- Home
- Filmforum
- Film - Bioscopen
- Box Office Nederland
Box Office Nederland
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Wonka passeert de 10 miljoen euro box office in Nederland
(Holland Film Nieuws)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Bioscoopbezoek weer ‘on top of mind’ in 2023 - entertainmentbusiness.nl
In 2023 gingen zes op de tien Nederlanders (63%) naar een bioscoop of filmtheater. In 2022 was dat nog 58%. Mensen brachten ook vaker een bezoek. De grootste stijging is te zien onder 40-plussers. Dat blijkt uit de Bioscoopmonitor 2023.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Bioscopen verkochten vorig jaar bijna 10 procent minder kaartjes - nos.nl
Maar: niet alleen slecht nieuws!
IH88
-
- 9725 messages
- 3182 votes
Kan mijn bericht beter hier plaatsen inderdaad.
Bioscoopbezoek gedaald Aanbod was ook wel heel mager inderdaad. Zeker voor het grote publiek. De Nederlandse film zit wel in de lift (jeeh Bon Bini 100). En ja, de 55 plusser gaat meer naar de bioscoop en de jeugd blijft thuis. Dat dit als een verrassing komt zegt wel wat over de deskundigheid van deze meneer van Dutch FilmWorks. Dat jongeren de bios links laten liggen komt echt niet door de duurdere bioscoopkaartjes (gemiddeld maar 2 euro duurder dan in 2017) zoals deze meneer beweerd. Wel door streamingsdiensten en de steeds kortere concentratieboog van onze jeugd.
De arthouse bioscopen zitten wel in de lift ten opzichte van 2023. Dat is dan wel mooi nieuws.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Dat jongeren de bios links laten liggen komt echt niet door de duurdere bioscoopkaartjes (gemiddeld maar 2 euro duurder dan in 2017) zoals deze meneer beweerd.
Nou in tijden van inflatie (relatief hoge energiekosten, hogere huren, boodschappen etc.) gaan mensen eerst op uitjes besparen.
Minder uit eten en minder naar de film zijn dan logische opties.
Inflatie: consument bezuinigt vooral op uitjes en horeca - deondernemer.nl
IH88
-
- 9725 messages
- 3182 votes
Nou in tijden van inflatie (relatief hoge energiekosten, hogere huren, boodschappen etc.) gaan mensen eerst op uitjes besparen.
Minder uit eten en minder naar de film zijn dan logische opties.
Inflatie: consument bezuinigt vooral op uitjes en horeca - deondernemer.nl
Ja ok. Dat is waar. Maar in het artikel staat ook dat jongeren thuis blijven door de streamingsdiensten, dus daar hebben ze wel geld voor. Natuurlijk heb je tegenwoordig legale en illegale manieren om deze diensten gratis te krijgen, maar dan nog wordt die connectie (jongeren blijven thuis door streamingsdiensten) in het artikel wel benoemd.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Streamingdiensten worden meestal gedeeld, en zeker door jongeren.
Dan kunnen ze wel met meerdere huisgenoten streamingdiensten delen, en dan betalen ze misschien in totaal maar een paar tientjes.
Voor die 3-4 euro per dienst is het de moeite niet om het steeds op te zeggen.
IH88
-
- 9725 messages
- 3182 votes
Dat weet ik. Denk dat een combinatie van verschillende dingen is. Aanbod, prijs, concurrentie etc.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5066 votes
Ik denk dat het uiteindelijk niet veel meer dan wat kleine fluctuaties zijn die vooral te maken hebben met minder aantrekkelijke blockbustertitels. Als er dit jaar twee film waren als Barbie en Oppenheimer dan hadden we geen daling gezien. Ik zou ook weleens de cijfers per leeftijd willen zien. Ik denk dat dalingen stijgingen onder jongeren en ouderen niet meer zijn dan fluctuaties.
Overigens gaan we in Nederland al jaren vaker naar de bios dan de hele jaren '80 en zowat de hele jaren '90. De opkomst van de videotheek had een veel forser effect op bioscoopbezoek dat streaming services tot nu toe hebben. Daar hebben we de opkomst van ketens met multiplexen en de ondergang van onafhankelijke mainstreambioscopen aan te danken. Tenminste in Nederland. Het gekke is dat er landen zijn waar dat effect een stuk flinker is. Met name de VS.
mjk87 (moderator films)
-
- 14512 messages
- 4509 votes
Als er dit jaar twee film waren als Barbie en Oppenheimer
Die waren er, alleen draaiden die in Nederland minder goed. Inside Out 2 had wereldwijd beduidend meer omzet dan Barbie (ongeveer 250 miljoen meer), Deadpool & Wolverine had veel meer omzet dan Oppenheimer (maar die was nummer 3 wereldwijd, de nummer 2 de Super Mario-film draaide ongeveer gelijk aan Deadpool en Oppenheimer draaide ongeveer gelijk aan de nummer 3 van 2024 Despicable Me 4).
Ik zie wereldwijd wel dat de films daaronder (plek 5 en lager) het veel minder doen. In 2023 had je ook veel meer films met meer dan 100 miljoen dollar omzet bijvoorbeeld (56 om 38) dus het zal allicht ook breder liggen en niet enkel in die paar grote films.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Afgelopen jaar kende gewoon veel te weinig zeer aansprekende titels. Niet voor de grote groepen fans, niet voor gezinnen. Inside Out 2 was een enorme hit en in december Mufasa ook, maar die film is pas net uit.
Maar volgens mij zit het probleem veel dieper. Het wordt telkens duurder om naar een film te gaan. Niet alleen de kaartjes, maar ook het ov of parkeren en de snacks in een bioscoop (bestel eens een medium popcorn en een cola, niet normaal hoe duur). Het gaat er denk ik niet eens om of mensen dit nog kunnen betalen, maar of ze dit nog WILLEN betalen. Want er zijn zat alternatieven met streamingdiensten en geloof het of niet, maar ook nog mensen die old school downloaden. Wacht een maand en je kijkt een perfecte versie thuis. Maar door de vele streamingdiensten heb je altijd honderden films klaarliggen. Bioscoopbranches kunnen wel roepen dat dit heel iets anders is, maar de gewone normale mens ziet dit heel anders. En er komt ook gewoon veel crap uit in bioscopen waar mensen niet meer warm voor lopen, denk aan superheldenfilms. De echt goede titels trekken nog volk, maar voor een Madame Web of Kraven the Hunter loopt echt niemand warm.
En een laatste punt, het is niet altijd even leuk in de bios. Zie het topic op deze site met bioscoopergernissen. Mensen die gaan appen, mensen die gaan instagrammen, mensen die praten, mensen die luid kauwen, mensen die ruzie zoeken, mensen die op andere plekken gaan zitten. Bij bepaalde titels op bepaalde tijdstippen weet je gewoon dat je een hoop irritante mensen in je buurt hebt. Ik had jaren een bioscoop abonnement, het hele jaar door. Nu neem ik zoiets een x aantal maanden in een jaar, voor de rest geloof ik het ook wel.
-
- 22396 messages
- 5066 votes
En toch, de afname dit jaar is in Nederland veel te klein om echt van een tendens te spreken. Twee grote hits meer en je had al op meer bioskaartjes dan vorig jaar gezeten. En nogmaals, we gaan juist vaak naar de bioscoop nu, vergeleken bij Nederlanders in het wat verdere verleden. Het aantal keren per persoon per jaar ligt nu duidelijk hoger dan in de jaren 80, 90 en 00. Dus het grote beeld is echt anders. Er is wel een duidelijk dalende tendens in de VS, maar hier is dat nauwelijks het geval.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
En toch, de afname dit jaar is in Nederland veel te klein om echt van een tendens te spreken. Twee grote hits meer en je had al op meer bioskaartjes dan vorig jaar gezeten. En nogmaals, we gaan juist vaak naar de bioscoop nu, vergeleken bij Nederlanders in het wat verdere verleden. Het aantal keren per persoon per jaar ligt nu duidelijk hoger dan in de jaren 80, 90 en 00. Dus het grote beeld is echt anders. Er is wel een duidelijk dalende tendens in de VS, maar hier is dat nauwelijks het geval.
Ik ben dan vooral benieuwd welke groepen naar de bios gaan. Ik vermoed jonge gezinnen, de echte filmfans met een bioscooppas en ouderen.
Maar gaan jongeren, de groep met de meeste vrije tijd, ook nog massaal? Of openen zij Netflix?
-
- 22396 messages
- 5066 votes
Ik zie duidelijk steeds meer jongeren de laatste jaren en dat verschil is heel erg groot. Maar dat is vooral gebaseerd op het filmhuis waar ik het vaakste kom. Daar zit het extreem vol met mensen van de studentenleeftijd en dat was vijf jaar terug echt een stuk minder. Nou weet ik ook wel dat dat niet representatief is voor heel Nederland (waar ik geen cijfers van ken uitgesplitst naar leeftijd) , maar het laat zien dat wat jij in je omgeving ziet niet altijd voor de hele markt geld. Dat geldt voor wat ik zie en voor wat jij ziet.
Jij gaat vooral naar grotere films in Pathé, ik zit dan weer voornamelijk in filmhuizen. Ik weet niet waar jij naar de bios gaat, maar ik ga in Rotterdam (waar ik woon) en dat is natuurlijk ook een studentenstad. Dat zorgt voor een afwijkende blik.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Ik zie duidelijk steeds meer jongeren de laatste jaren en dat verschil is heel erg groot. Maar dat is vooral gebaseerd op het filmhuis waar ik het vaakste kom. Daar zit het extreem vol met mensen van de studentenleeftijd en dat was vijf jaar terug echt een stuk minder. Nou weet ik ook wel dat dat niet representatief is voor heel Nederland (waar ik geen cijfers van ken uitgesplitst naar leeftijd) , maar het laat zien dat wat jij in je omgeving ziet niet altijd voor de hele markt geld. Dat geldt voor wat ik zie en voor wat jij ziet.
Ja, ik weet het ook oprecht niet. Ben op zich benieuwd naar zulke cijfers. Man, vrouw, oud, jong etc.
Overigens denk ik dat komend jaar een heel goed filmjaar qua opbrengsten gaat worden met oa een nieuwe Jurassic World, Mission Impossible, Avatar, 28 years later, Superman. Allemaal titels van bekende franchises die geliefd zijn.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Tsja, ik kan die jongeren best snappen, denk dat we deze klachten allemaal ervaren. Het is echt duur geworden, films staan al vrij snel daarna op de streaming en de films duren inderdaad tegenwoordig erg lang. Met reclames etc erbij zit je soms 3 uur en dat staat ook mij als regelmatige bezoeker tegen. Sowieso staat dat eerste half uur vol reclame me altijd erg tegen.
En deze zin...dan heb je alleen maar een Pathépas zonder toeslagen. Dus als de film Imax, 3D, Dolby, 4DX of whatever is dan lap er nog bij. Daarom neem ik, als ik zo'n pas een tijd neem, de duurdere versie. Dat is al 31 Euro geloof ik. Tel daarbij de peperdure snacks en het peperdure reizen mee en een avondje film kost behoorlijk wat geld.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
-
- 22396 messages
- 5066 votes
Ook door een voorbeeldige PR trouwens. Cineart heeft de film echt goed ingezet en goed gepromoot
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ook door ee voorbeeldige PR trouwens. Cineart heeft de film echt goed ingezet en goed gepromoot
Wel knap inderdaad. Cinéart heeft doorgaans niet zulke grote successen denk ik.