• 177.901 movies
  • 12.202 shows
  • 33.970 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.996 votes
Profile

Wraakfilms

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

2LDK

2 beginnende actrices die samenwonen in een luxe appartement slaan elkaar de hersens in met alles wat ze maar kunnen vinden in hun woning.

Bernie

De ultieme hakfilm.

Er is geen film zoals Bernie. Het heeft nauwelijks een plot, maar dat doet er hier niet toe. Hilarisch.

C'est Arrivé près de chez Vous

Klassieker met een onvergetelijke Benoit Poelvoorde als seriemoordenaar die voor elke moord een idiote reden vertelt.

Le Couperet

José Garcia als de werkeloze Bruno D. die het niet meer pikt en een voor een zijn mede-sollicitanten uit de weg ruimt.

Tin Men

Hilarische komedie over twee aluminiumvertegenwoordigers die elkaar op onovertroffen wijze het leven zuur maken. Briljant script en briljante hoofdrollen van Richard Dreyfuss en Danny DeVito.

Ghost Dog: The Way of the Samurai

Huurmoordenaar neemt wraak op zijn opdrachtgevers als die de code van de Samurai schenden. Uitermate sfeervol , mooie muziek en prachtrol van Forest Whitaker.

Swimming with Sharks

Guy wil het gaan maken als filmproducent in Hollywood en er is een manier waar op dat heel snel kan gaan en dat is als je assistent wordt van een producer. Hij wordt de assistent van Buddy Ackerman. Al snel blijkt dat Buddy het leuk vindt om het leven van Guy erg moeilijk te maken, hij doet dit door hem allemaal onzin opdrachten te geven en hem compleet uit te schelden als hij er zin in heeft. Maar Guy zal dit niet zo maar over zich heen laten gaan.

Office Space

Over wraak op je baas/het bedrijf waar je werkt...

Irreversible

Wanneer zijn vriendin Alex door een vreemde verkracht en ernstig verminkt achter gelaten wordt, besluit Marcus samen met zijn vriend Pierre, de ex van Alex, op zoek te gaan naar de dader. Ze komen terecht in Club Rectum en besluiten het recht in eigen hand te nemen.

Films gebaseerd op/geinspireerd door het Columbine drama:

Bang, Bang, You're Dead

Elephant

Kill Bill I + II

High Plains Drifter

Ik ben er vast een aantal vergeten en ik hoor hier graag jullie tips! Ben benieuwd!

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Death Wish

Léon

Remi

• 6720 messages
  • 0 votes

Gladiator

Chainsaw

• 8845 messages
  • 3576 votes

Carrie

Carrie wordt vernederd tijdens het schoolfeest en neemt met haar telekinetische krachten wraak op haar klasgenoten. Uitstekende bewerking van King's meesterlijke boek door regisseur Brian DePalma.

Devil's Rejects

Erg goed vervolg op House of 1000 Corpses van regisseur Rob Zombie. Sherrif Wydell wil niets liever dan wraak op de familie Firefly, een groep seriemoordenaars die zijn broer om het leven hebben geholpen.

The Crow

Wat mij betreft één van de betere wraakfilms ooit gemaakt. Eric Draven komt terug tot leven dankzij een kraai en besluit wraak te nemen op de moordenaars van hem en zijn vriendin Shelly. Heerlijk duister sfeertje en geweldig uitgewerkt.

Darkman

Prima actie/ thriller van regisseur Sam Raimi met Liam Neeson in een uitstekende hoofdrol. Wetenschapper Peyton Westlake wordt door een groep gangsters aangevallen en raakt hierbij gruwelijk verminkt. Als Darkman besluit hij wraak te nemen op deze misdadigers.

976-Evil

Vermakelijk jaren '80 horrorfilmpje. Hoax, een nerd die altijd door iedereen wordt gepest, ontdekt een telefoonnummer naar de hel en begint, naar mate hij het vaker belt, steeds meer krachten te krijgen. Hiermee neemt hij wraak op iedereen die hem ooit dwars zat. Regiedebuut van Robert Englund.

Willard

De ietwat vreemde Willard heeft geen vrienden en veel mensen zitten hem zelfs dwars, waaronder zijn dominante moeder. Op een dag besluit Willard met zijn ratten wraak te nemen. Film van Daniel Mann uit 1971 en kreeg in 2003 een remake met Crispin Glover in de hoofdrol.

Death to Smoochy

Kindervriend Rainbow Randolph wordt na een schandaal ontslagen en vervangen door de paarse neushoorn Smoochy. Hij wil vervolgens niets liever dan wraak op het beest. Geinige zwarte komedie van Danny DeVito met uitstekende cast, waaronder Robin Williams en Edward Norton.

Puppet Master III: Toulon's Revenge

Tamelijk onbekende wraakfilm, maar zeker de moeite waard. De vrouw van poppenmaker Andre Toulon wordt door de nazi's doodgeschoten en Toulon wil niets liever dan wraak. Hij besluit zijn poppen, die hij tot leven kan wekken, vervolgens op de verantwoordelijke nazi's af te sturen en ze één voor één om zeep te helpen.

Gangs of New York

De Ierse immigrant Amsterdam Vallon wil wraak nemen op de machtige Bill 'The Butcher' Cutting, die verantwoordelijk is voor de dood van zijn vader. Waarschijnlijk éen van de bekendste wraakfilms, geregisseerd door Martin Scorsese en met Leonardo DiCaprio, Cameron Diaz en Daniel- Day Lewis in de hoofdrol.

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5066 votes

Kleine aanvulling op het Colombine-rijtje (Er was in 2002 en 2003 een kortstondige golf):

Zero Day

De Blair Witch-variant. De Daders maken filmpjes van zichzelf in aanloop naar de schietpartij.

En de twee die ik nog niet gezien heb:

Heart of America

Home Room

Al lijkt die laatste me vooral een posttraumatische levenslessenfilm (nieuw topic? ).

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Wraakfilms? bronson is natuurlijk de ultieme vigilante.

Ow ja en Rocky wil ook altijd wraak op russen en zo!

Nightmare on elm street: engerd pakt de kinderen van zijn moordenaars.

Eigenlijk zijn er wel 100-en films met dit thema

YuLaw16

• 605 messages
  • 976 votes

Oldboy

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Ik geloof dat wraak wel mijn favoriete thema is bij films. Kappeuter geeft enkele topvoorbeelden (Bernie, Ghost Dog, Kill Bill...) maar er zijn er natuurlijk nog zoveel. Le Couperet gaat volgens mij niet zozeer over wraak denk ik (let op voor de spoiler): Hij neemt immers nergens wraak op, hij moordt eerder uit zelfbelang (uitschakelen van de competitie).

KrisV

• 8061 messages
  • 1173 votes

Wraak is natuurlijk niet altijd het hoofdthema, maar een belangrijk aspect in de ontwikkeling van het verhaal.

Enkele films :

Coup de Torchon

Sleepers

Le Comte de Monte Cristo

A time to Kill

Mystic River

The Sting

En natuurlijk :

Once upon a Time in the West

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Meeste films die ik in gedachte had zijn al genoemd. Maar ik wil deze nog aan het rijtje toevoegen:

Ben-hur:

Ben-hur overleeft zelfs een onmenselijk lange tijd op de galleien als slaaf, alleen maar om wraak te kunnen nemen op diegene die hem in die positie bracht.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

I Spit On Your Grave

Last House On The Left

Halloween reeks

Friday The 13th reeks

Zowat elke slasher in feite (ook Scream)

Jungfrukällan

...

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Straw Dogs...anybody?

Exterminator, Assault on Precinct 13, Toxic Avenger , Basket Case.

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Reinbo wrote:

Death Wish anybody?

Death Wish noemde ik en mikey al.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Sympathy for Lady Vengeance

en waarschijnlijk ook Sympathy for Mr. Vengeance, maar die heb ik niet gezien.

Art

• 13507 messages
  • 3658 votes

Er schieten een paar titels mij binnen maar die zijn dus al genoemd. The Outlaw Josey Wales is dat niet en mag wat mij betreft hier in dit topic ook niet ontbreken

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

-Volgens mij toch ook wel

- The Set-up

- Open Range

Turkeyloverz

• 4239 messages
  • 1459 votes

21 Grams
Naomi Watts neemt wraak op de dood van haar man en kinderen.(tenminste dat probeert ze)

Aile Serefi
Turkse film, die ik erg goed vind. Een rijkeluisjoch doet een arme gezinnitje veel aan.. Dan neemt Munir Ozkul wraak.

Bruce Almighty
Loser Carrey neemt, nu hij God is, wraak op de rest van de wereld.

Rumble in the Bronx
Jackie Chan tegen (zoals bijna altijd) tegen de straatbendes

Joy Ride
Een gestoorde vrachtwagenchauffeur neemt wraak na een stomme grap van Walker en Zahn.

Lucky Number Slevin
Hartnett neemt wraak op de dood van zijn ouders

Munich
Eric Bana neemt wraak op de 11 terroristen

Sin City
Marv, neemt wraak op de dood van Goldie

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Once upona a time in the West natuurlijk.

When the Raven Flies is ook de moeite waard; moet ik (binnenkort) maar eens herzien.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Voor mij een van de ultieme wraakfilms (na al eerder genoemde):

Abril Despedaçado

Behandeld een lange vete tussen 2 Braziliaanse families, waarbij zeer indringend wordt laten zien hoe deze traditioneel wordt toegepast met iedere keer weer een '''konijnenjacht''.

hinie

• 1336 messages
  • 0 votes

A Time To kill!!

Diesel

• 9411 messages
  • 0 votes

Conan the Barbarian
Wanneer zijn ouders vermoord worden door de slechte Thulsa Doom wordt Conan naar een slavenkamp gestuurd. Terwijl de jaren verstrijken wordt hij een krachtige man, en hij blijft vastberaden om de dood van zijn ouders te wreken.

Dead Man Walking
Dramatische film. Hebben slachtoffers recht op wraak? Is de executie van de schuldige rechtvaardig?

The Funeral
Aan het eind van de jaren '30 moeten twee broers leven met de recentelijke dood van hun jongere broer. Hij is door gangsters vermoord in een theater. De ene broer Ray heeft door wie de dader is, maar zijn broers vrouw wil liever niet dat hij wraak neemt.

Frailty
Wraak 'van bovenaf' Een vader gelooft dat hij op een missie van God is om demonen (verkrachters, moordenaars etc.) te vernietigen die zich in menselijke lichamen bevinden.

Straw Dogs
Dustin Hoffman die afrekent met zijn kwelgeesten. Eén van Peckinpah's meesterwerken.

Cape Fear (1962)
Geweldige rol van Robert Mitchum. Sam Bowden is een middelmatige advocaat die zijn ergste nachtmerrie uit ziet komen, wanneer Max Cady op vrije voeten wordt gesteld. De psychopaat Max Cady wil zijn lange strafblad wreken op de advocaat en zijn familie.

Cape Fear (1991)
Doet niet onder aan het origineel. Max Cady komt na 14 jaar voor mishandeling vrij en zoekt de advocaat op die toen bewijzen heeft achtergehouden die hem vrij hadden kunnen pleiten.

The Boondock Saints
De Ierse broeders MacManus voelen dat ze een missie van God hebben om alle misdadigers in hun stad Boston te vermoorden.

Braveheart
Als klein jongetje zag William zijn vader en broer vermoord worden in een poging om Schotland te bevrijden. Als William weer een dierbare verliest slaan de stoppen door.

Dead Man's Shoes
Paddy Considine en zijn wraak op tuig dat zijn broertje heeft vermoord. Het verhaal is erg goed uitgewerkt.

I'll Sleep When I'm Dead
Kent een geweldige climax. Sfeervolle wraakfilm.

Memento
Leonard's geheugen is ernstig beschadigd na een poging in te grijpen bij de moord van z'n vrouw. Leonard is uit op wraak, maar door z'n slechte geheugen kan hij alleen behoorlijk functioneren door het constant maken van aantekeningen, tattoeages en het maken van polaroid foto's.

RoboCop
Wanneer de agent Alex Murphy door een straatbende wordt vermoord wordt zijn lichaam gebruikt om een zogenaamde RoboCop te bouwen. Als RoboCop neemt Murphy wraak op de verantwoordelijke criminelen.

Get Carter (1971)
Rauwe, Britse wraak flick. Londense gangster Jack Carter reist naar Newcastle voor de begrafenis van zijn broer. Hij begint te geloven dat zijn broers dood geen ongeluk was en besluit de verantwoordelijken hiervoor op te zoeken.

Get Carter (2000)
Nothing like the original maar ook zeker niet slecht. Stallone is vastberaden om de dood van zijn broer te wreken. Bevat goede scènes.

Dirty Work
Komische film over 'de kunst van wraak'

The Limey
Stijlvolle, subtiele wraakfilm met een geweldige Terence Stamp.

¡Dispara!
Een vrouw wordt slachtoffer van verkrachting en neemt wraak op de schuldigen. Sombere, geloofwaardige drama.

Mad Max
Cult favoriet. Heeft geen introductie nodig.

Payback
Geslaagde remake van Boorman's trendsetter.

Point Blank
Trendsetter. Sterke camerawerk en revolutionaire montage.

Desperado
Over the top actie spektakel. Banderas wreekt zijn geliefde.

Oldboy
Genre defining. Wraak in zijn puurste vorm.

Ricochet
Lithgow wreekt zich op Washington. Vervolgens wreekt Washington zich, met hulp van Ice-T, weer op Lithgow. Amusante wraakfilm.

Santa Sangre
Ziek is het juiste woord. Wraak in de meest zieke vorm. Behalve 'wraak' komen ook vele andere thema's aan bod.

Wildheart: Hell of Boomerang
Een A+ commando neemt wraak op de opdrachtgever van de moord op zijn beste vriend. Heerlijke actiefilm met geslaagde wraak scènes.

The Punisher
Lundgren's wraak op de maffia. Na 200 slachtoffers gemaakt te hebben is Lundgren nog steeds niet tevreden en moord hij vrolijk door. Vermakelijke no brainer.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Lady Snowblood

Een grote inspiratiebron voor Tarantino's Kill Bill

Get Carter

Het origineel natuurlijk.

Scott Tenorman must die

Hilarische wraakaflevering uit de South Park serie.

Remi

• 6720 messages
  • 0 votes

The Crow

Ronalddeg

• 11 messages
  • 92 votes

Man on Fire is ook een en al wraak...

Naar mijn idee is over the top zelf, maar als je van wraak houdt...

ToNe

• 2865 messages
  • 2336 votes

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.