- Home
- Filmforum
- Film - Bioscopen
- Bioscoopnieuws
Bioscoopnieuws
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Monumentaal Royal Theater in Heerlen heropend - Filmkrant
Toen het Royal Theater in 2014 de deuren sloot betekende dat het einde van 76 jaar bioscoopgeschiedenis in Heerlen. Maar het aantrekkende filmklimaat in Limburg zorgde ervoor dat het monumentale pand nieuw leven werd ingeblazen. Gisteren is de bioscoop officieel heropend. Vanaf begin november kan er weer film worden gekeken.
Anno 2019 heeft Royal nieuwe gebruikers. Filmhuis De Spiegel gaat er films vertonen. En CineSud, een van de drijvende krachten achter de Limburgse filmrenaissance van de afgelopen jaren, verhuist zijn kantoor naar het monumentale pand. Daar krijgt de organisatie gezelschap van het Dutch Mountains Film Festival en Limburg Film Office.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Filmhuis De Spiegel naar de Royal Theater. Wie komt er een keertje langs? 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Voor iedereen een bios: Wijchens bedrijf wil tientallen servicebioscopen openen | De Gelderlander
Het Wijchense bioscoopbedrijf RSB Cinemas verwacht de komende jaren flink te groeien. De onderneming wil dat elke Nederlander uiteindelijk een filmhuis van het bedrijf ‘binnen handbereik’ heeft. Dat betekent dat er nog enkele tientallen moeten worden bijgebouwd.
RSB is met name in de regio rond Nijmegen bekend van de zogenoemde servicebioscopen, waar gasten naar hun stoel worden begeleid en ook tijdens de film een hapje en een drankje kunnen bestellen.
Lijkt me ook wel irritant als de bediening de zaal steeds in en uit loopt met hapjes en drankjes...
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Netflix to Keep New York's Paris Theater Open | Hollywood Reporter
The historic Manhattan venue will provide the streamer a place to showcase its films.
Netflix on Monday announced it has signed a lease that will keep the historic Paris Theatre in New York City open for business.
The single-screen cinema, located at 4 W. 58th St., is one of the country's oldest art house theaters.
Netflix plans to use the theater for its original movies, special events and other screenings (in other words, it wouldn't operate the Paris as a normal theater).
In Los Angeles, the streamer has similar plans for The Egyptian Theatre in Hollywood.
skinny_tie
-
- 1227 messages
- 3648 votes
Gerelateerd aan het voorgaande bericht is het onderstaande wellicht interessant.
In de VS is in 1948 het studiosysteem 'ontmanteld' in het kader van het mededingingsrecht. Studio's mochten niet meer hun eigen bioscopen bezitten waarin ze exclusief hun eigen films vertoonden, wat gezien werd als kartelvorming. Deze beslissing wordt nu teruggedraaid, omdat het onwaarschijnlijk wordt geacht dat een dergelijke kartelvorming opnieuw kan plaatsvinden. De beslissing uit 1948 had een enorme invloed op de hoeveelheid films die in de VS werd gemaakt, en ook op welke films vertoond werden.
4 ways a new Justice Department decision may radically reshape moviegoing
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Film in Forum Groningen: 'Kwaliteit blijft voorop staan' - Groningen - DVHN.nl
Met vijf prachtige filmzalen blijft Forum Groningen de liefhebber van kunstzinnige films bedienen. ,,We blijven ook voor een klein publiek programmeren.’’
Liefhebbers van kunstzinnige films in de stad hoeven zich geen zorgen te maken. ,,De vertoning ervan zit in ons dna’’, verklaart Hans Poll, directeur programma & marketing van Forum Groningen. ,,Dat verandert niet. Kwaliteit blijft voorop staan.’’
De naam Images mag al lang zijn geschrapt, dat wil niet zeggen dat de filmvertoning in het Forum stiefmoederlijk wordt bedeeld.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ik kwam altijd erg graag in het oude Images. Als deze open is ga ik zeker tzt een keer terug om er een filmpje te pakken.
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Ik kwam altijd erg graag in het oude Images. Als deze open is ga ik zeker tzt een keer terug om er een filmpje te pakken.
Same here!
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Het ziet er wel wat unheimisch uit, als de toren van Babel.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
op deze foto oogt het wel bijzonder ontsierend, als je het mij vraagt.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Dat is een groothoekshot, volgens mij vervormt dit beeld erg. Wat ik er tot nog toe van gezien heb (halfjaar geleden ofzo voor het laatst) is het eerder dat het wegvalt tussen de omgevende gebouwen (het zit strak ingesloten) dan dat het de ruimte domineert. Shots vanuit binnen (gisteren bij Eenvandaag) leken me erg mooi qua zicht op de stad.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Rechtszaak tegen weigering van contant geld door bioscoop - Emerce
De Arnhemse privacy-activist Michiel Jonker heeft bij de Rechtbank Gelderland beroep ingesteld tegen de weigering van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) om handhavend op te treden tegen arthouse-bioscoop Focus Filmtheater. Die weigert nog langer contant geld te accepteren.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Interessant dit.
En dan bedoel ik vooral op juridisch en privacytechnisch vlak; zelf erger ik me meestal wat als iemand de rij op loopt te houden met zijn gepaste, beduimelde muntjes terwijl contactloos betalen tegenwoordig zo makkelijk en veilig kan.
Het lijkt misschien wat overdreven, maar hij heeft technisch zo te zien (ik heb het bewijs niet gezien en ben geen AVG deskundige, dat is mijn schoonzus) wel een punt. Ik vraag me nu opeens wel af of bijvoorbeeld een Netflix zich goed houdt aan de AVG. Er is iig wat info beschikbaar. Maar wat bioscopen betreft zou Pathé misschien een beter voorbeeld zijn. Kun je die profilering uitzetten en ben je daar onder de AVG toe gerechtigd? Of moeten ze alleen inzichtelijk kunnen maken wat ze van je weten.
Ik moet me er toch nog maar eens wat meer in verdiepen. Zelf ben ik te lui om er werk van te maken zoals deze dude, dus ik ben wel blij dat er mensen zijn die zulks voor ons bevechten, al lijkt het soms wat overdreven. Het blijft een hellend vlak.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Hier nog wat overwegingen:
Niet contant kunnen betalen: inbreuk op je privacy? - Radar
De privacyvoorvechters zeggen niet dat dit in de huidige samenleving direct een probleem hoeft te zijn. 'Maar de geschiedenis leert dat dingen ook redelijk snel kunnen omslaan. Je weet niet wat voor regering we over een paar jaar hebben; misschien zijn bepaalde type films dan wel heel gevoelig. Er zijn genoeg voorbeelden van landen waar je niet elke film mag bekijken', meent Böhre.
'Zolang er geen privacyvriendelijk alternatief is, moet je de contante betalingen niet opgeven', luidt het algemene standpunt van Michiel Jonker.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Valt door een weldenkend mens niets tegenin te brengen, wat mij betreft.
De meeste mensen van het 'ik heb niets te verbergen kamp' hebben geen idee van wat er zich op dit vlak afspeelt, al dan niet gecombineerd met een gebrek aan historisch besef. Dat het ergens opgeslagen staan van die gegevens nu geen direct nadeel voor je hebben, is geen garantie voor de toekomst. Uiteraard is het ieders goed recht om te denken: 'Boeie...!'. Maar je zou wel de keuze moeten hebben.
Ik vond het boek van Maurits Martijn & Dimitri Tokmetzis wel een eye-opener op dat vlak. Maar je kunt ook (eerst) het artikel even lezen: Nee, je hebt wél iets te verbergen - De Correspondent
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Films kijken in voormalig theater ’t Hoogt? Binnenkort kan het weer | Utrecht | AD.nl
Ondernemer Jos Stelling gaat een nieuwe bioscoop beginnen in Utrecht. Hij wil het voormalige filmtheater ’t Hoogt aan de Slachtstraat verbouwen tot een bioscoop met drie filmzalen.
Betrouwbare bronnen bevestigen het plan, waarmee Stelling vrijdag officieel naar buiten komt.
Ondernemer en filmmaker Jos Stelling: ,,Ik wil met een positief plan komen.’’
Stelling is al eigenaar van de filmhuizen Springhaver en het Louis Hartloper Complex (LHC) in Utrecht. De verbouwing van het voormalige ’t Hoogt tot een nieuw filmhuis, dat Slachtstraat zou moeten gaan heten, wordt zijn derde filmhuis. Stellings voornemen is opmerkelijk, omdat hij in het verleden forse kritiek heeft geuit op de toekomstplannen van de gemeente met het zwaar gesubsidieerde ’t Hoogt.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
WOW! Te Gek, daar ben ik echt blij mee.
Ik heb ‘t Hoogt best gemist, al zal het natuurlijk niet worden zoals het was. Maar dit is erg fijn nieuws. En als het nieuwe ‘t Hoogt in het Werkspoorgebied open gaat, betekent dat dat we er dus extra filmhuis zalen bij gaan krijgen.
Heerlijk nieuws voor filmminnend Utrecht, lijkt me.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Wenneker Cinema Schiedam: 'Het is een beetje uit de hand gelopen' - Rijnmond
Vijf vrienden verveelden zich in 1980 zo erg in Schiedam, dat ze besloten om zelf een mini-bioscoop te beginnen. Nu, tientallen jaren later, is de Wenneker Cinema een gevestigde naam in Schiedam.
Vorig jaar verkocht de cinema vijftienduizend bioscooptickets, maar liefst twintig procent meer dan in 2018. Bovendien kwamen er nog zo'n vijfduizend bezoekers naar speciale evenementen.
De komende jaren hoopt de Wenneker Cinema door te groeien naar 25-duizend bezoekers.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Nu alsnog de details:
Concrete plannen voor nieuw filmtheater in 't Hoogt in Utrecht | NU.nl
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Wel apart en jammer dat er geen filmgerelateerde naam is gekozen, zoals bij Louis Hartlooper.
https://filmkrant.nl/wp-content/uploads/2020/01/filmtheaterslachthuis-1000x563.jpg
Plan voor nieuw filmtheater in voormalig ‘t Hoogt - Filmkrant
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Was de Euroscoop in Noord maar wat meer Las Vegas | Het Parool
Eindelijk heeft Amsterdam-Noord zijn megabioscoop aan het Buikslotermeerplein. Nu nog wat meer allure in de lounge en in de omgeving van de Euroscoop, plus een andere naam graag voor deze filmfabriek.
Raar ontwerp. Het ziet er meer uit als een brandweerkazerne.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Tijdelijk onderdak voor ’t Hoogt aan de Neude - Filmkrant
In de theaterzaal gaat ’t Hoogt zes dagen per week films draaien.
De zaal is sober van opzet, met 49 stoelen, maar de voorzieningen zijn van filmtheaterkwaliteit.
De overeenkomst met de bibliotheek geldt voor in ieder geval drie jaar. In de tussentijd blijft ’t Hoogt programmeren op locaties in de stad. “Omdat de nieuwe locatie flink wat aandacht vraagt zullen dat er minder zijn dan voorheen, waarschijnlijk drie à vier. Vorig jaar organiseerden we nog vertoningen op vijf plekken.”
Als alles volgens plan loopt, wordt in januari 2021 begonnen met de bouw van de nieuwe locatie van ’t Hoogt. Die komt in de Central Studio’s in het Werkspoorgebied. Naar verwachting gaan de deuren open in het voorjaar van 2022. “We hebben dus wat overlap met de Neude”, concludeert Brouwers. “Het zou best kunnen dat we daarna de zaal in het stadscentrum aanhouden als dependance.”
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ik ben benieuwd, ik ga binnenkort wel een keer proberen. Zolang het maar geen houten stoeltjes zijn 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Focus: Motel Opgedoekt - Filmkrant
Opgedoekt kennen we sinds vijf jaar als zwervende filmvertoner in Utrecht. De spannende grap was tot nu toe dat pas kort van tevoren bekend werd gemaakt waar een film werd vertoond. Leuk, maar logistiek ook lastig. Daarom worden onder de naam Motel Opgedoekt voortaan op meerdere dagen films vertoond op een ongebruikelijke locatie.
De eerste vier vertoningen dit jaar zijn in Proeflokaal vandeStreek.
Op 28 maart staat de Franse film Willy 1er (‘Willy de Eerste’) op het programma in vandeStreek.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
In De Site > Algemeen > Corona:
Zo goed als alles in mijn directe omgeving (professioneel als privé) wordt afgelast. Geen winterBBQ, evenementen, sportwedstrijden noch -trainingen, school- en toneeluitstappen van de kinderen, zwemlessen, scouts, opleidingen of vormingen, fuiven, enz ...
Ik vrees dat ik mijn bioscoopbezoek dit weekend ook op mijn buik zal mogen schrijven. Maar tot op heden vanuit Kinepolis of de kleinere arthousezalen nog geen specifiek nieuws gelezen in de media of op de specifieke site.
Hoe zit het in Nederland op filmgebied?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Dit is een artikel van 3 maart:
Coronavirus heeft Nederlandse bioscopen nog niet in haar greep - hollandfilmnieuws.nl
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Het filmhuis hier sluit haar deuren dus. Ik vermoed dat alle bioscopen vanaf morgen en misschien vanavond al dicht zullen gaan. Of ze moeten (ruim) minder dan 100 man maximaal toelaten.
*Edit: Vue blijft open, tot 100 man en zonder pauzes (heeft dat toch nog een positief effect
)
skinny_tie
-
- 1227 messages
- 3648 votes
Pathé heeft ook een beperking op de hoeveelheid kaarten per voorstelling. EYE, Filmschuur Haarlem, Forum Groningen en ook wat kleinere filmhuizen hebben al aangegeven tot de 31e dicht te gaan.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Voelt wel een beetje overdreven allemaal.