- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Latijns-Amerikaanse film
De Latijns-Amerikaanse film
MarjoleinM
-
- 148 messages
- 295 votes
Wie is er thuis in de films die uit Latijns Amerika komen?
Spui hier je mening:
hot's
&
not's
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Walter Salles vind ik een erg goede Braziliaanse regisseur. Je kan hem mister road-movie noemen. Prachtige films zoals Central do Brasil en Abril Despedaçado. Ik heb expres Dark Water nog niet gezien...
Ander braziliaans hoogtepunt is Cidade de Deus van Fernando Meirelles en Kátia Lund. Fernando Meirelles' Domésticas vind ik sympathiek, maar weinig bijzonder.
Amores Perros is de Mexicaanse parel. Zulke films worden zelden gemaakt.
HOT
Mexico
Amores Perros
Y Tu Mamá También
Brazilië
Cidade de Deus
Abril Despedaçado
Centro Do Brasil
Peru
NOT
Argentinië
Mexico
MarjoleinM
-
- 148 messages
- 295 votes
Even wat voorlopige inbreng:
HOT
Quase dois irmãos (Almost Brothers) uit Brazilië
Carambola uit Mexico
Play uit Chili
Glue uit Argentinië
Rosario Tijeras uit Colombia
(let wel: niet alleen even schitterende films, maar ieder wel waardevol)
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
Ik heb een aantal Zuid-Amerikaanse films gezien, zoals Machuca, Cidade de Deus en Amores Perros (alledrie HOT), maar een beeld van de cinema uit dat continent heb ik toch niet echt. Een aantal regisseur (Salles, Meirelles, Inarritu) hebben veel succes gehad en zijn dan internationalere films beginnen maken, daarnaast worden er een beetje dezelfde kleine films gemaakt als in Spanje of Italie, soms leuk en zomers, dan weer kritisch en schokkend. Als ze tot in onze zalen komen vind ik ze meestal wel de moeite, maar ik neem aan dat maar een heel klein percentage is van wat er ginder gemaakt wordt.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Ik ben niet zo thuis in de Latijns-Amerikaanse cinema. Twee hoofdredenen:
1) weinig echt parel(tje)s gezien.
2) thematisch vaak hetzelfde. Maatschappij-kritische en politiek-bewuste films.
1) weinig echt parel(tje)s gezien.
Een 5 sterren film, Cidade de Deus.
Een 4,5 sterren film, Central do Brasil [die ik zojuist opgewaardeerd heb, ik schrok van mijn 4 sterren]
En een 4 sterren film, Batalla en el Cielo [de half Latijns Amerikaanse documentaires Lágrimas Negras, Maquilapolis en Buena Vista Social Club heb ik achterwege gelaten]
Ik denk dat dit de hoofdreden is dat ik geen voorrang verleen aan de Latijns Amerikaanse cinema. Misschien dat dit topic me zal stimuleren?
2) thematisch vaak hetzelfde. Maatschappij-kritische en politiek-bewuste films.
Veelal worden de films vanuit dezelfde invalshoek benaderd. Titels zijn van harte welkom die wat bijzonderder zijn dan films met deze voor de hand liggende (en uitermate begripvolle) thematiek.
Titels op de kilometerslange to see list: 25 Watts en Whisky, Abril Despedaçado en een film waarvan ik niet op de titel kan komen (help !
), die film over straatkinderen op het strand beginnende met een P. [edit: Pixote dus, bedankt kos]
Er kan nog wel een kilometer bij 
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
The Devil's Miner is ook prachtig, maar dat is blijkbaar geen Latijns-Amerikaanse film.
Wel een van de mooiste documentaires die ik ken
.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Abril Despedaçado is een absolute aanrader! Staat in mijn top 10. Ook de Argetijnse El Delantal de Lili is een aanrader.
edit:
Dat waren dus twee echt goede. Voor de rest veel aardige tot slechte gezien. De meest waardeloze tot nu toe: O Diabo a Quatro
MarjoleinM
-
- 148 messages
- 295 votes
Zie ik O Diabo a Quatro niet staan in de lijst van meest geile films? Maakt dat 'm zo waardeloos?
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Meest geile film? De film vond ik anders behoorlijk preuts. Maar het is vooral een film die niet laat zien, en mij ook geen opgewonde gevoel gaf. Soms kan het gegeven van minder is opwinderder goed werken, maar hier niet.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Hot:
Nina 5* (Heitor Dhalia)
Diarios de Motocicleta
Abril Despedaçado
Central do Brasil allen 4.5* (Walter Salles)
Homem do Ano, O 4.5* (José Henrique Fonseca)
Historias Mínimas 4* (Carlos Sorin)
Valentin 3.5* (Alejandro Agresti)
Not.
Japón 0.5* (Carlos Reygadas)
Cidade de Deus 1* (Fernando Meirelles en Kátia Lund)
Tan de Repente 2* (Diego Lerman)
Sudeste 2.5* (Sergio Bellotti)
Extraño 3* (Santiago Loza)
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Geen enkele film uit Latijns-Amerika gezien die ik HOT vond, maar ook geen die ik NOT vond. Sta er nog vrij neutraal tegenover op het moment. Al heb ik geloof ik maar 2 films gezien (Diarios di Motocicleta 2,5* en Amores Perros 3*).
narva77 (crew films)
-
- 12722 messages
- 6540 votes
Not.
Japón 0.5* (Carlos Reygadas)
Cidade de Deus 1* (Fernando Meirelles en Kátia Lund)
Tan de Repente 2* (Diego Lerman)
Sudeste 2.5* (Sergio Bellotti)
Extraño 3* (Santiago Loza)
Fisherking, volgens mij vergeet jij "Y Tu Mamá También"! Die film is ooit nog eens genadeloos afgestraft op een Moviemeeting

Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
Pff.. volgens mij uit dat gebied alleen Cidade de Deus (3.5) en Amores Perros (4.5) gezien. Ze komen meestal dan ook niet zomaar voorbij op tv of in de videotheek.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
HOT
4.0* Batalla en el Cielo
4.0* Cidade de Deus
4.0* O Homem do Ano
4.0* Nina
3.5* Y Tu Mamá También
NOT
2.0* Amores Perros
2.0* El Mariachi
0.5* El Ángel Exterminador
Erg wisselend, en aangezien ik nog geen 4.5*-5* heb, ook geen zin om er zelf achteraan te gaan. MM zelf geeft ook weinig input wat Latijns-Amerikaanse cinema betrekt. Dus blijft het bij wat lucky guesswork en afgaan op posters.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3278 votes
Hot:
Cidade de Deus 4,5*
Kiss of the Spider Woman 4*
Amores Perros 4,5*
El Mariachi 3,5*
Perdita Durango 3,5*
Santa Sangre 3,5*
Lauw:
Lista de Espera 3*
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
0.5* El Ángel Exterminador
Een stokoude Bunuel vermelden heeft eigenlijk niks met dit topic te maken. De Spanjaard zat toevallig in Mexico, naar ik meen.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Fisherking, volgens mij vergeet jij "Y Tu Mamá También"! Die film is ooit nog eens genadeloos afgestraft op een Moviemeeting
Klier
Ik kon er destijds niet echt grote verwondering voor opbrengen... Wellicht helpt een herziening, of juist niet, ik heb me van stemming onthouden, bij deze.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Een stokoude Bunuel vermelden heeft eigenlijk niks met dit topic te maken. De Spanjaard zat toevallig in Mexico, naar ik meen.
Vond het ook al een beetje vreemd, maar er staat gewoon Mexico bij de film 
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
Eigenlijk Spaans, maar toch eerder Latijns-Amerikaans van sfeer en erg leuk is nog:
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Bunuel woonde sinds de eind jaren veertig in Mexico, hij verliet Spanje tijdens de Spaanse burgeroorlog, toen verkaste hij naar de states. Jaren later zou hij naar Mexico verkassen waar hij tot zijn dood zou blijven.
El Ángel exterminador is hier dus prima op zijn plaats.
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Nog niet genoemd, maar erg mooi, wat mij betreft: Whisky
En ik heb dan weer vrij weinig met de films van Inarritu (21 Grams vond ik zelfs een vervelende film), maar La Cienaga vond ik juist weer wel mooi. 
Play van Alicia Scherson vond ik ook een mooi filmpje. En Batalla en el Cielo vind ik waanzinnig.
Art
-
- 13507 messages
- 3658 votes
Deze twee zijn nog niet genoemd maar zeker wel de moeite waard:
- Carandiru
- El Crimen del Padre Amaro
MarjoleinM
-
- 148 messages
- 295 votes
Wie heeft Como Agua para Chocolate gezien?
Bij de film informatie heb ik een toevoeging gedaan, voor wie geinteresseerd is...
Apart om te zien hoe de meningen over Cidade verschillen, zeg!
Persoonlijk was ik niet bijzonder weg van Y tu mamá, gewoon niet bijzonder. In tegenstelling tot de montagestijl van Amores Perros.
Met smart wacht ik nu op Babel van Iñarritú
--> En, o ja, wie Fresa y Chocolate nog niet heeft gezien: doen! Gewoon om de filmgeschiedenis te kunnen begrijpen.
tovenaar
-
- 6723 messages
- 0 votes
Hot
-----
Cidade de Deus
Cronicas
Amores Perros
Santa Sangre
Minder hot, maar nou ook weer niet not:
-----
La Niña Santa
Play
El Mariachi
Perdita Durango
Y Tu Mamá También
Not
-----
El Espinazo del Diablo
MarjoleinM
-
- 148 messages
- 295 votes
Hier zomaar een greep uit Latin films die behoorlijke impact hebben gehad op de ontwikkeling van de cinema op dat continent. Lang niet alles is hier (meer) verkrijgbaar, vrees ik.
Los Olvidados (1950) – Luís Buñuel
La casa del ángel (1957) – Leopoldo Torro Nilsson
Rio 40 Graus (1958) – Nelson Pereira dos Santos
Os Fuzis (1963) – Ruy Guerra
La muerte de un burócrata (1966) – Tomás Gutiérrez Alea
Memorias del subdesarollo (1968) – Tomás Gutiérrez Alea
Lucía (1968) – Humberto Solas
La Hora de los hornos (1968) – Solanas&Getino
Tres tristes tigres (1968) – Raul Ruiz
Yawar Mallku / Blood of the condor (1969) – Jorge Sanjinés
De cierta manera (1977) – Julio García Espinosa
Pixote (1980) – Hector Babenco
Eréndira (1982) – Ruy Guerra
Frida, naturaleza viva (1985) – Paul Leduc
Como agua para chocolate (1991) – Alfonso Arau
Cronos (1993) – Guillermo del Toro
Central do Brasil (1998) – Walter Salles
Carandiru (2002) – Hector Babenco
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Ik ben reuze benieuwd naar het werk van Tomás Gutiérrez Alea, maar nog niks tegen gekomen. 
MarjoleinM
-
- 148 messages
- 295 votes
Ah, dan had je 3-10 mei je hart kunnen ophalen tijdens het Latin American Film Festival @ Utrecht, waarbij zijn werk werd uitgelicht.
Gemiste kans!
narva77 (crew films)
-
- 12722 messages
- 6540 votes
Klier
Ik kon er destijds niet echt grote verwondering voor opbrengen... Wellicht helpt een herziening, of juist niet, ik heb me van stemming onthouden, bij deze.
Tja Fisherking, volgens mij heb jij ooit beloofd om "Y tu mamá También" eventueel een tweede kans te geven. Dat heb je ooit eens gezegd bij de film "La Stanza Del Figlio" 
Die Mexicaanse Road-movie krijgt misschien nog wel eens een kans ...
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Dat 'misschien' is tricky, een clausule zodat hij er altijd nog onderuit kan.