• 178.081 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.093 actors
  • 9.372.440 votes
Profile

De western

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

"Gestileerde Western-gals", vervolg.

- Piper Laurie en Julie Adams in 'The Mississippi Gambler' (1953): http://i59.tinypic.com/9gy9hx.jpg

- Frances Dee in 'Wells Fargo' (1937): http://i60.tinypic.com/zwkr9h.jpg

(Tevens still tbv thema 'Treinen in Westerns')

- Yvonne deCarlo, the buckskin lady: http://i57.tinypic.com/vg5ul5.jpg

'Armed Western-gals are sexy', vervolg.

- Inger Stevens, behoorlijk tam in 'Hang 'm High' (1968); heel wat pittiger in 'Firecreek' (1968): http://i62.tinypic.com/29zrrt.jpg

- Kaye Elhardt in TV-Western 'Tombstone Territory' (episode 13.03.1959): http://i62.tinypic.com/o9ibds.jpg

Cast 'Winnetou' (Lex Barker, Marie Versini en Pierre Brice) in de Rudi Carrell-Show:

http://i59.tinypic.com/2vc7ss6.jpg

mr rumson

• 2170 messages
  • 2995 votes

Dogie

Over het algemeen ben ik niet zo bekend met die vrouwelijke actrices namen. Zo dacht ik ook Sue Ane Langdon niet te kennen tot dat ik zag dat ze ook in de 'The Rounders' (1965) en 'The Cheyenne Social Club' (1970), heeft meegespeeld.

Waarbij The Rounders (1965) mij nog het meest is bij gebleven van deze twee films. Echt een western is het niet maar met Glenn Ford en Henry Fonda in de hoofdrollen kan er weinig mis gaan. Ik denk dan ook dat de meeste westernliefhebbers deze film wel weten te waarderen.

Al moet ik er wel aan toe voegen dat het paard wel de grootste hoofdrol heeft . Hij weet in ieder geval de meeste aandacht naar zich toe te trekken .

Vooral de scène dat het paard Glenn Ford de stal uitschopt is hilarisch.

24 stemmen voor deze film op MM is niet zoveel en er zouden er dan wel wat bij mogen .

Voor wie wel van een film houd met een western uitstraling met een komisch randje erom heen kan ik deze film wel aanraden.

http://i58.tinypic.com/29ncl1w.jpg

http://i57.tinypic.com/334n0ur.jpg

http://i59.tinypic.com/154851z.jpg

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

http://i62.tinypic.com/oro4td.gif Dominique McElligott wordt vandaag 29. Bekend van TV-Western 'Hell on Wheels' (2011-2012):

http://i57.tinypic.com/2iktnrq.jpg

http://i62.tinypic.com/2cghoug.gif

@mr. rumson. De diverse thema's in dit topic zijn ook bedoeld om 'vergeten' Westerns weer onder de aandacht te brengen.

mr rumson

• 2170 messages
  • 2995 votes

Dogie

Ik begrijp wat je bedoelt om in je Thema's vergeten westerns onder de aandacht te brengen.

En daar is ook niks mis mee en ik waardeer het dan ook dat jij je er voor inzet omdat ik weet dat er stiekem veel tijd en werk in gaat zitten.

Maar als je vergeten westerns onder de aandacht wilt brengen is het dan geen idee het op de manier te doen zoals ze dat op het fransen forum waar jij volgens mij ook actief op bent te doen.

Daarmee bedoel ik een western film apart te behandelen dus met meer info over de desbetreffende film ?

B.v. dat mooi plaatje van Yvonne deCarlo wat je geplaatst hebt daar hebben de fransen drie pagina's vol mee staan Kennisgeving voor omleiding - google.nl .

Natuurlijk zou het niet zo uitgebreid hoeven zoals het bij hun is het gaat dan ook maar om een voorbeeld.

Die Dominique McElligott ziet er goed uit in die prachtige jurk.

Roger Thornhill

• 6012 messages
  • 2446 votes

En zij speelt ook een kleine maar essentiële rol in een klein meesterwerk in een heel ander genre, Moon (2009). Mooie vrouw, mooie actrice.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

@mr. rumson. Ik weet niet meer wie in dit topic met thema's/onderwerpen begonnen is, maar lijkt mij als zodanig nog steeds een aparte invalshoek.

Op dit forum is maar 1 Western topic, en soms apart/parallel, zoals 'spaghetti', Deadwood en Hell on Wheels, maar dat Franse forum is een forum dat VOLLEDIG aan Westerns gewijd is. Maakt ook geen onderscheid tussen spaghetti- en andere Westerns, en lay-out is ook nog steeds op beeldformaat 16:9.

Niet alleen is ELKE Western een apart topic daar, maar ook worden er diverse Western-thema's apart uitgelicht. Verder is Frankrijk een strip-land, c.q. visueel ingesteld, dus beeld is erg belangrijk: alle Western topics daar zijn met heel veel afbeeldingen. In NL is daar nogal al eens weerstand tegen.

In mijn perceptie lijkt mij thema's behandelen juist vanwege 1 Western-topic op MM interessant en zijn hier er al diverse voorbijgekomen. @Roger Thornhill heeft pas ook weer 1 aangedragen.

Het is onmogelijk om op MM voor elke Western of Western-acteur/actrice een eigen topic te starten (de meeste Westerns staan al op MM, maar geen ruimte voor stills e.d.); met thema's kunnen we in dit genre topic als 'paraplu' er toch aandacht aan geven.

Maar je kunt op MM altijd een Yvonne de Carlo (of een andere acteur) topic starten, echter, dan krijg je ook stills en info van niet-Westerns, zoals in Clint Eastwood en Lee van Cleef topic op MM bijvoorbeeld. (Topics die eigenlijk al stilgevallen zijn.)

mr rumson

• 2170 messages
  • 2995 votes

Dogie dank je voor je uitgebreide uitleg .

Het geeft mij ook wat meer inzicht hoe dat Franse topic in elkaar steekt en waarom ze zo uitgebreid een verslag doen over een film dat in combinatie met vele foto's van de film.

wat die topics betreft daar heb je gelijk in daar zit weinig beweging in .

Ik heb dan ook niet de behoefte om een nieuw topic te maken zoals b.v. Yvonne de Carlo.

Ook vind ik hier op MM sommige topics dubbel op gaan b.v.

Film >> Genres en landen >> Films over/tijdens de Amerikaanse burgeroorlog en Film >> Genres en landen >> Amerikaanse burgeroorlog/onafhankelijkheidsstrijd .

Dit had gewoon onder een topic gekund en zo zijn er nog wel een paar .

Voordeel daarmee is dat het wat overzichtelijker word .

De western Western Religion (2015) heeft zijn wereld première op het beroemde filmfestival van cannes op 16 mei.

Hieronder de trailer waar ik nou niet echt warm van loop.

Western Religion Trailer - YouTube

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

http://i62.tinypic.com/oro4td.gif Vandaag jarig Venetia Stevenson (77).

'Haar' Westerns: Day of the Outlaw (1959), Seven Ways from Sundown (1960) plus in TV-Western series als Cheyenne (1957) , Colt-45 (1958), Sugarfoot (3 episodes, 1957-1958) en Lawman (1958) .

http://i62.tinypic.com/2quqj69.jpg

Audie Murphy brengt Venetia Stevenson een lunchpakket in 'Seven Ways from Sundown': http://i61.tinypic.com/1z19uuh.jpg

Na een vrij korte filmcarrière is Venetia script-schrijfster geworden.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

@mr. rumson. Bedankt voor jouw reactie. Dat Franse forum heeft ook nog voordeel, dat je een post altijd kunt aanpassen, mochten er fouten instaan en/of komen er foto's of posters in betere conditie voorbij. Dat laatste wordt niet altijd gedaan, maar in een nieuwe post, waardoor ook op die site een Western weer in de aandacht komt. Door wijzigingen bij Imageshack.us werken veel oude foto-links daar echter niet meer.

Tevens is op dat forum aandacht voor Western strips.

Maar ook dit Franse forum verkeerd de laatste jaren in zwaar weer, er zijn minder dan 10 members die nog regelmatig posten. Eén daarvan (@Metek) heeft als hobby inkleuren van zwart/wit Western stills en daar-mee zelfs een eigen topic; inkleuren, niet mijn ding. De Duitse (Western-) filmuitbrengers zouden in de jaren 60 erg blij met 'm geweest zijn.

Bezoekers heeft dat forum daarentegen wel genoeg. Er loopt -in tegenstelling tot MM- een zichtbare bezoekersteller mee. Bezoekers rechtstreeks door forumbezoek of indirect door gegoogled te hebben.

(Foto-) topics van acteurs/actrices op forums hebben ook weinig toegevoegde waarde, omdat je van en over hen veel kan vinden met googelen en op IMDB.

Bij veel Westerns die nu uitkomen krijg ik indruk van amateurtoneel. En in de VS ben je pas een goede Country zanger, als je ook een (amateuristisch) Western film(pje) gemaakt hebt. Een trend waar we niet blij mee hoeven te zijn.

Thema "telegrafie en telefonie in Westerns', vervolg.

- 'The good guys and the bad guys' (1969): http://i57.tinypic.com/jgihdd.jpg

Brix

• 19677 messages
  • 5113 votes

Nóg maar eens een "amateurproductie"western : Bannock (2014)

Goed bedoeld weer, en zo te zien met hart en ziel gemaakt...maar... je blijft het toch zien dat het niet het werk van profs is.

De outfits zijn er goed uit, maar véél te nieuw , nét uit de westernshop.

Pluspunt is het arsenaal aan uitstekende "westernkoppen"in de cast.

Alleen al daarom wil ik 'm toch zien.

Hier is de trailer

"Bannock" - A Western Movie Trailer - YouTube

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

OK, maar project lijkt alleen stil te liggen. Weinig over te vinden plus geen info over DVD/Blu-ray release. Cast bestaat naar mijn idee uit nieuwkomers.

(Toevoeging hier op MM wacht inmiddels op approval.)

Brix

• 19677 messages
  • 5113 votes

Dogie_Hogan

De film heeft inmiddels al op enkele filmfestivals gedraaid las ik, maar er was/is (?) nog geen distributie.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Brix wrote:

Dogie_Hogan

De film heeft inmiddels al op enkele filmfestivals gedraaid las ik, maar er was/is (?) nog geen distributie.

Bij IMDB nog geen stemmen en reviews. Ga deze Western wel in de gaten houden; de 1e indrukken zijn de moeite waard.

mr rumson

• 2170 messages
  • 2995 votes

Dogie

Wat die Country zangers betreft die mening deel ik niet helemaal met je. Je schrijft hieronder dat (in de VS ben je pas een goede Country zanger, als je ook een (amateuristisch) Western film(pje) gemaakt hebt). Want om er maar een paar te noemen Johnny Cash, Waylon Jennings , Marty robbins.

Die hadden in de country muziek allang hun sporen verdiend voordat ze in westerns te zien waren .

Tegenwoordig bestaan er voor mij niet echt veel goede country zangers meer zoals bv. Cash of Jennings. De zangers die ik nog kan waarderen zijn Dwight Yoakam ook hij is in westerns te zien .

Dale Watson die nog de country zingt zoals het hoort .En Hank Williams III de kleinzoon van de grootte Hank Williams. deze zanger die begonnen is in de punk scene moet ook niks hebben van de moderne country en Nashville .Wat hij duidelijk laat horen in het nummer Dick in Dixie.

Misschien wel een idee om alle zangers die in westerns gespeeld hebben in een thema te verwerken .

Maar waar vallen dan b.v. Roy rogers ,Tex Ritter ,Gene Autry onder waren dat filmsterren die zongen .Of waren het in eerste instantie zangers die in westerns speelden ?

Ik begrijp dat we niet op die amateuristisch Westerns films zitten te trappelen .

Maar eigenlijk is dat niet iets van de laatste jaren want ook in het verleden zijn er westerns gemaakt die je met veel moeite of zelfs helemaal niet zit af te kijken.

Daarom een vraagje wat vinden jullie slechte westerns dus die je beter over zou kunnen slaan omdat ze niet om aan te zien zijn ?

Dit is mijn lijstje van wat ik tot nu toe aan bagger heb gezien .

1- Due Volte Giuda (1969) (1969) mijn stem 0,5 gemiddelde op MM is 2.55

2- Un Genio, Due Compari, un Pollo (1975) mijn stem 1.0 gemiddelde op MM is 2.70

3- La Collina degli Stivali (1969) mijn stem 1.0 gemiddelde op MM is 2.40

4- Jonah Hex (2010) mijn stem 1.0 gemiddelde op MM is 2.50

5- Dead Man (1995) mijn stem 1.5 gemiddelde op MM is 3.55

6- Diamante Lobo (1976) mijn stem 1.5 gemiddelde op MM is 2.10

7- The Gambler, the Girl and the Gunslinger (2009) mijn stem 1.5 gemiddelde op MM is 2.50

8- Guns of Diablo (1964) mijn stem 1.5 gemiddeld op MM is 2.35

Natuurlijk heeft dit ook te maken met persoonlijke smaakt te maken maar over het algemeen hebben deze westerns een niet te beste score op Dead Man na dan .

Maar ik ben wel benieuwd met welke westerns jullie slechte ervaring mee hebben .

Brix

• 19677 messages
  • 5113 votes

Even een kort antwoordje op de vraag van mr rumson, betreffende de zingende acteurs Roy Rogers, Gene Autry, Tex Ritter (en die met de beste stem niet te vergeten: Rex Allen)

Het waren allemaal oorspronkelijk zangers, die in de filmbusiness verzeilden.

Brix

• 19677 messages
  • 5113 votes

Nog een reactie op een vraag van mr rumson...bar slechte westerns.

Ik beperk mij tot de films die ik "gewaardeerd" heb met 0,5, 1 en 1,5 sterretjes:

0,5 *

Blood and Honor (2000) deze kan ik niet op MM vinden, maar is er een met Miles O'Keeffe in de hoofdrol) een echt gedrocht van een prutsfilm.

Blueberry (2004)

Dirty Little Billy (1972)

South of Heaven, West of Hell (2000)

1 *

Adios Amigo (1976)

Copperhead (2008)

Posse (1993)

Redemption a Mile From Hell (2009)

Rita Nel west (1967)

Yellowneck (1955)

1,5*

Dead Man (1995)

Gold (2013)

Hawken's Breed (1987)

Jonah Hex (2010)

Old Surehand (1965)

Weisse Wölfe (1969)

Winnetou und das Halbblut Apanatschi (1966)

Winnetou und sein Freund Old Firehand (1966)

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

mr rumson wrote:

Dogie

Wat die Country zangers betreft die mening deel ik niet helemaal met je. Je schrijft hieronder dat (in de VS ben je pas een goede Country zanger, als je ook een (amateuristisch) Western film(pje) gemaakt hebt). Want om er maar een paar te noemen Johnny Cash, Waylon Jennings , Marty robbins.

Die hadden in de country muziek allang hun sporen verdiend voordat ze in westerns te zien waren .

Ben het met je eens het is net als Bing Crosby, Frank Sinatra en Elvis Presley om even off topic te gaan. Die gingen nadat ze bekend waren als zanger ook de film in. En moet zeggen ik vind het wel fijn dat visuele, ik denk dat mensen er vroeger (en nu) net zo over dachten. I.p.v. alleen te horen op de radio of van plaat, zie je zou nou ook in de film. Daarom kijk ik ook zoveel muziekfilms, niet omdat die allemaal zo geweldig zijn.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Volgens mij heb ik dat uit een docu. over de NL zangeres Ilse Delange, die ooit ook als Country zangeres wilde doorgaan. Wilde je in de VS wat beteken als Country zanger, dan maak je ook een Western. Vaak zijn dat 1-malige activiteiten, doorgaans erg amateuristisch, en lijkt mij het Western genre geen goed doen. Dit zijn pogingen van de huidige, doorgaans onbekende Country-zanger generatie, om bekendheid, c.q.. door te breken bij een groter publiek, misschien ook status. Hun video-clips lijken ook vaak stukjes uit een Western.

Heb ook de indruk dat het Western genre buiten de VS meer leeft en serieuzer wordt genomen dan in de VS zelf (denk aan Italië, Frankrijk, Duitsland). De Italianen maakten zelfs Westerns, toen men in de VS Western-moe was. Duitsland, Oostenrijk en Denemarken lijken nu weer zin aan het Western genre te hebben. In de VS blijft het aanmodderen.

Los van de huidige trend, om met Country zangers vrij amateurische Westerns te maken, waarin als verschil met vroeger niet altijd gezongen wordt (helemaal niet meer volgens mij), hooguit misschien de titelsong, vind ik zingen in Westerns vreselijk. Het haalde de vaart en spanning uit het verhaal. Typisch iets voor Hollywood om een breed publiek te bereiken, en wat een eigen leven is gaan lijden. Een onbekend fenomeen voor mensen die in die tijd moesten overleven.

Dat zangers titelsongs van films verzorgen vind ik prima, neem alleen al Frankie Laine:

Muziek in films van welk genre dan ook, kan natuurlijk entertainment beteken. Musicals en muziekfilms deden het vooral goed tijdens WO-II om ff de dagelijkse ellende te vergeten.

Films waren vroeger voor (radio) zangers het medium om zich visueel te presenteren. Tegenwoordig heb je TV en Internet (Youtube, etc.).

Brix

• 19677 messages
  • 5113 votes

Tja, de zingende cowboys...

John Wayne (26 jaar jong destijds) stond lang te boek als de allereerste, in Riders of Destiny (1933) waarin hij "Singing Sandy Saunders"speelde.

Aangezien hij zelf niet kon zingen werd zijn stem gedubbed!

Later bleek dat Ken Maynard hem al voor was geweest, in 1929.(The Wagon Master)

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Glenn Ford presenteert de 1e TV Western reünie:

Langere versie: When The West Was Fun: A Western Reunion - YouTube

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Brix wrote:

Tja, de zingende cowboys...

'...voor 't zingen de bioscoop uit!'

@mr. rumson. De laagste score die ik voor een Western gegeven heb was 'Blueberry' (2004).

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

http://i62.tinypic.com/oro4td.gif Vandaag veel Western acteurs en actrices jarig. Pik er maar 1 (willekeurig) uit: Janet Lake (79). Vooral bekend uit The Fastest Gun Alive (1956) en van TV-Westernseries als: Have Gun-Will Travel, Bonanza, Maverick, The Life and Legend of Wyatt Earp, Sugarfoot, Tombstone Territory, Colt-45.

http://i61.tinypic.com/2hmhq47.jpg

1956: Janet Lake (met Russ Tamblyn) in 'The Fastest Gun Alive':

http://i60.tinypic.com/2w3szf5.jpg

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Brix wrote:

Echt vrolijk werd ik niet van de zang van Gene Autry, m.i. een van de slechtste 'singing cowboys'.

Maar dat daar niet iedereen het mee eens is bewijst zijn gigantische populariteit, en onvoorstelbare rijkdom wel.

Maar ik zei het al eerder: ieder het zijne (en ik het mijne, haha)

Wel een oud bericht uit januari 2010. Haha, ik wel, maar zal te maken hebben vanwege mijn muzieksmaak. Verder klopt het wel wat Dogie zegt, het diende als afleiding, toen je nog geen tv had, laat staan internet.

Van de 89 films met Autry, in de hoofdrol, hier op MM, dus misschien zijn het er wel meer, overigens geen ene van gezien. Heb er wel over gedacht, maar welke dan?.

edit: zal deze wel bekijken is ook een verkorte tv versie van The Big Show (1936)

Brix

• 19677 messages
  • 5113 votes

Maar we moeten de periode van de "zingende cowboys" toch ook wel nageven dat er, ondanks de muzikale intermezzo's, vaak meer actie in die films zat dat in heel veel andere westerns.

En dat in een tijdsbestek van doorgaans nauwelijks een uurtje.

De kogels floten je veelvuldig om de oren, knokken was troef, en de paarden denderden in volle gallop over het witte doek.

Tijd voor verveling was er nauwelijks.

Bovendien vond- en vind ik de songs die ten gehore gebracht werden meestal echt mooi, behalve wanneer Autry ze kweelde dan )

madmax1

• 2216 messages
  • 711 votes

De zingende cowboys jaren 30-40 , tja men had immers geluidfilms en daar maakte men gebruik van in elk genre films .

De western leende zich er het beste voor daar de vele country muziek prima paste als aanvulling in de toch al karige kort durige films ,en zo ontstond de Family – matinee met een zanger die bij geschaafd werd als acteur, waarvan Roy-Rogers een van de bekendste werd in het genre.

De latere jaren 50 westerns brachten het op een andere manier ,en lieten veel bekende zangeressen en zangers de opening titel zingen, wat een schitterende sfeer gaf aan menigeen topwestern.

Dan betr; de huidige westerns.

In het merendeels ben ik er snel bij,maar heb geen zin meer in een preview,je schrik die paar western fans af met steeds het afkraken van die rommel en dan krijg je nergens meer een preview van .

Roger Thornhill

• 6012 messages
  • 2446 votes

Moeilijk hoor, ik onthou vooral de góéde westerns die ik heb gezien, en al die B- of Z-films die ik vroeger heb gezien voordat ik op MovieMeter zat (en waarop ik dus ook niet heb gestemd) zijn in mijn privé-vergeetput geduikeld. Maar goed, om dan bij A-films te blijven, er komt nu spontaan één titel omhoog, een film die in sommige kringen een zekere (Freudiaanse) reputatie geniet, van een in mijn ogen tamelijk overschatte regisseur, en ik kan me herinneren hoe ik hier in verbijstering naar zat te kijken terwijl ik me afvroeg hoe iemand deze malle onzin serieus kon nemen:

http://iv1.lisimg.com/image/2418295/600full-johnny-guitar-screenshot.jpg

Toen Sterling Hayden ooit zei: "Als ik het geld had, dan zou ik het negatief opkopen van elke film die ik ooit heb gemaakt en er een enorm vreugdevuur mee maken," dacht hij ongetwijfeld niet aan The asphalt jungle, The killing, Dr Strangelove, The long goodbye, The Godfather of 1900, maar aan Johnny Guitar.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Van mij mogen mensen rustig die oude films afkraken, waarom niet? Eerst kon ik er niet zo goed tegen, maar nou doe ik het zelf ook. Natuurlijk moet je dit niet met opzet doen, maar je kan niet verwachten dat wat we vroeger leuk vonden dat we dat ons hele leven blijven doen.

In het begin was hier een gevestigde orde op de site, maar dat is volgens mij al lang niet meer zo.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Mee eens. Kom mede daarom nog maar weinig op MM. Hoofdzakelijk nog voor dit topic.

Lees tegenwoordig te vaak 'traag' met daarbij een zeer lage score bij films van voor 2000.

Ook eens met @Madmax1: veel bekende zangeressen en zangers die de openingstitel zingen bij de latere jaren 50 Westerns. Bracht een schitterende sfeer aan menigeen top-Western.

Dat missen huidige Westerns toch wel, extra merkbaar bij remakes.

Brrrrrr.... http://i59.tinypic.com/2yjrjv9.jpg

Om weer verder 'on-topic' te komen denk ik dat @Roger Thornhill gelijk heeft tav Western 'Johnny Guitar'.

Roger Thornhill

• 6012 messages
  • 2446 votes

Als ik even twee metaforen mag mixen, daar legt Dogie toch even de vinger op een doorn in mijn oog:

Dogie Hogan wrote:

Lees tegenwoordig te vaak 'traag' met daarbij een zeer lage score bij films van voor 2000.

De afwezigheid van Transformers/Bourne ultimatum-achtige montage verklaart voor een (groot) deel ook mijn voorliefde voor oudere cinema.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Het woord "traag" gebruik ik ook vrij vaak, maar niet alleen bij oude films. In mijn geval kan het vaak aan de tijdsduur van de film liggen of het genre. Of je traag in verband moet brengen met actie(films) weet ik ook niet. Ik denk eerder aan afwisseling van scènes, waardoor ook een hoger tempo.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.