• 178.334 movies
  • 12.225 shows
  • 34.005 seasons
  • 647.566 actors
  • 9.377.372 votes
Profile

De Nederlandse film

Macmanus

• 13726 messages
  • 3702 votes

Zijn wel erg veel oude filmmakers. Vind TOR wel een redelijk punt maken. Weet je wat trouwens typisch Nederlands is? Zeggen dat iets typisch Nederlands is!

m1chel

• 1948 messages
  • 499 votes

Maar het Bombardement niet

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Macmanus wrote:

Zijn wel erg veel oude filmmakers. Vind TOR wel een redelijk punt maken. Weet je wat trouwens typisch Nederlands is? Zeggen dat iets typisch Nederlands is!

Terstall, Tom Six, Raaphorst, Heijninge jr. René, Corbijn. oud? Zijn ook zat andere namen van jongere filmmakers die prijzen winnen op internationale festivals. Zeker op het gebied van kinderfilms en animatie.

Maar het gras is altijd groener bij de buren. Dat is pas Nederlands.

TOR's punt slaat helemaal nergens op. Wat weet hij nu hoe er in het buitenland over de NL film gesproken wordt? Loopt hij al die festivals af? Zelfs het vreselijke Hemel won nog een prijs in Berlijn vorig jaar en met kinderfilms scoort Nederland als een van de beste ter wereld. Lang Leve de Koningin is zelfs aan Disney verkocht.

Macmanus

• 13726 messages
  • 3702 votes

Meh we hadden het toch over de Nederlandse cinema. Heijningen Jr., Reine (neem ik aan) Six, en Corbijn zijn Nederlander maar maken geen cinema (meer) in Nederland. Sowieso ook weer niet overdrijven dat het hele grote namen zijn (Corbijn alleen)

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

het zijn geen hele grote namen, maar hebben andere Europese landen die dan wel? En ook mijn 2 oscars in de laatste 15 jaar is nog niet weer sproken...

Macmanus

• 13726 messages
  • 3702 votes

Vast wel hier en daar, maar daar ging het dus niet over. 2 oscars is ook een beetje creatief boekhouden. Dat is dus 1997 (precies 15 jaar geleden) en een korte animatie film...

Maar fair enough er zijn wel wat nominaties geweest en het is een grote prijs. Dat we al decenia niks in Cannes hebben laten zien vergeten we dan maar weer.

Overigens deel ik wel met je dat er wel wat verschillen in genres gemaakt dienen te worden. Kinderfilms doen het inderdaad een stuk beter. Heb een beetje een vermoeden dat TOR het over de volwassen full feature fictie cinema had. Maar echt duidelijk is dat niet nee. Hij komt vast wel met een reactie.

Maar kritisch zijn op onze filmindustrie mag ook nog steeds wel hoor. Er is een grote wens van de wat doorgewinterde filmkijker om iets echt innovatiefs uit ons kikkerlandje. Dit soort meuk zal mij sowieso niet warm krijgen ook al was het allemaal ietsjes beter..

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Ik doelde eigenlijk ook op Antonia maar die is van voor karakter. Cannes liggen we om een of andere reden niet goed, maar Berlijn en Venetie zijn we dan weer wel van de partij. Vind Van Warmerdam en Terstall prima eigenzinnige en volwassen filmmakers. En voor innovatie zou je meer naar de korte film moeten kijken. Een project als Umfeld is ook Nederlands. Kritisch zijn mag, maar stellen dat we europees een van de minst prestigeuze Europese landen zijn is kul. Blijkbaar kijkt TOR ook niet verder dan Costa, Sint en New Kids en het topje van de ijsberg van de buitenlandse cinema als hij zijn analyse maakt.

Vond zelf bijvoorbeeld De Marathon 100 keer beter dan het geroemde Hasta La Vista.

Macmanus

• 13726 messages
  • 3702 votes

Die laatste twee deden het dan wel weer vrij goed in het buitenland Ach het kan inderdaad erger, beetje gevoel voor dramatiek mag wel. Je hebt ook weer de andere kant op mensen die alles wat Nederlands is weer goed vinden. Zal de waarheid dan weer in het midden liggen...

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Reinbo wrote:

Ik doelde eigenlijk ook op Antonia maar die is van voor karakter. Cannes liggen we om een of andere reden niet goed, maar Berlijn en Venetie zijn we dan weer wel van de partij.

Doorgaans in bijprogramma's. Maar dat zitten we in Cannes ook.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Best bezochte lijkt me.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5984 votes

De opzet van het Gouden Film systeem wordt hier ter discussie gesteld:

Het bombardement is ondanks de Gouden Film een flop; stelt de bekroning nog iets voor? - PAROOL

Lijkt mij ook dat de criteria wel weer iets mogen worden aangepast.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5984 votes

Ja terecht, het is wel 5 voor 12.

Wordt door huidig beleid een hoop afgebroken wat jarenlang zorgvuldig is opgebouwd.

En die fiscale maatregelen zouden de staat meer opleveren dan kosten. Hopelijk komt er gauw een vergelijkbare regeling als in het buitenland.

%%%%%%

• 2543 messages
  • 1234 votes

Nederland is weer lekker filmisch bezig zeg met o.a. Het Bombardement, Verliefd op Ibiza en nu deze Ushi.....

Zulke films kunnen hier ook alleen maar gemaakt worden.

Onderhond

• 87597 messages
  • 12852 votes

Big Tits Zombies 3D is dan ook gewoon een film die enkel in Japan kan gemaakt worden ...

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11915 messages
  • 5319 votes

Vond ik overigens een leuke film, maar het ging mij erom: ieder land heeft wel zijn films voor degenen die houden van slechte smaak

dutchtuga

• 16970 messages
  • 4101 votes

Bij Ushi Must Marry (2013):

Daartegenover heeft een Duitsland wel regisseurs als Fritz Lang en Fassbinder, kent Amerika genoeg kwaliteit en komen er uit Japan ook films als Seven Samurai en Kikujiro. Niet echt materiaal waar Nederland mee kan concurreren...

mrwhite

• 1521 messages
  • 3499 votes

Ik ging zeggen dit wordt het dieptepunt van de nederlandse film industrie maar dat hebben ze al lang bereikt ! pfff tja als het maar geld opbrengt zeker.

• 11915 messages
  • 5319 votes

Ik blijf me altijd zo verbazen dat je de negatievelingen nooit hoort bij kleinere kwaliteitsfilms als Matterhorn, De Ontmaagding van Eva van End of Bluebird.

dutchtuga

• 16970 messages
  • 4101 votes

Alweer drama's? Er bestaat geen saaiere cinema dan de Nederlandse.

• 11915 messages
  • 5319 votes

Matterhorn en De Ontmaagding zijn allebei komedies.

dutchtuga

• 16970 messages
  • 4101 votes

BlueJudaskiss wrote:

Matterhorn en De Ontmaagding zijn allebei komedies.

Staat toch echt drama bij.

• 11915 messages
  • 5319 votes

En toch heeft op het publiek van het IFFR in respectievelijk Pathé 1 en een uitverkocht Oude Luxor helemaal dubbel gelegen, ik zelf incluis.

dutchtuga

• 16970 messages
  • 4101 votes

Kan best. Mijn punt is dat ze hier niet verder komen dan drama's, komedies, kinder- en historisch verantwoorde films. Het ergste is dat zelfs zo selectief er nog zoveel meuk wordt gemaakt.

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

dutchtuga wrote:

Kan best. Mijn punt is dat ze hier niet verder komen dan drama's, komedies, kinder- en historisch verantwoorde films. Het ergste is dat zelfs zo selectief er nog zoveel meuk wordt gemaakt.

Duurde wel even voordat 'ie af was, maar Frankenstein's Army (2013). Los van het genre zijn die voorbeelden van BJk ook gewoon echt goede films. De Wederopstanding van een Klootzak (misdaad) is nog een goed voorbeeld.

dutchtuga

• 16970 messages
  • 4101 votes

Het gaat me erom dat het aanbod bedroevend is. Zo'n Frankensteins Army krijgt ook niet eens een fatsoenlijke bioscoop-release. Mensen gaan liever naar films als Ushi. Voorspelbaarheid voorop.

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

Mja, geldt niet alleen voor Nederland natuurlijk. Transformers 8 trekt ook meer volk dan een toffe kleine indy-film uit de States. De Nederlandse filmmarkt is alleen niet zo groot, en geld komt nog steeds niet met bakken uit de lucht. vallen. Snap dus wel dat er eerder zulke films gemaakt worden dan toffe genrefilms die niet eens aangekocht worden door een distributeur (Frankenstein's Army) omdat er waarschijnlijk geen groot genoeg publiek voor te vinden valt. En die eerdergenoemde voorbeelden komen allemaal deze maand uit... Heel fris aanbod van eigen bodem hoor.

Onderhond

• 87597 messages
  • 12852 votes

Toch is er meer aan de hand want in België kan het wél. En onze markt is nog een stuk kleiner.

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

Tax shelter. Hebben we hier ook nodig.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.