- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Genre/Thema Challenge
Genre/Thema Challenge
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
#23. Agatha (1979) - Mystery -105 minuten - FTV - 26-09-16
70+3 = 73 punten
45 tot 119 minuten: 1 punt
FTV - 1 punt
32 stemmen -1 punt
https://www.moviemeter.nl/images/cover/12000/12805.300.jpg
Een film over de 11 dagen dat Agatha Christie (Vanessa Redgrave) verdwenen was. De film berust op waargebeurde feiten maar verder is het vooral fictie. Dit komt ook wel doordat de schrijfster nooit iets heeft vertelt over haar verdwijning. De film doet alsof ze die elf dagen reconstrueert maar in feiten zien we een soort Agatha Christie complot. En niet eens een heel spannend gebeuren ook. Er wordt verder een onschuldige affaire geveinsd met de Amerikaanse journalist Wally Stanton (Dustin Hoffman) Het geheel deed meer aan als een drama/detective tv-film dan een echte film. Het acteerwerk was goed en script aardig ondanks dat veel fictie was. Een feit dat gelukkig wel klopte was dat Agatha Christie al vanaf dag één in de Noord-Engelse stad Harrogate, zat waar ze dan ook haar intrek nam in het hotel Hydro. We zien daar leuke beelden van een kuuroord uit die tijd. Verder is haar toen zevenjarige dochtertje buiten de film gelaten. Echter zien we wel Timothy Dalton als haar man. Agatha (1979)
jOERI
-
- 168 messages
- 852 votes
24/09/2016 Neighbors - FTV - 2stemmen (totaal 7)
Alhoewel ik fan ben van flauwe humor, was dit echt een tegenslag..
De acteerprestaties waren matig, Zac Efron vond ik echt verkeerd gecast.
De moppen kwamen niet echt door en het verhaal was heel lame.
Het bleef constant in hetzelfde hangen.
Ik kan zelfs geen enkele hilarische scene opnoemen.
Ook de eindscene vond ik stom.
Een film om snel te vergeten.
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
Weekend at Bernie's (1989)| komedie | 97 minuten |>250 stemmen| 26 September '16 | FTV | 2 punten | 21 totaal
http://images.static-bluray.com/reviews/9963_4.jpg
Een beetje onsmakelijk ook, dat gesleep met een flatulent lijk. Maar desondanks was het bij vlagen best wel geestig maar ook wel een beetje sneu.
Toen ik vanavond bovenstaand bericht in dit forum zag staan moest ik meteen denken aan een film die ik tegen was gekomen bij de comedy poster KO. Na even zoeken op in mijn watchlist bleek hij hierop te staan en ik besloot hem meteen te kijken vanavond. Dit heeft goed uitgepakt dus dank Eric! 
Het leuke aan deze komedie is dat er geen 'gesproken grappen' in zitten, ik heb slechts één keer moeten lachen om een opmerking. Het geniale van deze film zit hem in de onnozelheid van daadwerkelijk alle personages en de vele 'toevalligheden' van personen/gebeurtenissen. Er valt eigenlijk weinig over te zeggen maar ik heb me geweldig vermaakt met deze film, fantastische humor. Voor de mensen die de film gezien hebben zegt bovenstaand shot waarschijnlijk genoeg, deze laatste scenes zorgde ervoor dat ik hardop lachend de film afsloot en nu nog steeds ontzettend vrolijk deze recensie zit te typen. 
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
http://www.themoviedistrict.com/wp-content/uploads/2013/12/chinatown04A.jpg
Filmtitel, jaartal: Chinatown (1974)
Speelduur: 130 min.
Genre: Mystery/Misdaad/Thriller
Eigen score/beoordeling: 3.5*
Hoeveelste film binnen de challenge: 9e
Datum van kijken: 26-9
Aantal punten: 3 (ftv)
Totaal aantal Punten: 23
Recensie:
In het jaar dat het tweede deel van the Godfather het levenslicht zag, verscheen ook deze fijne classic van de Poolse cineast Roman Polanski. Chinatown is qua sfeer en settings ijzersterk, maar mist op het narratieve vlak de nodige overtuiging.
Het verhaal van de film mag dan zeer degelijk zijn, de uitwerking was weinig verrassend en sommige scènes verliepen te traag. Die traagheid vestigt je oog dan weer op de visuele schoonheden van dit werk, dus saai wordt het nooit. Het maakt echter wel dat mijn score niet zo hoog zal uitvallen als ik van tevoren voorzichtig ingecalculeerd had.
Chinatown deed me op meerdere momenten, maar zeker in het begin, sterk aan een Hitchcock denken. De persoonsverwisseling, de vrouw in nood, en de mannelijke protagonist; bij vlagen was dit net Vertigo in een misdaad-jasje. Dit betekent niet dat de film geen eigen identiteit heeft, daarmee zou ik dit werk van Polanski wel echt tekort doen. Alleen Jack Nicholson zorgt daar al voor, door alle conventies aan zijn laars te lappen en voor geen enkele confrontatie terug te deinzen. Geen gentleman, maar een dominante, assertieve privédetective.
Gedegen vakmanschap, ruime 3,5*
Flat Eric
-
- 6443 messages
- 1026 votes
Het geniale van deze film zit hem in de onnozelheid van daadwerkelijk alle personages en de vele 'toevalligheden' van personen/gebeurtenissen. Er valt eigenlijk weinig over te zeggen maar ik heb me geweldig vermaakt met deze film, fantastische humor.
O ja!
Ik was deze helemaal vergeten. Dit is inderdaad een van de leukere comedy's uit de 80's.
Ik moet hem toch ook maar weer eens herkijken!
Flat Eric
-
- 6443 messages
- 1026 votes
Florence Foster Jenkins(2016) - FTV - 26/9/2016 - komedie - ..punten
Een zeer merkwaardige geschiedenis waar ik nooit eerder van heb gehoord.
Ze zingt zo vals als een kraai maar presteert het toch mooi de Carnegie Hall te vullen. Da's knap. Weinig zelfinzicht, te veel zelfvertrouwen of toch de uitwassen van een ziekte. Who knows.
Mijn verdenking dat Bayfield een golddigger is verdijnt naarmate de film vordert. Ik geloof dat er sprake is van oprechte liefde tussen de twee.
Streep en Grant overtuigden daarbij in hun spel als echtpaar. Leuke film.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
#24. Jack the Ripper (1988) miniserie, 2 delen - Mystery / Drama -182 minuten - FTV - 26-09-16
73+5 = 78 punten
180 tot 239 minuten: 3 punt
FTV - 1 punt
112 stemmen -1 punt
https://www.moviemeter.nl/images/cover/5000/5665.300.jpg
Zeer leuke verfilming over de beruchtste seriemoordenaar van Engeland. Aan het begin van de serie wordt er vermeld dat ze zich baseren op de geheime politierapporten. Of dit waar is weet ik niet. Nu is de echte moordenaar nooit gepakt en er gaan daarom ook verschillende theorieën de ronde. De miniserie speelt voor een gedeelte ook met deze theorieën. Waaronder dan ook de Royal Conspiracy Theory. Waarin de serie dan afwijk is dat er uiteindelijk wel een dader word gevonden. Het mooie is dat het nog niet eens zo gek is bedacht ook. Wat ik wel jammer vond was dat de vermoorde prostituees zelf niet in beeld komen. Een beetje bloed had ik niet verkeerd gevonden! Michael Caine is fantastisch in zijn rol als inspecteur Frederick Abberline. Ook Jane Seymour is te zien in de serie als Emma. En verder zien we een heel legio bekende hoofden die iedereen wel eens ergens in een film of serie heeft gezien. Daarom is het een leuke tachtiger jaren miniserie met een zeer fijn spelende Caine.
Gh8st
-
- 668 messages
- 2008 votes
#14 Eagle vs Shark (2007) - Komedie - 87 minuten - 163 stemmen - FTV – 26 september 2016 – 3 punten – Tussenstand: 33 punten
http://i.imgur.com/cgxxlTU.png
Aangezien What We Do In The Shadows en Hunt For The Wilderpeople van Taika Waititi me goed bevallen waren, eens naar zijn beginwerk gekeken.
Het verhaaltje gaat over Lily, een muurbloempje dat te goed voor de wereld is en interesse heeft in Jarrod, een kneus die enkel aan zichzelf denkt. Beide een beetje aparte figuren op hen eigen manier, wat voor enigszins ongemakkelijke confrontaties leid in beginsel. Als ze samen naar de geboorteplaats van Jarrod reizen, blijkt zijn familie net zo apart te zijn. De film moet het ook vooral van deze aparte personages hebben. Dat zorgt voor de meeste grappige momentjes in deze film, die toch ook een serieuze ondertoon kent. De film is verder niet heel verrassend afgezien van wat leuke stop-motion stukjes die tussendoor worden ingezet. Niet zo goed bevallen als de andere films van Waititi, maar alsnog leuk om een keer gezien te hebben.
scorsese
-
- 13165 messages
- 11076 votes
With honors - 103 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.
Matige film over een student die een deal met een zwerver maakt om zo zijn opstel terug te krijgen. Het begint allemaal prima, maar de vriendschap die ontstaat is nogal voorspelbaar en tegen het einde wordt het zelfs sentimenteel. Joe Pesci is niet alleen goed gecast, maar zet ook een fijne rol neer als de zwerver. Vervelend wordt het niet, maar 3.0 sterren is net te veel.
Totaal: 52 punten.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
http://www.rantlifestyle.com/wp-content/uploads/2014/04/ferris_bueller_on_parade_float3.png
Filmtitel, jaartal: Ferris Bueller’s Day Off (1986)
Speelduur: 103 min.
Genre: Komedie
Eigen score/beoordeling: 2*
Hoeveelste film binnen de challenge: 10e
Datum van kijken: 27-9
Aantal punten: 2 (ftv)
Totaal aantal Punten: 25
Recensie:
Een jaar na The Breakfast Club (1985) komt regisseur John Hughes met het qua verhaal en thematiek vergelijkbare Ferris Bueller’s Day Off. Met de kwaliteit van die tweede film is het helaas toch een stuk minder gesteld. De gelaagde characters van The Breakfast Club zijn in dit werk tenenkrommende karikaturen (met principal Jeffrey Jones als absoluut dieptepunt), en het verhaal is veel minder goed uitgewerkt.
De genreaanduiding van Ferris Bueller’s Day Off is daarnaast komedie, en aangezien de film op weinig momenten echt grappig is, komt het vallen of slagen aan op het geforceerde feelgood-gehalte en op een stukje drama. En daar wringt het vervolgens, want het acteerwerk vond ik gewoon te matig om enig plezier of enige emotie over te brengen. Vooral Matthew Broderick komt tekort, en is zeker in het eerste deel van de film erg irritant. Maar ook Alan Ruck (Cameron Frye) speelt een wat verloren, misplaatst overkomend character dat zijn meerwaarde niet bewijst. Eigenlijk vond ik alleen de guest-appearance van Charlie Sheen erg goed, maar die duurt ook maar een minuutje of drie (interessant trouwens, Platoon kwam in dit jaar ook uit, zou dit een ‘uitje’ zijn geweest na het spelen in die andere, volledig contrasterende setting?).
Leuk concept dus, maar tamelijk slecht uitgewerkt.
2*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#24. Nude Scrapbook (1965) - 64 minuten - 1 stem - FTV - 27 september 2016 - 3 punten (Totaal: 72 punten)
Dit was weer zo een nudie documentaire stijl zoals de films van Bunny Yeager. Hier is de fotograaf een man die blijkbaar verkiest om naamloos te blijven. Dialoog is er niet, de fotograaf zelf praat de photoshoots aan elkaar. Hij vertelt hoe deze verlopen zijn en soms een beetje over de modellen zelf en de business van naaktfotografie. Hij vertelt terloops dat hij voor deze job pasgeboren baby's fotografeerde voor de trotse ouders. Ondanks de mooie modellen werd dit op een saaie manier gebracht vaak in een suffe studio. Er was een onderwaterscène die nog wel leuk was. Voorts werd de film nog aangevuld met drie kortfilmpjes over modellen die les krijgen in het nachtclub dansen, een Franse fotograaf die telkens als hij door de camera kijkt zijn modellen naakt ziet en drie vriendinnen die naakt gaan zonnen op een boot. De kortfilmpjes waren eigenlijk leuker dan de hoofdfilm.
scorsese
-
- 13165 messages
- 11076 votes
Das testament des dr. Mabuse - 122 min - ftv - <250 stemmen - 4 punten.
Goeie film over een gevangene die een aantal aantekeningen maakt die uit blijken te komen. Het duurt nogal lang voordat de vele verschillende verhaallijnen bij elkaar komen, maar het vormt uiteindelijk wel een origineel verhaal. Hetzelfde geldt min of meer voor de montage die soms abrupt en soms inventief is. Ruim 80 jaar later natuurlijk ook interessant als tijdsdocument.
Totaal: 56 punten.
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
#6 - Idioterne (1998) - 112 min - +250 stemmen - 27/09/2016 - FTV - 2 punten (totaal: 18)
Sterk. Heel sterk.
Bij het einde van de film ging ik voor 3,5*; na een paar uren bezinnen ga ik voor 4 en twijfel zelfs aan 4,5*.
Komedie/drama. Ja, er zijn, vooral in de eerste helft van de film, een aantal héél grappige scenes.
Maar eigenlijk is dit gewoon een drama. Een harde realiteit waarin getoond wordt hoe de maatschappij niets of niemand aanvaardt wat/wie niet mainstream is.
De idioten zijn een groep mensen die een (of meerdere) stap(pen) verder willen gaan, die willen testen hoe 'anders' je mag zijn, hoe ver je mag gaan. Die het belang willen tonen van jezelf te zijn, en duidelijk willen maken dat daar niks mis mee is. Dat de wereld veel mooier zou zijn als we allemaal onszelf zouden zijn, en zouden aanvaarden dat iedereen een beetje of helemaal anders is.
Stoffer probeert alle mensen van de groep een stap verder te doen zetten dat wat ze uit zichzelf zouden doen, probeert hen buiten alle grenzen die onze leefwereld ons oplegt te duwen.
En Von Trier wil ons, kijkers, met die grenzen confronteren en aan het denken zetten. En stapt daarbij over wat voor vele kijkers óók al grenzen zijn.
Met humor, met ruwe en bijtende humor, maar meer nog met aangrijpende en pakkende scenes. Karen bij haar familie, ?? (Josephine ?) die door haar vader wordt meegenomen, het zijn beelden die me nog wel even zullen bijblijven...
Schitterend acteerwerk.
En Dogme 95, het is de 5de film die ik zie: heerlijk.
Een en confronterend drama.
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
Familienfieber (2014)| komedie | 74 minuten |<250 stemmen| 27 September '16 | FTV | 3 punten | 24 totaal
https://i.ytimg.com/vi/Q4B9dxX1koo/maxresdefault.jpg
Bij een plot als deze verwacht je spanning en een escalatie tussen beide 'partijen' , een beetje zoals in Carnage (2011). Dit is echter totaal niet het geval en dat is niet erg alleen de film heeft ook niet iets anders te bieden. De relatie tussen de kinderen wordt totaal niet uitgewerkt en is erg simpel en nietszeggend, op de relatie tussen de ouders word wel dieper ingegaan maar is kwalitatief niet veel beter. Daarnaast vond ik het vervelend dat er gedurende de gehele film stukjes 'interview' waren waarvan pas helemaal aan het einde duidelijk werd wat daar de reden van is.
Positiever ben ik over Peter Trabner, wat een leuke acteur is dat. Hij maakte de film een stuk dragelijker en was de enige waar ik om kon lachen. Ook in Liebe Mich! die ik vorige week zag speelde hij prima. Ik zag nog een aantal interessante titels waarin hij speelt staan, in vervolg het aanbod van Duitse komedies op Netflix dus maar goed in de gaten gaan houden.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Niet deze maar de silent versie staat nog op mijn wachtlijst, die zal wellicht volgen wanneer de misdaad challenge komt.
#25. Thar She Blows! (1968) - 84 minuten - 1 stem - FTV - 27 september 2016 - 3 punten (Totaal: 75 punten)
De openingscredits waren in het Frans dus was ik even verontrust dat de film in die taal gesproken ging zijn en ik niet veel er van ging verstaan. Gelukkig was het toch in het Engels. Nu goed het verhaal was niet van die aard dat de dialoog erg belangrijk was. Plot is vrij simpel en heeft wel potentieel met een kapitein die een trauma heeft opgelopen en hem voor zijn leven heeft getekend. Maar het is een erotische film dus de focus ligt op seks en vooral vrouwelijk naakt. Het is niet bijzonder maar toch al aangenamer naar te kijken dan de vorige Friedman productie Notorious Daughter of Fanny Hill. Het einde voelde toch geforceerd aan en de medepassagiers voegden weinig toe aan het geheel.
Er was zelfs een vrij bloedig scène aanwezig, niet zo gek als je weet dat Friedman vaak samenwerkte met godfather of gore HG Lewis.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#26. Paris Erotika (1963) - 80 minuten - 1 stem - FTV - 28 september 2016 - 3 punten (Totaal: 78 punten)
Deze film kan samengevat worden als Amerikaan die naar Parijs gaat voor zaken, maar eigenlijk enkel interesse heeft voor vrouwelijk schoon. Zijn pogingen om een vrouw te versieren mislukken keer op keer en dat is ook niet te verwonderen gezien zijn opdringerigheid. Dat dit enkele grappige situaties moet opleveren is vanzelfsprekend ik vind het eerder flauw. Gelukkig ligt de focus van de film op de strip-tease acts van de diverse nachtclubs die de protagonist bezoekt. Deze zijn een stuk
beter dan die zich op Amerikaanse bodem afspelen. Bovendien zijn er hier ook dames die geen probleem hadden met het tonen van schaamhaar (hetgeen anders tot ergens in 1966 taboe was) dus blijkbaar gold die censuur hier niet. De strippers zijn goed getrainde danseressen, soms acrobatisch, soms erg suggestief in de manier waarop ze bewegen. Zo is er ook een dame die een act heeft met een grote opblaasbare hand, dat was wel apart. Beste bleef de openingsact tijdens de credits van een silhouet van een dame in profiel die sensueel haar kleren uitdeed. Jammer dat alle dames zo slank waren, ik miste toch duidelijk wat meer voloptueuze modellen.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
#25.Swiss Army Man (2016) - Avontuur / Komedie -95 minuten - FTV - 27-09-16
78+2 = 80 punten
FTV - 1 punt
39 stemmen -te jong voor punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/288000/288934.300.jpg
En dan te bedenken dat ik deze film bijna links had laten liggen. Ik had het plot gelezen en het leek mij erg flauw. Maar nu ik hem toch heb gezien blijkt het tegendeel waar! Wat een film! Heerlijk.Vanaf het begin is het een absurde en knettergekke film. Hank (Paul Dano) is gestrand op een onbewoond eiland en net voordat hij zelfmoord wil plegen spoelt er een lichaam (Daniel Radcliffe) aan. Hierna volgt er een bizarre reis en ontstaat er een bijzondere vriendschap tussen hen twee. De film zit vol met humor maar heeft ook zijn tedere momenten. Tijdens die momenten maakt Hank de mooiste creaties uit zwerfafval. Maar de show wordt gestolen door Daniel Radcliffe (Manny). Nu heeft Radcliffe toch al veel bijzondere rollen vervult na zijn HP-reeks. Maar met deze rol overtreft al zijn andere. Supergaaf! En dan is er nog de soundtrack gemaakt door Manchester Orchestra maar voor het grootste gedeelte ingezongen door Radcliffe en Dano zelf. De liedjes zijn onderdeel van de film en laten de film nog meer sprankelen. De film is hilarisch, uniek en zeker een vreemde vogel. Denk aan de tekst van Rivella: een beetje vreemd maar je moet hem wel durven ... euh, zien. Mooi debuut van zoals zich zelf noemen: The Daniels
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
#26.Hyeol-ui Nu: Blood Rain (2005) - Misdaad / Mystery -119 minuten - FTV - 27-09-16
80+3 = 83 punten
FTV - 1 punt
24 stemmen -1 punt
https://www.moviemeter.nl/images/cover/26000/26985.300.jpg
Redelijke Zuid-Koreaanse film. De film komt origineel uit de hoek aangezien er geen material arts te zien zijn. Daarvoor in de plaats is er een zeer spannend moordcomplot. Het speelt zich allemaal af in de 19e eeuw een tijd naar wat blijkt men niet zo heel blij waren met Katholieken. Visueel is het ook sterk met zeer mooi in beeld gebrachte moorden.Vooral de executie in een flashback van Kang.(degene waarom het verhaal draait) En ze deden zelfs aan een autopsie. Toch waren er een paar elementen die ik minder goed vond zo was het soms niet duidelijk wanneer er een flashbacks bezig was hierdoor ontstond er steeds enige verwarring. Ook het acteerwerk liep te wensen over en zaten er teveel personage in de film. Alhoewel dit wel vaker in Aziatische cinema het geval is.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
En hopla doe ik wat aantal films betreft weer haasje over met joolstein 
#27. Trader Hornee (1970) - 84 minuten - 2 stemmen - FTV - 28 september 2016 - 3 punten (Totaal: 81 punten)
De derde sekscomedy die ik zie van producer Friedman en wederom word ik er niet wild van. Ik dacht dat de seks niet slechter kon dan in Daughter of Fanny Hill, toch wel dus met deze en we zijn ondertussen al 4 jaar verder. Ook het verhaal of de karakters zijn al even lamentabel. De humor ach ook wel van een bedroevend niveau. Eigenlijk denk ik niet dat er echt seks in zat, het was bloot gaan en dan was de scène zo goed als gedaan. Blijkbaar moet dit een erotische parodie voorstellen op een film uit de jaren 30 genaamd Trader Horn. Het hoofdfiguur heet hier "Hornee" en is eerder een slechte lookalike van Jim Carey dan een een soort Tarzan de held van de jungle met een knappe Jane aan zijn zijde. Om welke reden de blonde schone uiteindelijk voor hem koos met als enige interacties wat idiote dialoog en bloot tonen terwijl hij het zowat in zijn broek deed, getuigt dat het script ter plaatse leek verzonnen. Wat een geluk dat de dames zich toch af en toe op een stijlvolle manier wilden blootgeven met als "hoogtepunt" twee dames die waterpret beleefden in de rivier.
Nog eentje en dan is het genoeg met dit soort niemendalletjes voor een tijdje 
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
Little Miss Sunshine (2006) - FTV - 101 minuten - 3102 stemmen - 2 punten - 28/09/2016 (totaal 7 films, 20 punten)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/34000/34687.300.jpg
Ik kon hier niet zoveel mee. Little Miss Sunshine is een road movie over een nogal dysfunctionele familie, die vanwege dochterlief op reis gaan in een brak oud busje naar de verkiezing uit de titel. Deze rit, en alles wat daarin gebeurt, wordt gebruikt als vehikel om allerlei zware onderwerpen langs te doen komen: zelfmoord en pogingen daartoe, drugsgebruik, puberen in het kwadraat, homoseksualiteit, en simpelweg mensen die hun dromen en levensdoelen in rook zien opgaan. Maar de manier waarop het gebracht wordt kon me niet zo heel veel interesseren. Een paar mooie scenes (bv. Dwayne die flipt als hij zijn kleurenblindheid beseft, en zijn daaropvolgende spijt) waren er wel, maar de pogingen tot humor waren zelden geslaagd en de meeste levenslessen waren nogal simplistisch en zonder veel subtiliteit gebracht. Wel prima acteerwerk van met name Carell en Dano, die zoals vaker puik werk leveren. Maar alsnog heb ik me hier vrij moeizaam doorheen geworsteld. 2.5*
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
alexspyforever Maak ik er weer gelijk spel van. 
#27.Spellbound (1945) - Mystery / Romantiek -111 minuten - FTV - 27-09-16
83+2 = 85 punten
FTV - 1 punt
331 stemmen -0 punt
https://media.giphy.com/media/9p6kFFgFrNgSA/giphy.gif
Briljante Hitchcock. En wat een actrice is die Ingrid Bergman toch! Dit keer als vrouwelijke psychiater Constance. Ze is koel, wat zeg ik een ijspegel en geloof niet in liefde. Maar dan komt Dr. Edwardes ten tonele en smelt ze als sneeuw voor de zon. Prachtig verbeeld door Hitchcock met een shot van openslaande deuren. Hierna ontrolt zich een zeer sterk en mysterieus plot. Visueel is sowieso genieten geblazen in deze film met de droomsequentie ontworpen door Salvador Dalí als absoluut hoogtepunt. Aan het einde is er een skiscene die helaas de tand des tijds wat minder goed heeft doorstaan maar dat mocht de pret niet drukken. Alles klopte aan de film:het plot, de dialogen en ook de vindingrijke cinematografie en een fantastische cast. Met Ingrid Bergman als onbetwist hoogtepunt.
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
Sommeren '92 (2015)| komedie | 90 minuten | 28 September '16 | FTV | 2 punten | 26 totaal
http://ulrichthomsenactor.com/wp-content/uploads/2015/08/007-1-750x422.jpg
Van de anekdote waar deze film over gaat had ik tot 1,5 uur geleden werkelijk nog nooit gehoord. Nou ben ik dan ook geen groot voetbalfan en was ik in 1992 voorlopig nog niet geboren. Dit zorgt er dan ook voor dat ik niet alles in deze film mij even veel kan interesseren. Maar desondanks kwam het typische feelgood gevoel goed over en dat is eigenlijk het om draait bij deze film. Samen met een aantal mooie shots (de penalty serie tegen Nederland bijvoorbeeld) zorgt dit voor een best vermakelijke film.
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
De Marathon (2012) - FTV - 110 minuten - 1848 stemmen - 2 punten - 28/09/2016 (totaal 8 films, 22 punten)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/84000/84742.300.jpg
Aardige feel-goodfilm van vaderlandse bodem. In het begin irriteerde ik me nogal aan de overdreven neergezette Rotterdamse tokkies en hun platvloerse humor - nu heb ik op zich ook niks tegen niveauloze grappen, maar hier was het soms niet eens grappig. Maar ik weet niet of het gewenning was of dat het gewoon beter werd, na een half uurtje trok ik het al een stuk beter. Het is een drama/komedie mengsel op een manier die me wat deed denken aan Simon (al vond ik dat niet zo'n geslaagde film), zeker ook gezien de thematiek van terminale kanker die met een lach en een traan behandeld wordt. Ook genoten van de excursie naar Amsterdam. Weliswaar wat veel karikaturen in de film, vooral de dames in het verhaal, maar echt heel storend werd het nergens. Prima gefilmd, prima geacteerd en een mooie boodschap die gebracht werd zonder al te veel overdreven zoetsappigheid. 3.5*
scorsese
-
- 13165 messages
- 11076 votes
Skiptrace - 107 min - ftv - 2 punten.
Matige film waarin een agent al jarenlang achter een geheime maffia-baas aanzit. Ondanks de leuke casting van Jackie Chan en Johnny Knoxville valt het buddy-aspect wat tegen. De inventieve actiescenes en prima stuntwerk blijft natuurlijk leuk om te zien, maar tussendoor heeft het allemaal maar weinig om het lijf. Het had ook met gemak wat korter gekund.
Totaal: 58 punten.
Gh8st
-
- 668 messages
- 2008 votes
#15 Thank You for Smoking (2005) - Komedie - 92 minuten - 1343 stemmen - FTV – 28 september 2016 – 2 punten – Tussenstand: 35 punten
http://i.imgur.com/ijkcOms.png
Leuk satirisch filmpje dat goed in elkaar steekt. Het verhaaltje wordt op een leuke vlotte manier gebracht. Hoewel het een zekere zwarte humor bevat is het toch een luchtige film. Aaron Eckhart speelt zijn charismatische karakter erg goed, waardoor je hem zo wilt geloven en nog de meeste sympathie voor hem krijgt ook. Ook de andere personages worden goed vertolkt door onder andere J.K. Simmons en William H. Macy. Het gaat uiteindelijk niet heel diep op het thema in, maar bekijkt bepaalde kanten wel op een grappige manier. Dat werkt goed voor deze film, waardoor het uiteindelijk een goed vermakelijk geheel was.
scorsese
-
- 13165 messages
- 11076 votes
Shall we dance - 106 min - 1 punt.
Aardige film over een getrouwde man die besluit danslessen te nemen zonder dit aan zijn gezin te vertellen. Het verloop van deze romantische film laat zich niet te gemakkelijk voorspellen. Leuke personages ingevuld door een fijne cast. Een paar aardige dansscenes en grappige momenten maakt dat het geheel wel gemakkelijk wegkijkt.
Totaal: 59 punten.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
11. Paper Towns (2015) - Mystery - 113 min. - FTV - 29 september 2016 - 2 punten (totaal: 28 punten)http://film-enthusiast.com/wp-content/uploads/2015/07/paper-towns-2.jpgEen film die nogal een ontwikkeling doormaakt. Het begint als een wat droge highschoolkomedie. Na wat onschuldige pubergrapjes belandt het even op het mysteryterrein wanneer een van de twee hoofdrolspelers verdwijnt. Dat wordt vervolgens voortgezet met een wat flauwe speurtocht die uitmondt in een hele aardige roadmovie. Pas dan vond ik de film echt interessant worden, waardoor ik uiteindelijk op 3* uitkom. De aanloop had makkelijk korter, en beter, gekund.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
#8 Mystery - Gongdong Gyeongbi Guyeok JSA (2000) - 110 min - 96 stemmen - FTV - 28-9-2016 - 3 punten (20 totaal)
http://thesocietyforfilm.com/wp-content/uploads/2013/02/dNx1OcIPrdPCbSZRjcvzyXUnSRS.jpg
"Broeder!"
Het conflict tussen Noord- en Zuid-Korea vind ik erg fascinerend. Met name, het volledig van de buitenwereld afgeslopen, Noord-Korea is intrigerend en tegenwoordig ook nog regelmatig in het nieuws. Deze film werd mij aangeraden door een vriend en ik heb hem gekeken voor de Mystery Challenge.
Het Zweeds/Zwitserse NNSC start een onderzoek naar een incident in de Joint Security Area (een neutraal gebied op de grens van Noord- en Zuid-Korea). Aan Noord-Koreaanse zijde zijn 2 soldaten dood en 1 verwond. De twee landen hebben allebei een totaal ander verhaal. Noord-Korea spreekt van een aanval, volgens Zuid-Korea was een van hun soldaten ontvoerd.
De eerste keer dat ik een film kijk uit Zuid-Korea. Wat Aziatische cinema betreft ben ik eigenlijk alleen een beetje bekend met Japan. Het acteerwerk was zeker niet slecht. Alleen waren de Engelstalige dialogen nogal random. De Duitsers Christoph Hofrichter en Herbert Ulrich spraken met zo'n dik Duits accent dat ze nauwelijks te verstaan waren en Yeong-ae Lee klonk als een text-to-speach machine als ze Engels sprak. Qua over-acting vond ik het eigenlijk wel mee vallen, bij Japanse Samurai-films heb je dat veel meer.
De cinematografie was best sterk. In de film zitten veel Sergio Leone-achtige close-ups, point-of-view shots en een aantal prachtige shots die doen denken aan oude Aziatische prenten (de militairen in het graanveld). Er word een aantal keer gebruik gemaakt van Koreaanse popmuziek, op de juiste momenten weet doet deze muziek de tragiek erg ten goede. De soundtrack was ook mooi.
Er werd al een beetje gebruik gemaakt van moderne CGI-technieken. Voor het openingsshot van een uil en voor kogels bijvoorbeeld. Verder zijn de effecten in de film practical. De gewelddadige scènes deden heel erg denken aan de films van Martin Scorsese (gloeilamp met bloedspetters) en Quentin Tarantino (headshots en de muziekkeuze), die de film overigens erg kon waarderen.
Aan de ene kant komt de film over als een politiek-drama met een mysterie-motief, gebaseerd op waargebeurde feiten en heel neutraal. Aan de andere kant is het echt een (Oorlogs)drama over de vriendschap tussen vijandige militairen. Erg leuk hoe de soldaten met elkaar bevriend raken en elkaar in het geheim gaan zien. Ook mooi hoe d.m.v deze vriendschap een soort anti-oorlogs boodschap wordt afgegeven, vergelijkbaar met de kerst wapenstilstand uit de Eerste Wereldoorlog. Ook erg leuk trouwens hoe de in het begin onbeduidende foto van een toerist aan het einde ontroerend wordt. Mooi hoe de verschillen tussen Noord en Zuid in de film worden neergezet. Noord-Korea wordt niet perse als kwaad afgeschilderd en Zuid niet perse als goed (wat niet gezegd kan worden van de films die in Noord-Korea of Amerika worden gemaakt). .
De film begint met het creëren van het mysterie als het incident wordt geïntroduceerd, daarna krijgen we het verhaal van de militairen in kwestie te zien en wordt uiteindelijk het mysterie rond het incident opgelost. Als Mystery-film is JSA niet heel erg bijzonder, maar qua Drama is het wel een erg sterke film. De vriendschap tussen de soldaten vond ik ontroerend en de film wist mij gedurende de hele speelduur te boeien. Erg mooi staaltje Aziatische cinema.
Ben nu bijzonder nieuwsgierig geworden naar het alom geprezen Oldboy (ook van regisseur Chan-wook Park). Dit is in ieder geval een aanrader.
scorsese
-
- 13165 messages
- 11076 votes
Deathtrap - 116 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.
Goeie film over een toneelschrijver die een leerling van hem uitnodigt om diens eerste werk te bespreken. Duidelijk gebaseerd op een toneelstuk (de film speelt zich grotendeels af op één locatie en met slechts een handjevol personages). Dat de twee hoofdpersonages zelf ook soortgelijke thrillers schrijven, maakt het plot des te intrigerender. Goed acteerwerk, maar wel wat aan de lange kant.
Totaal: 62 punten.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#28. The Ribald Tales of Robin Hood (1969) - 83 minuten - 11 stemmen - FTV - 29 september 2016 - 3 punten (Totaal: 84 punten)
Ok dit is een erotische film van producer Friedman die al wat meer potentieel heeft dan wat ik ervoor heb gezien. Helaas neemt de film zichzelf een beetje te serieus in plaats van bij het idee te blijven een komische parodie te maken met veel bloot en seks. Luchtige en dramatische stukken wisselen elkaar af en de karakters hebben geen persoonlijkheid dus of ze leven of sterven, kon me niks schelen. De beste stukken zijn dan ook wanneer de vrouwen zich bloot geven en fijn dat de meerderheid toch wat meer vlees in de kuip had dan gewoonlijk en niet uitzagen als één of ander slank supermodel. De seks is nogal debiel met de mannen die meestal hun broek aanhouden, niet dat er een tussenzit die je echt naakt wil zien. Prins John heeft nogal een raar geknipte baard en Robin Hood heeft zo een spichtige rattenkop, meer een anti-held. De gevechten (veelal met stokken) zien er niet uit en ook het eindgevecht valt vies tegen. Nu goed daarvoor moet je deze film ook niet kijken. Misschien hadden ze beter een versie zonder mannen gemaakt, dat had toch wat meer stomende en geloofwaardige scènes gegeven.