- Home
- Filmforum
- Film - Bioscopen
- Ergernissen in de bioscoop
Ergernissen in de bioscoop
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Roken in de bioscoop?!
Ik heb al veel meegemaakt maar dat..
Dat was bij een vertoning van The Doors, in Sneek. We zaten met zijn vieren in de zaal, en verder niemand. Dus gingen er wat joints rond.
Maar dat was natuurlijk geen ergernis in een bioscoop.
Maar tot in de jaren '80 was het echt gebruikelijk dat er in een bioscoop gerookt werd. Nu onvoorstelbaar, maar het gebeurde en het mocht in de meeste bioscopen.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Kan me nog heugen dat er begin deze eeuw ook gerookt werd in de bioscoop. Heb wel eens paffende mensen toen voor me gehad, heel smerig en vervelend.
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Kan me nog heugen dat er begin deze eeuw ook gerookt werd in de bioscoop. Heb wel eens paffende mensen toen voor me gehad, heel smerig en vervelend.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat toen nog mocht, maar ik kan me wel voorstellen dat er mensen waren die dat toen nog deden.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat toen nog mocht, maar ik kan me wel voorstellen dat er mensen waren die dat toen nog deden.
Het algehele rookverbod ging pas in 2008 in. Daarvoor mocht het niet in overheidsgebouwen.
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Nou, in de trein was het ook al veel eerder verboden. En bioscopen mochten het toch ook zelf bepalen.
Ik lees bijvoorbeeld: "In tegenstelling tot de grote bioscoopketens als Pathé, waar roken al sinds 2004 is verboden, is roken in de foyer van Cinerama tot nu toe niet in de ban gedaan."
Cinerama biedt rokers rokerige filmavond - Rijnmond
Maar eigenlijk ging ik in die jaren misschien 1 of 2 keer per jaar naar de bioscoop, dus precies weet ik het ook allemaal niet meer.
Vooral van de jaren '80 kan ik me het nog wel goed herinneren. Toen ging ik ook vaker een film pakken.
skinny_tie
-
- 1227 messages
- 3648 votes
Het rookverbod ging in feite in 2004 in, maar van 2004 tot 2008 waren er nog uitzonderingen. Een van die uitzonderingen was dat je in een horecagelegenheid wel nog mocht roken. Cinerama had een horecavergunning, Pathé niet.
Maar in de zaal hadden de meeste bioscopen het roken natuurlijk al veel eerder uitgebannen.
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
Dat was bij een vertoning van The Doors.
Roken: verboden bij het overgrote deel van de films; verplicht bij andere...
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
ZAP!
-
- 5448 messages
- 3621 votes

kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ha ja, heel goed passend! 
Ik was die scène alweer vergeten, te lang geleden dat ik Ghost World zag.
Als traktatie nog twee klassieke scènes over het bestellen van eten:
ZAP!
-
- 5448 messages
- 3621 votes
Als traktatie nog twee klassieke scènes over het bestellen van eten:
(embed)
(embed)

Is het een idee om een apart topic voor dit soort scènes te maken (films met bijzondere scènes over eten en drinken), naast Eetfilms? -edit- daar zou dan perfect de mayonaise scène uit 'Pulp Fiction' bij kunnen...
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Is het een idee om een apart topic voor dit soort scènes te maken (films met bijzondere scènes over eten en drinken), naast Eetfilms? -edit- daar zou dan perfect de mayonaise scène uit 'Pulp Fiction' bij kunnen...
Ja hoor, be my guest. 
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes

Ik gok dat het intussen bij filmnerds wel common knowledge is, maar de video illustreert het wel mooi!
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ja klopt, het was me wel goed bekend. 
En toch komen sommige bioscopen alsnog inkomsten tekort:
Cineworld bereidt faillissement voor - hollandfilmnieuws.nl
Maar daar zullen ongetwijfeld enkele lijken in de kast hebben gezeten...
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Ja klopt, het was me wel goed bekend. 
En toch komen sommige bioscopen alsnog inkomsten tekort:
Cineworld bereidt faillissement voor - hollandfilmnieuws.nl
Maar daar zullen ongetwijfeld enkele lijken in de kast hebben gezeten...
Regal? geen small potatoes. 
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Ik zat gisteren lekker in Gigant in Apeldoorn (nou oké, ik zat redelijk want het is echt tijd dat er een fatsoenlijk filmhuis komt met stoelen die ook geschikt zijn voor mensen langer dan 1,70), stopt halverwege de film en staat er in vrolijke kleuren dat het pauze is. Weinig om vrolijk om van te worden in ieder geval.
Ik vragen wat dit voor gekkigheid is, blijkt dit nieuw te zijn bij de langere films. Want ja, er zijn mensen die dat wel fijn vinden. Ik vraag me sowieso af hoeveel dit er zijn? Ik heb geen enquête of vragenlijst gezien. Of is dit weer een kleine klagende minderheid die het verziekt voor de meerderheid? Ik vraag me sowieso dan altijd af of die mensen niet gewoon twee uur stil kunnen zitten of dat ze 's nachts ook elk uur eruit moeten, maar goed. Ik was onaangenaam verrast. Zeker bij een filmhuis. Dan ben je er voor de film dunkt me, niet om veel bier en popcorn te verkopen in een pauze.
Onder meer een tip aan Graaf Machine en iedereen die Gigant bezoekt, mocht je aan een pauze geen behoefte hebben dan is Gigant voortaan geen optie meer. Ik heb al een klachtenepistel gestuurd en ben benieuwd naar de reactie maar ik vrees het ergste. Filmhaters.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Alternatieve motivatie:
Bij filmhuizen komt meer 50+ publiek met zwakke blazen en prostaatklachten.
Dan is zo'n pauze bij zo'n lange film wellicht gunstiger dan dat iedereen continu de zaal in en uit loopt. 
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Alternatieve motivatie:
Bij filmhuizen komt meer 50+ publiek met zwakke blazen en prostaatklachten.
Dan is zo'n pauze bij zo'n lange film wellicht gunstiger dan dat iedereen continu de zaal in en uit loopt.
Haha, ik had dat ook in mijn klachtenmail gezet of die mensen dan 's nachts ook ieder uur eruit gaan. Om met Kaag te spreken: Wie zijn die mensen?
50+-publiek is sowieso een gruwel aangezien de ouderen van dagen in de regel naast hun blaas ook hun mond niet twee uur kunnen sluiten. Maar goed, genoeg frustratie weer voor het weekend.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Vrij belachelijk in een Filmhuis, idd. In Utrecht is zulks gelukkig niet, zelfs niet in het Multiplex (Pathé).
david bohm
-
- 3074 messages
- 3439 votes
In Utrecht heb ik wel pauzes meegemaakt, laatste keer bij Licorice Pizza in City Utrecht.
Vind dat wel een leuke bioscoop trouwens, aanbod niet geweldig maar lekker old school.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Ah dat zou kunnen, ben ik nog nooit geweest! Pathé Leidsche Rijn is voor mij dichter bij, in Utrecht zelf kom ik alleen bij Hartlooper, Springhaver en Slagtstraat (die laatste moet nog trouwens, nog niet geweest sinds de verbouwing)
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Gigant is bij mij wel echt gedaald tot alleen maar als het echt niet anders kan. Gelukkig is Mimik (Deventer) dichterbij, en Focus (Arnhem) nagenoeg even ver. Twee prima filmhuizen.
Concordia (Enschede) heeft ook twee zalen die o.k. zijn, maar daar is het programma vaak te beperkt. Ze willen verkassen en dan naar vier zalen gaan, dat zou geweldig zijn.
Splinters
-
- 2620 messages
- 1391 votes
Roken in de bioscoop?!
Ik heb al veel meegemaakt maar dat..
Dat heb ik ook nog nooit meegemaakt. Eind jaren 80 tot halverwege de jaren 90 bij de kinderfilms niet, en vanaf eind jaren 90 tot nu bij de reguliere programmering ook niet.
Best frappant, want tijdens mijn kindertijd werd eigenlijk overal gerookt. Eind jaren 90 begon dat te veranderen, later uitmondend tot allerlei rookverboden.
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
50+-publiek is sowieso een gruwel aangezien de ouderen van dagen in de regel naast hun blaas ook hun mond niet twee uur kunnen sluiten.
Veel begrip voor je klacht, veel sympathie voor je bericht; alleen vind ik dit wel een veralgemening tegen de sterren op...

John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Ik ben in de loop der jaren wel eens met kwebbelende senioren in aanraking gekomen, die meenden dat de film becommentarieerd moest worden.
Mijn ervaring is echter (en mijn verdeling Filmhuis - multiplex is zowat 50-50) dat de kans op overlast in een Pathé vele malen groter is. Een film zo verstieren als een groepje kinderen dat kan, lukt die grijsbollen echt niet. 
thunderball
-
- 5878 messages
- 1414 votes
Robert De Niro in Cape Fear kon er ook wat van...! 
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Ja die wint met zijn sigaar en sla-mij-lach. 
stephan-0115
-
- 1358 messages
- 2200 votes
Ik herken het probleem in Gigant. Een pauze van max. 10 min als een film als Drive My Car die 180 minuten duurt vind ik prima, eerder hoeft het van mij ook niet.
Het punt alleen is dat ze in Gigant al bij films van 125 minuten doen (zoals Where the Crawdads Sing, waardoor ik niet sta te popelen daar naar toe te gaan). En dan geen korte pauze, maar een pauze van een kwartier (!). Dat is ook nog eens too much.
En ook het probleem van becommentariërende (over het algemeen) oudere mensen herken ik. Alleen als je er wat van zegt krijg je nog een grote bek terug ook. Sorry, maar kijk dan thuis.
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Over pauzes: bij Movie Unlimited, waar ik gelukkig geen unlimited lid meer van ben, hebben ze de onhebbelijkheid de pauze gewoon na een x aantal minuten te laten beginnen. Is dan vaak midden in een scène (een keer meegemaakt dat het midden in een dialoog was). Dan geef je dus echt niets om film.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Bioscoop houdt filmavond zonder eten en drinken voor mensen met misofonie - FunX.nl