- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Genre/Thema Challenge
Genre/Thema Challenge
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
joolstein die poster doet me erg denken aan een spannende scène uit The Gold Rush met Charlie Chaplin. Kijk misschien niet teveel western want dat komt binnen 2,5 weken aan de beurt tenzij je ook genoeg thrillers op stapel hebt staan.
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
3. Arsenic and Old Lace (1944) - komedie (118 min) - FTV - 253 stemmen – 2 punten - 14 september 2016 (totaal: 3 films, 8 punten) - (3 stemmen teveel en 2 minuten tekort! bagger
)
https://thenypost.files.wordpress.com/2014/10/mcdaran_ec116_h.jpg?quality=90&strip=all
"I'm not so sure I want to be down in the cellar with him. Look at that puss. He looks like Boris Karloff."
Wat als je er op je trouwdag achter komt dat krankzinnigheid iets is dat in je familie voorkomt? En niet in geringe mate, nee, het galoppeert, zoals Mortimer Brewster moet concluderen wanneer hij erachter komt dat niet alleen zijn lang uit beeld verdwenen broer zo gek is als een deur, maar ook zijn twee oude tantes een dozijn lijken in de kelder hebben begraven. Tot overmaat van ramp komt op dat moment ook zijn broer na twintig jaar opeen terug met een lijk van zichzelf waar hij graag vanaf wil. Mortimer moet door hoepels springen om zijn tantes waar hij veel om geeft uit de gevangenis te houden en de politie op afstand, terwijl zijn derde knotsgekke broer die denkt dat hij Teddy Roosevelt is vaak roet in het eten gooit.
Arsenic and Old Lace is gebaseerd op een toneelstuk, wat wellicht bij bovenstaande synopsis niet helemaal verbaast. Het is verrassend fris, en de nuchtere manier waarop de tantes keuvelen over hun daden contrasteert ook vandaag de dag nog mooi met Cary Grants paniekerige Mortimer Brewster, wiens mimiek soms van de enige grimas in de andere schiet terwijl hij weer in een nieuwe verbazing valt.
Er was tijdens de opnames kritiek van de scriptschrijver op Grants acteren, die teveel doorschoot in het komische en over the top zou gaan. Regisseur Frank Capra Gaf hem gelijk, maar beloofde hem dat dit tijdens de montage gemakkelijk een toontje lager gezet kon worden. De geschiedenis gooide echter roet in het eten: Pearl Harbor werd gebombardeerd en Capra kon niet wachten om zijn steentje bij te dragen. Hierdoor is Grants Mortimer Brewster tot op de dag van vandaag wat theatraal en een tikje over the top. Ook Grant zelf beschouwt het hierdoor als een van zijn minste rollen en het valt inderdaad niet bij iedereen even goed. Desalniettemin heb ik me verkneukeld met al die gezichten van hem, wanneer hij weer iets afgrijselijks hoort of ziet. Het was even wennen, maar ik heb me er daarna ontzettend mee vermaakt. Ik heb Grant niet als komiek leren kennen, maar hij kan het zeker.
Ook Peter Lorre was een feest om naar te kijken als miezerige Duitse plastisch chirurg, die Mortimers geschifte broer in een beschonken bui heeft omgebouwd tot een soort Frankenstein. Het vele benoemen van de gelijkenis met Karloff getuigt van zijn bekendheid en populariteit, ruim tien jaar na het verschijnen van Frankenstein.
Het was mijn tweede Capra voor de challenge en mijn elfde in totaal, en deze wint het voor mij van Mr. Deeds goes to Town. Lekker morbide humor in een fijne klassieker, die voor sommigen wellicht iets te druk en theatraal zou kunnen zijn.
Mij beviel hij echter uitstekend, en afgerond naar boven kom ik op:
4*
LuukRamaker
-
- 2020 messages
- 925 votes
Die staat bij mij ook al even op de 'te zien'-lijst. Wie weet doe ik vanavond ook eens een poging. Mooie gelegenheid daarvoor. Dank voor het 'herinneren'. ?
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
Moet bekeken dat ik de film The Gold Rush met Charlie Chaplin niet ken. Sowieso veel oudjes nog niet gezien. Challenge is ideaal om die in te halen! Maar het is goed mogelijk dat die scene geleend is bij deze film. Er zaten nog meer scene's in die uit andere films waren geleend.
Veel Western zal ik nu niet kunnen kijken aangezien het moeilijk is om in dat genre een combinatie te vinden met mysterie (en komendie is een genre waar ik niet heel veel mee heb) Er is er nog één die ik nu wil gaan kijken. Ik hou van Westernfilms maar op één of andere manier kom ik nooit toe om ze te kijken. En ik denk dat ik zelfs in de drie weken het nog niet voor elkaar krijg om de hoeveelheid Westerns weg te kijken.
Komt dus helemaal goed! Denk dat het er daarom ook niet veel thrillers zullen worden gekeken
Pfft druk op mijn werk vandaag daarom een stuk lastiger om iets te schrijven, laat staan om een film te kijken.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
#5. Yajû no Seishun: Youth of the Beast (1963)- Misdaad / Mystery - 92 minuten - FTV - 14-09-16
19+3= 21punten
45 tot 119 minuten: 1 punten
FTV - 1 punt
37 stemmen - 1 punt
https://www.moviemeter.nl/images/cover/24000/24006.300.jpg
Een half chaotische en humoristische film over de Japanse Yakuza. In de prachtige stijl van de jaren '60 . We volgen Joji 'Jo' Mizuno een bad-guy die zich binnen weet de knokken bij de gangsters van de Yakuza. Vooral aan het begin lijkt het erg rommelige en heb je totaal geen idee waar het overgaat. Maar langzaam aan krijg je meer details waardoor er zich een vernuftig plot ontstaat. Humorische is het vooral doordat die kleine Japannertjes in het schijnbaar nog kleinere autootjes worden gepropt. Verder zijn er de vele grappige dik aangezette typetjes. Ook zit er veel actie in de film die niet zal misstaan bij Bud spencer en terrence hill films. De regisseur Seijun Suzuki heeft veel oog voor detail (had soms ook het idee dat hij een favouriet van Tarantino moet zijn geweest) Telefoons in alle mogelijke kleuren, geluidsdichte kamer, grote koffer, man met zijn kat en zo kan ik nog wel even doorgaan met details die in de scene's voorkomen. Ondanks de rommeligheid is erbij deze film heel veel tebeleven.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
En ik doe lekker toch mee... 
#1 Mystery - Zusje (1995) - 87 minuten - 250+ - FTV - 15-9-2016 - 2 punten (2 totaal)
http://s3.amazonaws.com/auteurs_production/images/film/little-sister-1995/w1280/little-sister-1995.jpg
"Doe die camera eens weg."
- "Dat kan niet."
De Mystery/Komedie-Challenge is sinds deze week van start gegaan en naar aanleiding daarvan heb ik besloten om na het huiswerk doordeweeks ook eens film te gaan kijken. Bij het zoeken naar een korte film in mijn bezit met het genre Mystery, stuitte ik op deze film van eigen bodem, die mij door iemand was aangeraden. Op Moviemeter lijkt het alsof Zusje een vrij standaard Drama-film is. IMDB heeft het mijns inziens eerder bij het rechte eind met Drama/Mystery als genre-aanduiding.
Vier jaar voordat The Blair Witch Project uitkwam is er in Nederland een veel betere found-footage film gemaakt in het genre Drama/Mystery. De film heet Zusje en is de debuutfilm van Robert Jan Westdijk. Alle acteurs woonden bij hem in de straat of kwam hij tegen bij de bushalte. Samen hebben ze het budget bij elkaar geraapt, er was geen filmfonds bij betrokken geweest.
Zusje bestaat uit de tapes die grote broer Martijn heeft gefilmd nadat hij terugkwam uit Londen en besloot om zijn zus Daantje te bezoeken. Martijn volgt haar overal en al snel word duidelijk dat hij geobsedeerd is door zijn jongere zusje....
Kim van Kooten - de dochter van Kees van Kooten - bewijst dat ze net zo goed kan acteren als haar vader sketches spelen kan. De emoties kwamen op mij allemaal erg natuurgetrouw over. Hugo Metsers verzorgde de stem van Martijn en was het enige dat ons eraan herinnerde dat de film in scène is gezet. Wel zorgde hij voor de nodige humor door zijn, ongelovelijk droge, opmerkingen. Romijn Conen speelt Martijn zelf en deed het ook niet slecht. Bert Pot filmde in de rol van Martijn. Verder had Roeland Fernhout ook zijn sterke momenten als Ramon, met name als hij zijn spijt betuigt aan Daantje.
In eerste instantie lijkt het om een vrij standaard Drama-film te gaan, maar dat is het zeker niet. De film verhuld een geheim, dat steeds duidelijker wordt naarmate de film vordert. Ook worden we misleid, zoals in het Mystery-genre wel vaker het geval is. In het begin lijkt alles vrij normaal. Daarna begint Mathijs steeds obsessiever op ons over te komen. Uiteindelijk krijgen we zelfs het idee dat hij zijn zus heeft misbruikt. Tot dan, helemaal aan het einde, aan ons wordt onthuld dat er eigenlijk niets is gebeurt en het zusje zelf aandrong, zoals Mathijs daarvoor al meerdere malen had verteld. Op een slimme manier worden we meegenomen in het verhaal en bedrogen.
De film heeft een aantal geniale momenten, bijvoorbeeld: als Martijn Daantje s'nachts wakker maakt om haar verjaardag te vieren en wij als kijker de indruk hebben dat dat iets heel normaals en onschuldigs is, maar Daatje verbijsterd en geschokkeerd reageert en Martijn praat op een vreemde toon, die doet suggereren dat hij met iets pervers bezig is.
Met het eerste shot bewijst Westdijk dat hij wel degelijk mooie beelden kan schieten, het verdere deel van de film is op vrij amateuristische wijze door de acteurs zelf geschoten. Al moet ik wel zeggen dat het een heel stuk prettiger was om naar te kijken dan al die found-footage troep uit het Horror-genre. Erg leuk hoe alles vrijwel chronologisch verloopt, er af en toe terug wordt gespoeld en verschillende personen de camera hanteren. Ook zit er in de soundtrack een erg mooi hoofdthema en wordt er op leuke wijze een aantal keer muziek gebruikt (iets waar andere found-footage films een voorbeeld aan mogen nemen).
Zusje vind ik een geniale Nederlandse film. Een uitstekend experiment, dat niet alleen vermakelijk is om te bekijken, maar ook nog eens uitstekend in elkaar zit. Het mysterie zit hem in een geheim dat achter het drama zit verscholen. Het is niet wat het lijkt en uiteindelijk zijn we als kijken om de tuin geleid. Mystery ten top. Niet alleen is het acteerwerk uitstekend, maar ook qua continuïteit klopt alles als een bus. Westdijk bewijst dat je in ons landje voor €614,597 een meer dan goede film kan maken. Jammer dat hij dit debuut in zijn latere carrière nooit meer heeft kunnen evenaren.
Wat mij persoonlijk ook erg aansprak was dat Martijn zei: "Ik moet het filmen, anders had het net zo goed niet gebeurd kunnen zijn.". Hier herken ik mij heel erg in. De reden dat ik filmrecensies schrijf is ook omdat ik de film anders net zo goed niet had kunnen kijken. Deze is in ieder geval een echte aanrader.
leatherhead
-
- 3556 messages
- 1813 votes
2. The Necessary Death of Charlie Countryman (2012) - Komedie - 108 minuten - 15-09-16 FTV - 140 stemmen - 3 punten
https://i.ytimg.com/vi/s1VrtS8vucs/maxresdefault.jpg
Review: Geweldig leuke film. Een bonte mix van genres waarbij zo'n beetje elke 10 minuten wel naar een andere vitesse geschakeld wordt. Echt een guitig rommeltje. Een feelgood romkom, thriller, misdaadfilm, en een soort hedendaags sprookje in één. Doet wat denken aan het werk van Refn, maar ook een film als Prins kwam bij me op als vergelijkingsmateriaal. Wel typisch zo'n film die niet aan een hoop verzuurde critics besteed is, wat zich vertaald naar de scores op bijv. een site als Rotten Tomatoes. Geloofwaardig is het namelijk niet en het plot is niet zo lineair als doorgaans verwacht wordt bij dit soort films.
Ook audiovisueel mag de film er best wezen. Lekker kleurrijk en expressief, steeds weer een soort vitaliteit uitstralend. Vooral in combinatie met de soundtrack. Hoogtepuntjes zijn de crashende ambulance, de achtervolging, en de eindscene. Verder ook niks dan lof voor LaBeouf, die hier - van wat ik al gezien heb - absoluut zijn beste rol neerzet. De rest volstaat gewoon, niks meer niks minder.
Aan te raden aan iedereen die eens wat anders wilt zien dan het doorsnee romantische drama. In plaats daarvan krijg je namelijk een erg fris, schalks en origineel filmpje. Kleine 4* toch wel.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#7. Passion Holiday (1963) - 75 minuten - 1 stem - FTV - 15 september 2016 - 3 punten (Totaal: 21 punten)
In het begin dacht ik nog dat ik deze film beter had bewaard voor als de drama challenge van start zou gaan. De gebeurtenissen van de 4 protagonistes waren toch vrij dramatisch. Zeker bij dat eerste meisje, Anne vond ik nog redelijk overtuigend en begrijpelijk dat ze weg wou bij bij haar stiefvader. Ze was ook de enige waarvan ik het acteerniveau behoorlijk vond ook al was het haar enige film. Maar daarna wordt het veel luchtiger, worden er steeds situaties gezocht voor de dames om zich uit of om te kleden of hun bikini of ondergoed te showen. Ja er is zelfs een scène met schaars geklede danseressen maar daar dan gek genoeg geen bloot aan te pas. Tegen dat het dan toch nog even spannend werd met de boeven was de film al bijna afgelopen. Eigenlijk geeft de plotomschrijving al de hele film weg. Het misdaadthema werd in een film als Hideout in the Sun toch veel beter uitgewerkt.
Miszmi
-
- 3240 messages
- 598 votes
The Usual Suspects (1995) - Mystery - 106 minuten - FTV – 15 september 2016 – 2 punten – Tussenstand: 22 punten
http://www4.pictures.zimbio.com/mp/4AlwNRFMQQ1x.jpg
Review: Film die goed in elkaar is gezet. Duidelijk verloop, prima geacteerd. Geen al te verrassend einde, althans, niet voor mij. Vanaf het begin vertrouwde ik het al niet en bleek dat terecht te zijn. Toen de agent vertelde dat Keaton Keyser Soze zou zijn, geloofde ik daar in eerste instantie ook helemaal niks van, het moest mijn verdachte wel. Ik had het ergens wel leuk gevonden als ik ongelijk had gehad, maar dit vond ik ook prima. Mede door de uitstekende opbouw heb ik mij goed vermaakt met deze film. Ik kijk het liefst een mystery waarbij ik zelf ook aan het denken word gezet, maar daar heb ik meestal het geduld niet voor. Vandaag wel, en tijdens de film zat ik wel steeds na te denken, al kwam ik wel steeds uit op dezelfde verdachte. Geslaagde film, niet perfect, 4*.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
#6. Unheimliche Geschichten (EERIE TALES,1919) - Horror / Mystery - 112 minuten - FTV - 15-09-16
21+3= 24 punten
FTV - 1 punt
2 stemmen - 1 punt
https://filmschatzsucher.files.wordpress.com/2011/08/unheimliche-geschichten.jpg
In een boekenzaak komen s'avonds de schilderijen van de hoer, de duivel en de dood tot leven om uit de boeken griezelverhalen te lezen van respectievelijke Anselm Heine (The Appiration) Robert Liebmann (The Hand), Edgar Allan Poe (The Black Cat), Robert Louis Stevenson ("The Suicide Club") and Richard Oswald (The Haunting). Die 5 verhalen zien we vervolgens op film. En die zijn zeker niet slecht verfilmd. Vooral Conrad Veidt als de dood is erg indrukwekkend. Niet alle verhalen zijn even sterk uitgevoerd maar er valt genoeg te beleven. Zeer leuke film uit de vroege Duitse expressionisme.
Gh8st
-
- 668 messages
- 2008 votes
#5 Central Intelligence (2016) - Komedie - 114 minuten - FTV – 14 september 2016 – 2 punten – Tussenstand: 10 punten
http://i.imgur.com/yPxO3Vr.png
Een tijdje terug zag ik hier een trailer van en daar moest ik best om lachen. Helaas, zoals zo vaak, zaten de leukste stukjes daar dus al in en lijken ze in de film zelfs een stuk minder grappig. De combinatie van Dwayne Johnson en Kevin Hart is best leuk, maar de rest van de film is grote middelmaat. Het verhaaltje is niet interessant genoeg uitgewerkt en het aantal grappige momenten viel uiteindelijk aardig tegen. Jammer genoeg dus weer zo een komedie die niet tussen de rest uitsteekt.
LuukRamaker
-
- 2020 messages
- 925 votes
C1 / #3 | Breakheart Pass (1975) | Mystery| 95 minuten | 15/09/2016 - FTV | 83 stemmen | 3 punten / totaal: 13 punten
http://www.mediafire.com/convkey/d3d1/7xw3ftx3na5o5o5zg.jpg
Zo'n heerlijk ouderwetse trein in een prachtig besneeuwd landschap maakt een film al gauw het kijken waard. Zeker als daarbij ook nog eens een mysterieus sfeertje wordt gecreëerd en zich tijdens zo'n dagenlang durende treinreis een verhaal ontvouwt dat voor een western eens niet zo enorm eenvoudig in elkaar steekt. Nu gaat het ook wat ver om het script een literair hoogstandje te noemen maar de spanning wordt er goed ingehouden. Hoewel de film tegen het einde één cliché bevat dat blijkbaar niet helemaal kon worden vermeden is Breakheart Pass een film die je eigenlijk moeilijk onder een bepaalde noemer kunt plaatsen. Noem het een treinwestern, een sneeuwwestern of een westernmysterie, het is in elk geval geen typische cowboyfilm. Charles Bronson zal nooit mijn favoriete hoofdrolspeler worden maar zet hier een heel prima rol neer. Hij wordt bijgestaan door vrouwlief en een aantal andere zeer goede bijrolspelers (waaronder bijv. Ben Johnson, Ed Lauter en David Hiddleston). Daarmee kijkt de film lekker weg en verveelt hij eigenlijk nergens.
3,5*
scorsese
-
- 13160 messages
- 11071 votes
Who's Harry Crumb - 94 min - 1 punt.
Matige film over een lompe privé detective die een ontvoeringszaak moet oplossen. Een uiterst mager verhaaltje dat niet bepaald weet te boeien. Sommige momenten zijn nog wel vermakelijk, wat toch voornamelijk te danken is aan John Candy die hier niets verkeerd doet. Echter zakt het soms net wat te vaak in voor 3.0 sterren.
Totaal: 13 punten.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
2. Black Cat, White Cat (1998) - Komedie - 127 m. - FTV - >250 st. - 15/09/2016 - 3 punten (totaal: 5 punten)http://cineplex.media.baselineresearch.com/images/96146/96146_full.jpgDeze komedie heb ik gezien als tip uit het super tip-topperforum. Het is een absurde (in de goede zin) Oost-Europese over de top-komedie, het heeft veel weg van een klucht, en een humor waar je wel van moet houden. Het is qua humor niet helemaal mijn ding, al vond ik het richting het einde steeds beter worden. Bij dit type komedie vind ik een hoog tempo wel passen, en wat dat betreft had het wel nog een tandje hoger gekund. Leuk om het een keer gezien te hebben, een kleine 3* van mij, al denk ik dat deze bij liefhebbers van dit type humor het stukken beter zal doen.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#6. Unheimliche Geschichten (EERIE TALES,1919) - Horror / Mystery - 112 minuten - FTV - 15-09-16
21+3= 24 punten
FTV - 1 punt
2 stemmen - 1 punt
(afbeelding)
In een boekenzaak komen s'avonds de schilderijen van de hoer, de duivel en de dood tot leven om uit de boeken griezelverhalen te lezen van respectievelijke Anselm Heine (The Appiration) Robert Liebmann (The Hand), Edgar Allan Poe (The Black Cat), Robert Louis Stevenson ("The Suicide Club") and Richard Oswald (The Haunting). Die 5 verhalen zien we vervolgens op film. En die zijn zeker niet slecht verfilmd. Vooral Conrad Veidt als de dood is erg indrukwekkend. Niet alle verhalen zijn even sterk uitgevoerd maar er valt genoeg te beleven. Zeer leuke film uit de vroege Duitse expressionisme.
Klinkt heel goed, lijkt een beetje op der Müde Tod. Ik ga ook eens naar deze op zoek. Goede tip 
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
Waarom ik voor der Müde Tod geen recenssie of rating heb geven is mij een raadsel? Maar ik heb de film nog niet zolang geleden (waarschijnlijk tijdens de horrorchallenge) gekeken. Enfin dit gelijk even recht gezet! Vond zelf de der Müde Tod beter. Die was duister en de drie verhalen waren beter verwerkt tot een geheel. Veel kijkplezier bij Unheimliche Geschichten. Het is zeker verkeerde tijdsbesteding. 
LuukRamaker
-
- 2020 messages
- 925 votes
C1 / #4 | Safety Last! (1923) | Komedie| 74 minuten | 15/09/2016 - FTV | 168 stemmen | 3 punten / totaal: 16 punten
http://www.mediafire.com/convkey/2210/1569g13k6gzp9yyzg.jpg
Spectaculaire waaghalzerij met een bijzonder komische noot. Oftewel: vermaak van de bovenste plank. Het duurt even voordat de film een beetje op gang komt maar als er eenmaal een leuke situatie is ontstaan in de vorm van een romance wordt de film alleen maar beter. Eigenlijk wordt het eerste gedeelte, dat bij vlagen al erg goed is, overkoepeld door het welbekende en fascinerende einde, maar de film maakt ook over zijn geheel bekeken zeer zeker zijn klassiekerstatus waar.
4*
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
#7. The Thin Man (1934) - Komedie / Mystery - 93 minuten - FTV - 15-09-16
24+3= 27 punten
FTV - 1 punt
106 stemmen - 1 punt
https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4388.300.jpg
Wederom voor mij een bewijs dat komedie en ik niet samen gaan.
Ondanks de hoge cijfers en lovende woorden vond ik het maar niets. Het plot van de film is meer een excuus voor de vele grappen. William Powell en Myrna Loy schiet op elkaar een heel batterij aan grappen en spitsvondigheden af waar ik helemaal kriegel van werd. Gelachen of geglimlacht heb ik geen één keer. En dan was er nog een hondje die voor een komische en vertederende noot moest zorgen. De veel aangehaalde scene met de kerstboom en ballonnen vond ik ook niet veel. Neem aan dat de acteurs speelde dat ze verveeld waren en zo kwam die scene bij mij ook over. Vervelend. Snapte niets van al dat gedoe over dat drinken? Het einde deed een beetje aan als een Agatha Christie maar was verder erg beroerd. Tja, na drie kwartier hoopte ik al dat het snel was afgelopen. Met alle goede wil van de wereld had ik willen zeggen dat ik het een goede film vond maar helaas. 
scorsese
-
- 13160 messages
- 11071 votes
Ik denk dat ik al weet wie er gaat winnen 
scorsese
-
- 13160 messages
- 11071 votes
10 Cloverfield lane - 104 min - ftv - 2 punten.
Aardige film over een jonge vrouw die na een auto-ongeluk wakker wordt in een afgesloten kelder. Ondanks dat de film zich grotendeels op één locatie afspeelt met slechts drie acteurs, blijft het onderhoudend. Voornamelijk omdat je je af blijft vragen wat er buiten gebeurd en vanwege een aantal spannende momenten. De finale voelt meer als een deus ex machina en daarmee wat gemakkelijk. John Goodman zet een fijne rol neer.
Totaal: 15 punten.
Miszmi
-
- 3240 messages
- 598 votes
joolstein mag toch geen genres meer kiezen, ik overigens ook niet, dus volhouden zou ik zeggen! 
Ik had er een aardig tempo inzitten afgelopen dagen, maar het tempo van hem kan ik echt niet bijhouden. Zal na verloop van tijd sowieso wel wat inkakken, aangezien het serieseizoen ook weer begint 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
joolstein gaat altijd hard als hij tijd heeft, maar heb hem uiteindelijk toch geklopt bij de horror challenge. Van mij mag hij en ook Miszmi hard gaan, zij mogen toch niet kiezen welke de volgende challenges worden. Elk nadeel heb ze voordeel hé.
Zo dachten we ook dat jeroentjuh ons allemaal ging wegblazen bij de horror challenge maar na een maand stopte hij volledig en viel ver terug.
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
The sound of my voice - 85 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.
Redelijke film over een man en vrouw die zich aansluiten bij een sekte om in het geheim een documentaire te maken. Ondanks de korte lengte een traag plot. Redelijk sfeervol in beeld gebracht en hier en daar ook wel spannend. Je vraagt je natuurlijk continu af of het allemaal echt is, en het einde is in dat opzicht ook het enige juiste einde (maar tegelijkertijd ook wel wat gemakkelijk). Een kleine 3.0 sterren.
Ondanks dat je deze film niet erg hoog beoordeeld gaat die gegarandeerd op mijn watchlist, misschien dat ik hem zelfs voor 3 oktober nog wel zie. Ik verwacht dat de film mij positief kan verassen. 
Wat mij persoonlijk ook erg aansprak was dat Martijn zei: "Ik moet het filmen, anders had het net zo goed niet gebeurd kunnen zijn.". Hier herken ik mij heel erg in. De reden dat ik filmrecensies schrijf is ook omdat ik de film anders net zo goed niet had kunnen kijken. Deze is in ieder geval een echte aanrader.
Wees hier blij mee haha. Ik heb vaker geen dan wel zin om een recensie te schrijven. Zeker niet voor films met meer dan 1000 stemmen en al weet ik hoeveel reacties.
U96
-
- 731 messages
- 762 votes
The Usual Suspects (1995) - Mystery - 106 minuten - FTV – 15 september 2016 – 2 punten – Tussenstand: 22 punten
(afbeelding)
Review: Film die goed in elkaar is gezet. Duidelijk verloop, prima geacteerd. Geen al te verrassend einde, althans, niet voor mij. Vanaf het begin vertrouwde ik het al niet en bleek dat terecht te zijn. Toen de agent vertelde dat Keaton Keyser Soze zou zijn, geloofde ik daar in eerste instantie ook helemaal niks van, het moest mijn verdachte wel. Ik had het ergens wel leuk gevonden als ik ongelijk had gehad, maar dit vond ik ook prima. Mede door de uitstekende opbouw heb ik mij goed vermaakt met deze film. Ik kijk het liefst een mystery waarbij ik zelf ook aan het denken word gezet, maar daar heb ik meestal het geduld niet voor. Vandaag wel, en tijdens de film zat ik wel steeds na te denken, al kwam ik wel steeds uit op dezelfde verdachte. Geslaagde film, niet perfect, 4*.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
3. Le Nouveau (2015) - Komedie - 81 minuten - FTV - 15 september 2016 - 2 punten (totaal: 7 punten)http://medias.myfrenchfilmfestival.com/medias/181/73/149941/format_page/el-novato.jpgAardige komedie over een jongen die naar een nieuwe klas gaat. Werd destijds in Frankrijk in de bioscopen goed ontvangen dus was ik wel benieuwd, helemaal omdat een andere Franse (tragi)komedie, La Famille Bélier (2014), mij goed was bevallen. Le Nouveau raakt op de achtergrond thema's aan zoals pesten, maar op een hele luchtige manier. Het is vooral een film over een groep scholieren, hun belevenissen, vriendschappen en problemen. 3*
scorsese
-
- 13160 messages
- 11071 votes
En man som heter Ove - 116 min - ftv - 2 punten.
Goeie film over een weduwnaar op leeftijd die zichzelf van het leven probeert te veroveren, maar verhindert word. Een prima tragikomedie die vooral op het begin op zijn best is, met wrange humor. Tijdens de tweede helft wordt het wat sentimenteler, maar het blijft meeslepend verteld (mede door de mooie flashbacks en de fijne hoofdrol van Rolf Lassgård).
Totaal: 17 punten.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#8. Surftide 77 (1962) - 60 minuten - 2 stemmen - FTV - 16 september 2016 - 3 punten (Totaal: 24 punten)
Toen ik dat karakter van die oude dame zag, vroeg ik me al af of ik die al niet eerder had gezien in een andere film. Toen ik keek welke andere films Lee Frost regisseerde werd het me meteen duidelijk. House on Bare Mountain die hij in hetzelfde jaar regisseerde had ook zo een oude dame die er net zo uitzag en misschien wel door dezelfde persoon werd gespeeld. En in beide films is het wel duidelijk dat de rol van de oude dame door een man wordt gespeeld. Dus ja net zoals in House on Bare Mountain ligt de focus op tonen van vrouwelijk naakt al zijn de dames hier veel minder gewillig. Dat komt namelijk omdat de protagonist als detective een dame moet vinden met een geboortevlek in de vorm van een vlinder op haar linkerborst. En hen uit de kleren te dwingen blijkt niet altijd zo simpel te zijn. Dit zorgt voor een aantal komische situaties. Het zit allemaal iets beter in elkaar dan House on Bare Mountain en ook hier weer met een verrassing op het einde. Leuk om een keer gezien te hebben.
Miszmi
-
- 3240 messages
- 598 votes
Today's Special (2009) - Komedie - 99 minuten - 29 stemmen - FTV – 16 september 2016 – 3 punten – Tussenstand: 25 punten
https://i.ytimg.com/vi/MC9iRsoHS04/maxresdefault.jpg
Review: Een aardig voorspelbare film met een vrij simpel plot. Toch is het prima uitgewerkt. Ik lag niet krom van het lachen, maar het had zeker zijn momenten. Mandvi doet het als hoofdrolspeler prima, maar Shah zette toch wel de beste rol neer, tegelijkertijd had hij ook het geluk dat hij de leukste rol in de film had. Zowel IMDb als MM geeft de tag drama niet, terwijl het op sommige momenten toch echt wel meer drama was dan komedie. Als men niet van komedie drama's houdt, zal dit ook een lastige film zijn om doorheen te komen. Al met al heb ik mij prima vermaak, 3* voor de film zelf, 0,5* extra voor Shah.
Gh8st
-
- 668 messages
- 2008 votes
#6 Mike and Dave Need Wedding Dates (2016) - Komedie - 98 minuten - FTV – 15 september 2016 – 2 punten – Tussenstand: 12 punten
http://i.imgur.com/xgMgiNU.png
Best een leuke cast heeft deze film en het begint allemaal wel leuk, maar het is wederom niet bepaald een komedie van hoog niveau. Niet dat ik dat verwachtte dus in dat opzicht viel het ook wel mee. Er zaten wel wat grappige momentjes in, maar het blijft allemaal weer wat voorspelbare flauwe onzin. Voorlopig heb ik wel weer even genoeg van dit soort komedies gezien denk ik.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
#2 Mystery - Following (1998) - 69 minuten - 250+ - FTV - 16-9-2016 - 2 punten (4 totaal)
https://billysteele60.files.wordpress.com/2015/08/following1.jpg
"Everyone has a box."
Following is de debuutfilm van Christoper Nolan - een van de beste regisseurs in het vak vandaag de dag. Zijn epische Batman-films zijn zowat de enige superheldenfilms die ik goed vind. Door films als Insomnia, Memento en Following ben ik hem nog meer gaan waarderen. Nolan bewijst namelijk dat hij geen gigantisch budget nodig heeft om een goede film te maken. Following is met een budget van 6000$ een van de goedkoopste films ooit.
De film gaat over een schrijver - of iemand die probeert te schrijven - die ter inspiratie willekeurige mensen volgt op straat. Op een dag achtervolgt hij een inbreker die hem meeneemt tijdens zijn bezigheden...
De vrij onbekende acteur Jeremy Theobald speelde een sterke hoofdrol, vooral zijn zware stem was prettig om aan te horen. Alex Haw was daarnaast ook goed als Cobb, de enige rol die hij in zijn leven zou spelen. John Nolan - de oom van de regisseur - speelde ook nog een rolletje als Politieman. Omdat de acteurs allemaal een full-time baan hadden is de film alleen op zaterdagen opgenomen, waardoor het ruim een jaar koste om alles te filmen.
Het uitgangspunt van de film vond ik erg sterk gevonden. Heerlijk hoe dit soort 'goedkope' filmstudent-achtige films met een frisse blik iets kunnen behandelen. Nolan kreeg het idee voor de film toen er in zijn appartement was ingebroken en hij zich afvroeg wat de inbrekers daarbij dachten. Following behandeld het thema Voyeurisme op een erg sterke manier. Toen Cobb mensen ging analyseren op basis van hun inboedel en begon aan het verhaal over de doos die iedereen heeft, realiseerde ik me ineens dat ik ook zo'n doos heb met foto's en kleine voorwerpen die voor een vreemde als onbeduidend zouden overkomen.
De hele film bestaat uit handheld-shots in 4:3 zwart-wit beeld. Soms was het mij iets te instabiel, maar de film was zeker niet slecht opgenomen. Door het zwart-wit deed het mij heel erg aan een soort moderne Film Noir denken.
Following laat al vroeg zien dat Nolan een uitstekend regisseur zou gaan worden en eigenlijk zijn die eerste films van hem ook een stuk bijzonderder dan het spektakel dat later zou komen. Deze film vond ik in ieder geval inspirerend.