• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.422 votes
Profile

Kindsterren

matthijs_013

• 3631 messages
  • 5737 votes

Hoe denk jij hier over? Ik vind ze meestal erg oppervlakkig, omdat ze de kans (en misschien talent?) niet hebben om hun personage te laten zien door hun kleine rol. Vooral in echte jeugdfilms is het script vaak gewoon veel te cliché om er emotioneel iets van te maken (hoewel ik in die kinderen dan ook niet echt veel talent zie). Maar ik denk dat niet alleen over kleine, domme high school films, maar ook over big-budget films. Ik vond bijvoorbeeld Freddie Highmore niet echt geweldig ofzo in Charlie and the Chocolate Factory. Ik vond hem niet slecht hoor, maar hij kon hier en daar alles veel beter maken. Ook mocht dat jochie uit A Perfect World wel wat beter.

Maar ik vind sommigen ook erg goed! Hoe Rob Reiner de kinderen uit Stand by Me emotioneel zo perfect heeft kunnen openstellen, ik weet het niet hoor

Ook is Dakota Fanning erg overtuigend en sterk in Man of Fire, net zoals de hoofdpersonen uit Lost and Delirious in die film. Hannah Taylor-Gordon was ook erg geloofwaardig in Anne Frank: The Whole Story

Morgen ga ik The Kid kijken, en heb gelezen dat Jackie Coogan een van de beste kindsterren ooit is. Ben benieuwd.

Toch vind ik de performances uit Stand by Me perfect. Met name Wil Wheaton en River Phoenix.

arkadi

• 1029 messages
  • 0 votes

Iedereen zegt dat mijn dochter op Shirley Temple lijkt. hehe. Tenminste diegene die weten wie dat was.

Alastor

• 2634 messages
  • 3018 votes

Kinderen zijn een apart soort mensen met unieke gevoelens en verlangens, ze hebben echter het nadeel dat het de volwassenen zijn die films regisseren.

Acteer(wan)prestaties van kinderen worden door de kijker vaak voor lief genomen, omdat het 'toch maar kinderen' zijn. Ook zie je kindacteurs vaak 'volwassen' teksten zo kinderlijk mogelijk brengen. Ik kan me hier behoorlijk aan ergeren.

Gelukkig zijn er ook films waar kinderen wel tot hun recht komen, ik noem:

Cria Cuervos

Dare mo Shiranai

Me and You and Everyone We Know

El Espíriitu de la Colmena

Alla Vi Barn i Bullerbyn

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Alastor wrote:

Cria Cuervos

Een van de beste films op dit gebied. Ik zie de ogen van dat meisje nog voor me.

Bergman kan het ook: de kinderen in Fanny och Alexander en Tystnaden zijn geweldig.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Ik moet het de Nederlandse filmwereld toegeven: in kinderfilms uit ons land word vaak goed geacteerd door kinderen. Kinderen kunnen vaak nogal irritant zijn in films ja, maar er zijn uiteraard uitzonderingen.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

En de Scandinavische jeugdfilms zitten veelal ook vol prima acteerwerk door kinderen.

Cria Cuervos (Ana Torrent) is al genoemd (onvergetelijke ogen in de camera). In datzelfde geval moet natuurlijk ook Les Quatres Cents Coups (Jean-Pierre Léaud) worden genoemd. Beide kindsterretjes wisten ook als volwassenen te imponeren.

Andere Europese 'volwassenen' films die 1-2-3 in me opkomen zijn L'Enfant Sauvage en Au Revoir Les Enfants.

Allemaal films waarin de jeugdige hoofdrolspelers iedereen wegspelen.

In Hollywood-films gebeurt dat maar zelden. De laatste jaren komen alleen Dakota Fanning (o.a. Man on Fire) en Haley Joel Osment (The Sixth Sense) naar boven dwarrelen. Amerikaanse jeugdprodukties bevallen me totaal niet, en zijn vaak straight-to-dvd produkties of animaties.

Anna Paquin (The Piano, Fly Away Home) moet ook nog genoemd worden.

Uit het verre verleden, naast Shirley Temple en Jackie Coogan, behoort ook Jackie Cooper genoemd te worden (The Champ, Treasure Island).

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Inderdaad zijn de scandinaviers meesters in het maken van kinderfilms. Tsatsiki vond ik de beste van de laatste jaren, in mijn eigen jeugd waren er vaak geweldige films/series bij de VPRO uit Zweden en Denemarken (helaas herinner ik me de meeste titels niet meer).

Kinderacteurs zijn vaak goed als ze echt spelen, zoals kinderen spelen, dus niet acteren. Daarom worden veel goede kindsterren geen goede acteurs als volwassenen, een aantal uitzonderingen daargelaten.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Het kleine meisje uit Taste of Tea is een genot om naar te kijken. Ook het kereltje in Kikujiro is best aandoenlijk. Verder nog niet genoemd is het meisje uit La Cité Des Enfants Perdus.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Ik vond juist die jongen heel goed in Taste of Tea (vooral die scene waarin hij keihard naar huis fietst), al is die misschien iets te oud om echt kindster genoemd te worden.

Art

• 13507 messages
  • 3658 votes

Emma en Sarah Bolger acteren sterk in de film In America. Helaas nog geen andere rollen van hun gezien want ik ben nu benieuwd hoe ze het in een andere film ervan af brengen.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

arkadi wrote:

Iedereen zegt dat mijn dochter op Shirley Temple lijkt. hehe. Tenminste diegene die weten wie dat was.

Heel leuk kindsterretje en is later tot een prachtige vrouw uitgegroeid.

(afbeelding)

Lola3

• 892 messages
  • 1556 votes

In Film > Cast en crew > Wie is volgens jou de beste huidige of oorspronkelijke kindster?:

Heb je één of meer opmerkelijk goede acteerprestaties van een kind opgemerkt? Zie je in een of andere minderjarige een topacteur-in-spe?

Alle reacties zijn hier welkom!

Mijn persoonlijke mening:

-Dakota Fanning (o.a. Hide and Seek en Man on Fire)

-Haley Joel Osment (The sixth sense en A.I)

Deze twee vind ik echt wel sterke acteurs, vooral de tweede zie ik graag op het scherm!

soom

• 24919 messages
  • 2751 votes

Kan er niet een centraal topic gemaakt worden voor Kindsterren?

nummervlinder

• 1463 messages
  • 365 votes

Ik vind Abigail Breslin ook wel goed acteren voor een 10-jarige. Dakota Fanning soms, hoewel. Maar ik weet niet of het meerdere keren gebruiken van kinderen in meerdere films wel zo goed is voor de opvoeding, ik bedoel missen zij dan geen dingen?

Sander2

• 2816 messages
  • 0 votes

Het jongetje in Waar is het huis van mijn vriend? speelt erg goed! Verder:

- Jean-Pierre Léaud in Les Quatre Cents Coups

- De kinderen in Tystnaden

- De kinderen in Fanny och Alexander

- Judy Garland in The Wizard of Oz

basketballerke

• 4727 messages
  • 0 votes

Natuurlijk Danny Lloyd in The Shining. Verder was de jongen aan het begin van De Aanslag ook een hele goede.

Sander2

• 2816 messages
  • 0 votes

basketballerke wrote:

Natuurlijk Danny Lloyd in The Shining.

O ja, die was ik nog vergeten. Ook geweldig inderdaad!

movielau

• 40 messages
  • 39 votes

David Dorfman die Aidan speelt in the ring 1 en 2 vond ik erg goed. Echt en hele aparte rol, omdat ie in de film zo stil en gesloten is en in deel 2 ook nog bezeten wordt door samara. Echt heel overtuigend.

en doodeng trouwens:P

Rianneke_Dan

• 14194 messages
  • 2563 votes

Dakota Fanning, zeker de nummer 1 voor mij!

(afbeelding)

verder nog:

- Rory Culking

- Cameron Bright

- Haley Joel Osmond

.....

P8rb

• 10773 messages
  • 1820 votes

en harry potter films?? daar vind ik ron erg goed acteren, als hij nog een kind is.

Rianneke_Dan

• 14194 messages
  • 2563 votes

In de eerste Harry Potter films vind ik het nog wel kinderen, maar zo goed waren ze daar niet.

In de andere Potter delen zijn het naar mijn mening niet echt jonge kinderen meer, en horen ze niet meer echt bij jonge kindsterren.

X__Liesjj

• 329 messages
  • 586 votes

nummervlinder wrote:

Ik vind Abigail Breslin ook wel goed acteren voor een 10-jarige. Dakota Fanning soms, hoewel. Maar ik weet niet of het meerdere keren gebruiken van kinderen in meerdere films wel zo goed is voor de opvoeding, ik bedoel missen zij dan geen dingen?

Dat is wel zo. Soms heb ik het idee dat de ouders bijv. geen talent hebben en dan hun kind maar gebruiken dat ze tenminste iets hebben. Zo worden ze ook heel snel volwassen of hebben ze steeds dat kinder-imago.

nummervlinder

• 1463 messages
  • 365 votes

X__Liesjj wrote:

(quote)

Dat is wel zo. Soms heb ik het idee dat de ouders bijv. geen talent hebben en dan hun kind maar gebruiken dat ze tenminste iets hebben. Zo worden ze ook heel snel volwassen of hebben ze steeds dat kinder-imago.

En nu is het misschien één en al feest voor Dakota of Abigail of ..., maar wie weet als we naar Lohan kijken, echt gelukkig kan je haar niet noemen, ze feest, drinkt, heeft elke dag misschien wel een nieuw vriendje... . Volgens mij is het daardoor niet goed voor de opvoeding omdat ze nog niet echt in de real world zijn. Zéker weten doe ik natuurlijk niet, want ik studeer zelf nog. Aha, nog een punt. Ik haat school echt ook wel, maar het maakt je toch de mens die je in de toekomst zal zijn (denk ik). En volgens mij heeft Dakota niet echt veel leerstof de laatste jaren gezien en heeft ze misschien niet echt veel contact gehad met jongeren van haar leeftijd. Ok soms is er een film waarin ze meespeelt en nog iemand en ja dan zullen dat wel 'vrienden' blijven. Maar dat is gewoon vrienden zijn/worden omdat je hetzelfde 'beroep' doet.

X__Liesjj

• 329 messages
  • 586 votes

Ze kunnen wel goed acteren, Lindsay Lohan opzicht ook wel maar ik mag haar absoluut niet.

Maar mensen zoals Emma Watson hebben wel iets meer een sociaal leven omdat ze acteert met leeftijdgenoten en een vaste cast. Maar ja ze is wel bijna een heel jaar bezig om in zo'n film te spelen.

Maar Dakota Fanning is wel veel te volwassen voor haar leeftijd(en dan bedoel ik niet qua sexuele voorlichting of wat dan ook, ze praat in interviews helemaal zoals iemand van haar leeftijd, meer iemand van 30/35)

Ze samenwerken voor een soort academie met Joaquin Phoenix(en met nog een paar anderen) en die is ook al 32, en zoiets vind ze 'blijkbaar' juist leuk een 'normaal' meisje van haar leeftijd zou dat doodsaai vinden.

Ik vind het toch raar dat haar ouders dit toe laten, ze maakt amper dingen die een 12/13 jarige zouden moeten doen.

(filmfocus.nl) - Twaalf jaar oud en nu al plaats nemen in de jury van 's werelds meest prestigieuze filmprijs. Kindsterretje Dakota Fanning kan er over mee praten. Samen met 120 anderen is zij toegevoegd als lid van de Academy of Motion Picture Arts & Sciences, de organisatie die elk jaar de Oscars uitdeelt. Naast Fanning zullen vanaf nu ook de niet-Oscarwinnaars Joaquin Phoenix (Walk the Line), Felicity Huffman, Jake Gyllenhaal (Brokeback Mountain) en Terrence Howard (Crash) hun stem uit gaan brengen in alle categorieën die de filmprijs rijk is.

Fanning brak door in 2001 met I Am Sam, waarin ze het dochtertje speelde van de geestelijk gehandicapte Sam (Sean Penn). Sindsdien heeft ze met vele groten der aarde mogen werken. Zo was Denzel Washington haar bodyguard in Man on Fire, jaagde ze Robert De Niro de stuipen op het lijf in Hide and Seek en werd ze door Tom Cruise beschermd tegen aliens in War of the Worlds. Momenteel staan er alweer vier films op stapel en mag ze zich dus op gaan maken voor een rol als jurylid van de Academy. Buitenspelen kan ze voorlopig wel vergeten.

Van filmfocus.

gondwana

• 1212 messages
  • 1464 votes

Rianneke_Dan wrote:

Dakota Fanning, zeker de nummer 1 voor mij!

.

dakota fanning is hatelijk! ik wou dat zowel sean penn, denzel en tom cruise haar allen hadden laten stikken!

de meisjes in In America en de kindjes in Cité des enfants perdu, die hadden pas presence.

goongumpa

• 3057 messages
  • 4083 votes

Een paar goede acteerprestaties van kinderen:

Heather Matarazzo in Welcome to the dollhouse

Het jongetje in Ladri di biciclette

De jongens in Au revoir les enfants

De kinderen in Nobody knows

Fanny & Alexander

Stand by Me (kleine dikke jongen)

Short cuts (kort stukje maar, maar erg memorabel.Zeker met de making of erbij. "Daddy, why can't we have a monkey?" )

Of een kind goed acteert, ligt ook veel aan de regisseur. Maar geen enkele volwassen acteur/actrice kan de natuurlijkheid die een kind kan bereiken, evenaren.

GuyB

• 1299 messages
  • 0 votes

< Links & Macaulay Culkin.

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Johnny Sheffield, die vanaf 1939 'Boy' de zoon van Tarzan-Johnny Weissmuller speelde in 8 Tarzanfilms, was razend populair in de jaren '30, '40 -en '50.

Toen hij te groot werd voor de rol van Tarzan's zoon kreeg hij een eigen filmserie, 'Bomba, The Jungle Boy' (12 films)

Daarna verliet hij de filmwereld en was succesvol in de zakenwereld.

Hij leeft nog steeds, in vrij goede gezondheid, en is een heel aardige, benaderbare man.

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

BenicioDelToro

• 4178 messages
  • 1391 votes

Joseph Gordon-Levitt was er ook al erg jong bij:

(afbeelding)

Hij wordt alleen maar beter naarmate hij ouder wordt, als je het mij vraagt.

Een dame die ik dit topic zeker niet onvermeld mag blijven:

(afbeelding)

Liz Taylor! Op haar twaalfde al beeldschoon!

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Deze behoren ongetwijfeld tot de beroemdste kindersterren ooit, 'The Little Rascals' of 'Spanky & Our Gang'.

Zelfs nu zijn de vele (korte)films waarin zij hun streken uithaalden nog steeds vermakelijk.

Maar weinigen weten hoe tragisch de levensloop van de acteurs en actrices was.

Velen stierven jong, anderen op dramatische wijze.

Één van hen , Jean Darling, het meisje met de blonde krullen, heb ik een jaar of twintig geleden enkele keren ontmoet.

Maar toen zag ze er wel héél anders uit dan in die filmpjes, haha.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.