- Home
- Filmforum
- Film - Spoilers
- Das Boot (1981)
Das Boot (1981)
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Vertel op deze topic a.u.b. wat je vind van het einde van Das Boot.
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Een beetje te abrubt, maar dit hoeft misschien niet negatief te zijn.
NERD
-
- 1718 messages
- 1429 votes
Dit was eens niet een film die meteen bij het begin van de tweede helft naar het eind toe gaat werken. In principe heeft alles wat er gebeurd tot 5 minuten voor het einde helemaal niets met dat einde te maken.
Vond ik erg "verfrissend"
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Das Boot had ook goed af kunnen lopen, dan zou het nogsteeds de beste film zijn in de kategorie U-Boten/Oorlog. Het is trouwens ook waargebeurd dat de U-96 in de Wilhemshaven door amerikaanse vliegtuigen werd gebombardeerd en zonk. In het boek van Lothar-Günther Buchheim is het precies hetzelfde beschreven als in de film, maar dan in een andere haven.
titan
-
- 1609 messages
- 4411 votes
Er lijkt me niets mis met het einde. Het is tenslotte een oorlogsfilm en daarin gebeuren nou eenmaal zulke dingen.
mister blonde
-
- 12693 messages
- 5825 votes
Nadat ze maanden in de onderzeeer hadden overleefd, worden ze toch nog op het 'veilige' vasteland om het leven geholpen (een groot aantal van die gasten). Ontluisterend.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
De eindscene waarin de U-Boot basis werd gebombardeerd was trouwens ook de duurste scene uit de hele film. Er werden Franse piloten voor dit kunstwerk ingezet, en de 10 meter lange modelboot zonk daadwerkelijk ook, maar was later weer geborgen en gerepareerd.
Dit is zeker ook een element dat Das Boot zo goed heeft gemaakt, niet zo'n (standaard) happy-end.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Heeft iemand het boek van Das Boot gelezen?
Reageer dan a.u.b.
madboy
-
- 52 messages
- 625 votes
Ik wil niet zeiken of zo U-96 maar ik zag een paar fouten in je post. Het is geen modelboot maar een échte (afgedankte) duikboot. Voor de scene waarin de U-boot zinkt hebben ze alleen het bovenste van de boot gebruikt. Dit werd met een helse machine bewerkstelligt. Het einde is goed zoals het is, het is trouwens echt gebeurd. greetz
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
OEEEEIIIII, Madboy, nu hebt ge u wat over uw hoofd getrokken. Zorg maar dat je goed in je schoenen staat. U-96 aanvallen over Das Boot... :evil
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Ik wil niet zeiken of zo U-96 maar ik zag een paar fouten in je post. Het is geen modelboot maar een échte (afgedankte) duikboot. Voor de scene waarin de U-boot zinkt hebben ze alleen het bovenste van de boot gebruikt. Dit werd met een helse machine bewerkstelligt. Het einde is goed zoals het is, het is trouwens echt gebeurd. greetz
Nee Speedy23! 
Madboy, volgens mij is jouw bewering niet helemaal waar. De schaal 1:1 U-Boot die ze hadden gebruikt is nagemaakt (zonder interieur). Het zinken van de U-96 op het laatst; daar heb je wel gelijk in. Dat stukje heb ik op een video staan. De U-Boot werd met een soort machine naar beneden gehelt.
Ik ga de informatie z.s.m zoeken, en dan zien we wat de werkelijkheid is. Toch bedankt voor je opmerking. 
madboy
-
- 52 messages
- 625 votes
Ik heb deze informatie van het audiocommentaar op de dvd. Tis wel al even geleden dus ik kan mis zijn wat dat model betreft.
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Vertel op deze topic a.u.b. wat je vind van het einde van Das Boot.
Slap. Kost de film anderhalve ster.
Deed me denken aan Dynasty, waar in de laatste aflevering iedereen wordt doodgeschoten. (als ik me goed herinner)
Zo kun je elk verhaaltje-dat-doormoddert wel laten eindigen.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Slap. Kost de film anderhalve ster.
Zo kun je elk verhaaltje-dat-doormoddert wel laten eindigen.
Dat weet jij totaal niets van van de U-bootoorlog af, als je zoiets slaps zegt...
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Dat weet jij totaal niets van van de U-bootoorlog af, als je zoiets slaps zegt...
Het einde heeft niets van doen met "de U-bootoorlog", en het einde had veel beter gekund, zoals in het prachtige stripalbum "Kaleunt" van Dimitri.
Zo zou ik het sterker gevonden hebben als de U-boot, na alle avonturen, gewoon op weg naar huis gedieptebomt zou zijn. Zoals zoveel U-boten...
Jammer dat jij geen negatieve reacties op "jouw" film kunt verdragen.
De film is best OK, maar het einde vind ik gewoon slap, en ik meen gelezen te hebben dat jij vroeg naar meningen over het einde.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Het einde heeft niets van doen met "de U-bootoorlog", en het einde had veel beter gekund, zoals in het prachtige stripalbum "Kaleunt" van Dimitri.
U-96 Fate: Sunk on 30 March, 1945 by US bombs in Wilhelmshaven.
Bron: http://www.uboat.net/boats/u96.htm
Kan ik me goed voorstellen, maar hoe de U-96 aan zijn einde kwam in deze film (en in het echt), gebeurde wel met veel meer U-boten. Dat alles op het einde zo goed lijkt te eindigen, maar daarna een sterke twist maakt, is echt geweldig gedaan, en dat geeft Das Boot juist wat extra's.
Dat kan ik wel.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
zoals in het prachtige stripalbum "Kaleunt" van Dimitri.
Net wat gezocht op internet. Ziet er erg interessant uit.
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Omdat in werkelijkheid de U-96 gebombardeerd werd in een haven, hoeft het nog geen goed einde voor een film te zijn.
Ik vind dus het einde van Das Boot niet goed.
Tja, ik vind dus van niet. Ik hou meer van eenheid in verhalen. Het einde van Das Boot staat voor mij los van het verhaal, en dat ligt mij niet zo.
Dat kan ik wel.
Noem mijn mening dan niet "slap".
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Ik vind 't prima dat je een ander idee over het einde hebt, maar ik blijf me er nogsteeds over verbazen dat je het einde zo slap vind. Iig toch wel 100 keer beter dan op z'n Hollywoods...
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Ik vind 't prima dat je een ander idee over het einde hebt, maar ik blijf me er nogsteeds over verbazen dat je het einde zo slap vind. Iig toch wel 100 keer beter dan op z'n Hollywoods...
Ik beoordeel een einde van een film aan de hand van mijn eigen smaak, en niet aan de hand van 'hollywood-eindes'.
Een unhappy ending hoeft net per sé een einde te zijn dat me bevalt, en een happy ending hoeft niet per sé cliché te zijn.
Zoals ik al vertelde heeft het einde in mijn optiek gewoon geen binding met de rest van de film.
braambes
-
- 559 messages
- 1356 votes
Ik heb Das Boot 'maar' drie sterren gegeven, zonder het einde was het ongetwijfeld twee en half of minder geworden. Het is heel mooi, maar zo briljant gevonden is het nu ook weer niet. Wel beter dan op z'n Hollywoods, U-96, dat is een feit.
Voor mij maakte het echter de film niet goed, die was naar mijn inzicht te saai en te langdradig. Ik hou niet van duikbootfilms en ook voor de moeder aller duikbootfilms heb ik geen uitzondering gemaakt in mijn stemgedrag.
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Net wat gezocht op internet. Ziet er erg interessant uit.
Ook even op internet gezocht. Schijnt dat de tekenaar/auteur een nogal dubieus verleden heeft...
Mocht je het boek willen lezen en je kunt het niet te pakken krijgen, dan wil ik het je wel opsturen. Stuur maar een pm-tje.
litjens999
-
- 532 messages
- 76 votes
Heb laatst de directors cut van das Boot gezien heb er weer van genoten tot aan de aftiteling toe.
Is gewoon een HÉÉL goeie film over het leven van een duikboot bemanning *****
wo2-Freak
-
- 834 messages
- 0 votes
Lol als je zegt dat U-571 een betere film is dan Das Boot (Wat ik zeg is mijn mening) Dan denk ik tog: Vind je goedkopere, minder tijdrovende, niet eens voor uitgesloofde, minder goede acteurs in een film bij een film beter dan een film waarvan het bovengenoemde het tegenovergestelde is dan bij U-571 beter!!!!!?!?!!!!
Sorry maar is mijn mening. Das Boot is 10 tallen malen beter dan U-571. Het einde van Das Boot is wel rot, ze hebben al het moeilijke doorstaan komen ze aan de haven worden ze door een paar vliegtuigjes gebombardeerd en eindigt de film.
4 sterren
W.M.J.M
-
- 4041 messages
- 2902 votes
Hij meent het niet hoor. Hij heeft Das Boot 5 sterren gegeven dus...