ik zal dus extra goed letten op die van Flat Eric 
Uiteraard begint iedereen weer bij 0.
Nogmaals de aanvullingen:
* Enkel miniseries die op MovieMeter staan kunnen worden geregistreerd
* Films die niet op MovieMeter staan maar wel op imdb kunnen worden geregistreerd, maar dan kan je geen extra punt verdienen voor minder dan 250 stemmen
Miszmi
-
- 3240 messages
- 598 votes
Toevallig dat ik zonder die laatste film net onder je kom te staan Miszmi 
Thanks voor het bijhouden en plaatsen van de scores
Hahahaha dat zag ik ook inderdaad, vond het daarom ook lastig om die laatste niet mee te tellen, maar goed, ook ik moet me aan de regels houden. Anders krijg ik straf van Alex 
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Bedankt voor de organiseren van de challenge. Ik kijk wel of ik een film meepik in de volgende challenge. Nu staan er wel een heleboel films op beide watchlisten en aangezien thriller vaak voorkomt, kan ik zelfs met een kleine focusverandering (en weinig extra moeite of veranderingen op de planning) weer een mooi aantal films bekijken. We zien wel.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Westerns:
Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford, The
Per un Pugno di Dollari
Per Qualche Dollaro in Più
Buono, il Brutto, il Cattivo, Il
C'era una Volta il West
Thriller:
We Need to Talk about Kevin (ook in Tipchallenge)
The Lovely Bones (ook in Tipchallenge)
Verder is thriller zodanig veelzijdig dat ik het ook niet zal plannen, en puur van mijn zelfgemaakte (urgent) watchlisten of "need to watch from 2016" zal pikken. Ik denk dat ik nu D'Ardennen ga opleggen 
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
1. D'Ardennen (2015) - FTW - 90+- min - 2 ptn
IJzersterk.
Hoedje af voor deze regisseur. Deze mag zich direct gaan aansluiten bij de beste Belgische films ooit gemaakt van mijn part. Mooie soundtrack, heerlijke lekker grauwe sfeer, realistisch ogend, goed camerawerk en best goede acteerprestaties. Zo heb ik ze wel graag. Zeker die cinematografie vond ik met momenten erg mooi. Apart en er wordt goed gebruik gemaakt van de locaties om een zo ruw, grijs, somber mogelijk sfeer te creëren. En Kevin Janssens zie ik wel graag bezig in zo een rol. Ook Louwyck, Perceval, Van Den Begin en Veerle Baetens doen het niet slecht. Ik werd op het einde ook wel verrast door die "kleine twist" waar ik blijkbaar geen rekening mee hield.
Zo mogen ze meer gemaakt worden.
U96
-
- 731 messages
- 762 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/2000/2088.jpg
Alias (2002) – Thriller – 100min – 226stemmen – FTV – 3okt.2016 – 3punten
thriller van Jan Verheyen, spannende tot met momenten heel spannende thriller, twee vriendinnen zijn toevallig getuige van een vrouw die van enkele verdiepen hoog op de stoep te pletter valt, dit alles gefilmd te hebben brengt hun in een lastige situatie, de acteerprestaties zijn behoorlijk goed, vooral die van de sarcastische moeder (gespeeld door Hild Van Mieghem) en de psygopatische zoon (gespeeld door Geert Hunaerts), de verhaallijn is wel niks vernieuwend maar toch spannend met enkele goeie horror/slasher elementen wat een vermakelijk kijkstukje opleverd, voor mij een goeie 4*.
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
Serra Pelada (2013)| Western | 120 minuten | 3 oktober '16 | FTV| <250 stemmen | 4 punten | 4 subtotaal 38 totaal
http://www.sopacultural.com/wp-content/uploads/2013/09/Serra-Pelada-II.jpg
Western is een genre wat ik werkelijk nooit kijk, inclusief deze heb ik nu op vijf westerns gestemd. Deze challenge is dus een mooie uitdaging om iets van dit genre te ontdekken. Er staan er een aantal westerns op de watchlist die ik zeker wil kijken maar verder zal ik het waarschijnlijk voornamelijk bij thrillers houden.
Deze eerste western voor mij deze challenge riep bij mij meteen de vraag op wat het genre nou exact inhoud? Deze film speelt zich namelijk niet in het wilde westen af en cowboys en indianen zijn ver te zoeken. Een echt duidelijke beschrijving kan ik niet vinden.
Het leuke aan deze film is de locatie, een goudmijn in het Amazone gebied is nou niet bepaald een veelvoorkomende setting. Naast het mooi visuele effect zorgt dit onderwerp ook voor een interessant stukje geschiedenis door de film heen. Dit is echter niet waar de aandacht op gevestigd is, de film volgt de gehele tijd twee vrienden die samen in Serra Pelada op zoek gaan naar goud. Dit verhaal wordt mooi in elkaar gezet en spannend gehouden doordat het werken in zo'n goudmijn mensen erg doet veranderen. Positief verrast, zonde dat er niet meer van deze regisseur op Netflix staat.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik was enigszins verrast dat Alias niet meer dan 250 stemmen heeft, maar ik verwarde deze dan ook met een andere Belgische thriller die ik evenmin heb gezien, met name Loft. Horror, thriller van eigen bodem ik blijf er veel te kritisch tegenover. Het heeft wellicht te maken met het feit de kweekvijver aan acteurs veel kleiner is tov grote landen dat ik het al snel beu ben om steeds weer dezelfde gezichten terug te zien. Ik ken al niet veel van Vlaamse film. En van Waalse films daar weet ik al helemaal niets van. Bestaat het wel Belgische film?
Night's Watch er zijn genoeg westernfans hier om je op de vraag van wat is western te kunnen antwoorden en ik heb ze bij het begin ook allemaal getagd (althans diegene die aan de western KO van wibro hebben meegedaan). Buiten chevy93 geen reactie van westernfans gezien dus misschien moeten ze nog eens wat extra worden gepusht hier?
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
Night's Watch er zijn genoeg westernfans hier om je op de vraag van wat is western te kunnen antwoorden en ik heb ze bij het begin ook allemaal getagd (althans diegene die aan de western KO van wibro hebben meegedaan). Buiten chevy93 geen reactie van westernfans gezien dus misschien moeten ze nog eens wat extra worden gepusht hier?
Ik wacht geduldig af 
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
* Discussies over de films en de genres die aan bod komen alsook aanbevelingen worden gewaardeerd
In het kader van de aanbevelingen, hierbij mijn top 3 westerns. Ik ben geen westernkijker maar kan de meer recente werken over het algemeen wel waarderen, meer dan de bekende oude klassieke westerns:
Met 4,0*:
Unforgiven (1992)
True Grit (2010)
Ox-Bow Incident, The (1943)
Met 3,5*:
3:10 to Yuma (2007)
Keeping Room, The (2014)
Meek's Cutoff (2010) (=contemplatief)
En een floplijst (1,5*):
Cowboys & Aliens (2011)
Wild Wild West (1999)
Hateful Eight, The (2015)
En qua typische thrillers (ruim 500 gezien) zijn dit mijn aanbevelingen:
Captain Phillips (2013)
Argo (2012)
Arlington Road (1999)
Bourne Identity, The (2002)
Lucky Number Slevin (2006)
Next Three Days, The (2010)
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Ik heb ongeveer de helft gezien van de lijst met mystery-comedy die ik gemaakt had. Ik was er op een gegeven moment toch wat klaar mee, en ben weer andere films gaan kijken. Heb nog wel wat dingen gezien die kwalificeerden (onder andere Riget I), maar ben er niet meer aan toe gekomen om ze te loggen. Njah, dan kom je nét buiten de top 5. Het is je gegund arno74 
Máár: er zijn wel weer wat komedies bekeken, en dat is iets dat ik anders niet snel doe. Niets te klagen dus, want daar ging het om!
Voor de nieuwe combinatie thriller-western heb ik een nieuwe lijst op ICM gemaakt, klaar om geplunderd te worden door onscrupuleuze sneakthieves als Woland:
MovieMeter Genre Combination Challenge 2016: Thriller-Western
Ik heb een aantal fijne films kunnen vinden van filmmakers als o.a. Dovzhenko, Hitchcock, Melville, Almodovar, Lynch, Peckinpah, Ang Lee en Kelly Reichardt. Net zoals bij de vorige combinatie heb ik uit ieder decennium vanaf de jaren '30 één film uit beide genres gekozen. In de lijst zie je eerst alle thrillers van de jaren '30 tot nu, en vervolgens alle westerns.
Mijn kijktips voor anderen (chronologisch), uit wat ik reeds heb gezien:
- My Darling Clementine (1946)
- The Magnificent Seven (1960)
- Per un Pugno di Dollari (1964)
- Per Qualche Dollaro in Più (1965)
- Il Buono, il Brutto, il Cattivo (1966) 5* !!!
- C'era una Volta il West (1968) 5* !!!
- Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969)
- The Three Burials of Melquiades Estrada (2005)
- The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007)
De eerste voor deze challenge zit er trouwens gelijk op, een kortje in ware alexspyforever-stijl (maar dan zónder blote dames) :
1. Sumka Dipkuryera (1927) - Thriller (50 min) - FTV - geen stemmen – 3 punten - 3 oktober 2016 (totaal: 1 film, subtotaal 3 punten, eindtotaal gehele challenge 44 punten)
1 punt speelduur, 1 punt aantal stemmen, 1 punt FTV
https://pic.afisha.mail.ru/share/event/791016/?20130801142616.1
Mijn derde Dovzhenko, na Zemlya (1930) en Aerograd (1935), en wederom niet onaangenaam. Het verhaal is zoals bij wel meer Russische film uit deze periode niet direct iets dat de Nederlandse kijker anno 2016 naar de strot grijpt, al is de thematiek enigszins tijdloos. Met name de propagandistische, politieke elementen willen nog wel eens amuseren, wanneer je deze niet voor lief neemt. Zo ziet de stervende diplomaat voor hij zijn diplomatic pouch aan de spoorwegmedewerker toevertrouwt, nog even Lenin in een visioen, waarna hij 'tevreden' de pijp aan maarten geeft.
De film draait vervolgens om het in veilige handen krijgen van dit pakketje, met hulp van sympathisanten uit de arbeidersklasse. Tsja, het hoort er een klein beetje bij, en er valt genoeg bij Dovzhenko te halen wanneer je daar voorbij wil kijken. Innovatief camerawerk en effectieve montage bijvoorbeeld. Spannend werd het niet echt voor me, maar als onderdeel van de Sovjet filmgeschiedenis, was het een prima uurtje.
3,5*
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Nog wat westerntips voor wie inspiratie zoekt (de Leones laat ik even buiten beschouwing):
- The Assassination Of Jesse James By The Coward Robert Ford
- Dances With Wolves
- The Searchers
- Unforgiven
- The Wild Bunch
- 3:10 To Yuma
- Day Of Anger
- Keoma
- Ride The High Country
joolstein
-
- 10831 messages
- 8916 votes
#01. The Magnificent Seven (1960) - Western - 128 minuten - FTV - 03-10-16
0+3 = 3 punten
120 tot 179 minuten: 2 punten
FTV - 1 punt
697 stemmen - 0 punt
https://qph.ec.quoracdn.net/main-qimg-2e9e3c11bcb6187e0b15b5c5cff54bea-c?convert_to_webp=true
Nu de remake rondwaart in de bios wilde ik toch eerst het origineel bekijken. De film is gebaseerd op Shichinin no Samurai (1954). Een film die als een absoluut meesterwerk te boek staat. (niet gezien)
In de hoofdrol zien we de opvallende en kale Yul Brinner als Chris Een pracht verschijning! De andere leden van de Magnificent Seven zijn: Eli Wallach, Robert Vaughn, Charles Bronson, James Coburn en Steve McQueen. Stuk voor stuk goede koppen en prima acteurs. Het verhaal zelf is vrij simpel maar effectief. Een Mexicaans stadje heeft hulp nodig en huurt daarvoor dus revolverhelden in. Het is dan ook door de uitstraling van de acteurs dat deze film zo goed is. Verder is er dan ook nog de prima Western-sfeer waarbij ook de bijzondere setting in Mexico bijdraagt. De film neemt de tijd om de zeven cowboys voor te stellen en de actiescènes zijn pas laat in de film te zien. Dit is een pluspunt en ook al is hierdoor de tijdsduur langer, het verveeld niet. Steve McQueen als Vin Tanner viel extra op doordat hij fantastische en humoristische uitspraken deed.Bijvoorbeeld met de tekst: "Dat doet me denken aan die man die van tien hoog naar beneden viel, halverwege zei die: tot nu toe valt het allemaal nog mee." Echt heerlijk! Wat me wel opviel is dat er in de film geen beauty aanwezig was. The Magnificent Seven (1960)
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
John Milton wil je daarmee zeggen dat ik bewust korte filmpjes kies met weinig stemmen om op snelle manier en makkelijke manier punten te scoren 
Geloof me vrij redelijk wat films waren moeilijk uit te zitten ondanks een korte speelduur en aardig wat bloot. Het blijft toch belangrijk dat er wat meer gebeurt dan nietszeggende of repetititieve actie, uitgerekte scènes om aan een bepaalde duur te komen. Dat ik het zo goed heb gedaan is denk ik vooral aan een goede voorbereiding te wijten en ook volharding. Nu ben ik het ondertussen wel gewoon om crap te verwerken 
Moest het geen combinatie van 2 genres zijn ik vrees dat ik dan helemaal niet zou meedoen aan western en actie.
En deze tactiek werkt toch maar 1 keer, want ik ga nu niet meer mogen kiezen. Ik was niet verplicht om joolstein te verslaan, maar dat ik dat toch heb gedaan vind ik dat ik dat keuzerecht toch wel verdiend heb. Ok ik ik zal maar niet teveel opscheppen want ik ga in sommige challenges wellicht hard op mijn doos krijgen. 
En beste Jeroen ik meen dat jij zei dat het je niet uitmaakte of de challenge 3 of 4 weken zou duren, maar bij jou zie ik toch een patroon dat de toevoegingen na 2 weken flink afnemen 
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
Schellebelle 1919 (2011)| Western | 101 minuten | 3 oktober '16 | FTV| <250 stemmen | 3 punten | 7 subtotaal 41 totaal
http://sliekerfilm.nl/files/schellenbellen-660x380.png
Volgens mij heeft deze film weinig met het western genre te maken. Schellebelle 1919 staat echter al een eeuwigheid op mijn netflix lijstje dus dit leek me een goed moment om deze eens te zien.
Ik had me echter beter eerst kunnen 'verdiepen' in de film. In plaats van het grauwe drama wat ik had verwacht is dit meer een 'spannende' familiefilm. Ik heb niets tegen familiefilms, maar als je wat anders verwacht is het wel even omschakelen. Het voelt allemaal erg luchtig en simpel aan maar richting het einde doet de film wel wat die hoort te doen, je staat als kijker ineens volledig achter de hoofdpersonen en hoopt dat zij winnen van 'de kwade tegenstander'. Google leerde mij zojuist dat deze film een project van de inwoners van Schellebelle is, dat maakt een film als dit wel extra leuk. De film is totaal niet wat ik er van verwachte, maar een degelijke film is het zeker.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Schellebelle 1919 (2011)| Western | 101 minuten | 3 oktober '16 | FTV| <250 stemmen | 3 punten | 7 subtotaal 41 totaal
heb deze op DVD en was niet makkelijk te vinden. Goede film en zou het eerder een drama noemen, western zou ik het ook niet noemen. Nu goed als het dat label krijgt telt ie wel degelijk.
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
Ben niet zo'n liefhebber van westerns; deze vond ik wel goed - en ik zie 'm ergens bij de tips staan:
LuukRamaker
-
- 2020 messages
- 925 votes
Door een western(serie) was mijn aandacht wat verschoven (bij deze challenge vandaan) maar inmiddels heb ik het vijfde seizoen van Longmire er op zitten en doe ik graag weer een poging om hier wat puntjes te scoren. Qua genre zie ik dat alvast wel aardig lukken.. 
Mijn tiplijst voor wat de westerns betreft: The Good, the Better and the Best of the Wild West
joolstein
-
- 10831 messages
- 8916 votes
#02. Guns of the Magnificent Seven (1969) - Western - 105 minuten - FTV - 03-10-16
3+3 = 6 punten
45 tot 119 minuten: 1 punten
FTV - 1 punt
37 stemmen - 1 punt
http://www.impawards.com/1969/posters/guns_of_the_magnificent_seven_ver2.jpg
Ik dacht dat dit het tweede deel uit de Magnificent Seven reeks was. Echter was het de derde. Dit keer viel George Kennedy de eer ten dele om Chris te spelen. En afgezien van zijn karakteristieke kop viel dit me tegen. De rest van de zeven waren dit keer ook niet zo heel indrukwekkend. Het bleef allemaal maar vlak. Aangezien dit een vervolg is de gehele film maar zeker de climax aan het eind in de overtreffende trap. Verder zat er wel nog spanning in de film. Waardoor de film nipt een voldoende haalt. Guns of the Magnificent Seven (1969)
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
1. Mad Max: Fury Road (2015) - Thriller (IMDb) - 120 min. (=2p) - FTV (=1p) - >250 st. - 03/10/16 - 3 puntenhttp://www.correcamara.com.mx/uploads/media/imagenes_noticias/madmax-fury-road-brides-hardy-720x462.jpgLastig om een sticker op te plakken, volgens IMDb is dit o.a. een thriller en daarom bekeek ik het, vanwege de challenge, maar zover zou ik niet willen gaan, elders wordt het ook een futuristische western genoemd. Wat het wel is is een actiefilm met veel explosies en zonder script. Van de originele Mad Max was ik niet onder de indruk (2*) dus hier had ik weinig verwachtingen bij, kon alleen maar meevallen dacht ik, maar zo erg had ik het ook weer niet verwacht. Er wordt zichtbaar slecht geacteerd, als er gevochten wordt is het zelfs lachwekkend, met dat niveau snap ik niet dat deze film genomineerd werd, ook al was het vanwege andere 'kwaliteiten'. Fury Road is een film geworden met veel actie, ontploffingen en vooral heel veel onzin die buiten dat niets te bieden heeft, het gaat kortom nergens over. Het pakte me totaal niet, o.a. omdat ik zowat elke minuut erop gewezen werd hoe slecht dit is, zijn het niet de kitscherige designs dan waren het wel het slechte acteerwerk of de 'dialogen' wat mij uit de film haalde. De film heeft geen emotie, geen spanning, geen basis en geen richting, het is twee uur lang staren naar onzinnige achtervolgingen door de woestijn met onzinnige gebeurtenissen en explosies, zo zwaar over de top dat ik het onder kitsch schaar. De still toont nog een redelijk 'normaal' en bekijkbaar deel van de film, het stuk over de 'bruiden'. Niks voor mij. 1*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#1. Audition (1999) - Ôdishon (1999) - 115 minuten - 677 stemmen - FTV - 3 oktober 2016 - 2 punten
Na een eerste uur vroeg ik me af of ik niet de verkeerde film zat te kijken, want van thriller laat staan horror was niet veel te merken. Nu goed Japanse films ze hebben de neiging om een lange en trage opbouw te hebben om dan pas los te barsten. Hoewel van losbarsten is eigenlijk ook weinig sprake. Goed de eindscènes zijn wel erg ongemakkelijk (en gaan ook weer tergend traag door) om naar te kijken, maar vond het toch niet meteen een beloning om de film uit te kijken. Als er al een boodschap in zat, is die me toch grotendeels ontgaan. Volgens mij had dit ook veel korter gekund. Filmtechnisch zoals de meeste Aziatische cinema erg goed, maar het kan me allemaal maar weinig boeien of raken.
Het zal nu wel weer een paar jaar duren voor ik nog eens een Japanse film opzet.
Dat is fijn LuukRamaker en misschien kan je even je westernmaatjes wakker schudden, jij zal ze beter kennen dan ik 
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
Nou nou John Milton, moet dat weer zo vijandig? Je zou je vereerd moeten voelen dat ik af en toe wat inspiratie uit je lijstjes put
. Maar in dit geval had ik al uren daarvoor een eigen watchlist in elkaar gezet: Hierrr. En ik ga gelijk maar beginnen.
scorsese
-
- 13165 messages
- 11077 votes
Hwanghae - 157 min - ftv - <250 stemmen - 4 punten.
Redelijke film over een man die een deal maakt om iemand te vermoorden om zo van zijn gokschuld af te komen. Een prima opgebouwde eerste helft. De tweede helft wordt opeens een stuk onnodig ingewikkelder. Een aantal spannende, ruige en brute actiescènes (waarbij het politie-optreden vaak wel wat lachwekkend is). Met gemak 3.0 sterren.
Totaal: 4 punten.
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
Joe Kidd (1972)| Western | 88 minuten | 3 oktober '16 | FTV| <250 stemmen | 3 punten | 10 subtotaal 44 totaal
http://www.grittv.com/wp-content/uploads/2014/12/Joe-Kidd_grit.jpg
Dit leek mij wel een goede 'echte' western om mee te beginnen. Geen klassieker en een gunstige speelduur. Een prima film om kennis te maken met de sfeer in het wilde westen.
Deze kennismaking is mij goed bevallen, ik heb me prima vermaakt met Joe Kidd. De sfeer die de grote open vlaktes, de bergen en de minimalistische dorpjes met zich meebrengen is best vermakelijk. Daar komen de vuurgevechten en typische karakters nog bij. Verder viel de muziek mij in positief opzicht op en blijf ik dat geluid als er geschoten wordt fantastisch vinden. Clint Eastwood is echter wel degene die de film echt de moeite waard maakt, wat een geweldige acteur. Ik zal dan ook vast een klassieker uitkiezen waarin hij een rol speelt.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
Ik ga jou ook blij maken arno74 want ik kies bij challenge 3 de combo
Science-fiction en oorlog.
Nu hoef ik m'n lijstje van ellenlange dramafilms i.i.g. niet tegelijk met vier schoolvakken weg te werken 
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
#8 - Ma Femme... S'appelle Maurice (2002) - Komedie - 102 min - FVT - min 250 stemmen (7) - 02/10/2016 - 3 punten (totaal: 24)
Tweede Franse komedie op twee dagen tijd; tweede ontgoocheling.
Grappig wordt het nergens (nooit, nergens !), en de personages worden met het soort overacting ten tonele gezet dat me alleen geschikt lijkt voor een film in de stijl van Bassie en Adriaan.
En daar weet ik verder echt niks aan toe te voegen...
1,5*
Er is toch niks mis met Bassie en Adriaan, hoop ik? 
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
1. Mad Max: Fury Road (2015) - Thriller (IMDb) - 120 min. (=2p) - FTV (=1p) - >250 st. - 03/10/16 - 3 punten(afbeelding)Lastig om een sticker op te plakken, volgens IMDb is dit o.a. een thriller en daarom bekeek ik het, vanwege de challenge, maar zover zou ik niet willen gaan, elders wordt het ook een futuristische western genoemd. Wat het wel is is een actiefilm met veel explosies en zonder script. Van de originele Mad Max was ik niet onder de indruk (2*) dus hier had ik weinig verwachtingen bij, kon alleen maar meevallen dacht ik, maar zo erg had ik het ook weer niet verwacht. Er wordt zichtbaar slecht geacteerd, als er gevochten wordt is het zelfs lachwekkend, met dat niveau snap ik niet dat deze film genomineerd werd, ook al was het vanwege andere 'kwaliteiten'. Fury Road is een film geworden met veel actie, ontploffingen en vooral heel veel onzin die buiten dat niets te bieden heeft, het gaat kortom nergens over. Het pakte me totaal niet, o.a. omdat ik zowat elke minuut erop gewezen werd hoe slecht dit is, zijn het niet de kitscherige designs dan waren het wel het slechte acteerwerk of de 'dialogen' wat mij uit de film haalde. De film heeft geen emotie, geen spanning, geen basis en geen richting, het is twee uur lang staren naar onzinnige achtervolgingen door de woestijn met onzinnige gebeurtenissen en explosies, zo zwaar over de top dat ik het onder kitsch schaar. De still toont nog een redelijk 'normaal' en bekijkbaar deel van de film, het stuk over de 'bruiden'. Niks voor mij. 1*
Eindelijk een mogelijk aanknopingspunt waarom ik deze nog nooit heb opgezet...
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
Zelf ga ik deze challenge i.i.g. gebruiken om de eerste twee van Leone's Dollar-trilogy te bekijken. Het kan natuurlijk niet dat ik Il Buono in 'n top 10 heb staan, maar haar voorgangers nog nooit zag.
Qua thrillers heb ik veel opties, dus dat zie ik wel. Gros zal toch ook bestaan uit enkele biosfilms met dat label (Nerve, Deepwater Horizon, Don't Breathe, The Girl on the Train)
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#2. Tormented (1960) - 75 minuten - 13 stemmen - FTV - 3 oktober 2016 - 3 punten (Totaal: 5 punten)
http://horrornews.net/wp-content/uploads/2010/09/Tormented-photo-8.jpg
Voor een film die niet over een groot budget lijkt te beschikken, wordt wel het maximum uitgehaald. De film is een goede combinatie van thriller en het bovennatuurlijke. Voor dat laatste wordt er gebruik gemaakt van enkele simpele doch geslaagde effecten. Verder is er ook een sterke rol weggelegd voor Susan Gordon die de kleine Sandy vertolkte. Veel kindacteurs gaan overdrijven, maar zij leek heel naturel over te komen. Leuk om te zien dat ze hierna ook in redelijk wat films had meegedaan. Ook de rol van de blinde dame was een leuke toevoeging, maar hadden ze misschien iets meer mee mogen doen. Uiteindelijk zou ze geen sleutelrol spelen in het geheel. De 3 laatste scènes zijn ook erg sterk. Verrassend goed ondanks het belachelijk laag gemiddelde op imdb, maar dat heb ik wel vaker voor.
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
Bad Day at Black Rock (1955) - FTV - <250 stemmen - 81 minuten - 3 punten - 03/10/16 (totaal 1 film, 3 punten)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/2000/2658.300.jpg
Macreedy (een prima Spencer Tracy) komt in de loop van '45 aan in het woestijngehucht Black Rock, op zoek naar een man van Japanse afkomst die in de buurt schijnt te wonen. Maar hij wordt niet bepaald met open armen ontvangen - sterker nog, er wordt hem op subtiele en voornamelijk minder subtiele wijzes duidelijk gemaakt dat hij niet welkom is, ook al voordat het duidelijk is waar hij om komt. Actie is er niet veel, maar een vijandige, broeierige sfeer is er des te meer, en dat roept ook vragen op. Vanwaar de vijandigheid en de grove ongastvrijheid van de dorpelingen? Wat moet Macreedy met de Japanse farmer Komoko, en wat is er met de beste man aan de hand? Waar eindigt de escalatie? En wie is Macreedy uberhaupt?
Dit alles leidt tot een film die ik behoorlijk kan waarderen. Ik ben meer van de sfeervolle, atypische slowburners qua westerns (Ox-bow Incident, Assassination of Jesse James...) dan de cowboy-en-indianen-schietfilms of typische good guys vs bad guys (I'm looking at you, Magnificent Seven), om het maar even simplistisch te formuleren. Qua acteerwerk en cinematografie valt het ook niks tegen hier. Hoe dan ook, langzaamaan lossen de vragen zich op en wordt het verhaal duidelijk, waarna de film zich klaarmaakt voor een finale waarin Macreedy steun krijgt van een aantal dorpelingen, die beseffen dat Macreedy aan de goede kant staat en genoeg wroeging krijgen om het op te nemen tegen de hoofdverantwoordelijken van de moord op Komoko.Het einde is misschien wat meer een standaard showdown, maar alsnog heb ik me goed vermaakt met Bad Day at Black Rock. 4.0*