• 178.079 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.093 actors
  • 9.372.317 votes
Profile

Bioscoopnieuws

SergioMalick

• 1230 messages
  • 1833 votes

Mijn bioscoopentree was helemaal in mijn eentje in een lege zaal... Briljante ervaring bij Interstellar, maar ergens voelt het toch wel een beetje eenzaam. Zeker als er zo'n 150 stoelen om je heen leeg blijven. Nu voel ik me wel een beetje schuldig, aangezien het ze meer heeft gekost dan dat het heeft opgeleverd, lijkt me.

Toch ga ik maandag naar Inception, misschien dat er dan wel wat meer mensen zijn.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Graaf Machine wrote:

(quote)

Mooi dat je toch gegaan bent. Je leek wat huiverig enkele dagen geleden.

Ja klopt. Maar ben te groot bioscoopliefhebber om weg te blijven en oa jouw berichten hielpen ook wel mee.

Kon ook gewoon voor en na langs de wc. Geen ongemakkelijk gedoe met personeel ook. Geen mensen die dringen. Ideaal.

mjk87 (moderator films)

• 14515 messages
  • 4513 votes

Ook al 2 keer geweest deze week, onder meer Inception die ik nooit eerder op groot scherm had gezien. Dit weekend maar even 2 keer het filmhuis pakken. Erg fijn dat het weer kan.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Eerste bioscoop valt om door corona | Telegraaf.nl

Cinema Tiel moet de deuren sluiten. Eigenaar Paul Visser stelt vrijdagavond in een mail dat het filmtheater in de Betuwe door de coronamaatregelen van de overheid niet meer open kan blijven. Het is met de beperkte bezoekersaantallen die nu zijn toegestaan niet meer mogelijk de exploitatie voort te zetten van het theater, dat bijna vijftig jaar oud is.

Voor zover bekend is het de eerste bioscoop in Nederland die het slachtoffer wordt van de coronacrisis, maar meer filmhuizen dreigen op korte termijn om te vallen. Exploitant Kadir Selcuk meldt in een interview op de website van de Amsterdamse Kunstraad dat ook The Movies, de oudste bioscoop van Amsterdam, op de rand van de afgrond staat.

Zie ook:

Bert werkt veertig jaar in de bioscoop, maar nu valt het doek - Omroep Gelderland

De FilmHallen | The Movies – Hoe nu verder? Cultuur na corona - hoenuverder.kunstraad.nl

Graaf Machine

• 9791 messages
  • 1412 votes

kappeuter wrote:

De megabioscoop in Enschede gaat pas eind volgend jaar open. Dat is alweer een jaar later dan gepland. De bioscoop zou eind 2018 openen. Vergunningsperikelen zorgden echter voor een jaar uitstel. Maar ook eind 2019 blijkt niet meer haalbaar.

Gewijzigd inzicht is een van de redenen van de vertraging. Zo wilde VUE Cinema’s aanvankelijk een bioscoop met in totaal 1200 stoelen. Dat is ondertussen bijgesteld naar 700 stoelen. „Maar dat zijn wel allemaal grote, luxe zetels en in alle zalen”, aldus John Evers van Explorius Vastgoedontwikkeling in Rijssen, de eigenaar van het complex.

Is ondertussen al weer uitgesteld. Ook 2020 wordt niet gehaald. En nee, dit heeft niet met de huidige corona-perikelen te maken, want onderstaand bericht stamt van 12 februari j.l.

Naar alle waarschijnlijkheid gaat de nieuwe hotspot in 2021 open.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Omdat het onderwijs niet wijs meer is.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Amsterdamse bioscopen in zwaar weer: ‘Nog zo’n jaar overleven we niet’ | Het Parool

(betaalartikel)

Het Parool wrote:

De dreigende sluiting van The Movies staat niet op zichzelf: veel arthouse-bioscopen krijgen de begroting met geen mogelijkheid meer rond.

De Uitkijk, het filmhuis op de Prinsegracht met slechts één zaal, heeft grote financiële zorgen, zegt voorzitter Una Jongenelis. “Onze capaciteit is teruggebracht van 85 naar 28. En dat is nog niet eens het ergste: wij zijn zo klein dat er geen drankjes kunnen worden verkocht, onze foyer wordt gebruikt voor mensen die naar de zaal gaan of er weer uit komen. We hebben geen terras dat we kunnen uitbreiden. Dit zijn financieel héél zware tijden voor ons. Nog zo’n jaar overleven we niet.”

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Bioscopen verdwijnen en corona geeft een zetje - NPO Radio 1

NPO Radio 1 wrote:

In Tiel viel een bioscoop om en een van de oudste bioscopen in Amsterdam vreest ook voor de toekomst. De coronacrisis lijkt flink huis te houden in de bioscoopwereld, maar eigenlijk is er een onvermijdelijke trend gaande. Dat denkt regisseur Ate de Jong. "De bioscoop gaat verdwijnen en de zwakke gaan eerst."

Graaf Machine

• 9791 messages
  • 1412 votes

Volgens mij ging het de afgelopen jaren juist erg goed met de bioscopen. Heb er niet zo één twee drie een bericht over, maar het staat me bij dat de bezoekersaantallen in de lift zaten.

Nou ja, hier een linkje naar in elk geval 2019.

De filosoof

• 2451 messages
  • 1666 votes

Ik had de indruk dat voor de coronacrisis het steeds drukker werd in de Cineville-bioscopen waardoor het lijkt alsof ze nu uitgaan als door een explosie: we kunnen nu weer naar de bioscoop maar het valt me op dat de bezoekersaantallen extreem laag zijn want zelfs het zeer beperkt aantal stoelen wordt meestal niet eens gevuld. Ik vraag me af waarom dat zo is: juist vanwege alle coronamaatregelen is het bioscoopbezoek heel veilig dus waarom keert slechts zo'n klein percentage van de bioscoopbezoekers van voor de crisis terug naar de bioscoop? Is het het verplichte reserveren dat de mensen tegenhoudt? Acht men het aanbod van films tweederangs? Heeft men in de tussentijd andere hobbies gevonden? Of is men toch bang voor het virus?

horizons

• 5688 messages
  • 2406 votes

We draaien geen nieuwe 'grote' films. Dus, ja, aanbod.

De filosoof

• 2451 messages
  • 1666 votes

horizons wrote:

Maar zeker de filmhuizen deden altijd ook minder grote films waarvoor de belangstelling eveneens enorm gekelderd lijkt.

Graaf Machine

• 9791 messages
  • 1412 votes

horizons wrote:

Er draaiden naast de grote films altijd ook wel minder grote films in de bioscopen, waar ik toch vaak nog wel redelijk wat bezoekers zag.

Ik denk dat het reserveren vooral de boosdoener is, plus dat je met niet meer dan twee naast elkaar mag zitten. Als je met twee vrienden naar de bioscoop gaat, kun je naast één zitten, en de ander zit dan 4 stoelen verderop of zoiets. Is toch minder aantrekkelijk.

Als solitaire bioscoopganger maakt dat me natuurlijk weinig uit, maar het reserveren (hier moet dat telefonisch), vind ik toch wel vervelend. Temeer je dan niet op het laatste moment kunt denken van 'ach nee, dan toch morgen maar'.

Lang Poot

• 204 messages
  • 0 votes

Voor mij is reizen iets wat me tegenhoudt om naar de bioscoop te gaan. Ik heb geen rijbewijs en woon in een dorp dus moet wel met het openbaar vervoer. Ik weet niet precies wat het is waardoor ik het niet prettig vind om nu met het OV te reizen maar kan me goed voorstellen dat er wel meer mensen zijn in een soortgelijke situatie. Het lage bezoekers aantal zal dus niet alleen liggen aan de bioscoop zelf maar ook de dingen daar omheen.

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

In België dus vanaf morgen de zalen open.

Heb ook mijn zitje al gereserveerd, ging opvallend vlot!

Niet de meest indrukwekkende film om mee te starten (nog redelijk wat oudere films in het aanbod), maar kijk er toch naar uit om vrijdag naar de bioscoop te trekken!

Splinters

• 2620 messages
  • 1391 votes

Malick wrote:

Nee, Gusto Entertainment probeert filmhuizen en bioscopen te bedienen. Zit hier visie achter?

Ha. Heb ik van de week eens even een film gezien die dankzij Gusto Entertainment in de bioscoop draait. En wij vonden hem nog steengoed ook.

De zaal was trouwnes nagenoeg leeg. Vonden wij wel fijn, maar ik kan mezelf voorstellen dat bioscopen en distributeurs daar anders over denken.

Graaf Machine

• 9791 messages
  • 1412 votes

Blijf me verbazen over die bioscoop in Hengelo. Doorgaans vooral romcom, actie en kinderfilms.

Vorig jaar draaiden ze Dr. Sleep niet, nu draaien ze The Wretched alleen op vrijdag- en zaterdagavond (avonden dat ik vrijwel nooit tijd heb). The Lighthouse en Color out of Space werden niet gedraaid (begrijpelijk)...

Dus ging ik vorige week maar naar het filmhuis in Enschede om Les Plus Belles Années d'une Vie te zien, gaan ze die nu net wel komende week elke dag draaien. Zeggen ze er wel bij dat er maar weinig voorstellingen zijn (één weekje waarschijnlijk, elke dag één keer). Lijkt me nochtans een typische filmhuisfilm.

Heel onduidelijk beleid. Maar mooie kans om de film voor gratis nog eens te zien.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Cinema’s: ‘Maatregel mondmaskers in zaal terugdraaien of sluiting’ - De Standaard

De Standaard wrote:

De Federatie van Cinema’s van België (FCB) neemt geen blad voor de mond: ze eist dat de overheid de beslissing intrekt die verplicht om een mondmasker te dragen in de zaal.

Eerdere maatregelen hadden de zaalcapaciteit al sterk gereduceerd. ‘België is het enige land in Europa waar én fysieke distancing én het dragen van een mondmasker verplicht is.’ Sinds de mondmaskermaatregel in werking trad, stelde de FCB een daling van het bezoek vast met 25 procent. ‘Een bioscoop rendabel uitbaten was al bijzonder moeilijk onder de eerder opgelegde restricties, maar wordt met deze bijkomende maatregel effenaf onmogelijk.’

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

“Tot het einde van het jaar misschien, daarna moeten we sluiten” - Filmkrant

Filmkrant wrote:

Anderhalve maand na de heropening heeft aanvankelijke euforie plaatsgemaakt voor zorgen. De 1,5-metermaatregelen maken kostendekkende filmvertoning heel moeilijk. Voor het voortbestaan van het Nederlandse filmtheaterlandschap moet worden gevreesd, blijkt uit een rondgang van De Filmkrant langs zestien grotere en kleinere theaters in heel Nederland.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Ik stel voor dat de "vrekkige vier" een zak subsidiegeld geven aan Lars von Trier om exclusief voor ons continent een serie films te maken volgens de opzet van de oorspronkelijke 'USA'-trilogie. Mark, lees je mee?

kaketoe

• 827 messages
  • 1708 votes

In het geval Mark mee leest heb ik nog wel een voorstel. Volgens mij is het probleem dat de bioscopen nu ervaren relatief eenvoudig op te lossen. Als iedereen verplicht een mondmasker draagt dan kan je gewoon binnen 1,5 meter van elkaar zitten, deze regels zijn immers nu ook van toepassing in het OV.

Voornaamste probleem is dat mensen het mondmasker af doen zodra de films gestart is. Ik ben wel benieuwd of jullie bereid zijn 2 uur lang een mondmasker te dragen tijdens een voorstelling? Ik zou het geen probleem vinden. Hoe dan ook gaan we naar een maatschappij toe waar binnenshuis het dragen van een mondmasker verplicht wordt.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.