• 178.264 movies
  • 12.223 shows
  • 34.000 seasons
  • 647.419 actors
  • 9.376.030 votes
Profile

De Nederlandse film

kos

• 46695 messages
  • 8851 votes

Waarom een engelse titel .

speranza

• 24668 messages
  • 0 votes

Spreekt meer tot de verbeelding van een groot publiek neem ik aan.

elizz

• 6 messages
  • 0 votes

Ik vind Nederlandse films meestal niet goed. Ik weet niet, maar vaak vind ik het acteren een beetje nep overkomen, ik kan ze niet zo serieus nemen op de een of andere manier.

Ik hou totaal niet van Nederlandse film. Ik vind de acteurs vreselijk (misschien ligt het niet aan hun kwaliteiten, maar Nederlands in een film of een liedje klinkt niet). De enigste Nederlandse films die ik leuk vind zijn flodder en jeugdfilms zoals kruimeltje en pietje bell enzo. Misschien omdat je die toch niet echt serieus hoeft te nemen.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2579 votes

Ben het gedeeltelijk met je eens maar je moet ook open staan om de schoonheid van de Nederlandse taal te zien. Ik vind Nederlands een hele mooie taal, en als het goed word verfilmd vind ik het persoonlijker dan de gemiddelde Engelse film.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

En bovenal: hoeveel Nederlandse films zien jullie / kennen jullie? Vaak worden dit soort dingen namelijk geroepen na het zien van enkel films als Costa!, Volle Maan, Schatjes!, Flodder en Zomerhitte (om maar eens iets te noemen) - films die jaarlijks op TV komen. Maar er is zo ontzettend veel meer dan enkel die films, of de meer commerciële films als Spion van Oranje die in de zalen draaien.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2579 votes

Ik persoonlijk veel ste weinig Ben wel een inhaal beurt aan het halen maar ze hebben niet altijd mijn voorkeur.

gotti

• 14075 messages
  • 5887 votes

In Film > Algemeen > De Oversteek:

Drie films geselecteerd voor De Oversteek

9 december 2010

Het Nederlands Fonds voor de Film, de VPRO, het CoBO fonds en het Mediafonds hebben de volgende filmplannen geselecteerd voor realisering in het kader van het project De Oversteek:

Titel, Regisseur, Scenarist, Producent (omroep):

Pindakaas, Hagelslag Iván López Núñez, Rogier de Blok en Iván López Núñez, IDTV Film (VPRO)

Sehnsucht Michiel ten Horn, Anne Barnhoorn, Pupkin Film (AVRO)

Zwarte Zee Jorien van Nes, Lotje IJzermans, Circe Films (NTR)

De drie projecten ontvangen ieder een realiseringsbijdrage. Het is de bedoeling dat de films in 2011 geproduceerd worden en begin 2012 in de filmtheaters te zien zijn. Daarna worden de films op televisie uitgezonden.

Het lowbudgetfilmproject De Oversteek is een samenwerking tussen publieke omroep, Filmfonds en Mediafonds om aanstormend talent een kans te geven een lange speelfilm te maken. In het kader van het Deltaplan Talent is ook het CoBO fonds bij dit initiatief betrokken.

Regisseurs als Martin Koolhoven, Paula van der Oest, David Lammers, Nanouk Leopold, Lodewijk Crijns, Simone van Dusseldorp, Karim Traïdia, David Verbeek en Urszula Antoniak kregen dankzij De Oversteek de kans hun speelfilmdebuut te maken.

Voor meer informatie:

Nederlands Fonds voor de Film

Jonathan Mees, communicatie,

Telefoon: 020-5707681, e-mail: [email protected], www.filmfonds.nl

Mediafonds – Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Mediaproducties

Titia Vuyk, communicatie,

Telefoon: 020-6233901, e-mail: [email protected], www.mediafonds.nl

bron: filmfonds.nl

ExToR

• 147 messages
  • 116 votes

laten we eens een andere vraag stellen. wat voor budget heeft een gemiddelde nederlandse film en een amerikaanse?

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2579 votes

Ik kan je bij voorbaat al vertellen dat NL lager is, maar alsnog snap ik je essentie niet van je vragenstelling. Budget bepaalt toch niet het niveau van een film? Te vergelijken met geld dat niet gelukkig maakt, het is handig, maar zeker niet bepalend.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Gewoon vijf Nederlandse films stonden vorig jaar in mijn floplijst. Tirza, Komt een Vrouw bij de Dokter, Wilders: the movie, LelleBelle en Hunting & Zn.. Het moet niet veel gekker worden.

Daartegenover staan dan wel Win/Win, C'est déjà l'été en R U There. En ontdekte ik Nanouk Leopold en zag nog wat documentaires (Bloody Mondays & Strawberry Pies, Akkers van Margraten en Zig-Zag Estetica) die de moeite waard waren. New Kids Turbo was wel grappig. En dat was het...

De rest wat ik zag was het kijken eigenlijk niet waard. Het wapen van Geldrop, Sweety. The Friends, Betrayal and Murder of Maja Bradaric, All Stars, Lepel, Knetter, Van geluk gesproken, Episode 3: 'Enjoy Poverty', Diep, Nadine en Nynke. Van Gouden kalveren tot aan films die ''geroemd'' werden door pers en publiek. Maar Verhoeven kon er niet al te veel mee...

Iemand nog tips (die ik vooral niet moet gaan zien)? Voortaan maar het land waar we geboren zijn links laten liggen? Of wordt het eens tijd dat ik moet gaan graven in onze historische schatkamer (Bert Haanstra, Fons Rademakers, Joris Ivens)?

beavis

• 6627 messages
  • 14803 votes

dit jaar was inderdaad uitzonderlijk goed, en gelukkig heeft 'het publiek' dit ook door. Het is niet meer not done om Nederlands produkt te kijken!

qua ontdekkingen uit de geschiedenis moet Adriaan Ditvoorst toch wel een belangrijke/cult figuur zijn geweest. Heb de box met zijn gehele ouvre al tijden in de kast, maar ben er nog steeds niet aan begonnen... ik vind van Warmerdam nog steeds het meest interessant van wat ik heb gezien, maar er is zeker nog meer

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

beavis wrote:

Het is niet meer not done om Nederlands produkt te kijken!

Not done??

Ik dacht dat de Nederlanders altijd al chauvinisten waren?

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2579 votes

Malick wrote:

Gewoon vijf Nederlandse films stonden vorig jaar in mijn floplijst. Tirza, Komt een Vrouw bij de Dokter, Wilders: the movie, LelleBelle en Hunting & Zn.. Het moet niet veel gekker worden.

Daartegenover staan dan wel Win/Win, C'est déjà l'été en R U There. En ontdekte ik Nanouk Leopold en zag nog wat documentaires (Bloody Mondays & Strawberry Pies, Akkers van Margraten en Zig-Zag Estetica) die de moeite waard waren. New Kids Turbo was wel grappig. En dat was het...

De rest wat ik zag was het kijken eigenlijk niet waard. Het wapen van Geldrop, Sweety. The Friends, Betrayal and Murder of Maja Bradaric, All Stars, Lepel, Knetter, Van geluk gesproken, Episode 3: 'Enjoy Poverty', Diep, Nadine en Nynke. Van Gouden kalveren tot aan films die ''geroemd'' werden door pers en publiek. Maar Verhoeven kon er niet al te veel mee...

Iemand nog tips (die ik vooral niet moet gaan zien)? Voortaan maar het land waar we geboren zijn links laten liggen? Of wordt het eens tijd dat ik moet gaan graven in onze historische schatkamer (Bert Haanstra, Fons Rademakers, Joris Ivens)?

Simon is naar mijn mening de beste Nederlandse film die echt weet te raken en waar de personages een keer niet zo gespeeld overkomen, zoals ik meestal wel ervaar met Nederlandse films. Verder vinden mensen, Soldaat van Oranje, Nachtrit en de Aanslag ook goede Nederlandse films.

beavis

• 6627 messages
  • 14803 votes

djelle wrote:

(quote)
Not done??

Ik dacht dat de Nederlanders altijd al chauvinisten waren?

Misschien de generatie van mijn ouders ofzo(?), maar ik ken toch niet anders (op een enkele gelukkige uitzondering na als Flodder of Amsterdamned) dat de mensen om mij heen de Nederlandse film altijd actief vermeden als iets dan stom was, van matige kwaliteit of niet veel meer dan een zielig excuus om "tieten" te zien (vooroordeel uiteraard ) Bioscoop cijfers liegen er wat dat betreft niet om. Maar de laatste jaren gaat dat dus gelukkig beter (waarschijnlijk om de simpele reden dat de films ook echt beter worden, al durf ik dat niet helemaal met zekerheid te zeggen)

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Slimste is gewoon om een paar Belgen in Nederlandse producties te laten meedoen en andersom. Raak je steeds meer aan elkaars films gewend. Heb nog nooit een Belgische film gezien geloof ik.

beavis

• 6627 messages
  • 14803 votes

moviemafketel wrote:

Slimste is gewoon om een paar Belgen in Nederlandse producties te laten meedoen en andersom. Raak je steeds meer aan elkaars films gewend. Heb nog nooit een Belgische film gezien geloof ik.

In Belgie worden hele mooie films gemaakt. Kruisbestuiving van de commeriele cinema lukt echter om onduidelijke redenen niet. Dat is ook de voornaamste reden dat een succesfilm als Loft in Nederland een remake kreeg!

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2579 votes

Sowieso is het erg oppervlakkig om een film niet te zien puur omdat het Belgisch of Nederlands is. Elke film is anders en elke film vind de een geweldig en de ander niet. Zeker als Nederlander/Belg ben je gewoon bekend in de taal die word gesproken, wat je meestal ook met Engels hebt, en ik kan me nauwelijks voorstellen dat mensen ALLE Engelse films goed vinden. Dit is enorm generaliseren in een erg negatief oogpunt. Het is een drempel die je over durft te steken, en zeker voor de mensen die hier op dit forum zitten, die wat meer hebben met films dan de gemiddelde mens, kunnen makkelijk de Nederlandse/Belgische grens overstappen. Films zijn makkelijk te krijgen, makkelijk te volgen en zo kan je het misschien ook nog een keer waarderen.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Ik vind de harde Nederlandse klanken, het schelden en het naakt trouwens wel een voordeel ten opzichte van Belgische films. Maakt het voor mij dat ik er wat dichter bij sta denk ik.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2579 votes

Denk dat het buitenlandse gescheld mij nooit echt raak, Nederlandse scheldwoorden zijn toch wat persoonlijker omdat je die uit het dagelijks leven kent.

filmliefhebber92

• 1196 messages
  • 2572 votes

Ik heb amper goede nederlandse films gezien. Om de flodders,kruimetje en pietje bell na, maar ja die films zijn ook niet echt serieus, maar wel leuk.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Niet serieus?

filmliefhebber92

• 1196 messages
  • 2572 votes

Quido wrote:

Niet serieus?

Sorry verkeerde omschrijving

Fortune

• 4316 messages
  • 2772 votes

Volgens mij is Nederland gewoon het slechtste film land ooit.

Zelfs Belgie is ons heel hard voorbij gestreefd.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2579 votes

Doe eens moeite en bezoek het Nederlands film festival. Ik vind het een behoorlijk harde uitspraak om te zeggen dat wij het slechtste film land zijn. Denk dat de sterkere NL films meer underground zijn. Niet erg bekend dus, even graaien maar dan heb je wel wat.

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Fortune wrote:

Volgens mij is Nederland gewoon het slechtste film land ooit.

Zelfs Belgie is ons heel hard voorbij gestreefd.

Probeer eens iets als Kan Door Huid Heen. Ik denk dat je vooroordeel bevestigd wordt, omdat je niet de Nederlandse films die aan jouw smaak voldoen eruit haalt.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2579 votes

Oeh, die heb ik al een tijdje liggen. Binnenkort kijken

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5982 votes

Malick wrote:

Nothing Personal (2009) !

Met Grote Blijdschap (2001)

Cloaca (2003)

+

Films van Alex van Warmerdam

Fortune

• 4316 messages
  • 2772 votes

Mijn uitspraak is ook best hard en kort door de bocht. Nederland heeft ook wel redelijke films afgeleverd. Maar ik kan niet snel landen opnoemen die in totaal kwalitatief slechtere films afleveren dan Nederland.

Mijn probleem is ook wel dat ik niet zo'n fan ben van oorlogsfilms en dat zijn nou net de betere gewaardeerde films van Nederland.

Maar ik heb gewoon het gevoel dat er in Nederland nooit risico's genomen worden in films of dat ze een film maken met een bepaalde/unieke stijl of maar een film die ergens in uitschiet.

Nederlandse underground films, bedoel je denk ik meer films die met een klein budget gemaakt zijn. Kan ook wel leuk zijn maar ik heb gewoon geen tijd om film festivals te bezoeken.

Kan door huid heen en Nothing personal lijken mij wel aardige films al lijken mij het drama films die dezelfde stijl als Simon hanteren. Beetje net niet films. Maar goed ik zal ze weleens gaan kijken en wie weet veranderd mijn mening wel hierover

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.