- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Latijns-Amerikaanse film
De Latijns-Amerikaanse film
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Nou na twee te hebben gezien blijft Mama Tambien een vrij vervelende film 
narva77 (crew films)
-
- 12722 messages
- 6540 votes
Wie heeft Como Agua para Chocolate gezien?
Bij de film informatie heb ik een toevoeging gedaan, voor wie geinteresseerd is...
Ik heb hem gezien! Ik heb die smakelijke film zelfs toegevoegd op de site. Ik ruik nu al de lekkere geur van al dat eten 
Overigens ben ik al een hele tijd op zoek naar een Argentijnse film. Misschien weet jij, MarjoleimM, welke dat is;
Volgens mij ging hij over een groepje jongeren / tieners in Buenos Aires, die uit verveling een beetje rondhangen, drugs en alcohol gebruiken enz.
Op een gegeven moment stelen ze een Taxi, of overvallen ze een Taxichauffeur, dat weet ik niet meer precies.
Aan het eind van de film moet één van die jongens vluchten. Hij vlucht dan met de veerboot naar Montevideo (Uruguay).
Maar het kan ook zijn dat niet hij, maar zijn vriendinnetje juist op die boot stapt, dat weet ik ook niet meer precies.
Weet iemand welke film dat is??
narva77 (crew films)
-
- 12722 messages
- 6540 votes
Nee sorry, dat is hem volgens mij niet. Die film komt uit Uruguay, en de film die ik bedoelde kwam volgens mij uit Argentinië en speelde in Buenos Aires.
Het zou wel kunnen hoor, want ik zie dat "25 Watts" ook draaide op het IFFR en dat ie genomineerd was voor de Tiger Award. En aangezien een heleboel van die films die op IFFR draaiden, zijn uitgezonden op TV zou het best mogelijk zijn. Maar ik denk niet dat het hem is.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Ik kijk graag naar Latijns - Amerikaanse films, omdat zij een situatie schetsen zoals hij ook daadwerkelijk is en niks mooier maken dan de werkelijkheid. Verder kijken ze natuurlijk ook gewoon lekker weg.
TOP:
Y Tu Mama Tambíen 4,5*
Cidade De Deus 4,0*
Amores Perros 4,0*
Motorcycle Diaries 3,5*
LAUW:
Temporada de Patos 3,0*
MarjoleinM
-
- 148 messages
- 295 votes
Narva, ik heb nog eens zitten pijnzen, maar ik kom ook niet op iets anders dan 25Watts...
Dat van die taxi komt me bovendien niet bekend voor. Sorry, ik kan je niet helpen!
narva77 (crew films)
-
- 12722 messages
- 6540 votes
Oké, in ieder geval bedankt MarjoleinM en Kapp!
Maar zit er in "25 Watts" dan ook een scene waarin iemand met de veerboot het land verlaat op het einde??
Het zou hem toch best kunnen zijn hoor....
Hier is mijn lijstje trouwens:
Amores Perros = 4,5*
Y tu mamá también = 4,5* 
Cidade De Deus = 4,5*
Como Agua para Chocolate = 4*
Central Do Brasil = 4*
El Viento Se Llevó Lo Qué (Wind with the Gone) = 3*
O Diabo a Quatro = niet af kunnen kijken....
DV1984
-
- 275 messages
- 2906 votes
Onlangs de Walter Salles box gekocht bij de frs, ik laat me verrassen !
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Voor de freaks hebben we al:
Film >> Genres en landen >> Argentijnse Cinema
Film >> Genres en landen >> De Braziliaanse Film
Film >> Genres en landen >> Cubaanse Cinema
Film >> Genres en landen >> De Mexicaanse film
Dan doen we hier maar de overige lijstjes. Laat ik maar weer beginnen met regisseurslijstjes dan droppen de anderen de titels en dan distilleren we er weer nuttige dingen uit.
Chili:
- Matías Bize
- Esteban Larraín (op basis van één titel)
- Pablo Larraín
- Miguel Littín
- Rodrigo Marín
- Raúl Ruiz [Raoul Ruiz]
- Valeria Sarmiento
- Alicia Scherson
- José Luis Torres Leiva
- Andrés Wood
Colombia
- Andrés Baiz
- Ciro Guerra
Peru
- Claudio Llosa
- Francisco J. Lombardi
Uruguay
- Manolo Nieto
- Rodrigo Plá
- Juan Pablo Rebella/Pablo Stoll
Bolivia moet ik even schuldig blijven...
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ook nog, tijd voor wat samenvoegwerk voor de crew lijkt me. Ik kan me voorstellen dat voor de meesten een combi topic volstaat.
Spetie
-
- 38871 messages
- 8145 votes
De beste films staan tussen de toplijsten en favorieten, de cinema zelf valt onder de genres en landen en zitten elkaar op dat gebied niet in de weg.
Of die andere vijf topics moeten worden samengevoegd lijkt me niet noodzakelijk. Er valt op zichzelf genoeg over te vertellen en ook daar kun je je lijstjes neerzetten. Dan blijft hier nog plek voor de overige wat kleinere Latijns-Amerikaanse filmlanden zoals Uruguay, Chili en de rest. Er zit wel wat overlapping in, maar ook genoeg verschillen.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
oh, dit had ik gisteren nog gemist
ik hoop inderdaad dat er ook anderen zijn die wat namen willen droppen 
voor wat betreft de "overige" Latijns-Amerikaanse films staan boven aan mijn lijstje:
Yawar Mallku (1969) en van dezelfde regisseur ook (of zelfs liever) nog Ukamau, die helaas nog niet hier op de site te vinden is. Dat is dus Bolivia 
En la Selva No Hay Estrellas (1967) wederom met slechts 1 titel op MM, maar "the Green Wall" heb ik hier ook nog liggen
Ook hier geldt dat er uiteraard nog wel wat recente dingen zijn die ik heb gezien / graag wil zien, maar als ik het IFFR en LAFF een beetje volg, wat ik toch denk te doen, dan zie ik dat op dat gebied veelal meegegaan wordt in de leest die in Argentinië en Mexico wordt gevormd.
Maar om toch wat titels te noemen die mijn interesse hebben:
grootste tips komen denk ik toch uit Chili, al is het nog niet zo veel, bijna alles dat ik zag uit dat land vond ik goed tot érg goed:
Carne de Perro (2011) Dog Flesh
misschien qua uiterlijk gebruikmakend van de standaard art-house cliche's zoals ze vooral de laatste jaren steeds sterker naar voren komen (post-Dardenne zeg maar), dus het op de rug filmen, het zwijgen bij een vuurtje, een scene onder de douche, een loop scene langs/over een snelweg, maar inhoudelijk best wel een subtiel en gedurfd beeld van iemand die worstelt met zijn foute verleden. Een beetje dus zoals Días de Santiago (2004) maar dan veel beter / echter / indringender. mooie eindscene ook. het verbaasde me wel dat deze film het bij de meeste mensen toch wel minder goed deed eigenlijk, ik houd het er dus maar op dat ze vooral cliche's zagen en zich niet in de foute man konden/wilden inleven...
Jubilada, La (2012) Ook hier verbaasde me ik weer, maar nu omdat ik blijkbaar de enige was die de film zag? Mooie kleine film met geweldige acteurs (en die schitterende omgeving)
Verano (2011) Deze film zie ik toch wel als een belangrijke vertegenwoordiger van het type "nieuwe"art-house dat de laatste jaren opduikt wellicht met de roots in het eigenzinnige werk van Apichatpong Weerasethakul maar met navolging in Argentinië, Griekenland, de Verenigde Staten (met een indie-scene waarbij BMX-fietsjes en romeinse-kaarsen de visuele cliche's geworden lijkten te zijn
) en dus ook Chili
De Jueves a Domingo (2012) Grote recente festival hit, en best wel terecht. Vooral ook te danken denk ik aan cinematografe Bárbara Álvarez (Headless Woman! Carne de Perro!)
Post Mortem (2010) Tony Manero en NO, de andere delen van een trilogy over de Chileense geschiedenis moet ik nog steeds zien 
Cielo, la Tierra, y la Lluvia, El (2008) Ik zie dat mijn score niet eens zo hoog is, maar vooral bij deze maakte het landschap grote indruk! De regisseur wat narratief voor mij iets interessanter met opvolger Verano
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Oef. Hamaca Paraguaya (2006 | Paz Encina) wil ik al jaren zien! 
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
- Miguel Littín
La tierra prometida (1973) - IMDb
Politieke linkse film met veel naakt. Doet zo op het eerste oog denken aan een mix van Watkins, Jancsó, Rocha en Jodorowsky.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Ook alweer een fijne tip!
En ik zie dat er recent een fansub voor gemaakt is die ik gemist had
Zouden we niet eigenlijk ook een topic moeten openen voor "Politiek linkse films met veel Naakt"? Er is meer gemaakt op dat gebied dan je misschien zou denken
Maar Jansco staat denk ik toch wel op 1 
Tierra del fuego (2000) van deze regisseur ziet er ook wel mooi uit
...noble savages...?

McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Oeh, wel echt een interessant en eigenzinnig regisseur volgens mij. pippo noemt El Chacal de Nahueltoro (1969) bovendien de beste Chileense film aller tijden 
Aan dat topic ga ik mijn handen overigens niet branden 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Onderstaande landen hebben geen eigen topic, dus hier nog de laatste prijswinnaars – die je globaal zou kunnen beschouwen ter completering van de Latijns-Amerikaanse must-see’s:
Bolivia: La nación clandestina (1990) - imdb.com (San Sebastian) - niet op MoMe
Chili: Taxi para Tres (2001) (San Sebastian) en Machuca (2004) (Vancouver)
Peru: La Teta Asustada (2008) (Berlijn)
En tot slot nog twee in Moskou:
Alsino y el Condor (1982) van Miguel Littín (daar is-ie weer) en Hermano (2010) (Venezuela)
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Welke prijzen en Filmfestivals hanteer jij eigenlijk? Mis bijvoorbeeld de Un Certain Regard, Tiger Award, KNF Award of FIPRESCI Award om eens wat te noemen.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ik had zo snel even op de grote festivals gezocht, niet de bijprogramma's. Quick&Dirty: Oscars, Sundance, Vancouver, San Sebastian, Moskou, Karlovy Vary, Locarno, Berlijn, Cannes, Venetië en NFF. IFFR was ik inderdaad compleet vergeten
Vond het al een aardig lijstje.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Die heb ik gemist. Sundance is een beetje een ratjetoe. Die geeft overal prijzen voor. Ik heb me beperkt tot 'Grand Jury Prize' Dramatic. Maar deze had erbij gekund, maar is wel een aparte prijs voor World Cinema, dat is dan toch meer een bij-prijs. Net zoals een Teddy in Berlijn.
Bijprogramma's dus verder overgeslagen. FIPRESCI vind ik ook nogal willekeurig, laat staan de oeceumenische prijzen en de MovieZone Award
. Neemt niet weg dat er leuke dingen bijzitten. Ging meer om het beeld van de titels op de grote lijsten. Pusan/Busan niet nagekeken trouwens. Daar krijgen alleen Aziatische film prijzen, toch? edit: ja: Busan International Film Festival - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Ter nagedachtenis van het LAFF zet Filmhuis De Spiegel de Latijns-Amerikaanse Cinema in het zonnetje:
leatherhead
-
- 3556 messages
- 1813 votes
01. 4,5* - Cidade de Deus (2002)
02. 4,5* - Halley (2012)
03. 4,0* - Homem do Ano, O (2003)
04. 4,0* - Holy Mountain, The (1973)
05. 4,0* - Páramo, El (2011)
06. 3,5* - Medianeras (2011)
Continent waar ik zeker nog veel meer van wil zien.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
Iemand tips voor Ecuadoriaanse films?
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Je kunt zelf toplijsten genereren met de zoekmachine.
Ecuador: MovieMeter search results. Dat levert überhaupt maar zeven titels op waarop is gestemd. Dus ik vrees dat je het daarmee moet doen qua tips van deze site. Ik zag er zelf ook maar een.
Je kunt verder op iCM kijken in de Unesco-lijst: Unesco's Memory of the World: National Cinematic Heritage (Ecuador is 204-214).
En tot slot de Ecuadoriaanse Oscar inzendingen: Ecuadorian Submissions for the Academy Award
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
The 20 Most Visually Stunning Latin American Films of The 21st Century:
The Latin art is the perfect presentation of the many contrasts of its culture. In painting, in literature and in cinema, Latin America has a style that travels in the waters of surrealism, carrying an inner magic, a product of the many cultures that composed America.
Being mostly a continent with many social differences, most Latin countries have several monetary problems that make it difficult for artists to perform. For many years, Argentina, Brazil and Mexico were the main references for the cinematic art in Latin America, due to their power above of the rest of the continents.
But thanks to advances in technology and its opening to people all over the world, this cinema can belong to more than just these three countries. The democratization of the art gave every Latin nation the opportunity to create beautiful pieces of work that can mesmerize any audience.
This list corresponds to the time in which this democratization of the technology bloomed and allowed the artists in every part of the world to develop masterpieces with the minimum of resources. Here in Latin America, that domain is no longer for a few but for all.
Zag er slechts tien.
Straka
-
- 206 messages
- 564 votes
Slechts tien? Schandalig weinig natuurlijk...
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Iets meer dan de helft van gezien waaronder de eerste zeven films van het lijstje.