• 177.917 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.278 votes
Profile

Luchtige drama's

Gizzmann

• 5617 messages
  • 2839 votes

Ik ben steeds meer geïnteresseerd geworden in het genre Drama. Eerst leken de meeste films er uit maar niks, maar persoonlijk vind ik ze nu veel interessanter dan bijvoorbeeld horrors, waar ik nu niet echt meer in geïnteresseerd ben. Maar een groot deel van de drama-films gaan toch vaak over ellende. Nu hoeft dat niet slecht te zijn, totaal niet, maar ik kijk eigelijk liever naar luchtige drama's zoals Big Fish en Almost Famous. Eigelijk zijn Finding Neverland en The Dangerous Lives of Altar Boys ook best tragisch, maar die zou je ook nog wel in deze categorie kunnen stoppen.

Weet iemand nog goede luchtig drama's?

Doom

• 8214 messages
  • 1540 votes

- Shawshank Redemption

- Truman Show

- Erin Brockovich

- Good Will Hunting

Vind het moeilijk om hier de stempel luchtige drama film op te plakken, dit komt vooral omdat ik jou voorbeelden van een luchtige drama film niet ken. Maar hopelijk is dit een beetje wat je bedoelde, zelf vind ik mijn voorbeelden wel redelijk 'luchtig'.

Jorick

• 8776 messages
  • 2335 votes

- Dances With Wolves

katie morosky

• 1003 messages
  • 804 votes

-Festen

-Paths of Glory

-A Streetcar Named Desire

jordybeukeboom

• 6797 messages
  • 2423 votes

Ik zou persoonlijk Shawshank Redemption, Dances with Wolves en zeker Festen niet als luchtige drama's noemen

katie morosky

• 1003 messages
  • 804 votes

Ik persoonlijk wel. Festen vond ik ondanks het zware thema toch geen bitter, loodzwaar drama.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3279 votes

Festen en Paths of Glory zou ik ook niet direct als luchtig drama bestempelen. Luchtig drama zijn eerder films als Polleke of Sideways.

katie morosky

• 1003 messages
  • 804 votes

Ja, ik vind ze gewoon niet erg zwaar. Bij zware drama's denk ik bv aan Ladybird, Ladybird, Breaking the Waves. Films waarbij je je verplicht voelt om te huilen. Dances with Wolves bv ook.

kijkert

• 3584 messages
  • 0 votes

The Straight Story

Poisonthewell

• 4939 messages
  • 13393 votes

katie morosky wrote:

-Festen

-Paths of Glory

-A Streetcar Named Desire

Allen ver van luchtig (de '51 versie van Streetcar neem ik aan?)

KrisV

• 8061 messages
  • 1173 votes

Monster's Ball

American Beauty

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

Sideways in elk geval. Verder zou je ook eens American Splendor, The Station Agent en Pieces of April kunnen proberen. Zelf nog niet gezien maar misschien ook aanraders : You can Count on Me en The Ice Storm.

Rik Cremers

• 1439 messages
  • 3115 votes

Lost In Translation

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

LiT vind ik persoonlijk niet luchtig, maargoed

katie morosky

• 1003 messages
  • 804 votes

Poisonthewell wrote:

(quote)

Allen ver van luchtig (de '51 versie van Streetcar neem ik aan?)

Ja. Wat jullie luchtig vinden noem ik gewoon speelfilms. Da's het verschil.

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Happiness.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Als ik je een raad mag geven over een zeer goed 'luchtig' romantisch drama is Sexo por Compasión (2000). Ten zeerste aan te raden.

feanaro surion

• 5765 messages
  • 1770 votes

Vreemde interpretatie van luchtig hier...

American Beauty,

Happiness,

zulk soort films zijn de goede 'luchtige drama's', Lord of War die nog niet zo lang in de bios is zou ik er ook onder kunnen rekenen.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

It's a Wonderfull Life

About Schmidt

Being There

One Flew Over the Cuckoo's Nest

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

One Flew Over the Cuckoo's Nest een luchtig drama?

Waar ligt bij jouw de grens tussen luchtig en zwaar(der) drama, als ik vragen mag?

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

One Flew Over the Cuckoo's Nest kan ik zelf wel lekker rustig kijken en genieten van het mooie spel en de humor. Waar de grens tussen zwaar en luchtig ligt weet ik niet, maar One Flew is in ieder geval luchtiger dan Katie Morosky's films

katie morosky

• 1003 messages
  • 804 votes

Mooi geschreven. Ik stel voor dat iedereen wanneer z'n keuze in twijfel wordt getrokken verwijst naar mijn films.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Oké, afgesproken

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

A beautiful mind

Shine

Forrest Gump

Gizzmann

• 5617 messages
  • 2839 votes

Bedankt voor de tips Grappig dat de meeste films die hier worden genoemd al in mijn (belachelijk grote ) lijst van films die ik op DVD wil hebben staan. De overige heb ik er aan toegevoegd. Het kan dus erg lang duren voordat ik sommige ervan zie, maar ik zal ze ook onthouden voor wanneer ze op tv komen.

The Truman Show (5*) is een hele goede! Echt een geniale film die ik misschien ooit nog in mijn top 10 zet.

Grappig dat American Beauty een paar keer word genoemd. Dat vind ik zelf ook een luchtige drama, maar wist niet of ik het als voorbeeld moest geven omdat het niet bepaald een luchtig drama stereotyp is. Staat nu op 4.5, omdat ik na eerste kijkbeurt liever niet ga voor een 5, maar als dat bij de tweede keer kijken wel het geval is komt hij op 3 in mijn top 10.

Happiness staat bij mij op 4*

A beautiful mind ook 4*

One Flew Over the Cuckoo's Nest heb ik niet vanaf het begin gezien. Ik twijfelde over een 4 of 4.5 dus heb ik nog niet gestemd. Het einde is iig absoluut niet luchtig, de rest toch wel een beetje.

JDSsmetje

• 6568 messages
  • 2312 votes

Hooligans

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Gizzmann wrote:

Ik ben steeds meer geïnteresseerd geworden in het genre Drama. Eerst leken de meeste films er uit maar niks, maar persoonlijk vind ik ze nu veel interessanter dan bijvoorbeeld horrors, waar ik nu niet echt meer in geïnteresseerd ben. Maar een groot deel van de drama-films gaan toch vaak over ellende. Nu hoeft dat niet slecht te zijn, totaal niet, maar ik kijk eigenlijk liever naar luchtige drama's

Heb hetzelfde probleem. Ik kijk liever naar komedies of luchtige drama's. Dat laatste weet ik vaak pas achteraf. Ook heb je combinaties. Een komisch drama gaat me meestal goed af en zie dat dus meer als een luchtig drama. Een komedie/drama, een film die opgewekt begint maar nog al sober eindigt vind ik niet prettig. Andersom gaat het nog.

Ik vind American Beauty geen goed voorbeeld. Monster's ball is dan nog wel redelijk.

Ik vind het erg lastig. Bij een drama komt wel eens een reactie als je hem niet goed vindt, dat het ook geen actiefilm is. Altijd gedacht tot voor kort, dat het tegenstelde van komedie, drama is maar volgens wiki Dramafilm - Wikipedia - nl.wikipedia.org is het actie. Maar drama's hoeven niet per sé traag te zijn. Daarom spreek ik meestal over luchtige drama's. Ik zie bij dvd's ook wel eens staan genre: speelfilm. Ik denk dat ze bedoelen dat het oppervlakkig is, niet te diepgaand maar ook weer niet dat je erg kunt lachen.

RTL 4 woensdagavondfilms, Hallmark, Harlequin Boeketreeks-films zijn volgens mij onder andere luchtige drama's. (Vaak gecombineerd met wat romantiek)

O.a. deze Crossing the Line (2002). Er valt weinig te lachen, maar toch goede film.

Verder:

Miss Pettigrew Lives for a Day (2008)

Morning Glory (1993)

This Matter of Marriage (1998)

Gizzmann

• 5617 messages
  • 2839 votes

Inmiddels is mijn smaak wel wat veranderd. Maar misschien heb ik ondertussen wel wat goede tips voor dit topic. Even nagaan..

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Nebraska

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.