- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock-Out: MM Gebruikers "onbekende" Top 50
Knock-Out: MM Gebruikers "onbekende" Top 50
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Saai gebrachte propaganda? Door het monteerwerk wordt juist spanning gecreëerd. Sterker nog, Battleship Potemkin is de grond van bijna alle spanning in cinema! Stelletje heidenen, ik moet hier een beetje toekijken hoe die fantastische film maar keldert en keldert.
Dit is niet echt waar. De invloed van Battleship Potemkin ligt er vooral in dat er eens een andere filmvorm bedacht werd dan die Griffith in de jaren '10 tot standaard maakte. Potemkin zorgde ervoor dat er anders over film gedacht werd. Een directere invloed van Potemkin op latere films is moeilijk te vinden. Weinig regisseurs hebben Eisensteins aanpak nagedaan en Griffith is nog altijd de grote standaard. Zeker juist bij spanningsopbouw. Griffith maakte de cross-cuttingtechniek populair, waarbij je tijdens een spannende scène constant van perspectief wisselt [een simpel voorbeeld: een meisje zit opgesloten, een stel dieven probeert de deur open te breken om haar kwaad te doen en de held is onderweg naar haar toe. De film snijd dan telkens tussen deze drie perspectieven en creëert zo spanning. Dit voorbeeld komt uit Griffiths korte film The Lonedale Operator.] Verder zijn Eisensteins kadrering en scène-opzet nog steeds enorm onconventioneel, waardoor het duidelijk is dat Eisenstein toch meer in theorie dan in praktijk invloedrijk is. Niettemin blijft Potemkin een voorbeeld voor veel filmmakers, alleen niet de meest directe.
Persoonlijk vond ik alleen de trappenscène pakkend in Potemkin. De rest neigde door de absurde karikaturen, de wel erg doorzichtige propaganda en het zelfs voor een stomme film simplistische verhaal eerder naar onbedoelde komedie. Het gebrek aan personages om iets om te geven (de film draait om de massa, niet om karakters) of enige andere vorm van menselijkheid maken het ook nog eens een koude, afstandelijke bedoeling. Unieke montage kan maar tot een bepaalde hoogte zoiets compenseren.
De meeste gevestigde klassiekers kan ik wel waarderen, maar deze werkte voor mij niet. Filmhistorisch gezien heb ik er nog wel respect voor, maar beoordeelt op de persoonlijke ervaring is Potemkin mij niet veel waard. Overigens praat ik nu wel aan de hand van een kijkervaring van een aantal jaren geleden, maar ik heb nooit de drang gehad hem te herzien. Nu nog steeds niet eigenlijk.
Fitzcarraldo, nou dat is een film die onterecht gedaalt is! Misschien filmhistorisch minder belangrijk, maar een veel rijkere filmervaring 
AddictedToMovies
-
- 1780 messages
- 0 votes
Nounou, je hebt je huiswerk gedaan.
Maar in Battleship Potemkin zie ik talloze experimenten die later in andere films weer terugzie. Ik ken Griffith niet, maar ik zie niet echt hoezo Eisenstein een onpraktische filmstijl hanteert. Binnekort zal ik Fitzcarraldo wel opzetten, laten we zien of dat 'm doet stijgen of dalen...
AddictedToMovies
-
- 1780 messages
- 0 votes
Haha, wat een onzin staat er op wikipedia : Crosscutting is een montagetechniek voor films, uitgevonden door de Russische filmregisseur Sergej Eisenstein.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12837 votes
Bronenosets Potyomkin: 0.5* - vreselijk filmhistorisch gedrocht.
Poule #1:
1. - 4,00* - 8,00 - 2 - Ace in the Hole (1951)
2. - 3,70* - 14,8 - 4 - Nattevagten (1994)
3. - 3,60* - 18,0 - 5 - Deadgirl (2008)
4. - 3,55* - 14,2 - 4 - Fitzcarraldo (1982)
5. - 2.93* - 23.4 - 8 - Bronenosets Potyomkin (1925)
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Haha, wat een onzin staat er op wikipedia : Crosscutting is een montagetechniek voor films, uitgevonden door de Russische filmregisseur Sergej Eisenstein.
Vreemd, crosscutting bestond al lang voor Eisenstein aan de slag ging, al vanaf het begin van narratieve cinema. Griffith beweerde dat hij het uitgevonden had, maar uiteindelijk is gebleken dat crosscutting al bestond voordat Griffith het gebruikte. Overigens beweerde Griffith van meerdere filmtechnieken dat hij de bedenker was en decennialang werd dit geloofd, omdat het erg moeilijk na te gaan was wie wat bedacht had aangezien aan het begin van de filmgeschiedenis de historische ontwikkelingen door niemand bijgehouden werd. Pas later is men alle ontwikkelingen op een rijtje gaan zetten, maar veel films zijn verloren geraakt. Hoe dan ook, Griffith heeft dan wellicht geen filmtechnieken uitgevonden, hij maakte ze wel bekend met zijn uitzonderlijk succesvolle oeuvre.
Goldenskull
-
- 24398 messages
- 3085 votes
ronenosets Potyomkin: 0.5* - vreselijk filmhistorisch gedrocht.
Respect OH, ga je Ace in the Hole ook nog kijken? 
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Ondanks dat het als slechtste film wordt beoordeeld, is hij veruit het meest bekeken!
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Het is ook een enorm bekende film, een van de meest gelauwerde klassiekers.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Enorm bekend? Misschien bekend bij sommigen, maar nooit bekeken. Ik denk dat genoeg mensen nog nooit van de film gehoord hebben.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Enorm bekend? Misschien bekend bij sommigen, maar nooit bekeken. Ik denk dat genoeg mensen nog nooit van de film gehoord hebben.
Als je maar vijf minuten aandacht besteed aan filmgeschiedenis kom je hem waarschijnlijk al tegen. Alleen als je je compleet richt op films van de afgelopen tijd zul je er waarschijnlijk nooit van horen. Dat veel mensen hem niet gezien hebben is weer een ander verhaal, want een stomme film kijken is voor velen toch een verrassend grote stap.
Merk
-
- 95 messages
- 215 votes
geen van deze films kan ik op Bol.com bestellen...
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Cdwow heeft er 3 van de 5. Echter moet je wel bereid zijn er flink voor te betalen, lijkt me wat teveel van het goede (tussen de 20 en 40 euro per stuk). Zijn overigens ook nog eens regio1/0 dvd's.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Het (bereidt zijn te) downloaden blijkt vrij essentieel voor de KO. Zoals ik al aangaf is het downloaden met nieuwsgroepen, 100% legaal en mits je een soepele provider hebt, ook gewoon 100% gratis. En als je geen soepele provider hebt, heb je al een payserver voor enkele euro's per maand.
Jesse93
-
- 439 messages
- 412 votes
Toen ik mijn vader vertelde dat ik een film uit 1925 keek wist hij hem wel meteen te raden 
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Jij hebt de übervader
. Wat me overigens hieraan doet denken:
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Weet je zeker dat het de goede versie is? Je moet heel goed kijken, want dezelfde regisseur heeft 3 jaar later een (Amerikaanse) re-make gemaakt.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Speranza is weg, dus ik heb Erwinner gevraagd om nog 2 tips te verzinnen. Als hij daarin meegaat, zal ik de tips van speranza weghalen. Ik neem dan wel aan dat niemand zo flauw is om de lijst die ik eerder gepost heb, naast de poules te houden om erachter te komen wat Erwinners tips zijn.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Lijkt me niet nee. Maar is het een probleem als iemand het wel zou doen? Maakt verder niet veel uit toch?
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Ik denk niet dat iemand zo naïef om bewust hoger/lager te stemmen, vanwege de gebruiker die het getipt heeft, maar het leukste is toch als je niet weet van wie die komt. Van de ene gebruiker verwacht je eenmaal sneller een goede tip dan van de ander. Daardoor wordt die ene tip misschien meer/minder bekeken vanwege die reden. Dat zou zonde zijn.
Goldenskull
-
- 24398 messages
- 3085 votes
Ik denk dat die theorieën wel meevallen.
Je had ook gewoon speranza's tips kunnen laten voor wat ze zijn. Maakt uiteindelijk toch weinig uit wie de winnende tip heeft gegeven lijkt mij?
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12837 votes
Respect OH, ga je Ace in the Hole ook nog kijken?
Jammer genoeg weer zo'n lange, net als die van Herzog. Denk dat ik pas.
Jesse93
-
- 439 messages
- 412 votes
Het is natuurlijk wel leuk als jouw film de nummer 1 wordt 
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
3,6* voor Ace In The Hole.
Aardige film die als eerste film-noir die mij emotioneel heeft kunnen raken. Het was echter wel wat voorspelbaar, overdreven en ongeloofwaardig. Qua verhaal nog steeds goed, maar qua inhoud toch echt ingehaald door de tijd.
Poule #1:
1. - 3,87* - 11,6 - 3 - Ace in the Hole (1951)
5. - 2.93* - 23.4 - 8 - Bronenosets Potyomkin (1925)
MNV2
-
- 6932 messages
- 1899 votes
Volgende films had ik al gezien:
4.5 (4.4*) - Ace in the Hole
3.5 (3.7*) - Bronenosets Potyomkin
Nightwatch heb ik in bezit op dvd en komt dus een van deze dagen nog aan bod.
Poule #1:
1. - 4,00* - 16,0 - 4 - Ace in the Hole (1951)
5. - 3,01* - 27,1 - 9 - Bronenosets Potyomkin (1925)
Rodajc
-
- 11537 messages
- 1435 votes
Ace in the Hole vertelt een mooi verhaal over riooljournalistiek. Geen spat verouderd, want vandaag de dag werkt het nog altijd op dezelfde manier. Bij Billy Wilder is het sterke scenario in goede handen. Toch zijn veel van die oude films te gekunsteld, ja zelfs een tikkeltje potsierlijk. Met name door het overdreven acteerwerk van de sterspelers. Jammer. 3,5*
Poule #1:
1. - 3,90* - 19,5 - 5 - Ace in the Hole (1951)
5. - 3,01* - 27,1 - 9 - Bronenosets Potyomkin (1925)
DonOswaldo
-
- 6430 messages
- 1931 votes
1,9* voor Bronenosets Potyomkin (1925). Saai werkje dat me niet weet te pakken en ook niet serieus op me over weet te komen. Volledige recensie.
Poule #1:
1. - 3,90* - 19,5 - 5 - Ace in the Hole (1951)
5. - 2,90* - 29 - 10 - Bronenosets Potyomkin (1925)