• 178.264 movies
  • 12.223 shows
  • 34.000 seasons
  • 647.419 actors
  • 9.376.060 votes
Profile

De Nederlandse film

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Fortune wrote:

Mijn uitspraak is ook best hard en kort door de bocht. Nederland heeft ook wel redelijke films afgeleverd. Maar ik kan niet snel landen opnoemen die in totaal kwalitatief slechtere films afleveren dan Nederland.

A M E R I K A

Dat jij 1% van het aanbod ziet neemt niet weg dat 99% absolute BAGGER is.

Fortune

• 4316 messages
  • 2772 votes

Stephan wrote:

(quote)

A M E R I K A

Dat jij 1% van het aanbod ziet neemt niet weg dat 99% absolute BAGGER is.

99% uit Amerika absolute bagger? Beetje veel niet. Maar nee Amerika kan je niet een slechter filmland noemen dan Nederland. Al is 99% absolute bagger dan is Amerika nog een beter filmland want zoals ik zei vind ik dat Nederland zo goed als geen één erg goede film heeft afgeleverd op criteria van: audiovisueel vernieuwend, bepaalde stijl, aan het denken zetten of origineel de hoek uit komen.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2579 votes

Simon was destijds vrij nieuw qua verhaallijn, omdat wij als een van de enige landen (destijds ) waren die euthanasie mogelijk maken. Ik kan je wel begrijpen, Nederland heeft een minder grote videotheek dan andere landen en daarom lijkt het allemaal misschien wat minder... Het is effe zoeken maar dan heb je wel wat. Net ''Kan door huid heen'' gekeken, hele goede film en past totaal niet in het Simon-straatje.

Zag ook laatst een trailer van ''Lang Gelukkig'' ofzo, vond ik ook wel apart dat ze weer een theatraal, met na maak decor maakten. Volgens mij best humorvol om te zien...

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Geen eigen stijl? Ik zal de open deur van Van Warmerdam maar dicht laten. Verhoeven idem. Jos Stelling ook maar.

Als jij je idee van de Nederlandse film op Costa! en de Flodder Triologie berust dan snap ik het ook wel een beetje.

Fortune

• 4316 messages
  • 2772 votes

Ok. Ik heb in ieder geval een aantal Nederlandse films die ik nog ga kijken. Vooral Van Warmerdam heeft wel films die mij aanspreken en nog nooit van deze man gehoord overigens. Verhoeven heeft wel aardige films maar zijn betere zijn buiten Nederland gemaakt. Wat is zijn stijl dan behalve een erotisch tintje aan films geven. Jos Stelling spreekt mij niet echt aan maar wie weet zit er iets tussen.

Nu ben ik wel benieuwd naar Kan door huid heen. Die gaat ook op de lijst.

Bedankt voor deze info heren ik ga het bekijken.

z/eroX

• 6 messages
  • 49 votes

In Film > Algemeen > Lachfilms?:

Ik ben op zoek naar Nederlandse (komedie) films waar een buitenlander om zou kunnen lachen. Zoveel Nederlandse films ken ik niet en dan gaan ze vaak ook nog over drama en er zijn er veel gerelateerd aan de Tweede Wereldoorlog.

Dus wat zijn (leuke) Nederlandse lachfilms?

flodder 1 2 3

En weer een 2e Wereldoorlog film. Verzin eens wat nieuws.

http://www.filmtotaal.nl/ar...

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

vallend glas wrote:

En weer een 2e Wereldoorlog film. Verzin eens wat nieuws.

http://www.filmtotaal.nl/ar...

Echt een fabeltje dat hier veel WO II films zijn gemaakt, noem me er maar eens 15 uit het blote bolletje (en ook al weet je ze te noemen, dan nog is het verwaarloosbaar in zo'n 65 jaar filmgeschiedenis na WO II). Bovendien is dit al ontzettend oud nieuws, maar dat terzijde.

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Quido wrote:

(quote)
Echt een fabeltje dat hier veel WO II films zijn gemaakt, noem me er maar eens 15 uit het blote bolletje (en ook al weet je ze te noemen, dan nog is het verwaarloosbaar in zo'n 65 jaar filmgeschiedenis na WO II). Bovendien is dit al ontzettend oud nieuws, maar dat terzijde.

Maar er zijn genoeg interessante gebeurtenissen in de geschiedenis dan wat vloekende en dronken Duitsers, Joden op de trein, het verzet die complotjes smeet en een hoofdpersonage die er niets met te maken heeft en er gewoon wat tussen loopt.

Want dat hebben we nu wel al genoeg gezien.

Vooral als Vlaming zou ik het interessant vinden om eens Nederlandse films te zien over gebeurtenissen waar we in Vlaanderen niet vertrouwd met zijn (gebeurtenissen in Nederlandse kolonies bijvoorbeeld).

Kunnen ze een film maken met vloekende en dronken Jappen, plaatselijke bevolking op een trein, guerilla's die complotjes smeden en een hoofpersonage die er niets met te maken heeft en er wat tussen loopt.

Het is maar een voorstel.

Of men kan natuurlijk proberen van heel iets anders te maken in Nederland. (Met 'Loft' en 'Rundskop' bijvoorbeeld in het hoofd als Vlaamse succesverhalen)

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Daar ging mijn post niet over.

Bij Loft (2010):

nederlandse films zijn raar :S...

als ze nou engels hadden gesproken zou ik zeggen okeee:D

maar het past gewoon niet, hollands taal in een film

ik zeg niet dat nederlanders niet kunnen acteren want dat kunnen ze wel

bijvoorbeeld ( Famke Janssen)

maar engels taal zou beter zijn geweest ...

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Loopt hier een competitie "post een zo zielig mogelijk bericht?"

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5982 votes

Website voor Nederlandse films en tv-series online.

Filmotech wordt Ximon.

Vandaag is Ximon.nl, de website om Nederlandse films, documentaires en televisiedrama’s te kijken, gelanceerd. De nieuwe online videoservice biedt een omvangrijke catalogus film en tv in hoge kwaliteit aan via internet.

Ximon.nl gaat van start met ruim 500 uur aan video. De collectie omvat historische werken die terug gaan tot begin vorige eeuw, van Majoor Frans (1916) en Dorp aan de Rivier (1958) tot hedendaagse succesfilms als Zwartboek (2006) en Kan Door Huid Heen (2009). Met titels als Alleman (1963) en Carmen Meets Borat (2008) komen ook de liefhebbers van documentaires bij de video-website aan hun trekken.

De gehele catalogus is op ieder gewenst moment, tegen betaling, te bekijken via www.ximon.nl. Om een film te kijken bij Ximon betaal je voor het overgrote deel van de catalogus tussen de €0,99 en €3,50. Alleen de meest recente titels, die net uit de bioscoop komen, kosten €4,95. Je kunt de film na betaling 48 uur onbeperkt kijken.

Naast het bekende 'pay-per-view' model biedt Ximon als eerste de mogelijkheid om zogenoemde collecties te huren. Een collectie is een digitale filmbox waarmee je tegen een korting (die kan oplopen tot 50%) een verzameling films of een tv-serie kunt huren. Onder de ruim 40 collecties die bij Ximon al verkrijgbaar zijn, bevinden zich bijvoorbeeld de Jaren ’70 Collectie en de Gouden Film Collectie.

De Nederlandse film- en televisiemakers spelen een prominente rol binnen het platform. Ximon creëert voor zo veel mogelijk makers en acteurs een eigen pagina. Op deze gepersonaliseerde pagina zijn alle producties waar deze persoon bij betrokken is geweest eenvoudig terug te vinden.

Ximon.nl is een initiatief van EYE Film Instituut Nederland, het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en de Nederlandse Vereniging van Speelfilmproducenten. Het initiatief komt voort uit het nationale digitaliseringproject Beelden voor de Toekomst. Het streven is om in de komende vijf jaar het overgrote deel van alle Nederlandse film-, televisiedrama- en documentaireproducties beschikbaar te maken via Ximon. Met de lancering van vandaag is hiervoor de eerste stap genomen.

Deze eerste versie van Ximon.nl is een open beta versie. Ximon verwacht komend jaar het platform verder te ontwikkelen en 1.000 tot 1.500 uur aan materiaal toe te voegen aan de catalogus. Het doel is bovendien om uit te breiden naar mobiele platformen en tv.

Tegelijkertijd met het openstellen van de beta-site maakt Filmotech Nederland de nieuwe naam bekend waarmee zij voortaan naar buiten zal treden: Ximon.

(persbericht Ximon)

Skycrawler

• 741 messages
  • 0 votes

Zijn er ook science-fictionfilms van Nederlandse makelarij?

Fortune

• 4316 messages
  • 2772 votes

Acteur Victor Löw gaat spelen in een nieuwe Nederlandse sciencefictionfilm. Hij speelt de rol van astronaut in de productie Ver weg, die in première gaat op het komende Nederlands Filmfestival. Dat heeft regisseur Jan Doense donderdag bekendgemaakt.

De korte film is een poldervariant op films als The Matrix, waarin parallelle werelden centraal staan. Löws personage fantaseert tijdens een dagje aan het strand over een bestaan als astronaut op Mars.

Er komt er wel eentje aan.

Brix

• 19680 messages
  • 5117 votes

Zo leuk als in "Morgen gebeurt het "(TV SF jeugdserie uit 1957-1959) kan het nooit meer worden.

Hoe beperkt de mogelijkheden toen ook waren (De benaming "knullig" zou misschien van toepassing zijn, maar toch te oneerbiedig in dit geval)

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Skycrawler wrote:

Zijn er ook science-fictionfilms van Nederlandse makelarij?

Atlantis (2008)

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5982 votes

Ziet er leuk uit.

Dit soort films worden in Nederland weinig gemaakt.

Dit is volgens mij een teaser filmpje gemaakt voor de financiering van de film, men gaat in de zomer pas daadwerkelijk draaien.

Voorjaar 2012 zou de film moeten uitkomen.

Ruben van der Meer in thriller ‘Plan C’ - neerlandsfilmdoek.nl

Plan C - De Film - plancdefilm.nl

kos

• 46695 messages
  • 8851 votes

Films uitgebracht met hulp Filmfonds afgelopen jaar.

(afbeelding)

.

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Is daar nog een complete lijst van te vinden?

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Op NeerlandsFilmdoek.nl nu elke week een 'bespreking' van een klassieker, van 1934 tot nu. Aan de hand van de films wordt eigenlijk de geschiedenis van de Nederlandse film doorlopen. Hier de eerste vier artikelen, morgen is het de beurt aan een film uit 1938.

Klassiekers – 1934: De Jantjes - neerlandsfilmdoek.nl

Klassiekers – 1935: De Kribbebijter - neerlandsfilmdoek.nl

Klassiekers – 1936: Lentelied - neerlandsfilmdoek.nl

Klassiekers – 1937: Pygmalion - neerlandsfilmdoek.nl

VanRippestein

• 1178 messages
  • 1052 votes

Zei iemand nederlandse film?!

Dood Water en Morgen Gaat 't Beter zijn de beste Nederlandse films die ik ken.

En check Herman van der Horst documentaires (Naast Ivens en Haanstra natuurlijk)

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5982 votes

Het Nederlands Filmfonds investeert ruim 2,5 miljoen euro in vijf nieuwe speelfilms.

De zwarte komedie Camiel Borgman van regisseur en scenarioschrijver Alex van Warmerdam krijgt met 750.000 euro het hoogste bedrag, zo maakte het fonds vrijdag bekend.

Het drama The Sky Above Us van Marinus Groothof ontvangt een half miljoen, kinder- en familiefilm Mees Kees van Barbara Bredero 369.000 euro en de romantische komedie Alles is familie van Joram Lürsen 550.000 euro.

De actiekomedie PARA van Dick Maas krijgt 400.000 euro.

Filmfonds investeert in 5 nieuwe producties | nu.nl/film | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2579 votes

Alles is familie Opvolger?

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2579 votes

Het zal ongetwijfeld al bekend zijn, maar er zijn heel veel films te zien gratis op het internet in goede kwaliteit. Zoals bv. Kan Door Huid Heen , Simon, Oorlogswinter, Het zusje van Katia, Nachrit en Van God Los. Best handig en zitten een paar mooie titels tussen

NTR Speelfilms: za 04 dec 2010, 23:15 - Uitzending Gemist - beta.uitzendinggemist.nl

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.