• 178.060 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.065 actors
  • 9.371.747 votes
Profile

Genre/Thema Challenge

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

http://www.afro-style.com/wp-content/uploads/photo-gallery/Tudo%20que%20Aprendemos%20Juntos%20(2016)/07.jpg

Filmtitel, jaartal: Tudo Que Aprendemos Juntos (2015) (The Violin Teacher)
Speelduur: 102 min.
Genre: Drama, Muziek
Eigen score/beoordeling: 2,5*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 17e (139e )
Datum van kijken: 20-1
Aantal punten: 2 (ftv)
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 40 (344)
Recensie:

Been there, done that.

Een standaardweergave van het type verhaal waarvan een van mijn meer favoriete films (Les Choristes (2004)) zich ook bedient. Een muziekleraar die de nodige problemen moet zien te overwinnen om zijn liefde voor muziek over te dragen aan een groepje schijnbaar onhandelbare leerlingen. The Violin Teacher weet de genreclichés niet te vermijden: zo veranderen de houdingen en het vioolspel van de leerlingen in een veel te kort tijdsbestek (van onhandelbare kids met onnoemelijk vals spel naar modelleerlingen die in complete harmonie spelen), en ontstaat er een crisis als de leraar kortstonds zijn eigen succes wil najagen en daarbij zijn leerlingen in de steek dreigt te laten. Dat neemt niet weg dat de film prettig wegkijkt, mede omdat de pacing vlot is en er voor de liefhebbers van klassieke (viool) muziek genoeg te genieten valt.

Het acteerwerk is prima, al ontbreekt het hoofdrolspeler Lázaro Ramos net even aan wat charisma. The Violin Teacher schetst daarnaast onverwacht een redelijk pakkend beeld van de sociale problematiek in de favela's. Goed te zien is hoe de meeste jongeren een miserabel bestaan lijden, en door hun ouders gedwongen worden hun passies in te ruilen voor simpel werk dat net iets meer financieel perspectief biedt. Toch miste ik in alle opzichten het ruwe van Cidade de Deus (2002). Vergeleken bij de jeugdcriminaliteit die die film schetst, valt the Violin Teacher zonder meer in het niet.

Gelukkig ligt de nadruk hier op het muzikale aspect, en daarin toont deze in Nederland wat ondergeschoven release zich een degelijk tussendoortje.

2.5*

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

#29. Prince Valiant (1954) - Avontuur (IDMB houd het op Action, Adventure, Drama) - 100 minuten - FTV - 21-01-17

82+3= 85 punten

45 tot 119 minuten: 1 punt

FTV- 1 punt

25 stemmen: 1 punt

https://www.moviemeter.nl/images/cover/8000/8350.300.jpg

Prince Valiant is een Amerikaanse film gebaseerd op de gelijknamige strip van Hal Foster. Maar afgezien van het begin ontleent de film eigenlijk alleen maar elementen aan de strip, en geeft er eigen draai aan. Er is geen Zwarte Ridder en evenmin zijn er Vikingen(tenminste niet in deze omvang) in de strip. Enfin, voor de film maakt dat allemaal niet zoveel uit want die wil maar één ding vermaken en dat doet hij dan ook. Het was zelfs een succes in de bioscopen. Verder is het natuurlijk gewoon pulp. Alleen al de helmen met gigantische horens van de Vikingen waren hilarisch of neem de speciaal gemaakt pruik van Robert Wagner? Hij droeg de pruik omdat hij dan precies leek op Prince Valiant uit de strips maar ziet er belachelijk uit. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de enorme zwaarden bij het eind-gevecht die in één hand werden gedragen. Echter hoort dat ook wel bij de tijd waarin de film werd gemaakt en is er duidelijk niet op kosten of moeite bezuinigt. Ook de kleuren in Cinemascope en Technicolor zijn nu nog steeds prachtig om te zien. Debra Paget en Janet Leigh spelen de mooie jonkvrouwen en er zijn prachtige actiescènes. Maar het is vooral fun fun en nog eens fun.

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

#30. Free State of Jones (2016) - Drama / Thriller (IDMB houd het op Action, Biography, Drama ) - 139 minuten - FTV - 21-01-17

82+3= 85 punten

120 tot 179 minuten: 2 punt

FTV- 1 punt

244 stemmen: Te jong voor punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/104000/104016.300.jpg

Historische drama dat het verhaal vertelt van Newton Knight die in de staat Mississippi een vrijstaat sticht en aldus weerstand biedt tegen de vechtende partijen tijdens de burgeroorlog. Regisseur Ross nam het niet zo nauw met de geschiedenis. Newton Knight heeft weliswaar echt bestaan en is de boekjes ingegaan als een voorvechter van rassengelijkheid, maar de weg ernaartoe is in deze film grotendeels uit de dikke duim gezogen of op zijn minst geromantiseerd. Het loopje met die werkelijkheid kan Ross nog wel vergeven worden, maar de rommelige verhaalvertelling, waarbij strijd en drama elkaar opvolgen en aanvullen, zonder dat er echt een goed ritme inkomt is hem echter wel aan te rekenen. En dan waren er nog de flashforwards waarin één van de nazaten van Knight wordt gevolgd tijdens een proces. Deze waren volstrekt zinloos en haalde je zelfs meerdere keren uit het verhaal. Aan hoofdrolspeler Matthew McConaughey en de rest van de cast ligt het allemaal overigens niet. Zij laten solide acteerwerk zien. Als Ross met meer subtiliteit de mentaliteit van het door oorlog verscheurde Amerika van de negentiende eeuw had getoond was dit waarschijnlijk een zeer goede film geweest. Nu is het vooral een sfeervolle film die zwaar leunt op een te dramatische plot. Gelukkig blijft de film wel gevrijwaard van de meeste patriottisme.

Boenga

• 2628 messages
  • 1532 votes

Als filmamateur wil ik toch twee van m'n persoonlijke favorieten als tip vermelden voor de komende drie weken:

De eerste een van de zeldzame Hollywoodfilms met bekende acteurs die ik heel waardevol vind:

On Golden Pond (1981)

De tweede een onbekende Franse parel: Des Vents Contraires (2011)

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

Boenga wrote:

Als filmamateur wil ik toch twee van m'n persoonlijke favorieten als tip vermelden voor de komende drie weken:

De eerste een van de zeldzame Hollywoodfilms met bekende acteurs die ik heel waardevol vind:

On Golden Pond (1981)

De tweede een onbekende Franse parel: Des Vents Contraires (2011)

Allebei op de lijst gezet, al is die veel te lang (puur voor de komende challenge vooral, uiteindelijk toch 'maar' drie weken)

Ik hoop vanavond ook nog met een persoonlijke selectie tips te komen.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

#18. Sucker Punch (2011) - FTV - 127 minuten - > 250 stemmen - 22 januari 2017 - 3 punten (Totaal: 56 punten)

Ik zet een link naar de review omdat ik enkele mensen heb getagd en heb nu even geen zin om mij te amuseren om die weg te gaan nemen en ook het is zeker voor mijn doen een nogal lange review.

Sucker Punch (2011)

https://lh5.googleusercontent.com/-0KoE0EF57fQ/TYcm_fqg18I/AAAAAAAAAlE/HBlmJ1ujpXU/s1600/SuckerPunch_EBrowning_03.jpg

tbouwh ja soms kunnen 3 weken kort zijn, maar voor deze challenge viel het mij nogal wat lang uit. De laatste week heb ik ook nog maar weinig gekeken.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

Dat herken ik wel hoor. Ik ben ook blij dat we aan de volgende beginnen.

Ik had gelukkig maar beperkt de tijd de afgelopen drie weken en had bij muziek toevallig een paar films die ik graag nog wilde zien. Daar kon ik m'n tijd goed mee vullen, en actie-niemendalletjes komen bij mij in drukke periodes juist wel goed tot hun recht als tussendoortjes.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

tbouwh wrote:

(quote)

Allebei op de lijst gezet, al is die veel te lang

Same here, twee titels die ik niet kende Boenga maar me wel aanspreken!

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

24. The Black Hole (1979) - Actie (Imdb) - 98m. (1p) - FTV (1p) - 78st. (1p) - 21/1/17 - 3p (tot: 65p)http://oi68.tinypic.com/jkzoya.jpgOmdat ik zin had in een jaren '70-scifi ben ik aan deze begonnen. Het plot sprak me aan en het is geen verkeerde keuze geweest. Wel had ik het Walt Disney-logo niet verwacht, dit is dus een jeugdfilm. Ondanks dat enkele scenes en personages (waaronder de twee schattige robotjes) zich duidelijk op de jeugd richten is deze ook voor liefhebbers van scifi's uit deze jaren prima te doen. Het lijkt wel een kruising tussen Star Trek en Star Wars. Van Star Trek heeft het het verhaal en de personages overgenomen, en van Star Wars de bad guy en de robots.

Vermakelijk en ondergewaardeerd. Ruim 3*.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

25. Carmen (1983) - Muziek - 102m. (1p) - FTV (1p) - 32st. (1p) - 21/1/17 - 3p (tot: 68p)http://oi63.tinypic.com/fcjqko.jpgNa Bodas de Sangre (1981) (3*) is dit de tweede in de trilogie, en eerlijk gezegd is het meer van hetzelfde, maar dan slechter. Waar je in het eerste deel als het ware naar een quasidocu kijkt waar flamencodansers een stuk voorbereiden, de film naar de uitvoering van dat stuk daadwerkelijk opbouwt om vervolgens als soort van bescheiden grand finale met dat stuk te eindigen, wordt hier aan precies hetzelfde verloop een fictief plot toegevoegd en wordt van de dansers verwacht dat ze óók kunnen acteren. En dat laatste gaat ze niet zo best af, Antonio Gades in het bijzonder.

Flamenco is expressie dus dat de dansers niet bekend staan om hun bescheidenheid mag best bekend zijn, in het eerste deel stoorde ik me daarom ook niet zo aan hun enorme ijdelheid, die wel bij flamenco past. Maar in dit tweede deel stroomt vooral Antonio Gades wat ijdelheid betreft wel enorm over... had je in het eerste deel nog bijzondere camerawerk en -standpunten, hier wordt dat vervangen door eindeloze close-ups van Gades. En uiteraard mag dan een scene waarin hij vrijwel volledig naakt is niet ontbreken, dieptepunt van zijn ijdelheid en van de film....

Een onherkenbare Carlos Saura, regisseur van talloze topfilms waaronder zijn meest bekende werk Cría Cuervos (1976) (4,5*), die hier op de automatische piloot een heel mager allesbehalve veeleisend werkje aflevert waarbij ik niet verder kom dan een kleine 2,5*. Met afstand zijn slechtste film. Wie twijfelt tussen deze bekijken (de bekendste uit de trilogie, maar zeker niet de beste) of het eerste deel bekijken kan zondermeer beter voor deel 1 kiezen.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

26. Kolja (1996) - Muziek (IMDb) - 105m. (1p) - FTV (1p) - 112st. (1p) - 21/1/17 - 3p (tot: 71p)http://img.ceskatelevize.cz/program/porady/94921/foto09/03.jpgEen kleine en warme film die diverse prijzen won, waaronder een Oscar en een Golden Globe. Wel terecht, over plot, sfeer, regie en acteerwerk valt er weinig te klagen. De film gaat over Louka, een Tsjechische musicus die gaat ontdooien dankzij de onverwachte komst (via een schijnhuwelijk) van een Russisch kind (Kolja) in zijn leven. Het is een film die voortkabbelt, tijdens de eerste helft maken we kennis met zijn in een dalende spiraal belandde leven in Tsjechië na de Praagse lente. Het land is bezet door het Sovjetleger en de bevolking moet daarmee zien samen te leven, dankzij hen is hij juist zijn werk kwijtgeraakt. Als oplossing ziet hij zich gedwongen om geld te accepteren voor een schijnhuwelijk met nota bene een Russin. Dit vormt het uitgangspunt van deze warme en eerlijke tragikomedie die ondanks het komische de realiteitszin niet verliest.

Met eenvoud en bescheidenheid levert deze regisseur een prachtig warm werkje zonder pretenties. 3,5*

Boenga

• 2628 messages
  • 1532 votes

#11 - L'Empire des Loups (2005) - Actie/Thriller - 237 stemmen - 128 minuten - FTV - 22/01/2017 - 4 punten (subtotaal 34 - totaal 148)

L'Empire des Loups, een film met een enorm potentieel, maar die zichzelf links en rechts voorbij steekt.

Het probleem is vooral dat het verhaal behoorlijk complex en verward gepresenteerd wordt. Ongetwijfeld sterk in boekvorm: daar heb je letterlijk en figuurlijk meer tijd om alles op te nemen. Maar wanneer zoiets verfilmd wordt, mag het allemaal wel net iets eenvoudiger en minder uitgebreid getoond worden.
Wat dan op zijn beurt weel eens uitspraken als 'het boek was beter' tot gevolg heeft, maar: je kan nu eenmaal niet alles wat geschreven wordt ook in beeld brengen.
Hoe dan ook, m'n aandacht ging daardoor bij momenten meer naar m'n pak chips dan bij de film, en dat is dus geen goed teken.
Komen daar ook nog de laatste 10 minuten bij, het moment waar de thriller stopt en de actiefilm begint: totaal overdreven en ongeloofwaardig (veel schietwerk van een paar goeie tegen veel slechte, en die goeie krijgen dan net op tijd hulp van een half leger van nog meer goeie...) Jammer, jammer, jammer, dat haalt de waarde van L'Empire behoorlijk naar beneden.

Positieve noot is in de eerste plaats wat je te zien krijgt: heel mooi en afgemeten camerawerk, soms vanuit ongewone hoeken gefilmd, heel knap.
Ook de acteurs leveren prima werk: Reno, Jover en Morante zitten goed in hun rol, en vooral Quivrin als atypische detective vond ik heel sterk. Ben 'm net even gaan opzoeken op IMDB: hij is in 2009 omgekomen bij een autocrash; hij was 30 jaar oud. Sjonge...

Ook nog boeiende 'making of' op de dvd, mét Nl ondertitels - wat bij Franse films niet zo heel vaak het geval is.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

27. Vier Minuten (2006) - Muziek - 112m. (1p) - FTV (1p) - 196st. (1p) - 21/1/17 - 3p (tot: 74p) http://www.piffl-medien.de/piffl_db_filme/vier_minuten/download/Vier_Minuten_01.jpgVier Minuten heeft een krachtig verhaal, over een meisje met gedragsproblemen die in de gevangenis zit en een natuurtalent voor de piano heeft, en ook veel sterke scenes waardoor ik neigde om hier 4* voor te geven. Maar helaas is de film lang niet rond waardoor die 4* uitblijft. Zo zijn er subplotjes (over de pianolerares bijvoorbeeld) die hier misplaatst aanvoelen en het doel van de regie in ieder geval niet bereiken. Ook de cliché "domme bewaker" heeft in een serieuze dramafilm weinig te zoeken. Met zulke toevoegingen probeert de regie de film sappiger te maken terwijl dat volstrekt overbodig is. Het verhaal rond het meisje is krachtig genoeg om de hele film te dragen en deze zaken halen alleen maar de film onderuit. Jammer, want daardoor blijft het op een kleine 3,5* steken. Had meer potentie. Ik heb het wel te lang laten liggen, ik verwachtte een zware drama maar het is best goed te doen.

John Barry

• 3410 messages
  • 638 votes

The Recruit (2003) 115 minuten - 2208 stemmen - 21 januari 2016 - FTV - 2 stemmen - subtotaal 14 punten - totaal alle challenges bij elkaar 22 punten

Behoorlijk sterke thriller. De film is redelijk spannend en hoewel de film geen grote verassingen heeft, is het geheel ook niet voorspelbaar. Lange tijd blijft immers onduidelijk wie wel en wie niet te vertrouwen is. Het acteerwerk van de gehele cast vind ik erg sterk. Al Pacino steekt er in positieve zin bovenuit. Muziek van Klaus Badelt past redelijk goed bij de film.

3,5*

Boenga

• 2628 messages
  • 1532 votes

arno74 wrote:

(quote)
Same here, twee titels die ik niet kende Boenga maar me wel aanspreken!

Kwestie van toch maar onmiddellijk te relativeren: voor mij de beste film die ik het voorbije jaar zag.

scorsese, hier heel druk aan het werk in de challenge, geeft 'm 3*...

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

28. Les Misérables (2012) - Muziek - 157m. (2p) - RW (0p) - >250st. (0p) - 22/1/17 - 2p (tot: 76p)http://ihdwallpapers.com/walls/2012/12/30/les_miserables_movie-HD.jpgNa het tegenvallende La La Land (2016) (2,5*) eerder deze week te hebben gezien had ik zin in mijn favoriete musical. Deze ben ik destijds 2x in de bioscoop gaan bekijken, de enige keer dat ik dat ooit gedaan heb, sindsdien ook diverse malen herzien en vanmiddag voor het laatst. Het is ook de film waarmee ik musicals heb leren waarderen. Wat een verschil tussen deze twee films. Les Misérables heeft een flink budget, epische scenes, en aan alle details is gedacht. Cinematografie is uitstekend, acteerwerk, zangkwaliteit, prachtige liedjes, goede CGI en ga zo maar door. Het bronmateriaal is een boek van Victor Hugo waar een theatermusical van is gemaakt en de regisseur brengt die musical dus hiermee vrijwel een op een over op het witte doek, met een uitstekend resultaat die de enorme kwaliteit van het bronmateriaal respecteert.

Net als in La La Land heb je ook hier naast veel musicalsterren ook echte acteurs, geen twee in dit geval, maar een kleine tiental en zeker niet de minste (Anne Hathaway, Hugh Jackman, Russell Crowe, Sacha Baron Cohen, Helena Bonham Carter, Eddie Redmayne, Amanda Seyfried...) en bizar genoeg kunnen die allemaal hier wél behoorlijk zingen en lukt dat Emma Stone en Ryan Gosling in La La Land maar moeizaam. Wat mij betreft zegt dit iets over de regie, waarbij de regisseur van La La Land niet heeft geïnvesteerd in uren zangles voor de (slechts) twee zingende acteurs terwijl dit bij Les Misérables wel is gebeurd.

Wat mij betreft is dit een voorbeeld van wat je met het medium film kunt bereiken wanneer je op alle details let, en niet alleen bijvoorbeeld de visuele aspecten verzorgt zoals tegenwoordig zovaak gebeurt. Film is meer dan alleen beeld, alleen verhaal of alleen geluid. En deze film laat zien wat je bereikt als je dat alles op een hoog niveau samenbrengt.

Zoals ik schreef in mijn oorspronkelijke recensie over deze film: "Een klassieker is geboren. Waanzinnige soundtrack, liedjes met geweldige teksten, diepgaande dialogen (gezongen nog wel!), meeslepend verhaal, geweldige camerawerk en decor, custuums, verzorgd tot in de details, en prachtige acteerprestaties. Ook van de jongere spelers die ik me echt nooit in zo'n rol had voorgesteld. ". De 5* blijven staan.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

Les Mis, wat een heerlijke film is dat de dvd staat op ooghoogte, dus ik kan 'em altijd nog eens van de plank grijpen.

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

#31. Shin Zatôichi Monogatari (1963) - Actie / Drama - 91 minuten - FTV - 22-01-17

85+3= 88 punten maar helaas te laat voor registratie.

45 tot 119 minuten: 1 punt

FTV- 1 punt

22 stemmen: 1 punt

https://asianflixs.files.wordpress.com/2014/09/zatoichi-3.jpg?w=500

Het nieuwe verhaal van zatoichi is de derde van de reeks en de eerste in kleur. De broer van Kanbei die Ichi in het vorige deel heeft gedood achtervolgt hem. En als het tot een treffen komt wordt het gevecht onderbroken door Banno de oude sensei van Ichi. Door het verder gebeuren zoals het afzweren van de Yakuza, voor de jongere zus van Banno. Die graag met hem wil trouwen en vice versa. Door deze plotontwikkeling is de film redelijk goed. Echter ik mis het echte vuurwerk, het voelt allemaal als een kabbelend beekje. Dat stroompje van zatoichi die een stadje binnenkomt en problemen krijgt en met aan het eind een gevecht. En die zijn wel mooi maar ook niet heel schokkend. Door het drama is is deze film wel evenwichtiger dan de voorgangers. Maar vraag me wel af of het nog beter wordt?

scorsese

• 13165 messages
  • 11075 votes

De uitslag is als volgt:

1. joolstein: 88 punten

2. scorsese: 79 punten

3. arno74: 76 punten

4. Woland: 60 punten

5. alexspyforever: 56 punten

6. Night's Watch: 51 punten

7. tbouwh: 40 punten

8. Boenga: 34 punten

9. U96: 19 punten

10. John Barry: 14 punten.

11. TornadoEF5: 11 punten

12. Rodajc: 9 punten

13. Miszmi: 7 punten

14. baspls: 2 punten

Joolstein heeft zichzelf 3 punten tekort gedaan. Bij aanvang van Free State of Jones stond je al op 85 punten. Dus 3 punten erbij voor die film, is 88.

John Barry

• 3410 messages
  • 638 votes

scorsese Je bent mij vergeten in de lijst te zetten.

scorsese

• 13165 messages
  • 11075 votes

John Barry wrote:

scorsese Je bent mij vergeten in de lijst te zetten.

sorry. aangepast

John Barry

• 3410 messages
  • 638 votes

Bedankt!

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Dank alweer aan scorsese om deze challenge weer in goede banen te leiden

De tussenstand na 6 challenges (+ vrije genre week):

1. joolstein 621

2. scorsese 506

3. alexspyforever 493

4. arno74 438

5. tbouwh 344

6. Woland 295

7. baspls 233

8. Night's Watch 198

9. Gh8st 175

10. U96 154

11. Boenga 148

12. Gang_Star 119

13. John Milton 114

14. Miszmi 113

15. dualcia 96

16. LuukRamaker 72

17. TornadoEF5 55

18. Rodajc 24

19. wendyvortex 23

20. John Barry 22

21. chevy93 20

22. Zwolle84 15

23. Flat Eric 14

24. leatherhead 11

25. rensie32 10

26. jOERI 7

27. EW101 4

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Jullie kennen ze ondertussen wel, maar hier zijn ze nog maar eens (de regels):

A. Welke films komen in aanmerking?

* Langspeelfilms, dwz van minstens 45 minuten, zowel films die op MovieMeter als op imdb staan

* Miniseries die je op MovieMeter terugvindt (dus geen miniseries die op imdb of een andere filmsite staan)

* moeten beantwoorden aan een van de genres van de challenge die op dat moment actief is

B. Puntensysteem

* Punten volgens speelduur

- 1 punt: 45 tot 119 minuten

- 2 punten: 120 tot 179 minuten

- 3 punten: 180 tot 239 minuten

- 4 punten: 240 tot 299 minuten

- 5 punten: 300 tot 359 minuten

- etc

* 1 extra punt voor een film die je voor de eerste keer bekijkt (FTV)

* 1 extra punt voor een film die 0 tot 249 stemmen heeft op MovieMeter, behalve de films van het huidige en vorige jaar zoals aangegeven op MovieMeter, dit wil dus zeggen dat als je een film registreert die niet op MovieMeter staat maar wel op imdb hier dus geen extra punt kan voor krijgen

* Ieder dient zoveel mogelijk zelf zijn puntentotaal bij te houden

C. De challenges

* Voor elke combinatie van 2 genres wordt een aparte challenge gedaan

* Elke genrecombinatie challenge zal verlopen over 3 weken, de daaropvolgende challenge is reeds op voorhand bekend

* Op het einde van een challenge wordt bepaald welke challenge er binnen 3 weken zal zijn

* Voor iedere aparte genrecombinatie challenge wordt een aparte stand opgemaakt, de winnaar ervan mag bepalen welke de challenge zal zijn over 3 weken, heeft die persoon reeds gekozen, is het voor de volgende op de lijst die nog niet heeft mogen kiezen

* De punten van ieder voor elk van de aparte challenges komen in een eindklassement ook als je slechts aan 1 challenge hebt deelgenomen

D. De genrecombinaties

1. Horror–Familie (Horror-Family)

2. Drama–Avontuur (Drama-Adventure)

3. Komedie-Mystery (Comedy-Mystery)

4. Misdaad-Documentaire (Crime-Documentary)

5. Sciencefiction-Oorlog (Sci-fi-War)

6. Actie-Muziek (Action-Music/Musical)

7. Western-Thriller (Western-Thriller)

8. Romantiek-Fantasie (Romance-Fantasy)

* Elk van deze combinaties zal worden behandeld (over 3 weken) en kunnen pas terug worden gekozen (of in een andere combinatie) als ze allemaal aan bod zijn gekomen

* Enkel films die op MovieMeter, imdb en/of Netflix één van de 2 genreaanduidingen hebben van de actieve genrecombinatie challenge kunnen worden bekeken om punten te kunnen scoren. Dit betekent dat er ook geen verplichting is om films te kijken uit beide genres, men mag perfect enkel films uit het ene actieve genre kijken en geen enkele uit het andere.

E. Genrecombinaties challenges overzicht

1e ronde

1. 12/09/2016 - 02/10/2016: Komedie-Mystery (Comedy-Mystery)

2. 03/10/2016 - 23/10/2016: Western-Thriller

3. 24/10/2016 - 13/11/2016: Sciencefiction-Oorlog (Sci-fi-War)

4. 14/11/2016 - 04/12/2016: Misdaad-Documentaire (Crime-Documentary)

*. 05/12/2016 - 11/12/2016: vrije keuze films

5. 12/12/2016 - 01/01/2017: Horror-Familie (Horror-Family)

6. 02/01/2017 - 22/01/2017: Actie-Muziek (Action-Music/Musical)

7. 23/01/2017 - 12/02/2017: Drama–Avontuur (Drama-Adventure)

8. 13/02/2017 - 05/03/2017: Romantiek-Fantasie (Romance-Fantasy)

2e ronde

Nog te bepalen, evalueren na 1ste ronde

F. Registreren van films

Wat moet er zeker in opgenomen worden?

* Titel: de originele of alternatieve titel op MovieMeter of imdb

* Jaar: levert geen punten op maar aangezien er soms meer films zijn met dezelfde titel kan het jaar uitsluitsel brengen, ook een link naar de filmpagina van MovieMeter kan uitsluitsel brengen

* Speelduur: zoals dit staat op MovieMeter uitgedrukt in minuten, bij films die meerdere speelduren hebben, uiteraard aangeven welke versie je hebt bekeken

* Eerste keer of herkijkbeurt: Indien je een film voor de eerste keer kijkt geef je dit aan met FTV, een herkijkbeurt wordt aangegeven met RW (re-watch). We gaan er van uit dat iedereen hier eerlijk in zal zijn.

* Optioneel mag je ook aangeven of de film meer of minder dan 250 stemmen heeft op Moviemeter

* Datum: de datum waarop je de film hebt gekeken, indien over meerdere dagen de datum waarop je de kijkbeurt volledig hebt beëindigd

* Punten: je maakt zelf de optelsom van het aantal punten dat de kijkbeurt je heeft opgeleverd, we gaan ook proberen dat ieder zelf zijn/haar punten zo goed mogelijk bijhoudt en de organisatie niet teveel te belasten

* Review: een recensie dit vooral als controle of je de film daadwerkelijk hebt gezien. Hierin moet minstens staan beschreven wat je goed en/of slecht vond aan de film. Bij een herziening is een verwijzing naar een vroegere review niet voldoende. Graag ook de review kopiëren naar de betreffende filmpagina op MovieMeter, daarvoor is de site uiteindelijk bedoeld. Hou er dus ook rekening mee om spoilertags te gebruiken als dat nodig is.

* Het is toegestaan om in 1 bericht meerdere registraties te bundelen

* Een incorrecte registratie mag achteraf worden aangepast, mensen die het systeem al kennen gelieve "nieuwelingen" zoveel mogelijk te helpen

G. Andere regels

* De gewone gedragsregels van MovieMeter blijven uiteraard van toepassing

* Discussies over de films en de genres die aan bod komen alsook aanbevelingen worden gewaardeerd

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Challenge 7 is dus Drama–Avontuur (Drama-Adventure). Enkel films die 1 of beide van deze genres op MovieMeter, imdb of Netflix hebben zijn toegestaan om te registreren.

De challenge begint op 23 januari 0:00 en zal eindigen op 12 februari om 18 uur.

De puntencontrole zal worden gedaan door Miszmi. Omdat ze in de komende week nog tentamens heeft, zal ik die week mee een oogje in het zeil houden.

Veel plezier gewenst!

Ook wil ik aan mijn mede-organisatoren en deelnemers vragen om tijdens deze challenge na te denken over wat als we alle genrecombinaties hebben gehad. Zien jullie graag een vervolg, moet het anders, liever genrechallenges op bepaalde vaste tijdstippen in het jaar etc.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

Even een kort lijstje van (een deel van) de films die ik komende challenge hoop af te werken:

- Het oeuvre van Kenneth Lonergan (Manchester by the Sea is nu uit; daarnaast Margaret en You can count on me)

- All the President's Men (1976)

- The Mission (1986)

- Va, Vis et Deviens (2010)

- The Tree of Life (2011)

- The Handmaiden (2016)

- Bleeder (1999)

- The Color Purple (1985)

- The Passion of the Christ rewatch, the Last Temptation of Christ (1988), Knielen op een Bed Violen

- Bioscoop: Lion, Demain tout commence, Moonlight, Personal Shopper, a Monster Calls, Live by Night

- Drommen (2006)

- La Famille Belier (2014)

- Festen (1998)

- Fish Tank (2009)

- Incendies (2010)

- Jagten (2012)

- Locke (2013)

- Lone Star (1996)

- Cinema Paradiso (1988)

- Oldboy (2003)

- Requiem for a Dream (2000)

- As It Is in Heaven (2004)

- Short Cuts (1993)

- High and Low (1993)

- De Grote Stilte (1963)

Samenvatting: te veel. Kort lijstje, was de intentie.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

Aanvullend nog even een snelle, uiterst selectieve pick van een paar persoonlijke favorieten (tips/aanraders dus ):

- Barry Lyndon (1975)

- Dogville (2003)/Dancer in the Dark (2001)

- Warrior (2011)

- Changeling (2008)

- Donnie Darko (2001)

- Drive (2011), Only God Forgives (2013)

- Polytechnique (2009)

- Rush (2013)

- The Truman Show (1998)

- Zero Dark Thirty (2012)

- Black Swan (2010)

- Big Fish (2003)

- Brooklyn (2015)

- Demolition (2015)

- Eyes Wide Shut (1999)

- The Graduate (1967)

- The Straight Story (1999)

Miszmi

• 3240 messages
  • 598 votes

Avontuur heeft geen apart genre op Netflix, alleen op Drama zal de Netflix regel dus van toepassing zijn. Zoals alex al aan heeft gegeven, komende week ben ik nog veel afwezig. Dan heb ik nog twee weken om mijn kijklijst door te nemen, maar vrees dat ik niet overal aan toe gaan komen. Mede doordat enkele series ook weer gaan beginnen in die periode. Mijn kijklijst (waar dagelijks nog wat bijkomt en mogelijk zijn er enkele films al verdwenen van Netflix), geen zin om de hele lijst aan te passen door Netflix/RW weg te halen .

A Girl Like Her (Netflix)

Coach Carter (Netflix)

The Shawshank Redemption (Netflix) RW

The Client List (Netflix)

Dansen op de Vulkaan (Netflix)

Save the Last Dance (Netflix)

The Blind Side (Netflix) RW

The Pursuit of Happiness (Netflix) RW

So-Won, Hope (Netflix)

The Sisterhood of the Traveling Pants (Netflix) RW

Patch Adams

The Sixth Sence

Panic Room (Netflix) RW

The Boy in the Striped Pyjamas (Netflix) RW

I am Legend (Netflix)

I, Daniel Blake

Boyhood

The Jungle Book (Netflix)

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Mooie lijstjes hoor!

Night's Watch

• 1212 messages
  • 1200 votes

Sarajevo (2014) |Drama |120 minuten | 23 Januari '17 | FTV|<250| 4 punten |4 totaal

http://cineplex.media.baselineresearch.com/images/864132/864132_full.jpg

Volledig onbewust mijn eerste Oostenrijkse film dus ik heb eens wat toplijsten doorgekeken maar blijkbaar worden Oostenrijkse films hier sowieso nauwelijks bekeken?

Het verhaal rond de moord op Franz Ferdinand en de gevolgen hiervan wordt erg mooi verteld in deze film. Mijn kennis over de eerste wereldoorlog is een stuk minder dan over de tweede wereldoorlog dus een opfriscursus was ook zeker niet overbodig

De film laat zeer sterk zien hoe bepaalde belangrijke personen hun zinnen hebben gezet op oorlog, gevoed door discriminatie, wraak en het verkrijgen van meer macht en het de onderzoeksrechter alles behalve makkelijk maken. Aanraders voor andere Europese thriller en/of drama verhalen over de eerste wereldoorlog zijn welkom.

De film is op een typische manier gefilmd, ik vond het erg lijken op een sterke lange aflevering van een TV serie. Maar storend is het zeker niet, het past juist goed bij de sfeer die in de film gecreëerd wordt. Er lijkt veel aandacht besteed te zijn aan de kostuums en het verdere uiterlijk van de personages en daarnaast speelt de gehele film zich af in sfeervolle scenes. De ongelijke strijd van de onderzoeksrechter is goed uitgewerkt en de manier waarop hij wordt tegengewerkt wekt frustraties op bij de kijker, zeker omdat je weet hoe de eerste wereldoorlog is afgelopen.

Fijne film om de challenge mee te beginnen, vier sterren.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.