- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Nederlandse film
De Nederlandse film
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5982 votes
Aandeel Nederlandse films in bios verdubbeld
Het marktaandeel van de Nederlandse films in de bioscopen is dit jaar tot nu toe 20 procent. Eén op de vijf verkochte kaartjes was de afgelopen acht maanden voor een Nederlandse bioscoopfilm.
In totaal gaat het om 4,7 miljoen kaartjes. Dat betekent meer dan een verdubbeling vergeleken met het Nederlandse marktaandeel over dezelfde periode in 2010.
Volledige artikel:
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Na het zien van New Kids en de trailer van Caged (de helft, verder kon ik niet kijken) deze week , kan ik niet s anders stellen dan dat het heel treurig gesteld is met de Nederlandse film. 80% is kleurloze commerciële bagger en daar waar we artistiek proberen te zijn falen we hopeloos. Eddy Terstal was het laatste talent, maar ook hij gaar al jaren achteruit ipv vooruit. Waar blijft toch die visionair die wel iets Cannes waardigs op celluloid weet te zetten.....
Het filmfonds heeft geen smaak en geen ballen en investeert enkel in simplistische bagger. Daar kan nog flink op gekort worden IMO.
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Na het zien van New Kids en de trailer van Caged (de helft, verder kon ik niet kijken) deze week , kan ik niet s anders stellen dan dat het heel treurig gesteld is met de Nederlandse film. 80% is kleurloze commerciële bagger en daar waar we artistiek proberen te zijn falen we hopeloos. Eddy Terstal was het laatste talent, maar ook hij gaar al jaren achteruit ipv vooruit. Waar blijft toch die visionair die wel iets Cannes waardigs op celluloid weet te zetten.....
Het filmfonds heeft geen smaak en geen ballen en investeert enkel in simplistische bagger. Daar kan nog flink op gekort worden IMO.
Kortzichtig gezwam.... Volgens mij hebben beiden geen ontwikkelingssubsidie gekregen. Maar ik kan het mis hebben hoor...
Drs. DAJA
-
- 4355 messages
- 4515 votes
Het Nederlandse filmfonds in zijn algemeen mag van mij wat meer risico's wagen. Ik ben al een tijdje bezig om mijn speelfilm rond te krijgen en er ligt nu een aanvraag voor slechts 10,000 euro bij het filmfonds (de rest heb ik allemaal al met sponsoring rond).
Die ga ik niet krijgen, ze hebben op voorhand al gezegd dat ik omdat ik nog geen speelfilm gemaakt heb geen kans maak. Echter vraag ik niet om 1,000,000 wat bijvoorbeeld de film van Nanouk Leopold krijgt maar om een honderdste daarvan. En ik beweer dat ik voor dat aangevraagde bedrag mij als filmmaker kan bewijzen (ik heb geen blanco CV) en een volwaardige film op de markt kan brengen. Ik denk dat het goed is voor de cultuur om dan misschien een fractie minder op het grote project te zetten en eens de uitdaging aan te gaan met iemand als mij.
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Het fonds geeft enkel bij ontwikkeling van synopsis naar treatment de schrijver subsidie. Wil je subsidie krijgen om een film te realiseren heb je als beginnend regisseur minimaal een ervaren producent nodig. Producent en regisseur in één persoon krijgt nooit geld.
Drs. DAJA
-
- 4355 messages
- 4515 votes
Het is ook geen film waarbij regisseur en producent een persoon zijn alleen wel beide beginnend.
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Dan zegt het fonds nee. Althans... dat staat in hun reglement meen ik.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Kortzichtig gezwam.... Volgens mij hebben beiden geen ontwikkelingssubsidie gekregen. Maar ik kan het mis hebben hoor...
Het gaat me ook niet enkel om die 2 films, er is uberhaupt niets noemenswaardig gemaakt de laatste 10 jaar of zo. Waar is toch die Nederlandse Von Trier, Noe, Medem, Moodyson of zelfs Mortier? Hebben wij dan echt niemand die iets goed en eigens heeft te vertellen?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5982 votes
Drs. DAJA
-
- 4355 messages
- 4515 votes
Dan zegt het fonds nee. Althans... dat staat in hun reglement meen ik.
Dat weet ik. Maar het zou wellicht wat eigener en gewaagdere producties opleveren als dat iets soepeler zou worden.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Nee, we hebben geen Trier, Noé, Médem, Moodysson of Mortier. Maar moet dat dan, Reinbo?
Wij hebben wel Mischa Kamp (Het Paard van Sinterklaas / De Fuik), Digna Sinke (Weemoed & Wildernis), Urszula Antoniak (Nothing Personal), Leonard Retel Helmrich (Stand van de Sterren), Pieter Kuijpers (Van God Los / Dennis P. / TBS), Michiel van Erp (Pretpark Nederland / Beatrix, Majesteit), Mark Verkerk (Buddha's Lost Children), David Verbeek (Shanghai Trance / R U There / Club Zeus), Nanouk Leopold (Guernsey / Wolfsbergen), Martin Koolhoven (Oorlogswinter), Jaap van Heusden (Win/Win / Ooit), Coco Schrijber (Bloody Mondays & Strawberry Pies), Eugenie Jansen (Tussenland / Calimucho), Heddy Honigmann (El Olvido), Jan Louter (The Last Days of Shishmaref), Esther Rots (Kan door Huid Heen), Jeroen Berkvens (A Skin Too Few: The Days of Nick Drake / Jimmy Rosenberg - De Vader, de Zoon & het Talent), Jiska Rickels (4 Elements), Marjoleine Boonstra (Among Horses & Men) et cetera.
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2579 votes
Esther Rots kan nog wel interessant worden hoor 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5982 votes
'Op prestigieuze internationale filmfestivals zijn Belgische filmmakers de laatste jaren kind aan huis. Waarom lukt hen wat Nederlandse filmmakers niet lukt? Aanzet tot een debat.'
mister blonde
-
- 12697 messages
- 5831 votes
Filmfestivals is overdreven als ik de lijsten erop na sla. Nagenoeg gelijk, als je er een weglaat. Bovendien ben ik benieuwd waarom deze festivals en niet andere eruit zijn gepikt, dat zal ook niet ontoevallig zijn als je een punt wilt maken. Alleen Cannes veel meer. Dat is dan wel weer opvallend, hoewel de meeste films die in dat rijtje staan ook Franstalig zijn, wellicht dat dat helpt?
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Nee, we hebben geen Trier, Noé, Médem, Moodysson of Mortier. Maar moet dat dan, Reinbo?
Wij hebben wel Mischa Kamp (Het Paard van Sinterklaas / De Fuik), Digna Sinke (Weemoed & Wildernis), Urszula Antoniak (Nothing Personal), Leonard Retel Helmrich (Stand van de Sterren), Pieter Kuijpers (Van God Los / Dennis P. / TBS), Michiel van Erp (Pretpark Nederland / Beatrix, Majesteit), Mark Verkerk (Buddha's Lost Children), David Verbeek (Shanghai Trance / R U There / Club Zeus), Nanouk Leopold (Guernsey / Wolfsbergen), Martin Koolhoven (Oorlogswinter), Jaap van Heusden (Win/Win / Ooit), Coco Schrijber (Bloody Mondays & Strawberry Pies), Eugenie Jansen (Tussenland / Calimucho), Heddy Honigmann (El Olvido), Jan Louter (The Last Days of Shishmaref), Esther Rots (Kan door Huid Heen), Jeroen Berkvens (A Skin Too Few: The Days of Nick Drake / Jimmy Rosenberg - De Vader, de Zoon & het Talent), Jiska Rickels (4 Elements), Marjoleine Boonstra (Among Horses & Men) et cetera.
Ja want van de films die je noemt. Was er geen van die ik gezien heb indrukwekkend. En het zou leuk zijn wij ook eens Cannes zouden winnen, zelfs meedoen zou al geweldig zijn. Liever een grootheeid dan 100 middelmmatigen...
mister blonde
-
- 12697 messages
- 5831 votes
Van Warmerdam is wat mij betreft de beste NL regisseur. Maakt nog steeds geweldige films, al waren Abel en de Noordelingen een klasse apart. Ober en de Laatste dagen van Emma Blank waren heel leuk. Kuijper is een groot talent. Simon was briljant (ook nog geen tien jaar oud). Cloaca was absoluut briljant. Zwartboek was een prima film. Corbijn is hot in Amerika (hoewel dat geen Nederlandse films zijn). De Tweeling was een film van internationale allure.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Van Warmerdam vind ik top, maar die loopt al 30 jaar mee. Daarnaast vind ik Terstall goed, maar die staat ook alweer een tijdje stil.
Het ontbreekt gewoon in Nederland aan een cineast met echte ballen. Verhoeven was er zo een, maar die is inmiddels over the hill. Bij de jonge garde heb ik nog geen nieuw groot talent ontdekt (al ken ik ze ook niet allemaal). Feit is dat het Nederlands gesubsidieerd filmlandschap vooral wordt bevolkt met simpel publiekswerk als Sint, Gooische Vrouwen, New Kids, Oorlogswinter, Nova Zembla, Komt een vrouw bij de dokter en vele andere boek en serie verfilmingen.
Ik wil iemand die me audio visueel en inhoudelijk bij de ballen pakt. Heftige Cinema met die hoofdletter. Nu is het allemaal gepruts in de marge. Onder de vele films uit Verhoeven's lijstje (die ik nog niet heb gezien) is er geen een die me aanspreekt of waarover ik veel goeds heb gehoord. Maar als die er wel tussen zit, hou ik me aanbevolen....
mister blonde
-
- 12697 messages
- 5831 votes
Van Warmerdam vind ik top, maar die loopt al 30 jaar mee.
Maar die maakt toch nog steeds goede films? Von Trier loopt ook al ontzettend lang mee. Met van Warmerdam hebben we w.m.b. die cineast van internationale allure.
. Maar als die er wel tussen zit, hou ik me aanbevolen....
Cloaca. Ook nog geen tien jaar oud.
Verder heb ik ook de indruk dat je een beetje de verkeerde films ziet als ik je rijtje erop nasla.TBS was ook absoluut top (gezien?).
Erwinner
-
- 33715 messages
- 3079 votes
Vertrouw maar weer eens op mij Reinbo. De film Blind en Kan door huid heen.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Vind dat Van Warmerdam zich niet ontwikkeld, Von Trier duidelijk wel.
Kan door huid heen ken ik. Wel aardig, maar nergens echt goed. 3,5 Haalt niet het niveau van Lodge Kerrigan, waar het wel iets van weg heeft. Cloaca idem. Bovendien een verfilming van een succesvol toneelstuk met prima cast, niet bepaald het werk van een auteur. Zal Blind eens opsnorren.
mister blonde
-
- 12697 messages
- 5831 votes
Je hebt Cloaca gezien? En je vond het visueel niet bijzonder? Ehm oke.En de Laatste dagen van Emma Blank? Ik snap ook niet zo goed waarom je van Warmerdam onschadelijk wil maken in deze discussie, net als dat je nu gemakshalve TBS negeert (waarvan ik inmiddels zag dat je die wel goed vond). Het zal allemaal wel. Als je allemaal wil dat het niet bijzonder is, zal het dat ook wel niet zijn. Heb niet echt het idee dat je tips wilt opdoen, maar weer eens je mening doordrukken die is gebaseerd o.m. na het zien van een halve trailer en New Kids 
Fortune
-
- 4316 messages
- 2772 votes
Ik ben het wel eens met Reinbo.
Een regisseur met een eigen visie of stijl die zijn eigen draai aan films geeft hebben we niet in Nederland.
New Kids vond ik wel getuigen van ballen maar natuurlijk van te voren al een commercieel succes anders hadden ze het ook niet gedaan.
mister blonde
-
- 12697 messages
- 5831 votes
Ook bij jou ben ik eerlijk gezegd wel benieuwd hoeveel NL films je nu eigenlijk ziet. Ik zie er ook niet zo veel als sommigen hier wel doen, maar wel genoeg om te zien dat er genoeg interessants tussenzit. Maar ja als ik New Kids keer op keer als voorbeeld genomen hoor worden, weet ik eigenlijk wel genoeg.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Wie neemt New Kids keer op keer als voorbeeld? Laat die van mijn part weg en mijn verhaal blijft geheel overeind...
Je hebt Cloaca gezien? En je vond het visueel niet bijzonder? Ehm oke.En de Laatste dagen van Emma Blank? Ik snap ook niet zo goed waarom je van Warmerdam onschadelijk wil maken in deze discussie, net als dat je nu gemakshalve TBS negeert (waarvan ik inmiddels zag dat je die wel goed vond). Het zal allemaal wel. Als je allemaal wil dat het niet bijzonder is, zal het ook wel niet zijn. Heb niet echt het idee dat je tips wilt opdoen, maar weer eens je mening doordrukken die is gebaseerd o.m. na het zien van een halve trailer en Ne Kids
TBS vond ik goed, maar verre van GROOTS. New Kids heb ik helemaal gezien. En nee, als ik Cloaca naast Enter the Void, Melancholia of 22 mei leg, vind ik het totaal niet bijzonder. Ook van Warmerdam heeft dat niveau nooit gehaald.
En jij hoeft het er helemaal niet mee eens te zijn hoor....Jij mag gerust Willem van de Sande Bakhuyzen net zo'n grootheid vinden als Von Trier of Noe. Zijn we het gewoon toch lekker niet eens. 
Laatste dagen van Emma Blank zal zeker eens gaan kijken enige van Warmerdam die ik niet ken. (Heb al eerder aangegeven hem hoog te hebben zitten, maar een echt meesterwerk moet hij wat mij betreft nog maken. Wel een geheel eigen stijl, dat is al heel wat in Nederland.
beavis
-
- 6627 messages
- 14803 votes
Originele filmmakers zijn er genoeg in Nederland, volgens mij is Reinbo op zoek naar wat spierballen en heavy metal in de Nederlandse film. Voorbeelden van seks en geweld zijn ook in de Nederlandse cinema genoeg te vinden, maar waar is die niet commerciele auteur die daar een stukje industrial noise onder zet met een paar grauwe kleurfilters er overheen, zodat het Reinbo bij de ballen pakt?!?
Interpreteer ik je vraag zo goed Reinbo? In dat geval heb je waarschijnlijk gelijk. Er zijn ook op dat vlak wel een paar namen te noemen die het proberen (Edwin Brienen bijvoorbeeld), maar die vallen al heel snel in een low-budget b-circuit, en daar kom je tegenwoordig niet meer mee in Cannes terecht.
Fortune
-
- 4316 messages
- 2772 votes
Niet veel NL films maar heb net wel Cloaca en De laatste dagen van Emma Blank opgezocht maar spreekt mij niet echt aan.
TBS *3 vond ik wel goed maar ook niet echt iets nieuws in gezien en leek me altijd dat die film is gemaakt omdat dat TBS gebeuren toentertijd zo vaak in het nieuws was.
Dan vind ik Belgie een veel beter film land met Ex-drummer, Rundskop en de films van Jaco van Dormael. 22 Mei moet ik nog zien maar daar ben ik wel met smacht op aan het wachten en met Nederlandse films heb ik dat vrijwel niet dat ik op een film zit te wachten.
Simon *3 vond ik bijvoorbeeld ook wel goed maar ben niet zo fan van de stille (subtiele) drama en heb daar ook niks gezien wat blijft hangen.
Nachtrit *3.5 die vond ik best goed, blijven wel dingen bij hangen zoals die koffie met bronwater. Maar die film is dan ook alleen echt sterk door Frank lammers, een van Nederlands weinige goede acteurs.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Gaat me niet perse om sex en geweld, maar wel om visuele bombast en originaliteit, een eigen stijl (En vooruit Van Warmerdam heeft die, maar zoals ik aangaf doet die al 30 jaar hetzelfde kunstje).
Naar de Klote is zo'n film. Dus het is er wel, maar te weinig en niet struktureel. En als ik dan zie waar de subsidies voor volgend jaar vooral heengaan wordt ik gewoon droef. Laat Oerlemans lekker zijn hele film zelf financieren.... Idem voor Gooise Vrouwen en (toch ook maar weer) New Kids. Dat is toch geen culturele subsidie waard.
mister blonde
-
- 12697 messages
- 5831 votes
Wie neemt New Kids keer op keer als voorbeeld? Laat die van mijn part weg en mijn verhaal blijft geheel overeind...
Jij zegt toch zelf dat je het na het zien van die film en nog een halve trailer tot de conclusie komt dat het treurig gesteld is met de NL cinema? Fortune zet jouw verhaal kracht bij met, jawel New Kids.
Dat zeg ik toch niet? Cloaca vind ik wel van dat niveau. Met je irritante kut smiley. Betweter.
Doe maar lekker mee aan die Hollandse mentaliteit dat als er iets goed is aan een Nederlandse film en/of regisseur dat dat een uitzondering is. Lekker blijven volhouden.
mister blonde
-
- 12697 messages
- 5831 votes
@ Fortune, dus je hebt nog maar liefst drie films gezien? Die je zelfs nog wel aardig vond. En van 2 gemakshalve maar besloten dat het je niet aanspreekt. Dit is dus precies wat ik bedoel.
beavis
-
- 6627 messages
- 14803 votes
bombast ontbreekt inderdaad, misschien dat Rosto gaat doorbreken na het aankomend NFF...
Rosto - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Richard Raaphorst heeft ook wel 'bombast' in zich, maar die begeeft zich toch meer in de b-hoek dan in de auteur-hoek... en heeft nog niet echt veel van de grond gekregen tot nu toe...