- Home
- Filmforum
- Film - Spoilers
- The Usual Suspects (1995)
The Usual Suspects (1995)
Da Jando
-
- 1383 messages
- 1060 votes
Ik begrijp het eind niet helemaal...je ziet dan bijv. Kobayashi op de onderkant van de mok staan.
Betekend dat, dat hij het hele verhaal terplekke uit zijn duim heeft gezogen?
Ik heb hem eens gezien op divx, zonder ondertitels. Ik ga hem vanvond zeker nog eens kijken, dan wordt het mischien allemaal wat duidelijker. Maar ik zou het toch graag even willen weten 
Mik
-
- 1504 messages
- 1094 votes
einhorn is finkle, finkle is einhorn! Oftewel, Verbal Kint (the Gimp) is Keyser Soze..
En ja, het gehele verhaal is uit zijn duim gezogen. De zijn nooit met zijn allen bij redfoot geweest, hij heeft zelf die line up geregeld en zoals Dean Keaton al zei: There was no dope on that boat! Soze heeft al die gasten gewoon erin geluist om ze zo te kunnen killen.
Da Jando
-
- 1383 messages
- 1060 votes
einhorn is finkle, finkle is einhorn! Oftewel, Verbal Kint (the Gimp) is Keyser Soze..
En ja, het gehele verhaal is uit zijn duim gezogen. De zijn nooit met zijn allen bij redfoot geweest, hij heeft zelf die line up geregeld en zoals Dean Keaton al zei: There was no dope on that boat! Soze heeft al die gasten gewoon erin geluist om ze zo te kunnen killen.
Dat Verbal keiser soze was, dat wist ik wel..er was geen dope op die boot maar wel geld?
(moeten spoilers in het spoiler forum ook tussen spoiler tags trouwens?)
Mik
-
- 1504 messages
- 1094 votes
Haha, nee volgens mij hoeven die spoilers inderdaad niet hier maar ik ben dat gewend.
Moet binnenkort nog maar eens the Usual Suspects kijken, heel goed kan ik het namelijk niet meer uitleggen. Volgens mij kunnen er ook bij deze film meerdere theorien. Feitelijk zou alles gelul kunnen zijn, het enige wat er moet zijn geweest in het echt, is die boot. Geld en of drugs hoeven er helemaal niet geweest te zijn. Keyzer moest alleen zorgen dat Keaton en kornuiten erheen zouden gaan.
jay73
-
- 1184 messages
- 1388 votes
Voor mij is inderdaad het mooie aan deze film dat je achteraf ineens niet meer weet wat WEL en wat NIET echt gebeurd is.
Brooklyn
-
- 1144 messages
- 1402 votes
Voor mij is inderdaad het mooie aan deze film dat je achteraf ineens niet meer weet wat WEL en wat NIET echt gebeurd is.
Juist! Dat is de bedoeling van het einde. Ik ben nog steeds van mening dat een aantal zaken wel gewoon zijn gebeurd...
el salvador
-
- 3 messages
- 43 votes
Die gasten ( "keatons groepje") waren het middel om het doel te bereiken. Het doel van onze vriend Soze was om die Hongaar, die het slagveld van Soze overleefd had en die Soze als enige kon identificeren, te vermoorden. Toch?
Mician
-
- 11 messages
- 27 votes
Verbal > Soze heeft dus met behulp van die advocaat die hij in zijn verklaring Kobayashi noemde de hele line-up geregeld.
Het doel van de hele missie op de boot was om een man uit te schakelen die als enigste Soze kon identificeren.
Of het team dacht dat het om drugs ging is niet te zeggen, omdat je dat alleen weet via de verklaring van Verbal. Het moet in ieder geval wel om zoiets zijn gegaan.
Verbal heeft niet alles kunnen verzinnen, omdat de rechercheur van sommige zaken op de hoogte moet zijn geweest.
Bijvoorbeeld de overvallen op New York Finest Taxi Service.
Verbal zei dat eerst de pers aanwezig was en dat het een schandaal was geworden.
Dit houdt in dat Verbal zich waarschijnlijk veel aan de realiteit heeft gehouden, maar de namen had hij regelrecht van dingen die hij in z'n omgeving zag waar hij 'gehoord' werd.
Phooze
-
- 2544 messages
- 597 votes
Eigenlijk is de missie van Soze dus mislukt ? De hele film draait om het plan om de enige man op deze aardkloot om te brengen die Soze kan herkennen. Op het einde komt hij met z'n kop uit de fax rollen, wat dus wil zeggen dat de gehele overheid nu op de hoogte is van het uiterlijk van Soze.
Of mis ik nu iets?
mr.Frielink
-
- 744 messages
- 0 votes
"Soze" betekent trouwens zoiets van : Praatgraag, dus je had al kunnen weten dat Verbal Kint erachter zat.
Padd0
-
- 804 messages
- 3074 votes
"Soze" betekent trouwens zoiets van : Praatgraag, dus je had al kunnen weten dat Verbal Kint erachter zat.
Ja als we van te voren hadden geweten wat soze betekende. Pffft.... dat weet toch geen hond.
Mik
-
- 1504 messages
- 1094 votes
En dan nog slaat het nergens op.. Ze wilden namelijk eerst de naam keyser Sume gebruiken.. Maar dat ging niet door (waarom precies weet ik niet meer, weet Tovenaar nog wel
)
en dus werd het dan maar soze..
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
"Soze" betekent trouwens zoiets van : Praatgraag
Ik kan geen bronnen vinden waarin dat woord als zodanig staat. Is het fonetisch of uit een vreemde taal?
mr.Frielink
-
- 744 messages
- 0 votes
Geen idee welke taal het is, maar er wordt over gesproken in een interview met de regisseur, op de 2-disc DVD.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Al gevonden; schijnt Turks te zijn.
mr.Frielink
-
- 744 messages
- 0 votes
hmm..nu ben ik trouwens wel benieuwd of Sume dan ook een betekenis had (wellicht ook Turks?)
soboer
-
- 359 messages
- 293 votes
hmm..nu ben ik trouwens wel benieuwd of Sume dan ook een betekenis had (wellicht ook Turks?)
Nee Sume is hongaars voor; ik ben het.
geronimo
-
- 1955 messages
- 0 votes
Keyzer Sume zo heette de werkgever van Chris "What's his name", de schrijver van de film, maar toen hij hoorde dat het personage zijn eigen familie had omgebracht wilde hij zijn naam niet lenen voor het personage.
Verbal_Kint
-
- 17 messages
- 217 votes
Christopher McQuarrie... en ow ja, Keyser Soze en Kevin Spacey zijn allei KS 
MarkFish
-
- 1070 messages
- 1505 votes
Ik begrijp het eind niet helemaal...je ziet dan bijv. Kobayashi op de onderkant van de mok staan.
Betekend dat, dat hij het hele verhaal terplekke uit zijn duim heeft gezogen?
Ik heb hem eens gezien op divx, zonder ondertitels. Ik ga hem vanvond zeker nog eens kijken, dan wordt het mischien allemaal wat duidelijker. Maar ik zou het toch graag even willen weten 
Ja, nou waarschijnlijk niet helemaal, maar wel wat veel namen en verhaaltjes betreft. Al die dingen op dat prikbord, over een vette vent, koffiebonen in Guatamala en nog wat verwerkt ie in z'n verhaal.
vdc
-
- 825 messages
- 618 votes
Keyser Soze leidt een zeer machtige organisatie, met 2 groepen activiteiten : smokkel van wapens en materiaal voor kerntechnologie, vanuit de VS naar terroristen over de hele wereld (Pakistan, Belfast). Anderzijds is hij zowat de sterkste man op gebied van drugshandel in de VS. In die laatste reeks activiteiten heeft hij concurrentie van een Argentijnse bende, olv. Marquez. Mogelijks heeft hij vroeger nog samengewerkt met Marquez ; in ieder geval : Marquez is zowat de enige ter wereld (behalve ook naaste medewerker Kobayashi) die het gezicht van Soze kent.
Jaren eerder al, heeft Soze eens een groot deel van een Hongaarse maffiabende uitgeroeid, omdat enkele leden van die bende z’n gezin aanrandden. Daarna verdween hij uit die regio. Zij die nog overbleven van die Hongaarse maffiabende, hebben wraak gezworen, en zetten alles op het spel om zich te wreken op Soze. Ze hebben op bepaald ogenblik vernomen dat ie in de VS operatief was, en dat hij een concurrent had in het drugsmilieu (Marquez), die ook weet hoe Soze eruitziet. Ze besluiten om met een boot naar de Amerikaanse westkust te varen, en hebben maar liefst 91 miljoen dollar over voor de bende van Marquez ; als Marquez tijdelijk hun bende wil vervoegen, tot ze Soze geliquideerd hebben.
Soze is echter zo machtig en zo super-georganiseerd, dat hij hiervan op de hoogte komt (hij heeft vermoedelijk wel spionnen in de entourage van Marquez). Bovendien heeft hij nog een oude rekening te vereffenen met 4 gangsters die ooit z’n smokkelzaak (onbewust) dwarsboomden ; en omdat deze 4 trouwens ook nogal goed zijn (elk in hun domein), besluit hij ineens om 2 zaakjes samen te klaren. Hijzelf zal onder de naam Verbal Kint het vijfde bendelid zijn.
Wat volgt is de line-up, en de opdracht voor Redfoot (allemaal door Soze op getouw gezet).
Het feit dat Soze de 4 gangsters probleemloos vindt, en de politie enkel Keaton kan klissen dank zij Sozes infiltranten bij de FBI, laat zien hoeveel machtiger Soze is tov. de FBI.
Keaton wil inderdaad echt wel het rechte pad op (probeert zich als eerlijke horeca-zakenman te profileren), omdat hij enkel zo het hart van Finneran kan winnen, die als bekwaam strafpleiter hem uit de gevangenis weet te houden. Vandaar dat hij nog twijfelt aan de opdracht voor Redfoot. Maar z’n arrestatie tijdens een zakenlunch zit hem hoog, en als Kint hem het idee lanceert dat ze hun opdracht kunnen combineren met het in de media brengen van de corruptie bij politiediensten, stemt hij wraaklustig toe.
De 2e opdracht van Redfoot (met de moord op Saul Berg) was bedoeld om een mislukking in de hand te werken, zodat Soze (via Kobayashi) hen kan laten zien dat hij hen volledig in z‘n macht heeft. Meteen wordt ook de opdracht aan de boot voorgesteld : maar hier hoorde een leugentje om bestwil bij : de Hongaarse schippers zouden de Argentijnen geen 91 miljoen dollar geven voor coke, maar wel voor de leider van die Argentijnen : Marquez.
Er volgt nog de afrekening van de gevluchte Fenster, en een poging om Kobayashi te klissen, maar ook nu weer laat Kobayashi zien wie er de scepter zwaait. Finneran werd overhaald om het uitleveringsbevel te ondertekenen : dus de 4 gangsters mochten hun onschendbaarheid in de staat New York vergeten, zodat er eigenlijk geen weg meer terug was, en de taak in San Pedro wel moest aangenomen worden.
Vooral Keaton is hierdoor uit z’n lood geslagen en lijkt berustend z’n laatste uren tegemoet te gaan.
Daarna volgt de opdracht op de boot. Van zodra het geld in de bestelwagen ligt, wordt tot actie overgegaan. Hockney probeert voortijdig met het geld te vluchten, maar bekoopt dat met z’n leven (Soze/Kint is niet veraf). MacManus en Keaton overmeesteren succesvol de boot maar vinden geen drugs (die ze verplicht waren te vernietigen).
Intussen (en vanaf nu worden de feiten niet meer waarheidsgetrouw in beeld gebracht ; omdat deze Kint’s versie aan Kujan laten zien) komt Kint aan dek, en rekent af met Marquez. MacManus wordt een messteek toegebracht, en Keaton wordt neergeschoten (in de benen). Keaton, die berust in z’n lot, heeft intussen door dat Kint Keyser Soze is (in de proloog van de film noemt ie hem zelfs Keyser).
Finneran had Marquez vrijgepleit (want die wou persé die 91 miljoen dollar voor z’n bende inrijven), en gezien Finneran’s relatie met Keaton was dit voor Kujan hét bewijs dat Keaton de ganse operatie leidde ; ja zelfs dat Keaton Keyser Soze was.
Omdat Finneran dit achteraf niet zou mogen ontkennen, werd ze vermoord. Zo werd voor Kujan steeds duidelijker dat Keaton een schurk was, en Kint een arme kreupele die “gebruikt” werd. Dus mocht Kint vertrekken na de verhoring.
Phooze
-
- 2544 messages
- 597 votes
The man with the plan, zo zie je maar weer. 
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Mooi verhaal VDC!
Wat speculaties van mij:
* Ik dacht dat de moord op Saul Berg niet alleen bedoeld was om ze medeplichtig te maken aan moord, maar ik had het idee dat ook Saul Berg Soze kon identificeren.
Op het moment dat Kint/Soze hem aankijkt lijkt er een blijk van herkenning te zijn. Hij schrikt meer van zijn aanwezigheid dan van het wapen.
* Verder had ik het idee dat Keaton de hele tijd wist wie Soze was. En daarom instemde met de plannen omdat hij wist hoe Soze afrekent met degene die hem kunnen identificeren.
vdc
-
- 825 messages
- 618 votes
Dat eerste (Saul Berg) is natuurlijk perfect mogelijk.
Die tweede stelling lijkt mij onwaarschijnlijk. Ik denk dan vooral aan dat gesprek tussen Kint en Keaton vlak voordat Keaton de boot bestormt : hij zegt zoiets van “als ik het niet overleef, ga dan naar Eddie (Finneran) en vertel haar alles ; zij zal wel afrekenen met Kobayashi”.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Hmmm, maar dan denk ik...dat kan Keaton nooit gezegd hebben aangezien het personage Kobayashi tijdens het verhoor verzonnen is.
Deze zin behoort tot de misleidende versie van Verbal Kint.
vdc
-
- 825 messages
- 618 votes
de naam Kobayashi is verzonnen tijdens het verhoor, maar het personage niet.
Zie ook mijn opmerking in het topic onder de film zelf : daar maakte ik een indeling van welke reeks leugens Kint tegen Kujan verzint. Kobayashi behoort tot de entourage van Soze, en kreeg daarom automatisch een valse naam in het verhoor.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Maar ja...wetende dat Keaton weet dat Kint Soze is...is het niet logisch dat hij aan Soze zelf vraagt om alles tegen zijn vriendin te zeggen. Zijn doel is juist om ooggetuige uit te schakelen.
Ik blijf erbij dat dit onderdeel uitmaakt van het verhaal waarmee hij de politie op het verkeerde been zet.
Keaton wordt vermoord. Dat is een feit. En hij spreekt Soze aan voor zijn dood. Niet ontmaskerend maar alwetend. Keaton is voor mij de derde ooggetuige die dood moest.
Maar goed...wat weten we zeker 
vdc
-
- 825 messages
- 618 votes
Je hebt een punt als je stelt dat Keaton in de proloog Kint inderdaad met “Keyser” aanspreekt, met een intonatie die eerder alwetend dan wel ontmaskerend is.
Maar bekijk die proloog eens goed. Keaton ziet een gedaante bovenop het schip staan, die hem zopas in de benen schoot (en die verantwoordelijk is voor het neersteken van MacManus). Hij besluit om de boot, via een benzinespoor, op te blazen (en zo z'n belager uit te schakelen). Maar de gedaante dooft het vuur al plassend. Keaton schudt hierop het hoofd. De gedaante komt bij Keaton. Keaton kijkt wat ongeïnteresseerd op (want hij denkt dat het een overlevende Hongaar is) tot hij het hoofd herkent, en kijkt dan zeer verwonderd : het is Kint. Daarna steekt Kint een sigaret op met z’n linkerhand ; opnieuw een zeer verwonderde blik van Keaton ; gevolgd door een teneergeslagen blik : hier heeft hij alles door : Kint is Keyser Soze. Kint vraagt “How are you doing Keaton ?”. Keaton antwoordt “Can’t feel my legs” ; er volgt enige stilte ; en dan maakt hij z’n zin af met de aanspreking “Keyser”.
MarkFish
-
- 1070 messages
- 1505 votes
Mooi verhaal VDC!
Wat speculaties van mij:
* Ik dacht dat de moord op Saul Berg niet alleen bedoeld was om ze medeplichtig te maken aan moord, maar ik had het idee dat ook Saul Berg Soze kon identificeren.
Op het moment dat Kint/Soze hem aankijkt lijkt er een blijk van herkenning te zijn. Hij schrikt meer van zijn aanwezigheid dan van het wapen.
* Verder had ik het idee dat Keaton de hele tijd wist wie Soze was. En daarom instemde met de plannen omdat hij wist hoe Soze afrekent met degene die hem kunnen identificeren.
Een beetje overdreven om hier het hele filmverhaal te vertellen. Maar, applaus hoor!..........