• 178.094 movies
  • 12.213 shows
  • 33.984 seasons
  • 647.094 actors
  • 9.372.862 votes
Profile

De western

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

GuyB wrote:

Respecteer het genre, maar verder dan de spaghettiwesterns van Leone's (die prachtig zijn) heb ik er niet veel mee.

Sta kritisch in dit genre (als ook in andere fav genres), maar er zijn ook prima Amerikaanse Westerns. De Italianen waren in het voordeel, geen hinder te hebben gehad van die Hays Code censuur, waar de meeste Amerikaanse films tussen eind jaren 30 t/m begin jaren 60 onder te lijden.

Western-genre is ook visueel aantrekkelijk, niet alleen de landschappen, maar ook de filmposters. Eén van mijn fav Western posters...

(afbeelding)

Brix

• 19677 messages
  • 5113 votes

Mijn favoriete genre, mijn hele leven al, gaat ook beslist nooit meer veranderen.

Ik sta er ook veel veel minder kritisch tegenover.

Als er maar een redelijke tot goede acteur, paard, en fraaie (Amerikaanse) landschappen als ingrediënten in zitten (leuke actrice = bonus) is het voor mij al gauw goed.

Italiaanse westerns heel wat minder, maar daar zitten toch aardig wat positieve uitzonderingen tussen.

Vergelijken doe ik beide genres niet echt, daarvoor zijn ze in mijn beleving te verschillend van elkaar.

Ook bij de beste Italowesterns krijg ik toch nooit het echte 'Amerikaanse' gevoel dat de western voor mij maakt wat het is.

Blijft altijd een beetje would-be effect behouden, hoe goed sommige films ook mogen zijn.

Ik hou niet zo van het samenstellen van top-tien (of hoeveel dan ook) lijsten.

Maar wanneer ik er een zou maken met beste westerns (ondoenlijk ) dan zou ik nooit of te nimmer Amerikaanse westerns met Italiaanse samen in die lijst opnemen.

Dat zou helemaal tegen het gevoel dat ik bij beide genres heb indruisen.

Wel leuk dat er toch meer westernfans op MM zitten dan ik aanvankelijk gedacht had.

Er maken zich steeds meer kenbaar merk ik.

Een echt populair genre zal het in Nederland wel nooit (meer) worden.

In buurland Duitsland is het genre daarentegen zeer in zwang (waarvan de Nederlandse liefhebbers kunnen mee-profiteren)

Dat was vroeger wel even anders, want tot en met de jaren '60 was het genre almachtig in de Nederlandse bioscopen.(Spaghettiwesterns meegerekend)

Bedroefd ben ik er niet echt om dat het hier in Nederland veel minder goed gesteld is met de populariteit.

Er zijn voldoende fans om van gedachten mee te wisselen.

En gelukkig is bijna alles op DVD te vinden dat je maar kan wensen.

De niet-verzamelaars kunnen altijd nog terecht bij TV zenders als MGM, TCM, BBC en vooral de Duitse TV, voor hun portie kruitdamp en 'blauwe bonen' , geserveerd met een groots landschap als decor.

(afbeelding)

P.S.

pracht van een poster Dogie

trebremmit

• 3014 messages
  • 1465 votes

Vanmorgen was er nog wat over westerns op Radio 1.

http://player.omroep.nl/?af...

Gaat over Pat Garret en Billy The Kid, begint bij 2.10.

trebremmit

• 3014 messages
  • 1465 votes

Iemand deze docu al eens gezien?

Lijkt me erg leuk, alleen kan hem nergens vinden.

http://www.moviemeter.nl/fi...

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Aardig filmpje! Naar vreselijk woord: 'cojbojfilm'; typisch NL.

Nog effectievere Western demo...

cap-gun collectie..

Brix

• 19677 messages
  • 5113 votes

trebremmit wrote:

Iemand deze docu al eens gezien?

(embed)

Lijkt me erg leuk, alleen kan hem nergens vinden.

http://www.moviemeter.nl/fi...

Lijkt mij ook de moeite meer dan waard.

Een mailtje naar de producent. Pieter van Huystee, in Amsterdam - [email protected] , of de VPRO zou wellicht de oplossing zijn trebremmit.

Fijn dat je dit onder de aandacht hebt gebracht.

Nooit van gehoord.

Wist ook niet dat 'Monte Walsh' op het filmfestival in Rotterdam 2003 heeft gedraaid, samen met deze docu.

Brix

• 19677 messages
  • 5113 votes

Dogie_Hogan wrote:

Vreselijk woord: 'cojbojfilm'; typisch NL.

Nog effectievere Western demo...

(embed)

cap-gun collectie..

(embed)

Voor zo'n speelgoedrevolver zou je nu een hele hoop geld moeten neertellen denk ik Dogie.

En makkelijk te vinden in perfecte staat zullen ze ook wel niet zijn.

Ik zou niet weten hoeveel ik er in mijn jeugd gehad heb.

Alleen de laatste heb ik daarvan altijd bewaard, nu al meer dan 50 jaar! (zie foto)

(afbeelding)

Het mechanisme werkt helaas niet meer, en enkele patronen zijn verloren gegaan (had ik dat ding maar niet moeten uitlenen aan iemand met Carnaval ooit )

Maar de afmetingen zijn gelijk aan die van een echte Army Colt 45.

Weg doen zal ik hem nooit.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Brix wrote:

(quote)

Voor zo'n speelgoedrevolver zou je nu een hele hoop geld moeten neertellen denk ik Dogie.

En makkelijk te vinden in perfecte staat zullen ze ook wel niet zijn.

Die cap-guns komen bij eBay.com geregeld voorbij.

(afbeelding)

Brix wrote:

Het mechanisme werkt helaas niet meer, en enkele patronen zijn verloren gegaan (had ik dat ding maar niet moeten uitlenen aan iemand met Carnaval ooit )

Maar de afmetingen zijn gelijk aan die van een echte Army Colt 45.

Weg doen zal ik hem nooit.

Ziet er geweldig uit!

Geen idee waar 'mijn'colt is gebven. Weet nog wel dat handgreep ecru-kleurig was. Verder zwart geschildet om echt te lijken (eind jaren 50).

IcU

• 6783 messages
  • 3051 votes

Ben al even bezig met het ontdekken van het genre. Ben persoonlijk erg gecharmeerd van Butch Cassidy and the Sundance Kid, High Noon, The King and Four Queens, Il Mio Nome È Nessuno, Per Qualche Dollaro in Più en Rio Bravo en uiteraard C'era una Volta il West en Il Buono, il Brutto, il Cattivo. Wat zijn nu de westerns die je verder gezien moet hebben? John Wayne is een grote naam, maar welke van die talloze films van hem zijn een must? En zo ook voor Eastwood, ik neem aan dat het bij hem niet ophoud bij de 'Dollar Trilogie'. Of andere pareltjes uit het genre?

Brix

• 19677 messages
  • 5113 votes

Blijft een persoonlijke smaak-zaak IcU.

Op jouw lijstje staat er bijvoorbeeld één die ikzelf niet zou noemen (ik laat even in 't midden welke dat is haha)

Zelf ben ik geen Wayne fan, maar het gekke is dat ik toch een hele reeks films waarin hij speelde bijzonder kan waarderen.

Must-see van Wayne zijn volgens mij: The Searchers, Stagecoach, Red River, Rio Bravo en/of Eldorado (lijken erg op elkaar) Chisum, en The Shootist.

Verder nog wel een goede handvol andere films die ook wel de moeite waard zijn.

Mijn persoonlijke Eastwood favoriet is . The Outlaw Josey Wales, en verder: High Plains Drifter, Pale Rider, Two Mules for Sister Sara, Hang 'em High.

(De Spaghetti's noemde je zelf al)

Een andere westernfan zal wellicht een heel anders uitziend lijstje samenstellen.

Ben benieuwd.

Maar het genre begint niet bij beide acteurs en stopt er ook niet mee natuurlijk.

trebremmit

• 3014 messages
  • 1465 votes

Brix wrote:

(quote)

Lijkt mij ook de moeite meer dan waard.

Een mailtje naar de producent. Pieter van Huystee, in Amsterdam - [email protected] , of de VPRO zou wellicht de oplossing zijn trebremmit.

Fijn dat je dit onder de aandacht hebt gebracht.

Nooit van gehoord.

Wist ook niet dat 'Monte Walsh' op het filmfestival in Rotterdam 2003 heeft gedraaid, samen met deze docu.

Bij die link van dat radioprogramma was de maker van deze docu aan het woord en hij vertelde dat de dvd binnenkort uitkomt in Duitsland. Helaas niet in Nederland omdat er in Duitsland veel meer western liefhebbers zijn.

Brix

• 19677 messages
  • 5113 votes

Begrijpelijk.

Bedankt voor de tip.

Dan zal ik er t.z.t. in Duitsland eens naar uitkijken.

trebremmit

• 3014 messages
  • 1465 votes

icU: Mischien zijn westerns van Anthony Mann wel wat voor jou, The Man From Laramie, Man of the West, The Far Country. Ik ben een enorme liefhebber van zijn westerns.

http://www.youtube.com/watc...

http://www.youtube.com/watc...

IcU

• 6783 messages
  • 3051 votes

Thanks voor de tips. Ik ga het eens opzoeken.

Brix

• 19677 messages
  • 5113 votes

trebremmit wrote:

icU: Mischien zijn westerns van Anthony Mann wel wat voor jou, The Man From Laramie, Man of the West, The Far Country. Ik ben een enorme liefhebber van zijn westerns.

Dat is ook een van mijn favoriete western regisseurs.

Winchester '73 is mijn favoriete Mann western.

Buiten de reeds door jou genoemde films nog: Bend of the River, The Naked Spur, The Tin Star en Devil's Doorway.

Helemaal anders, maar ook een prima film van hem is The Furies.

Regisseur Anthony Mann en James Stewart tijdens een draaipauze

(afbeelding)

James Stewart in The Man from Laramie

(afbeelding)

Winchester '73

(afbeelding)

The Far Country. Stewart op zijn lievelingspaard Pie, zijn vier-voetige partner in de meeste van zijn westerns.

(afbeelding)

Bend of the River

(afbeelding)

Henry Fonda in The Tin Star

(afbeelding)

Gedeelte uit een interview (1972) met James Stewart, waarin hij het over zijn filmpaard Pie heeft:

Jimmy Stewart (about Pie): "The horse was amazing. I rode him for 22 years. I never was able to buy him because he was owned by a little girl by the name of Stevie Myers, who is the daughter of an old wrangler who used to wrangle horses for Tom Mix and W.S. Hart. He retired and he gave this horse to her. He was a sort of a maverick. He hurt a couple of people. I saw him when I started making Westerns. Audie Murphy rode him a couple of times. He nearly killed Glen Ford, ran right into a tree%u2026 But I liked this darned little horse. He was a little bit small, a little quarter horse and Arabian. I got to know him like a friend. I actually believed that he understood about making pictures. I ran at a full gallop, straight towards the camera, pulled him up and then did a lot of dialogue and he stood absolutely still. He never moved. He knew when the camera would start rolling and when they did the slates. He knew that because his ears came up."

trebremmit

• 3014 messages
  • 1465 votes

Mooie stills, Brix! The Furies heb ik vorige week besteld en heel benieuwd naar.

The Tin Star is inderdaad ook erg goed, prachtig zwart wit.

Devil's Doorway ken ik nog niet.

simonvinkie

• 2271 messages
  • 827 votes

Prachtige plaates inderdaad. Heb van Mann tot nu toe Winchester 73, The Man From Laramie en Cimarron gezien, maar daar komen binnenkort zeker wat meer films bij. Goeie westernregisseur!

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

trebremmit wrote:

Mooie stills, Brix! The Furies heb ik vorige week besteld en heel benieuwd naar.

The Tin Star is inderdaad ook erg goed, prachtig zwart wit.

Devil's Doorway ken ik nog niet.

Wat te denken van Backlash (1956), Day of the Outlaw (1959) en Last Train from Gun Hill (1959)...

promo plus stills Last Train from Gun Hill

(afbeelding)

Zelfde plek, maar andere stoelen...

(afbeelding)

(afbeelding)

Tja, en hiermee begint de ellende...

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

stills Day of the Outlaw (1959)

(afbeelding)

Tina Louise...

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Ladd & Mayo (qua lengte aan elkaar gewaagd...): The big Land

(afbeelding)

(afbeelding)

Mayo & Brennan: Along the Great Divide

(afbeelding)

Brix

• 19677 messages
  • 5113 votes

Dat is weer een overweldigende reeks van prachtige film stills Dogie.

Voor de westernliefhebber die niet allergisch is voor een hoog Amerikaans B-western gehalte, en een kleine portie Amerikaans patriotisme is hier een interessante link:

Een echte ' western-trip down memory lane'

http://oldfortyfives.com/thoseoldwesterns.htm

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Brix wrote:

Voor de westernliefhebber die niet allergisch is voor een hoog Amerikaans B-western gehalte, en een kleine portie Amerikaans patriotisme is hier een interessante link:

Een echte ' western-trip down memory lane' http://oldfortyfives.com/thoseoldwesterns.htm

Volledigheidshalve, bovengenoemde Westerns behoren wel tot A-Westerns.

Brix

• 19677 messages
  • 5113 votes

A van Amerikaans Dogie ?

Natuurlijk zitten er massa's A-westerns bij, maar de vele Republic films (bijvoorbeeld) met Roy Rogers, Rocky Lane, en talloze 'saddle pardners', horen toch in de categorie B thuis.

Dat het juist de soort van westerns is die de meeste plaats in mijn verzameling inneemt, bewijst wel dat ik de B-western niet als een minderwaardig genre beschouw

(afbeelding)

Recent uitgegeven Amerikaanse postzegels, ter ere van B-western sterren

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Brix wrote:

(afbeelding)Recent uitgegeven Amerikaanse postzegels, ter ere van B-western sterren

Mooi. Ondenkbaar in NL.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Western-genre leeft nog bij onze buurlanden; helaas dus ondenkbaar in NL:

(afbeelding)

Met Michel Blanc-Dumont, tekenaar van "La jeunesse de Blueberry" en Jonathan Cartland:

(afbeelding)

(afbeelding)

Nog enige impressies:

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Justinw

• 5378 messages
  • 1803 votes

Is die Bonanza serie aan te raden? Kwam toevallig bij de intro terecht op youtube!

Net trouwens Winchester '73 gezien. Geweldige western. Dankjewel Brix voor je tip op deze pagina.

Die stills van Last Train From Gun Hill zijn ook aanlokkelijk!

(afbeelding)

Brix

• 19677 messages
  • 5113 votes

@ Dogie:

Wow!

Het paradijs voor de westernfans en verzamelaars

Daar had ik graag eens rondgesnuffeld.

Tevens weer een bewijs dat in andere landen (Duitsland en Frankrijk bijv.) het westerngevoel nog springlevend is.

Er zijn daar ook vele westernverenigingen. (in België ook enige)

En dan heb ik het niet over line-dance groepen.

@Justinw:

ik had je bericht bij de film al gelezen, en met veel genoegen moet ik erbij zeggen.

Heel fijn dat de film jou ook zo goed bevallen is.

Last Train from Gun Hill is ook een hele sterke western (bij mij opnieuw onder de aandacht gebracht door Dogie een tijdje terug, waarvoor dank)

Mooie foto van James Stewart !

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Justinw wrote:

Is die Bonanza serie aan te raden? Kwam toevallig bij de intro terecht op youtube!]

Pas op: heel veel bootleg DVD's op de markt, waarbij typische Bonanza tunes vervangen zijn door (irritante) synthesizer riedeltjes!! Verder vrij veel VHS-ripp-off DVD's.

(afbeelding)

Daarnaast zijn de meeste Bonanza afleveringen grotendeels in studio's opgenomen (soundstage) en kun je 'genieten' van studioklanken en schijnwerperschaduwen van 4 kanten. Ik zou gewoon enige afleveringen bekijken op Youtube.

Dan eerder gaan voor tv-Westerns als Rawhide of Cimarron Strip, met veel meer buitenopnames, kruitdamp en minder moralistisch dan Bonanza (ooit in NL uitgezonden door KRO).

Lorne Greene met bijbel:

(afbeelding)

Dan Blokker heeft andere interesses:

(afbeelding)

Ik zou (blijven) gaan voor Western bioscoopfilms.

Justinw wrote:

Die stills van Last Train From Gun Hill zijn ook aanlokkelijk! [/img]

Aanrader. Kan zich aardig meten met Winchester73.

Brix

• 19677 messages
  • 5113 votes

Ik zie Bonanza een beetje als een soort van western soap.

In mijn jonge jaren was ik er, net als vrijwel iedereen in mijn omgeving, jong en oud, wel verslaafd aan (kenmerkend voor soaps )

Er zaten ook heel wat sterke afleveringen tussen, en het wemelde er van de 'guest stars'.

Ook heel grote namen soms.

Maar het gros van de serie was toch wel slappe thee als ik er zo aan terug denk.

Er zijn talloze betere western TV series gemaakt, zoals Dogie al opmerkte.

Rawhide (hier ook op DVD verkrijgbaar) is een van mijn favorieten, en verder is de lijst erg lang.

Have Gun will travel, en Cheyenne zijn twee andere toppers.

(hoewel de naam van Eastwood uitgemolken wordt bij de promotie voor de Rawhide DVD's, is zijn rol in de serie eerder bescheiden)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Justinw

• 5378 messages
  • 1803 votes

Dankjewel Brix en Dogie voor jullie tips!

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Coole foto van Lorne Greene! Ik wist helemaal niet dat hij in Bonanza had meegespeeld, ken hem alleen van zijn fantastische rol in de originele Battlestar Galactica

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.