- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De western
De western
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
McCabe & Mrs Miller is een van mijn favoriete films met prachtige muziek van Leonard Cohen.
Maar Once upon a time in the west heb je toch wel eens gezien moviemafketel? Zo niet zou ik die maar snel eens gaan kijken.
Nee, ik heb ze altijd links laten liggen. Dit wordt qua genre echt de grootste ommekeer voor mij als ik er aan zou beginnen. Nog moeilijk dan dat ik Aziatische films ga bekijken bijvoorbeeld.
De frontjes alleen al doen me een beetje kokhalzen, dus ik zal me er overheen moeten zetten. Bedankt voor het meedenken al in ieder geval.
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
Volgens velen de beste western ooit, met de beste soundtrack en de mooiste vrouw.
Maar waarom ergens aan beginnen als je er bij voorbaat al van moet kokhalzen?
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Omdat je je in het leven wel vaker over dingen heen moet zetten die je bij voorbaat niet leuk lijken, maar achteraf vaak heel erg meevallen.
Mijn pa heeft het ook wel eens over Once Upon a Time in The West en dat hij het een goede film vond destijds. Ik heb wel eens een kwartiertje bekeken(film komt erg vaak op tv), maar ja toch wel weer aardig wat vooroordeeltjes die meteen al door het scherm kwamen.
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
Trouwens je hebt al een halve western in je top tien!
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Ja, dat klopt, dus ik wil mezelf nog niet helemaal opgeven voor dit genre.
Als er meer van dat soort halve westerns zijn hoor ik het ook graag natuurlijk. Kom ik er heel langzaam een beetje in.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Brix
-
- 19677 messages
- 5115 votes
Kijk hier eens, de echte Nederlandse filmposter van ' Winchester '73'.
Een ware zeldzaamheid.
(Met dank aan MM gebruiker brucecampbell voor zijn tip
)

Brix
-
- 19677 messages
- 5115 votes
www.kinoart.net - Original Movieposters / Vintage Filmposter / Original Kinoplakate / Filmplakate
(dankzij gebruiker brucecampbell)
stinissen (crew films & series)
-
- 23442 messages
- 76929 votes
Mag deze prachtige poster bij de film?
Brix
-
- 19677 messages
- 5115 votes
Alleen originele posters toch? (Dus de Amerikaanse)
Of zie ik dat verkeerd?
Maar ben het met je eens dat deze prachtig is.
Barfly
-
- 1873 messages
- 1749 votes
Ja, alleen posters uit het land van origine. Of een internationale filmposter met de Engelse titel als tweede keus. Anders wordt het zo'n rommel en discussie... die vindt die poster mooi, de ander vindt weer een ander mooier.
Wel een erg mooie poster van Winchester '73 overigens.
Brix
-
- 19677 messages
- 5115 votes
Vannacht weer eens genoten van deze schitterende Anthony Mann western (dankzij de Duitse TV)

Brix
-
- 19677 messages
- 5115 votes
Westernfans hebben weer niet te klagen deze week, en de volgende.
Volop films op TV.
Hier een overzichtje (waarschijnlijk niet eens compleet)
(Vandaag) za. 7/8:
TCM - 15:30 uur ' Across the wide Missouri'
RTL 7 - 20:00 uur ' Open Range'
RTL7 - 22:40 uur ' A fistfull of Dollars'
MGM - 22:50 uur ' The Hunting Party
Zondag 8/8
VRT ÉÉN - 14:00 uur ' The Magnificent Seven'
RTL 7 - 20:00 uur ' The Johnson County War'
maandag 9/8
BBC2 - 12:00 uur ' Decision at Sundown'
TCM - 17:35 uur ' Hearts of the West' ('moderne' western)
ARTE - 20:15 uur ' How the West was won'
dinsdag 10/8
TCM - 16:00 uur ' Hearts of the West' (herh.)
woensdag 11/8
WDR - 0:20 uur ' The Shootist'
donderdag 12/8
TCM - 21:00 uur ' Bite the Bullet'
Daar zitten heel wat aanraders tussen.
So...unbuckle your spurs, pour yourself a mug of good coffee (or something stronger) sit back and relax and watch them shoot 'em ups.

trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
Bite the Bullet vond ik niet zoveel aan, wel een geweldige zender TCM, helaas beginnen ze pas om 21.00 met uitzenden via de schotel.
Brix
-
- 19677 messages
- 5115 votes
Oké, smaken verschillen nu eenmaal.
Ik vind die namelijk juist prachtig.
Maar daar moet ik dan wel bij zeggen dat paarden sowieso helemaal mijn ding zijn.
( deze film doet sterk aan 'Hidalgo' denken)
En dan nog Ben Johnson erbij, een van mijn favoriete acteurs.
Dus voor mij zit het wel goed.
Maar er zitten beslist nog wel films tussen die je beter bevallen denk ik?
Ik zou zelf kiezen voor 'Open Range', 'The Johnson County War', 'Decision at Sundown', en 'Bite The Bullet'.
En dan blijven er toch nog een aantal over die bij eveneens kunnen bekoren.
Barfly
-
- 1873 messages
- 1749 votes
Bedankt Brix. Decision at Sundown ken ik nog niet... die ga ik opnemen.
Brix
-
- 19677 messages
- 5115 votes
@ Barfly: (waarschuwing, haha)Maar die is wel met Randolph Scott hoor. Ik meen me te herinneren dat je die niet graag ziet. 
Nou ja, wissen van de film is gauw gedaan als ie niet bevalt.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Open Range vond ik ook wel ok. Beetje western om er in te komen 
Barfly
-
- 1873 messages
- 1749 votes
Ik ben hem meer gaan waarderen.
Dat wil zeggen: zijn westerns. Het zijn het soort westernverhalen waar ik erg van hou. Scott vind ik nog steeds wat behelpen, hij blijft voor mij een wat houterig figuur.
Brix
-
- 19677 messages
- 5115 votes
@ moviemafketel:
Daar kijk ik wel van op, want dat is niet een voor de hand liggende western.
Ik vind hem zelf prachtig, daar niet van.
Maar velen zullen hem gaan vergelijken met de spaghettiwesterns, en wellicht te traag vinden, en met te weinig shoot-outs etc.
Wel leuk die reactie van jou. 
Brix
-
- 19677 messages
- 5115 votes
Ik ben hem meer gaan waarderen.
Dat wil zeggen: zijn westerns. Het zijn het soort westernverhalen waar ik erg van hou. Scott vind ik nog steeds wat behelpen, hij blijft voor mij een wat houterig figuur.
Iets dergelijks heb ik zelf met John Wayne.
De films waarin hij speelt vind ik meestal heel goed, maar Wayne zelf zelden (zelden = niet nooit)
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Ja weet je Brix, ik moet gewoon wel heel erg in de stemming zijn om zo'n soort western te kijken. De natuur en vaak de mooie muziek is heel rustgevend. Daarbij is het soms ook mooi om te zien hoe dat wereldje werkt. Hoog eergevoel naar elkaar ook. En gewoon ver weg van de wereld van computers, snelwegen, drukte etc. Kan verhelderend werken en je zo lang de film duurt weer even een kijk geven zoals het vroeger vooral was.
Brix
-
- 19677 messages
- 5115 votes
Mijn avond is helemaal geslaagd (en nog niet eens om
)
Goede westerns op TV en dan ook nog dat leuke commentaar van jou erbij.
Maakt wel indruk op mij vanwege het feit dat je geen westernfan ' van nature' bent. 
(gelegenheids-avatar-tje)
Brix
-
- 19677 messages
- 5115 votes
Haha, ik vind die hoofden van Randolph Scott en zijn paard toch wat meer hebben dan mijn eigen kop.
Toch bedankt hoor. 
Brix
-
- 19677 messages
- 5115 votes
Hier wat oude foto's, die een indruk geven van de enorme populariteit die westernacteurs genoten in de jaren '30,'40 en '50.
Roy Rogers, William Boyd ('Hopalong Cassidy') en Randolph Scott waren destijds grote 'Matinee Idols'.
Regelmatig maakten zij zgn. 'personal appearances', waarbij de fans hen konden ontmoeten.
Dikwijls ging dat samen met de promotie voor hun nieuwe films, of tijdens rodeo shows.
William (Hopalong Cassidy) Boyd, in Chicago 1950

Randolph Scott, in Forth Worth Texas tijdens première van de gelijknamige film.

Roy Rogers en zijn paard Trigger Jr.-1943

Roy Rogers en zijn vrouw Dale Evans, 1949, in het L.A. Colliseum, met 100.000 toeschouwers.

William Boyd, 1952, Cotton Bowl, Dallas, Texas

AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Even serieus bedoeld.
Ik heb dus helemaal niks met westerns. Misschien ben ik bevooroordeeld en denk ik dat het altijd zal gaan over indianen tegen cowboys, barscenes,
paarden, cactussen, sigaren en sigaretten, drank en warm weer.
Kunnen jullie mij in een paar zinnen overtuigen waarom ik dit genre niet de rest van mijn leven links moet laten liggen en hebben jullie voor de noob die ik ben een paar begintitels waardoor ik het misschien toch wel ga waarderen.
Alvast bedankt!
Deze eindscène alleen al moet je overtuigen: 
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
Gisteren deze western gezien, wel een komisch duo Fonda en Stewart. Voor de rest een wat matige film die uit 1970 komt, wat mij verbaasde want het leek wel een jaren vijftig film.

Brix
-
- 19677 messages
- 5115 votes
@ trebremmit:
Toevallig ook een western die te maken heeft met het thema dat gisteren in een andere film (op TV) te zien was, 'The Johnson County War'.
Ook 'Heaven's Gate' is er op gebaseerd.
En zo zijn er nog wel meer.
Die 'oorlog' was verder niet echt om te lachen.
Beetje vreemde benadering dus die 'Cheyenne Social Club'.