• 178.091 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.093 actors
  • 9.372.468 votes
Profile

Genre/Thema Challenge

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

12. Haunt (2013) - Mystery (IMDb) - 86 min. - FTV - 48 st. - 29 september 2016 - 3 punten (totaal: 31 punten)http://diaboliquemagazine.com/wp-content/uploads/2014/02/diabolique-haunt-ifc-midnight-movie-review.jpg

Heel veel mysterie is er niet, en wat er is laat zich raden, maar het staat bij IMDb als genre, dus... Deze film is een redelijke dertien-in-een-dozijn haunted house-horror, het verhaal is al veel vaker verteld, en voor de scares wordt gebruik gemaakt van korte flashes en het zo irritante op momenten vol opengooien van het volume. Qua script is er zoals zovaak tegenwoordig niet al te serieus werk van gemaakt: een gezin trekt een huis in waar ze weten dat het spookte en waar bijna alle leden van het vorige gezin zijn omgekomen, met een radio die ze daar vinden gaan ze met de doden communiceren, en wanneer het gaat spoken doen ze er heel lachwekkend over. In deze film gaat het dus niet zozeer om het script maar om de (geslaagde) sfeer en de (cliché) scares. De voiceover aan het begin en het einde bevordert de filmbeleving helaas niet. Standaardhorror, maar wel dusdanig kort dat het niet gaat vervelen. Het creature-design (still) is wel geslaagd. 2*

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

Adams Æbler (2005) - FTV - 94 minuten, 1270 stemmen - 2 punten - 30/09/2016 (totaal 9 films, 24 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/30000/30518.300.jpg

Een film die over het algemeen erg goed wordt ontvangen, maar ik vond hem toch een beetje middelmatig. Uitstekend acteerwerk van m.n. Thomsen en Mikkelsen, dat wel, en het keek wel redelijk pijnloos weg, maar qua verhaal kon het niet echt beklijven. Ik denk niet dat het echt een spoiler is om te zeggen dat de film draait om een (luchtig verfilmde) strijd tussen goed en kwaad, tussen God en Satan, tussen geweld en de andere wang toekeren. De film gebruikt hier vooral een hoop typetjes voor (de agressieve en uiteindelijk tot bekering komende neonazi Thomsen, de nog agressievere Khalid, vermoeiende dikzak, en de priester zelf natuurlijk), maar dat maakt de film nogal voorspelbaar. En mede door de typetjes komt de humor ook maar zelden over, wat me enigszins verbaast, aangezien ik over het algemeen zowel zwarte humor als droge, Scandinavische humor goed trek. Maar zwart is dit eigenlijk nauwelijks te noemen. Misschien is het een kwestie van te hoge verwachtingen, maar het viel me toch allemaal wat tegen; gelukkig konden het acteerwerk en de mooie visuele aspecten van de film m'n aandacht er nog enigszins anderhalf uur bijhouden. Ik houd het op 2.5*.

scorsese

• 13165 messages
  • 11076 votes

Blue velvet - 120 min - 2 punten.

Uitstekende film over een jongeman die een oor in het gras vindt en er probeert achter te komen wat er gebeurd is. Een origineel plot met een aantal eigenzinnige momenten à la David Lynch (wat bij mij niet altijd werkt, maar hier wel). Een mysterieuze sfeer en stijlvol in beeld gebracht. Van de cast valt vooral de intense rol van Dennis Hopper op.

Totaal: 64 punten.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

#9 Mystery - Marnie (1964) - 130 min - 477 stemmen - FTV - 29-9-2016 - 3 punten (23 totaal)
https://the.hitchcock.zone/files/gallery/org/5582.jpg
Marnie is een van de laatste films van Alfred Hitchcock en vormt het einde van de meest succesvolle periode in zijn carrière. De film flopte niet, maar leed wel onder negatieve reviews. Na The Birds heeft Hitchcock nooit meer een groot commercieel succes kunnen maken.

Marnie is kleptomaan, ze reist van stad naar stad en zoekt werk bij grote bedrijven, om vervolgens de kas leeg te roven en een andere identiteit aan te nemen. Als ze bij Rutland & Co solliciteert herkend de eigenaar van het bedrijf haar van toen ze werkte voor een zakenrelatie. Als ze eenmaal de diefstal heeft gepleegd confronteert hij haar...

Er gaan veel verhalen de ronde over hoe de samenwerking tussen Tippi Hedren en Hitchcock verliep tijdens de productie van Marnie. Het is in ieder geval zeker dat de twee grote ruzie kregen en nooit meer met elkaar wilde samenwerken. Toch vind Hedren Marnie wel haar beste rol en ze speelt dan ook zeker niet slecht. Met name later in de film weet ze het overtuigend te brengen. Sean Connery deed het ook wel goed, al was zijn rol verder niet heel erg bijzonder. Ik kan me voorstellen dat men destijds meer van hem had verwacht, zijn charisma komt in ieder geval wel goed over.

Het duurt even voordat de film opgang kwam, maar zoals we van Hitchcock wel kunnen verwachten, weet de film de aandacht prima vast te houden. Echt seks zit niet in de film, maar voor 1964 maakt Hitchcock het al aardig bond. Zo krijgen we een verkrachting voorgeschoteld en in de flash-back scène ook prostitutie. De manier waarop het jeugdtrauma in de film naar voren komt doet me heel erg denken aan de films van Dario Argento, waar de moordenaar eigenlijk altijd een jeugdtrauma heeft. Ik durf met enige zekerheid te zeggen dat Argento destijds Marnie heeft gezien en dat de film hem heeft geïnspireerd voor Profondo Rosso.

De film is weer mooi geschoten en er zaten een aantal gave close-ups in. Het straatje in Baltimore was ook een schitterend set-stuk en de scènes op paard waren sterk in beeld gebracht. De laatste keer dat Bernard Herrmann met Hitchcock samenwerkte. Nadat Hitchcock zijn score voor Torn Curtain weigerde is Hermann voor bekende Hitchcock-fans zoals Brian De Palma muziek gaan maken.

Hitchcock maakt in de film meerdere verwijzingen naar Edgar Allan Poe. Marnie's achternaam is Edgar en alle locaties die in de film zijn genoemd zijn woonplaatsen van de 19e eeuwse schrijver. Het thema over psychologisch trauma is ook typisch Poe. In een interview heeft Hitchcock ooit gezegd dat de verhalen van Poe hem hebben geïnspireerd voor zijn Suspense-films.

Hitchcock heeft een cameo als iemand die uit een hotelkamer komt aan het begin van de film. De relatie tussen de hoofdpersoon en haar moeder is typerend voor Hitchcock en ook de Freudiaanse-motieven zie je vaak in zijn werk terug.

Marnie is mischien niet een van Hitchcock's beste films, maar ook zeker geen slechte. De film heeft een prima uitgangspunt en is weer mooi in beeld gebracht. Heel spannend wordt de film nergens, maar boeiend blijft het wel.

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

#28. Rebecca (1940) - Mystery / Romantiek - 130 minuten - FTV - 27-09-16

85+3 = 88 punten

120 tot 179 minuten: 2 punten

FTV - 1 punt

597 stemmen - 0 punt

https://www.moviemeter.nl/images/cover/3000/3092.300.jpg

Alweer een prachtige film van Hitchcock. Zijn eerste in Amerika en mijn vierde. Joan Fontaine speelt haar rol als de nieuwe mrs. Winter zeer overtuigend. Je voelt/ziet hoe ongemakkelijk de situaties voor haar zijn. En hoe verder de film vordert ziet je ook haar groeien naar een zelfbewuste vrouw. Laurence Olivier speelde verder goed al vond ik hem soms naar Fontaine toe erg nors. En dan was er nog de huishoudster Mrs. Danvers (Judith Anderson) wat een engerd, maar wel zeer goed gespeeld. Visueel is het wederom een lust voor het oog. Hitchcock toont ons een waar visueel spektakel met veel prachtige lichtvallen in al die verschillende kamers in het landgoed Manderley. Vakmanschap en een goed plot maken deze meer dan twee uur duurde film tot een aangenaam vertoeven.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

13. Tenshi no Tamago (1985) - Mystery (IMDb) - 71 min. - FTV - 222 st. - 30/09/16 - 3 punten (tot: 34 punten) http://oi68.tinypic.com/30sesua.jpgOndanks de hoge waarderingen en de korte speelduur kwam ik bij eerdere pogingen niet verder dan de eerste 10 minuten, de challenge was het duwtje in de rug dat ik nodig had om door te zetten. Inmiddels dus afgekeken en dit is toch zeker geen volmaakte film. Wellicht dat de hoge waardering komt door de naam van de regisseur. De animatie is zeer eenvoudig en duister qua stijl, op zich is dat niet erg maar het 'verhaal', een soort van fabel, is ondanks de korte duur niet vooruit te branden en liet me ook na het vele klokkijken teleurgesteld achter. Het is een animatie dat weinig toegankelijk, karig, sloom, abstract en dromerig is. Tegen de tijd dat het was afgelopen interesseerde het me al lang niet meer wat er nou in dat ei zat, als regisseur doe je dan toch iets niet goed als op den duur het publiek de interesse verliest. Oshii liet duidelijk ziet dat ie wat in z'n mars had, de stijl toont ook schoonheid en kunstzinnigheid, maar een verhaal vertellen gaat hem nog niet zo goed af waardoor het op momenten tergend traag verloopt. 2*

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

Ik zie mooie Hitchcock-recensies voorbij komen. Voer voor de toekomst, ik ga tijdens de horror-periode eerst voor mijn eerste kijkbeurt van Psycho (ja, echt waar). Een van de belangrijkste classics die ik nog nooit zag (Goodfellas is een goede tweede).

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

https://timbouwhuis.nl/wp-content/uploads/2016/09/truman-2.jpg

Filmtitel, jaartal: The Truman Show (1998)
Speelduur: 103 min.
Genre: Drama/komedie
Eigen score/beoordeling: 4,5*
Hoeveelste film binnen de challenge: 11e
Datum van kijken: 27-9
Aantal punten: 2 (ftv)
Totaal aantal Punten: 27

Recensie:

We accept the reality of the world with which we are presented

Hoe zou het zijn om de enige onwetende te zijn in een onechte, gemaakte wereld? Om bekeken te worden zonder dat je weet dat je bekeken wordt, om onbekend te zijn met het feit dat jouw werkelijkheid volledig gemanipuleerd is?

The Truman Show (1998) is zo’n film die op zichzelf al sterk en vermakelijk is, maar je ook doet nadenken over de diepere betekenis. Het narratief is als volgt samen te vatten: Truman Burbank (een zeer sterke Jim Carrey) is zonder dat hij het weet de hoofdrolspeler in een realitysoap die 24-7 per dag op de Amerikaanse televisie wordt uitgezonden. Burbank is geboren op een gigantische set, afgesloten door een gigantische Under the Dome-achtige koepel nabij Hollywood. Alle mensen op de set zijn acteurs, niets is echt. Maar Burbank is dat wel. Hij wordt verliefd, verlangt ernaar de wereld te ontdekken en is net als ieder mens op zoek naar een stukje zingeving. En dat botst op den duur, want waar Truman op zoek is naar de wereld buiten, doen de programmamakers juist hun uiterste best hem binnen te houden….

Het scenario van deze film vond ik ronduit briljant, en ook de uitwerking is zeer geslaagd te noemen. Waar een andere acteur wellicht tekort was geschoten, draagt Jim Carrey de hoofdrol met veel charisma, waarbij de ene na de andere scene een glimlach op mijn gezicht tevoorschijn toverde. Ook de bijrollen zijn keurig verzorgd, met Ed Harris als een absolute uitblinker (Harris speelt de regisseur van de Truman Show). De setting is ook uitstekend, Seahaven Island is een prachtige, rustgevende plaats, geloofwaardig als een plek waar je niet weg hoeft, maar wel weg moét om iets van de wereld te ontdekken. Een laatste (zeer) eervolle vermelding is voor de prachtige muziek, die door heel de film heen een dragende factor is, en op sleutelmomenten al helemaal cruciaal blijkt.

Ik begon er al mee; The Truman Show zet je aan het denken, en is daardoor niet alleen een komische noot of een sterke dramafilm. De implicit meaning die de meeste indruk op mij maakte, zat verpakt in de laatste zinnen van de film. Die zinnen vormen niet alleen een leuke, droge afsluiter, maar bevatten indirect ook een flinke dosis kritiek op de Amerikaanse consumptiemaatschappij. Twee weinig intelligent overkomende bewakers hebben zojuist de ontknoping van the Truman Show gezien, een show die een man maar liefst dertig jaar in volledige onwetendheid had gehouden. De dialoog tussen de bewakers na dit moment spreekt boekdelen:

‘What else is on’?
‘Yeah, let’s see what else is on’.
‘Where is the Tv guide?’

Met andere woorden, de massaconsument is alleen uit op amusement. Op welke manier dit amusement gegarandeerd of gerechtvaardigd wordt, is van ondergeschikt of van geen belang.

Origineel, scherpzinnig en ja, het spijt me, uiterst vermakelijk.

4,5*

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

https://res.cloudinary.com/jpress/image/fetch/ar_3:2,c_fill,f_auto/https://www.wow247.co.uk/wp-content/uploads/2016/03/fargo-620x413.jpg

Filmtitel, jaartal: Fargo (1996)

Speelduur: 98 min.

Genre: Misdaad.komedie

Eigen score/beoordeling: 3,5*

Hoeveelste film binnen de challenge: 12e

Datum van kijken: 28-9

Totaal aantal Punten: 29

Recensie:

Vrij degelijke film over een kidnapping die volledig uit de hand loopt. De luchtige sfeer en vlotte verloop doen Fargo goed, want het plot is redelijk dunnetjes en het acteerwerk van types als Marge Gunderson (Frances McDormand) is mij hier en daar te karikaturaal. Een Peter Stormare daarentegen vond ik weer erg sterk.

Erg enthousiast was ik over de prachtige settings en enkele daaraan gelieerde shots; een misdaadfilm in de sneeuw doet het al snel goed bij mij (deed me een beetje denken aan Deadfall (2012).) Het is echter niet genoeg om hierin het meesterwerk van de Coen Brothers te zien dat velen in Fargo herkennen. Daarvoor was deze film me uiteindelijk toch te rechttoe-rechtaan. Dit is m'n vijfde Coen als ik het goed heb, en ik vond No Country for Old Men dan toch al een stuk beter.

3,5*

P.s. screen is 'n favoriete shot uit de film

scorsese

• 13165 messages
  • 11076 votes

American pie presents band ... - 87 min - ftv - 2 punten.

Matige film over een jongen die voor straf naar een muzikaal zomerkamp wordt gestuurd. Afgezien van een kleine rol van Eugene Levy heeft deze vierde American Pie film een geheel nieuwe cast. En daarin schuilt deels het probleem (Tad Hilgenbrinck kopieert Seann William Scott, maar is hem niet). Bovendien komen de personages minder goed uit de verf. De puberale humor is nog wel redelijk vermakelijk voor een kleine 2.5 sterren.

Totaal: 66 punten.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

http://imoviequotes.com/wp-content/uploads/2015/02/5-Citizen-Kane-500x270.jpg

Filmtitel, jaartal: Citizen Kane (1941)
Speelduur: 119 min.
Genre: Drama/Mystery
Eigen score/beoordeling: 2,5*
Hoeveelste film binnen de challenge: 13e
Datum van kijken: 29/30-9
Totaal aantal Punten: 31
Recensie:

Binnen sommige kringen en toplijsten staat Citizen Kane bekend als één van de beste films ooit gemaakt. Achter die mening zou ik me niet snel scharen, want ik zag vooral een werk dat me op geen enkel moment echt wist te boeien.

Het moet gezegd, Citizen Kane kent een sterke narratieve opbouw, en de gebruikte filmtechnieken verdienen, zeker voor die tijd, het nodige respect. Maar de acteurs (en zelfs Welles zelf) maakten (te) weinig indruk op me, en het verhaal vond ik uiteindelijk niet zo heel erg de moeite (los van het historische beeld dat tussen de regels door geschetst wordt). Hierdoor gaat de film soms wat slepen qua tijdsduur en werd het lastiger er met mijn aandacht echt bij te blijven.

Blij verrast was ik wel door de laatste pakweg tien minuten, als symboliek en betekenis mooi samenkomen. Met het laatste shot is de cirkel mooi rond.

2,5*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

#29. La Pretora (1976) - 98 minuten - 2 stemmen - FTV - 30 september 2016 - 3 punten (Totaal: 87 punten)

http://66.media.tumblr.com/0283122f29275214cdd06f885a5abafe/tumblr_mk7s1sB04Z1s9swhbo1_500.gif

De enkele komedies die ik van Fulci heb gezien vond ik niet om over naar huis te schrijven, dus veel hoop had ik niet bij deze. toch wilde ik deze toch een keer gezien hebben zeker met een mooie vrouw als Edwige Fenech in de hoofdrol, een dubbelrol zal achteraf blijken. Ja, Fenech heeft geen problemen om zich menig maal geheel of gedeeltelijk bloot te geven. De humor is simplistisch en soms ook voorspelbaar, maar het is eigenlijk allemaal erg vermakelijk. Ok, het werd misschien wat langdradig naar het einde toe, maar ik heb me zeker niet verveeld. Fulci kan dus toch een leuke comedy maken.

scorsese

• 13165 messages
  • 11076 votes

We bought a zoo - 124 min - ftv - 3 punten.

Goeie film over een man met twee kinderen wiens vrouw is gestorven en besluit een nieuwe start te maken. Deze prima feelgood-familiefilm is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Hier en daar wellicht wat te dik aangezet, maar zeker wel onderhoudend. Een mooie soundtrack en een fijne cast waarbij de schattige Maggie Elizabeth Jones de scenes weet te stelen. Met gemak 3.5 sterren.

Totaal: 69 punten.

Gh8st

• 668 messages
  • 2008 votes

#16 Young Frankenstein (1974) - Komedie - 108 minuten - 422 stemmen - FTV – 30 september 2016 – 2 punten – Tussenstand: 37 punten

http://i.imgur.com/um98phA.png

Leuke Parodie op het verhaal van Frankenstein. Ik had eerder deze challenge al The Producers gezien van Mel Brooks met ook Gene Wilder. Deze vind ik dan wel wat leuker. Het schreeuwerige acteerwerk vind ik hier wat beter in passen. De grapjes zijn ondertussen wel wat voorspelbaar misschien, maar over het algemeen vond ik toch leuk om te kijken.

scorsese

• 13165 messages
  • 11076 votes

Beverly Hills cop - 105 min - 1 punt.

Uitstekende film waarin een agent uit Detroit naar Beverly Hills afreist om eigenhandig een moordzaak op te lossen. Een schoolvoorbeeld van een jaren '80 actie-comedie zoals ze niet meer gemaakt worden, met een bijpassende soundtrack. Grappig over de volle lengte en een paar prima actie-scenes (vooral de opening). Eddie Murphy zet hier toch wel zijn leukste rol neer. Na ruim 30 jaar nog zeker vlot genoeg.

Totaal: 70 punten.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

scorsese, stom toeval, maar ik heb deze precies ook gezien gisteravond

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

#10 Mystery - The Ninth Gate (1999) - 133 min - 250+ stemmen - FTV - 30-9-2016 - 3 punten (26 totaal)
http://8weekly.nl/wp-content/uploads/1998/1105-the-ninth-gate-f.jpg
Oude boeken en occultisme heb ik altijd intrigerend gevonden. The Ninth Gate van Roman Polanski sprak mij dan ook meteen aan.

Dean Corso is een autoriteit op het gebied van zeldzame oude boeken. Op een dag krijgt hij de opdracht om de drie overgebleven exemplaren van het Occulte-boek "De 9 Poorten van het Rijk der Schimmen" met elkaar te vergelijken. Als de mensen die hij onderweg bezoekt allemaal op mysterieuze wijze om het leven komen wordt Corso steeds meer duidelijk dat er iets niet in de haak is. En dan wordt hij ook nog gevolgd door een mysterieuze vrouw...

Johnny Depp speelt een sterke hoofdrol als de boeken-detective. Naast hem waren ook Frank Langella en Emmanuelle Seigner goed in hun rol.

De film is gebaseerd op het boek El Club Dumas van Arturo Pérez-Reverte. De film gaat echter niet meer over een club van boekenverzamelaars, maar legt de nadruk nog meer op Satanisme en Occultisme. Als Corso eenmaal het boek in handen heeft wordt de film steeds mysterieuzer en ontstaat er een naargeestige sfeer.

Zoals we van Polanski kunnen verwachten is de hele film mooi opgenomen en is de cinematografie erg sterk. Mooie typisch Franse locaties en oude bibliotheken. Er zitten een aantal erg mooie shots in de film waar op een goede manier gebruik wordt gemaakt van moderne technieken. De schitterende luchten achter het kasteel en het laatste shot van de film bijvoorbeeld. De muziek van Wojciech Kilar (Bram Stoker's Dracula) draagt voor een groot deel bij aan de onheilspellende sfeer van de film.

Op het eerste gezicht is The Ninth Gate mischien een vrij standaard Thriller over Occultisme maar de manier waarop oude geschriften worden gebruikt en de vele symboliek en verwijzingen bewijzen het tegendeel. Aan de film is af te zien dat er echt flink research is gedaan. De meest onbenullige details in de film hebben achterliggende verwijzingen en/of symboliek (Bijvoorbeeld: De rode sport-auto is een Dodge Viper, verwijzend naar gedaante die de duivel in de bijbel aanneemt, een slang/adder). Emmanuelle Seigner's personage verwijst naar de mythologische Lilith, zowel een beschermengel als demon. Alle aspecten van de figuur Lilith komen in de film naar voren. De seks-scène verwijst naar haar rol als succabus. Verder zijn een aantal personages gebaseerd op Tarot-kaarten, Balkan is bijvoorbeeld de Magiër.

The Ninth Gate wist van begin tot einde te boeien en had een heerlijk sfeertje. Een thriller loopt geleidelijk in een bovennatuurlijke fantasy over. Een aanrader voor iemand die een spannende en onderhoudende film over Occultisme zoekt.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

#10 Mystery - To Catch a Thief (1955) - 106 min - 250+ stemmen - FTV - 30-9-2016 - 2 punten (28 totaal)
http://images5.fanpop.com/image/photos/30000000/Cary-Grant-in-To-Catch-a-Thief-cary-grant-30060750-1280-720.jpg
John Robie, voor zijn dagen als verzetsman in de oorlog een berucht diamanten-dief, wordt verdacht van een aantal diamantenvoren in de Rivera. In een poging zijn onschuld te bewijzen gaat hij opzoek naar de echte dief.

Aan het begin verbaasde ik me erover dat twee Fransozen onderling Engels praten, maar het is nu eenmaal Hollywood (bovendien was Robie oorspronkelijk Amerikaan). Cary Grant speelde een prima hoofdrol. Grace Kelly speelt wederom een leuke Blondine en John Williams had ook een goede rol als de verzekeringsman.

Na een aantal keer een teleurstellende restauratie te hebben moeten aanzien, heb ik nu eindelijk weer eens een mooie versie met scherp beeld gevonden. De cinematografie is - zoals altijd bij Hitchcock - weer uitstekend. De nacht-scenes, waar op een clair-obscure-achtige manier wordt belicht en impressionistisch kleurgebruik wordt toegepast, deden me heel erg denken aan de latere films van Mario Bava en dan met name Blood and Black Lace. Of beter gezegd, waarschijnlijk heeft Hitchcock Bava op het idee gebracht voor die prachtige kleuren. In ieder geval prachtig dat shot van de zwarte-kat op een groen verlicht dak. Ook de helikopter-beelden van de achtervolging door het Franse landschap was erg memorabel.

Daarnaast bevat de film ook nog schitterende beelden van de Riviera en zijn de achtergrondprojecties ditmaal veel beter geïntegreerd met de studie-opnames (of er zijn ook veel meer opnames op locatie geweest). Overigens grappig dat de kostuums die gebruikt zijn voor het gekostumeerde bal, beter zijn dan de kostuums die een gemiddeld kostuum-drama toentertijd had. De muziek van Lyn Murray vond ik een stuk minder memorabel als wat Herrmann allemaal voor Hitchcock gemaakt heeft. Maar de muziek werkt wel uitstekend bij de film.

Hitchcock heeft een cameo in de bus naast Cary Grant aan het begin van de film. Typische Hitchcock-kenmerken in deze film zijn de angst om ontdekt te worden (al is het hier meer de vlucht voor de autoriteit) en de relatie tussen Frances en haar moeder. Verder zijn er ook een aantal verwijzingen naar Hitchcock's afkeer tegenover Eieren; een wordt kapot gegooid, een wordt uit een raam gegooid en in een ander wordt een sigaret gedoofd.

De film heet dan wel To Catch a Thief, maar echt gevangen is Robie nergens. Ze hadden daar mischien wat meer mee kunnen doen. Waarschijnlijk verwijst het naar hoe Frances Robies identiteit ontdekt en Robie opzoek is naar de echte dief.

Deze Hitchcock heeft niet veel suspense, maar weet de aandacht van de kijker toch prima vast te houden. Spannend wordt het nergens, maar het verhaal van de ex-diamantenrover met het Romantische sub-plot wist te wel vermaken. Bovendien zag ik het einde niet echt aankomen. Verhaaltechnisch niet heel memorabel, maar visueel weer een sterke film van Alfred Hitchcock.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

baspls visueel overwegend zeer de moeite ja, mooi dus dat je een goede versie hebt kunnen bemachtigen. Ik heb de mazzel gehad dit werkje in de bioscoop te mogen zien

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

http://www.seeing-stars.com/locations/BeverlyHillsCop/StripClub2.jpg

Filmtitel, jaartal: Beverly Hills Cop (1984)

Speelduur: 105 min.

Genre: Actie/komedie

Hoeveelste film binnen de challenge: 14e

Datum van kijken: 30-9

Aantal punten: 2(ftv)

Totaal aantal Punten: 33

Recensie:

Een classic binnen het actie/komedie-genre. Mede door de iconische, aangename eighties soundtrack zal deze film voor velen een nostalgische trip zijn. Zelf had ik dat wat minder. Op zich viel er genoeg te genieten, maar daar staat weer tegenover dat Beverly Hills Cop op narratief vlak echt een niemendalletje is. Daarnaast vond ik Eddie Murphy maar wisselend grappig, waardoor echt geslaagde scenes (denk bijv. aan het opdienen van het eten voor de twee rechercheurs) redelijk spaarzaam waren. Aan het begin van de film lukt dat nog aardig, maar in de laatste fase wordt er teveel gepoogd een enigszins serieuze actiefilm neer te zetten. Maargoed, vermakelijk is het allemaal wel, en ik vind het leuk om deze eens gezien te hebben. 2,5*

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

#28. Mr. & Mrs. Smith (1941) - Komedie / Romantiek - 91 minuten - FTV - 30-09-16

88+3 = 91 punten

45 tot 119 minuten: 1 punt

FTV - 1 punt

80 stemmen - 1 punt

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1763.300.jpg

Een niemendalletje van Hitchcock. Het eerste half uur van de film was nog redelijk vermakelijk. Vooral door het speelse spel van Carole Lombard samen met Robert Montgomery maar zodra Montgomery de deur uit wordt gezet gaat het mis. Er waren zelfs een paar knap irritante scene's en de humor was schaars en braaf. Misschien was deze humor anno 1941 wel leuk, dat kan ik niet zeggen? Nu werkte het in ieder geval minder. Ook mistte ik echte Hitchcock-beelden, zeker als je net voor deze film Rebecca (1940) heb gekeken. Die film staat in schril contrast met dit werkje.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

tbouwh wrote:

baspls visueel overwegend zeer de moeite ja, mooi dus dat je een goede versie hebt kunnen bemachtigen. Ik heb de mazzel gehad dit werkje in de bioscoop te mogen zien

Ja bij Dial M for Murder en Marnie had ik bijvoorbeeld heel erg wazig beeld en zag je blauwe randen bij de projectie-achtergronden. Die Blu-ray restauraties zijn maar wisselvallig, zeker niet altijd een verbetering. Lijkt me erg gaaf om een Hitchcock op het grote scherm te zien

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

http://images.cdn.filmclub.org/film__4105-rush-hour-2--detail.jpg

Filmtitel, jaartal: Rush Hour 2 (2001)

Speelduur: 90 min.

Genre: Actie.komedie

Hoeveelste film binnen de challenge: 15e

Datum van kijken: 30-9/1-10

Totaal aantal Punten: 35

Recensie:

Kolderiek vermaak in de geslaagde buddyformule Chan/Tucker. Zeker in de eerste helft van de film valt er genoeg te lachen. De heren hebben het net zoals in het eerste deel naar hun zin, en dat enthousiasme komt goed over. Het verzacht het feit dat het plot los zand is, en dat de actiescènes wel heel erg op de automatische piloot worden uitgevoerd. Ook enkele bijrollen zijn vrij beroerd ingevuld. Het maakt Rush Hour 2 geen goede film, maar wel een vermakelijk tussendoortje. Ik heb tóch weer zin in deel 3 (over een tijdje). 2,5*

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

Kijklijst Tim Genre Challenge

Kijklijst aangevuld met het oog op de volgende challenges.

Night's Watch

• 1212 messages
  • 1200 votes

Bolt (2008)| komedie | 96 minuten |30 September '16 | FTV| >250 stemmen | 2 punten | 28 totaal

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/G/01/dvd/disney/bolt/Bolt5.jpg

Het begin van de film toen Bolt nog daadwerkelijk als 'acteur' aan het werk was vond ik weinig interessant en ik was al snel bang dat het een matige film zou gaan worden. Als Bolt echter eenmaal in NY terecht komt en terug wil naar Hollywood begint het leuk te worden. Zijn twee maatjes zijn erg geinig en vanaf dat moment zit er ook fantastische humor in de film. Het verhaal is bij vlagen wel erg zoetsappig maar dat is van te voren te verwachten. Al met al veel leuker dan dat ik had verwacht.

Night's Watch

• 1212 messages
  • 1200 votes

Necrofobia (2014)| Mystery | 75 minuten |30 September '16 | FTV| <250 stemmen | 3 punten | 31 totaal

http://fantasticfest-site.s3.amazonaws.com/projects/40561/necrofobia__large.jpg

Ik had me na de horror challenge voorgenomen om eens wat vaker een horror filmpje op te zetten. Dat was voor ook reden om er nu nog één mee te pakken. Horror in combinatie met mystery leek mij namelijk wel interessant, zeker in een Argentijnse productie.

Necrofobia begint vanaf scene één met het onrustig maken van de kijker door de scenes met de vele verschillende en doordringende geluiden. Dit wordt gevolgd door een horrorfilm waardige scene wat later een nachtmerrie bleek te zijn. Zo zat de sfeer er meteen goed in en de film wist deze redelijk strak vast te houden. Heel erg mystery vond ik het echter niet, meer een psychologische thriller/horror.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

alexspyforever tellen jullie extended edities (als die door de speelduur een punt extra opleveren)?

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

14. It (1990) - Mystery - 192 min. (=3p) - FTV (=1p) - >250 st. (=0p) - 30/09/16 - 4 punten (totaal: 38 punten)http://cdn3.thr.com/sites/default/files/imagecache/gallery_landscape_1296x730/2014/10/It_Still.jpgVanwege de lange speelduur keek ik hier tegenop maar dankzij de challenge heb ik het alsnog van mijn kijklijst kunnen wegstrepen. It is een bekende klassieker die volgens mij het succes te danken heeft aan het feit dat het op een breed publiek gericht is (leeftijd v.a. 12 jaar), dat geeft al meteen aan dat "horror" een te groot woord is voor deze film. Het horrorniveau is vergelijkbaar met de film Gremlins, meer vermakelijk dan eng. Een andere reden van het succes is vermoed ik de vele raakvlakken met een film als The Goonies waardoor het een soort van jeugdsentiment kan bezorgen. Voor mij werkte dat niet, deze film is als horror veel te light, de clown is niet eng genoeg, en de jeugdvrienden te cliché. Horrorfilms kiezen vaak voor een kind als creep omdat zoiets onschuldigs dan meteen eng over komt, maar de clown wordt hier helemaal niet onschuldig neergezet, afgezien van zijn uiterlijk. Wat het verder tegen heeft is de veel te lange speelduur die ook nog eens gerekt wordt door veel herhaling. 2,5* van mij. Een remake voor 16+ kan geen kwaad.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

tbouwh wrote:

alexspyforever tellen jullie extended edities (als die door de speelduur een punt extra opleveren)?

Ja als je de speelduur van de extended edition erbij vermeld.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

alexspyforever wrote:

(quote)

Ja als je de speelduur van de extended edition erbij vermeld.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.