- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De western
De western
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
@Dogie_Hogan: Wie is de acteur die op de onderste van beide foto's te zien is Dogie?
De andere is Buster Crabbe, dat is wel duidelijk.
De tweede komt mij wel bekend voor, maar ik kan hem zo gauw niet thuis brengen.
Ik kan je plaatjes zeer waarderen dogie hogan
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
@ Dogie: (.met 'gun-crazy' Liz Scott)
Dat zal hem geleerd hebben zijn 'gun-hand' vrij te houden (en niet klakkeloos aardig lijkende gals te vertrouwen 
Mooie plaatjes weer Dogie.
Stephanovic
-
- 301 messages
- 807 votes
Sinds dat ik 3:10 To Yuma, de oude versie, keek ben ik een beetje verslingerd geraakt aan de westerns. Inmiddels de gehele 'Spaghetti-trilogy' erop zitten alsmede Stagecoach (1939) en mijn waarschijnlijk eeuwige nummer één C'era Una Volta Il West.
Vanavond ga ik ook maar weer eens verder, ik heb nog High Noon, Il Grande Silenzio, The Man Who Shot Liberty Valance en The Outlaw Josey Wales, ik zit er voorlopig dus goed bij denk ik zo. Ooh ja, ook heb ik Rio Bravo nog.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Goed bezig 'pardner'!
Veel kijkplezier gewenst.

Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Zondag 18 april a.s. op de ARD (van 14.30 - 16.00 u.): OLD SUREHAND,
Een zg. 'sauerkrautwestern'.
Zowel OLD SHATTERHAND als OLD SUREHAND waren bloedsbroeders van ene WINNETOU. Volgens mij hebben beide 'OLD's' nooit samen opgetrokken in een film/ Karl May verhaal.
Wereldberoemd in Duitsland.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
De uitstekende noirish Western Day of the Outlaw uit '59 staat compleet op Youtube:
Ann Margaret met Colt.45

Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Zowel OLD SHATTERHAND als OLD SUREHAND waren bloedsbroeders van ene WINNETOU. Volgens mij hebben beide 'OLD's' nooit samen opgetrokken in een film/ Karl May verhaal.
Wereldberoemd in Duitsland.
Karl May schiep ook nog het personage 'Old Firehand', het kon hem blijkbaar niet oud genoeg zijn allemaal 
Die Old Firehand trok wel op met Shatterhand (én Winnetou)
In de May films werd deze 'Old Firehand' vertolkt door Rod Cameron.
Maar tot een film-ontmoeting van Cameron met Lex Barker (Old Shatterhand) is het nooit gekomen.
Een beetje vreemd, want ik het originele boek 'De schat aan het Zilvermeer', dat ook verfilmd werd, spelen beiden een rol.
Dat viel me recent weer op bij het doorbladeren van een prachtige oude gebonden eerste druk van dat boek, dat ik deze week toevallig cadeau kreeg.
Om nog even verder door te gaan op dit thema deze mooie plaatjes uit een openluchttheater opvoering van 'De schat aan het Zilvermeer' in Winzendorf (Oostenrijk)(2007)
De acteur in de rol van Old Shatterhand is mijn Duitse vriend Jürgen Lill, waarmee ik al bijna 20 jaar goed bevriend ben.
Hij is van beroep stuntman,( film)acteur, schrijver, fotograaf , etc.
een veelzijdig man.
Al jarenlang speelt hij de Old Shatterhand rol in openluchttheater opvoeringen, die in Duitsland en Oostenrijk zeer populair zijn.

Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
OK, maar waarom wisselden Old Shatterhand en Old Sureland elkaar af tav Winnetou?
Old Shatterhand met zijn zg. komische sidekick Sam Hawkins (alias Kara Ben Nemsi met zg. komische sidekick Hadji Halef Omar in Midden Oosten); Old Surehand met zijn zg. komische sidekick Old Wabble.
Wel gezamenlijk bloedsbroeder van ene Winnetou, opperhoofd der Mescalero-Apaches.
Old Shatterhand was een landmeter; maar waar komt die Old Surehand vandaan?
(En 'zg. komisch' vanwege zeer flauwe humor en onbenullig gedrag, meestal ook nog grandpa's scouts/trappers met vreemde piepstemmen. Misschien vanwege imago 'jeugd-Westerns'!?)
Die Old Firehand vecht trouwens met continu een beremuts op langs de smoorhete Mexicaanse grens in 'De schat aan het Zilvermeer. 'Old Sweathead ' was een gepas- tere naam geweest... 
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Na wat speurwerk
op diverse websites, en in mijn verzameling Karl May boeken (inmiddels meer dan anderhalve meter aan boekenkastplank-ruimte in beslag nemend) kon ik het volgende achterhalen:
Old Surehand is een halfbloed (half Indiaans) prairiejager, wiens echte naam Leo Bender is.
Old Shatterhand en Surehand maken voor 't eerst kennis met elkaar in het boek 'Old Surehand'.
De vele avonturen die Shatterhand (Karl May zelf in feite) onder de naam Kara Ben Nemsi meemaakt in de Oriënt, verklaren zijn tijdelijke afwezigheid in de westernverhalen.
Zijn plaats naast Winnetou werd tijdens die afwezigheid diverse malen ingenomen door Surehand of Firehand.
Dat May een fantasierijke geest had mag bekend zijn.
Zelden maakte hij het echter bonter dan in zijn romans 'Krüger Bei' en 'Satan und Ischariot' , die samen onder de titel 'Winnetou bij de Bedoeïnen'in Nederland verschenen.
De titel spreekt voor zichzelf.
In die verhalen bezoekt de Apache eerst Europa (Duitsland en Engeland) en daarna, samen met zijn vriend Shatterhand/Kara Ben Nemsi, de Oriënt.
Merkwaardige feit is dat in de films 'Unter Geiern' en 'Der Ölprinz', Old Shatterhand de hoofdrol speelt, terwijl in de gelijknamige boeken van May Old Surehand het hoofdpersonage is.
Dat zal denkelijk te maken hebben met de enorme populariteit van Lex Barker in Duitsland.
Overigens konden acteurs Pierre Brice (Winnetou) en Stewart Granger (Old Surehand) het absoluut niet met elkaar vinden.
(Brice en Barker waren daarentegen boezemvrienden, net als hun filmpersonages)
Granger schaamde zich overigens ook voor zijn rollen in de May films, en verontschuldigde zich daarvoor zelfs bij zijn fans in Engeland...
Voor wat betreft Rod Cameron ('Old sweathead' is een goede naam Dogie, haha!) die kan ik dan weer niet uitstaan, in welke film dan ook.
En dat is meer dan genoeg over Karl May en zijn geesteskinderen denk ik zo...

Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Voor de Leone westernfans.
Heel bijzonder deze uitvoering (titel klopt niet, maar dat hoor je gauw genoeg)
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
JOHNNY MACK BROWN (wereldberoemd in de VS)

(N.a.v. recente J-M. B. Westernfilm toevoegingen)
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Mooie plaatjes van de football-ster die western-ster werd.
Hier bij ons nooit echt doorgebroken, maar in de USA een buitengewoon populaire 'movie-cowboy'.
John Lee Hooker
-
- 14934 messages
- 1625 votes
The Good, the bad and the ugly
Als ie er nog niet bij staat.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Ik krijg de indruk dat nieuwe gebruiker JLH nog niet helemaal door heeft hoe e.e.a. werkt op MM
(Ook vreemde reacties in andere topics)
John Lee Hooker
-
- 14934 messages
- 1625 votes
hey, ik ben inderdaad nieuw.. hoe werkt het dan?
Is het echt de bedoeling dat je allemaal foto's post enzo? Dacht dat je gewoon een titel kon posten die bij het onderwerp hoort.
Een heel lange toelichting kun je vaak ook niet altijd geven want veel ben je soms al vergeten..?
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
dan niet..
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Geweldig nieuws voor westernfans! 
Eindelijk komt de prachtige TV serie 'High Chaparral' uit op DVD.
Als eerste (!) land is Duitsland aan de beurt(de serie was daar populairder dan in de USA!)
Zie link:
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Met Westerns toevoegen aan MM kan een still je soms behoorlijk aan het speuren zetten:

'Border Showdown' (met de recent overleden Adele Mara) blijkt geen Western film te zijn, maar een aflevering uit de tv-Western 'Cheyenne': seizoen 1, aflevering 4.
Wel een aflevering, die de voorloper lijkt te zijn van 'The Magnificent Seven', 5 jaar later.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Dogie... wát een cast : Clint Walker, Adele Mara, L.Q Jones (die man heeft een enorme staat van dienst op western gebied) en de fraaie Lisa Montell...
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Dogie... wát een cast : Clint Walker, Adele Mara, L.Q Jones (die man heeft een enorme staat van dienst op western gebied) en de fraaie Lisa Montell...
Over Lisa Montell gesproken:
(met Peter Van Nyke)

Ook mooi, uit recent toegevoegde Western:
John Payne, met Coleen Gray en Jan Sterling (rechts)

Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
18 mei j.l. verschenen: 'The Louis L'Amour Western Collection'

Met: : The Sacketts, Conagher en Catlow.
De 2 verloren gewaande Tex Ritter Westerns Rollin' Westward (1939) en Rollin' Home To Texas (1940) zijn teruggevonden en op DVD uitgebracht:

Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Dat is leuk nieuws Dogie.
De Louis L'Amour Collection had ook wel als deel één mogen verschijnen, gezien de vele verfilmingen van zijn westernromans.
Deze ga ik niet kopen, want 'The Sacketts'heb ik al in een andere uitvoering.
Beide andere wel meermaals gezien, misschien later aankopen, los.
Maar het leukste nieuws is dat over de Tex Ritter westerns die terug zijn gevonden.
Daar is deze Ritter fan heel blij mee 
Dank voor het vermelden Dogie.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Dit is voor westernfans wellicht de moeite waard om te bekijken op TV vanavond:
Arte TV - 22:05 u. - 23:35 u. > 'Hollywood Indianer' (docu.)
stinissen (crew films & series)
-
- 23440 messages
- 76926 votes
Jammer van die Franse hoes...