- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Nederlandse film
De Nederlandse film
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Goh, staat er eentje tussen die je niet bevalt. Ben ook geintresseerd in briljante films, nogal wiedes. En ik snap niet in welk opzicht ik me belangrijker probeer te maken.
Omdat je jezelf plots in de discussie betrekt.
Maar ik snap wel dat je me wil wegcijferen omdat je toevallig meer gezien (wacht maar tot ik zo oud ben als jij), maar dan vind ik dus je kritiek onzin,.
Het gaat me zoals aangegeven helemaal niet om jou, hoef je dus ook niet weg te cijferen. Vind enkel je argumentatie en voorbeelden niet sterk. Daarbij is Calimero houding tekenend.
Je probeert namelijk erg nadrukkelijk duidelijk te maken dat ik niet degene ben die je aan tips kan helpen, teriwjl het me daar nooit om te doen is geweest. Dat verlang jij nu opeens van mij. Ik vind het namelijk erg knap wat voor een goede films en filmmakers heeft.
Ik poneerde enkel een statement dat IK vind dat het Nederland ontbreekt aan een groot visionair regisseur en dat als ik een inschatting maak van wat komend jaar de bioscopen gaat domineren ik daar geen verandering in zie komen. Daar kan je anders over denken. Prima, over smaken en kwaliteitsnormen valt niet te twisten.
Maar als je wezenlijk denkt dat ik er naast zit (omdat ik die visionair over het hoofd zie) en die groot visionair regisseurs dus wel klaar staan om door te breken dan wordt ik daar graag op gewezen. En dan hoop ik hier snel te kunnen schrijven dat ik er naast zat.
Aankomen met veel middelmatige en een handvol goede films uit het (verre) verleden is een kansloos argument. Verder verlang ik niks van jou, maar als je iets schrijft waar ik anders over denk, ben ik nooit te beroerd dat aan te geven.
mister blonde
-
- 12698 messages
- 5831 votes
Was een mix van nieuwe en ouwe films, die ik toevallig goed vind. Ik vind dat je onrealistische dingen verlangt en dat je de Nederlandse cinema onnodig hard aanvalt, terwijl hier door de jarenheen altijd goede films worden gemaakt. Dat we niet zo'n ster hebben als von Trier (ik vind van Warmerdam beter, maar ja wie ben ik) zegt toch precies niets? Hoeveel landen hebben dat wel? Met Verhoeven en van Warmerdam als nog actieve filmmakers doen we het erg goed.
Dat nieuw talent welkom is, snap ik ook nog wel. Wanneer niet. Is dat een reden om de huidige NL cinema maar treurig te noemen (en je aanleiding daarvan was New Kid en een halve trailer)? Bovendien snap ik niet echt waarom veel bioscooptrekkers van de laatste jaren, nieuw creatief zou moeten belemmeren. Komt vast wel weer een goede film aan binnenkort. Is altijd zo geweest.
TheShadowking
-
- 403 messages
- 0 votes
Vind Nederlandse films over het algemeen erg slecht. Ongeloofwaardig acteerwerk, geen of slechte special effects en CGI, bijna alleen maar drama films, saaie, doodgewone film locaties. Erg amateuristisch allemaal, voor mij is het nog wachten op de eerste goeie Nederlandse film. Maarja ik ben fan van SF, mystery en horror en het liefst gecombineerd, daar zijn ze hier in Nederland niet zo goed in of te bekrompen voor. Het gaat bijna altijd over onbenullige Nederlandse dramatische huis-, tuin en keukentafereeltjes..
mister blonde
-
- 12698 messages
- 5831 votes
Of te weinig geld. Maar jij weet echt waar je het over hebt, ja.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ik baseerde het niet enkel op New Kids en die halve trailer. (Val in herhaling).
En mijn gedachte gang is als volgt. Door de successen van simplistische publiekfilms als Gooise Vrouwen, New Kids, Vrouw bij de Dokter en Sint zullen producenten daar hun kans gaan grijpen en meer dat soort films gaan maken. Natuurlijk kun je stellen dat juist in de slipstream van het grote succes van de Nederlandse film ook het art house talent meer ruimte krijgt, maar dat verwacht ik niet aangezien overal op kunssubsidies gekort wordt en die sector het gewoon heel zwaar gaat krijgen (Rotterdams filmfonds met ruim 1 mjn euro is ook gestopt, terwijl het notabene winstgevend was!).
Ik vrees dat we gewoon Amerika achterna gaan en straks onder leiding van Oerlemans en Co gewoon overstelpt gaan worden met Meer Gooise Vrouwen, Komt nog een vrouw bij de Dokter, Return to Nova Zembla, Sint in de Lift en New Kids 3D.
Ik kan slechts bidden dat er snel een cineast van het kaliber Verhoeven opstaat om daar flink tegen aan te schoppen. Een NDRLNDSe Film of zo zou welkom zijn.
Just my two cents.
mister blonde
-
- 12698 messages
- 5831 votes
Ik baseerde het niet enkel op New Kids en die halve trailer. (Val in herhaling).
jipt
-
- 3461 messages
- 3473 votes
Was zo'n 2 maanden geleden bij een lezing van Terstall. Daar zei hij hetzelfde als Reinbo nu beweert, waar ik het enigszins ook mee eens ben.
Enkel door middel van het fenomeen crowdfunding zouden filmmakers geld bij elkaar kunnen sprokkelen voor hun productie. Een bietst dan als het ware geld bij meerdere bedrijven of personen om zo een film te maken. Zie het als het waren dat deze bedrijven of personen aandelen kopen in een film. Zo zouden er toch nog wat onafhankelijke filmmakers de kans kunnen krijgen om hun talent te laten zien.
Tevens heeft België aangegeven subsidie voor de Nederlandse kunst te geven aangezien wij dat destijds ook aan België hebben gegeven in tijden van crisis.
Terstall zei trouwens dat hij bezig was met een nieuw project, maar kon er verder weinig over kwijt.
Hopen dat er dus een paar regisseur opstaan en wat moois maken, alhoewel ik bang ben het uit zal lopen in wat flauwe multicultikomedies.
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Zijn nieuwe project is ''Deal'' die lezing was zeker in openstudio
?
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Dus?
jipt
-
- 3461 messages
- 3473 votes
Zijn nieuwe project is ''Deal'' die lezing was zeker in openstudio
?
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Dus?
Hoe kun je op basis van een halve trailer een film wegzetten als 'succesformule' en 'Gooise vrouwen' etc. Als je het een beetje gevolgd hebt had je moeten weten dat juist die halve trailer van een film is die eigenzinnig is, nog een behoorlijke auteursfilm ook en van een maker die in de pers in ieder geval niet beticht wordt van gebrek aan lef.
Kortom... je lult op dat punt uit je nek.
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Hij heeft anders de films gewoon gezien hoor, vermeldt hieronder en na te lezen in zijn filmlog.
Fortune
-
- 4316 messages
- 2772 votes
Hoe kun je Gooise Vrouwen nou niet zien als een succesformule. Duidelijk geïnspireerd op Desperate Housewives. Die serie is een hit dus waarom niet even nadoen maar dan op z'n Nederlands. Gooi Linda De Mol erin en nog wat BN'ers en je hebt een hit.
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Linda de Mol heeft de serie zelf bedacht. HELEMAAL ZELF. 
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Hij heeft anders de films gewoon gezien hoor, vermeldt hieronder en na te lezen in zijn filmlog.
Die halve trailer was Caged... maar dat terzijde.
Je hoeft de film echt niet goed te vinden hoor, maar kom niet met een "op succesformule gericht product" aankakken.
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Dan hou ik me er buiten. Maar niks is mis om een formule te verzinnen wat leidt naar succes, als het maar werkt 
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Reinbo zou moeten weten dat die halve trailer juist GEEN film is die netjes in de maat loopt en waar de makers juist enorm de nek uitsteken om een statement te maken.
Maar ja... als je iets niet wil zien kun je er natuurlijk ook niet over oordelen.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Hoe kun je op basis van een halve trailer een film wegzetten als 'succesformule' en 'Gooise vrouwen' etc. Als je het een beetje gevolgd hebt had je moeten weten dat juist die halve trailer van een film is die eigenzinnig is, nog een behoorlijke auteursfilm ook en van een maker die in de pers in ieder geval niet beticht wordt van gebrek aan lef.
Kortom... je lult op dat punt uit je nek.
Het was de druppel, heb heus wel iets bredere kijk, maar die halve trailer was echt erg. Kreeg Flashbacks naar De ongelukkige huisvrouw en De Flat. 
Die halve trailer was Caged... maar dat terzijde.
Je hoeft de film echt niet goed te vinden hoor, maar kom niet met een "op succesformule gericht product" aankakken.
Dat sloeg idd niet op Caged, dat wordt een regelrechte flop, een straight to video productie, daar gaan we de oorlog niet mee winnen.
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Kortom... je lult uit je nek. En met die belachelijke smiley kan ik ook effe niets.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Reinbo zou moeten weten dat die halve trailer juist GEEN film is die netjes in de maat loopt en waar de makers juist enorm de nek uitsteken om een statement te maken.
Maar ja... als je iets niet wil zien kun je er natuurlijk ook niet over oordelen.
Beetje raar om zo over jezelf te praten, maar de trailer was zodanig dat geen haar op mijn hoofd zin heeft om er ooit meer van te zien. Sorry, maar het is niet mijn smaak. Zal verder door het leven moeten gaan as know not, maar iets in me zegt dat ik daar blij mee moet zijn.
Fortune
-
- 4316 messages
- 2772 votes
Linda de Mol heeft de serie zelf bedacht. HELEMAAL ZELF.
Ik zie het al voor me in haar villa in het Gooi terwijl ze Sex and the City kijkt met een glaasje port. Waarom doen we dit niet gewoon in Nederland, hier in het Gooi.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Kortom... je lult uit je nek. En met die belachelijke smiley kan ik ook effe niets.
Ik lul niet uit mijn nek. Wil jouw fim er ook wel buiten laten, wil 'm ook niet zien, blijft mijn betoog gewoon overeind. Of mis ik dan de aankondiging van de Nederlandse Noe of Von Trier?
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Beetje raar om zo over jezelf te praten, maar de trailer was zodanig dat geen haar op mijn hoofd zin heeft om er ooit meer van te zien. Sorry, maar het is niet mijn smaak. Zal verder door het leven moeten gaan as know not, maar iets in me zegt dat ik daar blij mee moet zijn.
Je diskwalificeert je gewoon om die film weg te zetten in een rijtje waar hij niet thuis hoort en met een heel betoog waar het niet thuis hoort. Dat had je zelfs kunnen weten zónder de film (of de trailer) te zien. En daarvoor hoef je de film niet goed te vinden (zoals ik al zei) maar dan heeft elke discussie met jou hierover geen zin meer.
Ik kan gewoon erg slecht tegen dom gelul.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ik zou jouw film absoluut niet willen wegzetten als "op succesformule gericht product" dat ging overduidelijk wel op die andere films. Alhoewel de hoes zich natuurlijk wel richt op de eenzame vrachtwagenchauffeur. Sexs sells, de oudste succesformule die er is.......
TheShadowking
-
- 403 messages
- 0 votes
Ik zie het al voor me in haar villa in het Gooi terwijl ze Sex and the City kijkt met een glaasje port. Waarom doen we dit niet gewoon in Nederland, hier in het Gooi.
Ik dacht precies hetzelfde, gewoon zelfverheerlijking 
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Vanochtend telefoontje gekregen of de boekverfilming van Saskia Noorts ''De Verbouwing'' in ons huis mag worden opgenomen (woonkamer/keuken)... Oke?
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Hangt er een beetje vanaf waar de titel van de film op slaat. 
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11913 messages
- 5318 votes
Alhoewel de hoes zich natuurlijk wel richt op de eenzame vrachtwagenchauffeur. Sexs sells, de oudste succesformule die er is.......
Een hoes is nog altijd wat anders dan de film zelf.
Drs. DAJA
-
- 4355 messages
- 4515 votes
Vanochtend telefoontje gekregen of de boekverfilming van Saskia Noorts ''De Verbouwing'' in ons huis mag worden opgenomen (woonkamer/keuken)... Oke?
Houd er rekening mee dat de dagen van draaien jouw huis voorzien wordt van een filminfasie en je waarschijnlijk nergens controle op hebt.
Maar als je iets met film wil doen of heel nieuwsgierig bent zou ik het absoluut niet afslaan! Een filmset is een toffe ervaring.