- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Genre/Thema Challenge
Genre/Thema Challenge
Flat Eric
-
- 6443 messages
- 1026 votes
Eigenlijk moet iedereen dat zelf doen nu. Dus nu heb je nog geluk dat Miszmi dat voor jou wil doen, maar of ik zo lief ga zijn bij de volgende challenge
Alvast bedankt

Friday the 13 th
-
- 2558 messages
- 2023 votes
Met de horror challenge net achter de rug, sla ik deze keer ook even over, wel bedankt om mij toe te voegen. Veel succes aan alle deelnemers.
joolstein
-
- 10827 messages
- 8910 votes
#3. Shokuzai: Penance (2012) - Mystery - 270 minuten (miniserie, 5 delen) - FTV -
12&13-09-16 - 6+6=12 punten
240 tot 299 minuten: 4 punten
FTV - 1 punt
39 stemmen - 1 punt
https://www.moviemeter.nl/images/cover/91000/91924.300.jpg
Een lange film en/of een serie. Door de opzet lijkt het in ieder geval nu meer een serie. Waarbij er eerst een klein meisje wordt verkracht en vermoord. En hierna zien we telkens de belevenis en verwerking van de andere meisjes en de moeder. De moeder speelt samen met de moord een soort van lijdraad in de film. Een zeer sterk gegeven, wat helaas niet helemaal slaagt. Naar mijn mening komt dit omdat de snelheid er uitgehaald wordt door het redelijk vaak herhalen van scene's. Visueel zag het er erg goed uit. En de uit een lopende verhalen van de vier getraumatiseerde meisje waren zeer geslaagd. Maar ik mistte gewoon de vaart waardoor er wat meer spanning had kunnen ontstaan. Misschien als het de tijdsduur van een film had gehad dat dit een prachtig meesterwerk had geweest?
Miszmi
-
- 3240 messages
- 598 votes
Teen Spirit (2011) - Komedie - 82 minuten - 42 stemmen- FTV – 12 september 2016 – 3 punten – Tussenstand: 15 punten
http://cdn.media.abcfamily.com/a/images/image-util/390x295/49f9a0c775656b8c9090208c9a68931a.jpg
Review: Zonder al teveel nadenken aan deze film begonnen, had geen zin in een lange film, dus deze speelduur was perfect. Scerbo en Shaw zijn goed op elkaar ingespeeld, om hen draait de film immers ook. Shaw blijft goed in haar rol, ook op het moment dat ze beide rollen tegelijk moet spelen. Het verschil in mimiek en het praten zet ze goed neer. De rest van de personages zijn slechts bijzaak en een aantal van hen ook niet bepaald sterk. Het verhaal is leuk en goed uitgewerkt. Je merkt echter wel dat het met name gericht is op de wat jongere doelgroep, maar heb mij hier als volwassene prima mee vermaakt. Het einde vond ik eigenlijk zeer verrassend, ik had helemaal niet over dat scenario nagedacht. De slotseconden zijn echter erg jammer en niet van toegevoegde waarde, ik heb de woorden 'wat jammer, doodzonde' hardop uitgesproken. Overbodige toevoeging aan de film, wat helaas ook zorgt voor een halve punt aftrek, 3*.
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
Mou Gaan Dou (2002) | Mystery | 97 minuten | 13 September '16 | FTV |>250 stemmen | 2 punten |
7 totaal
http://25.media.tumblr.com/tumblr_m7a7psizwv1qzhqumo1_1280.png
Deze stond al op de planning vanwege de maffia maand en staat op IMDB als mystery aangegeven dus dat is mooi meegenomen. Ik kijk eigenlijk zelden Aziatische films, dit was mijn negende film uit Hongkong en uit landen de China, Japan en Thailand heb ik er nog opgeteld nog minder gezien.
Waar ik vaak tegenaan loop bij Aziatische films en zo ook bij deze is dat ik moeite heb om het volledig goed te volgen doordat ik moeite heb om de acteurs uit elkaar te houden (dit is absoluut niet discriminerend oid bedoeld). Zeker met een plot als in deze film is het dan erg moeilijk om de film volledig te kunnen doorgronden. Daar tegenover staat dat ik de sfeer en beelden in combinatie me de muziek erg sterk vond en de film voornamelijk daarom toch een dikke voldoende geef. Misschien is de Aziatische film iets waar ik aan moet wennen en ben ook zeker van plan om deel II en III ook te kijken, deze staan echter niet als mystery aangegeven dus die zal ik hier ook niet plaatsen.
Flat Eric
-
- 6443 messages
- 1026 votes
Anchorman: The Legend of Ro... (2004) - komedie - 94 minuten 1422 stemmen - FTV - 13/9/2016 - 2 punten totaal 4
De Jan de Hoop uit de 70's.
Op de een of andere manier trok deze film mij nooit zo aan, maar hij is me alleszins meegevallen.
De vrouwonvriendelijke opmerkingen / grappen / beledigingen van het nieuwsteam zijn zo fout maar Christina Applegate laat het van haar afglijden als een Tefal-pan. Haar koele houding is een verademing en accentueert het mallotige kinderachtige gedrag van Burgundy & Co des te meer. Daardoor komt het comedy aspect prima tot zijn recht.
Ik vond hem leuker dan verwacht maar ben ook wel een fan van Carell en Ferell.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#4. Bell, Bare and Beautiful (1963) - 64 minuten - 1 stem - FTV - 13 september 2016 - 3 punten (Totaal: 12 punten)
Ik dacht kan ik net zo goed nog zo eentje bekijken van HG Lewis. Al een stuk meer verhaal dan Daughter of the Sun al blijft het allemaal erg simpel en de karakters flinterdun. Hoewel ook hier een naturistenkamp een rol speelt zijn er veel meer scènes buiten het kamp dan erin. Allemaal vrij standaard alweer met naakt sporten, waterpret en zonnebaden maar baseball dat had ik nog niet gezien. Hoogtepunt is uiteindelijk de lange strip-tease van Virginia Bell (droomvrouw van de protagonist) in de nachtclub . Dat Bell de rol wellicht aan haar weelderige boezem te danken had en niet aan haar acteertalent was wel duidelijk. Het probleem wordt wel zeer gemakkelijk opgelost met name de protagonist legt een flinke som neer om zijn droomvrouw af te kopen van haar manager. LIjkt me eerder een vorm van betalende liefde dan echte romantiek. Bell wordt wel erg makkelijk verliefd, maar een kus op het einde voor haar 'held' was toch teveel gevraagd. Op imdb aangegeven als gefilmd in Eastmancolor, maar ik heb het wel met een zwart/wit versie moeten stellen.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Simón del Desierto (1965) - 57 stemmen - RW - 45 minuten - 2 punten - 13-9-2016 (totaal 3 films, 9 punten)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/11000/11495.300.jpg
Het leven van een goedbedoelende asceet valt niet mee. Gebaseerd op een historisch figuur, de heilige Simeon Stylites, die 37 jaar op een pilaar in het huidige Syrie heeft doorgebracht uit, tja, waaruit eigenlijk? Boetedoening? Een poging tot verlichting? Hoe dan ook, de nederige Simon krijgt geen moment rust. De plaatselijke kerk spant hem graag voor zijn karretje en ziet de goedheid van Simon graag afstralen op de wat minder goddelijk bedeelde geestelijken, en het lokale gepeupel profiteert graag van zijn heiligheid. Het zijn paarlen voor de zwijnen: de dief wiens handen afgehakt zijn krijgt door gebeden van Simon zijn handen terug - om daarmee gelijk zijn kind een paar klappen te verkopen. En terwijl de ook echt heilige Simon op zijn pilaar staat, komen er steeds meer rare figuren langs om hem tijdens zijn gebeden te storen, uit te maken voor hypocriete oplichter, en hem in het algemeen af te leiden van zijn heilige pad. Het zal niet verbazen dat de duivel in verschillende incarnaties ook zijn best doet als blonde schone om Simon van zijn geloof te doen vallen. Uiteraard prikt de goede Simon daar in het begin doorheen. En een gestoord einde als Simon in een moment van zwakheid, na jaren van frustrerende heiligheid toegeeft aan de duivel en in de moderne tijd zich rokend en drinkend bezat in een New Yorkse rock 'n roll tent.
Ook bij herziening blijft dit een tof filmpje; raar en surrealistisch, met een hoop obscure historische referenties, en met een vreemd soort religieuze kritiek die ik niet helemaal kan plaatsen. Het is duidelijk dat in de film Simon ook echt heilig is, door God gesteund en ook daadwerkelijk een oprecht goed mens, wonderen kan verrichten, en ook Satan bestaat - de kerk zelf daarentegen bestaat uit een mengeling van charlatans, goedbedoelende maar zeker niet door God verlichte zielen, en schismatici die elkaar om niets uit de tent vechten. En ongetwijfeld zijn wij in de moderne tijd God uit het oog verloren, al geloof ik niet zo dat Bunuel dit als een anti-atheistisch manifesto heeft bedoeld. Maar het blijft een intrigerende kijkbeurt die ook precies de juiste lengte heeft voor een verhaal als dit. En echt een komedie is het niet, maar soit, ik pak de puntjes graag mee. Naar boven afgerond: 4.5*.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
2. The Ring (2002) - Mystery - 115 minuten - 14-09-16 FTV - 3404 stemmen - 4 punten (2 ptn voor deze film)
Verschrikkelijk dit.
Ik denk niet dat ik veel slechtere films gezien dan heb. Het is dat hij niet onkijkbaar is dat ik hem geen 0.5* geef, maar op werkelijk alle vlakken stelt deze teleur en vooral qua uitwerking en verhaal. Ik vond het plot bij voorbaat al raar (en daarom interessant), en dit soort films kampen vaak met een matige uitwerking, maar zo slecht heb ik ze zelden geweten. Het einde en de ontknoping zijn verschrikkelijk. Ik weet nog altijd amper wat er gebeurt is. Maar het liep eigenlijk al vanaf minuut één mis. Je kan letterlijk vijftig dingen aanwijzen die niet kunnen, zelfs als we onze fantasie even de vrije loop laten gaan en de vlieg + het meisje dat later uit de TV komt als plausibel kunnen zien. Maar zelfs met de beste wil van de wereld, valt hier gewoon niets goed te praten. Vooral de manier waarop de hoofdpersonages zich gedragen, de eindeloze voorspelbaarheid alsook toevalligheden en het feit dat de film bomvol sentiment zit doen er geen goed aan. Hoe is die tape ontstaan? Hoe wordt ze gereproduceerd? Hoe komt het dat juist die twee meisjes aan het begin van de film die tape te zien krijgen? Hoe komt het dat de mama de tape onbewaakt achterlaat wanneer ze er al zo voorzichtig (en paranoide) mee omgaat? En zo kan je letterlijk 50 dingen opsommen.
Best verbazingwekkend dat ik na 1 uur ontdekte dat ik de film te snel aan het afspelen was (denk 1.5x de normale snelheid (al kan x2 ook). Bepaalde dingen waren al opvallend, maar ik stelde me er geen vragen bij (soms snel praten, de tape die heel snel van scènes veranderde en de achtergrondmuziek die wel heel erg snel gecomponeerd werd (daardoor ontdekte ik het) en mede doordat het water wel erg snel stroomde). Maar ik had er even opgelet, en bij gewone praatscènes zou ik het gewoon niet eens kunnen onderscheiden (praten Engelstaligen zo traag?). Schrijnend dat ik dat pas na een uur doorhad. Ik weet nog altijd niet waarom die film op een snellere snelheid afspeelt (perongeluk ergens op geklikt?). Ik heb de film nochtans aandachtig (maar wel vermoeid) gevolgd, en ik ontdek pas na een uur dat die niet op de normale snelheid afspeelt. Seems legit, maar het is dus zo.
Wat mij verder opvalt na het zien van deze film is dat het horrorgenre behoorlijk snel aan het evolueren is. Ik vind de horrorfilms van rond de milleniumwisseling compleet anders dan de horrorfilms die nu gemaakt worden. De progressie is enorm. Veel elementen uit deze film zie ik ook terugkomen in Scream zoals het voorstukje waar op jonge naieve personen waar we geen voeling mee hebben (vaak domme wijven) gekilld worden of geconfronteerd worden met het gevaar alsook de algehele sfeer en uitdieping die geheel anders is. Het horrorgenre is echt immens veranderd, want bij momenten leek het erop alsof ik een film uit de Steentijd aan het bekijken was, of wat ik bij andere genres vaak heb als ik terugga naar de jaren '80.
Ik zie nu ook dat de acteerprestatie van Naomi Watts was. Ze sprong er alvast niet bovenuit (hoewel dit wel zo was vergeleken met de eersten die in beeld kwamen waren). Ze trekt wel de film naar zich toe op een manier waarop de hoofdrolspeelster van Fragiles dat ook deed, maar dat is ook het enige dat ze gedaan heeft.
Verschrikkelijk slecht en behoorlijk gedateerd. Ja, nu al.
1.0*
U96
-
- 731 messages
- 762 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/126.jpg
Iedereen Beroemd! (2000) – komedie – 97 minuten – 417stemmen – RW – 13sep2016 – 1punt
film van Dominique Deruddere, schitterende film over een vader die een zangeres van zijn dochter wil maken en haar zo beroemd wil laten worden, na zijn ontslag op de fabriek waar hij werkt besluit hij om een bekende zangeres die hij bij toeval tegen komt te kidnappen en zodoende een heel plan opzet om zijn dochter ook aan een zangcarriere te helpen, alles loopt volgens plan tot er onverwachte wendingen plaats vinden met een komisch en schitterend einde tot gevolg, de hoofdrol is voor josse De pauw die de rol van de vader speelt, de rol speelt hij echt schitterend zo ook de rol van zijn dochter gespeelt door Eva van Der Gucht, het verhaal doet mij een beetje denken aan de “The Full monty” even komisch als tragisch en een verhaal over de gewone man. Kortom een sterke vlaamse film die voor mij 4* waard zijn
(1film:1punt)
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#5. Adam and Six Eves (1962) - 60 minuten - 1 stem - FTV - 14 september 2016 - 3 punten (Totaal: 15 punten)
Dit is de enige film waarmee John Wallis gecrediteerd is als regisseur en dat vind ik een beetje jammer, want dit is toch één van de betere nudies die ik heb gezien. Het verhaal is zoals in al deze films, simpel en het was ook gebruikelijk om in plaats van dialoog te werken met een verteller. Het leuke eraan is dat de verteller hier een ezel is, jawel een dier. Dat het beestje slimmer is dan zijn baas is ook niet erg verwonderlijk als je protagonist Adam ziet. Smiley, zo heet de ezel, vertelt het met wat humor en grappige woordspelingen. Als ze hem nu nog op een balkende manier hadden laten praten in plaats van zo een rauwe cow-boystem was het helemaal af geweest. De film lijkt zich volledig in een studio af te spelen, al ziet het zand, het water, de flora er wel behoorlijk echt uit. Er is degelijk tijd en zorg in gestoken. Ook de schaarse kleding van de dames is helemaal in harmonie met de omgeving. De 6 dames zijn mooi en lijken stuk voor stuk professionele modellen en/of danseressen. De manier waarop ze dansen, bewegen, lachen en zo niet enkel de protagonist maar ook de kijker bespelen...
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
Mr. Denning Drives North (1952) - Misdaad / Mystery - 93 minuten
45 tot 119 minuten: 1 punt
FTV - 1 punt
0 stemmen - 1 punt
14-09-2016 (totaal aantal punten challenge: 3 punten)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d8/%22Mr_Denning_Drives_North%22_(1952).jpg
Dit mystery begint vrij zwak rond een vooral zeer nerveuze John Mills, maar als na een minuut of twintig de aap uit de mouw komt stapelen de bizarre wendingen zich op, zelfs iets voorbij het punt dat het allemaal nog geloofwaardig blijft. Anderzijds is het climax op climax blijven stapelen nu net wat de film doet afwijken van de gemiddelde misdaad/thriller uit begin jaren 50.
Waardering: 3*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Je gaat hard, Alex!
Zijn ook films die niet erg veel inspanning vragen vanwege de korte duur en niet echt brain challenge. Volgende week ga ik maandag en dinsdag wellicht niks kijken, zit dan als alles goed gaat in de Efteling. Nostalgie 
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ik zou gisteren mijn derde kijken, maar mijn wederhelft viel door het warme weer (en daaraan gekoppelde slapeloze nachten) in slaap op de bank. Dus dat ging niet door 
vanavond poging 2.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Ik zou gisteren mijn derde kijken, maar mijn wederhelft viel door het warme weer (en daaraan gekoppelde slapeloze nachten) in slaap op de bank. Dus dat ging niet door 
vanavond poging 2.
Je kan dan toch ook iets kijken dat je wederhelft minder graag ziet?
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
dat had gekund, maar ik opteerde voor nog een paar uurtjes Fallout 4 
Ik had al best wat films gezien afgelopen dagen. Maar later op de avond alsnog in bed nog een Pearl jam docu gekeken!
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Maar later op de avond alsnog in bed nog een Pearl jam docu gekeken!
Had die aan je vriendin laten zien, dan was het hele probleem nooit ontstaan. 
joolstein
-
- 10827 messages
- 8910 votes
#3. The Andromeda Strain (1971) - Sciencefiction / Mystery - 131 minuten - FTV - 14-09-16 - 12+4=16 punten
120 tot 179 minuten: 2 punten
FTV - 1 punt
210 stemmen - 1 punt
https://www.moviemeter.nl/images/cover/3000/3826.300.jpg
Vreemd dat deze film pas 201 stemmen heeft? Maar goed ik had hem ook niet gezien!
Als je je eigen kan verplaatsen naar het tijdsbeeld van 1971 heb je aan deze film een zeer goede en spannende film. Voornamelijk door de Split-screens en een thema dat lichtelijk voortvloeit uit de koude oorlog. Echter heel gedateerd ziet het er niet uit, de special effects zijn zeer goed. De scene in het dorpje is lekker akelig. Het decor van de moderne research facility is prachtig en het onderzoek naar het virus is en blijf spannend.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#6. Boin-n-g (1963) - 70 minuten - 2 stemmen - FTV - 14 september 2016 - 3 punten (Totaal: 18 punten)
Wat maakt HG Lewis een van mijn favoriete regisseurs? Zijn gore films uiteraard maar dat de man geen schrik heeft om ook zijn eigen films op de korrel te nemen vind ik wel lovenswaardig. Dat hij een handvol nudies heeft gemaakt voor hij zich aan de gore waagde was omdat die naaktfilmpjes redelijk goedkoop en eenvoudig waren om te maken, zeker niet omdat hij van het genre hield. Meteen in de film wordt het duidelijk als de 2 protagonisten kritisch zijn over de films van HG Lewis en denken het beter te kunnen, dat de regisseur geen hoge pet op heeft van de nudies. En uiteraard bakken de twee helden er niet veel van. Het is al een wonder dat ze er in slagen om een locatie, dames die bloot willen gaan en een cameraman te kunnen strikken. Op dat vlak had de film wel potentieel. Eens de wannabe filmmakers dan aan de slag gaan met filmen en 'regisseren' was er niet veel leuks meer aan. Daar waar de naaktscènes in zijn vorige films te lang duurden, waren ze hier nogal kort. De scènes met stuntelende filmmakers lijken echter eindeloos door te gaan. Grappig is het niet, eerder vervelend. Ik bewonderde de dames niet enkel om hun schoonheid maar om hun geduld met zulke sukkels!
Gh8st
-
- 668 messages
- 2008 votes
#3 Popstar: Never Stop Never Stopping (2016) - Komedie - 86 minuten - FTV – 13 september 2016 – 2 punten – Tussenstand: 6 punten
http://i.imgur.com/eREMHbx.png
Als je The Lonely Island kan waarderen kan je deze film ook wel waarderen. De muziek en clips/shows in de film zijn zoals je die van het trio mag verwachten. Die zijn in een verhaaltje gepast en ze hebben er een blik bekende comedy en muzieksterren ingegooid om zo een film te maken. Het geheel is op die manier best vermakelijk geworden, maar ik had toch nog net op iets meer gehoopt. Het is uiteindelijk een weinig spectaculair voorspelbaar verhaaltje, dat vooral de hak neemt op boybands en popsterren. De grappen die dit verhaal verder vullen zijn verder helaas wel nogal hit and miss. Je kan verwachten dat er flauwe humor in zit en die moet je kunnen waarderen, maar het mocht van mij toch soms iets minder simpel en voorspelbaar.
scorsese
-
- 13155 messages
- 11068 votes
The sound of my voice - 85 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.
Redelijke film over een man en vrouw die zich aansluiten bij een sekte om in het geheim een documentaire te maken. Ondanks de korte lengte een traag plot. Redelijk sfeervol in beeld gebracht en hier en daar ook wel spannend. Je vraagt je natuurlijk continu af of het allemaal echt is, en het einde is in dat opzicht ook het enige juiste einde (maar tegelijkertijd ook wel wat gemakkelijk). Een kleine 3.0 sterren.
Totaal: 12 punten.
Miszmi
-
- 3240 messages
- 598 votes
Stuck in Love (2012) - Komedie - 96 minuten - 230 stemmen - FTV – 14 september 2016 – 3 punten – Tussenstand: 18 punten
http://1.bp.blogspot.com/-rCAiBtDbV-U/U1o-gPqENYI/AAAAAAAAA2E/-G73G8IlCHw/s1600/stuckinlove2.gif
Review: Meer drama dan komedie, betwijfel of het de tag komedie sowieso zou moeten dragen, maar die heeft de film nu eenmaal wel. Over het algemeen een prima film, maar denk niet dat het me heel lang bij gaat blijven allemaal. Het einde is nogal cliché, terwijl juist daar verrassingen zeer goed mogelijk waren in dit verhaal. Tevens kreeg ik achteraf niet echt een voldaan gevoel, bepaalde verhaallijnen zijn te snel afgekapt. Het verhaal rondom Haley bijvoorbeeld, wat mij toch best wel trok. Jammer dat daar uiteindelijk vrij weinig mee is gedaan. Er is net iets te weinig gedaan om mij echt te pakken te krijgen, terwijl er zoveel meer mogelijkheden waren geweest. Het is geen 12 in een dozijn film, maar ook zeker geen hoogvlieger. Hij kijkt gemakkelijk weg, de rollen worden prima neergezet en normaal zou ik zeer weinig aan te merken hebben. Ze houden het echter te lief en te klein, waardoor ik niet verder kom dan 3*.
Garfield (2004) - Komedie - 80 minuten - FTV – 14 september 2016 – 2 punten – Tussenstand: 20 punten
http://thecomicscode.weebly.com/uploads/2/6/1/5/2615983/2666087_orig.jpg
Review: Dit was niet helemaal mijn ding. Erg magertjes allemaal. Ken Garfield niet zo goed van vroeger, wel eens wat voorbij zien komen qua strips, maar vond dat allemaal nooit zo interessant. Zo ook deze film niet. Het was niet slecht, maar ook zeker niet goed. Verhaal is wat aan de magere kant, het ene moment denk je dat het leuk wordt, om vervolgens weer in saaie momenten te belanden. Het werd naarmate de film vorderde wel wat beter allemaal, het verhaal kreeg wat meer diepgang en er gebeurde daadwerkelijk wat. Eerste helft duurde me vrij lang, tweede helft keek wat makkelijker weg. Kom uiteindelijk uit op 2,5*, vind het nou ook weer niet zo slecht om het een ruime onvoldoende te geven. Echter wel slecht genoeg om geen enkel vervolg hierop te gaan kijken.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
1. The Secret Life of Pets (2016) - Komedie - 90 min - FTV - 14 september 2016 - 2 punten (totaal: 2 punten)http://www.o1h1.com/wp-content/uploads/2015/11/TheSecretLifeofPets_o1h1.jpgMet Zootopia in mijn achterhoofd had ik wellicht te hoge verwachtingen. Deze animatie/komedie is fraai gemaakt maar stelt naar mijn mening volwassenen een beetje teleur. De film is vooral op kinderen gericht en kent een vrij eenvoudig script zonder al te veel verrassingen. 2,5*.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Werckmeister Harmóniák (2000) - 216 stemmen - FTV - 145 minuten - 4 punten - 14/9/2016 (totaal 4 films, 13 punten)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/3000/3261.300.jpg
Werckmeister Harmóniák staat om een dubbele reden op mijn watchlist: naast het feit dat het an sich een goed bekend staande film is waar ik best benieuwd naar ben, is het ook een soort opwarmertje voor een andere film in mijn lijst: Sátántangó. Sátántangó is een geweldig boek, maar de film is om begrijpelijke redenen nogal een uitdaging: zeven a acht uur film van een niet bijzonder toegankelijke variant. Werckmeister Harmóniák is van dezelfde regisseur (Bela Tarr) en ook dit is gebaseerd op het werk van László Krasznahorkai, ook de schrijver van Sátántangó.
Werckmeister Harmóniák is met z'n kleine twee-en-half uur al een behoorlijke zit. Jazeker, het is prachtig gefilmd, met bijzonder fraaie beelden die me regelmatig aan Tarkovsky deden denken. Maar ook hier: het is ontzettend traag, met een verhaal wat voortkabbelt en wat ik niet altijd even goed kon volgen. Ja, er komt een circus naar de stad, waardoor er een soort van destructieve spiraal onder de inwoners wordt ingezet, maar lang niet alle scenes maakten het verhaal duidelijker. Actie, spektakel, humor, dat soort aspecten kan je sowieso niet verwachten hier, maar het verloop van de film intrigeert ook maar half. Prachtige scenes met fantastisch gefilmde beelden worden afgewisseld met periodes waarin tergend weinig gebeurt, en ook zijn er regelmatig scenes waarin m'n gedachten heen en weer gaan tussen 'Wauw, dit ziet er weer fantastisch uit!' en 'Jezus, dit is al de vijfde keer dat we die Janos minutenlang door de stad zien lopen".
Het ziet er fantastisch uit, maar op dit moment gaat het m'n aandachtsspanne toch een beetje te boven. Er zit meer in dan ik er op dit moment uit kan halen. Alsnog drie sterren voor de prachtige beelden en het licht surrealistische verhaal wat tot nadenken uitdaagt, en misschien komt daar ooit meer bij als ik meer eelt op m'n geduldknobbel heb gekweekt.
En nu is het genoeg geweest met die arty-farty meuk van de afgelopen dagen.
LuukRamaker
-
- 2020 messages
- 925 votes
C1 / #2 | De Parelvissers (2006) | Mystery| 356 minuten | 14/09/2016 - FTV | 96 stemmen | 7 punten / totaal: 10 punten
http://www.mediafire.com/convkey/29f2/c6dn617csw7o39qzg.jpg
Sterke serie zeg. Er hangt een erg bijzondere, geheimzinnige sfeer vanaf de eerste minuut. Van begin tot eind blijft het ook boeien. Waar ik persoonlijk toch altijd bang voor ben bij dit soort series is dat het alsmaar wachten is tot de uiteindelijke ontknoping, maar hier wordt op een erg fijne manier in iedere aflevering wel een bepaalde onthulling gedaan; vaak precies genoeg om er voor een bepaalde aflevering een goed einde aan te breien met een "aha"-momentje, maar meteen daarmee ook een nieuwe invalshoek creërend om je te doen uitzien naar het vervolg. Tijdens het laatste uur wordt er vervolgens uitgebreid en tegelijk zeer boeiend een afronding gegeven aan het hele verhaal, dat niet alleen erg goed in elkaar steekt, maar ook nog eens zo'n beetje van alle kanten haast valt te begrijpen en laat zien waartoe bepaalde bezigheden en beslissingen - gemaakt vanuit de menselijke natuur - kunnen leiden.
4*
Gh8st
-
- 668 messages
- 2008 votes
#4 Wiener-Dog (2016) - Komedie - 88 minuten - FTV – 13 september 2016 – 2 punten – Tussenstand: 8 punten
http://i.imgur.com/dMMiqRr.png
Enkel komedie is het genre dat aan deze film gegeven is op Moviemeter. Het is echter een behoorlijk depressief makende film. De Humor die erin zit is gitzwart en verder bestaat de film toch ook flink uit drama. Ik had eigenlijk een beetje een luchtige dramedy verwacht dat wat meer om het hondje zou draaien, maar die komt gedurende de film steeds meer op de achtergrond te staan.
Als ik achteraf zie dat het hier de regisseur van Happiness betreft had ik natuurlijk wel beter kunnen weten.
Er worden 4 korte verhalen verteld, maar ze wisten me geen van allen echt te boeien. Ze leken niet echt ergens naartoe te gaan of een boodschap over te brengen. Enkele zwarte humor momentjes kon ik wel waarderen. Zoals de gesprekken tussen moeder en zoon in het eerste verhaaltje. Maar verder vond ik het allemaal een beetje karig.
joolstein
-
- 10827 messages
- 8910 votes
#4. Breakheart Pass (1975) - Western / Mystery - 95 minuten - FTV - 14-09-16 - 16+3= 19 punten
45 tot 119 minuten: 1 punten
FTV - 1 punt
82 stemmen - 1 punt
https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/818.300.jpg
Prima Western waarbij het script iets weg had van Agatha Christie's Murder on the Orient Express. Het grootste gedeelte van de film is niet opgezet als de bekende traditionele western. Helaas strandt het einde wel in een typische Western de "goeien tegen de slechten" Het laatste vuurgevecht is zelfs zeer slecht en chaotische in beeld gebracht.Verder valt het op dat er door de meeste van de acteurs zeer goede spel wordt geleverd. (en wat een mooie koppen) Een goede maar niet hoogdravende film met prachtige beelden en spannende scene's.
Breakheart Pass (1975)
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
Les Infidèles (2012) - Komedie - 109 min - FTV - 35 stemmen - 14/09/2016 -> 3 punten (totaal: 6)
De seksistische filmposter moest weg omwille van de vrouwenbenen, en eigenlijk is dat al een grap op zich: als de film zelf al ergens mee lacht, dan is het wel met het feit dat mannen op seks beluste wezens zijn - die daar de ganse dag (en nacht) mee in hun hoofd zitten, die hun partners bedriegen (en dat helemaal normaal vinden), die zichzelf daar voortdurend mee in de problemen werken en belachelijk maken.
Zeven verschillende filmpjes, het ene al wat beter dan de andere, maar allemaal in grote mate gedragen door Dujardin en vooral Lellouche die doorlopend de spot drijven met 'de man'.
Middelste filmpje duurt maar twee minuten en verdient wat mij betreft 5*; maar helaas halen ze niet allemaal dat niveau.