- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Genre/Thema Challenge
Genre/Thema Challenge
Woland
-
- 4796 messages
- 3818 votes
Dont Look Back (1967) - FTV - 96 minuten - <250 stemmen - 3 punten - 29/11/2016 (totaal 21 films, 67 punten)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/28000/28751.300.jpg
Dont Look Back (de apostrof is schijnbaar met opzet weggelaten) volgt Bob Dylan op toer door Engeland, zo ongeveer op het punt dat hij stratosferisch gaat. En nog vlak voor hij de toendertijd controversiele stap naar elektrisch maakte. De docu is behoorlijk naturel en laat ook veel van de wat minder leuke aspecten van His Bobness en de toer intact: er zijn veel gesprekken tussen Dylan en journalisten, tussen Dylan en mensen uit zijn omgeving (zoals Joan Baez en Donovan), tussen Dylan en fans, beelden over het leven on the road en live opnames, maar verder wordt er niet becommentarieerd vanuit de makers. Dylan komt over als een ietwat arrogante, intelligente stoner die het duidelijk niet heel leuk vindt om over zijn eigen werk te praten of zijn teksten te duiden, en daarbij graag zijn gesprekspartners port om ze uit hun tent te lokken. En soms is hij gewoon naar - bijvoorbeeld bij zijn tirade tegen die Time-journalist. Ik kan zelf Dylan en zijn muziek uit die periode goed waarderen (al ben ik geen diehard Dylanfan), en dat is vermoed ik wel een voorwaarde om deze verder vaak vrij droge registratie uberhaupt te kunnen apprecieren. Maar zelfs dan vond ik het toch nog een behoorlijke lange, af en toe moeizame zit. Naar boven afgerond vanwege de muziek: 3.0*.
Rodajc
-
- 11537 messages
- 1436 votes
# 2 - Sin City (2005) - Misdaad - FTV - 124 minuten - 5748 stemmen - 29 november 2015 - 3 punten - Totaal : 5 punten
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/600x315/0b/8b/c1/0b8bc13896edaf0f23bca77a6313e43f.jpg
Wat een prachtige vormgeving! De zwart-wit beelden met kleuraccenten zijn een lust voor het oog. Het is daarom een must om Sin City in hoge beeldresolutie te bekijken. De dialogen zijn nogal kunstmatig. Vooral de rokerige mannenstemmen van de vertellers kunnen na verloop van tijd gaan irriteren. Maar dat mag de pret niet drukken. Ik vind de film als stripverfilming zeer geslaagd.
De vrouwen zien er geweldig uit en Mickey Rourke steelt de show als onverslaanbare krachtpatser.
Een dik verdiende 9.
Woland
-
- 4796 messages
- 3818 votes
Titicut Follies (1967) - FTV - 83 minuten - <250 stemmen - 3 punten - 29/11/2016 (totaal 22 films, 70 punten)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/23000/23031.300.jpg
Een pijnlijk directe blik in het leven in een gekkenhuis in Massachusetts, in de jaren '60. Titicut Follies observeert allerlei gebeurtenissen in het dagelijkse leven aldaar, en het is best schrijnend om te zien. Veel van de gevangenen zijn duidelijk behoorlijk van het pad af. We zien compleet gestoorde, paranoide tirades, we zien volwassen mannen die geen fatsoenlijke zin meer uit kunnen brengen, we zien een Rus die, hoewel paranoide, zich vanuit zijn wereldbeeld uitstekend kan articuleren en voor wie het een hel is om tussen de raaskallende gekken te zitten. We zien ook de interactie met de behandelende staf en bewakers, wat ook niet altijd even fijn is, om het maar even als understatement te stellen - inclusief pesterijen en gedwongen behandelingen. Alles wordt ook lang genoeg in beeld getoond om het langzaam onder de huid te laten kruipen. Een kale doch boeiende documentaire die bijzonder ongemakkelijk maakt. 4.0*
scorsese
-
- 13169 messages
- 11078 votes
A Bronx tale - 121 min - rw - 2 punten.
Prachtige film over een jongen die opgroeit langs de maffia. De film speelt zich af in de Bronx van de jaren '60. Een nostalgische sfeer (mede door de aankleding en fijne soundtrack). Een meeslepend verhaal over goed en kwaad met een aantal aangrijpende momenten. Twee sterke rollen van zowel Robert De Niro als Chazz Palminteri. Tevens het regiedebuut van De Niro.
Totaal: 60 punten.
scorsese
-
- 13169 messages
- 11078 votes
Female prisoner Scorpion: #... - 89 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.
Matige film waarin een vrouw op de vlucht hulp krijgt van een man die net als haar wraak wil nemen op een agent. Dit derde deel is toch een stuk minder vergeleken bij de vorige film. Het begint wat rommelig en de rol van de vrouw is een stuk kleiner. Maar meer nog is het visueel een stuk minder experimenteel allemaal.
Totaal: 63 punten.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
23. The Rover (2014) - Misdaad - 103 m. (1p) - FTV (1p) - >250 st. (0p) - 29/11 - 2 punten (totaal: 66 punten)https://jordanandeddie.files.wordpress.com/2014/06/the-rover-movie-2014.jpgPrima film, niet vlekkeloos, maar het is vooral de sfeer waardoor deze film goed werkt. Het speelt zich af in een soort van post-apocalyptische dystopische toekomst. Er wordt niet uitgelegd hoe het zover is gekomen, ook niet wat de personages betreft, en eigenlijk doet dat er ook niet toe. Je komt er meteen in terecht en een incident ontaardt in een soort van roadmovieachtige achtervolging. Qua stijl en tempo heeft het wat weg van een western. Een heerlijke en sfeervolle mengelmoes van genres. Minpuntjes zijn wel dat de situaties niet altijd even geloofwaardig zijn en ook de dialogen konden beter, maar de sfeer maakt dus veel goed. 3,5*
joolstein
-
- 10841 messages
- 8933 votes
Een lang weekendje weg, joolstein geeft even gas, en die voorsprong is als sneeuw voor de zon verdwenen.
Het kan verkeren.
Tja sorry ik was ook vrij en ik heb echt rustig aan gedaan zelfs nog andere films en series gekeken. Troost ik mag niet kiezen en de echte winnaar ben jij dan!
tbouwh
-
- 5811 messages
- 5402 votes
Een vraag aan alexspyforever, maar ook een die relevant gaat zijn voor alle andere deelnemers.
Imdb maakt een onderscheid tussen de genres 'Music' en 'Musical'. Dat kan verwarrend werken, want Dancer in the Dark (die ik net afzag) staat hier onder 'muziek', maar dat wordt op imdb dus 'musical' en niet 'music'. Hoe doen we dat in januari, mag je voor de muziek-challenge vanuit imdb zowel music als musical registreren? Dat lijkt mij het meest fair-en het gaat verwarring tegen.
Miszmi
-
- 3240 messages
- 598 votes
The Judge (2014) - Misdaad - 141 minuten - FTV - 30 november 2016 - 3 punten – Tussenstand: 9 punten
http://parentpreviews.com/images/made/legacy-pics/judge_668_330_80_int_s_c1.jpg
Review: Ondanks de lange tijdsduur, heb ik niet het gevoel gehad dat ik zo lang heb zitten te kijken. Ook denk ik niet dat het (veel) korter had gekund, dan had je een incompleet verhaal gehad. Wel vind ik het jammer dat je de gehele waarheid niet te weten komt, ik heb de hele film het gevoel gehad dat hij onschuldig was, vraag me niet waarom, alles wijst naar het tegenovergestelde. Ik had dan ook niet raar gekeken als hij het wel gedaan zou hebben, maar het was voor mij compleet als er nog een flashback was geweest met de gehele waarheid
Desondanks heb ik mij wel vermaakt. Het verhaal is goed onderhouden en weet de gehele speelduur te boeien. Het verhaal op zich spreekt mij al erg aan. Het verhaal tussen vader en zoon wordt goed uitgewerkt, maar ook het hele verhaal rondom de rechtbank heeft voldoende ruimte gehad om zich te ontpoppen. Het personage Dale houdt de film op sommige momenten wat luchtig en dat had deze film ook wel nodig.
Downey Jr. zet zijn rol fantastisch neer. Emoties worden goed weergegeven, al had zijn personage soms nog wat kunnen winnen met humor. Ondanks dat het een drama is, en Strong het af en toe luchtig hield, had ik dat ook graag bij Downey nog gezien. Duvall speelde wat monotoon, weinig veranderingen van emoties en hij kreeg me vaak niet helemaal te pakken.
Slechts een paar aanmerkingen aan deze film, daardoor kom ik ook uit op een ruime voldoende, 4*.
Miszmi
-
- 3240 messages
- 598 votes
Een vraag aan alexspyforever, maar ook een die relevant gaat zijn voor alle andere deelnemers.
Imdb maakt een onderscheid tussen de genres 'Music' en 'Musical'. Dat kan verwarrend werken, want Dancer in the Dark (die ik net afzag) staat hier onder 'muziek', maar dat wordt op imdb dus 'musical' en niet 'music'. Hoe doen we dat in januari, mag je voor de muziek-challenge vanuit imdb zowel music als musical registreren? Dat lijkt mij het meest fair-en het gaat verwarring tegen.
In de meeste gevallen zal MM voor dat soort films het genre muziek hanteren, net als jouw genoemde voorbeeld. Wat mij betreft echter akkoord om musical als genreaanduiding toe te staan bij muziek.
U96
-
- 731 messages
- 762 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1404.jpg
Grijpstra & De Gier (1979) – misdaad – 86min – 238stemmen – FTV – 30nov2016 – 3punten
komische misdaadfilm van Wim Verstappen, wanneer een man hangend aan een strop word gevonden is de eerste conclusie dat de man zelfmoord heeft gepleegd, maar nog de zelfde nacht word er ingebroken in het huis wat een heel ander spoor opbrengt, de rechercheurs Grijpsta & De Gier worden op de zaak gezet, ieder spoor dat de heren vinden leid al snel naar verschillende verdachten die het lijk gekend hebben. Film is simpel, luchtig en vooral komisch opgebouwd, acteerwerk is best ok, voor de rest is de film weinig soeps, kortom een eenvoudig luchtige film die snel wegkijkt 2,5*
(9films:23punten)
scorsese
-
- 13169 messages
- 11078 votes
Koyaanisqatsi - 86 min - ftv - 2 punten.
Goeie documentaire over de wereld en haar bewoners. Een toch wel uniek (tijds)-document waarbij de beelden veelal versneld of vertraagd zijn. De prachtige muziek van Philip Glass geven die beelden een bepaalde spanning en mystiek mee. Alhoewel je je er vrij gemakkelijk door mee kan laten slepen, had het ook zeker niet veel langer moeten duren.
Totaal: 65 punten.
tbouwh
-
- 5811 messages
- 5402 votes
In de meeste gevallen zal MM voor dat soort films het genre muziek hanteren, net als jouw genoemde voorbeeld. Wat mij betreft echter akkoord om musical als genreaanduiding toe te staan bij muziek.
Gh8st
-
- 668 messages
- 2008 votes
#15 Solace (2015) - Misdaad - 101 minuten - 390 stemmen - FTV – 29 november 2016 – 2 punten – Tussenstand: 38 punten
http://i.imgur.com/VzL0Iws.png
Simpele thriller qua verhaal dat nog wel een interessant uitgangspunt heeft, maar waarmee ook weinig bijzonders wordt gedaan. Het gooit nog wel een interessant dilemma op. Zitten ook wel wat mooie beelden in, maar het is vooral een lekker wegkijkende film die nergens echt in weet te verassen.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Kletsen op je poep dat had ik al heel in het begin uitgelegd dat zowel music als musical op imdb gelden als muziek genre 
tbouwh
-
- 5811 messages
- 5402 votes
Kletsen op je poep dat had ik al heel in het begin uitgelegd dat zowel music als musical op imdb gelden als muziek genre
Prima, dat wil niet zeggen dat iedereen dat á la minute allemaal meekrijgt.
scorsese
-
- 13169 messages
- 11078 votes
The rise - 106 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.
Goeie film over een jongeman die vrijkomt uit de gevangenis en een plan met zijn vrienden bedenkt om weg te komen. Wellicht niets vernieuwend of origineel, maar wel een onderhoudende film waarbij het verhaal gewoon goed in elkaar zit. De hele heist tijdens het tweede gedeelte is redelijk spannend. Een kleine 3.5 sterren.
Totaal: 68 punten.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#19. This Stuff'll Kill Ya! (1971) - FTV - 98 minuten - 2 stemmen - 30 november 2016 - 3 punten (Totaal: 56 punten)
De film opent met een leuke song "We shall drink of the spirit of the Lord". Daarmee hebben we meteen al het beste gehad. Het was nochtans veelbelovend met in de hoofdrol Jeffrey Allen als Reverend Boon (en wellicht beter bekend in de rol van Mayor Buckman uit een andere HG Lewis film Two Thousand Maniacs). En hoewel het bij momenten wel aanvoelt als een afkooksel van Two Thousand Maniacs, is deze een heel stuk minder. Allen geeft zich volledig, maar dat kan de film niet echt reden. Het probleem is dat het verhaal gewoon niet interessant en een rommeltje is. Het springt van de hak op de tak, is traag, langdradig en bijgevolg slaapverwekkend. Neen, liever mat meer horror en wat luchtiger, want de film neemt zich veel te serieus.
Woland
-
- 4796 messages
- 3818 votes
Sicario (2015) - FTV - 121 minuten - 250+ stemmen - 3 punten - 30/11/2016 (totaal 23 films, 73 punten)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/103000/103376.300.jpg
Villeneuve flikt het 'm weer. Na Prisoners, Polytechnique en in iets mindere mate Incendies is ook Sicario weer een dijk van een film. Sicario is misschien qua onderwerp niet de meest originele film (war on drugs, Mexicaanse kartels, vervagende grenzen tussen goed en kwaad, foute agenten, dat hebben we allemaal wel vaker gezien), maar de uitvoering is uitstekend. Geweldig in beeld gebracht, volop spanning en tempo in de film, goed acteerwerk met een kritiekpuntje, sterk script, eigenlijk doen Villeneuve en collegae vrijwel alles goed hier. Het is misschien wel de beste verfilming van dit drugsconflict, waar beestachtig geweld plaatsvindt, corruptie welig tiert, en waar ook de Amerikaanse autoriteiten vuile Machiavelliaanse spelletjes uithalen om de kartels tegen elkaar uit te spelen en tot een beheersbaardere situatie te komen, ook als dat levens kost en handelen met kartels betekent. Het enige smetje wat ik kan bedenken is Emily Blunt, wiens karakter compleet niet past in de getoonde realiteit en waar ik me niet voor kan stellen dat zo iemand ooit in een dergelijke rol terechtkomt. Ik snap wel dat zij als moreel contrast dient tot mensen als Alejandro en Matt, toch overtuigde zij mij niet. Maar toch: ik geef eigenlijk zelden vijf sterren, waarom weet ik eigenlijk niet, maar ik zou niet weten wat er verder mis is met Sicario. Ik heb op het puntje van m'n stoel gezeten: 5.0*.
En ik kijk al uit naar de Villeneuves die ik nog mag. Arrival, Enemy, dat gaat genieten worden.
tbouwh
-
- 5811 messages
- 5402 votes
Sjeetje, ik zou er wat voor over hebben die twee nog voor een eerste keer te mogen zien. Tweemaal 4,5* hier. Voor mij wachten nog Incendies en Polytechnique, die ik denk ik wel allebei naar drama doorschuif.
Woland
-
- 4796 messages
- 3818 votes
Killer's Kiss (1955) - FTV - 67 minuten - 250+ stemmen - 2 punten - 30/11/2016 (totaal 24 films, 75 punten)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4004.300.jpg
Een vroege film uit het oeuvre van Kubrick, en zeker geen hoogvlieger daarin. Al is ook hierin al duidelijk te zien dat Kubrick talent in z'n vingers heeft. De film is zeer fraai geschoten, met veel mooie perspectieven en schaduwen in het New York van de jaren '50. Maar voor het grootste deel is dit toch een niet hele bijzondere noir. Teveel van de film bestaat uit flashbacks met een wat saaiige voice-over, te vaak zijn de dialogen saai en weinig zeggend, en qua verhaal en script is het een dertien-in-een-dozijn noir-riedeltje. Er is verder best doorheen te komen, maar behalve de cinematografie is er niet zoveel interessants te beleven - deze genre-exercitie kleurt toch teveel veilig binnen de lijntjes. Leuk om een keer gezien te hebben, maar Killer's Kiss haalt het bij lange na niet bij zijn latere films. 2.5*
Woland
-
- 4796 messages
- 3818 votes
Last Hippie Standing (2002) - FTV - 45 minuten - <250 stemmen - 3 punten - 30/11/2016 (totaal 25 films, 78 punten)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/49000/49129.jpg
Best grappige documentaire over Goa, en specifieker: over Goa als toevluchtsoord voor hippies in de jaren '60 en '70 en het contrast met het Goa van nu. We zien een paar hardcore hippie-overblijfselen zoals Goa Gil en Swamy William terugblikken op hun ervaringen in Goa, en er zijn ook bijzonder veel coole beelden uit het originele hippie-tijdperk van Cleo Odzer. Die Cleo is verder wel een ontzettend irritant figuur, maar dat terzijde. En we zien ook het Goa van nu, waar de originele hippies wellicht weinig meer te vinden zijn, maar daarentegen zijn er dan wel weer horden met ravers en backpackers. Opnieuw toeristen met weinig geld, gulzig drugsgebruik en muziek die de gemiddelde local maar slecht trekt, dus dit alles levert ook nu nog wel wat wrijving op met de lokale bevolking en met de overheid die graag rijkere toeristen ziet komen. Maar om eerlijk te zijn vind ik de originele hippies toch het interessantste aspect van de docu, en gelukkig wordt daar ruimschoots aandacht aan besteed. Dik mee vermaakt. 4.0*
scorsese
-
- 13169 messages
- 11078 votes
Death warrant - 93 min - rw - 1 punt.
Tegenvallende film waarin een agent undercover gaat als gevangene om zo een aantal moorden
op te lossen. Het toch al slappe en ongeloofwaardige verhaal, rammelt hier en daar behoorlijk op het storende af. Verder is er te weinig actie en alleen het eindgevecht is het vermelden waard (maar net niet genoeg voor 2.5 sterren).
Totaal: 69 punten.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Tja sorry ik was ook vrij en ik heb echt rustig aan gedaan zelfs nog andere films en series gekeken. Troost ik mag niet kiezen en de echte winnaar ben jij dan!
Ik denk dat Woland ondertussen weer officieel aan de leiding staat nu. Ik heb het ook rustiger aan gedaan maar dan vooral om de reden dat misdaad en docu niet meteen mijn geliefkoosde genres zijn. Ook volgende week ga ik denkelijk niet overdrijven. Maar als de horror begint ga ik mij niet inhouden. Dan ben ik toch beetje eergevoelig 
joolstein
-
- 10841 messages
- 8933 votes
Ja bij mij precies hetzelfde! Ben ook verbaasd dat ik er nog zoveel heb gekeken. Zaten natuurlijk ook nog wat Horror dingen tussen.
Volgende week is het Actie-muziek toch?
En HAhahahahaha
maak je maar op voor een nek aan nek race want ik heb bijna een cold turkey van te weinig Horrorfilms kijken.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ja bij mij precies hetzelfde! Ben ook verbaasd dat ik er nog zoveel heb gekeken. Zaten natuurlijk ook nog wat Horror dingen tussen.
Volgende week is het Actie-muziek toch?
En HAhahahahaha
maak je maar op voor een nek aan nek race want ik heb bijna een cold turkey van te weinig Horrorfilms kijken.
Neen volgende week is het de vrije keuze een week lang. Vanaf 12 december horror-romantiek. Actie-muziek is voor begin volgend jaar 
De winnaar van deze challenge zal de laatste zijn die gaat kunnen kiezen omdat er nog slechts 2 over blijven. Ik ga in december ook gaan informeren of er eventueel nog interesse is voor genres of stijlen die niet specifiek aan bod zijn gekomen (animatie, silent, zwart/wit, road movie, film noir, erotiek...)
joolstein
-
- 10841 messages
- 8933 votes
Wahahaha, dus eigenlijk vier weken lang aan de Horror!!
tbouwh
-
- 5811 messages
- 5402 votes
Mooi om te horen tbouwh, ik wil sowieso Arrival binnenkort nog in de bios kijken. En misschien ga ik nog een keertje op zoek naar z'n oudere films, al weet ik niet in hoeverre die de moeite waard zijn.
Zou ik zeker doen ja. En wat betreft de drie werken pre-Polytechnique, daar heb ik ook zo m'n twijfels bij. Zit een aardige tijdsspanne tussen (nr.3-2000, en dan 2009), en goed scoren doen ze ook niet.