• 177.983 movies
  • 12.204 shows
  • 33.973 seasons
  • 646.999 actors
  • 9.371.103 votes
Profile

Ranzige / 'gore' films

SuperSideSwipe

• 4464 messages
  • 2890 votes

Ik ben vanacht in ieder geval goed op dreef met het opstarten van discussies .

Achter die opmerking blijf ik wel staan, maar dan moet je ook wel goed begrijpen waar "voor nederlandse maatstaven" op doelde. Dat was op het visueel technisch gebied van de films. Niet op de kwaliteit mocht je dat denken.

Nederlandse films hebben nou eenmaal minder geld te besteden, en dat zie je er ook vanaf visueel, ze zijn minder gelikt dan Hollywood producties, maar daar is volgens mij niets denigrerends aan.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Goedkope uitvlucht

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

SuperSideSwipe wrote:

Ik ben vanacht in ieder geval goed op dreef met het opstarten van discussies .

Houd vol, houd vol.

Achter die opmerking blijf ik wel staan, maar dan moet je ook wel goed begrijpen waar "voor nederlandse maatstaven" op doelde. Dat was op het visueel technisch gebied van de films. Niet op de kwaliteit mocht je dat denken.

Daar wil ik graag meer uitleg over. Wat heeft 'visueel technisch gebied' volgens jou te maken met budget?

Nederlandse films hebben nou eenmaal minder geld te besteden, en dat zie je er ook vanaf visueel, ze zijn minder gelikt dan Hollywood producties, maar daar is volgens mij niets denigrerends aan.

Is minder 'gelikt' ook meteen minder goed? Ik kan me juist eerder het omgekeerde voorstellen. Maar hoe zie jij dat dan?

SuperSideSwipe

• 4464 messages
  • 2890 votes

Hoezo dat.

SuperSideSwipe wrote:

Verder vond ik de film visueel geen "matrix" of wat dan ook, maar voor Nederlandse maatstaven zag het allemaal prima uit.

Ik deed niets anders dan het verduidelijken van het stuk waar Dusty imo een verkeerde conclusie uit heeft getrokken.

Hier stond toch ook duidelijk dat ik puur op het visuele doelde.

De kwaliteit van de films zelf moet iedereen zelf weten, dat is een kwestie van smaak. Dat mijn smaak veel meer bij Hollywood producties ligt is volgens mij onderhand al wel bekend, daar had ik laatst ergens anders al een discussie over .

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Hollanders kunnen geen films maken.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

hollywood fan, ja te triest voor woorden verder.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

djelle wrote:

Hollanders kunnen geen films maken.

komen die Klote belgen weer met hun meesterwerken

SuperSideSwipe

• 4464 messages
  • 2890 votes

Tja das een goeie Dusty, Bij dure Hollywood producties is er gewoon meer budget voor het editen en het optimaliseren van het beeld, ook is belichting mooier en weet ik het allemaal.

Je hoeft meestal maar een screenshot te zien van een lowbudgetfilm om meteen te kunnen zien dat het geen miljoenen productie is.

En persoonlijk vind ik absoluut het gelikte look van een Oceans Eleven, Gladiator enz. veel mooier, dan het wat groffere werk.

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

Ik heb de 'Matrix' niet gezien, dus dat helpt waarschijnlijk niet echt.

Maar jij doelt op het visuele... wat bedoel je daar dan mee? Ofwel: wat wil je zien?

Die andere discussie heb ik blijkbaar gemist. Maar wat hebben Hollywood producties aan 'visuele kwaliteiten' wat films uit andere landen missen, volgens jou? Wat is dat dan? Waar zit dat in? Budget? Geld filmt niet volgens mij....

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

Ok, je hebt mijn vraag beantwoord terwijl ik mijn vorige post typte... duidelijk

SuperSideSwipe

• 4464 messages
  • 2890 votes

FisherKing wrote:

hollywood fan, ja te triest voor woorden verder.

Vind ik nou wel weer een rare opmerking, smaken verschillen, jij houd wellicht meer van europees gedoe. Maar om Hollywood af te kraken gaat nou ook wel weer ver. Er worden een hoop goede films gemaakt. Natuurlijk ook films zoals "Hulk" troep, puur om geld te verdienen, maar om daar nou meteen heel Hollywood op af te rekenen?

SuperSideSwipe

• 4464 messages
  • 2890 votes

Dustyfan wrote:

Ok, je hebt mijn vraag beantwoord terwijl ik mijn vorige post typte... duidelijk

De mensen zijn hier ook altijd zo snel met antwoorden, soms zijn er al 5 / 6 post tussendoor gekomen tegen de tijd dat ik antwoord op iets.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

FisherKing wrote:

Komen die klote Belgen weer met hun meesterwerken

Inderdaad. Zoals Iedereen beroemd.

Nee, alle gekheid op een stokje. Nederlandse films kunnen best goed zijn. Zo is Verhoeven is een van de beste regisseurs die er zijn vind ik. Hoewel dat misschien weer een slecht voorbeeld is, want zijn betere films zijn die dat hij in Amerika maakte (vind ik althans). Of misschien kwamen ze daar beter tot zijn recht ofzo... (om budgetaire reden?)

Verder heb ik nog niet zoveel kaas gegeten van Nederlandse films. Trailers ed van nederlandse films zeggen me bijna nooit echt veel... (vooral visueel trekt het me niet zo sterk aan, de verhalen zijn meestal ook niet echt aanlokkelijk voor mij...)

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

Je hoeft meestal maar een screenshot te zien van een lowbudgetfilm om meteen te kunnen zien dat het geen miljoenen productie is.

En persoonlijk vind ik absoluut het gelikte look van een Oceans Eleven, Gladiator enz. veel mooier, dan het wat groffere werk.

En toch... kan ik het me moeilijk voorstellen.

Als voorbeeld neem ik nu even Dersu Uzala uit 1975 die ik net vanavond heb gezien. Als je uit die film een willekeurig beeld neemt, bijvoorbeeld de zon en de maan in een shot aan de hemel ziet staan, dan kan ik me domweg net voorstellen, dat je dat minder mooi vind dan een gelikt en geretoucheerd beeld uit willekeurig welke Hollywood film.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Heeft er iemand een voorbeeld van een Nederlandse film dat een visueel pareltje is?

SuperSideSwipe

• 4464 messages
  • 2890 votes

Die film ken ik niet, dus daar kan ik weinig over zeggen. Maar er kunnen altijd uitzonderingen zijn. Er zijn vast genoeg lower budget films waarbij de regiseur vooral de nadruk (en een onevenredelijk deel van zijn geld) op het visuele wilde leggen, en die er daardoor ook gelikt uitzien.

Ik zeg ook niet dat ik me er vreselijk aan stoor ofzo, maar ik vind het prettiger om naar zo een geretoucheerd beeld te kijken als naar een opname waar minder zorg aan is besteed.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

djelle wrote:

Heeft er iemand een voorbeeld van een Nederlandse film dat een visueel pareltje is?

Op deze vraag zou ik ook graag wel een antwoord weten. Ik weet niet het eerste van de Nederlandse film af, maar wat ik er dan van zie heeft vaak weg van veredelde TV producties. Aanraders op dit gebied ?

Verder kan low-budget net een reden zijn waarom er wel veel aandacht aan het visuele wordt geschonken. Kijk naar Avalon, Pi, Tetsuo, Eraserhead. Niet gelikt, misschien, maar visueel wel erg bijzonder.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

djelle wrote:

Is nogal subjectief natuurlijk, en het hangt er ook maar van af wat je er precies onder verstaat. Teruggrijpend op de discussie over de visuele kwaliteit van Costa!, zou ik durven stellen dat er weinig films in NL zijn gemaakt die er minder goed uitzagen dan dat. Is dan dus eerder de ondergrens, als je het per se als een maatstaf wil zien.

Films die ik er zelf veel beter uit vond zien: Wilde Mossels, Leef!, Karakter, De Tweeling, Soldaat van Oranje, Schatjes, e.v.a.

Redlop

• 8961 messages
  • 3566 votes

De Vliegende Hollander is visueel één van de betere Nederlandse films.

Zie ook op

http://seidr.woods.ru/dutchman.htm

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

De Noorderlingen en De Poolse bruid waren ook wel mooi.

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

SuperSideSwipe wrote:

top soundtrack van swingende oude Music festival liedjes.

.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

Verder kan low-budget net een reden zijn waarom er wel veel aandacht aan het visuele wordt geschonken. Kijk naar Avalon, Pi, Tetsuo, Eraserhead. Niet gelikt, misschien, maar visueel wel erg bijzonder.

Precies. Budget doet er eigenlijk niet zoveel toe. Je hebt mensen die zeer mooie films maken met weinig budget (Rodriguez bv) dankzij hun creatief vermogen, en je hebt er die met het grootste budget ter wereld er nog niet in slagen...

En zo'n soort films zoals OH omschreef bedoel ik meer. Low budget of niet, een film met visuele creativiteit, nieuwigheden, mooie plaatjes en effectjes doet het hem... Een visuele trip (liefst audivisueel zelfs met mooie muziek enzo) zoals bij Avalon, Delicatessen, La Cité des enfents perdues... Hoeft geen fantasy te zijn, mag ook een ander soort film zijn maar met mooi beeldmateriaal (La Calvaire bv).

Pas op, het hoeft niet super te zijn a la Delicatessen e.d. (maar het zou wel eens leuk zijn), gewoon een avonturen of sprookjesfilm bv, met heel mooie omgevingen, decors en shots zou ik ook al eens aangenaam vinden als Nederlandse film (want ik denk niet dat er veel echte uitblinkers bestaan op visueel vlak onder de Nederlandse films eigenlijk...). Tips iemand?

De vliegende Hollander lijkt me wel wat.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

De Nederlandse film blinkt niet uit in genres als fantasy, sf, horror en ook op visueel gebied is het over het algemeen zeer traditioneel. Maar een 'traditionele film' kan er ook mooi uitzien.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Zavo wrote:

De Nederlandse film blinkt niet uit in genres als fantasy, sf, horror.

ken eigenlijk maar weinig landen die daar wel in uitblinken. handvol Aziatische landen, bepaalde periodes uit de USA filmgeschiedenis en een paar Europese landen. verder zijn het vaak uitzonderingen.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3279 votes

Voor fantasy en SF heb je doorgaans ook een redelijk budget nodig en dat is in NL nogal moeilijk te krijgen lijkt me.

Vind ik wel jammer eigelijk. We zijn best goed in drama's, oorlogsfilms en boekverfilmingen maar echt iets heel aparts heb ik nog nooit uit ons landje zien komen.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Zavo wrote:

De Nederlandse film blinkt niet uit in genres als fantasy, sf, horror en ook op visueel gebied is het over het algemeen zeer traditioneel.

mister blonde wrote:

ken eigenlijk maar weinig landen die daar wel in uitblinken.

Maar ik vind dat zeer spijtig. Ik wou dat de Nederlandse (en de Vlaamse) filmwereld daar meer moeite voor deed. Traditioneel visuele films kunnen er mooi/goed genoeg uitzien maar het blijft tradioneel/standaard en daardoor ook meestal niet aansprekelijk genoeg voor mij (al zeker als de thema's/plot/verhaal whatever dan ook nog eens niet echt verniewend of interessant zijn). Ik wil eens wat speciaals zien, ipv traditioneel. (iets apart, idd)

Genres als Fantasy of SF hoeven trouwens helemaal geen groot budget te hebben. Het is maar wat je ermee doet.

SuperSideSwipe

• 4464 messages
  • 2890 votes

SuperSideSwipe wrote:

top soundtrack van swingende oude Music festival liedjes.

kos wrote:

.

Nou snap je ook waarom ik me niet op MusicMeter heb durven aanmelden

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Dustyfan wrote:

(quote)

Kijk, en daar kan ik nou zo pissig om worden....

"Voor Nederlandse maatstaven", hoe denigrerend!

En al helemaal als het gaat over 'goed er uit zien'. Als we iets hebben is het goede cameralieden.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

SuperSideSwipe wrote:

Pardon? Costa is een van de lelijkst en slechtst gedraaide Nederlandse films van de afgelopen twintig jaar!

Dat je de film kan waarderen als Assepoester in een soapsetting, oke. Maar juist filmtechnisch is dit broddelwerk.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

SuperSideSwipe wrote:

Tja das een goeie Dusty, Bij dure Hollywood producties is er gewoon meer budget voor het editen en het optimaliseren van het beeld, ook is belichting mooier en weet ik het allemaal.

Ja, ja. En daarom halen ze daar Nederlandse cameralieden...

En dit uit de mond van iemand die Costa er wel aardig uit vond zien. (En voor monteren heb je niet zoveel geld nodig, hoor.)

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.